vanha lautapeli, yli 30v vanha

Tämä lautapeli on yli 30 vuotta vanha (lapsuus ajalta mummolasta)
Onko kellään tietoa säännöistä ja valmistajasta?


http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/isc.fcg?p0=uinxxuCS4uOMn44u3xuTiBIciBAuny1GkwgS0vzNFM0HMONwdw@ixD4mMNJADw5UT@U63S&p1=btwewtNVGguhJXuBnM2qw1&p2=50&p5=MQmPwEJVKTvSGnhewT&r=1152714786

http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/isc.fcg?p0=uinxxuCS4uOMn44u3xuTiBIciBAuny1GkwgS0vzNFM0HMONwdw@ixD4mMNJADw5UT@063S&p1=btwewtNVGguhJXuBnM2qw1&p2=50&p5=MQmPwEJVKTvSGnhewT&r=1152714865

http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/isc.fcg?p0=uinxxuCS4uOMn44u3xuTiBIciBAuny1GkwgS0vzNFM0HMONwdw@ixD4mMNJADw5UT@J63S&p1=btwewtNVGguhJXuBnM2qw1&p2=50&p5=MQmPwEJVKTvSGnhewT&r=1152714996

3

2582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päiviivi

      Kyseessä on Oy Alga Ab:n Varas ja poliisi-peli jostain 60-70-luvulta. Valmistusvuotta ei sen tarkemmin ole, mutta kannen kuvan on signeerannut Lars Melander.

      Ohje on laatikon kannessa, joten kirjoittelen sen kunhan paremmin ehdin, niin saat tulostaa sen itse.
      Kohderyhmä 7-14 vuotiaat ja 2-6 pelaajaa, joista yksi on poliisi ja toiset roistoja. Yksi hoitaa kassaa.
      Peliin kuuluu 1 lauta, 6 poliisia, 1 radioauto, 5 varasta, ja 1 noppa.
      Ja rahaa: 15 kpl 10.000.-, 20 kpl 5.000.- ja 25 kpl 1.000.- seteleinä.
      Varkaitten on tarkoitus ryöstää mahdollisimman monta pankkia ja postikonttoria ja paeta maasta eli pelilaudalta saaliineen. Poliisin tehtävänä on tietenkin estää tämä.

      Laitan tosiaan ohjeet, kunhan paremmin ehdin.

    • Päiviivi

      Varas ja poliisi

      Sisältö: 1 pelilauta, 6 poliisia, 1 radioauto, 5 varasta, ja 1 noppa. Seteleitä: 15 kpl 10.000.-, 20 kpl 5.000.-, 25 kpl 1.000.-.

      Pelaajien lukumäärä: 2-6 hlöä, seitsemäs voi olla kassanhoitajana.

      Idea: Varkaitten osalta ryöstää mahdollisimman monta pankkia ja postikonttoria ja paeta "maasta" eli pelilaudalta saaliineen. Poliisin tehtävänä on tietenkin estää tämä.

      Valmistelut: Yksi valitaan poliisiksi esim arpomalla. Muut ovat varkaita. Yksi valitaan kassanhoitajaksi. Kukin varas sijoittaa pelinappulansa johonkin pelilaudan kätköpaikoista. Poliisi asettaa radioautonsa poliisiaseman sisäänkäynnin eteen ja konstaapeleita poliisiaseman muihin ruutuihin. Lukumäärältään poliiseja pitää olla yksi enemmän kuin varkaita. Esim. yksi varas - kaksi poliisia, kaksi varasta - kolme poliisia jne.

      Pelin kulku: Siirrot tapahtuvat katuja pitkin mihin suuntaan halutaan, mutta vinottain kulku on kiellettyä. Nappuloita siirretään niin monta ruutua kuin noppa osoittaa. Kukin pelaaja heittää vuorollaan vain kerran. Myös poliisi, joka kuitenkin saa siirtää mitä tahansa konstaapeleistaan tai radioautoa, mutta vain yhtä kerrallaan. Radioauto etenee kaksi ruutua kutakin nopan silmää kohti ja vain eteenpäin. Ei saa peruuttaa, ei ajaa raitiotievaunujen päälle, eikä ajaa mihinkään konttoreihin. Sekä varkaat että poliisit, mutta ei radioauto voivat mennä läpi pankki-, posti- ja lennätinkonttoreiden, koska niissä on ovi kummallakin puolella. Jotta voisi ryöstää jonkin konttorin on kuitenkin päästävä täsmälleen siihen ruutuun, mihin on merkitty konttorin nimi. Kunkin konttorin voi ryöstää kuinka monta kertaa tahansa, myös sama varas. Pelinappulaa on siirrettävä jokaisella heitolla. Ei siis saa jäädä seisomaan esimerkiksi kätköpaikkaan tai raitiopysäkille.
      Varas voi sivuuttaa poliisin tai radioauton, ellei hän ole pakenemassa ryöstön jälkeen tai karannut vankilasta. Varkaat voivat aina mennä toistensa ohi. Poliisi voi aina ohittaa toisen poliisin tai radioauton. (Ks. myös kohta Raitiovaunut)

      Raitiovaunut: Jos pelaaja jää raitiopysäkille - kohtaan jossa valkoisessa lipussa on linjan numero - täytyy hänen seuraavalla vuorollaan joko heittää noppaa tai tehdä pelisiirto tavalliseen tapaan tai ajaa raitiovaunulla. Jos hän valitsee raitiovaunun, hän saa tehdä pelisiirtonsa mille tahansa pysäkille saman linjan varrella.
      Hän saa ottaa myös siirtolipun, jolloin pelisiirto tapahtuu linjan siihen ruutuun, missä sen leikkaa toinen raitiotielinja. Seuraavalla kerralla hän siirtää pelinappulaansa vapaavalintaiselle pysäkille uudella linjalla. Senjälkeen pelisiirrot tehdään kuten tavallisesti nopan määräämällä tavalla.
      Jos varas on raitiopysäkillä, poliisit ja radioauto ei voi ohittaa häntä, eikä häntä voi saartaa sinne.

      Vangitseminen: Kun poliisi tai radioauto joutuvat ruutuun, jossa on varas, tämä on pidätetty mikäli hän on tehnyt ryöstön tai paennut vankilasta. Radioauto peittää kaksi ruutua ja voi näin pidättää kummastakin ruudusta. Heti kun varas on pidätetty, poliisi suorittaa ylimääräisen nopanheiton, joka määrää kuinka monta vuotta vankeutta varas saa. Jos noppa osoittaa esimerkiksi 5, varkaan on istuttava vangittuna poliisiasemalla viisi seuraavaa kierrosta. Pidätyksen suorittanut poliisi vie varkaan vankilaan ja jää vartioimaan sitä. Radioauton ei tarvitse jäädä vartioimaan.
      Poliisit voivat myös pidättää varkaita pankki-, posti-, lennätin- ja matkatoimistohuoneistoissa. Radioauto voi pysäköimällä näiden huoneistojen ulkopuolelle pidättää varkaan tämän tullessa ulos. Varashan ei voi ohittaa autoa. Raitiopysäkeillä ja kätköpaikoissa ei voi suorittaa pidätystä, eikä poliisit saa mennä kätköpaikkoihin.
      Radioauton tai kahden tai useamman poliisin saartaessa varkaan niin, ettei tämä enää pääse tiehensä, hänet katsotaan sen konstaapelin (tai radioauton) pidättämäksi, joka on häntä lähellä.
      Neljän pidätyksen jälkeen pelaaja joutuu pois pelistä.

      Lahjapalkkio: Pidätettäessä on varkaan luovutettava pois kaikki rahat, joita hän ei ole onnistunut piilottaa johonkin kätköpaikoista. Varkaan menettämistä rahoista saa poliisi lahjapalkkion, joka on määrältään 1.000.- jokaista 5.000.- kohti. Jos siis varkaalla on rahaa tuhannesta viiteentuhanteen poliisi saa siitä tuhat. Jos rahaa on 6.000.- - 10.000.- poliisi saa 2.000.- jne. Muut varkaalta saadut rahat pannaan yleiseen kassaan.

      Karkaaminen: Vankilassa oleva varas voi karata jos hän heittää kuutosen. Hän siirtyy tavalliseen tapaan kuusi askelta mihin suuntaan tahansa. Ei tarvitse mennä portin kautta, mutta jokainen ruutu poliisiasemalla lasketaan yhdeksi askeleeksi.

      Kätköpaikat: Niihin pääsevät vain varkaat. Ei tarvitse heittää tasalukua päästäksen sisälle.
      Kätköpaikkoihin varkaat voivat piilottaa varastamiaan rahoja. Ne merkitään kääntämällä numeropuoli alaspäin. Jos varas pidätetään sen jälkeen kun hänen on onnistunut kätkeä rahansa, poliisi ei saa lahjapalkkiota.
      Pelilaudalta pakenemaan aikovan varkaan on käytävä vielä hakemassa rahat siitä tai niistä kätköpaikoista mihin hän on ne piilottanut. Rahat, jotka ovat jääneet kätköpaikkoihin paenneilta tai neljän pidätyksen takia pelistä pois joutuneelta varkaalta, joutuvat yleiseen kassaan.

      Pako: Pako tapahtuu junalla, laivalla tai lentäen. Voidakseen paeta täytyy päästä täsmälleen johonkin niistä punaisista ruuduista, jotka ovat rautatieasemalla tai satamassa. Jos hän pakenee lentäen, ei tarvitse päästä täsmälleen lentokentän punaiseen ruutuun. Kun varas pakenee, hänen on maksettava matka. Juna- ja laivalippu maksaa 1.000.- ja lentäen 3.000.-. Nämä rahat sijoitetaan erikoiskassaan, joka kuuluu matkatoimistolle. Jos varas ryöstää matkatoimiston, hän saa kaiken mitä ryöstöhetkellä on matkatoimiston kassassa.
      Jos varkaan onnistuu paeta pelilaudalta, poliisilla on kuitenkin viimeinen mahdollisuus vangita hänet, mikäli poliisi viimeisellä heitollaan voi päästä lennätinasemalle. Heitoksi ei tässä tapauksessa lueta siirtoa raitiovaunulla.
      Yksikään poliisi eikä radioauto saa seistä pidempää aikaa kuin kaksi heittoa niiden ruutujen edessä, jotka osoittavat rautatieasemaa, lentokenttää tai satamalaitureita. Eivätkä saa olla pitempään kuin kahden heiton ajan lennätinasemalla.

      Pelin loppu: Peli loppuu kun kaikki varkaat ovat joutuneet pois pelistä tai onnistuneet pakenemaan. Voittaja on se, jolla on eniten rahaa, riippumatta siitä onko hän varas vai poliisi.

      • Kiitoksia oikein paljon.
        Tämä peli on ollut minulla 10 vuotiaasta asti (nyt taulussa yli 40) löysin sen mummolasta eikä siihen ollut silloinkaan sääntöjä.
        Aina silloin tällöin peli tuli laatikosta esiin, mutta nyt dikikameroitten aikaan sääntöjenkin etsintä helpottui.
        Täytyneen ottaa Monopolista nappulat ja rahat tähän peliin ja kutsua äijäporukka kasaan, lapsetkin saa pelata mutta täytyy omaksua nuo säänöt itse ensin ettei tule "tappelua"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe