umpparin poisto & virtsaumpi

katetrin kaveri

Moron kaikille! Onks teillä kellään kokemusta siitä, että umpisuoli & - lisäke on poistettu tähystysleikkauksella ja sen jälkeen on tullut virtsaumpi?
Mulla kävi sillä lailla ja tila on ilmeisesti pysyvä. Virtsa tulee ulos vain katetrilla.

Kirjoitelkaa kokemuksistanne!

T. Lady "pasi kuikka"

14

14645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

Terve...Yleensä toimenpiteen jälkeen jossa on nukutettu,kuvaamasi tila on aika yleinen...ja yleensä se ei jää pysyvästi elikkä katetrin poiston jälkeen virtsa alkaa kulkea kuten ennekin...nukutuksen ja leikkausen jälkeenhän annetaan vielä voimakkaita kipulääkkeitä jotka "lamaavat"elimistöä ja pissa jää rakkoon..jos virtsa ei ala kulkea ajan kanssa niin sitten vaivan täytyy olla lähinnä neurologista ongelmaa...Toivon että liru alkaa aikanaan kulkea..tsemmpppiä

• pasi kuikka, lady

No moro ja kiitti kommentistas. Mun täytyy pikkusen tarkentaa tuota tekstiäni. Kun leikkauksen jälkeen ei tullu virtsa, jouduttiin katetroimaan. Ja ne kaikki - yli 300 ! - on ollu kertakatetrointeja ilman profylaksiasuojaa. Mä kävin erik. lääkärin luona ja hän sanoi, että katetrointeja pitäis lisätä 3 sijasta 6 päivässä!
        Kertamäärät on mahtavia; 800-1300 ml! Joskus eli harvoin tulee ittekseen, silloinkin täytyy hautoa lämpötyynyllä. Mitä mieltä Sä oot tilkasta konjakkia (5 - 15 ml)? Kirjoittele!

T. Lady "Pasi Kuikka"

• hoitaja

No eipä ihme jos kertamäärät ovat isoja jos on vain 3krt päivä tai vuorkausi katetroitu...ongelma on silloin että rakko on päässyt venettymään ja katetrihoidolla pitää taas kouluttaa rakkoa tyhjentymään aiemmin kuin vasta 2000 litraa rakossa..näitä venyttymisiä pääsee syntymään jos osastolla on kiire ja tai huono systeemi koska siellä missä itse olen töissä leikkaupotilaan on virtsattava 6 h sisällä leikkausesta jotta rakko ei veny!! Tästä monet hoitajat kiireessä laistavat ja antavat vain kipulääkettä jolloin rakko venyyy...monihan ei "lääketokkutassa"tunne virtsahätää vaan kipua...oeln aina katetroinut potilaan jos pissa ei ole tullut ja yllätys...monesti tulee se 1000ml..ja sen jälkeen pissa alkaa kulkea normaalisti.Kysyit konjakista-on hyvä keino ottaa coctail eli Litalgin tbl 10ml konjakkia ja odotella hetki ja mennä pissalle...yleensä onnistuu! Toivoon että rakkosi alkaa oppia ilmoittamaan pienestäkin liru-hädästä..

• katetrin kaveri

Tere vaan ja kiitti viestistäs! Mullekin oli lääkäri osastolla määränny 3 x päivässä Panadol 1 g ja sitä suosittelevat ennen virtsaamista. Ja tarvetta ei ole oikeastaan enää ilmennyt!
        Nyt lääkäri määräs mulle käytettäväksi Omnicia, joka on vissiin harvinaista näin lady-ihmisellä!
        Mutta kuitenkin... täytyy tosiaan ottaa konjakki tilkka ja kysyy lekurilta sitä Litalginia! Kiitti vaan vinkistäs! Ja sekin voi vaikeuttaa jo silloin osastolla, kun mä sain i.v: sti oxanestia ja metopramia. Kai ne kipulääkkeet jotenkin turruttaa... Mutta kyllä mä aina käyn kokeileen, jos sattuis tulemaan itsenäisesti. On mulla muuten "relaksoimiseksi" huussikirjat, joiden jutut saa nauramaan. Ja yleensä nauru provosoi virtsan lirahduksiin...

Hyvää naistenviikkoa & kirjoittele kommenteistas!

• Umppariton

..kuullutkaan tollasesta vaivasta!! Multa poistettiin tulehtunut umppari muutama vuosi sitten ihan tavallisella leikkauksella, josta jäi (isoon...) mahaan noin 15 cm pitkä arpi. Mitään vaivoja ei ole tullut jälkeenpäin. Oon aina luullut, et tähystysleikkaukset olis jotenkin vielä "helpompia", ku tavalliset, mut taitaa olla toisinpäin!!

Tiedän kyllä mitä katetrointi on, isäni joutui sitä loppuajat tekemään ms-taudin takia, mutta minusta tuntuu täysin käsittämättömältä, että joutuu käyttämään loppuikänsä katetria umpparin poiston takia!!!!

Miä kun oman normaalileikkaus-kokemukseni takia en pystynyt edes kuvittelemaan, että tuollaisia vaivoja voisi tulla, kun omaan elämään umpparin poisto ei vaikuttanut mitenkään..

• antsku21

Mulla leikattiin umppari vuosi sitten avoleikkauksena (l. ei tähystämällä). Leikattiin keskellä yötä ja osastolla yön aikana pyysin alusastiaa, ei onnistunut virtsaaminen. Pyysin n. 2-3 kertaa yön ja aamun aikana, myös portatiivia kokeilin, mutta ei onnistunut. Pyysin sitten yhtä hoitajaa katetroimaan, koska niin kovat kivut ja vatsa virtsarakon kohdalta "pinkeä". Katetroinnissa tuli 2 kaarimaljallista virtsaa. Hetken kuluttua pyysin wc:hen, sanottiin ettei tulisi mitään, koska katetroitu jokin aika sitten, mutta ei ilmeisesti kunnolla, koska pystyin sitten virtsaamaan wc:hen.

• katetrin kaveri

Moron, Antsku 21!

Jäikö sulle se virtsajuttu pysyväksi, vai pystytkö sä tekemään ihan normaalisti nyt? Oliko se leikkaushaava pitkäänkin kipee?

Mulla on omasta tähystysleikkauksesta kulunut jo 5 kuukautta ja yhäti jatkuu katetroinnit; 5 x päivässä, 6 on suositeltu. Muuten ei virtsa tule.

Mä jouduin silloin alussa käymään TK: ssa katetroittamassa itseäni 2 kertaa päivässä. Jotkut katetroivat hyvin eli sai rakon tyhjäksi, mutta joillakin se ei onnistunut alkuunkaan. Ja sitten oli tukala olo.
        Katetroinnin jälkeen tuli silloin n. tunnin kuluttua omatoimisesti hiukan, kai se on normaalia.
        Nyt on itsenäinen tekeminen loppunut liki kokonaan ja leikkaushaava on vielä kipee, vatsa on yhäti turvonnut. Pahimmillaan se oli 20 cm normaalista. Ja ilmeisesti tää tilanne on pysyvä.

Mutta hyvä kuulla niitä onnistuneitakin!

T. Lady Kuikka

• antsku21
        katetrin kaveri kirjoitti:

Moron, Antsku 21!

Jäikö sulle se virtsajuttu pysyväksi, vai pystytkö sä tekemään ihan normaalisti nyt? Oliko se leikkaushaava pitkäänkin kipee?

Mulla on omasta tähystysleikkauksesta kulunut jo 5 kuukautta ja yhäti jatkuu katetroinnit; 5 x päivässä, 6 on suositeltu. Muuten ei virtsa tule.

Mä jouduin silloin alussa käymään TK: ssa katetroittamassa itseäni 2 kertaa päivässä. Jotkut katetroivat hyvin eli sai rakon tyhjäksi, mutta joillakin se ei onnistunut alkuunkaan. Ja sitten oli tukala olo.
        Katetroinnin jälkeen tuli silloin n. tunnin kuluttua omatoimisesti hiukan, kai se on normaalia.
        Nyt on itsenäinen tekeminen loppunut liki kokonaan ja leikkaushaava on vielä kipee, vatsa on yhäti turvonnut. Pahimmillaan se oli 20 cm normaalista. Ja ilmeisesti tää tilanne on pysyvä.

Mutta hyvä kuulla niitä onnistuneitakin!

T. Lady Kuikka

nyt virtsaamaan ihan normaalisti, jo sairaalassa ollessa. Epäilen ettei sairaalassa oltais katetroitu ilman, että olisin pyytänyt sitä ja tiennyt, että se voisi auttaa tukalaa olotilaani silloin (oon lähihoitaja).
        Pikemminkin mulla oli ongelmia vatsan toimimisen kannalta. Kävin wc:ssä ko. asian vuoksi useasti päivässä, mutta mitään ei tullut ja ponnistamaan en pystynyt, koska haavan seutu sattui niin paljon. En enää muista miten sain sen toimimaan, kait katsoin et söin enemmän viljavalmisteita ym.

Kuulostaa oudolta tuo sinun tilanteesi, mutta toivotaan, ettei se olisi pysyvää! Oletko ottanut yhteyttä leikkavaan lääkäriisi/sairaalan osastoon? Ajattelin, että jospa siellä pystyttääis neuvomaan ja ihmettelemään asiaasi enemmän, koska leikkauksen jälkeehän tuo tuli.?
        Katetroitaessa voisi kokeilla painaa virtsarakkoa eri kohdista, niin tyhjenee paremmin (painaa tietenkin vasta, sitten kun muuten virtsaa ei tule katetrista).
        Tsemppiä sinulle!

• katetrin kaveri
        antsku21 kirjoitti:

nyt virtsaamaan ihan normaalisti, jo sairaalassa ollessa. Epäilen ettei sairaalassa oltais katetroitu ilman, että olisin pyytänyt sitä ja tiennyt, että se voisi auttaa tukalaa olotilaani silloin (oon lähihoitaja).
        Pikemminkin mulla oli ongelmia vatsan toimimisen kannalta. Kävin wc:ssä ko. asian vuoksi useasti päivässä, mutta mitään ei tullut ja ponnistamaan en pystynyt, koska haavan seutu sattui niin paljon. En enää muista miten sain sen toimimaan, kait katsoin et söin enemmän viljavalmisteita ym.

Kuulostaa oudolta tuo sinun tilanteesi, mutta toivotaan, ettei se olisi pysyvää! Oletko ottanut yhteyttä leikkavaan lääkäriisi/sairaalan osastoon? Ajattelin, että jospa siellä pystyttääis neuvomaan ja ihmettelemään asiaasi enemmän, koska leikkauksen jälkeehän tuo tuli.?
        Katetroitaessa voisi kokeilla painaa virtsarakkoa eri kohdista, niin tyhjenee paremmin (painaa tietenkin vasta, sitten kun muuten virtsaa ei tule katetrista).
        Tsemppiä sinulle!

Moron taas, Antsku 21!

Mulla kävi sillain, että kun pääsin sairaalasta pois, siirtyi vastuu samantien tk: lle! Ja Tk on sitä mieltä, että vastuu on sairaalalla. Mä soitin tästä osastolle ja he sanoivat, että nyt asiani kuuluu tk: hon.
        Onneks mä olen nyt erikoislääkärin hoidossa ja hän on kehoittanut 5-6 kertaa päivässä kerta katetroimaan ja voit arvata, että verta tulee liki jokaisessa katetroinnissa - mutta siihen ei ole otettu kantaa. Ja ajattele, mua ei ole tutkittu millään tavoin, eli ei ole tehty kystoskopiaakaan (rakon tähystystä).

Hyvä, että Sun tilanteesi on helpottunut. Ja toivottavasti minunkin joskus...
        Kiitti, kun vastasit. Kommentoi myös tähän.
        T. Lady Kuikka

• antsku21

Moron taas, Antsku 21!

Mulla kävi sillain, että kun pääsin sairaalasta pois, siirtyi vastuu samantien tk: lle! Ja Tk on sitä mieltä, että vastuu on sairaalalla. Mä soitin tästä osastolle ja he sanoivat, että nyt asiani kuuluu tk: hon.
        Onneks mä olen nyt erikoislääkärin hoidossa ja hän on kehoittanut 5-6 kertaa päivässä kerta katetroimaan ja voit arvata, että verta tulee liki jokaisessa katetroinnissa - mutta siihen ei ole otettu kantaa. Ja ajattele, mua ei ole tutkittu millään tavoin, eli ei ole tehty kystoskopiaakaan (rakon tähystystä).

Hyvä, että Sun tilanteesi on helpottunut. Ja toivottavasti minunkin joskus...
        Kiitti, kun vastasit. Kommentoi myös tähän.
        T. Lady Kuikka

oudolta, ettei sairaala ottanut sua uudelleen "hoiviinsa", koska siellähän se tapahtui. No, mutta hyvä, et olet erikoislääkärin "hoivissa".
        Kieltämättä kuulostaa kovin omituiselta, ettei sua olla tutkittu lainkaan. Silloin, kun katetroin muita ihmisiä, ei ole tullut verta ja jos tulisi taitaisin olla "paniikissa", koska mielestäni katetroitaessa ei kuuluisi tulla verta ja ei ainakaan läheskään noin monta kertaa, kuin sulla tapahtuu.

Toivottavasti Sun tilanteesi ei ole pitkä-aikaista tai mikä pahinta, pysyvää.

T: Antsku21

• katetrin kaveri
        antsku21 kirjoitti:

oudolta, ettei sairaala ottanut sua uudelleen "hoiviinsa", koska siellähän se tapahtui. No, mutta hyvä, et olet erikoislääkärin "hoivissa".
        Kieltämättä kuulostaa kovin omituiselta, ettei sua olla tutkittu lainkaan. Silloin, kun katetroin muita ihmisiä, ei ole tullut verta ja jos tulisi taitaisin olla "paniikissa", koska mielestäni katetroitaessa ei kuuluisi tulla verta ja ei ainakaan läheskään noin monta kertaa, kuin sulla tapahtuu.

Moron, Antsku21 ja kiitti kommentistas.

Mä en tiedä, johtuuko se siitä, kun mä olen eläkeläinen, meinaan kun silloin aiemmin oli, että eläkeläisiä ei tarttee tutkia/ hoitaa... en tiedä vaikuttaako siihen joku kiireellisyys luokitus tai joku...
        Tuota tutkimattomuusasiaa ihmettelee myös hoitajat. Joku virtsasuihkun voimakkuustesti on kai ohjelmassa, mutta ei tähystystä, jonka luulisi olevan suht. vaivaton operaatio. Maksaakohan se sairaalalle liikaa?!
        Eikä lääkäri kuitenkaan noteeraa mitään sille, että verta tulee katetroidessa, ei kommentoi lainkaan!
        No, jospa se siitä! Vaikkakin outoa on! Se rajoittaa todella paljon liikkumista ja juomista.
        Onneks pystyn itse katetroimaan!

Hyvää alkavaa syksyä t. Lady Kuikka

• katetrin kaveri
        antsku21 kirjoitti:

Mä kävin tuossa urolla eilen. Mitattiin rakon hermotoimintaa - ja todettiin, ettei mitään oo enää hermotoimintaa rakossa. Katetroinnit nyt jatkuu vähintään 6 kertaa päivässä. Juontimäärät on rajoitettuja; kun juon 1 litran, teen 3 ja veristä on edelleen - johon ei ole kommentoitu. Ei kystoskopiaa... tää on ilmeisesti pysyvää.

t. Lady Kuikka

• pete-72

Mä kävin tuossa urolla eilen. Mitattiin rakon hermotoimintaa - ja todettiin, ettei mitään oo enää hermotoimintaa rakossa. Katetroinnit nyt jatkuu vähintään 6 kertaa päivässä. Juontimäärät on rajoitettuja; kun juon 1 litran, teen 3 ja veristä on edelleen - johon ei ole kommentoitu. Ei kystoskopiaa... tää on ilmeisesti pysyvää.

t. Lady Kuikka

Vieläkö ketjun aloittaja olis palstoilla (näinkin vanha ketju)? Kiinnostais tietää miten homma on edennyt ku vähä samassa veneessä olen? Menikö tutkimukset neurologian puolelle ja löytyikö sieltä jotain?

• Jaahhhas

Mulle tehtiin 6 tähystysleikkaus jolla poistettiin tulehtunut umpisuoli. Pystyn itse virtsaamaan, mutta on kovaa ummetusta ja vatsa tosi turvoksissa.

t: joku randomi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      4322
    2. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      23
      2400
    3. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      106
      2205
    4. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      34
      1849
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      181
      1614
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      27
      1541
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      111
      1293
    8. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      220
      1235
    9. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1202
    10. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      136
      1191
    Aihe