Paljon salmonellaa

N1m1merkki

Marossa ihan kuulopuheiden ja omien kokemusten perusteella on paljon salmonellaa. Kädet pestävä aina yleisessä vessassa oltua, käytä myös desinfiointiainetta. Kannattaisi ehkä välttää salaatteja, mikä on kyllä sääli...

11

1947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teräsvatsa

      Meitsi ainakin asui puolisen vuotta Marokossa ja söin kaikkea mitä tarjottiin ravintoloissa ja vieraana kodeissa, enkä saanut edes ripulia. Se piti hakea Senegalista.

      • joulupukk1

        Ehkä tiedät että salmonella voi olla myös oireeton, varsinkin teräsvatsaisilla.


      • Marokkoon matkaava
        joulupukk1 kirjoitti:

        Ehkä tiedät että salmonella voi olla myös oireeton, varsinkin teräsvatsaisilla.

        Hei!

        Itse olen matkustamassa lokakuussa Marokon Agadiriin ja luettuani täällä olleita kirjoituksia tuli vähän huolestunut olo. Onko salmonellan lisäksi muita tauteja, joita turistit ovat saaneet matkallaan? Minkätasoisia noin yleensä ravintolat Agadirissa ovat? Siistiltäkin näyttävällä ravintolalla voi olla joissakin tapauksissa epähygieeninen keittiö. Entäpä tarvitaanko Marokkoon ottaa joitain erityisiä rokotuksia?

        Kiitoksia paljon tiedoista!


      • liikkeellä
        Marokkoon matkaava kirjoitti:

        Hei!

        Itse olen matkustamassa lokakuussa Marokon Agadiriin ja luettuani täällä olleita kirjoituksia tuli vähän huolestunut olo. Onko salmonellan lisäksi muita tauteja, joita turistit ovat saaneet matkallaan? Minkätasoisia noin yleensä ravintolat Agadirissa ovat? Siistiltäkin näyttävällä ravintolalla voi olla joissakin tapauksissa epähygieeninen keittiö. Entäpä tarvitaanko Marokkoon ottaa joitain erityisiä rokotuksia?

        Kiitoksia paljon tiedoista!

        Ihan tavallista ripulia ja kuumetta voi tulla, kun vatsa ei ole tottunut paikalliseen bakteerikantaan. Miesystävä on kotoisin Marokkosta, ja hänellä on silti maha joka kerran sekaisin, kun sinne päin menee. Ainakin maihtobakteerit ja ripulilääke mukaan, ehkä myös A-hepatiittirokote kannattaa ottaa. Se maksaa n.50 e ja on voimassa 20v. Pieni hinta isosta turvasta.


      • Kalevi
        Marokkoon matkaava kirjoitti:

        Hei!

        Itse olen matkustamassa lokakuussa Marokon Agadiriin ja luettuani täällä olleita kirjoituksia tuli vähän huolestunut olo. Onko salmonellan lisäksi muita tauteja, joita turistit ovat saaneet matkallaan? Minkätasoisia noin yleensä ravintolat Agadirissa ovat? Siistiltäkin näyttävällä ravintolalla voi olla joissakin tapauksissa epähygieeninen keittiö. Entäpä tarvitaanko Marokkoon ottaa joitain erityisiä rokotuksia?

        Kiitoksia paljon tiedoista!

        Hyvin sitkeässä näyttää olevan käsitys Marokon salmonellasta ym. Olen vieraillut Marokossa etupäässä Agadirissä useaan otteeseen, ja mitään ongelmia ei ole ollut.Ei Marokko ole sen kummallisempi maa kuin muutkaan.Kun huolehtii käsihygieniasta ja käyttää maalaisjärkeä niin varmasti pärjää Marokossa niin kuin muissakin maissa. Joku kysyi turistitaudeista. Mitähän sillä tarkoitetaan.Ravintoloita esim Agadirissä on jokaiseen makuun.Olen itse ruokaillut esim.Sindibad hotellin vieressä olevissa pienissa ravintoloissa ilman mitään ongelmia. Salaattiakin olen syönyt.Ko ravintolat sijaitsevat marokkolaisessa kaupunginosassa, ja ovat hyvin suosittuja turistien keskuudessa.Lisäksi myöskin hyvin edullisia. Menuu maksoi esim.viime maalis-huhtikuussa 3,5-4,5 euroa.-Itselläni on perusrokotukset voimassa.Mitään muita erityisia rokotuksia ei Marokkoon tarvitse ottaa. -Jos noista turistitaudeista (? )puhutaan niin voidaan todeta, että Marokko oli ensimmäinen islamilainen maa, joka myönsi HIV tartuntoja esiintyvän.Minusta Marokkoon voi matkustaa ilman pelkoja.Itsestähän se pääasiassa riippuu.Marokko on erittäin mielenkiintoinen ystävällisten ihmisten, auringonpaisteen, hyvän ruoan ym kuningaskunta. Rohkeasti matkaan vaan.


      • puhdas maa
        liikkeellä kirjoitti:

        Ihan tavallista ripulia ja kuumetta voi tulla, kun vatsa ei ole tottunut paikalliseen bakteerikantaan. Miesystävä on kotoisin Marokkosta, ja hänellä on silti maha joka kerran sekaisin, kun sinne päin menee. Ainakin maihtobakteerit ja ripulilääke mukaan, ehkä myös A-hepatiittirokote kannattaa ottaa. Se maksaa n.50 e ja on voimassa 20v. Pieni hinta isosta turvasta.

        Niin siis eikös se ole kumminkin aika siisti maa ja länsimaalainen verrattuna moneen muuhun islami maahan :) Melkein kaikista maista voi huonolla tuurilla saada vatsataudin tms. Kaveri sai Tunisiasta vuosia sitten vatsataudin. matkaoppaat varoittelevat Egyptiin menijöitä mahdollisiin vatsavaivoihin tai tauteihin. Itse en usko, että Marokko on niin likainen maa, että sieltä salmonellaa agadirin alueelta saisi? Olen menossa helmikuussa Marokkoon niin osaisiko joku sanoa, onko niin, että marokkolaissa kaupunginosassa ei kannattaisi syödä? Siellä sentään olisi halvemman hinnat ja varmaa yhtö hyvää ruokaakin. Ja te jotka olette käyneet, kertokaa onko pääosin siistiä ja puhdasta. Tuskin nyt ihan kehitysmaan tasosta voi edes puhua..


      • Salmonellan
        puhdas maa kirjoitti:

        Niin siis eikös se ole kumminkin aika siisti maa ja länsimaalainen verrattuna moneen muuhun islami maahan :) Melkein kaikista maista voi huonolla tuurilla saada vatsataudin tms. Kaveri sai Tunisiasta vuosia sitten vatsataudin. matkaoppaat varoittelevat Egyptiin menijöitä mahdollisiin vatsavaivoihin tai tauteihin. Itse en usko, että Marokko on niin likainen maa, että sieltä salmonellaa agadirin alueelta saisi? Olen menossa helmikuussa Marokkoon niin osaisiko joku sanoa, onko niin, että marokkolaissa kaupunginosassa ei kannattaisi syödä? Siellä sentään olisi halvemman hinnat ja varmaa yhtö hyvää ruokaakin. Ja te jotka olette käyneet, kertokaa onko pääosin siistiä ja puhdasta. Tuskin nyt ihan kehitysmaan tasosta voi edes puhua..

        Kyllä vain sain.
        Asuin hotelli Tivolissa, en ole varma tuliko hotellin sapuskoista vai muualta.
        Olen reissunnut paljon ja olen aika varovainen ruokien kanssa.
        Marokon matka oli ensimmäinen ja viimeinen tähän mennessä jossa sain salmonellan.


    • Kalevi

      Olen käynyt useasti Marokossa enkä ole koskaan vielä joutunut "salmonellan" uhriksi.Kun pesee kätensä usein sekä käyttää maalaisjärkeä niin kyllä varmasti pärjää.Muutamia kymmeniä vuosia sitten Marokolla oli vähän huono maine esim ripulin suhteen, mutta ajat ovat olennaisesti muuttuneet. Tänä päivänä Marokko ei ole sen pahempi paikka kuin monet muutkaan. Suomalaiset turistit menevät pääsääntöisesti Agadiriin. Siellä on valtavasti eri tasoisia ruokapaikkoja ja kahviloita. Tänä päivänä ravintolat ja kahvilat pitävät yleensä huolta puhtaudestaan. Olen myöskin matkustellut useaan otteeseen muissa kaupungeissa. Korostan maalaisjärjen käyttömahdollisuutta.

      • tajin

        Mulle itselleni tuli 3 viikon ripuli, joka alkoi puolessa väliin matkaani ja jatkui kotona. Olin tosi heikossa kunnossa ja sairaslomalla. Olin kokeissa ja ei ollut salmonellaa. Oli mitä oli, kamalaa oli:)


    • baarit

      jos vältät ne,voit välttää salmonellan.Minä sain sieltä.Hyvä ruokapaikka ,siisti,kalliimpi on Bulevard Hassan II merenpuoleisella puolella keskustassa lähellä hotelli Yasmania. Jos syöt paikallista ruokaa yläkaupungilla ,käy katsomassa keittiössä sen valmistus.Se on ihan tavallista tapaa.Ole huolellinen,muuten piru = salmonella, seuraa sinua Suomeen .Pääsin myös tutustumaan "Kaikkien maailman lasten ry " :n pj:n luotsaamalla matkalla orpolasten kotiin .Se on masentava kokemus!
      Ps. Jos pj Kirsti lukee tämän , terveisiä paljon Joensuusta ja kiitos matkoista!

      • no problem

        Hei ole huoletta, ripulin voi saada Hesassakin, kokemusta on!
        Asuin Agadir:ssa vuoden ja en kertaakaan sairastanut.Söimme kodeissa, paikallisten mestoissa ja turistipaikoissa.Kun ruoka on kuumaa, sen voi huoletta syödä.Normaalilla käsihygienilla pärjää.
        Agadir on eräs siisteimmistä arabivaltioista jossa olen ruokaillut.Paikalliset ovat vieraanvaraisia ja haluavat panna parastaan.Ranskiksia saa kotonakin, kuten pihviä myös.Kokeile Tajienia, paikallista haudutettua pataruokaa, voit valita lihapullat-kefta mukana vihanneksia, tai Kalaa sekä naudanlihaa.Myös Cous cous eri variaatioilla on maistuva ja hyvä.Listat ovat monilla kielillä.Myös kuvasta näet mitä on käytetty valmistukseen.Ihania makuja sulle!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2359
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      166
      1494
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      57
      1360
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1069
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    Aihe