Muita noitia?

N-o-i-t-a

Mitä muita noitia on olemassa kuin wiccalaiset? Ja saisiko niistä tietoa netistä?

9

1672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nathaira

      "Noituus" nyt ei ehkä ole mikään oma uskonlahkonsa, lähinnä harjoitettava asia.
      Onhan sitä keittiönoituutta, vihreää noituuttaa sun muuta.
      Taitaa löytyä yhtä monta "lokeroa" kuin on noituuden harjoittajiakin.

      • tietämättään

        "Noituus" on kaiketi jollakin tapaa määriteltävissä siten, että saa asioita tapahtumaan tahtonsa voimalla. Yleensä tässä käytetään loitsu tai vastaavia. On lisäksi henkilöitä jotka kasvavat noituuteen tietämättään. Voimakas tahto voi saada paljon kaikkea aikaan!!!!


    • hare

      Tottaviisiin on noitia:) Wiccalaisuus on uskonto...noituus hmm, enemmänkin taito.
      Kaikki noidat eivät suinkaan ole wiccoja vaikka sanoisin että wiccat kyllä ovat noitia:)
      Googleta muutaman kerran saatat löytää infoa...
      vilkuile ny vaikka tuota lämpimiksesi
      http://www.kolumbus.fi/sagafre/Noituus.html

      • en wicca

        olen noita, en wicca. Ja noituus on minulle totta vie uskonto enemmän kuin mikään "taito".


    • Thuleia Pohjatuuli

      Wikipedia ja Google ovat netissä kenties nopein apu yleiskatsaukseen. Noituus on taito, jota voi harjoittaa kuka tahansa, wiccalaisuus taas on uskonto. Tässä listaus muista noituuden suuntauksista (tai joihin noituuskin liitetään), jotka äkkiseltään tulevat mieleen:

      - Strega (italialainen noituus)
      - Seidr (shamanistinen skandinaavinen perinne)
      - perhetraditiot eri maissa (suvuissa kulkeva traditionaalinen noituus)
      - Feri-traditio
      - Reclaiming
      - ns. vihreä noituus
      - shamanistinen noituus
      - voodoo-pohjaisiin uskontoihin perustuva noituus
      - suomalaisen kansanperinteen mukainen noituus
      - Feraferia

      Muutamia linkkejä olen listannut nettisivuilleni:
      http://www.thuleia.com/linkit.html


      Thuleia

      • Tuulentuntija

        on sekalainen joukko eklektikkoja, jotka eivät kuulu mihinkään edellämainittuihin, kuten minä. Tosin kaikki eivät ole välttämättä noitia, mutta jotain sinne päin kuitenkin.

        Noituus on aika epämääräinen käsite ja rajanvetoa noituuden ja muun pakanuuden välille on aika hankala yrittääkään vetää.


    • Anonyymi

      On olemassa myös esimerkiksi vihreän noituuden harjoittajia, jotka esimerkiksi huolehtivat kodistaan maagisesti, aistivat energioita ja hyödyntävät kasveja hyvinvointiin.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe