mulla on kuivat silmät ja lekuri on välillä antanu silmätippoja siihen. eipä auta nyt kesällä. aurinko, tuuli, ja rannan hieno hiekka saa silmät vuotamaan, varsinkin pyöräillessä.(samoin pakkanen.) jopa yöllä silmät vuotaa niin että valkoset suola-tai mitkäliekertymät silmän ulkonurkissa. vuotavia silmiä kun pyyhkii niin ärtyy entisestään ja punottaa. mikä auttaisi? olen kuullut jostain pienestä leikkauksesta, sondeerauksesta. mikä se on?
kuivat silmät, mikä avuksi?
8
1644
Vastaukset
- titte
Minkä merkkisiä tippoja käytät? Itse käytin ensin lääkäriltä saatuja Artelac-tippoja, jotka tosiaan eivät auttaneet mitään. Sen jälkeen sain optikolta i.com-tippoja, jotka myöskään eivät auttaneet kuivuuteen, kutisivat vain. Nyt käytän Oculac-kostutustippoja. Toimii. :)
- Herkkäsilmä
Onkohan sinulla ehkä kissa? Oletko käynyt allergiatesteissä tai onko todettu allergiaa? Minulla on myös samat oireet, eikä tipat auta, mutta olen allerginen. Vain kylmällä vedellä viruttaminen auttaa, koska silmissä oleva polte, kirvelystä tai kutinasta on kauhea. Kissa ja siitepölyaika ovat pahimmat.
Onkohan joku muu saanut apua allergiasta johtuvaan silmien kuivumiseen? Vaikea määritellä kaikkia ruoka-allergioita, joten välttäminen on mahdotonta.- kissarouva
että siitepölyallergiaa mulla on, varsinkin koivu ja heinät paha. kissaa ei ole kissa-allergian takia, kissoista tykkään kyllä, siitä nimimerkki ;-)
silmätipoista olen käyttänyt lekurin määräämiä artelacia ja oculacia kuivasilmäisyyteen, auttavat vaihtelevasti. tänä kesänä ollut ihan karmeeta eli eipä juuri auta. ja allergiaan allergialääkäriltä mm. glinoria yms. jotain yksittäispakattujakin tippoja.
siitepölyallergiaan mulla liittyy myös paljon hedelmä- ja juuresallergioita, enkä osaa sanoa miten ne vaikuttavat silmiin vai vaikuttavatko. hedelmäallergiat huomaan välittömästi suussa, eilen yritin syödä persikkaa ja suuta alkoi polttaa ja kirvellä ja huulet kuivui ja rohtui, kesti vuorokauden parantua. se on tosi outoa, ett välillä voin syödä vähän joitain hedelmiä, esim. aprikoosia, mut persikka ja nektariini on aika pahat.
kyllä on välillä yhtä prkl¤## tää allergikon elämä kun saa ihmetellä että mistähän mikäkin oire johtuu.en sentään saa tukehtumisoireita edes selleristä tai pähkinästä. onneksi iho on hyvässä kunnossa kun on saanut aurinkoa.
eilen suomenlinnassa silmät vuoti koko ajan vaikka oli aurinkolasit päässä ja iltapäivällä oli jopa harsopilveä.
- Miljoonatippa
Kannattaa tutkituttaa silmiä sitkeästi silmälekurilla. Apu ei välttämättä löydy ensimmäisellä käynnillä.
Omasta kokemuksesta tiedän että homma etenee niin että ensin vähän vilkaistaan silmiin ja todetaan että ärtyneet on. Tehdään myös oliko se Scrimmerin testi(tai jotain sinne päin)joka kertoo onko kyynelnesteen tuotanto riittävä. Määrätään reseptivapaasti saatavia peruskostutustippoja (esim. Artelac) sekä allergista tulehdusta torjuvia tippoja (esim. Lecrolyn).
Monille edellinen voi auttaa etenkin jos tosiaan on allergiaperäistä vaivaa. Jos ei apua muutaman viikon käytön perusteella tunnu olevan niin uudestaan simmulekurille. Sitten voi tulla kyseeseen silmän sidekalvon irtosolututkimus josta saa selvyyden mikä silmää vaivaa jos vaiva on kroonista laatua. Jos vaiva on ajottaista niin on syytä käydä allergiatesteissä.
Sitten mahdollisesti tulehtunutta kuivaa silmää hoidetaan ajoittain kortisonitipoilla ja kostutellaan eri tippoja kokeillen ja itselle sopivaa etsien. Päivisin töissä käytetään notkeita tippoja ettei näkö sumene liikaa ja muulloin geelimäisiä tippoja. Yöksi laitettava silmävoide voi myös olla avuksi etenkin jos kuivuus meinaa vaivata heti aamusta alkaen. Silmässä voi olla krooninen kuivuudesta johtuva tulehdus vaikka silmä ei koko ajan kirkkaan punaisena loistaisikaan vaan on maallikon mielestä suht normaalin näköinen.
Sitten välillä lekurille näyttämään miten silmät jaksaa, etenkin jos hoidoista ei ole ollut apua. Voidaan kokeilla tehokkaampia tulehdusta hillitseviä tippoja sekä tulehduskipulääketippoja.
Minulla hoitokokeilut menee tässä vaiheessa. Kuivuusoireet vaivaa toisinaan edelleen mutta kyllä tässä toimeen tullaan.
Ulkoilu/pyöräilykäyttöön suosittelen hankkimaan viimalta hyvin suojaavat urheilu/aurinkolasit. Saatavilla varsin muodikkaita malleja, ei tarvitse sorvarin suojalaseja laittaa ihmisten ilmoilla kulkiessaan....
Mielellään lukisin muittenkin kuivasilmäisten kokemuksista. Olen vajaa 30 vuotias mies. Harvinainen vaiva taitaa olla minun ikäiselle miehelle, enempi kun kuulemma on keski-ikäisten ja vanhempien naisten vaiva...- toinen miekkonen, 24
kuivasilmäiseksi, eikä aivan vähän, pitäisi lisätä mukaan sana "mielettömän". Mistään geelitipoista ei ole apua, ne ovat vain pelkkää muutaman sekunnin iloa, uudesta nyt reseptivapaaksi tulleesta vaseliinipitoisesta on, mutta sitäkin voi laittaa normaalikäytössä päivisin vain melko vähän ettei tule vallattoman kostean tuntuisia silmiä, eikä vähä toisaalta taas riitä, ja vaikka vähäksi aikaa riittää, seuraa sitä nopeasti tahmainen tunne kun voiteesta katoaa kosteus pois.
Aiemmin oireet pahenivat yleensä noin 10 asteen tienoilla. Tuulisella säällä ei asteillakaan ole ollut väliä. Ilmastointi, kaikki pienikin ilmavirta kuivattaa silmiä ja saa aikaan polttavan tunteen silmissä. Nyt kesällä silmät ovat tulleet vielä epätavallisen kuiviksi, ehkä juuri jostain alkavasta allergiasta johtuen, vaikka yhtä hyvin se voisi johtua oireiden pahenemisestakin. Muistan kuivuuden vaikeutuneen tasaisesti vuosi vuodelta, minkä lisäksi pahensin asiaa entisestään käyttämällä Roaccutania ja Isotretinoinia, siis pahimpia lääkkeitä mitä kuivasilmäinen voisi ajatellakaan. Onneksi ensimmäisestä on jo aikaa ja toistakin popsin vain muutamia viikkoja vuodenvaihteen tienoilla. Hankala sanoa, aiheutuiko ensimmäisestä yli 6kk lääkekuurista pysyvä haitta. Todennäköisesti kyllä.
Vielä viime kesänä yli 20c, tai jo yli 15c oli silmille pelastus, nyt ei tunnu riittävän enää edes 25c. Pienessä viimassa tuntuu kuin pystyisi pitämään silmää auki vain sekunnin kaksi ja sen jälkeen pitäisi taas joko sulkea silmä vähäksi aikaa tai räpytellä kaiken aikaa. Näin kesäisin auringopaistekin ärsyttää silmiä pahasti.
Itse vierailin 2krt lääkärillä n.3½-4½ vuotta sitten. Kaikesta päätellen nyt pitäisi tai olisi jo pitänyt käydä aikoja sitten uudestaan näinkin pahojen oireiden vuoksi, mutta mutta, kaikki aina maksaa. Reseptivapailla tällä hetkellä hoitelen, ja aika harvakseltaan. Vaikutus on niin pieni ettei sitä kaikkea vaivaa aina jaksaisi. Mukava lukea ettei ole ongelman kanssa kokonaan yksin... - E-E
toinen miekkonen, 24 kirjoitti:
kuivasilmäiseksi, eikä aivan vähän, pitäisi lisätä mukaan sana "mielettömän". Mistään geelitipoista ei ole apua, ne ovat vain pelkkää muutaman sekunnin iloa, uudesta nyt reseptivapaaksi tulleesta vaseliinipitoisesta on, mutta sitäkin voi laittaa normaalikäytössä päivisin vain melko vähän ettei tule vallattoman kostean tuntuisia silmiä, eikä vähä toisaalta taas riitä, ja vaikka vähäksi aikaa riittää, seuraa sitä nopeasti tahmainen tunne kun voiteesta katoaa kosteus pois.
Aiemmin oireet pahenivat yleensä noin 10 asteen tienoilla. Tuulisella säällä ei asteillakaan ole ollut väliä. Ilmastointi, kaikki pienikin ilmavirta kuivattaa silmiä ja saa aikaan polttavan tunteen silmissä. Nyt kesällä silmät ovat tulleet vielä epätavallisen kuiviksi, ehkä juuri jostain alkavasta allergiasta johtuen, vaikka yhtä hyvin se voisi johtua oireiden pahenemisestakin. Muistan kuivuuden vaikeutuneen tasaisesti vuosi vuodelta, minkä lisäksi pahensin asiaa entisestään käyttämällä Roaccutania ja Isotretinoinia, siis pahimpia lääkkeitä mitä kuivasilmäinen voisi ajatellakaan. Onneksi ensimmäisestä on jo aikaa ja toistakin popsin vain muutamia viikkoja vuodenvaihteen tienoilla. Hankala sanoa, aiheutuiko ensimmäisestä yli 6kk lääkekuurista pysyvä haitta. Todennäköisesti kyllä.
Vielä viime kesänä yli 20c, tai jo yli 15c oli silmille pelastus, nyt ei tunnu riittävän enää edes 25c. Pienessä viimassa tuntuu kuin pystyisi pitämään silmää auki vain sekunnin kaksi ja sen jälkeen pitäisi taas joko sulkea silmä vähäksi aikaa tai räpytellä kaiken aikaa. Näin kesäisin auringopaistekin ärsyttää silmiä pahasti.
Itse vierailin 2krt lääkärillä n.3½-4½ vuotta sitten. Kaikesta päätellen nyt pitäisi tai olisi jo pitänyt käydä aikoja sitten uudestaan näinkin pahojen oireiden vuoksi, mutta mutta, kaikki aina maksaa. Reseptivapailla tällä hetkellä hoitelen, ja aika harvakseltaan. Vaikutus on niin pieni ettei sitä kaikkea vaivaa aina jaksaisi. Mukava lukea ettei ole ongelman kanssa kokonaan yksin...Et tosiaan ole yksin. Kärsin ihan samoista silmäongelmista. Lisäksi saan, kuivasilmäisyydestä johtuen, säännöllisin väliajoin haavan silmän pintaan, joka on sietämättömän kivulias, vaatii aina silmälääkärissä käynnin ja kortisonivoiteen ja -tipat, sekä sairausloman. Olen jo toistakymmentä vuotta paininut ongelman kanssa, juossut lääkäriltä toiselle. Apua en vaivaan ole saanut. Silmien kuivuus on harmittava vaiva, se hallitsee elämää ja aina on mietittävä minne voi mennä, eli kestävätkö silmät paikan olosuhteet.
- huolestunut jo
E-E kirjoitti:
Et tosiaan ole yksin. Kärsin ihan samoista silmäongelmista. Lisäksi saan, kuivasilmäisyydestä johtuen, säännöllisin väliajoin haavan silmän pintaan, joka on sietämättömän kivulias, vaatii aina silmälääkärissä käynnin ja kortisonivoiteen ja -tipat, sekä sairausloman. Olen jo toistakymmentä vuotta paininut ongelman kanssa, juossut lääkäriltä toiselle. Apua en vaivaan ole saanut. Silmien kuivuus on harmittava vaiva, se hallitsee elämää ja aina on mietittävä minne voi mennä, eli kestävätkö silmät paikan olosuhteet.
Etenkin pyörällä ajaessa silmät kuivuvat välittömästi, sama homma koulussa jostain syystä jonka seurauksena pitää räpytellä niin paljon että lopulta ei edes räpyttely auta ja tällöin tekee vain kauheasti mieli laittaa silmät kiinni. Etenkin kun joutuu katsomaan kauas, esimerkiksi opettajaa taululla niin menee jo todella tuskalliseksi. Olen pähkäillyt tässä silmälääkärin tilaamista, pitäisi varmaankin.
- Miljoonatippa
Ihme ja kumma tuntuu vaiva helpottaneen! Vasen silmä välilä tuntuu kuivalta mutta muutamama tippa päivässä riittää. Paha punoitus on lähtenyt. Eli laitan nyt vaan pelkästään kostutustippaa muutaman kerran päivässä.
Täytyy nyt seurata miten tää menee. Olin kuukauden kesälomilla, ekat kaks viikkoo kiusas niinkuin ennenkin mut sitten mökillä vaan ollessa lakkas vaivaamasta. Parina ekana päivänä töissä taas oli hankalana mut nyt tasaseen tulleet simmut paremmiksi.
En sitten tiedä vaikuttaisko lämpimät ilmat vai omega-3 ja karnosiinipillerit joita oon alkanut nappaamaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3702878Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201569Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan131101Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571017Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849