yks kysymys

tonttu

kiinnostais ihan hirveesti tehdä juttuja urheilusta. Se on mun intohimo, mistä tiedän paljon kaikkea. Minkä koulutuksen tarvitsen että pääsen tekemään juttuja? Ja onko ees mahdollista päästä...

3

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerttu Leppänen

      Mediaan töihin pääsy on aivan tuurista kiinni, jos minulta kysytään. (Valmistunut media-assistentiksi vuosi sitten) Jos haluat toimittajaksi, niin kannattaa hakeutua ammattikorkeakouluun viestinnän puolelle tai yliopistoon Journalistiikkaa tai puheviestintää yms.

    • Infomestari

      Monet maakunta- ja paikallislehdet käyttävät urheilujuttujen tekoon avustajia ja kirjeenvaihtajia. Se tarkottaa sitä, ettet ole ns. lehden vakituinen toimittaja vaan kirjoitat lehteen vaikkapa vain jalkapallosta tai yleisurheilusta ja saat palkkaa jutun pituuden tai laajuuden mukaan. Siis ns. juttupalkkio. Avustajaksi ryhtymiseen ei tarvita mitään kummempaa koulutusta, kunhan osoitat hyvää suomen kielen taitoa ja asiantuntemusta ja otat itse aktiivisesti yhteyttä lehtien toimituksiin. Kannattaa kysyä uutispäälliköiltä tai urheilutoimitusten päälliköiltä. Olen itse joskus nuorempana avustanut pariakin keskikokoista maakuntalehteä ja siinä käärii helposti sellaiset 500-1500 euroa kuukaudessa varsinkin jos ottaa itse valokuvat juttuihinsa.

    • samaa pohdiskellut..

      Kuten edellä mainittiin, ei muuta kuin yhteyksiä lehtien toimituspäälliköihin tai urheilutoimitusten esimiehiin. Paras vaihtoehto olisi, että kehität itse juttuidean, jonka tarjoat lehdelle. Lehdillä on pulaa jutuista, joten hyvän idean tullessa varmasti suostuvat katsomaan läpi. Ja jos teksti on sujuvaa, palkkio napsahtaa takuuvarmasti.
      Nettikin on nykyään pullollaan urheilun verkkolehtiä, joihin kannattaa ottaa yhteyksiä. Kaikki eivät välttämättä palkkioita maksa (esim jatkoaika.com ja paitsio.com taitavat käyttää vapaaehtoisia), mutta niistä saa hyvää työkokemusta.
      Itse olin saman paikan edessä kolme vuotta sitten. Otin yhteyttä erääseen urheilulehteen, joka suostui ottamaan juttuni. Sen jälkeen menin maakuntalehden urheilutoimitukseen toimitusharjoittelijaksi, tosin työmarkkinatuella. Mutta työkokemusta kertyi ja sitä kautta uusia hommia ja kontakteja. Itse olen tällä hetkellä suuressa mediatalossa kesätoimittajana ja muuten työskentelen freenä.
      Eli ei muuta kuin yhteyksiä vähän joka suuntaan. Jos taitoa ja halua löytyy, töitä varmasti tarjotaan. Kouluja ei edes välttämättä tarvitse käydä, sillä urheilutoimittajan työhön oppii parhaiten tekemällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe