uimamaisteri

tytön tyllerö

Olenpa pudonnut kun eno veneestä tämän päivän uimakouluopeista. Kun olin aloittanut koulun paikallinen kanttori piti uimakoulua johon innolla osallistuttiin, meitä oli 20 tenavaa, nimetkin muistan valokuvasta.

Sukeltamista, kellumisata, käsipohjaa, koiraa ja sammakkoa sitä opeteltiin uimaan.
Oli uimataidosta oppiarvojakin, uimakandidaatti, uimamaisteri, uimatoitoinen, näistä taidoista sai myös todistuksen.

Kesä kesältä taidot paraani ja niin olin uimamaisteri 12v joka kuulema sen ikäiselle varhainen saavutus. NO, tämäm ikäkauden suvun vesipetona olen saanut huomiota ihan tarpeeksi, muista huomioista ei ole tietoa.

Selaillessani vanhoja valokuvia nostalgisin mielin, uimakoulu kuva herätti hauskoja muistoja.
SEkin että pukeutuminen tapahtui nurmikolla, kanttori seisoi kuin totemi ja käski pojat minusta oikealle puolen pukemaan uimahousut jalkaan ja tytöt vasemmalle. Tirkistely oikealle tytöiltä ja vasemmalle pojilta oli kielletty. Kyllähän niitä kikkeleitä salaa vilkuiltiin ja hihitettiin porukalla.

9

1413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pojan punkero

...pippeliin. Monen pojan äiti oli varoittanut, että tytöille ei pippeliä saa näyttää, koska se lakkaa silloin kasvamasta. Kyseessä oli siis pojan kunnia.

• katriina64

syntyneenä ja kasvaneena opin uimaan hyvin nuorena, mutta en muista olinko neljän vai viiden vanha kun aloin uida koiraa ja siitä sitten taidot "syvenivät."
        Uimakoulua en ole käynyt, mutta uimamaisterin tutkinnosta kilvoittelin joskus 13 - vuotiaana.
        En uskaltanut hypätä edes jalat edellä korkealta, ponnahduslaudalta niin korkealta kuin olisi pitänyt ja sain tyytä kandin titteliin.
        En tiedä olenko hyvä uimari, mutta jos kesäisten uimakertojen määrä korvasi laadun, niin pärjäisin kelle tahansa. Olen lähes asunut vedessä tämän kesän. Mitään muuta ei kovalla helteellä jaksa tehdäkään. Meillä on tänäänkin täällä kaakossa 24 astetta lämmintä.

• ii-li

Olin 5-vuotias.

Minusta uimakoulu oli aivan ala-arvoista, koska siellä laulettiin:

"Koivun latvaan korkealle
      teki peippo pesän.
      Tiritiriteijaa, tiritiriteijaa
      lauloi kaiken kesän."

Sen olisin vielä kestänyt, mutta pahin oli se värssy, jossa laulettiin:

"Sitten alkoi laulukuoro,
      tiirii-ti-hi-ri-teijaa.
      Lempeästi ke-he-sä-hä-tuuli
      peipon lasta heijaa."

Se oli minulle likaa. Jo pelkkä "tiriteijaa" oli minusta kamalaa, ja kaikkein pahin oli "heijaa".

Kaiken lisäksi uimakoulua pidettiin naisten pukukoppien edessä, ja se oli viimeinen pisara.

Osasin silloin jo jotenkuten uida, mutta mitään hyvää uimaria minusta ei koskaan tullut. Hauskaa uimarannalla kumminkin aina oli. Oli kolme uimarantaa, joilla oli selvä arvojärjestys. Lähin oli kastin alin. Hienoin oli laivasatama, jossa oli hyvin syvää. (Siellä oli myös pukkien päälle nostettu sukellusveneen romu, johon pääsi sisään tutkimaan sitä. En tiedä sen historiaa enkä sitä, mihin se sitten joutui.)

Runsas puoli kilometriä on pisin matka, jonka olen uinut kerralla. Nykyisin en käy lainkaan uimassa, mitä nyt joskus kastaudun.

Minulla oli kansakoulussa koulukaveri, joka vaihtoi uimahousut jalkaansa riisumatta kalsareitaan ensin. Olin aivan äimän käkenä, kun näin hänen omituista vaatteiden vaihtoaan. Hän oli kehittänyt oman menetelmän, ja todellakin hän pystyi vaihtamaan housunsa riisumatta toisia ensin.

• ii-li
        vaarivaari kirjoitti:

Ohessa nopein minkä olen nähnyt. Katsokaahan tyttöjen ilmeitä ;-)
        http://www.koreus.com/media/deshabiller-rapidement.html

Olipa vauhtia. Tämä minun kansakoulukaverini oli sikälitse eri maata, että hän puki samalla päälleen toiset housut. - Tosin ei yhtä nopeasti. :)

• Pelle1Peloton

...uimaan uimakoulussa; vasta paljon myöhemmin, murkkuiässä. Uimakoulua kyllä kävin, mutta jotenkin se minua ällötti, eivätkä opetusmetoditkaan, näin jälkeenpäin ajatellen, olleet kovin kehuttavia. Myöhemmin olen kerran joutunut uimaan tosissani; ja rantaan pääsin.

Varusmiesaikana sain "nippa nappa" suoritettua III-luokan sotilasuintimerkin. Siihen kuului muistakseni 200m pituusuintia (vapaalla tyylillä) ja 50m hengenpelastusuintia. Hengenpelastusuinti suoritettiin raahaamalla vettynyttä uppotukkia puoliselkäuinnilla se 50m.
        En olisi siitä selvinnyt, mutta sattui niin, että joku toinen yhtä tumpelo edelläni hukkasi sen uppotukin. Siihen hätään ei yhtä märkää tukkia löytynyt, ja loput saimme suorittaa kokeen melko kuivalla, kelluvalla tukilla. Helppohan sellaista on "pelastaa".

• Tytön tyllerö

Kaksiviikkoinen uimakoulu heinäkuussa oli kesäloman kohokohta -40 luvun loppupuolella. Ei maaseudun oloihin kuuluneet lomamatkat. Naapureiden luona kävimme leikkimässä sukupolvesta toiseen kulkeneita leikkejä joukossa itse keksittyjäkin.

Kanttori oli lupsakka hesalainen noin 40v, kalju oli selvästi valokuvassakin nähtävissä. SE oli pelkkää uimista ja hengenpelastus opetusta, varoitusta heikoilla jäillä kulkemisesta. Viimeinen pari uunista ulos oli se leikki jota kylminä päivinä leikittiin.

Muistan poikien uimahousujen pukemisen. Uimahousujen toinen lahje jalkaan, koko nippu vedettiin alushousujen alle, salaa pujotettiin toinenkin jalka uimahousuihin ja sitten päällyshousut pois, ja uikkarit oli paikalla.
        Naapurin Lexa sen kikan minulle kertoi.

• ii-li
        Tytön tyllerö kirjoitti:

Kaksiviikkoinen uimakoulu heinäkuussa oli kesäloman kohokohta -40 luvun loppupuolella. Ei maaseudun oloihin kuuluneet lomamatkat. Naapureiden luona kävimme leikkimässä sukupolvesta toiseen kulkeneita leikkejä joukossa itse keksittyjäkin.

Kanttori oli lupsakka hesalainen noin 40v, kalju oli selvästi valokuvassakin nähtävissä. SE oli pelkkää uimista ja hengenpelastus opetusta, varoitusta heikoilla jäillä kulkemisesta. Viimeinen pari uunista ulos oli se leikki jota kylminä päivinä leikittiin.

Muistan poikien uimahousujen pukemisen. Uimahousujen toinen lahje jalkaan, koko nippu vedettiin alushousujen alle, salaa pujotettiin toinenkin jalka uimahousuihin ja sitten päällyshousut pois, ja uikkarit oli paikalla.
        Naapurin Lexa sen kikan minulle kertoi.

...oli ainoa maailmassa, joka tekee sillä lailla. :)

Viimeinen pari uunista ulos oli hauska leikki. En tosin enää muista, miten se meni. Sen vain muistan, että leikkijöitä piti olla paljon, jotta se onnistusi. Harvoin tuli sellaista tilannetta.

Minä en tiedä, mitä siellä minun kotipaikkani uimakoulussa oikeastaan tehtiin. Hauskaa siellä kyllä näytti olevan, mutta se kamala laulu ja naisten umakoppinen edessä puuhaaminen esti minua edes ajattelemasta sitä.

Toisessa päässä uimarantaa oli tukkilauttoja. Tukkijuoksu oli paljon hauskempaa huvia. Joskus onnistui juoksemaan koko tukkilautan yli puomille asti putoamatta veteen.

Uimaranta ei luonnostaan ollut hiekkapohjainen. Ranta kyllä oli hiekkainen, mutta veden poja ei ollut kovin syvälle hiekkaa. Sinne tuotiin hiekkaa hevosen kärryillä. Hevonen kahlasi veteen kupeitaan myöten ja kuski heitteli kärryiltä hiekkaa ympäriinsä.

Nykyisin koko uimarantaa ei enää ole. On kyllä ranta, mutta sitä ei ole enää hoidettu vuosikymmeniin, ja pukukopit on purettu. Sama koskeen myös niitä kahta muuta uimarantaa kotipaikallani. Laivasataman korkea laituri purettiin ja tilalle tehtiin matalampi betonilaituri. Hyppytorni hävitettiin samalla. - Ihana hyppytorni. Siitä tuli minulle jossakin vaiheessa suoranainen himo. Piti päästä joka päivä hyppäämään ylimmältä tasolta lokakuulle asti. Aina se oli pakko lopettaa ennen kuin oikeasti halusikaan. Kun oli ainoa uimari, niin myöhään syksyllä alkoi pelottaa, jos vaikka sattuisi jotakin. Siellä oli kyllä joskus kalastajia laiturilla, mutta he eivät pitäneet siitä, että pelottelin kalat pois hyppäämällä tornista.

Koko ilo loppui siihen, että eräs koulumme oppilas teki itsemurhan ajamalla eräänä syysyönä mopolla laiturilta mereen.

• tulenlieskat
        ii-li kirjoitti:

...oli ainoa maailmassa, joka tekee sillä lailla. :)

Viimeinen pari uunista ulos oli hauska leikki. En tosin enää muista, miten se meni. Sen vain muistan, että leikkijöitä piti olla paljon, jotta se onnistusi. Harvoin tuli sellaista tilannetta.

Minä en tiedä, mitä siellä minun kotipaikkani uimakoulussa oikeastaan tehtiin. Hauskaa siellä kyllä näytti olevan, mutta se kamala laulu ja naisten umakoppinen edessä puuhaaminen esti minua edes ajattelemasta sitä.

Toisessa päässä uimarantaa oli tukkilauttoja. Tukkijuoksu oli paljon hauskempaa huvia. Joskus onnistui juoksemaan koko tukkilautan yli puomille asti putoamatta veteen.

Uimaranta ei luonnostaan ollut hiekkapohjainen. Ranta kyllä oli hiekkainen, mutta veden poja ei ollut kovin syvälle hiekkaa. Sinne tuotiin hiekkaa hevosen kärryillä. Hevonen kahlasi veteen kupeitaan myöten ja kuski heitteli kärryiltä hiekkaa ympäriinsä.

Nykyisin koko uimarantaa ei enää ole. On kyllä ranta, mutta sitä ei ole enää hoidettu vuosikymmeniin, ja pukukopit on purettu. Sama koskeen myös niitä kahta muuta uimarantaa kotipaikallani. Laivasataman korkea laituri purettiin ja tilalle tehtiin matalampi betonilaituri. Hyppytorni hävitettiin samalla. - Ihana hyppytorni. Siitä tuli minulle jossakin vaiheessa suoranainen himo. Piti päästä joka päivä hyppäämään ylimmältä tasolta lokakuulle asti. Aina se oli pakko lopettaa ennen kuin oikeasti halusikaan. Kun oli ainoa uimari, niin myöhään syksyllä alkoi pelottaa, jos vaikka sattuisi jotakin. Siellä oli kyllä joskus kalastajia laiturilla, mutta he eivät pitäneet siitä, että pelottelin kalat pois hyppäämällä tornista.

Koko ilo loppui siihen, että eräs koulumme oppilas teki itsemurhan ajamalla eräänä syysyönä mopolla laiturilta mereen.

Jaaha, nyt lähdetään uimaan,sanoi tädin mies minulle.
        Hän vei rantaan ja opetti uimaliikkeitä minulle. Hän käski muistaa mitä oli opettanut. Olin viisivuotias ja innokas oppimaan. Setä kaappasi minut syliinsä ja vei kauemmaksi rannasta. Jalkani ei ylettäneet pohjaan. Hän vain käski uida. Sanoi ettei ottaisi kiinni.
        Varjekoon, siinä minä pärskin, kun menin välillä veden alle. Mutta , pääsin kuin pääsinkin rantaan.
        - Etkö varmasti olisi ottanut kiinni? Kysyin myöhemmin,.Ajattelin olisiko hän antanut minun hukkua.
        - Tottakai olisin kiinni ottanut, hän myönsi. Olin onnellinen olin oppinut uimaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2306
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      425
      2170
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      975
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      804
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      776
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      774
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      699
    Aihe