Elikkä mulla polttaa sulakkeita koko ajan pääsulake palaa koko ajan voiko olla siitä kun mulla antaa vahvari 650wrms ja johdon paksuus on huimat 13mm elikkä voiko se olla että se saa se johto yli kuormaa? kuinka paksua johtoa suosittelette? 25mm-30mm????
Johtojen Paksuus???
14
11446
Vastaukset
- sulake?
Minkähän kokoinen sulake sinulla on siinä pääsulakkeena? Kaavahan on P = U*I, missä sinulla tehona on vahvari 650W ja auton akku antaa virtaa n. 12V (yleensä 13-14,4V laturi päällä, mutta lasketaan nyt tuolla 12, kun se on sisäinen jännite)
Eli sulakkeen koko on I = P/U = 650W/12V = 51,17A = 52A (pyöristetään ylöspäin). Eli sulake ei ainakaan tuota pienempi. Mitä pidempi johto, sitä enemmän tulee resistanssia. Niin joo... ja onhan se pääsulake heti siinä akun jälkeen?
Ja korvaa vaan se 13mm virtajohto vähintään 18mm vahvalla. Mieluiten tuolla 25mm, jos se vaan akunkenkään mahtuu. Paksusta virtajohdosta ei ole mitään haittaa kun on sähköstä kysymys, päinvastoin. (tosin fyysisen koon kasvaminen tulee jossain vaiheessa rajoitteeksi.
Kannattaisi myös harkita kondensaattorin laittamista. Se pienentää akun kuormitusta (tasoittaa virtapiikkejä) jolloin sulake ei kärähdä yhtä helposti. Vahvari ei nyt kuitenkaan kaikkein tehokkain ole, että akun pitäisi riittää. Mutta jos rahaa riittää ja ajattelit joskus päivitellä vehkeitä, niin investoi 1F konkkaan. (kondensaattorin koko tehontarpeeseen suunnilleen 1F konkka 1000w vahvarille)- Tumppi-82
Mikäli vahvarin antoteho on 650wrms, niin sen otto teho on ~kaksinkertainen. A/B-luokan vahvarin hyötysuhdehan on noin 0.5-0.6. D-luokan vahvarilla hyötysuhde on noin 0.75.
Itse laittaisin johdoksi vähintään 35mm2 ja sulakkeeksi samankokoinen kuin vahvarissakin on. - sulake?
Tumppi-82 kirjoitti:
Mikäli vahvarin antoteho on 650wrms, niin sen otto teho on ~kaksinkertainen. A/B-luokan vahvarin hyötysuhdehan on noin 0.5-0.6. D-luokan vahvarilla hyötysuhde on noin 0.75.
Itse laittaisin johdoksi vähintään 35mm2 ja sulakkeeksi samankokoinen kuin vahvarissakin on.Kiitos kun korjasit:) Unohtui tuossa laskiessa tosiaan huomioida hyötysuhde.
Ja johdon läpimitta vaikuttaa myös minkä kokoisen sulakkeen siihen pystyy laittamaan. 21mm johdolle 100A sulake on "ohjeellinen" maksimi. Eli 35mm on jo vähän ylimitoitettu mielestäni, mutta ainakin riittää. Ei siitä haittaakaan ole.
Minä taas kannatan sulakkeeksi hieman isompaa kuin mikä on vahvarissa, sähköjohdon resistanssin takia. Eli jos vahvarissa on esim. 90A sulake, niin pääsulakkeeksi 90-100A. Tosin jos liian ison pääsulakkeen laitat, niin sitten vahvistin voi kärähtää/polttaa sulakkeensa.
DLS:n sivuilta löytyy vahvistimien omistajan käsikirjoja (owner's manual) pdf-muodossa. Niissä on ihan hyviä ohjeita sulakkeista ja virtajohdosta. - GiG
sulake? kirjoitti:
Kiitos kun korjasit:) Unohtui tuossa laskiessa tosiaan huomioida hyötysuhde.
Ja johdon läpimitta vaikuttaa myös minkä kokoisen sulakkeen siihen pystyy laittamaan. 21mm johdolle 100A sulake on "ohjeellinen" maksimi. Eli 35mm on jo vähän ylimitoitettu mielestäni, mutta ainakin riittää. Ei siitä haittaakaan ole.
Minä taas kannatan sulakkeeksi hieman isompaa kuin mikä on vahvarissa, sähköjohdon resistanssin takia. Eli jos vahvarissa on esim. 90A sulake, niin pääsulakkeeksi 90-100A. Tosin jos liian ison pääsulakkeen laitat, niin sitten vahvistin voi kärähtää/polttaa sulakkeensa.
DLS:n sivuilta löytyy vahvistimien omistajan käsikirjoja (owner's manual) pdf-muodossa. Niissä on ihan hyviä ohjeita sulakkeista ja virtajohdosta.Minulla on 5f konkka kiinni ja silti polttaa sulakkeet eli vika on johdoissa??? maa eli musta johto se on vissiin jotain 30mm mutta on 13mm
- vaihda
GiG kirjoitti:
Minulla on 5f konkka kiinni ja silti polttaa sulakkeet eli vika on johdoissa??? maa eli musta johto se on vissiin jotain 30mm mutta on 13mm
plussajohto on ihan liika ohut. Sen pitäis olla mieluummin tuo 30mm ja maajohdoksi riittää 13mm. Kai maadoitat suoraan runkoon, etkä vie sitä maajohtoa akun miinukseen?
Mutta entäs se plusjohdossa oleva pääsulake, minkä kokonen? Kun sulla voi olla vaikka miten paksu vaijeri plussana, jos sulake on liika pieni... - HoNdA
vaihda kirjoitti:
plussajohto on ihan liika ohut. Sen pitäis olla mieluummin tuo 30mm ja maajohdoksi riittää 13mm. Kai maadoitat suoraan runkoon, etkä vie sitä maajohtoa akun miinukseen?
Mutta entäs se plusjohdossa oleva pääsulake, minkä kokonen? Kun sulla voi olla vaikka miten paksu vaijeri plussana, jos sulake on liika pieni...No niin...
Virtajohto ja maadoitus johtojen tulisi olla YHTÄ paksuja. Ei niin että virtajohto paksu ja maadoitus ohut.
Ja se sulake, joka johdossa on, niin se suojaa vain tuota johtoa.. Jos vahvistimessa on esim 3*30A sulake niin sellainen 90A sulake riittää tuohon.. voit laittaa vaikka 150A sulakkeen..ei sillä niin väliä, kunhan se ei alita vahvistimen sulakkeen/sulakkeiden arvoa.
ps. jos tuolla suojattaisiin vahvistinta, niin miksi vahvarissa olisi myös sulakkeet? ;) Eiköhän ne vahvistimen sulakkeet hoida sen vahvistimen suojauksen ;D - maajohdon ei tarvitse
HoNdA kirjoitti:
No niin...
Virtajohto ja maadoitus johtojen tulisi olla YHTÄ paksuja. Ei niin että virtajohto paksu ja maadoitus ohut.
Ja se sulake, joka johdossa on, niin se suojaa vain tuota johtoa.. Jos vahvistimessa on esim 3*30A sulake niin sellainen 90A sulake riittää tuohon.. voit laittaa vaikka 150A sulakkeen..ei sillä niin väliä, kunhan se ei alita vahvistimen sulakkeen/sulakkeiden arvoa.
ps. jos tuolla suojattaisiin vahvistinta, niin miksi vahvarissa olisi myös sulakkeet? ;) Eiköhän ne vahvistimen sulakkeet hoida sen vahvistimen suojauksen ;Dolla niin paksu kuin plusjohdon, ellet ota sitä maatakin akulta, ja mitä järkeä siinä olisi.
Tuolla jo aikaisemmin kaveri kirjoitti johtojen resistanssista, niin eikö siinä kohtaa leikannut tuo johtojen paksuusongelma? - GiG
maajohdon ei tarvitse kirjoitti:
olla niin paksu kuin plusjohdon, ellet ota sitä maatakin akulta, ja mitä järkeä siinä olisi.
Tuolla jo aikaisemmin kaveri kirjoitti johtojen resistanssista, niin eikö siinä kohtaa leikannut tuo johtojen paksuusongelma?Sulakkeena käytän 60amppeerista. mutta kontissa olisi 150 a sulake carpowerin kotelolla suositteletteko sitä??
- tulee
maajohdon ei tarvitse kirjoitti:
olla niin paksu kuin plusjohdon, ellet ota sitä maatakin akulta, ja mitä järkeä siinä olisi.
Tuolla jo aikaisemmin kaveri kirjoitti johtojen resistanssista, niin eikö siinä kohtaa leikannut tuo johtojen paksuusongelma?maajohdon tulee aina olla mielummin paksumpi kuin johdon.
- -----
tulee kirjoitti:
maajohdon tulee aina olla mielummin paksumpi kuin johdon.
Ja miksi näin? Ilman sähkömiehen koulutustaki tiedän että nolla voi olla puolet vaiheen paksuudesta. Tuskin sama pätee tasasähköjärjestelmää? Elikä plussa ja miinus yhtä paksulla johdolla. Mielummin 2x16mm^2 johtoa kuin yks 25mm^2.
- ez.
----- kirjoitti:
Ja miksi näin? Ilman sähkömiehen koulutustaki tiedän että nolla voi olla puolet vaiheen paksuudesta. Tuskin sama pätee tasasähköjärjestelmää? Elikä plussa ja miinus yhtä paksulla johdolla. Mielummin 2x16mm^2 johtoa kuin yks 25mm^2.
Tarkotit varmaan, että maadoitus voi olla puolet vaiheen paksuudesta. Nollajohdin sen sijaan vedetään yhtä paksulla kuin vaihe...
- metallurg
On johtolaskuri.
JA autossa siinä maajohdossa kulkee täsmälleen sama virta kuin plus johdossakin, joten yhtä paksua molempiin, liian paksusta ei ole tietenkään haittaakaan.
Ja johdot kyllä ilmoitetaan neliömilleillä eikä millään 13mm
Eli kaapeli pituus plus johto 35mm2 sulake 200 ampeeria laskettu vahvistimen antoteholla 650w.
. - Sähkönperusteista
Tiedän että on vanha ketju, mutta kun google ohjasi tänne, laitetaan tähän kuitenkin hieman faktojakin sekaan.
Eli ihan ensiksi on syytä huomata että pohjimmiltaan se ainoa syy mikä polttaa sulakkeen on liian suuri virta. Sulakkeen ainoa tarkoitus ja toiminto on nimenomaan "palaa" eli katkaista virta turvallisesti. Johdoilla ei ole tähän mitään vaikutusta, elleivät sitten ole oikosulussa ja siten syy sille virralle joka polttaa sulakkeen.
Jos hieman yksinkertaistetaan, niin sulakkeen on tarkoitus olla virtapiirin "ohuin" kohta. Tämä ihan siksi että ylikuormitustilanteessa sulake olisi sitten se kohta joka "pettää". Mikään kun ei varsinaisesti estä kytkemästä vaikka 1000 ampeerin sulaketta puolen neliömillin johtoon, mutta kun ylikuormitettaessa se on se heikoin lenkki joka pettää. Eli jos kaapeli ei kestä enemmän kuin sulake, niin kaapeli on sitten se joka sulaa ja siinä voi sitten palaa koko auto siitä ympäriltä.
Eli väärin mitoitettu johto ei aiheuta sulakkeen palamista, mutta liian iso sulake liian pienessä johdossa polttaa auton.
Eli jos sulakkeet paukkuvat, on tarvetta isommalle sulakkeelle, mutta missään nimessä sulaketta ei saa vaihtaa isompaan ellei ole varma siitä että kaapeli kestää enemmän virtaa kuin sulake.
Toinen asia mikä olisi syytä oikaista tässä välissä liittyy sellaiseen perusasiaan kuin Kirchoffin laki. Tämä sähköfysiikan perussääntö sanoo että virta on sama koko virtapiirissä. Toki, virta voi jakautua osavirtoihin, mikäli piirissä on rinnankytkettyjä osia, mutta se että virta jakautuu jossain välissä useampaan osaan on tässä yhteydessä jotakuinkin yhtä merkityksellinen asia kuin se miten virta jakautuu kaapelin sisällä eri säikeille...
Ohmin lain mukaan jännite laskee kyllä, mutta virta ei. Mikä tarkoittaa käytännössä sitä että sekä miinus että plus johtojen pitää kestää sama virta. Toki, pitkillä johdoilla ja etenkin pienehköillä jännitteillä resistanssi voi rajoittaa virtaa, jolloin voisi tulla kyseeseen sellainen tilanne että jos toinen johto on jostain syystä huomattavasti pidempi, niin sen resistanssin pienentämiseksi täytyisi valita hieman isompi johto. Mutta tällä asialla ei ole mitään tekemistä kaapelien virrankeston kanssa.
Vaiheen ja nollan käsitteitä ei tähän pidä sotkea ollenkaan, sillä vaikka vaihtovirta monesti käyttäytyy hyvin samankaltaisesti kuin tasavirtakin, niin erojakin on. Ja nämä erot ehkäpä kärjistyvät siinä että tasapainoisella kolmivaihekuormalla ei edes tarvita nollajohtoa. Pelkkä yhteinen tähtipiste riittää. Ja oikeastaan vaihtovirralla sen nollavirran suuruus onkin riippuvainen siitä miten eri vaiheiden kuormitus on keskenään tasapainossa, identtisillä kuormilla nollavirtaa ei ole ja vastaavasti kaiken kuorman osuessa yhdelle vaiheelle on nollavirta yhtä suuri kuin vaihevirtakin. Mutta autoissa ei juuri tietoa kolmivaiheisesta vaihtovirrasta tarvitse, kun sellaista ei siellä ole, kuin korkeintaan laturin sisällä (syystä että nykyaikainen laturi on toteutettu vaihtovirtageneraattorilla, mutta tasasuuntaajan jälkeen on sillä hyvin vähän merkitystä).
Eli kun puhutaan autoista, tai tasavirrasta yleensä, ei sotketa verkkovirran käsitteitä siihen.
Jos nyt joku sitten miettii, miksi tämän verran sähköä ymmärtävä hakee vinkkejä netistä, niin eipä tuo mikään salaisuus ole että mietiskelin sitä että minkä vahvuisilla johdoilla itse elementit pitäisi kytkeä vahvistimeen, kun sillä puolella arvoja ei ihan heti pysty päättelemään virtapuolen arvoista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101346Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841237Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63854