Muita noitia?

N-o-i-t-a

Mitä muita noitia on olemassa kuin wiccalaiset? Ja saisiko niistä tietoa netistä?

9

1672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nathaira

      "Noituus" nyt ei ehkä ole mikään oma uskonlahkonsa, lähinnä harjoitettava asia.
      Onhan sitä keittiönoituutta, vihreää noituuttaa sun muuta.
      Taitaa löytyä yhtä monta "lokeroa" kuin on noituuden harjoittajiakin.

      • tietämättään

        "Noituus" on kaiketi jollakin tapaa määriteltävissä siten, että saa asioita tapahtumaan tahtonsa voimalla. Yleensä tässä käytetään loitsu tai vastaavia. On lisäksi henkilöitä jotka kasvavat noituuteen tietämättään. Voimakas tahto voi saada paljon kaikkea aikaan!!!!


    • hare

      Tottaviisiin on noitia:) Wiccalaisuus on uskonto...noituus hmm, enemmänkin taito.
      Kaikki noidat eivät suinkaan ole wiccoja vaikka sanoisin että wiccat kyllä ovat noitia:)
      Googleta muutaman kerran saatat löytää infoa...
      vilkuile ny vaikka tuota lämpimiksesi
      http://www.kolumbus.fi/sagafre/Noituus.html

      • en wicca

        olen noita, en wicca. Ja noituus on minulle totta vie uskonto enemmän kuin mikään "taito".


    • Thuleia Pohjatuuli

      Wikipedia ja Google ovat netissä kenties nopein apu yleiskatsaukseen. Noituus on taito, jota voi harjoittaa kuka tahansa, wiccalaisuus taas on uskonto. Tässä listaus muista noituuden suuntauksista (tai joihin noituuskin liitetään), jotka äkkiseltään tulevat mieleen:

      - Strega (italialainen noituus)
      - Seidr (shamanistinen skandinaavinen perinne)
      - perhetraditiot eri maissa (suvuissa kulkeva traditionaalinen noituus)
      - Feri-traditio
      - Reclaiming
      - ns. vihreä noituus
      - shamanistinen noituus
      - voodoo-pohjaisiin uskontoihin perustuva noituus
      - suomalaisen kansanperinteen mukainen noituus
      - Feraferia

      Muutamia linkkejä olen listannut nettisivuilleni:
      http://www.thuleia.com/linkit.html


      Thuleia

      • Tuulentuntija

        on sekalainen joukko eklektikkoja, jotka eivät kuulu mihinkään edellämainittuihin, kuten minä. Tosin kaikki eivät ole välttämättä noitia, mutta jotain sinne päin kuitenkin.

        Noituus on aika epämääräinen käsite ja rajanvetoa noituuden ja muun pakanuuden välille on aika hankala yrittääkään vetää.


    • Anonyymi

      On olemassa myös esimerkiksi vihreän noituuden harjoittajia, jotka esimerkiksi huolehtivat kodistaan maagisesti, aistivat energioita ja hyödyntävät kasveja hyvinvointiin.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe