Näin se on:

Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman.
19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

42

2891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellarineiti

      Aamen. Näin se on, Jumalan sanaa!

      • Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.


      • *uskossatoivossa*
        weha kirjoitti:

        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Matt. 18:18 itse ymmärrän kahdessa eri merkityksessä kuin te. Siinä Jeesus antoi opetuslapsilleen vallan yli sielunvihollisten henkivaltojen. Jeesuksen seuraajilla on mahdollisuus ja valta sitoa sielunvihollisen valtoja.

        Toinen merkitys on syntien anteeksijulistamisen valta. Matt. 8 kerrotaan kun Jeesuksen luo tuotiin halvaantunut mies:

        Siellä ihmiset toivat hänen luokseen halvaantuneen, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Ole rohkealla mielellä, poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi." Jotkut lainopettajat sanoivat silloin itsekseen: "Tuohan herjaa Jumalaa." Mutta Jeesus näki, mitä he ajattelivat, ja sanoi: "Miksi teillä on pahoja ajatuksia sydämessänne? Kumpi on helpompaa, sanoa: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja kävele'? Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle - - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

        Kuten tästä tapahtumasta nähdään, niin syntien anteeksi julistaminen oli tavatonta tuona aikana. Jeesus antoi seuraajilleen kuitenkin mahdollisuuden julistaa syntejä anteeksi, kun ihmiset uskovat Jeesukseen. Kun etsivä on suuressa synnin tunnoissa, niin hänen on helpompaa uskoa syntinsä anteeksi, kun joku kongreettisesti julistaa ne anteeksi. Mutta tämä ei tarkoita, että syntejä ei voisi saada anteeksi, ennenkuin joku julistaa ne anteeksi. Raamattu opettaa, että ihminen saa syntisä anteeksi katumalla syntejään, tekemällä niistä parannuksen ja uskomalla Jeesukseen.

        Apt. 26 Paavali kertoo, että Jeesus oli sanonut hänelle seuraavaa: Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun (Jeesukseen) synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

        Raamatussa julistetaan "pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen." (2 Tim. 3:15) ja syntien anteeksi antamisesta mm. "Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. (1 Joh. 1:9). Tässä syntien tunnustaminen riittää Jumalalla. Monesti myös omaa tunnetta vahvistaa kun tunnustaa niitä luotetulle sielunhoitajalle. Mutta Jumalalle tunnustaminen riittää.

        Mutta yhteen, kahteen Raamatun jakeeseen ei kannata turvaansa laittaa, vaan koko sanomaan. Siunausta!


      • *uskossatoivossa* kirjoitti:

        Matt. 18:18 itse ymmärrän kahdessa eri merkityksessä kuin te. Siinä Jeesus antoi opetuslapsilleen vallan yli sielunvihollisten henkivaltojen. Jeesuksen seuraajilla on mahdollisuus ja valta sitoa sielunvihollisen valtoja.

        Toinen merkitys on syntien anteeksijulistamisen valta. Matt. 8 kerrotaan kun Jeesuksen luo tuotiin halvaantunut mies:

        Siellä ihmiset toivat hänen luokseen halvaantuneen, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Ole rohkealla mielellä, poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi." Jotkut lainopettajat sanoivat silloin itsekseen: "Tuohan herjaa Jumalaa." Mutta Jeesus näki, mitä he ajattelivat, ja sanoi: "Miksi teillä on pahoja ajatuksia sydämessänne? Kumpi on helpompaa, sanoa: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja kävele'? Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle - - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

        Kuten tästä tapahtumasta nähdään, niin syntien anteeksi julistaminen oli tavatonta tuona aikana. Jeesus antoi seuraajilleen kuitenkin mahdollisuuden julistaa syntejä anteeksi, kun ihmiset uskovat Jeesukseen. Kun etsivä on suuressa synnin tunnoissa, niin hänen on helpompaa uskoa syntinsä anteeksi, kun joku kongreettisesti julistaa ne anteeksi. Mutta tämä ei tarkoita, että syntejä ei voisi saada anteeksi, ennenkuin joku julistaa ne anteeksi. Raamattu opettaa, että ihminen saa syntisä anteeksi katumalla syntejään, tekemällä niistä parannuksen ja uskomalla Jeesukseen.

        Apt. 26 Paavali kertoo, että Jeesus oli sanonut hänelle seuraavaa: Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun (Jeesukseen) synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

        Raamatussa julistetaan "pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen." (2 Tim. 3:15) ja syntien anteeksi antamisesta mm. "Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. (1 Joh. 1:9). Tässä syntien tunnustaminen riittää Jumalalla. Monesti myös omaa tunnetta vahvistaa kun tunnustaa niitä luotetulle sielunhoitajalle. Mutta Jumalalle tunnustaminen riittää.

        Mutta yhteen, kahteen Raamatun jakeeseen ei kannata turvaansa laittaa, vaan koko sanomaan. Siunausta!

        uskon kautta saa synnit anteeksi. "Usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta".

        Jeesus antoi siis omilleen vallan antaa syntejä anteeksi. Tästä vallasta in kysymys myös
        Matt. 18:18. "Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu".

        Kohta ei tarkoita, että voi noin vaan uskoa luuloissa uskoa syntinsä anteeksi. Silloinhan kohta menettää merkityksensä, jonka asianyhteys seurakunnalle ja omilleen on antanut.

        Näin oli myös Paavalin kohdalla:

        Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

        Tapahtumahan oli seuraava:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

        Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.


    • meni

      Ja sen jälkeen Pietari meni ja kielsi Jeesuksen kolmesti.

      • teki ja siten kielsi uskonsa kokonaan. Jeesus rukoili ja sanoi: "Ja kuin sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäs" (Luuk.22:32).

        Mark.14:71. Niin hän rupesi itsiänsä sadattelemaan ja vannomaan: en tunne minä sitä ihmistä, jota te sanotte.
        72. Ja kukko lauloi toisen kerran. Niin Pietari muisti sen sanan, minkä Jesus hänelle sanonut oli: ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmasti minun kiellät. Ja hän kiiruusti läksi ulos ja itki.

        Se joka ei tunnusta Jeesusta ihmisten edessä, Jumalakaan ei tunnusta häntä.

        Pietari sai kuitenkin palaamisen armon.


      • mikähän
        weha kirjoitti:

        teki ja siten kielsi uskonsa kokonaan. Jeesus rukoili ja sanoi: "Ja kuin sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäs" (Luuk.22:32).

        Mark.14:71. Niin hän rupesi itsiänsä sadattelemaan ja vannomaan: en tunne minä sitä ihmistä, jota te sanotte.
        72. Ja kukko lauloi toisen kerran. Niin Pietari muisti sen sanan, minkä Jesus hänelle sanonut oli: ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmasti minun kiellät. Ja hän kiiruusti läksi ulos ja itki.

        Se joka ei tunnusta Jeesusta ihmisten edessä, Jumalakaan ei tunnusta häntä.

        Pietari sai kuitenkin palaamisen armon.

        vaan, mihinkä kohtaan Raamatussa on uskominen koskien sitä, kun Pietari Jeesuksen kielsi. raamattu nimittäin antaa niistä asioista neljä eri versiota, joissa on toisiinsa nähden ristiriitaista tietoa. Mikä evankeliumi valehtelee ja mikä totta puhuisi, kun ne ovat keskenään ristiriitaisia tässäkin asiassa?
        ne ristiiidathan vaan johtuu siitä, että evankeliumit on ihmisten kirjoittamia ja siksi siellä on niin paljon virheitä ja ristiriitaisuuksia, ettei koskaan oikein voi tietää mikä olisi totta ja mikä ei... Sentään emme usko Raamattua sanantarkasti Jumalalta peräisin olevaksi, koska siellä on niin paljon ristiriitaisia kuvauksia samasta asiasta..


      • mikähän kirjoitti:

        vaan, mihinkä kohtaan Raamatussa on uskominen koskien sitä, kun Pietari Jeesuksen kielsi. raamattu nimittäin antaa niistä asioista neljä eri versiota, joissa on toisiinsa nähden ristiriitaista tietoa. Mikä evankeliumi valehtelee ja mikä totta puhuisi, kun ne ovat keskenään ristiriitaisia tässäkin asiassa?
        ne ristiiidathan vaan johtuu siitä, että evankeliumit on ihmisten kirjoittamia ja siksi siellä on niin paljon virheitä ja ristiriitaisuuksia, ettei koskaan oikein voi tietää mikä olisi totta ja mikä ei... Sentään emme usko Raamattua sanantarkasti Jumalalta peräisin olevaksi, koska siellä on niin paljon ristiriitaisia kuvauksia samasta asiasta..

        kohdat täydentävät toisiaan...


      • tottakyllä
        weha kirjoitti:

        kohdat täydentävät toisiaan...

        paitsi että niissä on todellakin keskinäisiä ristiriitoja paljon.


    • >>
      Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman.
      19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
      >>

      Ja jatkoa:

      20 Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus.
      21 Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös.
      22 Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: "Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko".
      23 Mutta hän kääntyi ja
      --> sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

      Eli noin vahva ote saatanalla oli Pietariin heti sen jälkeen kun Jeesus oli antanut Pietarille avaimet. Siksi avaimet eivät toimi ellei mukana ole Pyhä henki, jonka suoraa toimintaa meille ihmisille käsittämättömin toimintatavoin emme voi mitenkään Raamatun mukaan rajoittaa.

      Laajemmin:

      http://koti.mbnet.fi/vltietoa/oppi/valimiehen_valimies.html#Miksi_opetus_on_väärin

      • Eli noin vahva ote saatanalla oli Pietariin heti sen jälkeen kun Jeesus oli antanut Pietarille avaimet. Siksi avaimet eivät toimi ellei mukana ole Pyhä henki:

        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        Eli noin vahva ote saatanalla oli Pietariin heti sen jälkeen kun Jeesus oli antanut Pietarille avaimet. Siksi avaimet eivät toimi ellei mukana ole Pyhä henki:

        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Tämä keskusteluhan on käyty jo monta monituista kertaa. Sinulla on weha uskonvapaus uskoa että Raamatussa ilmoitettu yksi välimies tarvitsisikin vielä toisen välimiehen, vaikka Raamatussa ei missään niin kerrota.

        Olemme samaa mieltä siitä, etteivät avaimet toimi ilman Pyhää henkeä. Siitä olemme eri mieltä että toimiiko Pyhä henki ilman ihmistä, kuten Raamatussa kerrotaan:

        "taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" (Luukas 11:13)


      • admata. kirjoitti:

        Tämä keskusteluhan on käyty jo monta monituista kertaa. Sinulla on weha uskonvapaus uskoa että Raamatussa ilmoitettu yksi välimies tarvitsisikin vielä toisen välimiehen, vaikka Raamatussa ei missään niin kerrota.

        Olemme samaa mieltä siitä, etteivät avaimet toimi ilman Pyhää henkeä. Siitä olemme eri mieltä että toimiiko Pyhä henki ilman ihmistä, kuten Raamatussa kerrotaan:

        "taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" (Luukas 11:13)

        miksi pitää vääntää aihetta nyt muuhun?
        Ei Jeesus turhaan Pietarille noin sanonut, jos se ei sitten noin ookkaan. Näin sitten valta onkin kaikilla, myös epäuskoisilla.

        Näinhän se on: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta. Tämä on Raamatun oppi kaikkialla.

        Ja näin se on jokapaikassa Raamatun esimerkeissä, kun ihminen tuli uskoon.

        Luuk.1:13. Jos siis te, jotka pahat olette, taidatte hyviä lahjoja antaa teidän lapsillenne, paljoa enemmin teidän taivaallinen Isänne antaa Pyhän Hengen sitä anovaisille.
        Toki Etsivä anoo Rauhaa ja kun hän sen löytää, hän saa Pyhän Hengen.

        --Ei tästä kiitetään ihmistä, vaan aina Jumalaa.


      • weha kirjoitti:

        miksi pitää vääntää aihetta nyt muuhun?
        Ei Jeesus turhaan Pietarille noin sanonut, jos se ei sitten noin ookkaan. Näin sitten valta onkin kaikilla, myös epäuskoisilla.

        Näinhän se on: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta. Tämä on Raamatun oppi kaikkialla.

        Ja näin se on jokapaikassa Raamatun esimerkeissä, kun ihminen tuli uskoon.

        Luuk.1:13. Jos siis te, jotka pahat olette, taidatte hyviä lahjoja antaa teidän lapsillenne, paljoa enemmin teidän taivaallinen Isänne antaa Pyhän Hengen sitä anovaisille.
        Toki Etsivä anoo Rauhaa ja kun hän sen löytää, hän saa Pyhän Hengen.

        --Ei tästä kiitetään ihmistä, vaan aina Jumalaa.

        >>
        miksi pitää vääntää aihetta nyt muuhun?
        Ei Jeesus turhaan Pietarille noin sanonut, jos se ei sitten noin ookkaan. Näin sitten valta onkin kaikilla, myös epäuskoisilla.
        >>

        Eikö me päästykään yksimielisyyteen siitä että avainten valta on Pyhällä hengellä?

        >>
        Näinhän se on: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta. Tämä on Raamatun oppi kaikkialla.

        Ja näin se on jokapaikassa Raamatun esimerkeissä, kun ihminen tuli uskoon.
        >>

        Ei ole. Olen tämän selventänyt sinulle useampaan kertaan. Kanssasi on hieman rasittava keskustella. Jankutat samoja Raamatunkohtia aina uudestaan ja uudestaan. Kun keskustelua käydään, niin lopulta jätät vastaamatta ja sitten taasen uudessa avauksessa jankutat uudelleen samoja kohtia. Levysi on pahasti urautunut toistoon, toistoon, toistoon... Keskustelu kanssasi ei etene. Valitan mutta en jaksa enää toistaa asioita, joita olen sinulle kymmenissä kirjoituksissa yrittänyt kirkastaa.

        Room.1:17 käsiteltiin viimeksi tyhjentävästi täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017507460#22000000017507460

        Teen tuosta koosteen nettisivuilleni kunhan kerkeän. Sinulla on vapaus uskoa ja tulkita toisin, kuten jo aiemmin totesin.


      • admata kirjoitti:

        >>
        miksi pitää vääntää aihetta nyt muuhun?
        Ei Jeesus turhaan Pietarille noin sanonut, jos se ei sitten noin ookkaan. Näin sitten valta onkin kaikilla, myös epäuskoisilla.
        >>

        Eikö me päästykään yksimielisyyteen siitä että avainten valta on Pyhällä hengellä?

        >>
        Näinhän se on: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta. Tämä on Raamatun oppi kaikkialla.

        Ja näin se on jokapaikassa Raamatun esimerkeissä, kun ihminen tuli uskoon.
        >>

        Ei ole. Olen tämän selventänyt sinulle useampaan kertaan. Kanssasi on hieman rasittava keskustella. Jankutat samoja Raamatunkohtia aina uudestaan ja uudestaan. Kun keskustelua käydään, niin lopulta jätät vastaamatta ja sitten taasen uudessa avauksessa jankutat uudelleen samoja kohtia. Levysi on pahasti urautunut toistoon, toistoon, toistoon... Keskustelu kanssasi ei etene. Valitan mutta en jaksa enää toistaa asioita, joita olen sinulle kymmenissä kirjoituksissa yrittänyt kirkastaa.

        Room.1:17 käsiteltiin viimeksi tyhjentävästi täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017507460#22000000017507460

        Teen tuosta koosteen nettisivuilleni kunhan kerkeän. Sinulla on vapaus uskoa ja tulkita toisin, kuten jo aiemmin totesin.

        Meinaatko yhä, että kaikki käännöksemme on vääriä?

        Tuolla perusteella, kun ikävät paikat aina väität Raamatussa väärin käännetyski, saat Raamatusta mieleissi. Kaskustelu kanssasi on turhaa.

        Oletko katsonut mitä sanoo Raamattu kansalle käännös kohdasta?
        Eikös se oo helluntailaisten kääntämä;)


      • admata.
        weha kirjoitti:

        Meinaatko yhä, että kaikki käännöksemme on vääriä?

        Tuolla perusteella, kun ikävät paikat aina väität Raamatussa väärin käännetyski, saat Raamatusta mieleissi. Kaskustelu kanssasi on turhaa.

        Oletko katsonut mitä sanoo Raamattu kansalle käännös kohdasta?
        Eikös se oo helluntailaisten kääntämä;)

        >>
        Meinaatko yhä, että kaikki käännöksemme on vääriä?

        Tuolla perusteella, kun ikävät paikat aina väität Raamatussa väärin käännetyski, saat Raamatusta mieleissi.
        >>

        En ole väittänyt Raamatunkäännöksiämme sinänsä vääräksi. Kaikkein uskollisimpia alkuperäistekstille ei suomenkieliset Raamattumme kuitenkaan ole, vaan Darby Bible ja Living bible kertovat alkuperäistekstille uskollisemmin mistä siinä on kyse:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017515055

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014254288#22000000014254288


      • admata. kirjoitti:

        >>
        Meinaatko yhä, että kaikki käännöksemme on vääriä?

        Tuolla perusteella, kun ikävät paikat aina väität Raamatussa väärin käännetyski, saat Raamatusta mieleissi.
        >>

        En ole väittänyt Raamatunkäännöksiämme sinänsä vääräksi. Kaikkein uskollisimpia alkuperäistekstille ei suomenkieliset Raamattumme kuitenkaan ole, vaan Darby Bible ja Living bible kertovat alkuperäistekstille uskollisemmin mistä siinä on kyse:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017515055

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014254288#22000000014254288

        on toisin kertoneet alkukieliä osaavat uskovaiset
        paimenet. Minä tietysti luotan heihin. Ai miksikö?
        Näinhän se Raamattukin neuvoo tekemään.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        on toisin kertoneet alkukieliä osaavat uskovaiset
        paimenet. Minä tietysti luotan heihin. Ai miksikö?
        Näinhän se Raamattukin neuvoo tekemään.

        >>
        on toisin kertoneet alkukieliä osaavat uskovaiset
        paimenet. Minä tietysti luotan heihin. Ai miksikö?
        Näinhän se Raamattukin neuvoo tekemään.
        >>

        Kehäpäätelmä osa 1.
        Sinun paimeniasi täytyy kuunnella, koska Raamattu kehottaa kuuntelemaan uskovaisia.

        Kehäpäätelmä osa 2.
        Vain sinun paimeniisi voi luottaa, koska ne ovat ainoita oikeita uskovaisia.

        Kehäpäätelmä osa 3.
        Koska olet alunperin päättänyt että sinun paimenesi ovat ainoita oikeita uskovaisia, ei muita tule kuunnella, vaan vain sinun paimeniasi tulee kuunnella.

        Ratkaisu: Täytyisi ensin perustella se, miksi vain sinun paimenesi olisivat niitä oikeita "ainoita oikeita". Tällöin ei voi mennä sen taakse että sinua on johdatettu oikein, vaan täytyisi kyetä perustelemaan itse asia. Auktoriteetteja kun riittää joka lähtöön ja olipa mitä mieltä tahansa, niin aina voi joihinkin muihin vedota.

        Mitä alkuperäistekstiin tulee, niin eiköhän tutkijat ole luotettavia siitä, mikä käännös kunnioittaa alkuperäistekstiä ja mikä ei.

        Mitä paimeniin tulee, niin Raamattu kehottaa koettelemaan paimenet:

        Matt. 24:10-13
        "Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu."

        2. Kor. 13:5
        Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

        1. Tess. 5:21
        mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;


      • admata. kirjoitti:

        >>
        on toisin kertoneet alkukieliä osaavat uskovaiset
        paimenet. Minä tietysti luotan heihin. Ai miksikö?
        Näinhän se Raamattukin neuvoo tekemään.
        >>

        Kehäpäätelmä osa 1.
        Sinun paimeniasi täytyy kuunnella, koska Raamattu kehottaa kuuntelemaan uskovaisia.

        Kehäpäätelmä osa 2.
        Vain sinun paimeniisi voi luottaa, koska ne ovat ainoita oikeita uskovaisia.

        Kehäpäätelmä osa 3.
        Koska olet alunperin päättänyt että sinun paimenesi ovat ainoita oikeita uskovaisia, ei muita tule kuunnella, vaan vain sinun paimeniasi tulee kuunnella.

        Ratkaisu: Täytyisi ensin perustella se, miksi vain sinun paimenesi olisivat niitä oikeita "ainoita oikeita". Tällöin ei voi mennä sen taakse että sinua on johdatettu oikein, vaan täytyisi kyetä perustelemaan itse asia. Auktoriteetteja kun riittää joka lähtöön ja olipa mitä mieltä tahansa, niin aina voi joihinkin muihin vedota.

        Mitä alkuperäistekstiin tulee, niin eiköhän tutkijat ole luotettavia siitä, mikä käännös kunnioittaa alkuperäistekstiä ja mikä ei.

        Mitä paimeniin tulee, niin Raamattu kehottaa koettelemaan paimenet:

        Matt. 24:10-13
        "Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu."

        2. Kor. 13:5
        Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

        1. Tess. 5:21
        mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

        päätynyt siihen, etten voi sinua kuulla, koska opetuksesi on sekaoppista, eli annat valheelle myös sijaa. Tässä Oikeassa uskossa ei anneta, sekaopille sijaa.


      • admata.
        weha kirjoitti:

        päätynyt siihen, etten voi sinua kuulla, koska opetuksesi on sekaoppista, eli annat valheelle myös sijaa. Tässä Oikeassa uskossa ei anneta, sekaopille sijaa.

        >>
        etten voi sinua kuulla, koska opetuksesi on sekaoppista, eli annat valheelle myös sijaa.
        >>

        Voidaan keskustella siitä, mikä on mielestäsi valhetta ja mikä ei, mutta tuollainen ylimalkainen syytös kertoo enemmän sinusta itsestäsi. Minä en ole vääristellyt Raamattua tänne palstalle toisin kuin eräät;)

        >>
        Tässä Oikeassa uskossa ei anneta, sekaopille sijaa.
        >>

        Eikö se ole melko sekaista kun uskonkäsitykset on muuttunut päälaelleen reilun vuosisadan matkan varrella;)

        http://koti.mbnet.fi/vltietoa/historia/ennen_uskottiin_toisin.html


    • hellarineiti

      selittäisi tämän asian Wehalle, Weha ei usko. Lue välillä muita kohtia Raamatusta, hyvä ihminen. Tuollaisessa voi mennä sekaisin päästään, kun vakuuttaa ja vakuuttaa. Aloita vaikka luku kerrallaan Johanneksen evankeliumin alusta. Ja lue avoimin mielin, rukoillen.

      Minä en jaksa tästä asiasta enää vääntää, minulle asia on selvääkin selvempi. Ole siunattu.

      • 2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
        20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
        21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.


      • ...on sellainen...

        ...että kaikki kelpaa, aivan sama, mitä oot, se käsitys minulla on. Mitään ei saarnata synniksi. Teillä kannatta pysähtyä erityisesti sen Raamatun paikan kohdalla tarkasti, kun siellä sanotaan, että "Eivät kaikki, jotka sanovat, Herra Herra, tule suinkaan sisälle Jumalan valtakuntaan."


      • Juuuuu
        ...on sellainen... kirjoitti:

        ...että kaikki kelpaa, aivan sama, mitä oot, se käsitys minulla on. Mitään ei saarnata synniksi. Teillä kannatta pysähtyä erityisesti sen Raamatun paikan kohdalla tarkasti, kun siellä sanotaan, että "Eivät kaikki, jotka sanovat, Herra Herra, tule suinkaan sisälle Jumalan valtakuntaan."

        tuli täyttä vl-paskaa fraasin kera.


    • Läpilukenut

      Tuollaista tavan takaa toistamaasi kohtaa ei minun Raamatussani ole!

      Miten on, onko kirjassasi puhetta päästämisen ohessa myös karkaisusta?

      • 2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?


      • taitaa
        weha kirjoitti:

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        olla pari ruuvia löysällä?


      • sinulla niin...
        taitaa kirjoitti:

        olla pari ruuvia löysällä?

        ..olevan, muutoin pystyisit jotain sanomaankin.


    • Osaveli

      Annan Weha sinulle ystävän neuvon. Anna olla nuo tinkaajat, älä kanna niille vettä myllyyn, vaikka oikeassa oletkin, se on aivan turhaa hommaa tällä foorumilla tällaisenaan.

      Mitä tuon Admatan kanssakkaan tinkaamaan, se on kuin "tervettä seinää", ei mitään se hyödytä.

      Pois täältä kannattaisi pysyä kaikkien elävää uskoa tunnustavien, aivan kaikkien.
      Tällä palstalla asustelee tätänykyä sellainen ihmismateriaali, jotka kannattaa kiertää mahdollisimman kaukaa, toistan, mahdollisimman kaukaa!!! Ug, olen puhunut!

      • on niinkin,

        että jos hänelle on annettu tehtävä näin tuoda julki Jumalan valtakuntaa, ei siihen vastaan kampeaminen,
        vaikka ymmärrän kyllä hyvin näkemyksesi, samaa kun itsekin ajattelin.

        Siihen voi rukoilla Taivaallisen Isän viisautta, jotta oikein toimisi.
        Mielestäni erittäin hyvin on weha käyttäytynyt ja tuonut asiaa esiin perustellusti, mutta aina ovat 'satiaiset' riesana, siitä ei pääse,toivoisi rehellistä avointa kysemieltä heiltä, ei pelkkää veden niskaan heittoa, joka sekin saattaa olla vain oman korskeuden ja tietämättömyyden osoitus.


      • Osaveli
        on niinkin, kirjoitti:

        että jos hänelle on annettu tehtävä näin tuoda julki Jumalan valtakuntaa, ei siihen vastaan kampeaminen,
        vaikka ymmärrän kyllä hyvin näkemyksesi, samaa kun itsekin ajattelin.

        Siihen voi rukoilla Taivaallisen Isän viisautta, jotta oikein toimisi.
        Mielestäni erittäin hyvin on weha käyttäytynyt ja tuonut asiaa esiin perustellusti, mutta aina ovat 'satiaiset' riesana, siitä ei pääse,toivoisi rehellistä avointa kysemieltä heiltä, ei pelkkää veden niskaan heittoa, joka sekin saattaa olla vain oman korskeuden ja tietämättömyyden osoitus.

        Yhdyn tuohon näkemykseen, että asiallisia kirjoituksia ovat olleet Wehan kirjoitukset, tosi hyviä. Mikäpä siinä, jos jaksaa hermostumatta jatkaa. Silloin, jos alkaa turmeluksen puolelle mennä, on parempi lähteä haukkaamaan raitista ilmaa.
        itselläni ainakin on lyhyempi pinna, kuin Wehalla, sen myönnän suoraan.
        Jotenkin vaan tulin tuollaisen viestin kirjoittaneeksi, kun täällä tämä henki on jotenkin, kuin "tervettä seinää."


      • nettiriippuvaisen puoliso
        Osaveli kirjoitti:

        Yhdyn tuohon näkemykseen, että asiallisia kirjoituksia ovat olleet Wehan kirjoitukset, tosi hyviä. Mikäpä siinä, jos jaksaa hermostumatta jatkaa. Silloin, jos alkaa turmeluksen puolelle mennä, on parempi lähteä haukkaamaan raitista ilmaa.
        itselläni ainakin on lyhyempi pinna, kuin Wehalla, sen myönnän suoraan.
        Jotenkin vaan tulin tuollaisen viestin kirjoittaneeksi, kun täällä tämä henki on jotenkin, kuin "tervettä seinää."

        Sääliksi käy teitä ihmisiä, jotka aikaanne tuhlaatte tälle palstalle.
        Olenkin sanonut omalle puolisolleni, että tällä foorumilla viihtyminen on kuin pettäisi omasta rakastaan. Tämä vie kaiken yhteisen ajan.
        miten käy avioliiton?


      • Osaveli kirjoitti:

        Yhdyn tuohon näkemykseen, että asiallisia kirjoituksia ovat olleet Wehan kirjoitukset, tosi hyviä. Mikäpä siinä, jos jaksaa hermostumatta jatkaa. Silloin, jos alkaa turmeluksen puolelle mennä, on parempi lähteä haukkaamaan raitista ilmaa.
        itselläni ainakin on lyhyempi pinna, kuin Wehalla, sen myönnän suoraan.
        Jotenkin vaan tulin tuollaisen viestin kirjoittaneeksi, kun täällä tämä henki on jotenkin, kuin "tervettä seinää."

        monasti sitä saisi laske paljon enmpään kuin kymmeneen, kun vastaa. Tässä oppii kuitenkin sen, minkälaista feikkiä täällä laitetaan, ihan muka uskovaisen kirjoituksena. Nekin kyllä oppii.

        Kiitos vaan kirjoituksista. Harras halu olisi, että yhä useammalle ulkopuolisellekkin, kirkastuisi se mitä Jumalan rakkaus ja tahto on?
        Että Jumalan rakkaus johtaa yhteen, eikä olemaan eriseuroissa, kuten kristinoppimme niin selvästi kertoo.


      • nettiriippuvaisen puoliso kirjoitti:

        Sääliksi käy teitä ihmisiä, jotka aikaanne tuhlaatte tälle palstalle.
        Olenkin sanonut omalle puolisolleni, että tällä foorumilla viihtyminen on kuin pettäisi omasta rakastaan. Tämä vie kaiken yhteisen ajan.
        miten käy avioliiton?

        en ole "avioliitossa" ja aikaa jää kyllä muuhunkin;)


      • Osaveli
        weha kirjoitti:

        monasti sitä saisi laske paljon enmpään kuin kymmeneen, kun vastaa. Tässä oppii kuitenkin sen, minkälaista feikkiä täällä laitetaan, ihan muka uskovaisen kirjoituksena. Nekin kyllä oppii.

        Kiitos vaan kirjoituksista. Harras halu olisi, että yhä useammalle ulkopuolisellekkin, kirkastuisi se mitä Jumalan rakkaus ja tahto on?
        Että Jumalan rakkaus johtaa yhteen, eikä olemaan eriseuroissa, kuten kristinoppimme niin selvästi kertoo.

        ...kovasti ja täytyy ajatuksiin vähän paneutuakkin, eikö totta?


      • ja muu unohtuu
        weha kirjoitti:

        monasti sitä saisi laske paljon enmpään kuin kymmeneen, kun vastaa. Tässä oppii kuitenkin sen, minkälaista feikkiä täällä laitetaan, ihan muka uskovaisen kirjoituksena. Nekin kyllä oppii.

        Kiitos vaan kirjoituksista. Harras halu olisi, että yhä useammalle ulkopuolisellekkin, kirkastuisi se mitä Jumalan rakkaus ja tahto on?
        Että Jumalan rakkaus johtaa yhteen, eikä olemaan eriseuroissa, kuten kristinoppimme niin selvästi kertoo.

        oma palsta ja larsleevi palstat unohtuu kokonaan.

        Miksi et kirjoittele siellä ollenkaan? Se tois vähän väriä näille pasltoille ja ne vois virkistyä.


      • Kuhmu
        weha kirjoitti:

        monasti sitä saisi laske paljon enmpään kuin kymmeneen, kun vastaa. Tässä oppii kuitenkin sen, minkälaista feikkiä täällä laitetaan, ihan muka uskovaisen kirjoituksena. Nekin kyllä oppii.

        Kiitos vaan kirjoituksista. Harras halu olisi, että yhä useammalle ulkopuolisellekkin, kirkastuisi se mitä Jumalan rakkaus ja tahto on?
        Että Jumalan rakkaus johtaa yhteen, eikä olemaan eriseuroissa, kuten kristinoppimme niin selvästi kertoo.

        raamatulla lyömällä päähän tartu. Jos ymmärsit kielikuvan, weha.


      • Kuhmu kirjoitti:

        raamatulla lyömällä päähän tartu. Jos ymmärsit kielikuvan, weha.

        Tunnettuja ekuneemisten sanontoja. Jos ei Raamattu miellytä, niin sen kokee helposti noin.


    • johdolle

      Kirjoituksistasi päätellen te vanhoillislestadiolaiset olette kuin pikkulapset hiekkalaatikolla: olette löytäneet uuden lelun ja kerrotte muille lapsille "tää on meidän, eipä teille anneta".

      Mitäpä jos Weha pyytäisit SRk.ta ja vl-liikettä laittamaan STT:lle, AP:lle, reutersille ja BBC:lle lyhyt tiedonanto siitä, että oikeat Jumalan lapset löytyvät vanhoillislestadiolaisesta seurakunasta, jossa syntejä voidaan anteeksi päästää ja päästä oikeaan Siioniin.

      Onhan se kumma, kun johtonne ei ole vielä kertonut muulle maailmalle, vaikka teillä on koko ihmiskunnan keskeisin ja tärkein asia omassa seurakunassanne: Jumala, joka voidaan teidän Koti Siionissanne löytää jos sinne tulee sanan kuuloon.

      laittakaapa nyt faksia tietotoimistoille, että koko maailma saisi tietää, että oikeaa sanaa oiealla tavalla julistetaan vanhoillislestadfiolaisessa seurakunnassa, jossa voi tulla parannuksen armoon.

      Kun teillä on tuo ihmiskunnan suurin asia keskuudessanne, nini laittakaa kansainvälisille tietotoimistoille siitä faksi, jotta ihmiskunta saisi tietää, että pelastus tulee vanhoillislestadiolaisessa Koti Siionissa, sen saarnaajia kuunnellen ja heidän kehoituksiaan noudattaen.

      • teitä tunne

        sillä ei he Häntäkään tuntenut. (Bibilia)


      • ...ehe ehe..

        Tainnut jäädä kieliopin opiskelu vähälle sulla koulussa, meinaan, oli kaikki maholliset kielioppivirheet tuossa viestissäsi ja muutenkin se oli täyttä pas.....kaaa koko viesti. Kannastaskohan sulla harkita hillasuolle lähtemistä nyt heti? Kaikella ystävyydellä! :)


      • haukkua!
        ...ehe ehe.. kirjoitti:

        Tainnut jäädä kieliopin opiskelu vähälle sulla koulussa, meinaan, oli kaikki maholliset kielioppivirheet tuossa viestissäsi ja muutenkin se oli täyttä pas.....kaaa koko viesti. Kannastaskohan sulla harkita hillasuolle lähtemistä nyt heti? Kaikella ystävyydellä! :)

        Näin on kirjoitettu..


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe