kysymys

bautistahuono

Serkkuni kertoi, että kun noilla pyörillä esim. tulee mutka oikeelle niin kuski jarrutuksen jälkeen kallistaa pyöräänsä oikealle ja kääntää ohjaustankoa vasemmalle.....mahtaakohan tää pitää paikkaansa sillä minusta se ei ole mahdollista......vai on onko?

5

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs kutsutaan

      vastaohjaukseksi. Ei tarvitse edes pyörää kallistaa, riittää kunhan mutkan ulkopuolista kahvaa työntää hieman eteenpäin niin pyörä kallistuu kurviin.

      • MotorbikeFreak

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..


      • aamströng
        MotorbikeFreak kirjoitti:

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.


      • sherlock
        aamströng kirjoitti:

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.


      • äämströng
        sherlock kirjoitti:

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.

        "kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään."

        Mihin tämä väite perustuu. Ketkä ovat sanoneet käyttävänsä vastaohjausta radalla.

        "saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin"
        Nopeammin kyllä mutta väittäisin ettei hallitummin sillä vastaohjauksen nopeus perustuu osaltaan siihen, ettei kuskin massaa tarvitse liikuttaa sivusuunnassa ja näin ollen pyörää taittuu nopeammin käännökseen, mutta samalla kuski ei ole enää painopisteen kannalta oikeassa paikassa vaan siitä sivussa mikä samalla tekee vastaohjauksesta vähemmän hallitun tavan kääntää pyörä nopeassa rata-ajossa.

        Sen lisäksi kaikissa pyörissä mitä minä olen radalla ajanut on paras pito eturenkaalla ollut lievässä myötäohjauksessa. Ja jos pyörä käännetään mutkaan vastaohjauksella ja sitten mutkassa myötäohjaukseen niin eipä tuo kovin hallitulta kuullosta.

        Niin, että epäilen suuresti, että tuota yleisesti radalla käytettäisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4979
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      189
      3891
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      194
      3764
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3339
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      3009
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2014
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1991
    8. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      188
      1888
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1706
    10. HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ

      Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus
      Kiuruvesi
      99
      1437
    Aihe