Ison rodun pennun

ruokinta

Sain neuvon kasvattajalta, että sakemannin pentu pitäisi syöttää jo pennusta asti aikuisen koiran ruualla. Syy-koska ei kasva yhtä nopeasti, pienempi riski kasvuhäiriöihin. Onko oikein?

Ja ruuasta vielä- eikö Acana-merkki ole aika hyvä?

22

5150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin olen kuullut. Merkistä en tiedä hyvää en pahaa.

      • tiedosta!

        Sittenpä teen niin, sain varmistuksen, että joku muukin on samaa mieltä :-)

        Tosin vähän ihmettelen, miksi koiranruokia sitten on erikseen isojen rotujen pennuille...


      • LGD
        tiedosta! kirjoitti:

        Sittenpä teen niin, sain varmistuksen, että joku muukin on samaa mieltä :-)

        Tosin vähän ihmettelen, miksi koiranruokia sitten on erikseen isojen rotujen pennuille...

        Ison rodun pennun ruokinnassa tärkeintä on kalsium-fosforisuhde, ei niinkään proteiini-rasva. Tuosta kulkee edelleen urbaanilegendaa jonka mukaan suuri proteiinimäärä aiheuttaa kasvuhäiriöitä, näin ei kuitenkaan ole, vaan liika kalsium ja väärä suhde fosforiin tekee niin.
        Suuren rodun pennut kasvavat nopeasti, jolloin tarvitsevat runsaasti "rakennusaineita" kasvuunsa, yleensä ovat myös aktiivisia mikä vie osansa ruuan energiasta. Tästä syystä on hyvä että ruoka ei ole "liian laihaa".

        Itse myös suuren rodun kasvattajana suosittelisin syöttämään penturuokaa tai suuren rodun penturuokaa tuonne lähemmäs vuoden ikään, sen jälkeen voi siirtyä aikuisen koiran muonaan.

        Kokemuksesta voin myös sanoa, että Acana on hyvä ruoka, ja siinä suuren rodun pentumuonaan on lisätty myös glucosamiinia sekä kondroitinsulfaattia jotka hoitavat ja "voitelevat" suureksi kasvavan koiran niveliä.


      • olen sitten
        LGD kirjoitti:

        Ison rodun pennun ruokinnassa tärkeintä on kalsium-fosforisuhde, ei niinkään proteiini-rasva. Tuosta kulkee edelleen urbaanilegendaa jonka mukaan suuri proteiinimäärä aiheuttaa kasvuhäiriöitä, näin ei kuitenkaan ole, vaan liika kalsium ja väärä suhde fosforiin tekee niin.
        Suuren rodun pennut kasvavat nopeasti, jolloin tarvitsevat runsaasti "rakennusaineita" kasvuunsa, yleensä ovat myös aktiivisia mikä vie osansa ruuan energiasta. Tästä syystä on hyvä että ruoka ei ole "liian laihaa".

        Itse myös suuren rodun kasvattajana suosittelisin syöttämään penturuokaa tai suuren rodun penturuokaa tuonne lähemmäs vuoden ikään, sen jälkeen voi siirtyä aikuisen koiran muonaan.

        Kokemuksesta voin myös sanoa, että Acana on hyvä ruoka, ja siinä suuren rodun pentumuonaan on lisätty myös glucosamiinia sekä kondroitinsulfaattia jotka hoitavat ja "voitelevat" suureksi kasvavan koiran niveliä.

        taas ihan sekaisin... Kun tiesinkin, että asiasta on monta mielipidettä.

        mitä siitä seuraa, jos ruoka on "liian laihaa"? Voiko pennusta jäädä pieni?


      • vielä...
        olen sitten kirjoitti:

        taas ihan sekaisin... Kun tiesinkin, että asiasta on monta mielipidettä.

        mitä siitä seuraa, jos ruoka on "liian laihaa"? Voiko pennusta jäädä pieni?

        siis pieni rotuisekseen, en tietty tarkoittanut, että jää ikuisesti pennuksi, tai muuta torveloa ;-)


      • molossi
        olen sitten kirjoitti:

        taas ihan sekaisin... Kun tiesinkin, että asiasta on monta mielipidettä.

        mitä siitä seuraa, jos ruoka on "liian laihaa"? Voiko pennusta jäädä pieni?

        Ja nyt olet vielä enemmän sekaisin,kun minä vielä hämmennän soppaa... :=)

        Eli minä taas puhun nimenomaan " laihemman" ruuan puolesta.Minä kuulun siihen koulukuntaan,joka on sitä mieltä,että proteeiinin kanssa pitää olla tarkkana,ja sen suuri pitosuus on yksi joka aiheuttaa nopeaa kasvua ja sitä kautta luustongelmia. Eli mieluummin laihempaa ruokaa.Kysyin jonkun aikaa sitten erään luustoihin perehtyneen eläinlääkärin mielipidettä,ja hän oli sitä mieltä myös "että koirat saa liian hyvää ruokaa",joka on yksi syy luustohäiriöihin.Ja penturuuista hänellä oli myös aika vahva mielipide ;).

        Mielestäni ison raskaan rodun ja ylensäkin terveessä kasvussa on tietyt asiat,joilla voi vaikuttaa.Eli ruoka,ei noita vahvoja " nopeasti kehittäviä".Mitä hitaammin koira kehittyy,sen parempi.Pentu kannattaa pitää alusta asti hoikkana,mitään ylimääräistä ei pidä olla.Liikuntaa " sopivasti" eli lihasta on hyvää saada,jotka sitten tukevat niveliä ja luita.

        Ja sitten,koiran koko tulee geeneistä.Siihen ei voi ruualla vaikuttaa.Se miten terveesti koira kasvaa ja miten terveeksi luusto muodostuu,siihen pystyy ainoastaan vaikuttamaan ruualla ym.hoidolla.
        Eli toisin sanoen,se luulo,joka joillain on,että jos koira on hoikka kasvaessa,niin siitä tulee kevyt ja massaton isona,ei pidä paikkansa.

        No tämä ruokinta on ikuisuuskysymys,niinkuin moni muukin koiriin liittyvä.Niin monta mieltä,kun miestäkin.Jokainen sitten valitsee " tiensä".


      • vaikeaa
        molossi kirjoitti:

        Ja nyt olet vielä enemmän sekaisin,kun minä vielä hämmennän soppaa... :=)

        Eli minä taas puhun nimenomaan " laihemman" ruuan puolesta.Minä kuulun siihen koulukuntaan,joka on sitä mieltä,että proteeiinin kanssa pitää olla tarkkana,ja sen suuri pitosuus on yksi joka aiheuttaa nopeaa kasvua ja sitä kautta luustongelmia. Eli mieluummin laihempaa ruokaa.Kysyin jonkun aikaa sitten erään luustoihin perehtyneen eläinlääkärin mielipidettä,ja hän oli sitä mieltä myös "että koirat saa liian hyvää ruokaa",joka on yksi syy luustohäiriöihin.Ja penturuuista hänellä oli myös aika vahva mielipide ;).

        Mielestäni ison raskaan rodun ja ylensäkin terveessä kasvussa on tietyt asiat,joilla voi vaikuttaa.Eli ruoka,ei noita vahvoja " nopeasti kehittäviä".Mitä hitaammin koira kehittyy,sen parempi.Pentu kannattaa pitää alusta asti hoikkana,mitään ylimääräistä ei pidä olla.Liikuntaa " sopivasti" eli lihasta on hyvää saada,jotka sitten tukevat niveliä ja luita.

        Ja sitten,koiran koko tulee geeneistä.Siihen ei voi ruualla vaikuttaa.Se miten terveesti koira kasvaa ja miten terveeksi luusto muodostuu,siihen pystyy ainoastaan vaikuttamaan ruualla ym.hoidolla.
        Eli toisin sanoen,se luulo,joka joillain on,että jos koira on hoikka kasvaessa,niin siitä tulee kevyt ja massaton isona,ei pidä paikkansa.

        No tämä ruokinta on ikuisuuskysymys,niinkuin moni muukin koiriin liittyvä.Niin monta mieltä,kun miestäkin.Jokainen sitten valitsee " tiensä".

        Oikeassa olet, olen enemmän sekaisin. Jäi vähän epäselväksi, mitä liian "laihasta" ruuasta voisi pahimmillaan seurata, liian vahvasta jos seuraa luusto-ongelmia. Ajattelin punnita mahdolliset(tai kuvitellut, miten vaan) haitat...

        Luultavasti päädyn siihen aikuisten ruokaan heti kättelyssä. Kai. Vai tuleeko joku muu vielä kehiin uuden tiedon ja mielipiteen kanssa?


      • molossi kirjoitti:

        Ja nyt olet vielä enemmän sekaisin,kun minä vielä hämmennän soppaa... :=)

        Eli minä taas puhun nimenomaan " laihemman" ruuan puolesta.Minä kuulun siihen koulukuntaan,joka on sitä mieltä,että proteeiinin kanssa pitää olla tarkkana,ja sen suuri pitosuus on yksi joka aiheuttaa nopeaa kasvua ja sitä kautta luustongelmia. Eli mieluummin laihempaa ruokaa.Kysyin jonkun aikaa sitten erään luustoihin perehtyneen eläinlääkärin mielipidettä,ja hän oli sitä mieltä myös "että koirat saa liian hyvää ruokaa",joka on yksi syy luustohäiriöihin.Ja penturuuista hänellä oli myös aika vahva mielipide ;).

        Mielestäni ison raskaan rodun ja ylensäkin terveessä kasvussa on tietyt asiat,joilla voi vaikuttaa.Eli ruoka,ei noita vahvoja " nopeasti kehittäviä".Mitä hitaammin koira kehittyy,sen parempi.Pentu kannattaa pitää alusta asti hoikkana,mitään ylimääräistä ei pidä olla.Liikuntaa " sopivasti" eli lihasta on hyvää saada,jotka sitten tukevat niveliä ja luita.

        Ja sitten,koiran koko tulee geeneistä.Siihen ei voi ruualla vaikuttaa.Se miten terveesti koira kasvaa ja miten terveeksi luusto muodostuu,siihen pystyy ainoastaan vaikuttamaan ruualla ym.hoidolla.
        Eli toisin sanoen,se luulo,joka joillain on,että jos koira on hoikka kasvaessa,niin siitä tulee kevyt ja massaton isona,ei pidä paikkansa.

        No tämä ruokinta on ikuisuuskysymys,niinkuin moni muukin koiriin liittyvä.Niin monta mieltä,kun miestäkin.Jokainen sitten valitsee " tiensä".

        samaa mieltä,samalla tavalla olen aina ruokkinut ja onnekseni voin sanoa,ettei yksikään jättini ole ontunut,saati saanut minkäänlaista kasvuhäiriötä,kaikki ovat kasvaneet terveiksi ja normaalikokoisiksi.


      • vaikeaa kirjoitti:

        Oikeassa olet, olen enemmän sekaisin. Jäi vähän epäselväksi, mitä liian "laihasta" ruuasta voisi pahimmillaan seurata, liian vahvasta jos seuraa luusto-ongelmia. Ajattelin punnita mahdolliset(tai kuvitellut, miten vaan) haitat...

        Luultavasti päädyn siihen aikuisten ruokaan heti kättelyssä. Kai. Vai tuleeko joku muu vielä kehiin uuden tiedon ja mielipiteen kanssa?

        ostit on kokenut ja kasvattanut useamman pentueen, NIIN NOUDATA EHDOTTOMASTI HÄNEN SUOSITUKSIAAN RUOKINNASTA. Jos epäilyttää ota yhteys esim. jalostustoimikunnan aktiivisesti toimivaan kasvattaja jäseneen.
        Jokaikinen eri rodun kasvattaja vannoo juuri sen ruokinnan nimeen jota käyttää.


      • LGD
        olen sitten kirjoitti:

        taas ihan sekaisin... Kun tiesinkin, että asiasta on monta mielipidettä.

        mitä siitä seuraa, jos ruoka on "liian laihaa"? Voiko pennusta jäädä pieni?

        Lueppa tuo linkki ajatuksella.
        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm

        Se on tosi, että suureksi kasvava koira kannattaa pitää ennemminkin hoikkana kuin pyöreänä (niinkuin ennenvanhaan sanottiin pennulle olevan parempi). Mutta siihen vaikutetaan ruuan [b]määrällä[/b], ei laadulla! Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa, ruokamäärä on pidettävä suurempana että pentu saa sitä tarpeeksi ja kaiken tarvitsemansa.
        Kun puhutaan suureksi kasvavista koirista, suuri ruokamäärä myös altistaa vatsalaukun kiertymälle.


      • ei varmaankaan
        LGD kirjoitti:

        Lueppa tuo linkki ajatuksella.
        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm

        Se on tosi, että suureksi kasvava koira kannattaa pitää ennemminkin hoikkana kuin pyöreänä (niinkuin ennenvanhaan sanottiin pennulle olevan parempi). Mutta siihen vaikutetaan ruuan [b]määrällä[/b], ei laadulla! Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa, ruokamäärä on pidettävä suurempana että pentu saa sitä tarpeeksi ja kaiken tarvitsemansa.
        Kun puhutaan suureksi kasvavista koirista, suuri ruokamäärä myös altistaa vatsalaukun kiertymälle.

        No Acanan laadussa ei kauheasti vikaa ole.


      • LGD kirjoitti:

        Lueppa tuo linkki ajatuksella.
        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm

        Se on tosi, että suureksi kasvava koira kannattaa pitää ennemminkin hoikkana kuin pyöreänä (niinkuin ennenvanhaan sanottiin pennulle olevan parempi). Mutta siihen vaikutetaan ruuan [b]määrällä[/b], ei laadulla! Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa, ruokamäärä on pidettävä suurempana että pentu saa sitä tarpeeksi ja kaiken tarvitsemansa.
        Kun puhutaan suureksi kasvavista koirista, suuri ruokamäärä myös altistaa vatsalaukun kiertymälle.

        kun on näitä suurten rotujen penturuokia(joita ei ollut kun itse aloitin)niin täytyy sanoa,että syöttää sitten sillä tai suoraan adultilla niin määrät on kyllä ihan samoja ja tämä on jo muutamasti testattu =)Suuri ruokamäärä ei aiheuta vatsalaukunkiertymää kun ruoka jaetaan kasvuaikana 3-4 kertaan päivässä,itse ruokin 9kk ikään asti 3,sen jälkeen kaksi kertaa päivässä.Vatsalaukunkiertymä uhkaa samalla lailla pienintä kääpiötä kuin suurinta jättiä,syvärintaiset,kuten t-doggit ja irlanninsussarit ovat todella riskialttiita rotuja.


      • molossi
        LGD kirjoitti:

        Lueppa tuo linkki ajatuksella.
        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm

        Se on tosi, että suureksi kasvava koira kannattaa pitää ennemminkin hoikkana kuin pyöreänä (niinkuin ennenvanhaan sanottiin pennulle olevan parempi). Mutta siihen vaikutetaan ruuan [b]määrällä[/b], ei laadulla! Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa, ruokamäärä on pidettävä suurempana että pentu saa sitä tarpeeksi ja kaiken tarvitsemansa.
        Kun puhutaan suureksi kasvavista koirista, suuri ruokamäärä myös altistaa vatsalaukun kiertymälle.

        " Siihen vaikutetaan ruuan määrällä,ei laadulla".Aivan,olen samaa mieltä.Mutta tässä tullaan siihen,miten kukakin käsittää laadukkaan ruuan ;).En minä ainakaan katso,että korkeaproteiininen ( tai runsaasti proteiinia sisältävä ruoka) on samakuin laadukas ruoka.Minä käsitän ruuan kokonaisuutena."
        Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa..."Tuossa olen hieman eri mieltä.Määrä ei ole ratkaiseva ainoastaan,vaan se sisältö ylipäätään,miten yksilö käyttää ruuan hyväkseen,aktiivisuuskin toki.

        Tuosta vatsalaukunkiertymästä olen samaa mieltä.Suuri ruokamäärä on yksi tekijä siinä.Siksipä minä suositan isoja ruokkimaankin vähän pitempään useampaan kertaan ja aikuisenakin kahdesti.Tosin itse olen ruokkinut pienetkin,ja ne olen ohjeisiinikin laittanut.Pienilläkin syvärintaisillakin roduilla tuota esiintyy.Ja nepäs syö vielä suhteessa enemmän kuin isot,kun kulutus on monissa pikkuroduissa suurempi niiden " elävyyden" takia ;)

        Sitten noista tutkimuksista...
        Muistuu mieleen,kun sitä aikaakin olen elänyt,kun tuo kalkki alkoi olla kovasti " tapetilla".Niin aikoinaan sitten " tutkimuksissa" suositeltiin sitä antamaan melkoisia määriä.Lisäkalkkia tungettiin jokapaikkaan suurinpiirtein ja kotiruokaa syöttävien P****tkin oli melkein valkoisia :=)))),no menipä vuosia ja homma menikin täysin nurin.Uudet tutkimukset ja eikun sitten vuorostaan tosi naftisti.No nykyistä tilannetta en edes tiedä,ei ole tarvettakaan.Kun omat systeemit pelittää noitten vaikeitten rotujen kanssa ja olen niihin tyytyväinen,niin eipä tartte enää paljon tutkimuksia lueskella,saati " firmojen" mainoksia.

        Ja kuten Uma sanoi,aloittelijan on ehkä hyvä noudattaa kasvattajan ohjeita.Siinä on ainakin se hyvä puoli,että kasvattaja ei ole ainakaan heti käymässä rinnuksiin kiinni,jos ongelmia tulee, kun on noudatettu ohjeita :=))))).

        No,mutta kuten sanoin.Itse kuulun siihen "vähäproteiiniseen",mutta LAADUKKAASEN sellaiseen koulukuntaan.
        Mutta näissä asioissa jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
        Kokeneita ihmisiä (varsinkin niitä,joilla on omasta rodusta hyviä tuloksia)on hyvä kuunnella,päteviä alan ( jos luustosta puhutaan),niin sen alan experttejä kuunnella,
        ja sitten toki muodostaa oma mielikuvansa miten toimii.
        Pääasia,että koirat voi mahdollisimman hyvin ja on itse tekemisiinsä tyytyväinen ;=)


      • LGD
        molossi kirjoitti:

        " Siihen vaikutetaan ruuan määrällä,ei laadulla".Aivan,olen samaa mieltä.Mutta tässä tullaan siihen,miten kukakin käsittää laadukkaan ruuan ;).En minä ainakaan katso,että korkeaproteiininen ( tai runsaasti proteiinia sisältävä ruoka) on samakuin laadukas ruoka.Minä käsitän ruuan kokonaisuutena."
        Jos haluat syöttää laihempaa ruokaa..."Tuossa olen hieman eri mieltä.Määrä ei ole ratkaiseva ainoastaan,vaan se sisältö ylipäätään,miten yksilö käyttää ruuan hyväkseen,aktiivisuuskin toki.

        Tuosta vatsalaukunkiertymästä olen samaa mieltä.Suuri ruokamäärä on yksi tekijä siinä.Siksipä minä suositan isoja ruokkimaankin vähän pitempään useampaan kertaan ja aikuisenakin kahdesti.Tosin itse olen ruokkinut pienetkin,ja ne olen ohjeisiinikin laittanut.Pienilläkin syvärintaisillakin roduilla tuota esiintyy.Ja nepäs syö vielä suhteessa enemmän kuin isot,kun kulutus on monissa pikkuroduissa suurempi niiden " elävyyden" takia ;)

        Sitten noista tutkimuksista...
        Muistuu mieleen,kun sitä aikaakin olen elänyt,kun tuo kalkki alkoi olla kovasti " tapetilla".Niin aikoinaan sitten " tutkimuksissa" suositeltiin sitä antamaan melkoisia määriä.Lisäkalkkia tungettiin jokapaikkaan suurinpiirtein ja kotiruokaa syöttävien P****tkin oli melkein valkoisia :=)))),no menipä vuosia ja homma menikin täysin nurin.Uudet tutkimukset ja eikun sitten vuorostaan tosi naftisti.No nykyistä tilannetta en edes tiedä,ei ole tarvettakaan.Kun omat systeemit pelittää noitten vaikeitten rotujen kanssa ja olen niihin tyytyväinen,niin eipä tartte enää paljon tutkimuksia lueskella,saati " firmojen" mainoksia.

        Ja kuten Uma sanoi,aloittelijan on ehkä hyvä noudattaa kasvattajan ohjeita.Siinä on ainakin se hyvä puoli,että kasvattaja ei ole ainakaan heti käymässä rinnuksiin kiinni,jos ongelmia tulee, kun on noudatettu ohjeita :=))))).

        No,mutta kuten sanoin.Itse kuulun siihen "vähäproteiiniseen",mutta LAADUKKAASEN sellaiseen koulukuntaan.
        Mutta näissä asioissa jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
        Kokeneita ihmisiä (varsinkin niitä,joilla on omasta rodusta hyviä tuloksia)on hyvä kuunnella,päteviä alan ( jos luustosta puhutaan),niin sen alan experttejä kuunnella,
        ja sitten toki muodostaa oma mielikuvansa miten toimii.
        Pääasia,että koirat voi mahdollisimman hyvin ja on itse tekemisiinsä tyytyväinen ;=)

        "En minä ainakaan katso,että korkeaproteiininen ( tai runsaasti proteiinia sisältävä ruoka) on samakuin laadukas ruoka.Minä käsitän ruuan kokonaisuutena."

        Ilmaisin ilmeisesti itseäni huonosti, en missään nimessä tarkoittanutkaan että korkea proteiininen ruoka=laadukas, ilman muuta siihen vaikuttaa kokonaisuus, ruuan raaka-aineista ja proteiinin lähteistä lähtien!
        Ja kuten sanoin (olikohan tässä ketjussa...hmmm) myös se aktiivisuus vaikuttaa, omat koirani ovat "jättikoiria" ja lisäksi aktiivisia sellaisia. Jos syöttäisin kovinkin "laihaa" ruokaa, siitä tuskin riittäisi rakennusaineita enää nopeaan kasvuun.

        Hoikka kasvavan koiran pitää olla, mutta liika laihuuskaan ei ole hyväksi. Tästä syystä on parempi valita se kaikinpuolin LAADUKAS ruoka, ja mielellään sellainen jossa tuo nopea kasvu on otettu huomioon, koska huonommasta koira ei sitten käytä senkään vertaa oli koko mikä hyvänsä...
        Kaikki varmaan tietävät mistä päästä se ulos tulee! ;o)


      • tuoteseloste
        LGD kirjoitti:

        "En minä ainakaan katso,että korkeaproteiininen ( tai runsaasti proteiinia sisältävä ruoka) on samakuin laadukas ruoka.Minä käsitän ruuan kokonaisuutena."

        Ilmaisin ilmeisesti itseäni huonosti, en missään nimessä tarkoittanutkaan että korkea proteiininen ruoka=laadukas, ilman muuta siihen vaikuttaa kokonaisuus, ruuan raaka-aineista ja proteiinin lähteistä lähtien!
        Ja kuten sanoin (olikohan tässä ketjussa...hmmm) myös se aktiivisuus vaikuttaa, omat koirani ovat "jättikoiria" ja lisäksi aktiivisia sellaisia. Jos syöttäisin kovinkin "laihaa" ruokaa, siitä tuskin riittäisi rakennusaineita enää nopeaan kasvuun.

        Hoikka kasvavan koiran pitää olla, mutta liika laihuuskaan ei ole hyväksi. Tästä syystä on parempi valita se kaikinpuolin LAADUKAS ruoka, ja mielellään sellainen jossa tuo nopea kasvu on otettu huomioon, koska huonommasta koira ei sitten käytä senkään vertaa oli koko mikä hyvänsä...
        Kaikki varmaan tietävät mistä päästä se ulos tulee! ;o)

        Verratkaapa esimerkiksi liha/kana tms pitoisuutta omaan ruokaanne- Acanalla se on moninkertainen. Linkin sivustolta lisää, tässä alla Premiumin seloste:

        KANAPITOISUUS 50 %



        VAKUUSTODISTUS:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Raakavalkuainen 26.0%, raakarasva 16.0%, raakakuitu 3.0%, kosteus 10.0%, hehkutusjäännös 6.3%, L-lysiini 1.8%, Omega-6 2.75%, Omega-3 0.3%, kalsium 1.1%, fosfori 0.9%, kupari 15 mg/kg, seleeni 0.35, mg/kg, betakaroteeni 4 mg/kg, A-vitamiini 32 000 ky/kg, D-vitamiini 1 800 ky/kg,
        E-vitamiini 200 ky/kg, C-vitamiini 50 mg/kg, luteiini(ksantofylli)5 mg/kg, glukosamiini 400 mg/kg, kondroitinsulfaatti 75 mg/kg, metabolinen energia 4 270 Kcal/kg

        RAAKA-AINEET:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Kanajauho, jauhettu kokojyvämaissi, kokojyväriisi, kanarasva (säilöntä-aineena E-vitamiini, sitruunahappo ja rosmariiniuute), juurikasmassa, pellava, kananmaksatiiviste, suola, hiiva, L-lysiini, hummerinkuorijauho(glukosamiini), valkosipuli, luteiini (ksantofylli), kuivattu kokonainen kananmuna, yucca, hainrustojauho(kondroitinsulfaatti), C-vitamiini,
        A-vitamiini, D-vitamiini, E-vitamiini, kuparisulfaatti, * kelatoitu kupari, natriumseleniitti, vitamiini- ja hivenaineseos
        * kelatoitu kivennäisaine

        AMINOHAPOT:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Arginiini 1.8%, leusiini 1.9%, L-lysiini 1.8%, isoleusiini 1.0%, metioniini 0.8%, treoniini 1.2%, valiini 1.2%, kysteiini 0.2%, histidiini 0.8%, tryptofaani 0.32%

        MINERAALIT:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Kalsium 1.1%, fosfori 0.9%, kalsium:fosfori 1:1, kalium 0.6%, natrium 0.3%, kloridi 0.5%, magnesium 0.11%, rauta 310 mg/kg, kupari 15 mg/kg, mangaani 30 mg/kg, sinkki 200 mg/kg, jodi 2.1 mg/kg, rikki 0.31 mg/kg, koboltti 0.6 mg/kg, seleeni 0.35 mg/kg, tuhka 6.9%

        VITAMIINIT:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        A-vitamiini 32 000 ky/kg, C-vitamiini 50 mg/kg, D-vitamiini 1 800 ky/kg, E-vitamiini 200 ky/kg, K-vitamiini 2.0 mg/kg, tiamiini 52 mg/kg, riboflaviini 45 mg/kg, pantoteenihappo 39 mg/kg, niasiini 240 mg/kg, pyridoksiini 30 mg/kg, koliini 1 900 mg/kg, biotiini 0.6 mg/kg, foolihappo 3.5 mg/kg, B12-vitamiini 0.4 mg/kg, betakaroteeni 4.0 mg/kg

        RASVAT:
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Linoli 2.75%, linoleeni 0.3%




        http://www.acanafin.com/


      • 20+8
        davalyan kirjoitti:

        samaa mieltä,samalla tavalla olen aina ruokkinut ja onnekseni voin sanoa,ettei yksikään jättini ole ontunut,saati saanut minkäänlaista kasvuhäiriötä,kaikki ovat kasvaneet terveiksi ja normaalikokoisiksi.

        Dava d/d lonkat terveitä koiria????


      • Rappiotila
        20+8 kirjoitti:

        Dava d/d lonkat terveitä koiria????

        bullmastiffi rodussa terveydentila


      • Labikanomistaja

        Kasvatatko isoja koiria???


      • kysymys sinulle
        umalehtinen kirjoitti:

        ostit on kokenut ja kasvattanut useamman pentueen, NIIN NOUDATA EHDOTTOMASTI HÄNEN SUOSITUKSIAAN RUOKINNASTA. Jos epäilyttää ota yhteys esim. jalostustoimikunnan aktiivisesti toimivaan kasvattaja jäseneen.
        Jokaikinen eri rodun kasvattaja vannoo juuri sen ruokinnan nimeen jota käyttää.

        Labikanomistaja
        21.8.2011 11:43
        0
        Sulje
        Kasvatatko isoja koiria???


      • dogox2

        mä syötin ekalle nartulleni pro plania(Puppy Large Breed) kasvattajan suosituksesta mutta pennulla rupes kuitenkin kasvamaan (etu)jalat kieroon,ihan silmin nähden.vaihdoin nappulat Frank's Pro Gold (Adult) ja virhe asentokin korjaantui ja koirakin näyttää olevan tyytyväinen. mutta niinkuin sanottu jokainen tavallaan.


      • toisaaltaluin
        dogox2 kirjoitti:

        mä syötin ekalle nartulleni pro plania(Puppy Large Breed) kasvattajan suosituksesta mutta pennulla rupes kuitenkin kasvamaan (etu)jalat kieroon,ihan silmin nähden.vaihdoin nappulat Frank's Pro Gold (Adult) ja virhe asentokin korjaantui ja koirakin näyttää olevan tyytyväinen. mutta niinkuin sanottu jokainen tavallaan.

        vanha ketju mutta ajan kohtainen. rupea barffaamaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe