Opera vs. Firefox

Tiedän että tämä keskustelu on käyty aikaisemmin läpi mutta nyt kun Operastakin on uusi versio niin olisi kiva kuulla muidenkin ihmisten mielipiteitä.

Tässä on ensin faktoja:

Firefox:

-Noin 13% maailman internetin käyttäjistä käyttää Firefoxia. Maailman toiseksi suosituin selain.

-Ensimmäinen virallinen julkaisu vuoden 2004 lopussa.

-Yhdysvaltalainen slain.

-Julkaistaan syksyllä uusi 2.0 versio. Tällä hetkellä ovat Firefox 2.0 Beta 1 vaiheessa.

-Minulla avauksen jälkeen käyttää noin 20 Mt muistia.

-Minusta sivut monet sivut toimivat paremmin Firefoxilla kuin Operalla.

-Olen käyttänyt vuoden 2005 alusta lähtien.

-Firefox on avoimen lähdekoodin selain ja sitä kehtiteään myös vapaaehtoisesti.

Opera:

-Noin 1% maailman internetin käyttäistä käyttää Operaa.

-Operan ensimmäinen virallinen 3.50 versio julkistettiin vuoden 1998.

-Norjalainen selain.

-Opera oli viime vuoden loppuun saakka maksullisena kunnnes 8.5 versio tuli ilmaiseksi.

-Keskäkuun 20 päivä Operasta tuli 9-versio.

-Sanotaan että Opera on maailman nopein ja turvallisin selain.

-Minulla käyttää avauksen jälkeen 35 Mt muistia.

-Kokeilin Operaa ensimmäisen kerran tämän vuoden alussa.

-Operaa kehittää norjalainen yhtiä Opera Software.

Enempään faktoja en nyt keksi mutta jokatapauksessa molemmat selaimet ovta plajon parempia kuin Internet Explorer minkä käyttämisen olen aikoja sitten jo lopettanut.

Ihmetyttää sekin kun Opera voi laittaa vähämuistiseen koneeseen kun sehän heti alotuksessa käyttää noin 15 Mt enemmän kuin Firefox. Operassa on parempi lataustoiminto kun se esim. menee välilehteen.

Sekin ihmetyttää kun Operaa on kehitetty paljon kauemmin kuin Firefoxia mutta sitä kuintenkin käytetään paljon vähemmän... Johtuu siitä varmaan kun Opera on ollut niin kauan maksullinen.

Esimerkiksi http://tech.cybernetnews.com osoitteessa on yksi liitetty YouTuben video mutta se ei toimi Operalla... Ja Operahan on jo Acid 2 voittanut. http://koti.mbnet.fi/pattaya1/ Tuonkin sivun Opera näyttää aika väärin sillä ne kaksi jutttua on ihan siellä reunassa eikä keskellä.

Ja se ärsytti että Opera näytti usein vanhentuneita sivuja. Sitten löysin asetuksista että laittaa sen että tarkistaa Aina että onko sicvuston palvelinuudistunut. Ärsyttävä on myös se että Kirjanmerrkien linkejä ei saa avattua hiiren rullasta vaan täytyy painaa Shift ja oikea näppäin.

Operassa on sekin ärsyttävä juttu kun jos haluaa latailla Microsoftin sivuilta ohjelmia mutta kun ne haluavat sen aitoustarkastuksen niin Operassa täytyy joka kerta laittaa se aitouskoodi. Aika ärsyttävää.

Mutta pidän kuitenkin aika paljon Operasta. Monipuolinen. Firefoxista puuttu monia ominaisuuksi, esim. vitketit. Operassa mys toimii välilehdet paremmin. Mutta Operaan ei saa lisä osaa esim. IETab mikä on Todella kätevä esim. Windows Updatessa.

Eli mitä mieltä ootte. Kumpi on kokonaisuudessaan parempi ja käytönarvoinen. Toivon että lähetätte monia mielipiteitä. =)

32

2533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • foxeri

Itse olen Firefoxin kannalla, mutta se ei ole välttämättä jokaiselle paras. Tässä pari syytä, miksi käytän firefoxia:

- mainostenesto
      - muut hyödylliset laajennukset, eli voi muokata
      selaimesta juuri sellaisen kuin haluaa.

Sanoit, että Operassa on paremmat välilehdet. Minä olen toista mieltä, mutta ehkä se on makuasia. Haluaisin kuitenkin kuulla, mikä niissä FF:n välilehdissä on vikana?

• on että ainakin tässä 1.5.0.4:ssä ei ole sulkemisnappia jokaisessa välilehdessä ilman sitä lisäosaa. Musta se suljettujen välilehtien roskakori systeemi Operasssa on myös kätevämpi. Asetuksista laitoin niin että se näyttää sen välilehtipalkin vaan sillo jos siin on enemmän kun yks välilehti.

Seki on Operassa parempi ku jos esim Operassa on monta välilehteä auki ja siin ku avaa joltain sivult uuden välilehden siinne viimeseks niin ku sulkee sen uuden välilehden niin se menee takas siihe välilehteen mis viimeks oltiin. Ku Firefoxis se menee siihe viereiseen välilehteen ku toisen sulkeen.

Ja on uudes Operas oma mainostenesto nimeltä Suodata Sisältöä. siin voi painaa jollai sivul hiiren oikeel napil ja sit ottaa et suodata sisältöä niin voi valita mitä kuvii ja flash juttui ei enää näytetä. Viel en oo kyl oppinu miten Yahoon tekstmainokset saa pois

• foxeri
        sasesi kirjoitti:

on että ainakin tässä 1.5.0.4:ssä ei ole sulkemisnappia jokaisessa välilehdessä ilman sitä lisäosaa. Musta se suljettujen välilehtien roskakori systeemi Operasssa on myös kätevämpi. Asetuksista laitoin niin että se näyttää sen välilehtipalkin vaan sillo jos siin on enemmän kun yks välilehti.

Seki on Operassa parempi ku jos esim Operassa on monta välilehteä auki ja siin ku avaa joltain sivult uuden välilehden siinne viimeseks niin ku sulkee sen uuden välilehden niin se menee takas siihe välilehteen mis viimeks oltiin. Ku Firefoxis se menee siihe viereiseen välilehteen ku toisen sulkeen.

Ja on uudes Operas oma mainostenesto nimeltä Suodata Sisältöä. siin voi painaa jollai sivul hiiren oikeel napil ja sit ottaa et suodata sisältöä niin voi valita mitä kuvii ja flash juttui ei enää näytetä. Viel en oo kyl oppinu miten Yahoon tekstmainokset saa pois

"on että ainakin tässä 1.5.0.4:ssä ei ole sulkemisnappia jokaisessa välilehdessä ilman sitä lisäosaa."

Eihän se sitten ole huono puoli, sillä voihan sen laajennuksen ladata... :) No joo, voi olla että Operan välilehdet on jollain tapaa paremmat, toisaalta Firefoxin on omalla tavallaan hyvät. Riippuu mitä tarvitsee, ja saahan laajennuksia hankittua.

Ja se Operan mainostenesto on vähän kyseenalainen, ei toimi yhtä helposti ja hyvin kuin FF:n. Se on varmaan tärkein syy laajennusten ohella, miksi käytän Firefoxia. Mutta ei se Opera huono ole missään tapauksessa.

• nohh
        sasesi kirjoitti:

on että ainakin tässä 1.5.0.4:ssä ei ole sulkemisnappia jokaisessa välilehdessä ilman sitä lisäosaa. Musta se suljettujen välilehtien roskakori systeemi Operasssa on myös kätevämpi. Asetuksista laitoin niin että se näyttää sen välilehtipalkin vaan sillo jos siin on enemmän kun yks välilehti.

"on että ainakin tässä 1.5.0.4:ssä ei ole sulkemisnappia jokaisessa välilehdessä ilman sitä lisäosaa."
        Ei siinä mitään nappia tarvitse kun sulkee hiiren rullalla.

• Joo..
    • kettua, jotta näkisi...

"... se ärsytti että Opera näytti usein vanhentuneita sivuja. Sitten löysin asetuksista että laittaa sen että tarkistaa Aina että onko sicvuston palvelinuudistunut. Ärsyttävä on myös se että Kirjanmerrkien linkejä ei saa avattua hiiren rullasta vaan täytyy painaa Shift ja oikea näppäin. "
      -Ei vaan mulla pidä paikkaansa.
      Kun päivitysasetukset kunnossa ja tuo Kirjainmerkkien avaus toimii yhdellä hiiren painalluksella.

"Operassa on sekin ärsyttävä juttu kun jos haluaa latailla Microsoftin sivuilta ohjelmia mutta kun ne haluavat sen aitoustarkastuksen niin Operassa täytyy joka kerta laittaa se aitouskoodi. Aika ärsyttävää."
      -???
      Siis mitä ohjelmia Microsoft´n sivuilta?
      Winukan päivitykseen tainnee tarvita IE!?

• Ensimmäisessä jutussa tarkoitin että jos haluaa avata kirjanmerkin UUTEEN VÄLILEHTEEN.

Esimerkiksi Windows Defender, Internet Explorer 7 Beta 3, DirectX... Kaikki jotka tarvitsee sen Windowsin aitouden vahvistamisen:
        ''This download is available to customers running genuine Microsoft Windows. Please click the Continue button to begin Windows validation.''

Kun Firefoxissa kun kerran on ladannut sen Pluginin, Add-oni lisäosan vai miksi sitä nyt kutsutaan niin sitten kun painaa sitä Continue napulaa niin voi heti ladata sen ohjelman. Mutta Operassa on toisin. Täytyy ladata GenuineCheck ohjelman ja siitä Kopioida ja Liittää se koodi.
        Kokeile vaikka esim. tuolla sivuilla eikä siihen mitään IE:tä tarvita:
        http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=435bfce7-da2b-4a6a-afa4-f7f14e605a0d&displaylang=en

• Esimerkiksi http://tech.cybernetnews.com issa en nähnyt uusimpia juttuja ja Google.fi esim näytti oikeasta yläreunasta että olen kirjautunut Gmailinn vaikka en ollut. Ongelma oli siinä ken Opera latasi sivun suoraan kovalevyltä.

Mene tuonne Operalla niin näet:

Työkalut > Asetukset > Välilehti Lisäasetukset > Sivuhistoria > ja alhaalla on: Tarkasta, onko välimuistiin tallentunut sivu päivittynyt palvelimella ja siinä heti alla että kuinka usein tarkastaa Kuvat ja asiakirjat. Mulla oli oletuksena 5 tunnin välein ja sillo se niitä vanhoja sivuja näytti. Nyt mulla on Aina. Jos sulla on toi viiden tunnin välein ja Google etusivuna ja sitte ku otat nettipiuhan irti ja kokeilet avata Operaa niin kyllä se Google siinä näkyy ku se latas sen välimuistista =)

Ja se ääni on yks iso toiminto mikä Firefoxista puuttuu.

• siis vähän tarkempi
        sasesi kirjoitti:

Ensimmäisessä jutussa tarkoitin että jos haluaa avata kirjanmerkin UUTEEN VÄLILEHTEEN.

Esimerkiksi Windows Defender, Internet Explorer 7 Beta 3, DirectX... Kaikki jotka tarvitsee sen Windowsin aitouden vahvistamisen:
        ''This download is available to customers running genuine Microsoft Windows. Please click the Continue button to begin Windows validation.''

Kun Firefoxissa kun kerran on ladannut sen Pluginin, Add-oni lisäosan vai miksi sitä nyt kutsutaan niin sitten kun painaa sitä Continue napulaa niin voi heti ladata sen ohjelman. Mutta Operassa on toisin. Täytyy ladata GenuineCheck ohjelman ja siitä Kopioida ja Liittää se koodi.
        Kokeile vaikka esim. tuolla sivuilla eikä siihen mitään IE:tä tarvita:
        http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=435bfce7-da2b-4a6a-afa4-f7f14e605a0d&displaylang=en

mitä kirjoittaa... : D

Noh, käyttis/selain/kaikki muu oman mieltymyksensä mukaan.

• IE on bannissa.

Mä käytän molempia, tätä kirjoittelen Operalla mut sit tänään on tullut käytettyä myös Firefoxia.

IE:tä mä en suostu käyttämään, OE:ta eli IE:n kylkiäisemailsoftaa mulla ei edes ole koneella.

Varsinaisena emailohjelmana käytän Thunderbirdiä, pelkkään meilien tarkistukseen ePrompteria tai Foxmailia.

• zxcvbnm

Itse kuitenkin käytän Mozillaa. Se tuntuu kotoisemmalta kuin Firefox tai Opera.

• turvallisia

Molemmat hyviä ja turvallisia selaimia, taitaa olla
      makukysymys, kumpaa käyttää. Itse kylläkin käytän kahta selainta,Foxia ja K-meleonia.

• fct

Minulle käynnistyksen jälkeinen muistinkäyttö ei ole valintaperuste, käytönaikainen on. Siksi vaihdoin Firefoxin Operaan viime vuonna.

• 1,,,,

*Ihmetyttää sekin kun Opera voi laittaa vähämuistiseen koneeseen kun sehän heti alotuksessa käyttää noin 15 Mt enemmän kuin Firefox.*

Olethan tietoinen, että asetuksista tuota muistinmäärää voi säätää, oletuksena se on automaatinen jolloin muistin varaaminen riippuu paljon koneessa on muistia. Joten siinä suhteessa tuota et voi verrata FF muistinkulutukseen noin.

Itselläni FF vie käynistyksen jälkeen aika vähän, mutta pitempiaikanen käytön jälkeen muistia kuluu todella paljon jolloin kone alkaa jumimaan. Jos koneessa on vähän muistia niin FF jumii melkein heti. Operassahan tuota ongelmaa ei esiinny.

*Sekin ihmetyttää kun Operaa on kehitetty paljon kauemmin kuin Firefoxia mutta sitä kuintenkin käytetään paljon vähemmän... Johtuu siitä varmaan kun Opera on ollut niin kauan maksullinen.*

Aivan, monet luulee, et Opera on yhä maksullinen tai näyttää mainoksia. Sekä FF hypetettiin yliturvallisena selaimena mut aika reikäjuusto se olikin kun siitä alettiin aukkoja etsimään.

*-Noin 1% maailman internetin käyttäistä käyttää Operaa.*

Käyttää enempi, mut logit luulee muuksi selaimeksi. Itselläni on asetuksen niin, että logit luulee IE:ksi tällöin kaik sivut toimii parhaiten.

• kalle.maakari.

Internet explorer 7 beta 3. ladakkaa ihmeessä se!!! mielestäni parempi kuin firefox tai opera

• "paras selain ikinä on Internet explorer 7 beta 3"

Reikäjuustoa ei kiitos. Mozarellaa kyllä.

• -iso-aapo-
        linuxpower kirjoitti:

"paras selain ikinä on Internet explorer 7 beta 3"

Reikäjuustoa ei kiitos. Mozarellaa kyllä.

Kyllä se on IE 7 !!!!!!!!!!, Ei mitää firefoxia eikä operaa

• Scoop_1
        -iso-aapo- kirjoitti:

Firefoxia käytän ja IE:tä en aio käyttää.
        miksi käyttää ie:tä kun Firefox toimii ja näyttää paremmalta ja saa kaikenlaisia laajennuksia.

• -iso-aapo-
        Scoop_1 kirjoitti:

Firefoxia käytän ja IE:tä en aio käyttää.
        miksi käyttää ie:tä kun Firefox toimii ja näyttää paremmalta ja saa kaikenlaisia laajennuksia.

Et ole varmaankaan edes kokeillut Iternet Explorerin uusinta versiota 7 Beta 3:sta

• En käytä Bull shit-selainta!!.
        -iso-aapo- kirjoitti:

Et ole varmaankaan edes kokeillut Iternet Explorerin uusinta versiota 7 Beta 3:sta

enkä uskalla I.E 6-version tapaan käyttää,koska se tietoturvallisuus ...ei varmasti ole paljoa parantunut,ei vieläkään kilpailijoiden tasolla!!.

• Sinä
        En käytä Bull shit-selainta!!. kirjoitti:

enkä uskalla I.E 6-version tapaan käyttää,koska se tietoturvallisuus ...ei varmasti ole paljoa parantunut,ei vieläkään kilpailijoiden tasolla!!.

et tiedä:

>koska se tietoturvallisuus ...ei varmasti ole paljoa parantunut....<

- "ei varmasti ole paljoa parantunut"

- et uskalla käyttää

Sinulle siis riittää, kun valmistaja on Microsoft......*voi hyvä isä teitä*

• yep
        Sinä kirjoitti:

et tiedä:

>koska se tietoturvallisuus ...ei varmasti ole paljoa parantunut....<

- "ei varmasti ole paljoa parantunut"

- et uskalla käyttää

Sinulle siis riittää, kun valmistaja on Microsoft......*voi hyvä isä teitä*

>Sinulle siis riittää, kun valmistaja on Microsoft....<

Se kertoo tuotteesta kaiken joten ainakin minulle riittää!!!

• yep kirjoitti:

>Sinulle siis riittää, kun valmistaja on Microsoft....<

Se kertoo tuotteesta kaiken joten ainakin minulle riittää!!!

olen kokeillut Beta 2:sta mutta Beta 3:sen asennus ei onnistu.

Ja korjaan: Vaikka opera käyttää avauksessa muistia enemmän niin nyt kun olen käyttänyt Operaa tunnin verran niin se käytää 30 MT muistia kun Firefox käyttäisi tähän mennessä noin. 40 MT.

• Kyllä...
        En käytä Bull shit-selainta!!. kirjoitti:

Minä ainakin olen kokeillut, ja kyllä tietoturva on paranunut huomattavasti, ei ole tullut yhtäkään virusta (toisin kuin IE6), ulkoasu siisti ( paljon tilaa web sivuille) eli turhat palkit ei vie tilaa sivulta. välilehdet, tulostus on parempi kuin muissa selaimissa. Nopeampi kuin IE 6. Haku palveluita voi hakea lisää. Mutta tää on vain beeta versio, odottakaas valmista versiota, niin huomaatte miten hnyvä se on!

• Opefox 99.1.4 rev. 5
        -iso-aapo- kirjoitti:

Muutama viikko Firefoxilla ja Operalla testailtuani en huomannut kummassakaan mitään etua IE6:een verrattuna. Heti kun IE7 muuttuu betasta valmiiksi vaihdan siihen.

• IE7777
        Opefox 99.1.4 rev. 5 kirjoitti:

Muutama viikko Firefoxilla ja Operalla testailtuani en huomannut kummassakaan mitään etua IE6:een verrattuna. Heti kun IE7 muuttuu betasta valmiiksi vaihdan siihen.

Kannattaa! minulla on tällä hetkellä koneella firefox, opera ja IE 7 beta 3 ja sitä käytän!

• Opefox 99.1.4 rev. 5 kirjoitti:

että Välilehdistä, mainostenestosta, hakupalkista, RSS, vitketeistä.... EI OLE MITÄÄN ETUA???!!!

Kyllä nyt täällä on IE faneja/trolleja jotka nyt kehuu IEN maasta taivaaseen..

Ja mulla IE 7 Beta 2:sta kun kerran kokeilin tuli pari mainostusohjelmaa koneelle.... NIIN ETTÄ KEHUKAAS SITÄ IE 7 Betaa vielä!!!

Kyllä nuo Opera ja Firefox on ottanut semmosem etumatkan että ei IE7 ikinä niitä saavuta.

• IE7777 kirjoitti:

Kannattaa! minulla on tällä hetkellä koneella firefox, opera ja IE 7 beta 3 ja sitä käytän!

että nämä IE mainostukset ovat samalta henkilöltä... tai kahdelata henkilöltä...
        Mutta ihan turhia noi kehumiset on..-.

• sesasi
        sasesi kirjoitti:

että nämä IE mainostukset ovat samalta henkilöltä... tai kahdelata henkilöltä...
        Mutta ihan turhia noi kehumiset on..-.

Olen kans sitä mieltä että, IE rules!!, käyttäkää uusinta exploreria, versiota 7 !!1

• sesasi kirjoitti:

Olen kans sitä mieltä että, IE rules!!, käyttäkää uusinta exploreria, versiota 7 !!1

MÄ EN OO SITTE KIRJOTTANU TÄTÄ: Olen kans sitä mieltä että, IE rules!!, käyttäkää uusinta exploreria, versiota 7 !!1

Huomatkaa että kirjottaja on sesasi eikä minä sasesi!

• EN käytä,enkä tule käyttämä...
        sasesi kirjoitti:

MÄ EN OO SITTE KIRJOTTANU TÄTÄ: Olen kans sitä mieltä että, IE rules!!, käyttäkää uusinta exploreria, versiota 7 !!1

Huomatkaa että kirjottaja on sesasi eikä minä sasesi!

haluatte välttämättä kaikenlaista vakoilu-ohjelmia,troijalaisa y.m tietokoneellenne viruksia!!.

• Rules!

uusinta K-Meleon -selainta!.
      On mielestäni paras netti-selain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81