Vedossarjoista

Kalvinrauta

Luin, ettei vedossarjoja saisi nykyisin ottaa kuin yhden. Onko tällainen käytäntö tosiaan olemassa? Eikö yhdeksi sarjaksi kuitenkin määritellä sellainen sarja vedoksia, jotka on vedostettu laatalta samalle paperille samalla värillä? Vai tarkoitetaanko tuolla, ettei samanlaisia sarjoja saisi ottaa useampia? Siis jos otan vedoksia vaikka mustalla värillä 30 kpl, niin en viiden vuoden kuluttua saisi ottaa lisää vedoksia, joissa on sama musta ja sama paperi.

Olen harrastelija, mutta myyn kuitenkin grafiikkaani jonkin verran. Olisi mukava tietää, mikä on virallinen käytäntö (jos sellaista edes on).

5

1448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalvinrauta

Entä miten pitäisi merkitä sellaiset vedokset, joissa on esimerkiksi monotypiana tehtyjä kohtia, tai vaikka revittyä paperia liimattuna jonnekin? Merkitäänkö monotypiaa sisältävät monotypioiksi ja paperia sisältävät T.p.l'a 1/1, koska kaikissa on vähän erilainen paperi. Vai haittaako se pieni erilaisuus, eli voiko tällaisista vedoksista tehdä sarjan?

• printmaker

Sarjaksi niitä ei voi laittaa, jos ovat uniikkitöitä. Kirjoitin aiempaan viestiin ohjeen uniikkivedosten merkinnöistä. Monotypiaan pätee samat merkinnät.

• printmaker

Hei,

Käytäntö on se, että sama väri ja sama paperi tarkoittavat samaa sarjaa. Eli, jos päätät ottaa 30 kappaleen sarjan ja vedostat ne kaikki saman tien, et voi myöhemmin ottaa lisäkappaleita, koska kaikki 30 on jo vedostettu. ja parhaassa tapauksessa myyty.

Mutta voit vaihtaa väriä ja ottaa uuden sarjan. Merkintä täytyy tuolloin aloittaa alusta. Otat eri värillä esim. 15 kappaleen sarjan. Periaatteessahan teos muuttuu kun väriä vaihdetaan. Se ei ole enää ihan sama työ, vaikka laatta onkin sama.

En ole kyllä kuullut että kahden tai useamman sarjan ottaminen olisi kiellettyä.

Voit ottaa myös niin, että jokainen vedos on erivärinen. Silloin sinun täytyy merkitä jokainen vedos T.P.l'a 1/1 tai vastaavasti kirjoittaa niihin monoprint.

Tovottavasti asia hieman selkeni. T.Pekka

• Kalvinrauta

Tämä selvensi.

• Kiiki

kyllä minulle on viisaammat opettaneet, että jos esim tpl 1/30 sarja on otettu täyteen siitä ei enää vedoksia oteta samalla merkinnällä. Jos ottaa esim. erivärisiä samalla laatalla niin merkintä on tällöin tpla E:V 1/10 tai mikä se määrä nyt onkin (yleensä pienempi kuin varsinainen sarja). E.V ei ole kuten monet hauskasti kuvittelevat Eri Värinen vaan tulee ranskan kielen sanoista edition variee (ja tässä oli oikeinkirjoitus luultavasti päin helvettiä;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe