Kuinka kosia romanttisesti

-CC-

Olen mies ja kysynkin teiltä naiset neuvoa kuinka kosia naista romanttisesti? Olemme olleet 1,5 v yhdessä ja tyttöystäväni on ilmaissut että kun häntä kositaan sen pitäisi olla romanttista ja mielleenpainuvaa (tietysti :)). Eli hyvät naiset antakaapa minulle neuvoja/vinkkejä kuinka kosisin?

98

59315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo aviossa

      Vaikka olen romanttinen en haluaisi mitään yliampuvaa.

      Kosi jossakin teille yhteisessä, tärkeässä paikassa ja ilman sormusta. Se olisi kiva ostaa yhdessä. Kerro, miksi kosit ja että sinun tapauksessasi kihlaus tarkoittaa myös avioitumista (?). Minusta siinä ei muuta tarvitse tuollaisen jokainen muistaa aina. Sitten täytyy tietenkin olla jo kuohuviiniä varattuna.

      Onnea teille. Olet ihana mies.

      • holy_guacamole

        “Kerro, miksi kosit ja että sinun tapauksessasi kihlaus tarkoittaa myös avioitumista (?)” Taas näyttää olevan käsitteet vähän sekaisin…
        Kosiminen = kysytään haluaako toinen avioitua kysyjän kanssa.
        Kihlaus = lupaus avioliitosta; eli kyseinen pariskunta on sopinut menevänsä naimisiin. Kihloihin mennessä ei tarvitse välttämättä päättää hääpäivää, riittää että on sovittu että naimisiin joskus tulevaisuudessa mennään. Kihloihin menemiseen ei myöskään tarvita sormuksia, eli kihloissa voi olla vaikkei kihlasormusta olekaan.

        Nayttää siltä että nykypäivänä monet parit kuvittelevat “kihloissa olemisen” olevan joku vakavuudeltaan ja sitoutumisasteeltaan seurustelun ja avioliiton välimaastossa oleva tila, ikäänkuin sormus nimettömässä osoittaisi että pariskunta seurustelee “vakavissaan” vaikka avioliitosta ei vielä mitään ole päätettykään.

        Romanttista ehdotusta en oikein osaa tarjota, voin vain todeta että itse haluaisin valita sormuksen itse, sen sijaan että mies olisi ostanut sen valmiiksi. Tuo yhden kirjoittajan kokemus miten mies vei hänet kultasepänliikkeeseen muka ostamaan kaulaketjua, mutta päätyikin kosittavaksi ja valitsemaan sormusta oli aivan hurmaava, olisin ollut vallan myyty jos omalle kohdalle osuisi. Itse tunnet kultasi parhaiten, eli koita sen mukaan päättää pitäisikö hän enemmän esim kosinnasta kahdenkesken, vai julkisella paikalla / muitten ihmisten todistaessa jne. Onnea joka tapauksessa, toivottavasti vastaus on epäröimätön “kyllä”, kysyit sitten millaisessa tilanteessa tahansa!


      • juttu on??

        ilman sormusta? ei kai kukaan?

        kyllä mä haluan että mies ostaa ihan itse sormuksen. koska se kertoo paljon. ihanaa tietää että mies on itse valinnut juuri sen sormuksen joka sormesta on, tunteella ja rakkaudella. sormuksen voi ostaa muutenkin! eihän se ole pää-asia..vaan just se että se on rakkaan valitsema ja antama.

        auringonlasku merellä ois tosi romanttista! mies polvillaan, kukkia, hyvä illallinen, siistit vaatteet(ravintolaillan kunniaksi;) ), kauniit sanat. eikä mitään väliä onko kahden vai yleisön keskellä, koska siinä tilanteessa ei kuitenkaan huomaa muita (kyllä- tilanteessa)


      • morsmaikkonen
        holy_guacamole kirjoitti:

        “Kerro, miksi kosit ja että sinun tapauksessasi kihlaus tarkoittaa myös avioitumista (?)” Taas näyttää olevan käsitteet vähän sekaisin…
        Kosiminen = kysytään haluaako toinen avioitua kysyjän kanssa.
        Kihlaus = lupaus avioliitosta; eli kyseinen pariskunta on sopinut menevänsä naimisiin. Kihloihin mennessä ei tarvitse välttämättä päättää hääpäivää, riittää että on sovittu että naimisiin joskus tulevaisuudessa mennään. Kihloihin menemiseen ei myöskään tarvita sormuksia, eli kihloissa voi olla vaikkei kihlasormusta olekaan.

        Nayttää siltä että nykypäivänä monet parit kuvittelevat “kihloissa olemisen” olevan joku vakavuudeltaan ja sitoutumisasteeltaan seurustelun ja avioliiton välimaastossa oleva tila, ikäänkuin sormus nimettömässä osoittaisi että pariskunta seurustelee “vakavissaan” vaikka avioliitosta ei vielä mitään ole päätettykään.

        Romanttista ehdotusta en oikein osaa tarjota, voin vain todeta että itse haluaisin valita sormuksen itse, sen sijaan että mies olisi ostanut sen valmiiksi. Tuo yhden kirjoittajan kokemus miten mies vei hänet kultasepänliikkeeseen muka ostamaan kaulaketjua, mutta päätyikin kosittavaksi ja valitsemaan sormusta oli aivan hurmaava, olisin ollut vallan myyty jos omalle kohdalle osuisi. Itse tunnet kultasi parhaiten, eli koita sen mukaan päättää pitäisikö hän enemmän esim kosinnasta kahdenkesken, vai julkisella paikalla / muitten ihmisten todistaessa jne. Onnea joka tapauksessa, toivottavasti vastaus on epäröimätön “kyllä”, kysyit sitten millaisessa tilanteessa tahansa!

        eivät kai kihlaus ja kosiminen ole mitään laissa määrättyjä lupauksia tm., niiden merkitykset ihmisille vaihtelevat vaikka alkuperältään ovatkin nuo mainitsemasi.
        ajat muuttuu, aatteet muuttuu ja ihmiset niiden mukana.


      • holy_guacamole
        morsmaikkonen kirjoitti:

        eivät kai kihlaus ja kosiminen ole mitään laissa määrättyjä lupauksia tm., niiden merkitykset ihmisille vaihtelevat vaikka alkuperältään ovatkin nuo mainitsemasi.
        ajat muuttuu, aatteet muuttuu ja ihmiset niiden mukana.

        Noh noh itsellesi, katsopa vaikka tuolta: http://www.laki24.fi/, “AVIOLIITTOA EDELTÄÄ KIHLAUS, jolle laki ei aseta muotovaatimuksia eikä kihlauksella juurikaan ole oikeutta luovaa vaikutusta. Avioliittolaki vain toteaa, että MIES JA NAINEN, JOTKA OVAT SOPINEET KESKINÄISESTÄ AVIOLIITOSTA, OVAT KIHLAUTUNEET.”


      • holy_guacamole
        morsmaikkonen kirjoitti:

        eivät kai kihlaus ja kosiminen ole mitään laissa määrättyjä lupauksia tm., niiden merkitykset ihmisille vaihtelevat vaikka alkuperältään ovatkin nuo mainitsemasi.
        ajat muuttuu, aatteet muuttuu ja ihmiset niiden mukana.

        Ja lisää, kun nyt oikein asiasta innostuin… Kihlaus. Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään ovat kihlautuneet. Avioliittolaki ei edellytä sormusten vaihtamista eikä kihlauksen julkistamista.
        Avioliittolaki (234/1929) löytyy Internetistä osoitteesta www.finlex.fi (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234)


      • mormaikkonen
        holy_guacamole kirjoitti:

        Ja lisää, kun nyt oikein asiasta innostuin… Kihlaus. Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään ovat kihlautuneet. Avioliittolaki ei edellytä sormusten vaihtamista eikä kihlauksen julkistamista.
        Avioliittolaki (234/1929) löytyy Internetistä osoitteesta www.finlex.fi (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234)

        jaksatpa sinä aamuyöstä selventää. täytyy myöntää tuo on minulle tuntematon area(joskin mielenkiintoista), mutta itse näen tuollaiset, mahdottomana valvottavina olevat lait käytännön kannalta täysin mitättöminä,vain ohjeellisenä sääntönä. Toisaalta onhan avioliiton suurin tarkoituskin, kahden rakastavaisen yhteensolmiminen nimen omaan nimellisarvoinen asia.


    • Ja kosi

      Ison yleisön edessä.
      Laula sitten vaikka nuotin vierestä vain yli kaiken sua rakastan

    • ikimuistoinen hetki

      jos tunnet tyttöystäväsi jo hyvin, tiedät pitääkö hän perinteisestä tai sopiiko myös jokin kliseinen tai yllätyksellinen kosinta. Kliseisellä tarkoitan sitä, että kosit esim yleisön edessä jossain tapahtumassa tai tanssipaikassa. Yllätyksellinen voisi olla taas sellaisena päivänä, kun hän sitä vähiten odottaa, eli arjen keskellä, mutta muista ehdottomasti sormus. Romanttisen tilanteesta saat kertomalla miksi juuri nyt, miksi juuri hän, miltä sinusta tuntuu ja tuomalla ilmi että juuri hän on sinun elämäsi ainoa oikea nainen. Yksinkertaisin kosinta jonka olen kuullut tuttavan tuttavalta oli kun hän oli sanonut vain yksinkertaisesti, että haluutsä olla mun vierelläni kun mä oon vaari ja sä mummu =) Tapoja on monia. Sormuksesta olen kyllä sitä mieltä että se pitää olla valmiina. Kuljeskele tyttöystäväsi kanssa kultasepänliikkeiden ikkunoita katsomassa ja seuraa mistä hän oikeasti pitää.. onko se sitten se perinteinen sormus tai haluaako hän oikeasti kiven sormukseen. En ainakaan itse haluaisi mennä kihloihin ilman sormusta. Kunnioita hänen vanhempiaan soittamalla tai vierailemalla heidän luonaan ja pyytämällä tyttären kättä, jos se vain on mahdollista. Vanhanaikainen, mutta niin romanttinen tapa. Sydän peliin niin kyllä se siitä. p.s. jos et muista millään mitä haluaisit sanoa kirjoita ihmeessä asiat etukäteen paperille ja lue siitä tyttöystävällesi, tärkeintä on että saat sanottua asiasi. ONNEA!

      • säärkyny sydän

        samaa mieltä oon perinteisillä tavoilla kysyä rakkaan vanhemmilta kättä ja noin.. ja kyl minä kosin aikonaan järven rannalla auringon laskussa ja rakkaani ei osannu sillon odottaa yhtään kositaan... että sempiä kaikille jotka meinaa kosia


      • kosiessa

        Ehdottomasti pitää olla sormus jos kosii... Voihan sitä vaikka ostaa jonkun halpis sormuksen ja sen avulla sit tietää koon. Mun mielestä se on merkki siitä, että mies todellakin on nähnyt vaivaa asian eteen. Kihlasormus on molemmilla samanlainen, eli ne timantit ja muut voi sitten jättää vihkisormukseen. Tuskimpa kukaan mies haluaa sormeensa 10 karaatin törröttävää timanttia.. paitsi jotku homppelit tietty vois innostua tosta... ;)


      • Pakkokokoko?
        kosiessa kirjoitti:

        Ehdottomasti pitää olla sormus jos kosii... Voihan sitä vaikka ostaa jonkun halpis sormuksen ja sen avulla sit tietää koon. Mun mielestä se on merkki siitä, että mies todellakin on nähnyt vaivaa asian eteen. Kihlasormus on molemmilla samanlainen, eli ne timantit ja muut voi sitten jättää vihkisormukseen. Tuskimpa kukaan mies haluaa sormeensa 10 karaatin törröttävää timanttia.. paitsi jotku homppelit tietty vois innostua tosta... ;)

        Kun kaksi ihmistä päättää keskenään mennä naimisiin. Siihen kysyminenkin on ihan henk koht asia!
        Jos on jokin PAKKO, jättäisin koko hempukan nuolemaan näppejään!
        Kun se ON kahden ihmisen välinen asia, heidän on itsensä päätettävä keskenään mitä pitävät sopimuksessaan tärkeänä.
        Jos jo ennen yhteiselosta sopimista toinen asettaa PAKON, ei ole hyvä alku liitolle. siis sopimukselle.
        Sormus on kauppiaiden bisnes, ja se minnuu ärsyttää! Miksi ei yhtä hyvin vaikka hieronta, kysyä ja sopia kaveriltaan mitä se yhteinen on!

        OK, JOS toinen sormuksen välttämättä haluaa, ei siitäkään tule tehdä kynnystä. Mutta EI pakosta!
        Sama koskee koko liittoa. Se on ja on oltava vapaaehtoinen lupaus ja luvatusta kiinni pitäminen. Siihen toinen sitten luottaa ja uskoo.
        Kunnes toisin ilmoitetaan ja sovitaan, sopeudutaan tuleviin.
        Kannattaa sis miettiä ja kehittää yhdessä.

        Miksi siitä pitää papinkaan päättää? Toisten puolesta? OK, suhteen virallistaminen tuo toki yhteiskunnallisia ym velvotteita ja niiden takia. Mutta kaikki käy hyvin ilman sormuksiakin.

        Eikä se asiasta tee yhtään vähemmän romanttista. Päinvastoin! Luovaa omintakeisuutta!


    • kosittu

      mies sanoi haluavansa ostaa minulle kaulaketjun ja mentiin sitä yhdessä katsomaan kultaliikkeeseen, mutta kun päästiin liikkeeseen hän polvistui ja kosi.Suostuin ja sitten siinä heti valittiin yhdessä sormukset.Minusta tämä oli ihanaa. Tai sitten voisit kosia jossain järven rannalla ymps.

      • taaskin

        siten, että murrakas tuumasi, että voitaisiin kai virallistaakin suhe? Mä siihen, että no kai sitten! Virallistettiinkin ja pidettiin Suhteen Virallistamisen Juhlat, joita ystävämme yhä iloisina muistelevat.
        Miksi kaikki pitää joidenkin mielestä olla niin kaavoihin kangistunutta?
        Iloisuus ja yllätyksellisyys positiivisina ilmiöinä on mahtavaa! Se lujitti liittomme - meidän kahden liitto. Eikä tarvinnut rikastuttaa kultakauppiaita. Se halpa sormus kun ei kuulemma osoita rakkautta?
        Ja bullshit!
        Eikös se ole just toisin päin?
        Vai mitä Arvon Ladies and Noladies?


    • <3

      Muista ottaa myös naisesi lemppari kukkia mukaan. Vie hänet kävelylle kauniiseen puistoon kauniina kesäiltana tai sitten silloin kun sataa kaatamalla vettä, se on romanttista!! Muista kertoa että rakastat häntä!
      Oman miehen kosintaa on odotettu kaksi vuotta mutta sormusta ei vaan kuulu eikä näy. Miten miestä voi kosia? :D

      • jefuliini

        seuraava karkauspäivä.... karkauspäivänä naiset "saavat" kosia, ja jos mies ei suostu, niin joutuu ostaa kangasta... mutta nykyaikana milloin vain. vie mies vaikka lempiurheilutapahtumaan ja sen jälkeen kosit. et polvistu vaan kysyt ihan vain: "otatko minut vaimokseni".... se on yksi tapa


      • me viisi
        jefuliini kirjoitti:

        seuraava karkauspäivä.... karkauspäivänä naiset "saavat" kosia, ja jos mies ei suostu, niin joutuu ostaa kangasta... mutta nykyaikana milloin vain. vie mies vaikka lempiurheilutapahtumaan ja sen jälkeen kosit. et polvistu vaan kysyt ihan vain: "otatko minut vaimokseni".... se on yksi tapa

        Minä kosin leikilläni karkauspäivänä ja mies sanoi kyllä, hääpäivää ei sovittu (ei halunnut ostaa hamekangasta, jota ajoin takaa).
        Tosin meni sitten n. 10 vuotta ja mies kosi minua
        polvillaan ruusu kädessä :)


      • kihloissa

        Piilota sormus ruusuun terälehtien väliin ja kosi sen kanssa polvillaan, kuumailmapallossa olen kans kuullut kosittavan ja se taidettiinkin tuolla edellä jo mainita. minua kosittiin ensimmäisenä äitienpäivänäni mulle tuotiin aamiainen sänkyyn ja meän esikoinen kantoi sormusrasiaa ja mies kysyi että menisinkö sen kanssa naimisiin.. ihaninta maailmassa oli nähä kuin jännittyny mies oli vaikka ollaankin jo kuudetta vuotta saman katon alla..

        onnea vaan sinulle ja teille:)


    • nallepuhitus

      Minä kyllä ehottaisin ihan päinvastasta kun ensimmäinen vastaaja.. minusta pitää kosia sormuksen kanssa.
      Tosin on kovinkin yleistä nykyään kosia ilman sormusta ja että yhdessä käydään ostamassa sitten.

