Lähisukumme nuorimmainen, Kalle 1,5 v, oli kylässä luonani.
Katselimme seinällä olevia valokuvia suvun isistä ja äideistä.
Kallen äiti melkein kiljaisi , kun sanoi, etä kato nyt, tuolta ne Kallen terävät hörökorvat ovat peräisin.
Olivat kovasti ihmetelleet, kun ei suvussa muita ollut ilmennyt.
Isäni ja äitini kihlakuvasta se selveni,
v. 1935 otetussa kuvassa tulevan isäni tukka oli tietenkin ”brylcreemillä” kammattu ja
terävät hörökorvat hyvin eroittuvat.
Siis neljän polven takaa
Ihmeellistä tuo perimä monen sukupolven takaa
12
831
Vastaukset
- Heimo
,,,
- Anskuliini
tummatukkainen myös mieheni on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen, saimme tyttären jolla on ihan vaaleat hiukset ja muistuttaa ulkonäöltään tätiäni.
- Catleija
Minun mieheni oli punatukkainen ja minä itse tumma. Kellään kolmella lapsellamme ei ollut punaista tukkaa. Kahdella tummat ja yhdellä ristiveriset hiukset. Eikä kesakkoja kellään vaikka meillä molemmilla oli kesakkoja.
Mutta mieheni tummatukkaisen siskon pojan lapset ovat kaikki punatukkaisia. Siskon poika oli vaalea. - Catleija
Catleija kirjoitti:
Minun mieheni oli punatukkainen ja minä itse tumma. Kellään kolmella lapsellamme ei ollut punaista tukkaa. Kahdella tummat ja yhdellä ristiveriset hiukset. Eikä kesakkoja kellään vaikka meillä molemmilla oli kesakkoja.
Mutta mieheni tummatukkaisen siskon pojan lapset ovat kaikki punatukkaisia. Siskon poika oli vaalea."Tiedon" mukaan sille Suomenlahden saarelle, jossa mieheni sukujuuret ovat, on rantautunut irlantilainen punatukkainen merimies. Siitä kuulema johtuu punatukkaisuus suvussa.
- Catleija
Catleija kirjoitti:
"Tiedon" mukaan sille Suomenlahden saarelle, jossa mieheni sukujuuret ovat, on rantautunut irlantilainen punatukkainen merimies. Siitä kuulema johtuu punatukkaisuus suvussa.
Irlantilaiset ovat tunnetusti musikaalista kansaa, mutta sitä geeniä ei miehelleni suotu. Hämmästyttävällä tarkkuudella hän pystyi "laulamaan" jok'ikisen nuotin vierestä vaikka ukko nooan.
- maisisko
On ne tosiaan kivoja nuo perimät. Poikani nuorimmaisella pojalla on samanlainen ruskea läntti korvassa, kuin minullakin.
Kaikki ne periytyykin. Tai kunhan nyt edes jotain perivät.- soilike
Hyvä, että sait nikkisi toimimaan
Vaikka et suostunutkaan lähettämään sitä sadetta tänne.
- tulevatki
Kyl ne tulee kauempaa , viidakosta tietenkin.
Näyttäisit jonkun apinan korvia niin ovat just.- Pottunenä
Olenko oikeassa ,heitteletkö sinä tähän keskusteluun nuolia sieltä pöheiköstä? Aika oudosti kommentoit aiheeseen,vaikkakin sana on vapaa mielellä edetään.
- ii-li
Nuorempana saatoin selvästi nähdä, mitkä sormet ja kynnet ovat perimää isältä ja mitkä äidiltä. Tässä iässä ero ei ole enää niin selvä.
Isällä oli pitkät sormet, joissa oli kapeat kynnet. Etusormia lukuunottamatta minulla on hänen sormensa. Etusormet ovat äidiltä. Paksut ja tylpät.
Minua aina sanottiin enoni näköiseksi. Minusta eno oli ruma, enkä ollut ollenkaan ilahtunut tällaisesta vertailusta.
Minusta tuntuu, että olen perinyt molempien vanhempieni sukujen rumat piirteet. Äidin suvulta perunanenän ja otsarypyt, isän suvulta kamalan makkaran, joka alkaa toisesta korvasta ja päätyy leuan alta toiseen korvaan. Tosin se ei vielä ole kehittynyt täyteen kukoistukseensa, mutta hyvä alku on jo olemassa. Parta vähän peittää sitä.
Ruskeasilmäisillä ja tummatukkaisilla vanhemmilla voi aivan hyvin olla sinisilmäisiä, vaaleatukkaisia lapsia. Sen sijaan sinisilmäisillä vanhemmilla tuskin on ruskeasilmäisiä lapsia. Sitä nimitettiin koulussa Mendelin laiksi...Jos lapsi on isänsä näköinen, on kyse perintötekijöistä. Jos taas talonmiehen näköinen, ovat ympäristötekijät vaikuttaneet.
Turussa on Suomen slaavilaisin perimä johtuen 1800-luvulla perheisiin majoitetuista venäläisistä upseereista.
Korppoon ja Utön tummatukkaisen perimän syynä taas on alueelle satoja vuosia sitten haaksirikkoutunut italialaisten munkkien alus ;-)vaarivaari kirjoitti:
Jos lapsi on isänsä näköinen, on kyse perintötekijöistä. Jos taas talonmiehen näköinen, ovat ympäristötekijät vaikuttaneet.
Turussa on Suomen slaavilaisin perimä johtuen 1800-luvulla perheisiin majoitetuista venäläisistä upseereista.
Korppoon ja Utön tummatukkaisen perimän syynä taas on alueelle satoja vuosia sitten haaksirikkoutunut italialaisten munkkien alus ;-)kannanotto pitkään aikaan!
Terveisiä: Vaari vaarille :=)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438