Muita noitia?

N-o-i-t-a

Mitä muita noitia on olemassa kuin wiccalaiset? Ja saisiko niistä tietoa netistä?

9

1159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nathaira

"Noituus" nyt ei ehkä ole mikään oma uskonlahkonsa, lähinnä harjoitettava asia.
      Onhan sitä keittiönoituutta, vihreää noituuttaa sun muuta.
      Taitaa löytyä yhtä monta "lokeroa" kuin on noituuden harjoittajiakin.

• tietämättään

"Noituus" on kaiketi jollakin tapaa määriteltävissä siten, että saa asioita tapahtumaan tahtonsa voimalla. Yleensä tässä käytetään loitsu tai vastaavia. On lisäksi henkilöitä jotka kasvavat noituuteen tietämättään. Voimakas tahto voi saada paljon kaikkea aikaan!!!!

• hare

Tottaviisiin on noitia:) Wiccalaisuus on uskonto...noituus hmm, enemmänkin taito.
      Kaikki noidat eivät suinkaan ole wiccoja vaikka sanoisin että wiccat kyllä ovat noitia:)
      Googleta muutaman kerran saatat löytää infoa...
      vilkuile ny vaikka tuota lämpimiksesi
      http://www.kolumbus.fi/sagafre/Noituus.html

• en wicca

olen noita, en wicca. Ja noituus on minulle totta vie uskonto enemmän kuin mikään "taito".

• Thuleia Pohjatuuli

Wikipedia ja Google ovat netissä kenties nopein apu yleiskatsaukseen. Noituus on taito, jota voi harjoittaa kuka tahansa, wiccalaisuus taas on uskonto. Tässä listaus muista noituuden suuntauksista (tai joihin noituuskin liitetään), jotka äkkiseltään tulevat mieleen:

- Strega (italialainen noituus)
      - Seidr (shamanistinen skandinaavinen perinne)
      - perhetraditiot eri maissa (suvuissa kulkeva traditionaalinen noituus)
      - Feri-traditio
      - Reclaiming
      - ns. vihreä noituus
      - shamanistinen noituus
      - voodoo-pohjaisiin uskontoihin perustuva noituus
      - suomalaisen kansanperinteen mukainen noituus
      - Feraferia

Muutamia linkkejä olen listannut nettisivuilleni:
      http://www.thuleia.com/linkit.html

Thuleia

• Tuulentuntija

on sekalainen joukko eklektikkoja, jotka eivät kuulu mihinkään edellämainittuihin, kuten minä. Tosin kaikki eivät ole välttämättä noitia, mutta jotain sinne päin kuitenkin.

Noituus on aika epämääräinen käsite ja rajanvetoa noituuden ja muun pakanuuden välille on aika hankala yrittääkään vetää.

• Anonyymi

On olemassa myös esimerkiksi vihreän noituuden harjoittajia, jotka esimerkiksi huolehtivat kodistaan maagisesti, aistivat energioita ja hyödyntävät kasveja hyvinvointiin.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!

Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä
      Maailman menoa
      496
      8020
    2. 40% kansasta pitää Yleä selkeästi vasemmistolaisena

Vähän kylmä suihku epäilijöille. "Yle Uutiset sijoitettiin kyselyssä suurista medioista selvästi eniten vasemmistolaise
      Maailman menoa
      224
      1386
    3. Keksitkö mies

mistä biisistä tulee sä ja mä mieleen?
      Ikävä
      109
      1341
    4. Suomessa miesten työttömyys on korkeinta koko EU:ssa. Hienoa Orpo-Purra

Työttömyys lisääntyi helmikuussa – Suomen miesten tilanne synkin EU:ssa Tilastokeskuksen mukaan työttömiä 15–74-vuotiai
      Maailman menoa
      170
      1337
    5. Hokki on konkurssissa!

Aivan uskomattoman hienosti on lähtenyt rahoituskierros käyntiin! ❤️ https://hokki.fi/ajankohtaista/hokki-kainuu-oy-hak
      Kajaani
      53
      1220
    6. Ihanaa aurinkoista

Huomenta päivää tiistaina. 🌞☺️ Kesän kukkasia odotellessa 💛🌱
      Ikävä
      336
      1189
    7. Olet kaikella todennäköisyydellä

Ainut ihminen tällä pallolla, josta menen täysin hämilleni ja tuntuu että ÄO laskee samantien neandertalin tasolle. Kaik
      Ikävä
      39
      995
    8. Vasuri ehdokas pilaa koko puolamgan.

On siinä vasureilla Kova riita pukari ehdokkaana vaaleissa. Jos "pääsisi" ei yhtään kokousta ettei tule valituksia. Eikö
      Puolanka
      53
      957
    9. Kyllä on paha mieli

Olen niin luottavainen kaikesta huolimatta ollut sinuun. Luottanut että välität ihan oikeasti etkä halua minua satuttaa.
      Ikävä
      25
      913
    10. Mitä jos vietettäis

Vuorokausi yhdessä? Mitenhän se menisi?
      Ikävä
      74
      904
    Aihe