Kun minun järkeen ei mee että mitä tuo tarkoittaa... selkeetä kyllä on millanen on aut. ilmastointi ja manuaalinen mutta mikä tuosta puoliautomaattisesta tekee sellaisen kun nyt on? ;D
Puoliautomaattinen ilmastointi
9
6863
Vastaukset
- ococcococo
Elikkäs puoliautomaattisessa valitaan haluttu lämpötila ja automatiikka yrittää pitää tuota valittua lämpöä yllä, mutta puhalluksen suunta valitaan itse.
- apappapapapa
tuo juuri ole automaattinen? :D
- puoliautomaatti
apappapapapa kirjoitti:
tuo juuri ole automaattinen? :D
Elektronisessa ilmastoinnissa on enemmän lämpöantureita ja lämmön suuntaukset automaattiset. Puoliautomaatti on muuten sama, mutta se vain säätää lämpötilaa ja puhallinopeutta lämpöanturin perusteella. Graafisia näyttöjä ym. ei ole. Puoliautomaatissa ei voi asettaa vasemmalle ja oikealle erilaisia lämpöjä, vain yksi lämpotilavalitsin koko matkustamolle. Yleensä puoliautomaatti on paras valinta, maksaa parisataa euroa. Ohjekirjassa se on nimellä "automaattinen ilmastointi".
- Aika merkillinen
puoliautomaatti kirjoitti:
Elektronisessa ilmastoinnissa on enemmän lämpöantureita ja lämmön suuntaukset automaattiset. Puoliautomaatti on muuten sama, mutta se vain säätää lämpötilaa ja puhallinopeutta lämpöanturin perusteella. Graafisia näyttöjä ym. ei ole. Puoliautomaatissa ei voi asettaa vasemmalle ja oikealle erilaisia lämpöjä, vain yksi lämpotilavalitsin koko matkustamolle. Yleensä puoliautomaatti on paras valinta, maksaa parisataa euroa. Ohjekirjassa se on nimellä "automaattinen ilmastointi".
Selitys automaattiselle ilmastoinnille: automaattinen suuntaus. Niin mihin se sitten suuntaa ylös vai alas ? Automaattisesti ?
Aika merkillinen kirjoitti:
Selitys automaattiselle ilmastoinnille: automaattinen suuntaus. Niin mihin se sitten suuntaa ylös vai alas ? Automaattisesti ?
eikös se ritilät säädetä ihan oman käden kautta ;D empä ole ennen nähnyt sellasia ritilöitä jotka itse kääntyvät ;P en kyllä itsekkään nyt ymmärrä tuota hommaa... aikös se nyt ole jo automaattinen jos se kone pitää yllä sitä valittua lämpöä yms yms... toisin on sitten jos on jotain erikoisjuttuja missä saa eri alueille autoon lämmöt mutta nyt on kyse kutienkin ½ ja aut. ilmastoinnin eroista
- Petel
yellowbutt kirjoitti:
eikös se ritilät säädetä ihan oman käden kautta ;D empä ole ennen nähnyt sellasia ritilöitä jotka itse kääntyvät ;P en kyllä itsekkään nyt ymmärrä tuota hommaa... aikös se nyt ole jo automaattinen jos se kone pitää yllä sitä valittua lämpöä yms yms... toisin on sitten jos on jotain erikoisjuttuja missä saa eri alueille autoon lämmöt mutta nyt on kyse kutienkin ½ ja aut. ilmastoinnin eroista
Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.
- kiitoksia tiedosta
Petel kirjoitti:
Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.
nyt olen saanut täysvaltaisen ymmärryksen puoliautomattisesta ilmastoinnista! kiitoksia
- ihan omasta nupista
Petel kirjoitti:
Automaatti-ilmastointi suuntaa ilmaa automaattisesti esim. jalkatilaan, kojelaudan suuttimiin tai tuulilasille, jotta saadaan mahdollisimman tasainen lämpötila koko autoon. Lisäksi käytössä on aurinkotunnistin, joka kompesoi auringonpaistetta laskemalla sisälämpötilaa. Muitakin eroja järjestelmissä todennäköisesti on.
Ja käsipelillä !
Automaattinen ilmastointi pitää pämpötilan vakiona eli siinä on lämpötilan säätöpiiri, voi olla erikseen omat piirit molemmille puolille. Ja lämpötilan valintaan on oma nuppi (tai nupit). Käynnistyksen yhteydessä esim. talvella säätö pyytää heti mahdollisimman lämmintä ja puhaltaa ainakin jossain malleissa joka suuttimesta. Ja kun asetettu lämpötila on saavutettu niin se pysyy siinä ja suuttimet palaavat siihen asentoon mitä on joskus valittu.
Sitten on manuaalinen versio, jossa lämpötila säädetään vain ja ainoastaan käsin nupista, joka ohjaa vesiventtiiliä. Säätöpiiriä ei ole, joten lämpötila saattaa hiukan heitellä esim aurinkoisella ilmalla. Jos on asettettu kylmälle niin lämpötila pysyy siinä eikä muutu mihinkään.
Puoliautomaattinen on mainosmiesten keksintöä eikä se tarkoita yhtään mitään. - on eri asia
ihan omasta nupista kirjoitti:
Ja käsipelillä !
Automaattinen ilmastointi pitää pämpötilan vakiona eli siinä on lämpötilan säätöpiiri, voi olla erikseen omat piirit molemmille puolille. Ja lämpötilan valintaan on oma nuppi (tai nupit). Käynnistyksen yhteydessä esim. talvella säätö pyytää heti mahdollisimman lämmintä ja puhaltaa ainakin jossain malleissa joka suuttimesta. Ja kun asetettu lämpötila on saavutettu niin se pysyy siinä ja suuttimet palaavat siihen asentoon mitä on joskus valittu.
Sitten on manuaalinen versio, jossa lämpötila säädetään vain ja ainoastaan käsin nupista, joka ohjaa vesiventtiiliä. Säätöpiiriä ei ole, joten lämpötila saattaa hiukan heitellä esim aurinkoisella ilmalla. Jos on asettettu kylmälle niin lämpötila pysyy siinä eikä muutu mihinkään.
Puoliautomaattinen on mainosmiesten keksintöä eikä se tarkoita yhtään mitään.Siis Opelilla puoliautomaatti = ohjekirjassa oleva automaatti, yleensä noin 250eur. Lisäksi on tietokonemaisempi elektroninen ilmastointi, yleensä noin 650 eur lisähinta.
"Puoliautomaatti" lisävarusteluettelossa (esim. 250eur) on sama kuin ohjekirjassa oleva "Automaatti". Siinä on kaksi nuppia. Lämpötilavalinta asteina ja puhallinnopeus. Puhallinnopeus on manuaalinen tai "A" eli säätää puhalluksen automaatilla (hiljenee vähitellen kun termostaatti saavuttaa valitun asetusarvon). Lämpöanturi on jossain, ehkä keskisuuttimissa. Autossa ei siis ole joka puolella oikea 20 astetta, vaan puhaltaa jotain sinnepäin että lämpö on suunnilleen haettu. Eri anturia ei ole takapenkkiläisille, vaikka siellä aurinko porottaisi niskaan.
Elektroninen ilmastointi on se toinen eli "täysiautomaatti". Siinä on lisäksi graafinen ajotietokoneen näyttö, useita lämpöantureita eri puolilla autoa. Puhaltaa sinne kylmää, jossa on kuumaa ja päinvastoin. Esim. aurinkoiselle puolelle kylmää ja toiselle puolelle vähän lämpimämpää. Jos apukuski haluaa kylmempää, voi valita niinkin näytöltä.
Eli jos haluaa tuosta tietokoneohjatusta elektronisesta ilmastoinnista maksaa lisää esim. 600 eur, niin sitten valitsee sen. Puoliautomaatin (=automaatti) saa parilla sataa ja sekin pelaa automaattisesti aika hyvin nuppeihin koskematta eikä tarvi näpräillä niiden grafisten näyttöjen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843412- 252023
- 1941931
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3411316Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell841279Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137- 82933
Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12925Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23855Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790