      Jos haluat olla perinteinen niin tee kynttilä illallinen rakkaallesi ja kosi syönnin jälkeen. Hienoa jos on nähnyt vaivaa sen erityisen illan suhteen.. ettei ole normaali ilta muitten joukossa.
      Tai sitten juuri jossain teille tärkeässä paikassa, jos sellasta nyt teillä on.

      Epäilen kyllä, että tärkein asia on se kosiminen.. paikka ja ympäristö vaan plussaa.

    • *julia*

      Minun mielestäni kosinta olisi ihana kun se tulisi aivan yllättäen.. vaikka kesken leipomisen ym.

      Tai toisaalta kynttilä illallinen olisi ihanan romanttinen..

      Ja sormuksesta, haluaisin sen olla valmiina, mutta kuitenkin haluaisin valita sen itse. ;)

      Kylläpäs oli taas vaikeeta...

      Ehdottomasti pitää polvistua.. rupeaisin varmaan itkemään onnesta tämmöisessä tilanteessa.. ;p

      Siskoani kosittiin isolla tulipunaisella ruusupuskalla ja mies oli polvilleen!

      Oliko se seitsemän ruusua kun kositaan..? Olin jostain kuulevinani näin..? hmmm..

      Onnea kosintaan! Hyvin se menee!! =D

    • kosittu

      hei,

      Mieheni väittää minun olevan oikea romantikko, mutta teennäinen romanttisuus pilaa minusta tunnelman. Eli jollei romanttinen puhe tule kovin luontevasti, ja tilanteesta tulisi vaivautunut, voisikohan piilotettu sormus ilman sanoja toimia? kokeilepa viedä tyttösi illalla hiekkarannalle ja kirjoita hiekkaan tuletko vaimokseni, olisi yllättävää, luonnollista ja super romanttista! Itse aina halusin että sormus olisi valmiina, mutta miehen on melkein mahdotonta ostaa sormusta ilman että tyttö saisi vihiä mitä tapahtuu. Miten osaisit ostaa oikean kokoisen sormuksen, oikean värisen, oikean paksuisen, oikean mallisen ja oikean määrän timantteja? Vaikka ihanintahan se ehkä olisi että juuri sinä olet sen hänelle valinnut. Mikäli koet sormuksen ostamisen mahdottomaksi (oma sulhaseni koki sen :D) niin tällainen kosinta ilman sormusta olisi erityisen romanttinen, ja sormuksen osto jälkikäteen ei varmasti harmittaisi tyttöä! Ja sitäpaitsi, itse kun sitten pääsin sormuskauppaan valitsemaan, omaan käteen sopikin aivan erilainen sormus kuin lapsena olin kuvitellut ja haaveillut. Pääasia että kosinta on aito!

      • kivaa juu

        itse olen ajatellut sit joskus kun kosin niin seuraavaa.
        vuokraisin veneen jolla lähtisimme sukellusreissulle jonnekin. jossain vaiheessa kävisin sukeltamassa yksinäni ja noustessani takaisin veneeseen antaisin naiselleni simpukan jonka sisään olen sormuksen piilottanut. Tietysti muka pohjasta löytäneenä =) ja esittäisin kosintani...


      • it's me
        kivaa juu kirjoitti:

        itse olen ajatellut sit joskus kun kosin niin seuraavaa.
        vuokraisin veneen jolla lähtisimme sukellusreissulle jonnekin. jossain vaiheessa kävisin sukeltamassa yksinäni ja noustessani takaisin veneeseen antaisin naiselleni simpukan jonka sisään olen sormuksen piilottanut. Tietysti muka pohjasta löytäneenä =) ja esittäisin kosintani...

        Aivan ihana ehdotus, luulen että nainen tulisi pitämään tuosta. Itse odottelen vielä miestä, joten en vielä kihlauksia juuri unelmoi :)


    • JK30

      Moiks,
      En ole nainen, mutta omista ja muiden mieskavereiden kokemuksista voin kertoa vinkkejä.

      Homman nimi on se, et nössö mies kosii perinteisesti ja yllätyksettömästi, mutta jos todella haluat yllättää positiivisesti naisesi siten, että hän muistaa sen vielä kuolinvuoteellaan niin silloin tarvitaan luovuutta.

      Itse kosin siten, että ensin menimme mukamas "aivan tavalliselle" lomalle Egyptiin. Sillä sitten menimme "intro" sukellukselle, jossa ammattilaiset pitävät huolta ja itse voi vaan olla rennosti.

      No, sitten kun olimme 5 metrin syvyydessä hiekkarannalla pysähdyimme ja pyysin kultani siihen biitsille viereen istumaan. Oli kalaparvia ja näkyvyys yli 30 metriä. No sitten otin sukellusliivini taskusta lapun, jossa luki:

      "Moi Kulta, Rakastan sua ja oon aatellu, että haluaisin olla sun kanssa loppuelämäni ajan. Jos oot samaa mieltä niin näytä OK -merkkiä. Jos ei kelpaa, niin väännän pikkuhiljaa tota ilmalukkoa sun tankisssa kiinni kunnes mieli muuttuu:)"

      No hän näytti OK -merkkiä, jolloin otin toisesta taskusta punaisen ruusun. Avasin terälehden ja siltä löytyi sormukset, jotka vaihdettiin. Sukeltajat ottivat koko toimituksen videolle kuvat. Sitten vielä pinnalla kysyin, et ootko aivan varma vai paniikissa ja kertoi, et joo, oot ihana. Ei osannu odottaa mitään.

      Sitten illalla mentiin vielä perinteisesti kynttiläillalliselle.

      Et näin nää jutut pitää hoitaa. Muita ideoita esim. se, että otatte tavoitteksi juosta joulukuussa Las Vegasin maratonin (maraton ei ole se pointti).

      Siellä kun pystyy järjestämään kullalleen aikamoisen yllätyksen, koska noin 5 km juoksun jälkeen viereen tulee juoksemaan pappi, Elvis ja kaksi todistajaa. Juoksu ei keskeydy ja Elvis vetää biisiä toimituksen aikana. Se voin olla ikäänkuin "kihlaus" ja sitten myöhemmin Suomessa naimisiin. Vois nainen vähän yllättyä.

      Muita ideoita esim. kosiminen kuumailmapallossa, mut se on jo aika perinteinen. Yks vois olla et meette laskuvarjohyppykurssille ja siinä ekan vapaapudotuksen aikana otat lapun käteen.

      Miten tahansa teetkin niin älä nynnyile ja tee niin kun kaikki muutkin tekee vaan keksi jotakin persoonallista ja omaperäistä niin nainen on myyty.

      - J

      • Inlove

        Olisi ihanaa jos minua kosittaisiin meren syvyyksissä! Ja olisi ihanaa myöskin jos joku kirjoittaisi rannalla hiekkaan tuletko vaimokseni tms. Varmasti naisen sydän lämpenee!
        Oma mieheni vei minut karaokebaariin. Siellä hän sitten lauloi minulle rakkaudentunnustuksen ja yleisö meinasi pyörtyä romanttisuudesta. Sitten laulun loppuun hän kysyi, tulisinko hänen vaimokseen. Minut nostettiin lavalle ja siinä hän polvistui ja me suutelimme ainakin vartin! ;o)


      • Anni

        Mahtavaa,mahtavaa.........minä olisin ainakin ihan myyty.

        Olet kekseliäs kaveri,hyvä


      • Kerttu höönk

        Olipas erikoinen.

        Mitä sormuksiin tulee yleisesti niin minä haluaisin että sormus on valmiina. Siinä vaiheessa kun mies kosii, on tunnettava jo niin hyvin että mieskin osaa ostaa sormuksen. Meillä on mieheni kanssa aika erilainen maku, mutta silti luotan hänen makuunsa sormuksen suhteen. Ja onhan se sitten ainakin oman kullan ostama ja huolella valkkaama, vaikkei itse olisi ihan täydellisesti tyytyväinen.


      • Taina33
        Anni kirjoitti:

        Mahtavaa,mahtavaa.........minä olisin ainakin ihan myyty.

        Olet kekseliäs kaveri,hyvä

        Se olisi varmaan tosi mieleen painuvaa että kuuluttaisi jossain yleisellä paikalla kullalleen ja kosisi.
        Mutta ei kannata tehdä sitä että piilottaa sormuksen johonkin ruokaan, kuten esim. kakkuun
        eräs tuttuni sisko meinasi tukehtua, ja se tuskin
        oli kovin romanttista.
        Merellä kosiminenkin kuullostaa todella ihanalta!
        Vaikkapa auringonlaskun aikaan jollain huvipurrella ja pyytäisi vielä laiturille joku orkesteri laulamaan jotain romanttista. =)


      • WAU! :D


      • Kitik
        Anni kirjoitti:

        Mahtavaa,mahtavaa.........minä olisin ainakin ihan myyty.

        Olet kekseliäs kaveri,hyvä

        En haluaisi missään tapauksessa, että sormus olisi valmiina. Sitä sentään joutuu kantamaan koko elämänsä ajan (toivottavasti), ja sen olisi hyvä olla sellainen, mistä todella pitää.
        Minusta on tosi romanttista mennä yhdessä kultakauppaan ja valita molemmille samanlaiset sormukset. Nehän voi pujottaa käteen sitten vaikka kuinka juhlavassa tilanteessa.
        Kosinta pitäisi suorittaa etukäteen ennen sormusten ostoa mahdollisimman romanttisesti, mutta ei nyt sentään ylilyöntejä, niinkuin jotkut ehdotukset täällä ovat.


      • säärkyny sydän

        Kaunein ja romantisin kosinta mitä tien niin veljeni kosi nykystä vaimoonsa kuumailma-pallossa meren päällä auringon laskussa... ja niin edelleen voisin kertoo kuin pitkään vaan mut siinä menis koko ilta XD


      • mie vaan

        Mua ei ole kosittu, mutta oon nykyiseni kanssa ollut jo melkein viis vuotta. En ole vihjaillut mitään kihlautumisesta, mutta kuitenkin odotan sitä. Haluaisin kosinnan olevan jotenkin erilainen, erikoinen ja ikimuistoinen (no, milloinkas kosinta ei olis :). Rakastan moottoripyöriä ja olis ihanaa jos mua kosittais jossain moottoripyörätapahtumassa tjn. Sormuksen haluan ehdottomasti ostaa yhdessä, koska pelkään ettei sulhoni osaa ostaa oikean kokoista. Kuulostaa tyhmältä?? :) Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että miehen/naisen on käytettävä mielikuvitusta suunnitellessaan kosintaa. Jokainen varmaan tuntee rakkaimpansa niin hyvin, että tietää mitä hän toivoo. Tsemiä kaikille kosijoille :)


      • minä vaa

        Toi oli hiukan hyvä toi et "mä väännän muuten sun ilmalukon muuten kiinni!!!!" :DDD nyt saa nauraa ja kauan. kyl se romanttinen oli mut samalla hauska. Se ainakin muistaa sen aina.. :D


      • kosittu

        Näin minuakin kosittiin, veden alla, pohja hiekkaan kirjoitti viestin " will u marry me". koko sukelluksen ajan vaistosin että poikaystävä oli jännittynyt, luulin että kamoissa jotain vikaa. kun näytti merkin että mennään pohjaan, luulin että nyt pitäs harjoitella jotain. oli hauskaa, sanoja ei tarvittu!

        sormus oli mukana hanskassa (kylmissä oloissa vaatii vähän enemmän suunnittelua), kelatisessa narussa kiinni, ettei pääse hukkaan.


      • littlewitch89

        Joo joku paikka johon teillä liittyy muistoja tai sit joku sukellus/eiffel/näsinneula yms. ja auringonlasku tai laskuvarjohyppy tms. tai mene vaikka naisen työpaikan keskusradioon sanomaan se, mistä luulet että hän pitää niin sen mukaan;) Onnea teille!


    • liisa 60v

      lähdette syömään ja sanot että saat tilata listalta ihan mitä vain,ja menette vain sitten snakarille :) mikäpä on sen romanttisempaa kuin kosia snakari jonossa kun on mukavasti tuota nousuhumalassa olevia sinua kannustamassa :)

    • sydänhentovalkoinen

      itsekin olen tuota suunnitellut, pohtinut ja miettinyt oikein olan takaa :) poikaystävälleni nimittäin.

      julkisesti kosiminen on melko kliseistä totta tosiaan. kosinta on se hetki, kun kahden ihmisen välille muodostetaan jotain pysyvää ja henkilökohtaista. ja lisäksi on muistettava että kosinnasta on vaikea kieltäytyä muiden hengittäessä niskaan :D kannattaa siis valita paikka jossa saatte olla ihan kahdestaan :) jossei teille tärkeää yhteistä paikkaa löydy, matkustakaa jonnekin mistä semmoinen sitten tulee :D

      itse suunnittelin kosivani meille kahdelle tärkeässä paikassa, jossa olemme viettäneet monta onnellista hetkeä. Vaikka tämä laavu keskellä metsää ei nyt ehkä sellainen mieltä sykähdyttävin tai tajuntaa räjäyttävin paikka olekaan, sillä on tärkeä lokero meidän molempien sydämissä. ( ja joutuupahan mies sitten kävelemään kymmenisen kilsaa jos kieltäytyy kunniasta :D )

      sormus kannattaa ostaa etukäteen. vie ainakin asian perille viimeistään sitä ojennettaessa :) ainahan sitä saa vaihdettua/kokoa muutettua..

      mutta onnea teille molemmille jo valmiiksi :)

    • neuvoin

      En varmaan olisi miehen kanssa, joka viittisi kosia minua, tai vielä vähemmän semmoisen kanssa, joka kyselee neuvoa suomi24 palstalta kahdenkeskeisiin asioihin. Jos et tunne naistasi vaan joudut kyselemään tuntemattomilta neuvoa näin yksinkertaiseen asiaan, älä mee hänen kans naimisiin. Luuletko, että hän tykkäisi mahdollisesti samasta kuin joku keskiverto surffailija? Älä aliarvioi häntä - äläkä itseäsi.

      Nainen joka haluaa naimisiin, kosii kyllä itse. Tai niin minä ainakin tein.

      • Nimetön

        Olen henk koht sitä mieltä, että suomi24 saa varmasti kysyä apua tai vaikka naapurin mummolta. tuskin kukaan kopioi suoraan mitään, vaan jokianen soveltaa kaiken omaan tarkoitukseensa.

        HYvän kosinnan aineet ovat tässä:

        1. Tarkoitat sitä mitä sanot.
        2. Olet aito.
        3. Teet sen siksi, että olet itsekkin valmis siihen.

        Paikalla, tilanteella ei ole väliä, kunhan siinä olet sinä ja hän - vaikka sitten liikenne valoissa tai aamukasteessa.

        Musiikki ei välttämättä tuo sitä tunnelmaa. Yllätykset ovat aina pop. Oma kokemus on tässä ja rakastuin mieheeni kolmin kertaisesti enemmän sillä hetkellä:

        Mieheni oli kolmen vuoden jälkeen heittämässä minua töihin ja autossa, juuri ennenkuin olimme pääsemässä työpaikalleni mieheni kääntyi ja olin ihan raivona että mitä se mies tekee. Hän ajoi syrjä kujalle ja sanoi että tule ulos autsta. NOusin ja olin erittäin 'mitä ihmettä' -mielellä. Olimme kadulla jolla ensi kertaa suutelimme ja siinä ihmisten edessä hän polvistui eteeni ja kosi minua. Hän oli soittanut työ paikalleni ja ottanut minulle viikon loman ja siitä suoraan lähdimme pakkaamaan ja kihlauskuherrusviikoksi egyptiin.


      • *julia*

        Eihän siinä mitään pahaa ole jos kyselee ideoita suomi24:sen kautta..

        Eiköhän sitä itse osaa päättää mikä sopii itselle ja sille valitulle!!

        Minun mielestäni on ainakin erittäin mielenkiintoista lukea miten muut ovat kosineet, tullut kosituksi. Odotan innolla että minuakin joku kaunis päivä kositaan! Hiljaa hyvä tulee!! =)

        Stemiä kaikille kosijoille! Ja paljon onnea kaikille pareille!! Lämpimät onnittelut uusille pareille!!

        Onneksi on olemassa se tietty henkilö jonka kanssa haluaa jakaa loppu elämänsä!! =D


    • Katri*

      Miusta sormus tulisi olla valmiina...
      Paikkana joku mikä on kummallekkin tärkeä, rakas... Olis se sitten ulkomailla tai koti Suomessa.
      Kahden kesken... Silmiin katsoen...
      Vaikea sanoa mikä teille olisi hyvä vinkki kun ei tunne... Mutta luulen että kosit missä ja milloin vaan kun se tulee suoraan sydämmestä hetki on teille kummallekkin ikimuistoinen :)

    • P. Burg

      jeps, kosinnan tulee olla omaperäinen, eli pelkästään sellainen, jonka sinä itse tunnet omaksesi. nämä teeveestä ja elokuvista opitut kliseiset ja yliromanttiset hömpötykset kun eivät istu jokapojan tyyliin. sellainen väkinäinen teelmä on ainoastaan naurettavaa. no, ainakin koomista. ja kuka sitä nyt johonkin kehnosti näyteltyyn näytelmään itsensä mukaan temmattua haluaisi? ainakaan julkisesti... SIIS: ole oma omaperäinen itsesi ja tee se niinkuin sinusta parhaalta tuntuu ja ilman, että vaivaudut tilanteesta itsekin. no, ainahan tietysti voi panna huumoriksi...

    • ja lujasti

      Mua ei koskaan ole kosittu, vaikka naimisissa olen ollutkin... Mutta jos mietin miten haluaisin minua kosittavan, niin:
      Ihan tavallinen lauantai, ja yhdessä ostoksille ja syömään. Siteen kotiin omalle sohvalle lähekkäin. Luja rutistus ja sitten...
      Mies hakee pullon kuohuvaa ja antaa lasillisen. Sitten taas niinkuin ei mitään. Väsyttää, ja siis nukkumaan. Makuuhuoneessa odottaa sitten se jättipotti. vaikka vain yksi kukkla ja sormus siinä sängyllä ja mies kysyy.. "voisitko olla vain mun nyt ja aina?"

      Siis ei liian lössöä, vaan hieman kaikkea. Ja ajatushan se siinä tärkein on.

      Niin ja jos eräs tietty minut tästä tunnisti, niin siitä sitten jos siltä tuntuu... ;)

    • SmuhSmuh

      Oma avomies kosi itseasiassa saunan hämärässä toiseen polveen nojaten, tätä neitoa on viety sen jälkeen ja lujaa... Mutta on kyllä sellanen tapa että varmasti on mieleenjäävä ja taatusti suomalainen tapa kosia :D mielikuvitusta peliin niin se hoituu varmasti itsestäänkin :) onnea jo etukäteen :)

    • turhaan

      Jos se nainen sut haluu, kelpaa kosimatta. Muuten ihan sma miten vaa kiemurtelet parin vuoden päästä naisesi esittää jo seuraavalle mniehelle samoja vaatimuksia!
      Sellasia ne on naiset!

      • *julia*

        Et voi yleistää!

        Ei kaikki naiset ole samanlaisia!

        Olen pahoillani puolestasi jos joku nainen on tehnyt sinulle noin ikävän tempun. Mutta ei me kaikki olla ovelta ovelle -tyyppiä.

        Toivottavasti löydät joskus semmoisen mukavan naisen joka on arvoisesi eikä petä luottamustasi.
        Ja on semmoinen jota haluat kosia ja perustaa oman perheen ja asua omassa pirtissä...

        Aurinkoisin mielin kohti elämän suuria seikkailuja!! =D


    • kalle

      itseäni mies kosi kaveri porukan keskellä yhtäkkiä pyysi huomiota ja meni polvilleen ja kertoi rakastavansa minua ja kysyi että menisinkö naimisiin hänen kanssaan kylläkin vähän huppelissa muttei se haitannut joten nyt tulee 11 vuotta siitä ja hyvin menee ja kosinta on iki muistoinen.

    • Nimetön

      Järjestä omaisuutesi ensin sillälailla ettei morsian tiedä niistä.Hän voi viedä puolet sinulta erossa.
      Mieheni kosi minua tulemalla viereeni istumaan valmiiksi täytetty avioehtolappu kädessään ja kysyi "jos haluat tulla vaimokseni niin laita nimi ensin tähän ,sitten mennään naimisiin.."


      Kaisu

      • hyihyihyi

        Okei, kamalaa. Ei kovinkaan romanttinen tapa kosia.

        "Minua et saa jos meinaat viedä multa kaiken kun EROTAAN" Luulisin ettei kannata heti alkaa puhua mistään avioehdosta kun kositaan.. kuulostelee siltä että miehesi arvailee jo eron..

        Joo, tiedän.. ei se ole noin mutta se kuulostaa ja itse kyllä saattasin tuossa vaiheessa kahtoa vähän kieroon.


    • poromiehen vaimo.

      Mieheni vei minut muka ihan tavalliselle poroajelulle.
      Ihmettelin reessä olevaa aikas isoa kassia, mutten välittänyt, kun mies sanoi sen olevan papan hommia.

      Ajettiin 30km eräälle kämpälle, jossa mieheni huijasi, että länget on rikki. Soitti muka papalle ja sanoi minulle, että pappa tuo uudet länget huomenna kelkalla. Noh, ei kun polttopuita hakemaan. Ryökäle pisti minut vielä asialle!
      Tunti meni puita kerätessä, yllätys oli suuri, kun mieheni oli kattanut juhla-aterian kämpän pöytään. Pöytäliinat, kynttilät ja kaikki.
      Sitten hän tuli luokseni ja kumartui polvilleen, kaivoi sormuksen taskustaan ja kosi.
      Arvatkaas vaan onko nainen tästä myyty!!!
      Yö nukuttiin kämpässä. Seuraavana päivänä hissukseen ajeltiin kotiin.

      AAH ihanaa!

      • Pölövästi

        Ensimmäinen kosinta (joka ei vielä johtanut toivottuun tulokseen):
        Minä: Tulisitko minun lapsilleni äidiksi?
        Tyttö: En tiennytkään, että sulla on lapsia.
        Minä: Ei niitä vielä olekaan, mutta jos saatais.
        Tyttö: (Naurua).
        Myöhemmin kyllä onnistui, mutta en muista millä sanoilla silloin...


    • vaimoke

      Romanttisinta mitä tiedän on että mies polvistuu tulevan morsiammensa eteen polven varaan ja kauniisti katsoo silmiin ja kysyy*tahdotko vaimokseni* Näin tapahtui minulle 12v sitten ja onnellisesti vielä naimisissa. Varaat sampanjaa ja ruusuja vielä ja timanttisormus niin naisesi on myyty

    • melkein jo vaimo

      Olet suloinen mies, kun mietit miten kosia tyttöystävää romanttisesti. Minua kosittiin Pietarissa Kazanin katedraalin portailla, upea paikka kertakaikkiaan, ja vaikka oli ne portaat aivan sohjoiset ja märät lumesta, mies polvistui ja kasteli polvensa :)
      Ja selkäni takana oli ollut bussillinen jotain turisteja, kauan olivat meitä katselleet ja minä en mitään tiennyt! Kannattaa keksiä joku hyvä paikka. Sitten sen nähdessään aina muistaa, mitä siinä on tapahtunut ja romanttinen kohtaus tulee heti mieleen.
      Ruusut ovat ihania.
      onnea sulle!!!

    • meillä näin

      Päivä Tukholmassa, kultasepänliikkeiden ikkunoita tutkiskellen. Laivalla,hytissä, illalla ennen ravintolaan menoa mieheni otti sormukset esiin ja kysyi olenko todella valmis jakamaan ja elämään loppuelämäni hänen kanssaan.
      Tämä on minulle ikimuistoinen hetki ja romanttinen, tippahan siinä silmään tuli. Elikkä näin meillä.

      Onnea teille!!

    • Mixer...

      Kauheessa tuubassa ja karaokebaarissa tietysti.

    • työ kosinta

      minuapa kosittiin töissä :) kesken päivän pamahti ukko siihen työpaaikalleni, ja sano: mitäs sanot muru, sopisko hääpäiväks paremmin sun vai mun synttärit, nii ajattelin, että josko mentäis naimisiin nyt kesällä, ku kuitenki molemmat sitä halutaan.
      toi tapahtu siis helmikuussa, häät oli toukokuussa, miehen synttäreillä :)

    • Se on siinä

      Olen ollut yhdessä jo monia vuosia ja en näe mitään syytä mennä naimisiin enkä kihloihin vaikka puhutaan että kihlat lupaus avioon "ja paskat" sanon minä ei se vittu eikä suhde siitä parane yhtään sen paremmaksi turhaa rahan menoa vaan.

      • hip hei

        kuka sitten on keksinyt että siitä pitäisi suhde sitten jotenkin muuttua??!! toivottavasti kukaan ei mene naimisiin sen takia että suhde siitä jotenkin "paranisi". miks se niin tekis? tuntuu vaan olevan vähän vääristynyt ajattelu usealla. maistraatissakin voi avioitua ja vaikka pitäisi häät, ei kai siihen koko omaisuutta tarvi lykätä. itse haluan avioitua rakkaudesta tyttöystävääni ja haluan ilmaista hänelle että olen vain ja ainoastaan hänen ja tosissani haluan viettää loppuelämäni yhdessä.


    • timanttimies

      sellasen letkuun pistettävän,kokoo saa muuttaa mielensä mukaan ruuvimensselillä,eikä oo kallis vaikka katoiski

      • :))

        Voiko olla mahdollista..?
        Juuri keskusteltiin alkuviikosta asiasta uudelleen ja vakavasti.
        Aloittajan teksti sopii kyllä joka osalta :)


      • mä puhun,tai siis
        :)) kirjoitti:

        Voiko olla mahdollista..?
        Juuri keskusteltiin alkuviikosta asiasta uudelleen ja vakavasti.
        Aloittajan teksti sopii kyllä joka osalta :)

        kirjotan,juu nii paljo,et voi aiheet toistuakki,mut väliäkös sil sit on t:¤¤¤¤¤¤¤¤


    • shorpas

      ja hyvin toimii eikä ole aikomusta mennä tämän pisimämlle rakkaus kukoistaa tai ei ilman häitäkin.eipähän sukulaisten tartte miettiiä mitä ostais ja tärväis rahojaan meidän lahjoihin ja marista jos ero tukisi.

      • Miekku

        Tähän on taas vaan pakko todeta että ihmiset kuvittelevat ilmeisesti kihlauksen tarkoittavan milloin mitäkin. Miten voitte olla 11 vuotta kihloissa ilman aikomustakaan mennä naimisiin?? Haluaisin tietää kuinka tuossa on sitten kosinta suoritettu kun ei ainakaan perinteisellä tuletko vaimokseni menetelmällä.
        Kihlaus on edelleen lupaus mennä avioliittoon. Mikäli teillä ei ole aikomustakaan mennä naimisiin ette voi millään olla kihloissakaan, oli teillä sormuksia tai ei!!!!
        Ihme palikoita liikkeellä taas...


      • 6v jo kihlois enään en tied...
        Miekku kirjoitti:

        Tähän on taas vaan pakko todeta että ihmiset kuvittelevat ilmeisesti kihlauksen tarkoittavan milloin mitäkin. Miten voitte olla 11 vuotta kihloissa ilman aikomustakaan mennä naimisiin?? Haluaisin tietää kuinka tuossa on sitten kosinta suoritettu kun ei ainakaan perinteisellä tuletko vaimokseni menetelmällä.
        Kihlaus on edelleen lupaus mennä avioliittoon. Mikäli teillä ei ole aikomustakaan mennä naimisiin ette voi millään olla kihloissakaan, oli teillä sormuksia tai ei!!!!
        Ihme palikoita liikkeellä taas...

        Akat vahtoo kihlaus voi olla lupaus avioitua akan kanssa mutta samalla se on koeaika ja se on sit yht sama meneekö kihlois 5 tai 11v monet kamut menneet naimisiin silloiin kun alkanut tulla lapsia vaik sit olleet 10v kihlois se ei aikaa katso parempi tutustua 10v ku katua papin aamenta lopulta nainen kun muuttuu sen jälkeen se on fakta


      • antti.r
        Miekku kirjoitti:

        Tähän on taas vaan pakko todeta että ihmiset kuvittelevat ilmeisesti kihlauksen tarkoittavan milloin mitäkin. Miten voitte olla 11 vuotta kihloissa ilman aikomustakaan mennä naimisiin?? Haluaisin tietää kuinka tuossa on sitten kosinta suoritettu kun ei ainakaan perinteisellä tuletko vaimokseni menetelmällä.
        Kihlaus on edelleen lupaus mennä avioliittoon. Mikäli teillä ei ole aikomustakaan mennä naimisiin ette voi millään olla kihloissakaan, oli teillä sormuksia tai ei!!!!
        Ihme palikoita liikkeellä taas...

        ei tuu ku kus piä mukuloita tiiät sie runkkari sen jos et nii nyt tiiät.älä sie ruppee päätäs aukoo miun kerallai siie tiiät miten siin käyp ai perkele ny mie lähe enkä siult kysele määnkö vai en.naimissii naimissii....per....!


      • r.antti
        6v jo kihlois enään en tied... kirjoitti:

        Akat vahtoo kihlaus voi olla lupaus avioitua akan kanssa mutta samalla se on koeaika ja se on sit yht sama meneekö kihlois 5 tai 11v monet kamut menneet naimisiin silloiin kun alkanut tulla lapsia vaik sit olleet 10v kihlois se ei aikaa katso parempi tutustua 10v ku katua papin aamenta lopulta nainen kun muuttuu sen jälkeen se on fakta

        no siehä viisait puhut meill on samallaine ajatus perskeles.


      • Bastard
        6v jo kihlois enään en tied... kirjoitti:

        Akat vahtoo kihlaus voi olla lupaus avioitua akan kanssa mutta samalla se on koeaika ja se on sit yht sama meneekö kihlois 5 tai 11v monet kamut menneet naimisiin silloiin kun alkanut tulla lapsia vaik sit olleet 10v kihlois se ei aikaa katso parempi tutustua 10v ku katua papin aamenta lopulta nainen kun muuttuu sen jälkeen se on fakta

        Onhan se hyvä tutustua hyvin ennen papin aamenta, mutta siinä vaiheessa kun kosinta tapahtuu ja vastataan myöntyvästi luvataan jo sanoa papinkin edessä tahdon.
        Eikä sillä ole merkitystä niinkään koska naimisiin sitten mennään vaan pointtina on se että mennään. Kyseinen kirjoittajahan sanoi että on turha mennä naimisiin kun rakkaus kukoistaa muutenkin ja sillein säästyy rahat. Heillä ei siis ole edes aikomusta mennä naimisiin.
        Jos ei ole olemassakaan aikomusta mennä naimisiin ei voi myöskään mennä kihloihin, koska silloin luvataan mennä naimisiin!!
        Ja mitä tulee tuohon mainitsemaasi koeaikaan niin sitähän on kihlausta edeltävä aika. Kihlauksen jälkeinen aika on sitten häiden järjestely aikaa. Taitaa vaan ilmeisesti olla joillakin todella hidasta ja vaikeata kun saa siihen tuhrattua 10 vuottakin!! No ainakin pitäisi tulla todella hienot pippalot tuommoisella järjestelyllä. ;P


    • paakkunainen

      Mene naisesi työpaikalle ja kosi siellä tai sitten odottele hänen työpaikan edessä sitä että hän pääsee töistä ja yllätä hänet siinä.

      Itse kosin miestäni niin, että menin häntä vastaa kun hän pääsi töistä ja sanoin vaan et nyt lähdetään hotelliin. Kuulemma tykkäsi älyttömän paljon kun näki minut (olemme viikot erillämme, kska hän on eri paikkakunnalla töissä).

      Toimii varmasti kun ei odota, että näkee toisen ja sitten hän onkin edessä ja vielä sormuksen kanssa.

    • jopas jotakin

      Itse en haluaisi missään tapauksessa kosinnan olevan julkinen. Mielestäni se on kahden ihmisen välinen juttu. Olkoonkin, että tilannetaju on tarkeintä. Esim. julkinen paikka, jossa ei ympärillä kuitenkaan ole koko sukua, saattaisi toimia. Itse toivoisin jotain pientä ja romanttista, ei kuitenkaan millään tavoin yliampuvaa. Luontevaa, mutta josta näkee, että puoliso on miettinyt ja nähnyt vaivaa kosinnan suunnittelussa. Tällöin voisi ajatella miehen myös itse miettineen tarkasti haluaako mennä naimisiin.

    • S.V

      Suosittelen kysymään vaikka tyttöystäväsi parhaalta kaverilta/siskolta mitä hän on puhunut. Kaverithan keskenään puhuu haaveistaan, joita hän ei sinulle välttämättä kerro. Julkisella paikalla kosiminen on monen naisen painajainen, joten jos niin aiot tehdä, varmista että se ei ole hänen painajaisensa... Oma mieheni oli vuokrannut meille mökin ja kosi siinä takkatulen ääressä makkaraa paistaessa. Olin ihan myyty, koska hän oli nähnyt vaivaa asian eteen. Ja itse olen sitä mieltä että ehdottomasti kahden kesken ja sormus valmiina. Kihlasormus yleensä on sileä ja "tavallinen". Vihkisormuksen jokainen sitten valitsee itse. Etköhän keksi juuri sen oikean tavan. :)

      • 6 vuotta sitten

        johan on tullu hyviä esimerkkejä. pitääkö sen kosinnan olla suoraan jostain siirappisesta saippuasarjasta. yäk! rahaa ihmisillä ainakin tuntuu olevan jos kihlasormus jo täytyy olla timantteja täynnä. jotain rajaa. mieheni kosi minua kun olimme menossa nukkumaan, kysyi että haluisinko joskus mennä sen kanssa kihloihin. oli aika yllättävä veto, kun oltiin seurusteltu alle puoli vuotta. vastasin että haluisin ja vaikka heti.. se oli yllättävää ja jäi kyllä mieleen.


    • xxbird

      kaikki kailottaa jos olet kihlois ni maimisiin mars mars miksi ihmeessä ei se sormus onnea enempää tuo monesti se kaataa kukoistavan liitos samoin kuin tuo toteutusvaiheessa oleva ok talokin monella parein nauttia oli kihlois tai ei naimisiin meno on aivan v turhaa naisen pätemistä rahaa palaa kymmeniä tuhansia ja mitä siitä mies saa maksaa laskut häistä ja tänäpäivänä eron 3 seuraavan vuoden sisäl mitä ei välttämättä olis tapahtunut muutoin mut onhan kiva vai mitä naiset kekkuja puku sormus voi rakas rakas ja minkä takia senkö että tarvitset julkisen rakkauden tunnustuksen mieheltäsi jotta kaikki sen tietää hei haloo jos et muuten tajua mis menette ni mene muulle

      • ärsyttää

        Eli käytä saatana edes jonkunlaisia välimerkkejä niin urputuksestasi saisi jotain selvää...


      • meni
        ärsyttää kirjoitti:

        Eli käytä saatana edes jonkunlaisia välimerkkejä niin urputuksestasi saisi jotain selvää...

        *reps* Hyvä pointti


    • jaa

      ite sanoin 14.vuotta sitten ukolleni,että eiköhän mennä vihille ja ukko siinä rupes tuumaileen,että kannattako sitä nyt vihille mennä.no minä siihen,sitte sanoin:se on joko tai ja vihille mentiin 5.minuuttia maistraatissa ja sillä selvä.ja nyt kyllä sanon suoraan,että eipä tosta vihille menosta mitään hyötyä ole ollu.ei se elämä siitä mikskään muutu samaa jauhamista se on sittenkin.

    • Romantikkomies

      Tuo romanttinen-sana on jännä sana. Minä olin aina luullut aina viime viikkoon saakka että se on positiivinen sana kaikille, mutta väärässä olen. Sain vaimoltani viestin, jonka oli jääkaapin oveen liimannut "Tosirakkaus haluaa toisen parasta. Romanttinen rakkaus haluaa vain toista". Tuo viesti oli tarkoitettu siihen tarkoitukseen, että minulla on häneen vääränlainen rakkaus eli romanttinen.

    • annali

      romanttinen keino kosia on kuten ihana tuleva miehini kosi minua. Hän teki sen meren rannalla polvillaan.Oli mun tietämättä ostanut sormukset.Mieheni oli kysyny perrinteitä vaalien luvan ennen kosintaa luvan isältäni:)

    • lintunen_

      Minä ainakin haluan itse valita kihlasormuksen, kun sen aika koittaa. Sen pitää sopia vihkisormukseen, joten ihan mitä tahansa ei voi ostaa ja kokoakin on melko vaikea ilman testausta päättää. Minä haluan kunnon 18-karaatisen kultasormuksen (kihlassa ei timanttia vielä tarvita), en mitään suomalaista 14-karaatin humpuukia. Ja mies ei lähde matkalle "kulta-maahan", joten todennäköisesti pyydän kyllä mieheltä luvan ostaa ihan itelleni sormuksen, niin saan ainakin sellaisen kun haluan. (Omistan sen verran paljon muutenkin koruja, että sormus ei ihan minkälainen edes voi olla).

      Kosimistapahtumasta ollaan miehen kanssa eri mieltä. Mulle käy kyllä ihan sellainen, että asiasta keskustellaan yhdessä ja sitten päädytään menemään kihloihin (eli sovitaan vuodenaika ja vuosi häille). Mies taas haluaa superyllätyksen... No, sitä yllätystä tässä oottelen ja ensi kesänä toivottavasti sitten kosittaisi.

    • ja kyllä

      ystäväni teki seuraavaa:

      hän vei rakkaansa etelän lämpöön, en muista paikkaa, mutta kuitenki. sieltä hän etsi merenrantaravintolan, sellaisen, missä oli hiekkarantaa. sielä hän tarjosi illallisen täydenkuun ollessa meren yllä. illallisen jälkeen pari lähti pienelle kävelylle, ja kaveri teki peliliikkeensä pienen kävelyn jälkeen. paikkana täyden kuun aikaan hiljaisella hiekkarannalla. kuulemma toimii....

    • rusakko-

      En ole seurustellut rakkaani kanssa vasta kun 6kk ja kuukauden päivät ollaan oltu kihloissa.Asiasta oli puhuttu että joskus mennää ja tilanne yllätti minut täysin. Olin onnellinen :)

      Olin ollutu viikon poissa, töissä ja käymässä kotipaikalla, kun tulin takaisin kultani luo oli kuuma kesä päivä ja tarkoitus oli lähteä veljeni perheen kanssa grillaamaan. Kultani oli ollut vähän outo lopu viikosta, mutta en ajatllut asiaa tarkemmin. Kun olimme halanneet ja jutelleet vähän aikaan mieheni vakavoitui ja sanoi että hänellä on tärkeää asiaa ja pyysi istuuntumaa. Hän alkoi kertoa kuinka oli minuun aluksi ihastunut ja tunne oli ajan myötä voimistunut ja että hän rakasti minua ja tahtoi jatkaa elämää kanssani(paljon kaunniimmin, mutta pääasiat olii tuossa). Jos en olisi istunut sanat ja katse, se tunnelma olisi vienyt jalat altani.

      Ei minusta kosiintaan tarvita kuin oikeat sanat ja aika. Ja tietenki oikea henkilö :)

      Sormuksen hän oli ostanut niillä ehdoilla että se voitaisin palauttaa ja vaihtaa jos en suostuisi tai haluaisin toisenlaisen. Kokoa hän oli vähän urkkinut ja vertailut sormuksiini mitä minulla jo on :) Sormus jonkä hän valitsi oli kaunis ja en vaihtanut kokoa piti vähän miettiä. Kaiverrutkset ja miehelle sormus käytiin yhdessä ostamassa. Ei ollut itselleen uskaltanut ostaa sormusta.

      Neuvona sanon älä hermoile vaan anna sanojen tulla sellaisina kuin tulevat, ehkä jo vähän valmiiksi mietittyinä.Ei paikan ehkä tarvitse olla niin ihmeellinen. Tee siltä kuin sydämmesi neuvoo sinä se kultasi tunnet. Onne kosinnalle!!

    • maailmankansalainen

      Mies vei sen järven rannalle ja sanoi, et Annella on nyt muutama rasti, jotka hänen pitää etsiä (molemmat entisiä huipputason urheilijoita). Tähän etsintään kuului mm. veneajelu ja muutama vinkki lapulla. Viimeisellä rastilla odotti sitten 2 shamppanjalasia ja kynttilöin ympäröity lappu, jossa luki jotain tyyliin, tuletko vaimokseni.

    • erakko_m

      Oon itse valinnut yksinelämisen, mutta kyllä aina yksineläjänkin mieltä lämmittää, kun ihmiset menevät kihloihin! Kunpa kaikki maailman ihmiset ja universumin olennot olisivat vain onnellisia ja onnellisesti kihloissa tai naimisissa/rekisteröinyt suhteen. Vuosi sitten entinen lukiokaverini kosi miesystäväänsä, mutta en tiedä miten se tapahtui.

    • kohta 1kk naimisissa

      isäntä kosaasi 2% jurrissa laivalla ( herkkän biisin soidessa taustalla ja mutenkin ihana hetki , osasinkin aavistaa niin tapahtuvan...
      minulle jäi tuo hetki mieleen vaikka isäntä jurrissa ( isäntä itse kokee syyllisyyttä edelleen kosinnan piti tapahtua vasta seuraavana päivänä maissa piknikin kera)

    • Piude*

      Takkatulen äärellä, hiukan himmeä valaistus,hyvää ja kevyttä ruokaa.. esimerkiksi..=)

    • onnellinen vaimo

      Mieheni kosi minua vuosia sitten kotona vietetyn romanttisen illan päätteeksi. Sovimme viettävämme koti-iltaa ja pukeuduimme nätisti, kokkasimme yhdessä hyvää ruokaa ja mieheni antoi minulle punaisen ruusun (mikä jo itsessään oli tosi harvinaista ja ihanaa:)). Aterian päätteeksi mieheni polvistui ja pyysi kauniin sanoin minua vaimokseen. Hän oli ostanut sormuksenkin valmiiksi. Se oli kyllä ehdottomasti romanttisin ja mieleenpainuvin ilta elämässäni (vaikka monenlaisia upeita hetkiä on kyllä tullut sen jälkeenkin.) Sormustakin piti hieman pienentää, mutta olin hyvin otettu kaikesta.

      • vitun

        lässyn lää


    • nappi

      Ihana mies! Mistä näitä löytyy?!

      Romantiikka on kaikilla vähän erilaista, toiset tykkää punaisista ruusuista ja timanteista, minä taas luonnonkukkasista ja lujatekoisesta sormuksesta ilman timantteja. Varmaa on, että vaikutuksen teet jos pyydät morsmaikun isältä kättä ennen tekoa (jälkeenpäin kun tämän kuulee, romantiikka jatkuu).

      Ajattele mistä puolisosi pitää ja mikä on yhteistä teille. Onko sormuksesta ollut puhetta?! Jos ei, varmempi olla ostamatta, joillekin se on se tärkein koko prosessissa.. Vaivaa nähnyt kosinta tekee varmasti vaikutuksen, on se sitten merenpohjassa simpukan sisällä tai kotona saunanlauteilla. Auringonlasku saa pään sekaisin keneltä vaan, autoajelu ja kurvaatkin jonnekkin hiljaiselle rannalle?! Takakontissa viltti ja lemmiskelyä lämpimässä kesäillassa kosinnan päätteeksi...? Rahaa romanttinen kosinta ei vaadi, vaikka sillä sitä saa (ulkomaanmatkat jne.) Kerro mistä puolisosi pitää, me romantiikan nälkäiset naiset avustamme kun on pohjatieto hallussa!!!

      Mutta tarvitseeko kosintaa etukäteen suunnitella? Yllättäviä upeita kokemuksia ja kauniita paikkoja tulee joskus eteen sattumalta, käytä tilaisuutta hyväksi! Rauhallinen tilanne varmaankin on se romanttisin kuitenkin, kuin kamala kiire ja stressi. ..itse olin puolison kanssa tropiikissa retkellä, uimme ensin pelottavan säkkipimeän vuoren sisällä (!!!) tunnelia pitkin ja yht´äkkiä vesi muuttuu turkoosin kirkkaaksi, ympärillä mustaa ja eteen avautuu kaunein näkymä ikinä, pieni laguuni sademetsällä ja valkoisella hiekkarannalla. SIINÄ ON PAIKKA; MIKSI ET LAUO!!!!!! ..tilanne olisi ollut oivallinen ja yllätys molemmille ;)ja varmasti ikimuistoinen.

      Kun se tulee sydämestä, sen aistii ja muistaa aina.

      ps. kerro kuinka sen lopulta teit!!!!

    • zladdis

      vie naisesi meren ààreen ja pujoita hànen sormeensa heinàstà tehty ohut sormus, jonka olet itse solminut. tàmàn hàn voi sààstàà ikusesti. hànellà on siis sormus kihlauksessa, mutta saa silti valita mieluisensa :) (olen ulkomailla, jonka takia ei ole tuota hienoa "a" kirjainta pisteillà)

    • Red Indian

      Näin ainakin nais-romantikot ilmaisevat asiansa.
      Siinä saa mies sitten äkkiä murhaajan leiman, jos ei suostu kosintaan.

    • Pelastunut

      Erittäin hyvä neuvo: Älä lupaa mitään mitä et pysty toteuttamaan,jos pilaat oman itsetunnon Naisen haukkumisella,ei oma elämäsi ole enää kivaa sen jälkeen.Ellei se oikea pelasta sinua.

    • Huiviin..........

      Ei muuta kun muija kontilleen, kynttilä palamaan, mukava hellä jazz-biisi soimaan ---- kilo kaupalla rasvaa ja eikun pyllynreikään nusimaan. Sitten tiputtelee sormuksen tyynylle kun on hommansa hoitanut!

    • rukkaset

      kouraan ja polovilleen morsiammen etteen ja kiskase typyn pöksyt alas ja nuolase piisami ja pyydä kättä.

      • yks

        hakkaa huoralta käsi irti ja kyssyy huoran isältä pikkuhuoran kättä...siihen on hyvä runkata terv.Patrick Bateman


      • teidän kolmen
        yks kirjoitti:

        hakkaa huoralta käsi irti ja kyssyy huoran isältä pikkuhuoran kättä...siihen on hyvä runkata terv.Patrick Bateman

        isi ja äiti, mitä ovat menneet tekemään?
        Otan osaa..
        Että on taas älynlahjat valtaamassa tätäkin keskustelua.


      • teidän kolmen kirjoitti:

        isi ja äiti, mitä ovat menneet tekemään?
        Otan osaa..
        Että on taas älynlahjat valtaamassa tätäkin keskustelua.

        Rasvaa peppuun ja pano! Kireä peppu saa sydämen sykkimään.


      • RRRRRRomantic
        cocroach kirjoitti:

        Rasvaa peppuun ja pano! Kireä peppu saa sydämen sykkimään.

        Paras kaverini ja tämän poikaystävä olivat yhteisellä lomalla Pariisissa ja käväisivät korukaupassa. Kaveri ihastui erääseen sormukseen silloin. Myöhemmin heidän poistuttuaan kaupasta mies tokaisi: "Näin siel yhet kalvosinnapit, jotka sopis isälle", mutta kävikin tosiasiassa ostamassa kamun ihaileman sormuksen. Siinä sitten mies polvistui Eiffelin juurella ja kosi. Romanttisin tapa, mitä olen kuullut!


    • some guestions.

      haluaisin kysyä mielipidettä siihen kun aikoisin kosia avomiestäni asunnossamme. olemme seurustelleet yli vuoden ja haluaisin yllättää hänet kun hän on viikonloppu lomalla armeijjasta.

      Ideanani olisi laittaa talo täyteeen kynttilöitä valmistaa illallinen ja tavallaan toistaa hetki, kun suudeltiin ensimmäistä kertaa edellisessä asunnossani. Samalla sohvalla, tietokone auki ja taustalle soimaan pendulum-Blood sugar. ja ajattelin asettaa sormukset jotka olen jo valmiiksi hankkinut rintsikoideni keski osaan ja nostaa paitaani hänen edessään hiljalleen jolloin sanat will you mary me sana sanalta tulisi esiin. ja ottaisin sormukset esiin ja odottaisin vastausta. haluaisin vaan tietää jos tämä olisi hyvä idea avomiestäni varten...

      olemme jo pitkään puhuneet että menisimme joskus naimisiin ja olemme jo suunnitelleet häitäkin mutta se on ollut vain leikkimielistä unelmointia jota ei ole koskaan virallistettu.

    • ihanaa

      Naapurissani (samassa kerrostalossa) kai kosittiin kun joku oli tehnyt tuikkukynttilöistä sanat "RAKASTAN SINUA" lumeen, niin että näkyivät ikkunasta! Ihanan romanttista :)

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe