Hän hankkii elämän

Varoittava esimerkki huonosta palvelusta
Ravintola Lehtovaara

Alla Ravintola Lehtovaaralle lähettämäni reklamaatio. Kuvaavaa on että ravintola tai sen johtaja ei vastannut lähettämääni kirjeeseen millään tavoin. Suosittelen välttämään ravintolaa mikäli mahdollista.

Reklamaatio, Ravintola Lehtovaara

Tarkoituksenani oli tarjota Lehtovaara ravintolassa 19.12.2003 kahdentoista hengen seurueelle pitkän kaavan mukainen illallinen. Olin varannut pöydän viikon etukäteen ja odotin voivani jakaa ystävieni kanssa Lehtovaaran kuuluisan tunnelman. Seurueeseen kuului asiallisesti pukeutuneita ja käyttäytyviä alle kolmekymppisiä akateemisesti koulutettuja kauppatieteen ja juridiikan ammattilaisia. Ilta ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan. Minä ja seurueeni toistuvasti jouduimme ihmettelemään salihenkilökunnan palvelualttiutta ja käyttäytymistä. Seuraavassa tekemiäni huomioita illan varrelta:

Pöytämme ei ollut valmis seurueen saapuessa 19:55. Etujoukon päästessä pöytään istumaan heiltä ei kysytty tilausta. Tarjoilijan saapuessa hän ensi töikseen tylysti pyysi joukkoa näyttämään paperit. Joukon ihmetellessä tällaista menettelyä tarjoilija sanoi, että heidän pitää poistua ravintolasta, ellei henkilötodistuksia löydy. Joukon nuorin oli avovaimoni, joka on 26 vuoden ikäinen. Eteispalvelu oli moitteetonta.

Tilaaminen

Loppu seurueen saavuttua paikalle ja odotettuamme viisitoista minuuttia ruokalistojen saapumista jouduin pyytämään listoja tarjoilijalta. Seurueeseen saapui vielä yksi henkilö myöhemmin. Myös hänelle jouduttiin erikseen pyytämään ruokalistaa.

Juomat

Viinilistaa ei toimitettu ruokalistojen yhteydessä. Huomattuani, ettei kenellekään seurueessani listaa ole toimitettu, pyysin listaa. Tarjoilija toi yhden listan koko seurueelle. Seurueeni tilasi aperitiivit tässä vaiheessa. Ensimmäiset juomat saapuivat puoli tuntia saapumisemme jälkeen. Tilaamani Cassis-glögi oli kädenlämmintä, ei kuumaa.

Pyysin saada maistaa kaadettavat viinit. Osoittautuikin, että yksi pulloista oli viallinen. Tarjoilija ei halunnut uskoa asiantuntemukseeni viineistä. Olen istunut usean viinikerhon hallituksessa useita vuosia ja tunnistan TCA-yhdisteiden aromin sen kohdatessani. Tarjoilijan käytös tässäkin tilanteessa oli epäasiallista. Hän kovaan ääneen ihmetteli, miksi halusin maistaa viinit aiheuttaen kiusallisen tilanteen väittäessään vastaan viinin kelpoisuudesta.

Vettä kaadettiin seurueelle alkuruuan aikana vasta, kun sitä pyydettiin. Koko ruokailun aikana sitä kaadettiin vain yksi kaato, vaikka lasit olivat useimmilla tyhjinä jo pääruuan alkuvaiheessa.

Ruokatarjoilu

Tarjoilija toi tilaamani peuranseläkkeen sijasta minulle coeur de fileen. Annoksen jo aloitettuani tajusin, että lihasta puuttui peuralle ominainen riistan maku eikä annoksessa ollut juureksia lainkaan. Kysyin tarjoilijalta asiasta. Hän vannoi, että olin tilannut coeur de fileen. Kummallakin puolellani istuvat seuralaiseni sekä minä olimme jyrkästi eri mieltä. Tarjoilija väitti vastaan ja näytti kirjoittamaansa tilausta. Tarjoilija kysyi, haluaisinko, että ruoka vaihdetaan. Koska muu seurueeni oli jo syönyt suurimman osan pääruuasta, ehdotin, että ravintola voisi tarjota minulle sikarin sen sijaan. Tarjoilija sanoi, ettei tämä käy päinsä. Missään vaiheessa tarjoilija ei pyytänyt anteeksi sekaannusta.

Lämmin ruoka (coeur de file tarjotin) tuotiin pöytään ja se jäi jäähtymään ennen kuin se tarjoiltiin lautasille. Toinen kierros tarjoiltiin vasta, kun ruoka oli jäähtynyt. Seurueeni kiinnitti tähän menettelyyn erityisesti huomiota, koska pyysimme ohitse purjehtivaa tarjoilijaa tarjoilemaan siitä meille toisen kierroksen. Vastauksena saimme: ”Tarjoilen sen teille kohta”. Vastaus ei ollut tyydyttävä ja pöydän päässä oleva ystäväni kellotti kohta-ajaksi 8 minuuttia. Pääruoka kalat tuotiin pöytään eri aikaan kuin muun seurueen ruoka. Tämän tosin voin hyväksyä koska keittiöllä näytti olevan kädet täynnä töitä.

Seurattuani surkeinta koskaan näkemääni ravintolapalvelua ilmoitin, etten jää syömään jälkiruokaa paikkaan enkä suosittele sitä muillekaan. Pyysin laskun ja tarjoilijan ravintolapäällikön kanssa keittiöön keskustelemaan illan tapahtumista. Asiallisesti ilmoitin, ettei iltamme ollut mennyt suunnitelmien mukaan, koska saamamme palvelu oli alivertaisen huonoa. Luettelin muutamia edellä mainitsemiani tapahtumia. Meitä ”palvellut” tarjoilija oli kanssani samaa mieltä. Hän sanoi päällikölle: ”Olen samaa mieltä. Heidän saamansa palvelu ei ollut hyvää. Näillä ruokien hinnoilla voi asiakas olettaa myös palvelun olevan hyvää.” Ravintolapäällikkö syytti keittiötä kiireistä. Totesin hänelle, että keittiöllä ei ollut fiaskossa osaa eikä arpaa. Salihenkilökunnan välinpitämättömyys ja ammattitaidottomuus olivat sen sijaan syynä pettymykseemme. Kukaan henkilökunnasta ei missään vaiheessa pyytänyt minulta tai seurueeltani anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa.

Kaikesta tästä tuli kuva, että ravintolapäällikkö olisi antanut käskyn henkilökunnalle siitä, ettei pöytäämme tarvitse palvella tai ainakin, että muut ravintolan asiakkaat palvellaan meitä ennen. Kulutan vuodessa sekä edustustehtävissä että vapaa-ajalla tuhansia euroja ravintoloissa. Kertaakaan ei eteeni ole vastaavaa tapausta tullut. Toivon ettei jatkossakaan. Tällä kertaa seurueeni koostui ystävistäni. En halua kuvitella mikä tilanne olisi, jos olisin vienyt liikekumppaneita illalliselle. Huonolla palvelulla ravintola menetti illan aikana sekä myyntiä että asiakkaita.

Helsingissä 2.1.2004

Herkko Hietanen

Oikeustieteen kandidaatti

3

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mennä2

      Mäk tonaltsii tai hespurkerii ni saatte hampurilaiset luultavasti 2 minuutissa buahahahahhhahhhaaaaa

    • coeur de file

      Jos tämä oli totta niin kyllä on ennenkuulumattoman surkeaa palvelua ollut ko raflassa. Jos oli provo, niin kyllä jollain on sitten uskomattoman sairas mieli kun jaksaa tällaisia raapustella.

    • Ei tolkkua

      "Kaikesta tästä tuli kuva, että ravintolapäällikkö olisi antanut käskyn henkilökunnalle siitä, ettei pöytäämme tarvitse palvella tai ainakin, että muut ravintolan asiakkaat palvellaan meitä ennen."

      Vielä omituisempaa erityisesti juristin kirjoittamana.

      Voi olla, että palvelussa oli toivomisen varaa, mutta noin sekavaan reklamaatioon ei pidä odottaakaan vastausta, kun siinä ei ole päätä eikä häntää. Oikeustieteen kandidaatin pitää pystyä kirjoittamaan selkeämmin. Se kuuluu ammattitaitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6316
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3847
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2923
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2840
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1623
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1612
    8. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1571
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1328
    10. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1272
    Aihe