Opintotuki loppuu, työkkäriinkö?

kyllästynyt

Mulla opintotuki loppuu, opinnot ovat työharjoittelua ja päättötyötä vaille valmiit. En saa mistään rahaa. Kannattaako erota koulusta ja mennä työkkäriin työnhakijaksi hakemaan työharjoittelupaikkaa, kun en ole vielä onnistunut sitä löytämään?

Tuleeko karenssia ja kuinka paljon?

Jotenkin tämä suomalainen opintotukisysteemi on aivan syvältä, paremmin pärjää jos ei tee mitään vaan makaa kortistossa ja antaa viranomaisten kädestä pitäen ohjata elämässä eteenpäin.

13

1499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos olet eronnut koulusta?

Onko sulla opinnot venynyt vai miksi opintotuki ei riitä loppuun asti?

• Kyllästynyt

Opintojen venyminen on vähän suhteellista, meille opintojen suoritusaika on maksimissaan 5 vuotta ja opintotukea saa 3,5 vuotta.

Meille syntyi lapsi ja opintopisteitä ei aivan tullut riittävästi. Nyt kuitenkin opinnot ovat työharjoittelua ja päättötyötä vaille kasassa.

Jos ei ole valmistunut, työkkärin on aktiivisemmin haettava ratkaisua työttömän tilanteeseen, laki on muuttunut työkkäriä velvoittavammaksi. Ilman tutkintoa on vähän vaikee työllistyä.

• asiasta tietävä

Työkkäri katsoo sut päätoimiseksi opiskelijaksi niin kauan kun sulla on päättötyö tekemättä. Se estää kokoaikatyön vastaanottamisen, mikä on edellytyksenä työmarkkinatuelle.

• työkkärist

mitää saa niin kauan ku on kirjoilla koulussa...Jos eroaa koulusta niin ei työkkäri katso päätoimiseksi opiskelijaksi vaikka olisi päättötyö tekemättä.

• kesähanu
        työkkärist kirjoitti:

mitää saa niin kauan ku on kirjoilla koulussa...Jos eroaa koulusta niin ei työkkäri katso päätoimiseksi opiskelijaksi vaikka olisi päättötyö tekemättä.

Napsaisevat karenssiin jos lopettaa koulun kesken.
        Kun noin vähästä kii niin suorita loppuun ja sitten vasta ilmoittaudu työkkäriin, jos et töitä saa.

• karenssia
        kesähanu kirjoitti:

Napsaisevat karenssiin jos lopettaa koulun kesken.
        Kun noin vähästä kii niin suorita loppuun ja sitten vasta ilmoittaudu työkkäriin, jos et töitä saa.

jos on jo opiskellu itsellensä yhden ammatin.En tiedä onko ketjun aloittaja tällä hetkellä ammattikorkeakoulus vai ammattikoulus mut jos hän on käyny jo ammattioppilaitoksessa jonku linjan niin ei tule karenssia. Mut olen kuitenki myös samaa mieltä siitä ettei kannata lopettaa koulua.

• Kyllästynyt
        karenssia kirjoitti:

jos on jo opiskellu itsellensä yhden ammatin.En tiedä onko ketjun aloittaja tällä hetkellä ammattikorkeakoulus vai ammattikoulus mut jos hän on käyny jo ammattioppilaitoksessa jonku linjan niin ei tule karenssia. Mut olen kuitenki myös samaa mieltä siitä ettei kannata lopettaa koulua.

Mulla on taustalla kaksi ammatillista tutkintoa, yksi ammatillinen kurssi ja opiskelen ammattikorkeakoulussa.

Jos ei ole toimeentuloa on vähän pakko keksiä jokin ratkaisu ellei ole onnistunut työharjoittelupaikkaa saamaan. Toimeentulotuella ei voi kovin kauaa työtä hakea, se on tarkoitettu tilapäisluonteiseksi toimeentuloksi.

Selittäisin työkkärille, että olisin työnhakijana hakien joko vakituista työtä tai työharjoittelupaikkaa, vakituisesta työstä voi myös hyväksiluettaa osan työharjoitteluna ja tehdä päättötyön työn ohessa.

Jos en onnistu työtä saamaan työkkärin on aktiivisesti haettava asiaan ratkaisua, uusi laki velvoittaa.

• ??????????????????
        Kyllästynyt kirjoitti:

Mulla on taustalla kaksi ammatillista tutkintoa, yksi ammatillinen kurssi ja opiskelen ammattikorkeakoulussa.

Jos ei ole toimeentuloa on vähän pakko keksiä jokin ratkaisu ellei ole onnistunut työharjoittelupaikkaa saamaan. Toimeentulotuella ei voi kovin kauaa työtä hakea, se on tarkoitettu tilapäisluonteiseksi toimeentuloksi.

Selittäisin työkkärille, että olisin työnhakijana hakien joko vakituista työtä tai työharjoittelupaikkaa, vakituisesta työstä voi myös hyväksiluettaa osan työharjoitteluna ja tehdä päättötyön työn ohessa.

Jos en onnistu työtä saamaan työkkärin on aktiivisesti haettava asiaan ratkaisua, uusi laki velvoittaa.

Miten voit olla työkkärissä työnhakijana sekä koulussa kirjoil samaan aikaan? Eikös sinun pitäisi erota eka koulusta ennen ku voit ilmoittautua työnhakijaksi työkkäriin? Ja tällöinhän ei ole enää päättötyölläsi mitään merkitystä.

• voit olla
        ?????????????????? kirjoitti:

Miten voit olla työkkärissä työnhakijana sekä koulussa kirjoil samaan aikaan? Eikös sinun pitäisi erota eka koulusta ennen ku voit ilmoittautua työnhakijaksi työkkäriin? Ja tällöinhän ei ole enää päättötyölläsi mitään merkitystä.

työkkärissä vaikka opiskelisikin ja olisi koulun kirjoilla. Työttömyysturvaa ei vaan makseta sentin senttiä. Työtähäm voi hakea vaikka olisi töissäkin. Työnhaku ja työttömyysturva ei aina kulje käsikädessä.

• Kyllästynyt
        voit olla kirjoitti:

työkkärissä vaikka opiskelisikin ja olisi koulun kirjoilla. Työttömyysturvaa ei vaan makseta sentin senttiä. Työtähäm voi hakea vaikka olisi töissäkin. Työnhaku ja työttömyysturva ei aina kulje käsikädessä.

Kun on työnhakijana eikä ole enää kirjoilla, voi hakea uudestaan kouluun jos on onnistunut saamaan töitä.

• kokeillut

hakea toimeentulotukea...mä ainakin sain sitä kun mun opintotukikuukaudet oli käytetty.

• kyllästynyt

Toimeentulotukea saa, mutta siitä ei ole hyötyä, kun pitäis olla harjoittelupaikka.

Voisin tehdä niin, että odottelen vastauksia hakemuksiin ja haen vielä jonkin aikaa syksyllä ja jos ei onnistu, menisin sen jälkeen työkkärin työnhakijaksi eroten koulusta.

• Kyllästynyt

Kun ne alat kuihtuivat pois joilla työskentelin. Ensin peruskoulun jälkeen valmistuin ja tuli lama, ei ollut töitä ja menin työvoimakoulutuksena opiskelemaan. Pääsin töihin ja ko. ala siirtyi aasiaan. Lähdin uudestaan opiskelemaan tietotekniikkaa työvoimakoulutuksena ja valmistuin datanomiksi, valmistuessaan huomasin ettei sillä paperilla enää tee yhtään mitään ja menin opiskelemaan tietotekniikkaa ammattikorkeakouluun. Opintotukikeskuksen ja sosiaaliviranomaisten puolelta on kaikenlaista ihme temppuja ollut kokoajan.

Oli paljon helpompaa olla kortistossa kun liksa juoksi kokoajan. Sen virheen tein, että rupesin heti itse aktiiviseksi ja siitä taloudellisen ongelmat alkoivat.

Eräs tuttavani, jota olen seurannut ei tee mitään. Fatta on järjestänyt työpaikan hänellä menee muutenkin paremmin kuin minulla. Ei hänenkään tilanteessa mitään hurraamista ole, mutta on paljon vakaammat tulot ja parempi tilanne kuin minulla.

Aktiivinen ja itse yrittävä törmää järjettömään pyrokratiaan. Mulla olisi ollut yksi varma duunipaikka, opintotukikeskuksen viimeinen temppu oli, että mun olisi pitänyt maksaa sen työn takia opintotuet takaisin siltäkin ajalta jolla en olisi ollut töissä.

Sen opetuksen olen saanut, ettei kannata mennä viranomaisten tontille leikkimään aktiivista yrittäen itse tehdä omalle tilanteelle jotakin vaan kannattaa heittäytyä aivan autettavaksi. Silloin ei tule ongelmia.

Jos olette työttömiä ja suunnittelette rupeavanne aikuisopiskelijaksi, kannattaa miettiä useampaan kertaan mitä siitä seuraa. Ensinnäkin opintotuen maksimimääriä ei kaikki saa siinä on tietyt kriteerit, pitää ottaa opintolainaa. Välttämättä kesätöitä ei onnistu löytämään jolloin joutuu fattan luukulle ja kesäaikana edellytetään nostettavaksi opintolainaa silloin kun se on nostettavissa. Jos löydät töitä, työnantaja haluaa mielummin, että teet enemmän kuin vain kesäajan töitä. Silloin tulee ongelmia opintotuen tulorajojen kanssa. Jos sitten teet töitä yrittäen sillä tavoin pärjätä ilman opintotukea, opinnot venyvät ja opiskelu on raskaampaa.

Ai niin Suomihan mainosti nyt EU-puhjeenjohtajana olevansa esimerkkinä muille miten satsataan osaamiseen ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      96
      6366
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3180
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe