kysymys

bautistahuono

Serkkuni kertoi, että kun noilla pyörillä esim. tulee mutka oikeelle niin kuski jarrutuksen jälkeen kallistaa pyöräänsä oikealle ja kääntää ohjaustankoa vasemmalle.....mahtaakohan tää pitää paikkaansa sillä minusta se ei ole mahdollista......vai on onko?

5

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs kutsutaan

      vastaohjaukseksi. Ei tarvitse edes pyörää kallistaa, riittää kunhan mutkan ulkopuolista kahvaa työntää hieman eteenpäin niin pyörä kallistuu kurviin.

      • MotorbikeFreak

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..


      • aamströng
        MotorbikeFreak kirjoitti:

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.


      • sherlock
        aamströng kirjoitti:

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.


      • äämströng
        sherlock kirjoitti:

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.

        "kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään."

        Mihin tämä väite perustuu. Ketkä ovat sanoneet käyttävänsä vastaohjausta radalla.

        "saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin"
        Nopeammin kyllä mutta väittäisin ettei hallitummin sillä vastaohjauksen nopeus perustuu osaltaan siihen, ettei kuskin massaa tarvitse liikuttaa sivusuunnassa ja näin ollen pyörää taittuu nopeammin käännökseen, mutta samalla kuski ei ole enää painopisteen kannalta oikeassa paikassa vaan siitä sivussa mikä samalla tekee vastaohjauksesta vähemmän hallitun tavan kääntää pyörä nopeassa rata-ajossa.

        Sen lisäksi kaikissa pyörissä mitä minä olen radalla ajanut on paras pito eturenkaalla ollut lievässä myötäohjauksessa. Ja jos pyörä käännetään mutkaan vastaohjauksella ja sitten mutkassa myötäohjaukseen niin eipä tuo kovin hallitulta kuullosta.

        Niin, että epäilen suuresti, että tuota yleisesti radalla käytettäisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3394
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1901
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1279
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      132
      1111
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1033
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      956
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      915
    9. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      899
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34
      830
    Aihe