Puoliautomaattinen ilmastointi

kertokaas nii

Kun minun järkeen ei mee että mitä tuo tarkoittaa... selkeetä kyllä on millanen on aut. ilmastointi ja manuaalinen mutta mikä tuosta puoliautomaattisesta tekee sellaisen kun nyt on? ;D

9

6895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ococcococo

      Elikkäs puoliautomaattisessa valitaan haluttu lämpötila ja automatiikka yrittää pitää tuota valittua lämpöä yllä, mutta puhalluksen suunta valitaan itse.

      • apappapapapa

        tuo juuri ole automaattinen? :D


      • puoliautomaatti
        apappapapapa kirjoitti:

        tuo juuri ole automaattinen? :D

        Elektronisessa ilmastoinnissa on enemmän lämpöantureita ja lämmön suuntaukset automaattiset. Puoliautomaatti on muuten sama, mutta se vain säätää lämpötilaa ja puhallinopeutta lämpöanturin perusteella. Graafisia näyttöjä ym. ei ole. Puoliautomaatissa ei voi asettaa vasemmalle ja oikealle erilaisia lämpöjä, vain yksi lämpotilavalitsin koko matkustamolle. Yleensä puoliautomaatti on paras valinta, maksaa parisataa euroa. Ohjekirjassa se on nimellä "automaattinen ilmastointi".


      • Aika merkillinen
        puoliautomaatti kirjoitti:

        Elektronisessa ilmastoinnissa on enemmän lämpöantureita ja lämmön suuntaukset automaattiset. Puoliautomaatti on muuten sama, mutta se vain säätää lämpötilaa ja puhallinopeutta lämpöanturin perusteella. Graafisia näyttöjä ym. ei ole. Puoliautomaatissa ei voi asettaa vasemmalle ja oikealle erilaisia lämpöjä, vain yksi lämpotilavalitsin koko matkustamolle. Yleensä puoliautomaatti on paras valinta, maksaa parisataa euroa. Ohjekirjassa se on nimellä "automaattinen ilmastointi".

        Selitys automaattiselle ilmastoinnille: automaattinen suuntaus. Niin mihin se sitten suuntaa ylös vai alas ? Automaattisesti ?


      • Aika merkillinen kirjoitti:

        Selitys automaattiselle ilmastoinnille: automaattinen suuntaus. Niin mihin se sitten suuntaa ylös vai alas ? Automaattisesti ?

        eikös se ritilät säädetä ihan oman käden kautta ;D empä ole ennen nähnyt sellasia ritilöitä jotka itse kääntyvät ;P en kyllä itsekkään nyt ymmärrä tuota hommaa... aikös se nyt ole jo automaattinen jos se kone pitää yllä sitä valittua lämpöä yms yms... toisin on sitten jos on jotain erikoisjuttuja missä saa eri alueille autoon lämmöt mutta nyt on kyse kutienkin ½ ja aut. ilmastoinnin eroista


      • Petel
        yellowbutt kirjoitti:

        eikös se ritilät säädetä ihan oman käden kautta ;D empä ole ennen nähnyt sellasia ritilöitä jotka itse kääntyvät ;P en kyllä itsekkään nyt ymmärrä tuota hommaa... aikös se nyt ole jo automaattinen jos se kone pitää yllä sitä valittua lämpöä yms yms... toisin on sitten jos on jotain erikoisjuttuja missä saa eri alueille autoon lämmöt mutta nyt on kyse kutienkin ½ ja aut. ilmastoinnin eroista

        Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.


      • kiitoksia tiedosta
        Petel kirjoitti:

        Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.

        nyt olen saanut täysvaltaisen ymmärryksen puoliautomattisesta ilmastoinnista! kiitoksia


      • ihan omasta nupista
        Petel kirjoitti:

        Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.

        Ja käsipelillä !

        Automaattinen ilmastointi pitää pämpötilan vakiona eli siinä on lämpötilan säätöpiiri, voi olla erikseen omat piirit molemmille puolille. Ja lämpötilan valintaan on oma nuppi (tai nupit). Käynnistyksen yhteydessä esim. talvella säätö pyytää heti mahdollisimman lämmintä ja puhaltaa ainakin jossain malleissa joka suuttimesta. Ja kun asetettu lämpötila on saavutettu niin se pysyy siinä ja suuttimet palaavat siihen asentoon mitä on joskus valittu.

        Sitten on manuaalinen versio, jossa lämpötila säädetään vain ja ainoastaan käsin nupista, joka ohjaa vesiventtiiliä. Säätöpiiriä ei ole, joten lämpötila saattaa hiukan heitellä esim aurinkoisella ilmalla. Jos on asettettu kylmälle niin lämpötila pysyy siinä eikä muutu mihinkään.

        Puoliautomaattinen on mainosmiesten keksintöä eikä se tarkoita yhtään mitään.


      • on eri asia
        ihan omasta nupista kirjoitti:

        Ja käsipelillä !

        Automaattinen ilmastointi pitää pämpötilan vakiona eli siinä on lämpötilan säätöpiiri, voi olla erikseen omat piirit molemmille puolille. Ja lämpötilan valintaan on oma nuppi (tai nupit). Käynnistyksen yhteydessä esim. talvella säätö pyytää heti mahdollisimman lämmintä ja puhaltaa ainakin jossain malleissa joka suuttimesta. Ja kun asetettu lämpötila on saavutettu niin se pysyy siinä ja suuttimet palaavat siihen asentoon mitä on joskus valittu.

        Sitten on manuaalinen versio, jossa lämpötila säädetään vain ja ainoastaan käsin nupista, joka ohjaa vesiventtiiliä. Säätöpiiriä ei ole, joten lämpötila saattaa hiukan heitellä esim aurinkoisella ilmalla. Jos on asettettu kylmälle niin lämpötila pysyy siinä eikä muutu mihinkään.

        Puoliautomaattinen on mainosmiesten keksintöä eikä se tarkoita yhtään mitään.

        Siis Opelilla puoliautomaatti = ohjekirjassa oleva automaatti, yleensä noin 250eur. Lisäksi on tietokonemaisempi elektroninen ilmastointi, yleensä noin 650 eur lisähinta.

        "Puoliautomaatti" lisävarusteluettelossa (esim. 250eur) on sama kuin ohjekirjassa oleva "Automaatti". Siinä on kaksi nuppia. Lämpötilavalinta asteina ja puhallinnopeus. Puhallinnopeus on manuaalinen tai "A" eli säätää puhalluksen automaatilla (hiljenee vähitellen kun termostaatti saavuttaa valitun asetusarvon). Lämpöanturi on jossain, ehkä keskisuuttimissa. Autossa ei siis ole joka puolella oikea 20 astetta, vaan puhaltaa jotain sinnepäin että lämpö on suunnilleen haettu. Eri anturia ei ole takapenkkiläisille, vaikka siellä aurinko porottaisi niskaan.

        Elektroninen ilmastointi on se toinen eli "täysiautomaatti". Siinä on lisäksi graafinen ajotietokoneen näyttö, useita lämpöantureita eri puolilla autoa. Puhaltaa sinne kylmää, jossa on kuumaa ja päinvastoin. Esim. aurinkoiselle puolelle kylmää ja toiselle puolelle vähän lämpimämpää. Jos apukuski haluaa kylmempää, voi valita niinkin näytöltä.

        Eli jos haluaa tuosta tietokoneohjatusta elektronisesta ilmastoinnista maksaa lisää esim. 600 eur, niin sitten valitsee sen. Puoliautomaatin (=automaatti) saa parilla sataa ja sekin pelaa automaattisesti aika hyvin nuppeihin koskematta eikä tarvi näpräillä niiden grafisten näyttöjen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      243
      45306
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      185
      10838
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8508
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3200
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      33
      1563
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe