kysymys

bautistahuono

Serkkuni kertoi, että kun noilla pyörillä esim. tulee mutka oikeelle niin kuski jarrutuksen jälkeen kallistaa pyöräänsä oikealle ja kääntää ohjaustankoa vasemmalle.....mahtaakohan tää pitää paikkaansa sillä minusta se ei ole mahdollista......vai on onko?

5

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs kutsutaan

      vastaohjaukseksi. Ei tarvitse edes pyörää kallistaa, riittää kunhan mutkan ulkopuolista kahvaa työntää hieman eteenpäin niin pyörä kallistuu kurviin.

      • MotorbikeFreak

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..


      • aamströng
        MotorbikeFreak kirjoitti:

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.


      • sherlock
        aamströng kirjoitti:

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.


      • äämströng
        sherlock kirjoitti:

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.

        "kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään."

        Mihin tämä väite perustuu. Ketkä ovat sanoneet käyttävänsä vastaohjausta radalla.

        "saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin"
        Nopeammin kyllä mutta väittäisin ettei hallitummin sillä vastaohjauksen nopeus perustuu osaltaan siihen, ettei kuskin massaa tarvitse liikuttaa sivusuunnassa ja näin ollen pyörää taittuu nopeammin käännökseen, mutta samalla kuski ei ole enää painopisteen kannalta oikeassa paikassa vaan siitä sivussa mikä samalla tekee vastaohjauksesta vähemmän hallitun tavan kääntää pyörä nopeassa rata-ajossa.

        Sen lisäksi kaikissa pyörissä mitä minä olen radalla ajanut on paras pito eturenkaalla ollut lievässä myötäohjauksessa. Ja jos pyörä käännetään mutkaan vastaohjauksella ja sitten mutkassa myötäohjaukseen niin eipä tuo kovin hallitulta kuullosta.

        Niin, että epäilen suuresti, että tuota yleisesti radalla käytettäisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      104
      3602
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2559
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      97
      2342
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1914
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      25
      1544
    6. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1492
    7. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      18
      1414
    8. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1278
    9. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1221
    10. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      67
      1175
    Aihe