Estrena-geeli

ja mieli maassa

Hei, onko kenelläkään kokemus eri hormonihoitovaihtoehdoista? Olen käyttänyt Estrena-geeliä 1-3 tippaa/pv parisen vuotta Terolut x 10 pv/kk. Ainoa vaikutus että pahimmat hikipuuskat jäivät pois mutta tilalle tuli turvotus ja painonnousu. Mieli on niin maassa ja ahdistunut, että hirttoköyttä punon mielikuvissa kaulaan joka ikinen päivä. Väsymys on kaamea, mitään en jaksa tehdä, ei töissä eikä kotona. Mikään ei kiinnosta, huvita eikä ilahduta. Jos laittaa 3 tippaa, kipeytyvät rinnat. Mitä järkeä tässä on? Ei mitään. Muutama kuukausi sitten diagnosoitiin nivelrikko molemmissa lonkissa ja polvissa. Ikää tulee 55 täyteen, joka askel sattuu. Hävettää olla olemassa.

18

21161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla

Onko sinulla vielä kuukautiset? Jos on heitä pois ne geelit ja ole ilman mitään. Minulla oli estrogeeli nimistä ja heitin pois puoli vuotta sitten. Minulla oli myös keltarauhashormonia tabletteina kymmenenä päivänä kuussa.
      Kauhea turvotus ja rinnat kipeytyi, en uskaltanut jatkaa vaikka oireita olikin, myös niitä lonkkasärkyjä, varsinkin aamuisin, mutta ajoittain , ei aina. Sitten heitin kaikki pois ja paino alkoi vähitellen laskea ja samalla särytkin lievittyivät. Kävelen kyllä päivittäin jopa kaksikin kertaa. Minulla on siis kuukautiset vielä, mutta harvemmin kuin ennen. Jokohan tuo elämä helpottuisi. Olet samanikäinen kuin minä, siksi vastaus.

• masennus

Itselläni oli tuo Terolut käytössä 8kktta, se aiheutti minulle hirvittävää masenuusta ja alavireyttä. Se on erittäin vanha keltarauhashormooni minun gyneni ihan puistatteli että minulla on sellainen käytössä niitä on paljon parempia valmisteita nykyisin. Kannatta käväistä lääkärissä ja vaihdattaa se.

• matalalla

Minäkin huomasin että mielialani kohosi, siis parani kun jätin ne keltarauhashormonit pois.

Ulkoilun jälkeen on parempi olo, mutta ei sitä tällaisella helteellä jaksa kävelläkään, paitsi jos lähtee aamuyöstä. Tänäkin aamuna oli 13 astetta viiden aikaan. Se masennus ja epämääräinen olo menee kyllä varmasti ohi, se on varmaa, mutta jos olo on sietämätön niin kyllä siinä kelpaa apu kuin apu.

• en ois uskonu
        matalalla kirjoitti:

Minäkin huomasin että mielialani kohosi, siis parani kun jätin ne keltarauhashormonit pois.

Ulkoilun jälkeen on parempi olo, mutta ei sitä tällaisella helteellä jaksa kävelläkään, paitsi jos lähtee aamuyöstä. Tänäkin aamuna oli 13 astetta viiden aikaan. Se masennus ja epämääräinen olo menee kyllä varmasti ohi, se on varmaa, mutta jos olo on sietämätön niin kyllä siinä kelpaa apu kuin apu.

en ole koskaan ollu itsetuhonen mutta jostain kumman syystä tulee ajatus:tappasinko itseni!
        En sitä tee mutta näin tulee mieleen ja olen kuullu samaa myös muilta tämän ajan kanssa kamppailevilta?

• siitäkin
        en ois uskonu kirjoitti:

en ole koskaan ollu itsetuhonen mutta jostain kumman syystä tulee ajatus:tappasinko itseni!
        En sitä tee mutta näin tulee mieleen ja olen kuullu samaa myös muilta tämän ajan kanssa kamppailevilta?

Se olo kyllä on välillä niin hirvittävä, että ei se ihme ole jos siinä ajattelee kaikenlaista.
        Voihan sitä väliaikaisesti kokeilla jotain masennuslääkettäkin, jos ei sovi niin heittää sitten pois. Minunkin piti kokeilla kaikki konstit ja nyt on olo helpottunut, mutta kyllähän se kestikin, siinä pari vuotta sitä pahinta aikaa.
        Ainakaan mitään alkoholia ei tämä aika kestä, eikä mitään muutakaan ylimääräistä, ainoastaan normaalit pakolliset rutiinit. Välillä olo on ettei uskalla yksin olla kotona, mutta sekin menee ohi. Minulla helpotti raikas ulkoilma ja liikunta. Ei sen liikunnan tarvitse olla mitään rasittavaa, kunhan liikkuu tuolla ihmisten ilmoilla. Ajattelin silloin pahimpana aikana, että jos tähän kaadun niin siitäpähän vievät hoitoon, on niitä pahempiakin tapauksia maailmassa. Kun tietää mistä on kysymys, niin odottaa vain parempaa päivää.

• ja mieli maassa

Päätin jättää ainakin Terolutit väliin. Kummasti alkaa vireys hiipiä takaisin. Kävelin juuri osan työmatkasta ja nautin siitä, että aurinko oli pilvessa (helteet on vaihdevuotisille helvettiä jos ei ole tilaisuutta löhötä kesämökillä ja pulahtaa järveen vähän väliä). Yritän hammasta purren keksiä joka päivästä jotakin positiivista. Sitten huomasinkin, että öiset lonkkasäryt ovat tällä viikolla helpottaneet. Olen nyt syönyt nivelrikkoon 2,5 kk Orion-glukosamiinia, jonka nautinta lääkärin mukaan jatkuu loppuelämän. Samaa tavaraa täytyy käydä ottamassa piikkinä polveen, portaiden alasmeno on yhtä helvettiä. Kävely onneksi sujuu, kun maltoin vihdoin luopua korkokengistä.

Vaihtarit on käänteinen murrosikä. Järjellä ajatelleen kroppa yrittää valmentaa ihmistä luopumaan elämästä, koska kuoleman väistämättömyys lähenee.

Jos on oikein vaikeita päiviä, piehtaroin itsari-tunnelmissa. Sitten kun ahdistus vähän helpottaa, sanon itselleni, että kenenkään äiti ei SAA tehdä niin itsekkäitä tekoja. Lapselle ei pidä siirtää omilla teoillaan syyllisyyden taakkaa. Sanon tämän koska tiedän, miltä tuntuu kun kumppani päättää päivänsä.

• Lillukkainen55

Todella hyvin sanottu, Kenenkään äiti ei saa tehdä niin itsekkäitä tekoja. Hyvä Sinä!

• estrena lihottaa

vuosi käytetty estrenaa 2 tippaa päivässä (määrättiin 3), lihonut sinä aikana 15 kg, ilman mitään elämänmuutoksia, liikunta ja syömiset ennallaan. johtunee siis estrenasta. onko muilla tätä lihomista tästä lääkkeestä ja jos, niin missä määrin? aion vaihtaa merkkiä. mahakin turvoksissa kuin 9:nnellä kuulla.järkkyä. ja rinnat kosketusarat ja pingottuneet. piti ostaa yhtä kuppikokoa suuremmat rintsikat.ennen b, nyt c, kohta kai e-kuppi...

• ahistaa

Olen jonkin aika käyttäny estrogel-geeliä, aluks' tippa päivässä nyt joka toinen päivä. Mulla on alkanu tuleen semmosia ahdistuskohtauksia, että tuntuu ettei saa henkeä ja huimaa ja ahistaa, sydän hakkaa ihan hulluna. Karmee olo siis. Onko kellään ollu vastaavaa. Aattelin vaan josko noi ahdistukset johtuis tosta geelistä, kun ei niitä enne oo ollu.

• geeliä
        ahistaa kirjoitti:

Olen jonkin aika käyttäny estrogel-geeliä, aluks' tippa päivässä nyt joka toinen päivä. Mulla on alkanu tuleen semmosia ahdistuskohtauksia, että tuntuu ettei saa henkeä ja huimaa ja ahistaa, sydän hakkaa ihan hulluna. Karmee olo siis. Onko kellään ollu vastaavaa. Aattelin vaan josko noi ahdistukset johtuis tosta geelistä, kun ei niitä enne oo ollu.

Onkohan geeliä liian pieni annos ???

Minulla ei tule masennusta tästä.
        Syön myös terolutia 10 pv kk.
        Käytän kyllä myös masennuslääkettä.
        En haudo itsemurhaa.
        Ilman etrenaa uin limassa.
        Olen 53 vuotias.
        Jos polttaa tai juo, ei kannata ainakaan toivoa mitään hyvää oloa.
        Ne pois ilman muuta ensin.
        On kai sit myös olemassa erilaisia ihmisiä.
        9-10 tuntia unta vuorokaudessa on hyvä juttu.

• ESTRENASTA?
        geeliä kirjoitti:

Onkohan geeliä liian pieni annos ???

Minulla ei tule masennusta tästä.
        Syön myös terolutia 10 pv kk.
        Käytän kyllä myös masennuslääkettä.
        En haudo itsemurhaa.
        Ilman etrenaa uin limassa.
        Olen 53 vuotias.
        Jos polttaa tai juo, ei kannata ainakaan toivoa mitään hyvää oloa.
        Ne pois ilman muuta ensin.
        On kai sit myös olemassa erilaisia ihmisiä.
        9-10 tuntia unta vuorokaudessa on hyvä juttu.

onko kellään estrena-geeliä käyttäneellä veren triglyseridipitoisuus noussut? paino noussut myös. vastatkaa jos teillä ilmennyt samaa!

• oireet helpottaneet
        ESTRENASTA? kirjoitti:

onko kellään estrena-geeliä käyttäneellä veren triglyseridipitoisuus noussut? paino noussut myös. vastatkaa jos teillä ilmennyt samaa!

kymmenen päivää olen käyttänyt Estrena-geeliä. Vielä ei ole haittavaikutuksia ilmentynyt. Käytän puoli ml päivässä. Hikoilut on loppuneet, mutta palelu lisääntynyt. Paino-ongelmia ei vielä ole ehtinyt esiintyä. Mieliala on ihan hyvä, ainakin vielä! Olo tuntuu enemmän naiselliselta, kuin aikaisemmin. Liekö vain placebo-efektiä...

• Vuosimallia62

Käyttänyt Estrena geeliä 6 kk, 2 painallusta/vrk, kerralla laittanut, lisäksi 10 pv ajan keltarauhashormoonia kerran kk, Primolut-nor merkkistä. Kokemukset hyvät. Hikoilupuuskat ja pahin, yöheräilyt jääneet pois. Jonkun päivän olin ilman geeliä, yöheräilyt palasi. En ole huomannut tuolla lääkityksellä sivuoireita, ei kipeydy rinnat enkä koe ahdistuksia, tykytyksiä, masentuneisuutta tms. En kyllä niitä edes ole ymmärtänyt seurata kun ei sellaisia ole ollutkaan. Normaalit v...tutukset joille löytyy syy:).. Ei tulisi mieleen testata oloa ilman. Painon nousua erityisesti en ole havainnut, joskaan ei ole laskuakaan. Mutta kiloja tuli jo ennen hoitoa jokunen, laitan ne ruokavalion ja liikunnan vähenemisen piikkiin.
      Nyt tuota Estrenaa ei saa tuotantovaikeuksien vuoksi kuin vasta vk 22 joten määrättiin tilalle Estrogel tuotetta. Toivottavasti ei tule näitä ahdistuneisuus fiiliksiä. Halvempaa on, putkilo maksoi 3 euroa, pumppupullo samaa olisi maksanut 15 euroa.
      Omat kokemukset siis hyvät so far, tosin otin selvää ennen hoidon aloittamista kirjoista ja tutuilta jotka käyttävät.Motivaatio siis käyttöön kohdillaan jo aloittaessa. Jos ajatus lääkehoidosta olisi valmiiksi kielteinen ja fiilis, että onko pakko jne, varmaan takkuaisi itseään lääkitä ja sivuvaikutuksiakin varmaan tarkkailisi enemmän. Liputan kyllä tässä kohden hoidon puolesta, mutta ymmärrän kyllä jos joku on niitä vastaan, ei voi tai ei halua niitä käyttää..

• Entinen_geelitär

Molemmat geelit on "samaa tavaraa", mutta vahvuudessa on ero. Estrenassa estradiolia on 1 mg grammassa, kun taas Estrogelissä on 0,6 mg grammassa. Estrogeliä pitäisi siis laittaa noin kaksinkertainen määrä jotta päästään samaan lääkkeen vaikuttavan aineen annoskokoon.
        Pumppupullo on todellakin kallis, ihmettelin sitä itsekin aikanaan.

• Estrena55

Minä oon käyttäny Estrenaa muutaman kuukauden alkavien vaihdevuosien mielialaongelmiin. Hormoonikierukkakin on. Näistä on apua. En enää kiehu kiukusta, eikä oo itkupäiviä. Menkkojen loppumista hartaasti ootan. Siinähän voi tunnetusti vierähtää jokunen kuukausi.

• Estrena55

Lisään vielä että rinnat kipeytyy ennen menkkoja., päätäkin joskus kivistää. Käytän 2 painallusta Estrenaa pumppiksesta. Jos pienennän annosta, v...s -käyrä nousee. Kuumia aaltoja ei oo, onneks.

• Pakko_käyttää
        Estrena55 kirjoitti:

Lisään vielä että rinnat kipeytyy ennen menkkoja., päätäkin joskus kivistää. Käytän 2 painallusta Estrenaa pumppiksesta. Jos pienennän annosta, v...s -käyrä nousee. Kuumia aaltoja ei oo, onneks.

Jos pääsee "vain" kuumilla aalloilla, menopaussioireet on lievät. Itselläni oireet oli pahemmasta päästä. Oli kylmä-kuuma, masennusta, unihäiriöitä, pahoja painajaisia eikä pystynyt keskittymään töihinsä. Jossain välissä taisin räjähdelläkin. Kun oireet meni liian pahaksi, oli haettava pillerit että pääsi oireista eroon.

• muillaonniiiiinhelppoa

Jos sinulla ei ole pahoja kuumia aaltoja hikoiluineen, niin se ei tarkoita että muutkin pääsisivät yhtä helpolla.

Niinhän ne, joilla ei ole itsellä kunnon kuukautiskipuja aina väittävät, ettei muillakaan voi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe