Miten määritellään?? Voiko olla mikä tahansa kesällä otettu kissa jota pidetään vuosia?
Kesäkissa
211
32225
Vastaukset
- Antero..
Kesäkissa on terminä rajattu koskemaan sellaista kissaa, joka otetaan vain kesäksi esim. mökille maalle lasten iloksi ja hylätään sinne oman onnensa nojaan, kun kesäloma on loppu ja palataan kaupunkiin. Voidaan jopa perustella lapsille lähtiessä, että kyllä se kissa siellä toimeen tulee, kun pyydystää metsästä hiiriä ja on sitten taas vastassa odottamassa seuraavana kesänä.
- reino t
Onko tutkittu, että ei pärjää sitten pienessä pakkasessa? Ainakin meidän kissa syö lintuja ja jopa myyriä vaikka tassilla on koko ajan kaupan kissaruokaa montaa sorttia.
- ...
reino t kirjoitti:
Onko tutkittu, että ei pärjää sitten pienessä pakkasessa? Ainakin meidän kissa syö lintuja ja jopa myyriä vaikka tassilla on koko ajan kaupan kissaruokaa montaa sorttia.
kissat tahi muutkaan KOTIELÄIMET ole mitään villieläimiä, jotka kuuluvat oman onnensa nojassa luontoon. Jaksaa ihmetyttää toi ihmisten suhtautuminen kissaan lemmikkinä. Työnnetään ulos vaan ja ajatellaan, et siä se pärjää kuten muutkin luonnon eläimet. Haloo! Kissa ei kuulu Suomen luonnon eläimistöön. Lemmikkikissa tarvitsee ihmisen hoitoa ja ruokintaa. Ilves on puolestaan villieläin, ei tietääkseni lemmikki.
- Kultatassu
reino t kirjoitti:
Sen verran tutkittu on että toinen löytökissani oli keskikesällä löydettäessään sen verran laiha ettei sitä kuuluisaa metsästäjänvaistoa ollut tainnutkaan sitten löytyä, saati miten olisi talvella käynyt kun energiaa kuluu lämpimänäpysymiseenkin. Ja vaikka kissa saisi ravintoa tarpeeksi hengissäsäilymiseen eikä saa muitakaan sairauksia kylmyyden viemän energian heikentämänä, pakkanen voi palelluttaa esim korvat joista kuoleutuu osa pois, ja ihan täällä etelä-suomen "pikkupakkasissa". Ilveskantakin harvenee muuten talvisin..
- Nimetön
reino t kirjoitti:
Kesäkissat. Minä, todellinen eläinrakas ja kasvissyöjä en tajua ihmisiä jotka oikeasti ottavat kissan ja hylkäävät sen. Kissa ei ole mikään luonnonvarainen eläin, se on kesytetty ja jalostettu syömään kissan ruokaa omistajan helmoissa lämpimän takan ääressä.
Voiko ihmiset oikeasti olla niin julmia, että tappavat kissoja vain tyhmyytensä takia? Eläin, joka on syntynyt ja kasvanut vankeudessa ei tule koskaan pärjäämään luonnossa omin voimin, se tarvitsee AINA ihmisen hoivaa. JOKA PÄIVÄ. Se ei todellakaan jää odottelemaan kesämökille seuraavaan vuoteen ja napsi hiiriä sun muita myyriä. Todella kiva yllätys sitten seuraavana kesänä kun oven pielessä makoilee kuollut ja todella laiha kissan pentu. ONKO IHMISET JÄRKEÄ?
Jos minä saisin päättää, tästä asiasta tehtäisiin laiton ja siitä saisi kamalat sakot tai vanhkeutta! Kesäkissan ottaminen ja jättäminen on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ, ja se on julminta mitä ihminen voi ikinä tehdä eläimelle. Jos kerran kesän jälkeen ei enää haluta kissaa pitää, sitä ei oteta/se myydään tai annetaan pois tai yksinkertaisesti piikille jos muuta vaihtoehtoa ei löydy! ÄLÄ HYVÄ IHMINEN JÄTÄ KISSAA OMAN ONNENSA NOJAAN LUONTOON/YKSIN TALOON.
Minä olen puhunut ja toivon että edes yksi ihminen jättää kesäkissan ottamatta ja tappamatta.
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi. - nimimerkki
Nimetön kirjoitti:
Kesäkissat. Minä, todellinen eläinrakas ja kasvissyöjä en tajua ihmisiä jotka oikeasti ottavat kissan ja hylkäävät sen. Kissa ei ole mikään luonnonvarainen eläin, se on kesytetty ja jalostettu syömään kissan ruokaa omistajan helmoissa lämpimän takan ääressä.
Voiko ihmiset oikeasti olla niin julmia, että tappavat kissoja vain tyhmyytensä takia? Eläin, joka on syntynyt ja kasvanut vankeudessa ei tule koskaan pärjäämään luonnossa omin voimin, se tarvitsee AINA ihmisen hoivaa. JOKA PÄIVÄ. Se ei todellakaan jää odottelemaan kesämökille seuraavaan vuoteen ja napsi hiiriä sun muita myyriä. Todella kiva yllätys sitten seuraavana kesänä kun oven pielessä makoilee kuollut ja todella laiha kissan pentu. ONKO IHMISET JÄRKEÄ?
Jos minä saisin päättää, tästä asiasta tehtäisiin laiton ja siitä saisi kamalat sakot tai vanhkeutta! Kesäkissan ottaminen ja jättäminen on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ, ja se on julminta mitä ihminen voi ikinä tehdä eläimelle. Jos kerran kesän jälkeen ei enää haluta kissaa pitää, sitä ei oteta/se myydään tai annetaan pois tai yksinkertaisesti piikille jos muuta vaihtoehtoa ei löydy! ÄLÄ HYVÄ IHMINEN JÄTÄ KISSAA OMAN ONNENSA NOJAAN LUONTOON/YKSIN TALOON.
Minä olen puhunut ja toivon että edes yksi ihminen jättää kesäkissan ottamatta ja tappamatta.
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi.Ihailen sua! Puhut täysin asiaa.
- Nimimerkki
Nimetön kirjoitti:
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi.Tuskin kukaan on niin hullu että ottaa kesäkissan. Kyse on mitä luultavammin kulkukissojen ruokkimisesta, jotka ovat lähtöisin jostain maalaistalosta. Typerää sekin tosin on, mutta samat ihmiset jotka vauhkoavat kesäkissoista ei kumminkaan hyväksy kulkukissojen ampumista!
- 2kissanomistaja
... kirjoitti:
kissat tahi muutkaan KOTIELÄIMET ole mitään villieläimiä, jotka kuuluvat oman onnensa nojassa luontoon. Jaksaa ihmetyttää toi ihmisten suhtautuminen kissaan lemmikkinä. Työnnetään ulos vaan ja ajatellaan, et siä se pärjää kuten muutkin luonnon eläimet. Haloo! Kissa ei kuulu Suomen luonnon eläimistöön. Lemmikkikissa tarvitsee ihmisen hoitoa ja ruokintaa. Ilves on puolestaan villieläin, ei tietääkseni lemmikki.
Meidän toinen kissa on yleen sä vain meidän taka pihalla.. mutta toinen kissa on ulko kissa mutta jun siitä yrittää tehdä sisä kissaa niin se ei onnistu.. vaan se karkalee aina jos ei huomaa kun avaa oven.. Mutta tuo on hirveää että tahalleen hylätään kissoja ja loppuen lopuksi ne unohdetaan ylos ja jätetään sinne yksin eljiksi se ei saa mennä niin se on hirveää katsoa tuolla ulkonakin liikkuvia kissoja joita näkee ihan päivittäin vai ulkona ja kun ne pyrkii sitään niin kukaan ei avaa ovea.. ;( minä ainakin päästän kissani aina sisään kun se haluaa..
- kissanystävä14wee
Nimetön kirjoitti:
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi.Ihailtava näkemys. Olen 100% samaa mieltä! Kissat ovat ihania ja rakastettavia LEMMIKKEJÄ eivätkä ne kuulu luontoon. Ne ovat kotikissoja. Villikissat erikseen..
- EiKesäkissoja
... kirjoitti:
Mä oon täysin samaa mieltä sun kanssa! Mulla ittelläni on kaks kissaa, mut ei ne oo kesäkissoja. Mä vihaan ihmisiä, jotka ottaa kesäkissoja.
- Eläinrakas.
Nimetön kirjoitti:
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi.Kuka voi tosiaan olla niin idiootti, että ottaa elävän luontokappeleen itselleen ja sitten hylkää sen syksyn pimeään ja kylmään!!! Mielestäni kaikille ihmisille (ei voi kutsua edes ihmiseksi sellaista sikaa), joka näin tekee, pitäisi saada rangaistus....laitetaan ihminenkin muutamaksi viikoksi keskelle erämaata pakkaseen ilman vaatteita ja ilman ruokaa! Hävetkää!
- veteraani kissa
reino t kirjoitti:
kyllähän kissat syö hiiriä, lintuja, myyriä ja joskus oraviaki. mutta nyt on kyse kesä kissoista jotka on mahollisesti 2-3 kuukautta vanhoja niiden saallistus vietti ei välttämättä ole vielä kovin vahva. ihtellä on 17 vuotias veteraani kissa joka mettästää vieläki, joskus on pari kolme päivää mettässä ja tulee sen jälkeen syömään raksuja jos ei oo menny reissu hyvin.
- kesäkissa
EiKesäkissoja kirjoitti:
Mä oon täysin samaa mieltä sun kanssa! Mulla ittelläni on kaks kissaa, mut ei ne oo kesäkissoja. Mä vihaan ihmisiä, jotka ottaa kesäkissoja.
joo se on vaan niin että ihminen tai ihmiset jotak ottaa kesäkissan ja jättäätai hylkää sen luontoon niin saa maistaa omaa lääkettään.
se on niin että kyllä se jossain vaiheessa se perhe kärsii tavalla tai toisella pahoista teoistaan eläinkuntaa vastaan...hyi hävetkää kaikki joilla on tunnoillanne kesäkissan hylkääminen ...se on paha teko ja pahat teot rangaistaan ansionsa mukaan... - gaialainen
ihmiset ovat tulleet liian usein varalliswempia luontolle kuin pahimmat olennot. Ovat saalistajoita
Individuallisteja. - kik
kesäkissa kirjoitti:
joo se on vaan niin että ihminen tai ihmiset jotak ottaa kesäkissan ja jättäätai hylkää sen luontoon niin saa maistaa omaa lääkettään.
se on niin että kyllä se jossain vaiheessa se perhe kärsii tavalla tai toisella pahoista teoistaan eläinkuntaa vastaan...hyi hävetkää kaikki joilla on tunnoillanne kesäkissan hylkääminen ...se on paha teko ja pahat teot rangaistaan ansionsa mukaan...Meidän mummulassamme on kissoja, jotka asuvat ulkona, mutta navetasta saavat lämpöä ja siellä niitä ruokitaankin. Pärjäävät mielestäni hyvin ja pakkasella kun ne haluavat tulla sisälle lämmittelemään, päästämme ne. En tajua ihmisiä ketkä luulevat kissan, jota on hoidettu kesällä pärjäävän yksin talven tultua. On siinä kanssa älliä päässä.. Vaikka kissa nyt yhden hiiren saalistaisi, ei se sillä koko talvea pärjää. Pitäisi olla joka päiväksi ruokaa tarjolla ja lämpöä. Muutoin se on eläimen kiduttamista.
- hoh
Eläinrakas. kirjoitti:
Kuka voi tosiaan olla niin idiootti, että ottaa elävän luontokappeleen itselleen ja sitten hylkää sen syksyn pimeään ja kylmään!!! Mielestäni kaikille ihmisille (ei voi kutsua edes ihmiseksi sellaista sikaa), joka näin tekee, pitäisi saada rangaistus....laitetaan ihminenkin muutamaksi viikoksi keskelle erämaata pakkaseen ilman vaatteita ja ilman ruokaa! Hävetkää!
Sanoit tälläistä tekevää ihmistä siaksi.. No mitäs pahaa se sika sitten on tehnyt jotta sitä verrataan näin tyhmään olentoon kuin ihmiseen... kuulostaapa eläinrakkaalta ihmiseltä... No ei, ymmärsin pointtisi. sanontahan se vain on. Ihmiset jotka näin tekevät, ovat tyhmempiä kuin siat. Moninkertaisesti.
- heke
EiKesäkissoja kirjoitti:
Vihaan ylikaiken ihmisiä jotka ottavat kesällä kissan ja dumppaa ne kesän loputtua!!! Itselläni on jonku kesäkissa..ja kaverilleni vein toisen 2vuotta sitten..metsään ne oli dumpattu ja marraskuun pakkasilla halusivat sisään..pieniä ne silloin oli..nyt kummatkin voi hyvin ja niitä rakastetaan..tarvisi viedä henkilöt jotka ottavat näitä kesäkissoja..kesänjälkeen jollekkin saarelle ja sanoo no nii oli kiva kesä!!nähdään sitten esni kesänä..että pärjäilkää tää talvi ny tääl.. pistää niin kiukus!!!PER**LE!!!
- on tyhmiä
ihmiset on niin tyhmiä, ei kyl kaikki
- mä vaan
Eläinrakas. kirjoitti:
Kuka voi tosiaan olla niin idiootti, että ottaa elävän luontokappeleen itselleen ja sitten hylkää sen syksyn pimeään ja kylmään!!! Mielestäni kaikille ihmisille (ei voi kutsua edes ihmiseksi sellaista sikaa), joka näin tekee, pitäisi saada rangaistus....laitetaan ihminenkin muutamaksi viikoksi keskelle erämaata pakkaseen ilman vaatteita ja ilman ruokaa! Hävetkää!
No älä muuta sano! Miten joku voi olla niin julma,että ÄRSYTTÄÄ!!! Tollaset "ihmiset" ei ansaitse elää. Eläimiä tulisi kohdella yhtä vastuuntuntoisesti/rakastavasti kuin toista ihmistäkin!
reino t kirjoitti:
hyvä ihminen kissahan on lämpimästä ja mukavasta
pitävä otus
ei seviihdy sateessa tai kylmässä
itselläni on neljä kissaa ja jos en ole nähnyty niitä kahteen tuntiin niin olen jo ihan vauhko
huolesta kipeä- Eijei
nimimerkki kirjoitti:
Ihailen sua! Puhut täysin asiaa.
Minäkin tuomitsen ja tyysti!
Saman luokan neronleimaus kun jättää vaikka lapsensa yksin kuolemaan nälkään! Linna heitteillejätöstä vois olla ajankohtaista noille vastuuttomille mulkuille! Eiköhän sielä hanuriaan homoilta isoilta karvaselkäisiltä suojellessa oppisi välittämään myös muista! - (ai-ai)
Lemmikin luontoon jättäminen,,,on heitteillejättö!!
Kesäkissa on kaunisteltu nimitys siitä, pettävätkö ihmiset itseäänkin selityksillään,,,miten eläin muka selviää. - joujou
herää kysymys minkälainen ihminen VOI hylätä kissan otettuaan sen ensin hoitoonsa??? Se ihmetyttää minua ainakin suuresti.... En itse kyllä voisi hylätä lemmikkiä otettuanin sen, elettyäni sen kanssa ja sitten pitäisi vaan hylätä noin vaan... ilkeitä ihmisiä.....
- isengard
Eläinrakas. kirjoitti:
Puhut asiaa! Juuri tuolla tavalla olisi oikein tehdä! *taputus*
Kyllä maailma tästä roskasakista puhdistuisi.. ;') - isengard
veteraani kissa kirjoitti:
kyllähän kissat syö hiiriä, lintuja, myyriä ja joskus oraviaki. mutta nyt on kyse kesä kissoista jotka on mahollisesti 2-3 kuukautta vanhoja niiden saallistus vietti ei välttämättä ole vielä kovin vahva. ihtellä on 17 vuotias veteraani kissa joka mettästää vieläki, joskus on pari kolme päivää mettässä ja tulee sen jälkeen syömään raksuja jos ei oo menny reissu hyvin.
Nii muttaku nyt et tajunnu. Puhutaan siitä ettei talvella ne pärjää. Ei ne hiiret talvella juurikaan liiku. >.
- Tikru ja Viivi
heke kirjoitti:
Vihaan ylikaiken ihmisiä jotka ottavat kesällä kissan ja dumppaa ne kesän loputtua!!! Itselläni on jonku kesäkissa..ja kaverilleni vein toisen 2vuotta sitten..metsään ne oli dumpattu ja marraskuun pakkasilla halusivat sisään..pieniä ne silloin oli..nyt kummatkin voi hyvin ja niitä rakastetaan..tarvisi viedä henkilöt jotka ottavat näitä kesäkissoja..kesänjälkeen jollekkin saarelle ja sanoo no nii oli kiva kesä!!nähdään sitten esni kesänä..että pärjäilkää tää talvi ny tääl.. pistää niin kiukus!!!PER**LE!!!
Itse kulkiessani kesämökillä viimekesänä, huomasin naapurin ottaneen itselleensä kissanpennun. No talvi tuli ja me emme päässeet mökille moniin kuukausiin, kun meressä ei ollut tarpeeksi paksua jäätä että olisi uskaltanut sinne lähtä. Sitte ku pääsimme mökille ja laittamaan paikat talvikuntoon, huomasimpa vaan että onpa paljon kissan jälkiä. Sitte kun laitoimme takkaan valkean ja ruvettiin paistamaan makkaraa, tuli naapureiden kissa aivan KAUHEAN laihana ja nälkiintyneenä hakemaan meiltä ruokaa. Minä otin kissan kainaloon ja lähdimme takaisin satamaan.
ELI ainakaan kovin nuori kissa ei pärjää luonnossa yksin. Kissat ovat lemmikkejä, ne vieroitetaan emoista ennen kuin niitä on opastettu saalistamaan.
Jos mietitään meidän toista kissaa jonka otin kaksi vuotta sitten, ei saa yhtään ainutta lintua kiinni vaikka on niitä jo joka kesä saalistanut.
Minulla tekee oikein pahaa edes ajatella miltä pienestä kissasta tuntuu kun oppii juuri luottamaan että näiltä ihmisiltä saa ruokaa, ja sitten ihan yks kaks, näkyy auton perävalot eikä sen jälkeen ruuan ja lämmön antajia näy!!!
HÄVETKÄÄ! JA MIETTIKÄÄ OMALLE KOHDALLE, MILTÄ ITSESTÄ TUNTUIS KU HYLÄTÄÄN JONNEKIN KYLMÄÄN PAIKKAAN ILMAN MITÄÄN VAROITUSTA?!? - zafina
Nimetön kirjoitti:
ps. Jos minun eteeni tulisi tälläinen ihminen, haukkuisin sen 110% varmasti murhaajaksi ja eläinrääkkääjäksi.Hyvä kirjoitus! Itselleni otin löytökissan,pelastaakseni edes yhden ja hoidan sitä melkeinpä paremmin kuin perhettäni!Mutta en voi ottaa kaikkia surullisia kissaparkoja,jotka eivät löydä kotia! Jokainen kissarakas kun pystyisi ottamaan yhden;hoitaa ja rokottaa asianmukaisesti sekä niin ettei tule ei-haluttujakaan ja myös kaikkien pitäisi olla valppaina ja seurata tarkkaan mihin ja kenelle kissavauva on annettu jos niitä on tullut! Siinä voisi olla pointtia! Äidilläni on löydetty ladosta valitettavasti surullinen vauvatapaus, josta kuitenkin kasvoi suorastaan missi. Kaverini löysi 6 lapsen pesueen ja hoitaa sitä urhoollisesti ja tarkasti.
- Fani69
... kirjoitti:
On se tosiaan väärin jättää pieni kissa yksin oman onnen nojaansa...tuollaiset ihmiset pitäis piekseä kunnolla ja jättää itse metsään(syvälle metsään) niin näkis osaisivatko itse pärjätä ja löytää tiensä takaisin kotiin.
- ipan
Nimimerkki kirjoitti:
Tuskin kukaan on niin hullu että ottaa kesäkissan. Kyse on mitä luultavammin kulkukissojen ruokkimisesta, jotka ovat lähtöisin jostain maalaistalosta. Typerää sekin tosin on, mutta samat ihmiset jotka vauhkoavat kesäkissoista ei kumminkaan hyväksy kulkukissojen ampumista!
kirjoitan nyt täysin omasta 20 vuotta kestäneestä kokemuksestani, jonka olen asunut maaseudulla. siis AIVAN maaseudulla, lähimpään kaupunkiin 100km, lähimpään taajamaan 25km. pyrin välttämään yleistämistä, joten jos sellainen kuva tulee kirjoituksestani, pahoittelen sitä.
kesäkissat ovat lähes poikkeuksetta mökkeilijöiden jättämiä kissoja. kirjoittajan kommentti, että kesäkissat olisivat jostain maalaistalosta, ei pääsääntöisesti pidä paikkaansa. HUOM, poikkeuksia löytyy puoleen ja toiseen. yleensä kaava menee suurinpiirtein niin, että mökkeilijä ottaa kissanpoikasen kesäksi ja syksyn tullen ajatellaan, että kyllä se pärjää luonnossa. se että maalaistalossa navetan perukoilla syntyy kissanpoikasia ei tietenkään ole mitään fiktiota, sitäkin tapahtuu. mutta useimmin kissan omistajat kyllä ovat pitäneet siitä huolta, ettei omistamansa kissa pääse lisääntymään. ja jos niin pääsee käymään, emo kyllä jossain vaiheessa tuo pentunsa esille. viimeistään silloin (yleensä aiemminkin) myös kissan omistajille käy selväksi mitä on tapahtunut. tämän jälkeen onkin ihmisistä kiinni, mitä tapahtuu. suurin osa "maalaisista" kyllä pitää huolta pennuista ja keksii jonkin ratkaisun. mutta erittäin harvoin jätetään kulkukissoiksi.
kissa ei missään tapauksessa kuulu suomen luontoon. se, että maalla ns "maalaistalojen" kissat kulkevat vapaana, ei ole millään tavalla verrattavissa kesäkissan "vapaaksi jättämiseen". edellisistä pidetään huolta, ne kyllä tuntevat kotinsa ja palaavat takaisin. luontoon jätetty kissa pärjää -EHKÄ. se EHKÄ saa saalistettua / löydettyä jotain ja se EHKÄ pärjää talven yli.useimmiten kylläkin se kuolee erittäin hitaasti ja kivuliaasti -sairauksiin, kylmään tai nälkään.
KISSAA EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN LUONTOON. se olisi melkein sama jos suomalainen vietäisiin afrikan aroille ja sanottaisiin että pärjäilehän täällä.
mutta kaikesta huolimatta kesäkissoja löytyy. ja minunkin kylältäni paljon ja usein. suuri ongelma kesäkissoista tulee siinä vaiheessa kun ne villiintyvät. KESÄKISSA, KULKUKISSA JA VILLIKISSA OVAT KOLME AIVAN ERI ASIAA. kulkukissaa on vielä jollain tavoin kesy; se on selkeästi ollut ihmisten kanssa tekemisissä, antaa kenties silittää tms. villikissa on VILLIINTYNYT KISSA; se ei anna koskettaa tai edes tulla lähelle. se on kotieläimestä villiintynyt eläin. vain sillä edellytyksellä, ettei se pärjää läheskään niin hyvin luonnossa kuin oikeat villieläimet. niin valitettavalta kuin se kuulostaa, niille on vain yksi vaihtoehto; tappaminen. kaksi syytä;
-villikissat kärsivät suunnattomasti. ne eivät pysty saalistamaan samalla tavoin kuin villieläimet, ne eivät pärjää talvella. tappamista voi pitää ikäänkuin armonlaukauksena
-villikissat tuhoavat lintukantoja. enkä tarkoita mitään yhtä västäräkin pesää, vaan eritoten metsäkanakantoja. kokonaisia paikallisia kantoja on hävinnyt villikissojen tuhojen takia. kissojen on varsin helppo kesäisin tappaa poikasia.
ja sitten se selkeyttävä pointti; villikissa ei ole sama asia kuin mikä tahansa vapaana kulkeva kissa. jos näet kissan ylittävän tietä, ei sitä saa ampua (paitsi lakihan taitaa sanoa että omistajansa tontilta eksyneen kissan saisi ampua, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa. aina löytyy niitä, jotka myös tekevät niin). vuosittain on otsikoissa juttuja, miten joku on ampunut naapurin kissan ja väittänyt sitä villikissaksi. ei pidä paikkaansa, se ei ole villikissa. ei villikissoja oikeasti edes näe; ne pakenevat ihmisiä kuten villieläimetkin. kuinka monesti esim. olet nähnyt hirven luonnossa? usea meistä joutuu sanomaan ettei nyt niin monesti (ehkä joskus ylittämässä tietä). miksi? koska hirvet pakenevat ihmisiä ennenkuin niitä edes huomaa! no niin tekevät villikissatkin!!
käytännön elämän tarina: olen elämässäni nähnyt kerran oikean villikissan. se oli kiivennyt koiratarhamme vieressä olevaan puuhun eikä suostunut tulemaan sieltä alas. koirat otettiin sisälle, yritettiin olla liikkumatta pihalla, kissalle vietiin ruokaa. mikään ei toiminut, kissa ei tullut puusta alas. sähisi vain koko ajan. näin oli mennyt kaksi päivää, kunnes ainoaksi vaihtoehdoksi (ja nimenomaan kissan tuskien lopettamiseksi) jäi ampuminen. voin sanoa ettei näky ollut mitään kaunista; kissalla oli kaikki mahdolliset iho- ja silmäsairaudet, ylipitkät kynnet, kapin takia turkkia ei juuri ollenkaan ja tietenkin se oli näännyksiin asti laiha.
näistä kesäkissoista tulee joko kulkukissoja tai villikissoja, jos ne koskaan elävät niin pitkälle. tätä on toisaalta mahdottoman vaikeaa selittää, sillä villikissa pitäisi nähdä ennenkuin tietää millainen se on; ei todellakaan mikään paijattava sylikissa.
tässä minun mielipiteeni. pahoittelen vielä kerran mahdollisia yleistyksiä. niitä on hankala välttää... - Kissahullu ja omistaja
kesäkissa kirjoitti:
se on niin että kyllä se jossain vaiheessa se perhe kärsii tavalla tai toisella pahoista teoistaan eläinkuntaa vastaan...hyi hävetkää kaikki joilla on tunnoillanne kesäkissan hylkääminen ...se on paha teko ja pahat teot rangaistaan ansionsa mukaan...Hullua että jotkut jättää kissansa talveksi jääkylmään!!!!
Mitä järkee siinä on?!
Te jotka teette niin ootte hirviöitä kissalla on sentään myös tunteita!Se on eläin!Ilves ehkä pärjää mutta kissa on kissa eikä sitä saa jättää omaan onneen!!Ja koti on kissalle tärkeintä kaikessa ja sen omistajat miten kehtaatte olla niin julmia!Se luottaa teihin!!Kissa on aika pieni eläin EIKÄ SE PÄRJÄÄ YKSIN ILMAN KOTIA KOKO TALVEN!!!!
Mietikkää miksi hitossa te jättäisitte sen talveks kuolemaaan monta kertaa!!! - linedance
Kissahullu ja omistaja kirjoitti:
Hullua että jotkut jättää kissansa talveksi jääkylmään!!!!
Mitä järkee siinä on?!
Te jotka teette niin ootte hirviöitä kissalla on sentään myös tunteita!Se on eläin!Ilves ehkä pärjää mutta kissa on kissa eikä sitä saa jättää omaan onneen!!Ja koti on kissalle tärkeintä kaikessa ja sen omistajat miten kehtaatte olla niin julmia!Se luottaa teihin!!Kissa on aika pieni eläin EIKÄ SE PÄRJÄÄ YKSIN ILMAN KOTIA KOKO TALVEN!!!!
Mietikkää miksi hitossa te jättäisitte sen talveks kuolemaaan monta kertaa!!!Juu siis mikä järki on ottaa kissa, jos sen kuitenkin hylkää kesän jälkeen??? Siis jos kissan hankkii siitä on pidettävä huolta ympäri vuoden!!!! Idiootteja semmoiset, jotka hylkää kissansa kesän jälkeen...
- ...
... kirjoitti:
Ja miten ihmeessä voi yhtäkkiä luontoon hylätty eläin pärjätä luonnossa, jos se on totutettu kotieläinolosuhteisiin? Eläinaktivistitkin itseasiassa onnistuivat tapattamaan vapauttamiaan eläimiä, jotka eivät häkkioloihin tottuneina tulleet toimeen vieraassa ympäristössä, villissä luonnossa.
- tirrina
2kissanomistaja kirjoitti:
Meidän toinen kissa on yleen sä vain meidän taka pihalla.. mutta toinen kissa on ulko kissa mutta jun siitä yrittää tehdä sisä kissaa niin se ei onnistu.. vaan se karkalee aina jos ei huomaa kun avaa oven.. Mutta tuo on hirveää että tahalleen hylätään kissoja ja loppuen lopuksi ne unohdetaan ylos ja jätetään sinne yksin eljiksi se ei saa mennä niin se on hirveää katsoa tuolla ulkonakin liikkuvia kissoja joita näkee ihan päivittäin vai ulkona ja kun ne pyrkii sitään niin kukaan ei avaa ovea.. ;( minä ainakin päästän kissani aina sisään kun se haluaa..
Hei!
Kissa ei kuulu luontoon!! Elikkä sen tehtävä ei ole liikkua vapaana ja tappaa osin huvikseen kaikkea lentävää (linnut, hyönteiset) tai maassa kipittävää (sisiliskot, myyrät, hiiret). Oletteko koskaan ajatelleet kuinka paljon kissat tappavat turhaan leikin nojalla eläimiä. Täysin ajattelematonta päästää kissaa vapaaksi luontoon. Itselläni on yksi kissa ja se pääsee kerran vuodessa viikoksi luontoon "leikkimään" saalistajaa, muuten se ulkoilee valjaissa nelisen kertaa viikossa. Ja on muuten täysin tyytyväinen ja kehräävä kissa.
Terveisin biologi - -Horse-
Kesäkissat eivät tunne oloaan todellakaan hyväksi, kun omistajat jättävät ne oman onnensa nojaan!
AJATELKAA miltä kissoista(ja muistakin lemmikeistä) tuntuu, kun ne vain yhtäkkiä hylätään! Jos otatte lemmikin, pitäkää se, älkääkä hylätkö vain jonnekkin ja lähtekö itse pois!! - ...minä
Tikru ja Viivi kirjoitti:
Itse kulkiessani kesämökillä viimekesänä, huomasin naapurin ottaneen itselleensä kissanpennun. No talvi tuli ja me emme päässeet mökille moniin kuukausiin, kun meressä ei ollut tarpeeksi paksua jäätä että olisi uskaltanut sinne lähtä. Sitte ku pääsimme mökille ja laittamaan paikat talvikuntoon, huomasimpa vaan että onpa paljon kissan jälkiä. Sitte kun laitoimme takkaan valkean ja ruvettiin paistamaan makkaraa, tuli naapureiden kissa aivan KAUHEAN laihana ja nälkiintyneenä hakemaan meiltä ruokaa. Minä otin kissan kainaloon ja lähdimme takaisin satamaan.
ELI ainakaan kovin nuori kissa ei pärjää luonnossa yksin. Kissat ovat lemmikkejä, ne vieroitetaan emoista ennen kuin niitä on opastettu saalistamaan.
Jos mietitään meidän toista kissaa jonka otin kaksi vuotta sitten, ei saa yhtään ainutta lintua kiinni vaikka on niitä jo joka kesä saalistanut.
Minulla tekee oikein pahaa edes ajatella miltä pienestä kissasta tuntuu kun oppii juuri luottamaan että näiltä ihmisiltä saa ruokaa, ja sitten ihan yks kaks, näkyy auton perävalot eikä sen jälkeen ruuan ja lämmön antajia näy!!!
HÄVETKÄÄ! JA MIETTIKÄÄ OMALLE KOHDALLE, MILTÄ ITSESTÄ TUNTUIS KU HYLÄTÄÄN JONNEKIN KYLMÄÄN PAIKKAAN ILMAN MITÄÄN VAROITUSTA?!?Kyllä tulee pienellä kissalla kova hätä kun ei ruokkijoita näy ja ilmat alkaa kylmetä. Eihän se ymmärrä itse ruveta ravintoa hankkimaan kun on ruoka aikaisemmin tullut suoraan lautaselle! Ei siellä mökillä ole seuraavana kesänä perhettä odottamassa kuin pienen kissan ruumis käpertyneenä oven eteen toivoen jonkun tulevan sen pelastamaan.
Ja minkälaisen esimerkin tälläiset ihmiset antaa lapsilleen jotka ottavat kissan vain kesäksi lasten iloksi...että eläin on vain ihmisen viihdyke ja kun siitä ei ole enää iloa se hylätään johonkin tien poskeen!?
Minusta jo näiden kissojen kasvattajien pitäisi välttää sitä ettei pentuja ole kesäisin tarjolla tai ainakin pyytää pennuista jotain maksua ettei tälläiset kissojen hylkääjät niin helposti ottaisi pentua pelkäksi lasten leikkikaluksi tai kesä viihdykkeeksi.. - HeKu
tirrina kirjoitti:
Hei!
Kissa ei kuulu luontoon!! Elikkä sen tehtävä ei ole liikkua vapaana ja tappaa osin huvikseen kaikkea lentävää (linnut, hyönteiset) tai maassa kipittävää (sisiliskot, myyrät, hiiret). Oletteko koskaan ajatelleet kuinka paljon kissat tappavat turhaan leikin nojalla eläimiä. Täysin ajattelematonta päästää kissaa vapaaksi luontoon. Itselläni on yksi kissa ja se pääsee kerran vuodessa viikoksi luontoon "leikkimään" saalistajaa, muuten se ulkoilee valjaissa nelisen kertaa viikossa. Ja on muuten täysin tyytyväinen ja kehräävä kissa.
Terveisin biologiJaa-a, onpa aika urbaanikatti, valjaat ja kaikki. Mun mummolassa on semmoinen teurastuskatti, joka kyllä lahtaa jokaisen tipusen, joka liian pitkään maankamaralla lymyilee. Se vihaa valjaita. Hiirikanta on pysynyt kurissa ^^ Muuten se on kiva katti, joka kehrää ja leikkii.
- entäs..
kissanystävä14wee kirjoitti:
Ihailtava näkemys. Olen 100% samaa mieltä! Kissat ovat ihania ja rakastettavia LEMMIKKEJÄ eivätkä ne kuulu luontoon. Ne ovat kotikissoja. Villikissat erikseen..
Mitä jos on "villikissa" lemmikkinä. Kissa joka pelkää kaikkia muita paitsi omaa perhettään ( harvemmin tykkää olla edes omistajiensa sylissä vaan hätääntyy useimmiten) Metsästää vaan ravinnokseen. Lähtee kuleksimaan kesäksi (enimmillään matkalla ollut 7kk) ja tulee sitten syksyllä kotia. Löydetty hylättynä pentuna, ilmeisesti kesäkissa. Ei kuleksi pihoilla vaan pysyttelee metsissä ja välttää ihmisiä.
- Jos jättää oven auki
2kissanomistaja kirjoitti:
Ei ole mitenkään järkevä perustelu pitää kissaa ulkona jos kissa karkaa kun unohdat oven auki.
Niin karkaa lapset, vanhukset, koirat kuin muutkin elävät.
Meidän kissat ovat sisäkissoja ja pääsevät ulkoilemaan valjaissa ihan niinkuin muutkin lemmikit.
Liikaa on kissoja Suomessa vapaana, ei ole mukavaa kun kissat juoksee auton alle vain ihmisten piittaamattomuuden vuoksi.
Kissa ei todellakaan kuulu Suomen luontoon eikä myöskään pärjää siellä. Vaikka kissa löytää ravintoa luonnosta, ei se kestä talvea koska on etelän eläin. - Petokissa
tirrina kirjoitti:
Hei!
Terveisin biologiKyllähän sen näkee jo kissan ulkomuodosta, että se on saalistaja. Ja hyvä niin! Pysyvät hiiret poissa nurksita. Yksi huono puoli tässä tutussakin kissassa on; kun ulko-ovelle ilmestyvät rusakon tai sopulin raadot, meno on jo vähän liikaa. Tai kun olohuoneen matolla menee verivanat. Mutta muuten kiva kissa!
Ihmiset: Älkää ottako kesäkissaa! - Kissat
heke kirjoitti:
Joo, Mä oon aina halunnu kans tollee löytää ja pelastaa, mut eipä täällä kaupungissa niitä paljoo oo.. Mökilläkään ei muuta oo ku supikoiria. Ja siellä on muutenkin yks koira.. Ittelläni kans on kaks kissaa, mut eii kesäkissoja, tai mistäs mä sen tiedän os ne joskus on ollu. Löyty emo ja se tuli mun äidin työpaikalle, ja muutaman päivän päästä, ku mun äiti oli ruokkinu niitä, ni se toi sit semmosee muutaman päiväsii pentuiki :D Ne on niin söpöjä. Me sitte otettiin yks pentu ja se emo.. Nyt ne voi hyvin lämpimällä sohvalla, tai sitten ne tulee viereen nukkumaan :D Mä oon aina haaveillu, että mulla olis noin 10 kissaa :D ja ehkä yks koira.. Se ei kyllä taida onnistua. Pitäis olla hyväpalkkanen työ, tai sitte hyväpalkkanen mies :D heh.. Kaippa se joskus onnistuu..??
- Mantelinuuteli
... kirjoitti:
Kissat, jotka on opetettu kotikissoiksi, ei pärjää luonnossa. Se on huomattu jo monta kertaa. Miksi se ei mene jollekkin päähän? Ajatella, jos ite olisit kissan asemassa, sinut eka otettaisiin mukaan jonnekkin mökille, ja kesän loputtua hylätään sinne? Olisiko hauskaa? Ilman ruokaa, vettä, ja kaikkea jota tarvitset? Jos ei aijo pitää kissaa, ei sitten ota koko kissaa!!!!!
- Noin on asiat:(
Fani69 kirjoitti:
On se tosiaan väärin jättää pieni kissa yksin oman onnen nojaansa...tuollaiset ihmiset pitäis piekseä kunnolla ja jättää itse metsään(syvälle metsään) niin näkis osaisivatko itse pärjätä ja löytää tiensä takaisin kotiin.
Tänä vuonnakin on paljon niitä, jotka jättävät kissansa paleltumaan!! Ajatelkaas, jos itse olisit kiintynyt joihinkin todella kovasti, saanut ruokaa kun oli nälkä, olivat kaikki paijanneet kun mieliteki, ja yhtenä päivänä sinut jätettäisiin ilman tätä kaikkea!! Kylmä jä nälkä tappavat nämä suloiset eläimet ! Jos tietäisin, jonkun joka ottaa kesäkissan, niin pitäisin kovan saarnan ja vaatisin, että sitä ei jätetä ulos paleltumaan!!
- ei luonnolleen minkää
Petokissa kirjoitti:
Kyllähän sen näkee jo kissan ulkomuodosta, että se on saalistaja. Ja hyvä niin! Pysyvät hiiret poissa nurksita. Yksi huono puoli tässä tutussakin kissassa on; kun ulko-ovelle ilmestyvät rusakon tai sopulin raadot, meno on jo vähän liikaa. Tai kun olohuoneen matolla menee verivanat. Mutta muuten kiva kissa!
Ihmiset: Älkää ottako kesäkissaa!mahda..
kissa on peto, sen tehtävä on saalistaa, ja se saalistaa niin, että se leikkii aluksi saalistamallaan eläimellä. et sinä, biologi, voi päättää saalistaako se huvikseen/leikkiäkseen vai syödäkseen.
eläimellä on vaistot,vaikka päästäisitkin sen vaik viikoksi ulos "leikkimään saalistajaa" kuten näin asian ilmaisit. se ei leiki, se kuuluu sen luontoon. - on otettu
Kultatassu kirjoitti:
Sen verran tutkittu on että toinen löytökissani oli keskikesällä löydettäessään sen verran laiha ettei sitä kuuluisaa metsästäjänvaistoa ollut tainnutkaan sitten löytyä, saati miten olisi talvella käynyt kun energiaa kuluu lämpimänäpysymiseenkin. Ja vaikka kissa saisi ravintoa tarpeeksi hengissäsäilymiseen eikä saa muitakaan sairauksia kylmyyden viemän energian heikentämänä, pakkanen voi palelluttaa esim korvat joista kuoleutuu osa pois, ja ihan täällä etelä-suomen "pikkupakkasissa". Ilveskantakin harvenee muuten talvisin..
liian aikaisin pois emoltaan, jolta se oppii osittain saalistuksen, ei se silloin yksinkään opi.
jos kissa on totutettu sisäkissaksi, elikkäs sille annetaan sisältä kaikki ruoka, ei se völttämättä koskaan opi saalistamaan, mutta vaisto sillä säilyy, aina. - tirrina
ei luonnolleen minkää kirjoitti:
mahda..
kissa on peto, sen tehtävä on saalistaa, ja se saalistaa niin, että se leikkii aluksi saalistamallaan eläimellä. et sinä, biologi, voi päättää saalistaako se huvikseen/leikkiäkseen vai syödäkseen.
eläimellä on vaistot,vaikka päästäisitkin sen vaik viikoksi ulos "leikkimään saalistajaa" kuten näin asian ilmaisit. se ei leiki, se kuuluu sen luontoon.Hei!
Kissa ei kuulu Suomen luontoon ja kissoja on tällä hetkellä liikaa Suomen luonnossa. Jos kaikki kissan omistajat ajattelisivat niin ettei ole mitään väliä kuinka paljon "se oma pieni paupiainen" pyydystää luonnon pikkueläimiä niin Suomessa romahtaisi aika monien pikkueläinten kannat. Olen samaa mieltä että pedoilla on petojen vaistot, mutta tätä en tarkoittanut ed viestissäni.
Edelleenkin biologi - tirrina
Petokissa kirjoitti:
Kyllähän sen näkee jo kissan ulkomuodosta, että se on saalistaja. Ja hyvä niin! Pysyvät hiiret poissa nurksita. Yksi huono puoli tässä tutussakin kissassa on; kun ulko-ovelle ilmestyvät rusakon tai sopulin raadot, meno on jo vähän liikaa. Tai kun olohuoneen matolla menee verivanat. Mutta muuten kiva kissa!
Ihmiset: Älkää ottako kesäkissaa!Juu, ja raadoista saattaa osa olla uhanalaisia eläimiä kuten liito-oravia...
- Elukan omistaja
Jos jättää oven auki kirjoitti:
Ei ole mitenkään järkevä perustelu pitää kissaa ulkona jos kissa karkaa kun unohdat oven auki.
Niin karkaa lapset, vanhukset, koirat kuin muutkin elävät.
Meidän kissat ovat sisäkissoja ja pääsevät ulkoilemaan valjaissa ihan niinkuin muutkin lemmikit.
Liikaa on kissoja Suomessa vapaana, ei ole mukavaa kun kissat juoksee auton alle vain ihmisten piittaamattomuuden vuoksi.
Kissa ei todellakaan kuulu Suomen luontoon eikä myöskään pärjää siellä. Vaikka kissa löytää ravintoa luonnosta, ei se kestä talvea koska on etelän eläin.Omistan periaatteessa kolme kissaa, mutta yksi on päättänyt ettei asu tässä talossa ja pakenee aina kun se yritetään pitää sisällä.
Pakoon saattaa kulua viikkoja tai päiviä sillä kun se päättää lähteä niin se myös menee koska aina en voi olla pitämässä vahtia sen vierellä.
Silti se aina palaa viikon tai pidempienkin tutkimusmatkojen jälkeen takaisin mokoma kun ei edes talvesta välitä ja se joka ehdottaa pyydystämistä niin oletteko yrittäneet napata kissaa luonnossa jos se ei sitä halua?
Kissa menee ja tulee kun haluaa eikä se mitään eläinkantaa juuri verota sillä onhan niillä linnuilla saalistajia ihan luonnossakin(eikö?) joten tuskin se kissa niin suvereeni peto on että olisi ravintoketjun ulkopuolella eikä se silti koko ravintoketjua saa horjumaan koska sille on omiakin vihollisia kuten kettu.
Joskus se ei ehkä sitten palaa takaisin mutta siihen asti aion pitää siitä huolta kun se kerran on päättänyt elää noin.
Olisiko parempi lukita se sisälle ja vahtia jatkuvasti tai lopettaa se vaistojensa noudattamisen tähden?
Luonto vain on sellainen että kaikkien aika tulee joskus tai muuten se ei toimi. Darwinillakin olisi jotain tukea tuohon(ihan vain huomautuksena biologille).
Ps.
Lisäksi kun yksi näistä kolmesta ei juuri poistu sisältä ja asui vuoden pentuna kerrostalossa ennen meille saapumistaan niin se on sairain ja huonokuntoisin joka vaatii eniten huoltoa ja on riippuvaisempi kuin kaksi ulkoilevaa kissaa.
Kissa on riippuvainen ihmisestä mutta vain tiettyyn rajaan asti, kukaan ei pakota(toivon) lapsiaankaan pysymään vierellä, vaikka tukea ja apua välillä tarvitsevatkin. - nahasta hyvät rukkaset
tirrina kirjoitti:
Hei!
Terveisin biologiJoo täytyy muistaa ,että kissojen pito vapaana kaupungin alueella on kielletty HUOM. KIELLETTY !!! Ja ei se vapaanaolo mitään ,pyytäväthän ne hiiriä ja rottia , hyvä näin ,,,,,,, mutta se kusen haju , kun ne vapaanakulkevat kuseksivat naapurien pihoille !! Kertokaahan viisaat kuinka saan pysymään ne vapaanakulkevat pois pihaltanikuseksimasta ,,,,kyselee yks naapurin katteihin kyllästynyt !!!!!!
- kissanystävä14
entäs.. kirjoitti:
Mitä jos on "villikissa" lemmikkinä. Kissa joka pelkää kaikkia muita paitsi omaa perhettään ( harvemmin tykkää olla edes omistajiensa sylissä vaan hätääntyy useimmiten) Metsästää vaan ravinnokseen. Lähtee kuleksimaan kesäksi (enimmillään matkalla ollut 7kk) ja tulee sitten syksyllä kotia. Löydetty hylättynä pentuna, ilmeisesti kesäkissa. Ei kuleksi pihoilla vaan pysyttelee metsissä ja välttää ihmisiä.
Minun äidillänikin on ollut löytökissa lemmikkinä. Kissa saattaa olla epävarma kaikkia ihmisiä kohtaan jos sitä on kohdeltu huonosti esimerkiksi lyömällä tai jos se on vaikka raapinut tapetteja sitä on pidetty nälässä. Sellaistakin tapahtuu..
Sen vuoksi se ei ehkä halua olla "sylikissa".
Tällaisten kissojen kohtalot ovat aina surullisia ja olen lukenut yhdestä kissasta joka yritettiin tapaa monin eri tavoin ja sille jäi kauheat traumat. Silti joku ihana ihminen otti sen ja rakasti sitä. Se yritettiin hukuttaa,sen päätä oli hakattu tylpällä esineellä ynnämuuta. Kauheaa minusta!!!
Jos aikoo ottaa kissan ja jättää sen vkesän päätyttyä,pitää ensin miettiä millaiselta tuntisi olla itse hylätty kissa. Rakastamasi ihmiset lähtevät,sinä jäät. Tulee kylmä,ei ole ruokaa,sinä odotat että joku rakastamistasi tulee ja ottaa sinut sisään lämpimään luokseen. Mutta ketään ei tule. - ?what?
Elukan omistaja kirjoitti:
Omistan periaatteessa kolme kissaa, mutta yksi on päättänyt ettei asu tässä talossa ja pakenee aina kun se yritetään pitää sisällä.
Pakoon saattaa kulua viikkoja tai päiviä sillä kun se päättää lähteä niin se myös menee koska aina en voi olla pitämässä vahtia sen vierellä.
Silti se aina palaa viikon tai pidempienkin tutkimusmatkojen jälkeen takaisin mokoma kun ei edes talvesta välitä ja se joka ehdottaa pyydystämistä niin oletteko yrittäneet napata kissaa luonnossa jos se ei sitä halua?
Kissa menee ja tulee kun haluaa eikä se mitään eläinkantaa juuri verota sillä onhan niillä linnuilla saalistajia ihan luonnossakin(eikö?) joten tuskin se kissa niin suvereeni peto on että olisi ravintoketjun ulkopuolella eikä se silti koko ravintoketjua saa horjumaan koska sille on omiakin vihollisia kuten kettu.
Joskus se ei ehkä sitten palaa takaisin mutta siihen asti aion pitää siitä huolta kun se kerran on päättänyt elää noin.
Olisiko parempi lukita se sisälle ja vahtia jatkuvasti tai lopettaa se vaistojensa noudattamisen tähden?
Luonto vain on sellainen että kaikkien aika tulee joskus tai muuten se ei toimi. Darwinillakin olisi jotain tukea tuohon(ihan vain huomautuksena biologille).
Ps.
Lisäksi kun yksi näistä kolmesta ei juuri poistu sisältä ja asui vuoden pentuna kerrostalossa ennen meille saapumistaan niin se on sairain ja huonokuntoisin joka vaatii eniten huoltoa ja on riippuvaisempi kuin kaksi ulkoilevaa kissaa.
Kissa on riippuvainen ihmisestä mutta vain tiettyyn rajaan asti, kukaan ei pakota(toivon) lapsiaankaan pysymään vierellä, vaikka tukea ja apua välillä tarvitsevatkin.Jos se ei sitä halua?
Kesäkissat ajan mittaan villiintyvät, ja jos niitä ei napata eläinsuojaan jossa niillä on mahdollisuus löytyy HYVÄ koti, ne vain lisääntyvät ja lisääntyvät...kissoja on tälläkin hetkellä suomen luonnossa LIIKAA!!!!
Kesykissat ja villiintyneet kissat poikkeavat toisistaan huomattavasti!
Villiintyneet, hylätyt kesäkissat eivät ole tottuneet ihmisiin ja jolkottavat karkuun jo kaukaa.Onneksi on näitä ihmisiä jotka loukuilla niitä nappaavat eläinsuojiin. - kissanystävä
nahasta hyvät rukkaset kirjoitti:
Joo täytyy muistaa ,että kissojen pito vapaana kaupungin alueella on kielletty HUOM. KIELLETTY !!! Ja ei se vapaanaolo mitään ,pyytäväthän ne hiiriä ja rottia , hyvä näin ,,,,,,, mutta se kusen haju , kun ne vapaanakulkevat kuseksivat naapurien pihoille !! Kertokaahan viisaat kuinka saan pysymään ne vapaanakulkevat pois pihaltanikuseksimasta ,,,,kyselee yks naapurin katteihin kyllästynyt !!!!!!
no en ole kyllä koskaan kuullut sellaisesta ongelmasta että kissan kusi haisisi jossain!! Koirathan ne kuseksii ulkona joka paikkaan ja omistajat ei kerää paskoja edes lenkkipolulta. Ei pystynyt metsäpolulla kävellä kun lumet suli koska oli kikkareita 10 cm välein joka puolella!
Kissa on villieläin luonnostaan ja pärjäisi luonnossa ihan hyvin jos edeltäjätkin olisivat luonnossa kasvaneita MUTTA Suomessa kissat ovat kotieläimiä ja tarvitsevat kodin jossa saa ruokaa ja suojaa ja huolenpitoa. Meidän kissat on olleet aina ihan tyytyväisiä ulkokissoja ja tulevat aina yöksi kotiin aivan itse! Se joka ottaa kotieläimeksi kissan ja jättää sen luonnon armoille on raakalainen. Niillä ei ole tarvittavia selviytymistaitoja.
- !!!!
Älä ota kesäkissaa!
Mikä jäi mökille?
Tuijotti ovea pieni kissa,
oli aivan hädissään.
"Minä se täällä, avatkaa ovi.
onhan jo pimeää!
On nälkä ja jano,
unikin jo.
Minua paleltaa.
Tuo metsäkin huokuu niin pelottavasti,
on jo kuurassa maa."
Nyt pysyy ovi suljettuna,
nukkuu portailla vainaja.
Sillä jäätynyt pisara poskellaan
ja silmät suljettuna.
Se pisara hyljätyn kyynel on,
se itkunsa itkenyt on.
Vain yksi ovi armahti hyljätyn,
päästi lämpöön ja valohon.- tiukuliinu
ihan tuli kyynel silmään kun tuon luin! Niin koskettavaa ja niin totta (ikävä kyllä!)
On se ihme kun ihmiset eivät tajua olla hylkäämättä niitä kissojaan, kun asiasta kuitenkin JOKA VUOSI käydään keskustelua!! ja pitäisihän sen jo JÄRJENKIN sanoa ettei kissa pärjää luonnossa yksin!! - Sinna90
nyt itken täällä. aivan ihana runo. mutta toivon että millekkään eläimelle ei käy niinkuin tässä runossa. pitäkää huoli eläimistänne!
- Nimetön
...TURHAN RAJUSTI! ;)
- minä vain...
Minusta ei ole mitään järkeä ottaa kissa VAIN kesäksi, ja sitten hylätä jonnekin metsään. Eihän se edes ole reilua! Ajatelkaa, jos esim. oma äiti pitää omaa lastaan vain kesän itsellään kotona ja sitten heittää sen metsään oman onnensa nojaan... Sori vain... Mun mielipide.
- nannutsi
olen aivan samaa mieltä. miksi ihmeessä ottaa mikä tahansa eläin ja hylätä se? minusta se on aivan kamalaa. ihmiset, jos otatte eläimen siitä on myös pidettävä hyvää huolta! jos ette pysty pitämään huolta, älkää ottako lemmikkiä!
- Kahdenkissanomistaja
Ajatelkaa miltä kissasta tuntuu kun se hylätään! Ensin ruokitaan ja hoidetaan jne. Sitten hylätäänkin vain! ÄLÄ OTA KESÄKISSAA, TARJOA SILLE KOTI YMPÄRI VUODEN!!!
- kissallakin on tunteet
talossa näkee tosi surkeita kohtaloita. Käyn vapaaehtoisena hoitamassa hylättyjä pieniä ja välillä jopa täysi-ikäisiäkin kissoja siellä kannattaisi jokaisen käydä katsomassa mitä ihmiset ovat aikaan saaneet ottamalla kissan hetken mielijohteesta. Ihmiset ovat julmia itse en jättäisi kissojani jotka ovat 15, 14 ja 2 vuotiaita tosin eka kissa tuli taloon todellakin vain hetken mielihalusta, mutta ei tullut mieleenkään syksyn tultua lempata sitä ulos seuraavat ovatkin sitten ns. kesäkissoja löytökodista ostettuja hylättyjä reppanoita. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET HANKKIKO KISSAA JOS EI OLE TARKOITUS PITÄÄ SITÄ KOKO SEN ELÄMÄN AJAN. kYLLÄ KISSA HYVÄN HOIDON PALKITSEE ESIM. ILTAISIN KÄPERTYMÄLLÄ KAINALOOSI "HURISEMAAN"!!!
- Raavas mies
Voi juma..ta kun voivat jotkut ihmiset olla tyhmiä ja omahyväisiä EI mitään elukkaa oteta ihmisen takia itselle vaan ihminen on eläintä varten!
Ei nykyajan elukka osaa eikä pysty itselleen ravintoa hakemaan tai muutoin selviytymään luonnon oloista keskenään!
Jos joku muuta väittää piss....a on päässä ja paljon!
Jos lemmikin ottaa sen myös täysin hoitaa eikä sitä hylkää!
Sama kun ihmiset EIVÄT vie lemmikkejään lääkäriin jos ne ovat kipeitä! Maksaa muka liikaa! Samanlaiset sisuskalut ja sairaudet eläimillä on kuin ihmisilläkin ja ne pitää hoidattaa! Sit pitää miettiä onko rahaa/aikaa pitää/ottaa eläintä, jos näin nuukaksi alkaa.
Toivottavasti sellainen ihminen hylätään tai jätetään hänen sairautensa hoitamatta joka eläimiä kaltoin kohtelee...
T. Kerrankin täysin asiasta avautunut keski-ikäinen mies- Samurai
Kuulla kerrankin asiaa näillä palstoilla. Jospa kaikki muutkin ajattelisivat tavallasi
- juho-olavi2
kyllä voi kissankanssa pitää leikkiä ihan niin kuin koirankin
- hmhhhhhhhhhh
Siis. Kesäkissa on kissa, joka otetaan vain kesäksi, sen jälkeen hylätään julmasti metikköön. Kissa kun ei välttämättä pärjää Suomen luonnossa, vaikka osaisikin saallistaa. Ihmisten ei pitäisi ottaa lemmikkiä, jos siitä ei kesän jälkeen pysty huolta pitämään. Ymmärtää, että ihmiset, jotka tulevat suurkaupungeista, eivät kissaa pysty pitämään enää lomien jälkeen, mutta siinä tapauksessa, ei kannattaisi ottaa kissaa edes kesäksi. Kissa on kuitenkin hyvin itsenäinen eläin, jos sen veisi loman jälkeen kotiin, se pärjäisi kyllä päivät yksinään, jos sen opettaa tekemään tarpeensa hiekkalaatikkoon. Tulette kotiin ja annatte ruokaa ja pidätte muuten huolta.
Onhan sekin mahdollista, että pitää kissaa talvet sisällä ja kesät siellä mökillä. Tämä olisi 100 % parempi vaihtoehto, kuin jättää kissaraukka heitteille. Hävetkää kesäkissan ottajat!
Kun jätätte kissan heitteille, se on sama kuin tappaisitte sen. Ja vielä hyvin raa'alla tavalla. Pikkuinen kuolee nälkään, kylmään tai janoon. Hävetkää!!!!- sama
Pitäisi ehkä miettiä kesäkissa sanalle joku ärhäkämpi synonyymi, joka kuvaa paremmin sitä hylkäämisen julmuutta, kun kissa jätetään kesän jälkeen oman onnensa nojaan. Myös kesäkissan ottajille voisi keksiä jonkin ilkeän nimen mitä ihmiset eivät haluaisi saada perheelleen.
- ?????????????????
Minulla on 2 pusikkoon aikoinaan hylättyä kissaa,jotka ovat nyt kesä-talvi sisäkissoja.Ikää kertynyt 17 v.
- sama
Hyvä että kissoistasi huolehditaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Näitä koko vuoden kissoja voisi kutsua vain sisäkissoiksi. Kesäkissa sanana on mielestäni liian mieto, eikä kuvaa sitä ihmnisen julmuutta, kun hän kesän mentyä hylkää kissansa oman onnensa nojaan.
- näin on..
Kissa on eläin siinä muutkin.. Miettikää ihmiset nyt vähän! Ei koiraakaan jätetä kesämökille yksin kun lomat loppuu! Ei se kissa talven yli pärjää ellei hyvällä onnella löydä uutta "kotia"... Aivan itkettää kun miettii että pieni kissa jäätyisi talvipakkasilla sen takia että omistaja on hylännyt ja pettänyt sen luottamuksen! Sellaisilla ihmisillä ei ole sydäntä.. Ei edes lasten iloksi saa ottaa kesäkissaa! Jos ette muuten saa lapsianne ja itseänne viihdytetyksi loman ajan niin älkää änkekö mökille!
- kesäksi
Kun lapsille ottaa kesäksi kissanpennun tai kaksi, niin siinä on heille tekemistä. Saavat antaa kissalle maitoa ja onkia järvestä kaloja syötäväksi. Oppivat siinä vastuuntuntoa kun on joku mistä pitää huolta päivittäin. Kyllä sitä kissaa aina joku naapuri ruokkii sillä aikaa kun ei olla mökillä. Aina on ollut vastassa kun sinne mennään.
- Risu
kesäksi kirjoitti:
Kun lapsille ottaa kesäksi kissanpennun tai kaksi, niin siinä on heille tekemistä. Saavat antaa kissalle maitoa ja onkia järvestä kaloja syötäväksi. Oppivat siinä vastuuntuntoa kun on joku mistä pitää huolta päivittäin. Kyllä sitä kissaa aina joku naapuri ruokkii sillä aikaa kun ei olla mökillä. Aina on ollut vastassa kun sinne mennään.
Omituista opetusta vastuusta. Ottaa kissa ja hylätä toisten vastuulle. Sekö on hyvää opetusta.Oho. Kissat mukaan kotiin mökiltä. Se on vastuun opettamista. Heistä tulee muuten heitteille jättäjiä aikuisena.
- Raavas mies
kesäksi kirjoitti:
MITÄ jumankauta!? VASTUUNTUNTOA?
Oletko ihan lahopää? Sepäs sitä vastuuta onkin kun kesän muutaman päivän "hoitaa" kissoja. Se EI ole vastuuntunnon opettamista että jätämme kissan vaikka kesällä viikoksi yksin kyllä naapurit katsoo jos katsoo ja näin lapsillesi opetat!!! Saati talveksi!!
Kyllä huomaa ettet ole paljoa kasvatustieteitä lukenut saati omaa maalaisjärkeäsi käyttänyt!
Vastuuntunto kasvaa siitä kun elukan hoitaa HYVIN/SÄÄNNÖLLISESTI sen elämän loppuun asti JOS sellaisen ottaa. Ilman sen rääkkämistä tai tarpeetonta lopettamista! Useat lopettavat itse tai vievät eläinlääkäriin lopetettavaksi kun ei ole aikaa tai taitoja lopulta hoitaa eläintä sillä elukan hoito vie aikaa! Se ei ole " koriste"!
ELÄIN EI OLE IHMISTÄ VARTEN VAAN PÄIN VASTION!!
T. kasvatusalalla työskentelevä
ps. olisi kiva nähdä millanen puupää olet noin livenä - Eewuli
kesäksi kirjoitti:
vastuuntuntoa?
Joopa joo,puhu lahopää pukille.
varsinaista vastuuntuntoa joo kun otat kissan kesäksi lapsilles että ne oppii vastuuta ottaan.
et voi olla ees tosissas. lemmikit otetaan koko loppuelämäksi eikä kesäksi.eikä sitä tosiaankaan jätetä naapureiden hoitoon.
vinkki sulle: älkää ottako enää kissaa. - kesäksi
Eewuli kirjoitti:
vastuuntuntoa?
Joopa joo,puhu lahopää pukille.
varsinaista vastuuntuntoa joo kun otat kissan kesäksi lapsilles että ne oppii vastuuta ottaan.
et voi olla ees tosissas. lemmikit otetaan koko loppuelämäksi eikä kesäksi.eikä sitä tosiaankaan jätetä naapureiden hoitoon.
vinkki sulle: älkää ottako enää kissaa.Eihän tuota pentua ole lapsilta hennonnut kieltääkään, kun ne tuolta naapurin tallilta sen tänne tuovat ja lupaavat yksin hoitaa. Siellä on aina jollain kissalla pennut ja emäntä on laittamassa pentua mukaan, kun lapset käyvät hevosia katsomassa. Isäntä ne muuten hävittää. Hyvin ovat lapset aina kissansa hoitaneet. Ei ole siihen tarvinnut puuttua. Kyllä se kissa tuonne tallin nurkille löytää hiiriä syömään syksyllä, kun täällä ei ole enää ketään ruokkimassa.
- !!!!
kesäksi kirjoitti:
Eihän tuota pentua ole lapsilta hennonnut kieltääkään, kun ne tuolta naapurin tallilta sen tänne tuovat ja lupaavat yksin hoitaa. Siellä on aina jollain kissalla pennut ja emäntä on laittamassa pentua mukaan, kun lapset käyvät hevosia katsomassa. Isäntä ne muuten hävittää. Hyvin ovat lapset aina kissansa hoitaneet. Ei ole siihen tarvinnut puuttua. Kyllä se kissa tuonne tallin nurkille löytää hiiriä syömään syksyllä, kun täällä ei ole enää ketään ruokkimassa.
Et taida ihan täysillä käydä. Jos lemmikin ottaa, siitä pidetään huolta KOKO SEN ELINAJAN, sitä EI jätetä "tallin nurkille hiiriä syömään". Ai että hyvin on kersas hoitanu kissan, joopa joo.. Se ei ole mikään lelu joka otetaan kesäksi ja heitetään sitten tallin nurkkaan kun ei enää kiinnosta. Ilmeisesti harrastat tätä joka kesä, nautitko siitä että kissat kuolevat talvisin paleltumiin ja nälkään/janoon. Vettä kissa ei ainakaan talvella löydä vai mitä luulet? Haluat varmaan että penskoistas kasvaa sellaisia että ne lisääntyy ja pitää sitä vauvaa yhden kesän jonka jälkeen sen voi antaa pois kun ei enää jaksa kiinnostaa.
Mitä jos hankkisit jonkun uuden harrastuksen tai veisit sen kissan nyt herranjumala edes eläinsuojeluvalvojalle tai löytöeläinkotiin jos se on ihan pakko ottaa. Kehtaatkin puhua vastuusta kun et kissaraukan elämästä mitään vastuuta ota! - Eewuli
kesäksi kirjoitti:
Eihän tuota pentua ole lapsilta hennonnut kieltääkään, kun ne tuolta naapurin tallilta sen tänne tuovat ja lupaavat yksin hoitaa. Siellä on aina jollain kissalla pennut ja emäntä on laittamassa pentua mukaan, kun lapset käyvät hevosia katsomassa. Isäntä ne muuten hävittää. Hyvin ovat lapset aina kissansa hoitaneet. Ei ole siihen tarvinnut puuttua. Kyllä se kissa tuonne tallin nurkille löytää hiiriä syömään syksyllä, kun täällä ei ole enää ketään ruokkimassa.
teikäläisellä minkäänlaisia tunteita? ei kissaa jätetä yksin. se tykkää varmasti kattoa kun tet hurautatta autolla meneen taas.ei se kuule välttämättä ees ole sama kissa.
opeta lapsillesi vastuuntuntoa kunnolla ja sinä myös voisit sitä opetella. - Eewuli
!!!! kirjoitti:
Et taida ihan täysillä käydä. Jos lemmikin ottaa, siitä pidetään huolta KOKO SEN ELINAJAN, sitä EI jätetä "tallin nurkille hiiriä syömään". Ai että hyvin on kersas hoitanu kissan, joopa joo.. Se ei ole mikään lelu joka otetaan kesäksi ja heitetään sitten tallin nurkkaan kun ei enää kiinnosta. Ilmeisesti harrastat tätä joka kesä, nautitko siitä että kissat kuolevat talvisin paleltumiin ja nälkään/janoon. Vettä kissa ei ainakaan talvella löydä vai mitä luulet? Haluat varmaan että penskoistas kasvaa sellaisia että ne lisääntyy ja pitää sitä vauvaa yhden kesän jonka jälkeen sen voi antaa pois kun ei enää jaksa kiinnostaa.
Mitä jos hankkisit jonkun uuden harrastuksen tai veisit sen kissan nyt herranjumala edes eläinsuojeluvalvojalle tai löytöeläinkotiin jos se on ihan pakko ottaa. Kehtaatkin puhua vastuusta kun et kissaraukan elämästä mitään vastuuta ota!olen samaa mieltä kanssasi.
- ++++
kesäksi kirjoitti:
Nii joo kesäksi lapset haluaa kissan.V***N SURKEE TEKOSYY!
Et varmasti oo hennonnu kieltääkään,kunhan lapset ovat onnellisia,ei kissalla niin väliä.Sehän on vain eläin.Niinkö sinä tosiaan ajattelet?
Tottakai se löytää ruokaa,tyypillinen juttu.Oot sinäkin taas yksi!
Ajattelepa jos sinut jätettäs syksyksi jonnekin metsän keskelle vailla suojaa ja ruokaa.Luoja siunatkoon kissaasi.ÄLÄ IKINÄ OTAA KISSAA,TIEDOKSI SINULLEKIN.
Kissat ovat eläviä olentoja siinä missä ihmisetkin.Kyllä hävettää olla ihminen.
- merja
se tarkoittaa kissanpennun ottamista vain ja ainoastaan kesän ajaksi ja mun mielestä törkeää tuollainen kun hylätään minne sattuu kun pentuihanuus menee ohitse
- Jenniezz
ei saa ottaa kissa vain kesäkissaksi. se on sama kuin nykyään kaikki teinit synnyttävät lapsia ja lapset huostaan otetaan viimeistään 1-vuotiaina kun vanhemmat eivät ajatelleetkaan asiaa sen pidemmälle että halutaankin elää nuoruutta viellä.. Baari ikäkin vasta lähestyy.. harvemmin ihmiset kuitenkaan heittävät lapsiaan metsään kun ne kasvavat isommiksi tai eivät enää jaksakkaan kiinnostaa.. MIKSI sitten eläimiä?
- sama
Sellaista se on tämä ihmisen valikoiva hoivavietti pientä pehmeää karvakerää kohtaan. Ei enää voida ottaa mukaan eikä kiinnosta kun on liian suuri hellittäväksi tai ei sovi yhteen kaupunkiasunnon sisustuksen kanssa.
Sama hoivavietin nurinkurisuus on tuo liian nuorena alle 12 viikkoisena otettavat pennut. Kissa pitää saada väen väkisin vain joidenkin viikkojen ikäisenä kehittymättömänä raakileena, että sitä sitten saa helliä ja retuuttaa mielin määrin. Vanhenpana vauhkoontunut pentu sitten on hullu ja mielenvikainen kun ei ole oppinut kissan tavoille. Ei auta muu kun viedä piikille moinen, vaikka kissalla olisi vielä 20 vuotta elinaikaa jäljellä.
- Weeberin kaasari
Ihmettelet mikä on kesäkissa!?
No minäpä selitän. Olin näet vuonna 1985 Oxfordin yliopistossa opiskelemassa biologiaa ja eläintiedettä. Kesäkissa määriteltiin tuolloin aivan omaksi lajikseen. Kesäkissa on kooltaan pieni, söpö ja avuton. Luontoon yksin jätettynä se ei selviä mitenkään suomalaisessa ilmastossa vaan vaatii avukseen toisen lajin kuten ihmisen apua ja turvaa. Kesäkissa ei ole ilves, kuten yleisesti luullaan vaan kuuluu kylläkin samaan heimoon. Tämä rotu ei myöskään ole sama kuin kotikissa, joskin ulkoisilta ominaisuuksiltaan muistuttaakin erehdyttävästi kotikissaa. Kesäkissan tunnistaa yleensä säikystä käyttäytymisestään, laihuudestaan ja ihmispelosta sekä mahdollisesta rähjäisestä turkistaan. Kesäkissan nähdessäsi on aina syytä ottaa yhteyttä eläinsuojeluvirannomaisiin sillä kuten edellä jo mainittiin, kesäkissa ei ole Suomen alkuperäistä lajistoa vaan kuuluu muualle ja toisena seikkana, kesäkissa aiheuttaa myöskin muulle luonnolle ja eläinlajistolle valtavia tuhoja tappamalla huvikseen harvinaisia lintulajeja kuten mm. talitinttejä, punatulkkuja, västäräkkejä ja ajoittain myös liito-oravan poikasia.- metsänhoitaja kainuusta
Kyllä hyljättyjenkin eläimien tulee saada olla vapaana.Ei siinä tarvita eläinsuojeluviranomaisia.Jokaisella eläimellä on oikeus elämään oli se sitten millainen tahansa.Suomessakin on paljon suurimpia rikollisia ja luonnontuhoojia kuin kissat.Ihmisiä pidän pahempana kuin eläimiä.Ehdottaisinkn että tulisi perustaa ihmissuojeluviranomaisjärjestö jonka tehtävänä olisi lopettaa sairaat, vammaiset, vanhukset,yksinhuoltaja-perheet,rikolliset ja muutoin agressiiviset ja kelvottomat ihmiset.Perustelisin sitä sillä että kaikki yllämainitut ovat kuormana luonnolle koska eivät pysty omillaan elättämään itseään vaan turvautuvat yhteiskuntaan ja sitäkautta verhomaisesti tuho heijastuu luontoon kuormituksena.Ei täällä tarvita muita kuin viisaat ja hyvät yksilöt,
- Eewuli
metsänhoitaja kainuusta kirjoitti:
Kyllä hyljättyjenkin eläimien tulee saada olla vapaana.Ei siinä tarvita eläinsuojeluviranomaisia.Jokaisella eläimellä on oikeus elämään oli se sitten millainen tahansa.Suomessakin on paljon suurimpia rikollisia ja luonnontuhoojia kuin kissat.Ihmisiä pidän pahempana kuin eläimiä.Ehdottaisinkn että tulisi perustaa ihmissuojeluviranomaisjärjestö jonka tehtävänä olisi lopettaa sairaat, vammaiset, vanhukset,yksinhuoltaja-perheet,rikolliset ja muutoin agressiiviset ja kelvottomat ihmiset.Perustelisin sitä sillä että kaikki yllämainitut ovat kuormana luonnolle koska eivät pysty omillaan elättämään itseään vaan turvautuvat yhteiskuntaan ja sitäkautta verhomaisesti tuho heijastuu luontoon kuormituksena.Ei täällä tarvita muita kuin viisaat ja hyvät yksilöt,
täälä on taas yksi tollo. sinutkin siis pitäisi lopettaa. meidät kaikki pitäis lopettaa.
kaikki me ollaan rasitetta.sinä varsinki.
PÖHKÖ!!
hohhoh - ...........
Ehkä sun kannatais alkaa vaikka taksikuskiks. Kunhan et ajele kesäkissojen päältä.
- ++++
metsänhoitaja kainuusta kirjoitti:
Sinäkin?! Älykääpiö!
Voi että mua raivostuttaa!
Mene lääkäriin!
- ...
Jos ottaa lemmikin, siitä täytyy osata pitää huolta, sitä täytyy osata rakastaa ja sille täytyy olla uskollinen! Eläimet kyllä tajuaa sen jos ihminen kohtelee sitä kaltoin.. Ja jos kerran petät sen niin luottamusta on vaikea saada takaisin.. Kyllä ne kesäkissat jotka jätetään mökeille kuolemaan niin kyllä ne tajuaa että niiden "omistaja" on pettäny ne... On kissoillakin tunteet!
- ...
Ei niitä kesäkissoja tartte hylätä sinne mökille. Voihan niitä yrittää myydä tai lahjottaa tai vaikka ampua suoraan kuoliaaks niin eivätpähän jää mökin kuistille kitumaan. Se on kissankin kannalta parempi jos sen kiduttamatta tappaa suoraan, kuin että hylkää mökille kesän lopulla. Mökille hylätty kissa vaan kituu kuoliaaks. Kyllä toi eläinrääkkäys on väärin.
- jag de bellouet
moi! mun mielestä olis parempi jos kesäkissoja ei olisi tai sitte ku syksyllä palaa kaupunkiin niin edes antais kissan pois!
- sama
Saattaisi vaan pahentaa kesäkissaongelmaa, jos vaikkapa löytöeläintalossa olisi tuollainen kesäkissojen luovutuspiste mihin voisi antaa kissansa kesän jälkeen. Ihmiset vaan tulisi saada sen verran vastuuntuntoisemmiksi, etteivät ota kesäkissaa jolleivat voi lemmikkiä pitää jatkossa ympäri vuoden.
- miumau...
Ei sellaista käsitettä kuin "kesäkissa" edes pitäisi olla olemassa. Mutta ikävä kyllä on. Ihminen, joka ottaa kissan tai minkä tahansa eläimen, tietäen että joutuu luopumaan siitä, tai edes välittämättä eläimen kohtalosta, ei ole eläinrakas. Suuresti siis ihmettelen, miksi tällainen ihminen ottaa alunperinkään kissan. Onko se juuri sitä, että lapsilla olisi mökillä mukavaa? Ostakoon sitten leluja tai mitä vain muuta, kunhan muistavat että kissakin on elävä olento, joka kärsii talven, jos edes eloon jää. Ja pysyvästä kodista ei ole tietoakaan siinä vaiheessa.
Itse pidän kissoista yli kaiken. Muistakaa ihmiset, että kissoja palvottiin muinaisessa Egyptissä jumalina.
Toivotaan, että nämä kesäkissan ottavat ihmiset, saavat joskus kokea saman kuin se pieni luonnonarmoille jäänyt kissa. Itse ainakin toivon, että hyvät tekoni painavat enemmän vaa'assa kuin pahat teot. Kyllä nämä vielä joskus jossakin punnitaan.- sama
Aina kannattaa yrittää vähentää näiden syksyllä hylättävien kissojen määrää valistamalla ihmisiä ja herättämällä näin uinuvan omantunnon huomaamaan ettei kissa ole esine vaan elävä olento. Jospa vaan vanhempien lisääntynyt laiskuus, kun ei viitsitä leikkiä lapsien kanssa, on syynä kesäkissan ottoon. Siinä on kissan jumalointi nykyisin kaukana.
- Alex_
Joo nää kesäkissajutut pyörii aina ja silti niitä jätetään. Mun asunnon lähellä, asun siis korvessa, joku on vissiin kauan sitten hylännyt luontoon kesäkissan. Mutta, kyllä ne selviää. Tänä päivänä siellä on kukoistava villikissaelämä, ovat säikkyjä mutta niitä näkee joka päivä. Ei päästä lähellekkään. Karsii rotat ja hiiret minimiin. Joka kesä paljon pentuja. Mua ei häiritse. Kyllä ne SELVIÄÄ!
- Maire
Sietäisit vetää itsesi pihakuusen latvaan. Vapaana juoksevat kodittomat kissat on loukutettava ja vietävä eläinsuojelun hoteisiin. Kissa ei normaalisti selviä suomen talvesta. Ne jotka selviää, pääsevät johonkin lämpöön välillä. Ulkona elävä kissa ei selviä.
- Niko
Eiköhän olis paras ilmoittaa kunnan terveys tai eläinsuojelu tai ympäristöihmisille tuosta
- maire
Niko kirjoitti:
Eiköhän olis paras ilmoittaa kunnan terveys tai eläinsuojelu tai ympäristöihmisille tuosta
Nimenomaan eläinsuojelu ihmiset tekevät tätä loukutusta. Sorry kun tuli tuollainen paha lipsu. Siis heille ilmoitus ja he loukuttavat.
- Cat2332
Kukoistava villikissaelämä? Jatkuva pelko kylmään kuolemisesta tai loukkuun jäämisestä. Kissa menehtyy äkkiä, jos loukkaantuu saalistusretkellään tai reviirikiistoissa toisten villiintyneiden kissojen kanssa. Kylmyys nälkiinnyttää kissaa ja jos se ei pääse lämpimään, sen kaikki energia menee lämpimänä pysymiseen; tämä taas heikentää yleiskuntoa ja vastustuskykyä. Kissa kuolee kituen. Ei kissa selviä luonnossa. Jos selviäisikin; niin kuin nämä villiintyneet navettakissat, joiden lisääntymistä ei millään tavoin säännöstellä; kehittyy villiintyneitä laumoja, joissa heikoimmat kuolevat. Sukurutsatut kissat lisääntyvät, kun maalaisten mielestä on hienoa, kun kissat pyydystävät rottia ja hiiriä. Haavoittuneet, nälkiintyneet ja paleltuneet kissat; jos vieläkin ovat hengissä; tartuttavat toisiinsa tauteja, kapia, täitä ja kirppuja. Villiintyneen kissan kuolema on yleensä lähes poikkeuksetta aina pitkä ja kivulias. Ihmisasutuksen liepeillä elävät sukurutsasta syntyneet kissalaumat voivat pahimmillaan tartuttaa tautinsa ja kirppunsa myös ihmisiin; varsinkin lapsiin, jotka ovat tekemisissä kissojen ulosteiden kanssa. Ajatelkaa mitä tauteja rotta kantaa! Samaa tautia se kissakin kantaa, koska sen heikentynyt vastustuskyky ei pysty enää pelastamaan sitä bakteereilta ja viruksilta. Kesäkissan hylkääminen on aina väärin! Villiintyneet kissat on aina otettava kiinni tai lopetettava. Kissa ei kuulu Suomen luontoon ja jos joutuu siellä yksin elämään, on kuolema lähes aina edessä; kivulias sellainen.
- Raavas mies
Jätetään sutkin sinne korpeen ilman autoa, ruokaa, juomaa yms... Katsotaan kuinka villi-ihmiskanta kukoistaa sen jälkeen. Älä välitä kyllä sinä selviät!
ps. älä välitä ei mua häiritse jos sut sinne jätettäis - ++++
Repesin tohon sun kommenttiin xD
Kukoistaa?
V***u sietäis sunkin hypätä kalliolta alas.
- hööök
jajaa mikshän
- sama
Ulkokissa, sisäkissa, näyttelykissa ja kesäkissa. Mikä ei kuulu joukkoon?
- joka ottaa
eläimen kun eläimen joka määritellään lemmikiksi on vastuussa sen hoidosta!!!ne jotka hylkää eläimensä ilman syytä ovat HOMOJA JA RAUKKOJA!! eläimensä voi antaa pois jonnekin missä sitä edelleen hopidetaan jos syy löytyy...älä ota jos et huoli sanomahan on ihan helvetin selvä ja yksinkertainen...
- Haapa
Vielä on lisättävä, että kissa myös kiintyy perheeseensä, ellei kohdella kaltoin, vaikka ei ihmiset sitä huomaa eikä pidä minään kun se on vaikeampi "lukea" kuin esim. koirasta. Jotkut kissat ovat erittäin tunteellisia.
- Villeeh
Miksi jättää kissa oman onnensa nojaan?
Jos otat kesäkissan vaikka mökille kesäksi, mikset voi ottaa sitä koko elämäksi?
Jos otat lapsien iloksi kesäkissan, on siittä pitempi ilo kun otat sen omaksi etkä hylkää heti päivän päästä.
On lapsillakin pitempi ilo kun on kissa kokoajan eikä pari päivää.
Itsellä on ollut 4 kissaa, nyt 3. Vanhin kissa löydetty metsästä, melkein puoli kuolleena kun ihmiset ei osaa pitää kissoistaan huolta.
Muut 3 kissaa löjöttävät ulkona.. Muttei täysin vapaana. Onhan niillä narut mitkä pitävät kissat tietyillä rajoilla.
Jos asut kerrostalossa on parempi laittaa jotain verkkoa yms parvekkeelle jos annat kissan olla parvekkeella. Ja muutenkin. Asun 4 kerroksessa ja yläpuolelta putosi 6-8 kerroksesta kissa PARVEKKELTA!!!. Kissa kuoli kyllä mutta kitui 1-10 minuuttia. Koitti viedä itseään tassujen avulla eteenpäin. Mutta jäi kauheat veri jäljet.
Pudotteletteko tekin kissoja parvekkeelta? Hylkäätte oman onnensa nojaan?
Rääkkäätte?
Vai pidättekö huolta? - nikki
Villeeh kirjoitti:
Miksi jättää kissa oman onnensa nojaan?
Jos otat kesäkissan vaikka mökille kesäksi, mikset voi ottaa sitä koko elämäksi?
Jos otat lapsien iloksi kesäkissan, on siittä pitempi ilo kun otat sen omaksi etkä hylkää heti päivän päästä.
On lapsillakin pitempi ilo kun on kissa kokoajan eikä pari päivää.
Itsellä on ollut 4 kissaa, nyt 3. Vanhin kissa löydetty metsästä, melkein puoli kuolleena kun ihmiset ei osaa pitää kissoistaan huolta.
Muut 3 kissaa löjöttävät ulkona.. Muttei täysin vapaana. Onhan niillä narut mitkä pitävät kissat tietyillä rajoilla.
Jos asut kerrostalossa on parempi laittaa jotain verkkoa yms parvekkeelle jos annat kissan olla parvekkeella. Ja muutenkin. Asun 4 kerroksessa ja yläpuolelta putosi 6-8 kerroksesta kissa PARVEKKELTA!!!. Kissa kuoli kyllä mutta kitui 1-10 minuuttia. Koitti viedä itseään tassujen avulla eteenpäin. Mutta jäi kauheat veri jäljet.
Pudotteletteko tekin kissoja parvekkeelta? Hylkäätte oman onnensa nojaan?
Rääkkäätte?
Vai pidättekö huolta?myös metsästä löydetty kissa ollut jo vuosia.
Meille kissa on silmäterä, joka saa huomiota ja
on oppinut taas luottamaan ihmisiin.
Minulla kissan lempipaikka on parveke.
Lasitettu, ei pääse putoamaan.
Valjaissa myös ulkoilutan kaksi kertaa päivässä.
Jotkut ihmiset ovat tunnevammaisia, eivät omista säälin tunnetta, jolle ei valitettavasti voi mitään.
- kesäkissan ottajille/kissan...
Vaeltaa nyt pikkuinen, alla taivaan tähtien. Etsii lämpöä, tahtoo hoivaa, oi jos vain ois koti tolla.
Väsy on ja paleltaa, nälkä vaivaa, auttakaa! Pimeä ja pelottaa, jossain oksa katkeaa.
Vielä jaksaa vähäsen, kulkea yli hankien.
Voimat loppuu, paleltaa, tahtois mennä nukkumaan.
Nuupahtaa nyt pikkuinen, hankeen väsyy täristen.
Toive takaa silmien, loistaa kerran viimeisen: jospa ois koti mulla, missä ois lämmin olla!
Kissa hiljaa silmät sulkee, huokaa, läpi tähtitaivaan kulkee.
Pieni ruumis kylmenee, peittyy alle lumisatehen.
Vaan nyt on kissan hyvä olla, vihreimmillä nurmikoilla.- sama
Jospa vain kesäkissan ottajat vähänkin pystyisivät ajattelemaan tätä kissan tulevaisuutta todenperäisensti, eivät ehkä lapset seuraavana kesänä enää saa kaipaamaansa elävää lelua. Aivan liikaa on kuitenkin näitä vastuuttomia kissan hylkääviä ihmisiä.
- eläinrakas aina
.. kissa joka otetaan vain kesäksi mökille tai muualle. lasten iloksi tosiaan.
tosiasiassa kissa ei pärjää luonnossa yksin jos se jätetään oman onnensa nojaan.
eikö kissan ottajalla ole ollenkaan sydäntä? vai eikö ottaja tiedä ettei kissa selviä yksin?
jos tietää tällaisen seikan,ei pidä ottaa kissaa ollenkaan.vaikka olisi kuin eläinrakas tahansa.
kesäkissan ottajat,ottakaa järki käteen ennenkuin harkitsette edes kissan ottoa.joko pidätte sen kokonaan ettekä jätä sitä heitteille tai ette ota koko kissaa.
eläimilläkin on tunteet.nekään ei tyhmiä ole.- IHMISIA!
Jos tommosia ihmisiä on oikeasti olemassa ne ei ole edes ihmisiä mun mielestä!!! mutta,olkaa huolehti! luonto kostaa! paha saa aina palkkansa,what come's arownd that come's arownd"
KAIKILLE SIOILLE! saavat kyllä takaisin jossakin muodossa samaa kohtelua elämässään,olkoot kyse oletko kohdellut ihmisiä tai eläimiä HUONOSTI! samanlaista paskaa saat kyllä ennemmin tai myöhemmin niskaasi! sitten muistatte mitä teit sille kissalle tai ihmiselle!
Tällaista se elämä vaan on! takaisin saat! teetkö pahaa tai hyvää!
se on VARMA! - korjaus
IHMISIA! kirjoitti:
Jos tommosia ihmisiä on oikeasti olemassa ne ei ole edes ihmisiä mun mielestä!!! mutta,olkaa huolehti! luonto kostaa! paha saa aina palkkansa,what come's arownd that come's arownd"
KAIKILLE SIOILLE! saavat kyllä takaisin jossakin muodossa samaa kohtelua elämässään,olkoot kyse oletko kohdellut ihmisiä tai eläimiä HUONOSTI! samanlaista paskaa saat kyllä ennemmin tai myöhemmin niskaasi! sitten muistatte mitä teit sille kissalle tai ihmiselle!
se on VARMA!siis **what GO'S arownd that COMES arownd!
pistäkää toi taskuunne! - chenare.
IHMISIA! kirjoitti:
se on VARMA!Olen hoitanut kulkurikissaa. Hänellä oli etukäpälän murtuma. Vein sen eläinlääkärille. Odotiin kun kissa toipui sen jälkeen antoin kissan maaseudulle tutuille. Tarina loppui ikävästi. Kissan tappoi iso koira. Tuntui pahalta. Tuntu pahalta vielä nytkin vaikka aika on mennyt jo n.18 vuotta.
- Kissakas
korjaus kirjoitti:
siis **what GO'S arownd that COMES arownd!
pistäkää toi taskuunne!Täällä joku kirjoitti, että ymmärtää jos joku ei voi ottaa kissaa suurkaupunkiin jne. Miksei?? Kissa oppii kyllä sisäsiistiksi. Ruokinta ja hiekkalaatikon tyhjäys ja ovat äärimmäisen pieniä vaivoja siitä ilosta mitä kissat tuovat! Itselläni on kaksi kissaa ja ne ovat aina sisällä, vaikken kaupungissa asukaan. Toki ulkoilutan niitä valjaissa, mutta vapaana ne eivät kuljeskele.
Suurin syy tähän lienee se, että olen 13 yhteisen vuotemme aikana niin kiintynyt niihin, että olisi aivan karmeaa jos ne vaikka jäisivät ulkona auton alle, söisivät jonkun ääliön kylvämiä myrkkyjä tai muuten katoaisivat, esim. ketun suuhun jouduttuaan. Sehän olisi kuin lapsensa menettäisi, ja aivan omaa tyhmyyttään!!
Sitä paitsi lain mukaan kissat, yhtälailla kuin koirat, täytyy pitää kiinni! Täällä maalaispitäjässä ei vaan tunnuta laista välittävän, meidänkin ympäristössä kulkee irtokissoja kuseksimassa ja paskomassa kukkapenkkeihin ja talon seinustoille.
Älä missään nimessä ota kesäkissaa, äläkä kissaa ollenkaan, ellet aio huolehtia siitä vähintään 20 vuotta!
PS. Kyllä se kesäkissan ottaminenkin on laissa kielletty - en toki sanamuotoja muista, mutta tuskan tuottaminen eläimille on joka tapauksessa kielletty, ja kissan jättäminen jonnekin yksinään ON tuskan tuottamista!!
- kissaystävä14wee
Mielestäni kesäkissa tarkoittaa sitä että otetaan kissa kesän ajajksi ja sitten se jätetään heitteille. Surullista ja julmaa..
Jos ei voi kissaa ottaa pysyvästi niin ei ota sitten ollenkaan. Ei kotikissoja ole tarkoitettu elämään villeinä.- KasvattajaSuojelia
No viime kesänäkin tänne löytö kotiin tuli 4 kissaa.! Ei vieläkään kyllä näille pojille oo löytynyt uutta kotia!
- Outi
että ihmiset ottavat kesäkissoja. Miksi pitää edes ottaa kissa jos ei sitä halua muutaku pariksi kuukaudeksi?? Ihmiset jotka ottavat kesäkissoja ei tunne vastuuta ollenkaan. Eli älkää ihmiset laittako kissaa kärsimään jättämällä sen oman onnensa nojaan syksyllä.Kiitos.
- Helinä80
Millaisiahan kakaroita tuollaisilla "ihmisillä" tulee?
No, sadisteja, jotka varmaan saisi lopettaa heti aikoinaan! Niistä tulee luultavasti ainakin pääsääntöisesti samanlaisia vähäjärkisiä kuin vanhampansa ovat. Sääli sinänsä.
Ja tuskin tällaisten sadistiyksilöiden vahingonteko rajoittuu vain eläimiin, kaikenlaiset luonnevikaiset ihmiset kun aiheuttavat huomattavat vahingot myös muille ihmisille ja välillisesti koko kansantaloudelle!
- oikeisto.
olen kuullut jo että lakiin tulisi tietty pykälä eläimen hylkäämisestä jotta näille "hylkääjille" saataisiin mahdollisimman kova rangaistus! asia on käsiteltävissä ja tulee varmaan voimaan piakkoin. eli jos joku "hylkääjä" tätä lukee, voit olla varma että rangaistukset tulevat lakiin! ei muuta.
- Monsterr
Sinulle annetaan ruokaa,sinua hellitään, sinun kanssasi leikitään, silloin olet onnellinen.
Kesä loppuu, omistajat häipyvät ja jättävät sinut, yrität hankkia ruokaa, et saa, nälkiinnyt, palellut, kastut, vailla huolenpitoa ja lämpöä. Olet kuolemanpartaalla, surullinen, lohduton,ilman omistajia ja sinun kanssasi leikkiviä lapsia ja kaiken lisäksi ilman ruokaa. Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit juuri tämä surullinen ja yksinäinen kissanpentu?
Varmasti PAHALTA.
Miettikää, hyvät ihmiset. Miksi hankkia kesäkissa, kun se kerran on ensi kesänä kuolleena sinun mökkisi lähettyvillä. Voithan ihan hyvin ottaa sen mukaasi, tai antaa sen jollekkin eläinrakkaalle sukulaisellesi tai ystävällesi.. Miksi jättäisit sen mökillesi ja luulet, että se on siellä iloisena naukuen vastassa?
On niitä parempiakin vaihtoehtoja kun jättää mökille kuolemaan.
Se on ilmiselvää Eläinrääkkäystä monestakin syystä.- kissi
ja tämä kaikki antaa kuvaa siitä millainen ihminen on.. itserakas olento joka ajattelee vain itseään ja omia tarpeitaan ja kun tarve on tyydytetty ei tarpeen tyydyttäjää enää tarvita ja se HYLÄTÄÄN uskottelemalla että kyllä kesäkissa pärjää luonnossa.. Ihminen=raakalainen.
- suojelusenkuli^^
älä hylkää! Kissat ovat kasvaneet aikojen kuluessa niin etteivät enää pärjää luonnossa! Varsinkaan kun talvi tulee..
Meidän kissa katosi kesän alussa ja ei ole vieläkään löytynyt ja toden totta huolettaa jo talvi...
älä jätä! jos et itse enää voi huolehtia: myy, vie jollekkin joka voi, anna pois... mutta ÄLÄ JÄTÄ!!!- On...
Meillä on 2 kissaa jotka on ollu hylättyjä. Nyt ne on meillä lämpimässä, ja niitä ei ikinä hylätä
- kesäkissojavastaan
TE KISSANHYLKÄÄJÄT OLETTE TOSI JULMIA?!!
MIKSI TEETTE NIIN PERKELE?!- Eewuli
Niillä ei ole minkäänlaisia tunteita taikka vastuuta. Niiden mielestä ne ovat vain eläimiä ja niitähän syntyy aina vaan lisää. Ei niitä haittaa jos pari kissaa nyt kuolee.
Raakimukset :(
- hepsukkeli
en hylkäisi kesä kissaani... Eläimiä otetaan sitä varten etttä ne saisivat elää elämänsä loppuun asti niin kuin mekin.... olisiko se teistä kivaa jos teiät hylättäis luontoon? musta ei
- EläinSuojelia
Ne ihmiset jotka sellaista tekevät sais kiduttaa kuoliaaksi!!!!!tai ne sais tappaa silleen et ne jätetään jonnekki kuolemaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- ÄLÄOTAKESÄKISSAA!!!!!!
En voi sietää eläinrääkkääjiä! KAIKKI KISSAT ANSAITSEE HYVÄN ELÄMÄN! VITTU AJATELKAA JOS TEIJÄT ITTENNE HYLÄTTÄS JONNEKI KESÄN JÄLKEEN?
Täällä meilläpäin on monta vapaana juoksevaa kattia! MIETTIKÄÄ "IHMISET" JOTKA HYLKÄÄTTE KISSANNE KESÄN JÄLKEEN!!!!!!!!!! - hellure
EläinSuojelia kirjoitti:
Ne ihmiset jotka sellaista tekevät sais kiduttaa kuoliaaksi!!!!!tai ne sais tappaa silleen et ne jätetään jonnekki kuolemaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ihminenkin on eläin. unohtuko:) aika raakaa ajattelua noin "eläinsuojelijalta"... no joo, on se ihminen aika saakelin pölvästi ketä menee kissan vaa kesäksi hankkimaa.. eiks ne tajuu ees hävetä itteään. ei ne kissat mitää leluja oo. En muute tajuu, mistä nää idiootit saa niitä pentuja, meinaa on sekin aika idiootti ketä ei tarkista luovutettavan pennun kotia ennen kuin sen luovuttaa, vaan mitä sillekään aina voi, kun eihän siitä varmuutta millään saa. Ihan hävettää näiden rääkkääjien puolestakin...
- ei pysty kuvailemaan
ÄLÄOTAKESÄKISSAA!!!!!! kirjoitti:
En voi sietää eläinrääkkääjiä! KAIKKI KISSAT ANSAITSEE HYVÄN ELÄMÄN! VITTU AJATELKAA JOS TEIJÄT ITTENNE HYLÄTTÄS JONNEKI KESÄN JÄLKEEN?
Täällä meilläpäin on monta vapaana juoksevaa kattia! MIETTIKÄÄ "IHMISET" JOTKA HYLKÄÄTTE KISSANNE KESÄN JÄLKEEN!!!!!!!!!!siis jokainen ihminen tajuaa ettei kissakaan selviä suomen talvesta. vai tajuaako?
voiko ihminen olla noin idiootti että ottaa ensin kesäkissan ja hylkää sen sitten?
pitää välillä käyttää aivojaan!
itse en ottaisi kesäkissaa en ikinä. jos joku eläin otetaan seetä pidetään huoli KOKO SEN KISSAN ELÄMÄN AJAN!!!!! jos itse kupsahtaa ensin niin pitää huolehia silti niin että kissan elämä jatkuu kunnollisena!
sellaiset ihmiset jotka rääkkää eläimiä pitäisi panna kokemaan täsmälleen sama! pelkkä sakko tai ehdollinen ei missään tapauksessa riitä.
esim: jos jättää kissan kesän jälkeen metsään niin siitä saa tuomioksi vaikka matkan autiomaahan mutta ei paluulippua ikinä.jos tappaa eläimen vaikka ampumalla niin PAM kuula otsaan!!!!! - ölömölö
ÄLÄOTAKESÄKISSAA!!!!!! kirjoitti:
Täällä meilläpäin on monta vapaana juoksevaa kattia! MIETTIKÄÄ "IHMISET" JOTKA HYLKÄÄTTE KISSANNE KESÄN JÄLKEEN!!!!!!!!!!Eläinraääkkäyshän on laissa kielletty mut kapinointi ei.Ja TOI ON TOTTA.Ja haistakoon PASKA ne kaikki ELÄINRÄÄKKÄÄJÄT.Miks eivät vois tehä jotain viksumpaa!?
- kissa ihminen
Kokeilkaapa te hirviöt jotka otatte kissan vaan kesäksi tulla toimeen "samoilla eväillä" millä se pieni killi riepu!!! Luulen et aika moni alkaa kaivata lämpöä ja rakkautta!!
- vaan
Täällä on aika tunteikkaita kommentteja ja kyllähän sen ymmärtää, varsinkin, jos itsellä on kissa.
En ymmärrä ihmistä, joka ensin hoitaa ja sitten jättää heitteille. Vastuutonta touhua, sitäpaitsi aika huono malli lapsille, varsinkin, jos lapset vielä aidosti pitävät eläimestä, niinkuin arvata saattaa.
Toisaalta en tiedä ainuttakaan tapausta, asun maaseudulla, täälläkin on mökkejä ja toisaalta omakin mökki on, enkä sielläkään ole koskaan moisesta kuullut. Mietinkin, että onkohan noita tapauksia kovinkaan paljon, jotenkin en jaksa uskoa, että ihmiset olisivat niin välinpitämättömiä. No tietysti muutamakin tapaus on liikaa.. Ehkä kuitenkin marginaalinen ilmiö. - ellette huolehdi...
Älkää ottako kissaa, ellette aio huolehtia siitä, kuin perheenjäsenestä. Kissoja ei saa hylätä oman onnensa nojaan :( Rakastan kissoja ja ajatuskin siitä, että joku hylkää kissanpennun oman onnensa nojaan saa minut voimaan pahoin. Ottakaa vastuu ja kantakaa se.
- midd
miten joku ihminen voi olla niin tunteeton. jotenkin vaikea kuvitella aikuista ihmistä, jolla vaikka on omia lapsia ja tekee näin. Siis miten tämä voi rakastaa omia lapsiakaan jos on näin tunteeton Kusipää. Niin suloista otusta (mitään elävää, jos on inhimillinen) ei kukaan voisi jättää yksin istumaan mökin pihalle syksyn kylmään ja itse huristella tyytyväisenä takaisin kaupunkiin..
- ovat olleet hylättyjä
Midd:iltä hyvää tekstiä
Kymmenisen vuotta sitten olen ottanut kaksi kissaani löytöeläinkodista syksyllä. Eivät olleet kesän jälkeen enää kelvanneet. Ottaessani olivat jonkin verran villiintyneitä mutta ajan kanssa oppivat luottamaan. Ihania lemmikkejä joita en voisi koskaan hylätä.
Ihmisten raakuus on välillä aivan käsittämätöntä sellaista kohtaan, joka ei pysty puolustautumaan.
- sassa87
Kesäkissa on sellainen, jota rakastetaan vain sen yhden kesän, kun se on pieni ja sitten se jätetään oman onnensa nojaan... Tekee vain mieli sanoa, ettei ihmiset vauvojakaan tee yhdeksi kesäksi ja sitten kyllästyttyään hylkää... Samalla lailla, kun eläimestä otetaan vastuu, se kannetaan koko lemmikin elinajan.. Ei niin kauan kuin siltä tuntuu...
- tingelitangeli
Jos olette ottamassa kissaa,kannattaa kysellä ensin tarhoilta ja hoitoloista.Joensuussa ainakin
tuntuu olevan jo todella täyttä ja tähän aikaan
kesästä jo!!!Todella alhaista ja surkeaa kuinka ihmiset kohtelevat lemmikkejään ja jos kissa onkin
hukassa sitä ei vaivauduta etsimään tai kyselemään
...herätkää ihmiset!!! - Manu<3
tingelitangeli kirjoitti:
Jos olette ottamassa kissaa,kannattaa kysellä ensin tarhoilta ja hoitoloista.Joensuussa ainakin
tuntuu olevan jo todella täyttä ja tähän aikaan
kesästä jo!!!Todella alhaista ja surkeaa kuinka ihmiset kohtelevat lemmikkejään ja jos kissa onkin
hukassa sitä ei vaivauduta etsimään tai kyselemään
...herätkää ihmiset!!!Mitäs jos se ei ookaan aina hylkäystä vaan, jos kissa vaan katoaa.
Eihän se sitten oo hylkäämistä...
Koska niin tapahtuu muillekin, eikä vaan niille joilla on kesäkissa. Mut samaa mieltä oon siis et sais ampua kaikki jotka ottaa kesäkissan.
Mietiskelin vaan.
- KisuSexty
KUKA IDIOOTTI OTTAA KISSAA, JOS EI SIT HUOLEHDI SIIITÄ JA TIEDÄ ETTÄ SE ON TALVEN YLI KUNNOSSA HYVÄSSÄ KODISSA!!!!!???? SIIS JÄRKEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Kissaparat
Perhe lähtee lomalle, kissa pukataan pihalle. Kyllä se pärjää vai pärjääkö. Kukaan ei tee koiralleen samaa.
- Raavas mies
Koiria otetaan samalla lailla koristeeksi kuin kissoja siitä vain ei puhuta!
Halutaan perheeseen koira esi. lasta varten, mutta aikuiset tajuavat vasta jälkeen päin ettei lapsen motivaatio ehkä riitäkkään sen jatkuvaan hoitoon. Sit elukka heitetään tielle ja ajetaan pois(olen nähnyt) tai kalautetaan henki pois tavalla tai toisella. ERITTÄIN EDESVASTUUTONTA elävää olentoa kohtaan!
Eläin ei ole lelu, koriste ja se tarvitsee AINA ihmistä!!!!
Musta pitäisi kaikkien elukoiden ostajien rekisteröityä ja heidän elukoidensa ostomäärää tai vast. seurattaisiin. Merkintä tulisi jos eläintään esim. pahoinpitelee ja sellainen ihminen ei elukkaa saisi ostaa??? - Eewuli
Raavas mies kirjoitti:
Koiria otetaan samalla lailla koristeeksi kuin kissoja siitä vain ei puhuta!
Halutaan perheeseen koira esi. lasta varten, mutta aikuiset tajuavat vasta jälkeen päin ettei lapsen motivaatio ehkä riitäkkään sen jatkuvaan hoitoon. Sit elukka heitetään tielle ja ajetaan pois(olen nähnyt) tai kalautetaan henki pois tavalla tai toisella. ERITTÄIN EDESVASTUUTONTA elävää olentoa kohtaan!
Eläin ei ole lelu, koriste ja se tarvitsee AINA ihmistä!!!!
Musta pitäisi kaikkien elukoiden ostajien rekisteröityä ja heidän elukoidensa ostomäärää tai vast. seurattaisiin. Merkintä tulisi jos eläintään esim. pahoinpitelee ja sellainen ihminen ei elukkaa saisi ostaa???täälläki päin erään perheen teini-ikäinen lapsi halusi uuden koiranpennun.Joten perhe otti entisen vanhan koiran,ajoivat jonnekkin tunturiin,sitoivat koiran kiinni puuhun ja lähtivät pois.
koira vanhus jäi sinne,kuollut taatusti jo ja lellitty penikka sai uuden koiran.
että semmosia ihanuuksia jotkut ovat.
eivät ajattele että eläimilläkin on tunteet.
ihminen on tosin eläimistä melkeestään se tyhmin.
- ottajat
ovat yleensä kaupunkilais juppeja jotka haluavat maalle lomalle mennessään olla kuten maalaiset.....kaikki on hyvin on kissa ainakin mistä alkaa jutella naapurien kanssa:) Mutta kun arki koittaa niin mökki hiljenee, mutta jäljelle jää se kesän koko aihe jolla naapuri sopua ollaan pidetty yllä. Itse olen yhden kissan pennut korjannut talteen jonka nimenomaa kaupunkilais jupit unohtivat mökille!!!
Siitä asiasta tein ilmoituksen eteenpäin ja nyt heillä ei saa olla lemmikkiä kun tulevat maalle lomailemaan...mutta ei kyllä puhutakkaan:)
Että kyllä ne kaupunkilaiset niitä kissoja enemmän jättävät oman onnensa nojaa...ne kun eivät enää sovi heidän kaupunkilaisjuppi elämään....onneksi itse elän maalla ja osaan arvostaa lemmikkejä...enkä pidä niitä itsestään selvyytenä. Tai no tuntuu lasten hoitokin olevan retuperällä kaupunkilaisilla....joten ei mikään ihme sit jos eläimetkin - Kissan kumppani
Olen kahden kissa kumppani. Toinen on 14 vuotias vanhus ja toinen nuori hulivili. Molemmat ovat kuitenkin olleet hyviä kumppaneita, jotka tarvitsevat ihmisen huolenpitoa. Kissa tarvitsee kunnon kodin ja ympärilleen sitä rakastavia ihmisiä. Monet kesäksi kissan hankivat eivät ymmärrä, että kissakin tarvitsee sitoutumista. Näennäisestä vapaudesta ja villiydestä huolimatta kissa on kotieläin. Älkää ottako kissa vain kesäksi, vaan koko elämän ajaksi. Kumppaniksi, joka ymmärtää ympärillään olevien ihmisten tunnetilat ja osaa myös surevaa lohduttaa, eräröivää rohkaista ja iloita kanssasi.
Kissa on kumppani. Ei villieläin, joka pärjää luonnossa. - Nimetön
mietin miksi pitää ottaa kissa ym eläin kesäksi? Onko liian sairaita ihmisiä ettwéi voi hoitaa eläintä kesän jälkeen..............teitä on kusipäitä ja monet perheellisiä..........eikö älli jo leikkaa vai ootteko vaan lapsien armoilla.........vittu.......naps...........jotain tulee tapahtumaan..........ootte niin saatanan kusipäitä.......................miettikää sitä................Kaikki eläimet kärsii teitin takia.........................................
- sama
Eiväthän he näitä palstoja varmaankaan lue, koska kissojen asiat eivät kesäkissan ottajaa pahemmin kiinnosta. Jollan muulla keinolla pitäisi saada tieto hylätyn kissan kohtalosta heidän omaatuntoaan kolkuttamaan.
- U_F_O
Niimpä ajatelkaa pitää kissaa pari kuukautta ja sitten potkitaanpihalle! Miks ne eivät ymmärrä kuinka ihana kissa on talvella kun istut tuolílla niin se käpertyy syliisi nukkumaan ja hellyyttä hakemaan.
- Asukas
Itse asun lähellä järveä missä on 220 kesähuvilaa. Syksyisin pakkasien tullessa mökkien tyhjentyessä, tulee asumuksemme nurkkiin todella paljon naukuvia sisälle navettoon haluvia laihoja huonokuntoisia kissoja.
Asia on ratkaistu siten että kissat otetaan loukulla kiinni ja lopetetaan, se on ainoa järkevä ratkaisu. Lopetettavien kissojen lukumäärä vaihtelee 5-20kpl. ja on jatkunut ja vuosikymmenet, muilla paikkakuntalaisilla ei lähistöllä ole tätä obgelmaa, joten päätellä täytyy että kesämökkien tyhjentyesssä, kun pakkaset tulee ja ravintoa luonnosta ei saa kissat alkaa lähestyä ihmisiä ja hakeutua niiden lähelle.
Kesällä ravintoa riittää. Osa Kissoista on selvästi poikinut ja osa on poikasia, eli aina kyse ei ole heitteille jästöstämikä on suurin osa näiden kissojen kohtalosta. Osa on yksinkertaisesti mennyt piiloon poikimaan ja jäänyt tätä kautta yksin. Eli kissojen omistajat hoitakaa lemmikkejänne aina, älkää antako niiden pariutua luonnossa ja jos ne häviävät peli on jo menetetty, ei siinä auta printti puussa mökkitien varressa, että harmaa mirri on kadonnut. - puuhis
niin pitää siitä huolehtia...prk...mullakin on ollu kissa,suloinen sellainen :) ja tällä hetkellä on kaksi ihanaa koiraa...eli lemmikit on kuin lapsia...
- Kissarakas
En kyllä ymmärrä miten ihmiset voivat olla näin julmia. Itselläni on 2 todella rakasta kissaa kummankin hengen olen pelastanut. Vanhin kissani on 21 vuotias ollut mukanani hyvissä ja pahoissa hetkissä jo 15 vuotta. Rakastan tätä kissaa ja tulen suremaan kun hänen aikansa koittaa. Hänet pelastin kissatalosta jossa he meinasivat sen lopettaa koska oli kuulemma liian vanha. Yksi katse kissan silmiin riitti minulle ja hänestä tuli paras ystäväni. Toinen kissani rodultaan Korat pelastin ystävän perheenjäseneltä. Heidän 3 lasta hakkasivat ja potkivat tätä pientä poikakissaa ja heittivät alas parvekkeelta kolmannesta kerroksesta. Kun kävin siellä kissa tuli käpertyi aina syliini ja minulla teki pahaa jättää kissa sinne lähdettyäni. Sitten kuulin että he veisivät tuon kauniin kissan piikille koska se oli pissannut heidän sänkyynsä. IHMETTELEN VAIN MIKSI!? he eivät pesseet pottaa tai antaneet ruokaa kyllä varmaan itsekin alkaisit tuollaisessa asuinympäristössä osoittamaan mieltä. Joten menin heillä koppani kanssa nappasin kissan syliini ja lähtiessäni sanoin. Jos tiedän teidän hankkineen uuden kissan voitte olla varmoja että soitan eläinsuojelun tarkastamaan tilanteen. nyt tämäkin kissa on ollut mukanani jo kuusi vuotta. hänellä on mahtava luonne kaikesta huolimatta. Kiltti ja leikkeliäs. Miettikää ihmiset pystyttekö te hoitamaan tuota karvapalloa ennen kun sen otatte.Ja kaikki kesäkissan ottajat voisi minun puolesta laittaa pihalle asumaan yhdeksi talveksi ja katsomaan miltä se oikeesti tuntuu!
- kadna
olet saanut mahtavan aiheen sillä kesä on pian loppu. olet myös tainnut tulla keskusteluiden sankariksi. taidan olla kissa-fani kuten minä. omistan itsekin kestokissan nimeltä Mytty. oleen samaa mieltä kanssasi, koska kissat pitää pitää lemmikkinä eikä vain mökkikissana, tai hylkiönä. se on todella väärin. kissoilla on siinä suhteessa oma oikeutensa. jos Mytty ( oma mainittu kissani) olisi kesäkissa, hakisin se heti hoitoon omaksi kultaiseksi kissakseni. tulee itku silmään kun ajattelee, kuinka julmia me ihmiset olemmekaan. olen samaa mieltä kanssasi. kissat pitää pelastaa sellaiselta tappiolta. olen kissojen, ja eläinten muutenkin, ystävä. en tahdo niille pahaa. pienenä vedin myttyä hännästä jatkuvasti. olen nyt isompi, ja hellin vanhaa katti-ressua. ( 15 v katti ) on aika lopettaa tämä viesti ja jatkaa kissojen oikeuksia muuallakin.
- Mimmu
Kesäkissa
Minusta on yksinkertaisesti törkeää, kun ihmiset ottavat vain kesäksi kissan! Täysin moraalitonta!
Kissat otetaan lemmikiksi, ei se ole mikään lelu, jonka voi hävittää kun kyllästyttää!
Ihmisen pitäisi vastata teoistaan.- totta??????????
Mitä??? joku hankkii kesäkissan vain se takia että niitte vittumaisilla vittu kakaroilla olisi kodikkaampaa!!!!!!!!!!!!
Asun jo lapsuudesta saakka deccennia hollannissa mutta,tää on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen tällaista paskaa??????? että suomalaiset hankkii itselleen KEAS-KISSAN?????????? ja sitten jättävät sen itkemään metsään yksin vai?? ja VALEHTELEVAT kakaroille että kyllä kisu pärjää vai???
onko tuo suomalainen tapa??????????
NO VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!! TOMMONEN TOUHU EI KYLLä KäY HOLLANNISSA! SAKKOJA TULISI! JA TURPIIN MYOS!
Miten te jotka ootte tai aijotte tehdä noin jollekkin kissalle voitte katsoa vielä peiliin itseänne silmiin tai nukkua rauhassa kun jätitte tai aiotte jättää kissa sielun yksin ihmettelemään mökin oven eteen MINNE KAIKKI ON HäVINNYT!!!!!!!!!!
PASKOJA SIELUJA OOTTE PERKELE!!!!!!!!!!!!!!! JOS NOIN VOITTE TEHDä!!! - rakas
totta?????????? kirjoitti:
Mitä??? joku hankkii kesäkissan vain se takia että niitte vittumaisilla vittu kakaroilla olisi kodikkaampaa!!!!!!!!!!!!
Asun jo lapsuudesta saakka deccennia hollannissa mutta,tää on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen tällaista paskaa??????? että suomalaiset hankkii itselleen KEAS-KISSAN?????????? ja sitten jättävät sen itkemään metsään yksin vai?? ja VALEHTELEVAT kakaroille että kyllä kisu pärjää vai???
onko tuo suomalainen tapa??????????
NO VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!! TOMMONEN TOUHU EI KYLLä KäY HOLLANNISSA! SAKKOJA TULISI! JA TURPIIN MYOS!
Miten te jotka ootte tai aijotte tehdä noin jollekkin kissalle voitte katsoa vielä peiliin itseänne silmiin tai nukkua rauhassa kun jätitte tai aiotte jättää kissa sielun yksin ihmettelemään mökin oven eteen MINNE KAIKKI ON HäVINNYT!!!!!!!!!!
PASKOJA SIELUJA OOTTE PERKELE!!!!!!!!!!!!!!! JOS NOIN VOITTE TEHDä!!!lapsi. Nää on vaan näitä jokakesäisiä kaupunkisatuja vailla suurempaa todellisuus pohjaa. Vähän niiko ne tarinat siitä surupukuisesta naisesta joka ilmestyy öiselle valtatielle. Eiköhän sekin tarina ala taas elämään kunhan syyspimeät saapuvat. Pikku-tyttöjen itketys tarinoita.
- Raavas mies
rakas kirjoitti:
lapsi. Nää on vaan näitä jokakesäisiä kaupunkisatuja vailla suurempaa todellisuus pohjaa. Vähän niiko ne tarinat siitä surupukuisesta naisesta joka ilmestyy öiselle valtatielle. Eiköhän sekin tarina ala taas elämään kunhan syyspimeät saapuvat. Pikku-tyttöjen itketys tarinoita.
Höpö höpö mun mielestä saisi puhua enemmänkin elukoiden heitteillejätöistä ja muista pahoinpitelyistä!
Puhutaan ja puututaan vieläkin liian vähän! - nikki
rakas kirjoitti:
lapsi. Nää on vaan näitä jokakesäisiä kaupunkisatuja vailla suurempaa todellisuus pohjaa. Vähän niiko ne tarinat siitä surupukuisesta naisesta joka ilmestyy öiselle valtatielle. Eiköhän sekin tarina ala taas elämään kunhan syyspimeät saapuvat. Pikku-tyttöjen itketys tarinoita.
vai satuja. Pitäisi puuttua enemmän eläinten heitteillejättöön.
Sinä se vaan ummistat silmäsi. Häpeä.
- isengard
Kirjoitan uuden kun en löytänyt "muokkaa" toimintoa edelliseen viestiini.
Siis oikeasti, miksi ihmiset on niin vtun pönttöjä?=!! Jos haluaa kissan kesäksi mukuloita ilahduttamaan niin eläinsuojelukeskuksista/yksityisiltä kasvattajilta saa varmasti kissan viikoksi/pariksi, jos todistaa että sitä osaa hoitaa. Ja jos pitää ihan ostaa se kissa, ei ole kovin vaivanloista viedä sitä eläinsuojeluliitokseen tai jättää vaikka oven eteen laatikossa, kunhan ei vain luontoon tökätä!
Kissa EI pärjää luonnossa! Kissat tulivat alunperin ihmisten hoiviin Egyptiin sen takia, että näiltä sai riittävästi ruokaa. No okei, aluksi kissat vain auttoivat rotan tapossa, mutta monelle (kuten minulle) kissa on rakastettava ja mielenkiintoinen perheen jäsen, siinä samassa kuin koira tai kanikin.
Eikä mikään ole "vain" eläin kun ollaan itekkin eläimiä ja sitäpaitsi, kissa on ihailtava eläin, joka vaatii kärsivällisyyttä, tarmoa, hikeä ja lopulta oikean rauhan tyyssijan on itselleen hommannut!- sama
En kyllä kannata esittämääsi kissavuokraamoa. Se luultavasti vain lisäisi kissojen huonoa kohtelua. Liian helppo ratkaisu se olisi.
- minäkin 3
voi hyvänen aika. ei ole kesäkissaa. ne vanhemmat, jotka ottavat kissan "lapsille leluksi" kesäksi...joutavat *sinne minne se mirri menee talvella*. hirteen mokomat tyypit
- vastustannnn
Mä oon kanssa sitä mieltä, että se on todella väärin ottaa kissa kesäksi ja hylätä syksyllä!
Vaikka ihmistä pidetään "älykkäimpänä" eläimenä niin se ei silti oikeuta kohtelemaan muita eläimiä huonosti!
Kissat ansaitsevat rakastavan kodin ja perheen.
Toivottavasti tosiaankin ne kissojen heitteille jättäjät saavat ansionsa mukaan.
- Jiuhutar
Väkisin mieleen tulee, että voiko enää olla niin sydämmettömiä ihmisiä, että ottavat mökilleen loma-ajaksi kissan lasten iloksi, jos ei ole aikomusta huolehta siitä sitten jatkossa. Varmaan heitä on koska asiasta kuitenkin joka kesä kirjoitellaan. Ruoka ja maitokupille säännöllisesti tottunut kissa pärjää huonosti, kun se yht äkkiä hylätään hankkimaan ravintonsa omin päin luonnosta. Kissa on luonnostaan peto, mutta aikansa vie ennen kuin se ravintoa alkaa saada omin päin kiinni.
- Kesäloma
Nykyään sekä isät että äidit ovat työelämässä, kuinka pitkä onkaan lapsiperheiden mökkiloma korkeintaan 4-5 vko eli n.1kk.
Kuka muka ottaa kissanpojan mökilleen kuukaudeksi ja lemppaa sen sitten metsään, tuskimpa vaan kukaan.
Kyllä ne "kesäkissat" on maatalojen navetoista lähteneitä villikissoja.
Nyt kun lehmät on viety teuraalle eikä sitä iltamaito kuppia enää tulekkaan, ovat lähteneet metsistä elantoaan etsimään.
Maatalojen hiiri-kissat on harvoin leikattuja ja niinollen lisääntyvät omiaaikojaan tolkuttomasti. Kesäloma kirjoitti:
Nykyään sekä isät että äidit ovat työelämässä, kuinka pitkä onkaan lapsiperheiden mökkiloma korkeintaan 4-5 vko eli n.1kk.
Kuka muka ottaa kissanpojan mökilleen kuukaudeksi ja lemppaa sen sitten metsään, tuskimpa vaan kukaan.
Kyllä ne "kesäkissat" on maatalojen navetoista lähteneitä villikissoja.
Nyt kun lehmät on viety teuraalle eikä sitä iltamaito kuppia enää tulekkaan, ovat lähteneet metsistä elantoaan etsimään.
Maatalojen hiiri-kissat on harvoin leikattuja ja niinollen lisääntyvät omiaaikojaan tolkuttomasti.Harvassapa on ne maatalot ja niiden asukkaat jotka suvaitsevat kissojen sikiävän nurkissaan valtoimenaan. Kyllä kesäkissa ongelmaan ovat syyllisiä vastuuttomat ja eläimistä välittämättömät etelän kaupunkien asukit joilla ei ole sydäntä ja sielua ajatella kissaa elävänä ja tuntevana olentona.
- voisimpa
Mies-38 kirjoitti:
Harvassapa on ne maatalot ja niiden asukkaat jotka suvaitsevat kissojen sikiävän nurkissaan valtoimenaan. Kyllä kesäkissa ongelmaan ovat syyllisiä vastuuttomat ja eläimistä välittämättömät etelän kaupunkien asukit joilla ei ole sydäntä ja sielua ajatella kissaa elävänä ja tuntevana olentona.
hyvinkin nimetä muutaman ihan nimeltä, mut en tietenkään viitsi.
Mistäs ne kaupunkilaiset muuten saa ne leikkaamattomat kesäkissansa?
- Nimetön
sitten kesän jälkeen kissansa vaikka löytöeläinkotiin ja ilmottaisivat etteivät pysty pitämään kisua itsellään..
- sama
Eivät nämä kesäkissan ottajat arvosta kissaa elävänä olentona niin paljoa, että siitä huolehtisivat. mahdollisimman helpolla vaan pitää päästä.
- Kisuliini
Itse en pidä kissoista.
Tyhmää ottaa kissoja lemmikeiksi jos eivät saa huidella ympäriinsä vapaina ympäri lepikoita.
Että jos joku pitää stadissa pienessä yksiössä kissaa ja luulee olevansa pelastaja, menköön itseensä.. En puolusta kesäkissojen heitteillejättöä mutta tulipahan vaan mieleeni että suurin osa kissanomistajista vangitsee kissansa pieneen asuntoon. Koira on eri asia, ne ovat aivan eri luontoisia kuin kissat ja sopeutuvat hyvin kaupunkioloihin, sopeutuu kissakin, mutta vain pakosta. Eikä nauti yhtään! Kissoja ei voi lenkittää kuten koiraa. Kissat todella tarvitsevat vapauden, valjaat ovat nolot!On toki poikkeuksia ja yleensä ne poikkeukset ovat aivovammautuneita yksilöitä tai liian aikaisin emostaan vieroitettuja tapauksia eli reppanoita. Nämä tapaukset kyhnäävät ihmisen lähellä ja nauttivat koskettelusta lähes yhtä paljon kuin koirat yleensä.
Piti vaan tulla heittämään kommenttia....
Nimim. "Sivusta seurannut"- kissa tottuu
niihin valjasulkoiluihin ihan samalla tavalla kuin koirakin.Tarvitaan vaan hieman viitseliäisyyttä sieltä omistajan suunnalta.Tunnetkohan yhtään kaupungissa elävää kissaa??Kissa viihtyy aivan yhtä hyvin kaupungissa kuin maallakin,kunhan virikkeistä on huolehdittu.Tarkoittaa mm.valjasulkoiluja,verkotettua parveketta/ulkoilutarhaa,kissakaveria yms.
Itselläni on viisi kissaa,jotka ulkoilevat omassa tilavassa tarhassaan ja tuttavapiiristä löytyy sekä valjas- että tarhaulkoilun kannattajia.Yksikään kissoista ei ole "aivovammainen" tai liian aikaisin vieroitettu.Että se siitä teoriastasi...
Kaikilla ei ole myöskään mahdollisuuksia muuttaa umpimetsikköön,jossa ei ole lähellä teitä tai naapureita,jossa sen kissan voi antaa ulkoilla vapaana.Vaikka itse maalle joskus muuttaisinkin,en silti viskaisi kissojani pihalle ulkoilemaan vapaasti.Siinä tapauksessa rakentaisin vaan nykyistä isomman ulkoilutarhan.Vapaan ulkoilun kun sattuu kieltämään jo allekirjoittamani myyntisopimus,jota minulla ei aikomustakaan rikkoa.
PS:Miksiköhän se ihmisten mielissä elää tuollainen harhaluulo,että sen kissan kuuluu juoksennella vapaana.Samalla järjenjuoksullahan varmaan viskaat sen koirankin lenkittämään itse itsensä.Tulkoot joskus takaisin,jos tulee..Kesykissa ei kuulu sen enempää Suomen luontoon,kuin esim.koira tai hevonen.Ainoa kissa joka sinne kuuluu on ilves. - nikki
kissa tottuu kirjoitti:
niihin valjasulkoiluihin ihan samalla tavalla kuin koirakin.Tarvitaan vaan hieman viitseliäisyyttä sieltä omistajan suunnalta.Tunnetkohan yhtään kaupungissa elävää kissaa??Kissa viihtyy aivan yhtä hyvin kaupungissa kuin maallakin,kunhan virikkeistä on huolehdittu.Tarkoittaa mm.valjasulkoiluja,verkotettua parveketta/ulkoilutarhaa,kissakaveria yms.
Itselläni on viisi kissaa,jotka ulkoilevat omassa tilavassa tarhassaan ja tuttavapiiristä löytyy sekä valjas- että tarhaulkoilun kannattajia.Yksikään kissoista ei ole "aivovammainen" tai liian aikaisin vieroitettu.Että se siitä teoriastasi...
Kaikilla ei ole myöskään mahdollisuuksia muuttaa umpimetsikköön,jossa ei ole lähellä teitä tai naapureita,jossa sen kissan voi antaa ulkoilla vapaana.Vaikka itse maalle joskus muuttaisinkin,en silti viskaisi kissojani pihalle ulkoilemaan vapaasti.Siinä tapauksessa rakentaisin vaan nykyistä isomman ulkoilutarhan.Vapaan ulkoilun kun sattuu kieltämään jo allekirjoittamani myyntisopimus,jota minulla ei aikomustakaan rikkoa.
PS:Miksiköhän se ihmisten mielissä elää tuollainen harhaluulo,että sen kissan kuuluu juoksennella vapaana.Samalla järjenjuoksullahan varmaan viskaat sen koirankin lenkittämään itse itsensä.Tulkoot joskus takaisin,jos tulee..Kesykissa ei kuulu sen enempää Suomen luontoon,kuin esim.koira tai hevonen.Ainoa kissa joka sinne kuuluu on ilves.Minulla on metsästä löydetty kissa.
Kuljetan sitä valjaissa, eikä sen tyytyväisempää kissaa ole. Niin ovat hyvin monet todenneet.
- Nimetön
Käykäähän hyvät ihmiset laittamassa nimenne listalle!
- sitten
omasta puolestani kiitän Luojaa kun on sentään aika paljo hyviäki ihmisii. Kissoilla ja ilman. Vai miten tän ny sanoisi. Ei kai ois tarvinnu sanoo mitenkään.
- tiina_22
miten niin joku olis niin nuija ja tyhmä että hylkäis viattoman eläimen! haloo! en voi uskoa että kukaan olis niin tunteeton paska että tommosta oikeesti tekis. palakoon v***u helvetissä jos viatonta eläinparkaa kohtelee kaltoin! nettikirous kaikkien eläinrääkkääjien ylle on langetettu!
- Nimetön
Kyllä näitä apinoita valitettvasti on ja paljon. Ihmiset ovat varsin usein todella julmia ja ketäpä olisi parempi kohde päästä pätemään ja jakamaan vallan tunnettaan, kuin viaton ja puolustuskyvytön lemmikkieläin.
Vaan kun joku keksisi keinon, miten näitä eläinten väärinkohtelioita voitaisiin rangaista lujemmin? Tai ehkäpä keinon jolla nämä ihmiset saataisiin helpommin vastuuseen teoistaan!
Sopiva rangaistus voisi olla sama kohtelu, joihin väärinkohtelijat ovat itse syyllistyneet. Esimerkiksi veettää muutaman kerran ympäri korvia ja sidotaan metsään pariksi päiväksi ilman inhimillisiä tarvikkeita kuten muonaa, nestettä ja suojaa. Sen jälkeen nämä henkilöt voitaisiin lennättää vaikka Irakiin pommien ruuaksi :) - SAIRAANHOITAJA,,
Nimetön kirjoitti:
Kyllä näitä apinoita valitettvasti on ja paljon. Ihmiset ovat varsin usein todella julmia ja ketäpä olisi parempi kohde päästä pätemään ja jakamaan vallan tunnettaan, kuin viaton ja puolustuskyvytön lemmikkieläin.
Vaan kun joku keksisi keinon, miten näitä eläinten väärinkohtelioita voitaisiin rangaista lujemmin? Tai ehkäpä keinon jolla nämä ihmiset saataisiin helpommin vastuuseen teoistaan!
Sopiva rangaistus voisi olla sama kohtelu, joihin väärinkohtelijat ovat itse syyllistyneet. Esimerkiksi veettää muutaman kerran ympäri korvia ja sidotaan metsään pariksi päiväksi ilman inhimillisiä tarvikkeita kuten muonaa, nestettä ja suojaa. Sen jälkeen nämä henkilöt voitaisiin lennättää vaikka Irakiin pommien ruuaksi :)Nimetön; ,,,juuri näin,,ei, kun kituun,,en sääli!
Viekää edes piikille tai lopettakaa muuten se kesäkattinne, mutta älkää jättäkö sitä luontoon hortoilemaan nälissään avuttomana. Saamarin sieluttomat oliot!
- zafina
samaa mieltä, sama ku, tee lapsi kesäksi jä jätä se talveksi! oksennus!Noi idiootit ei välitä ku itsestään eikä lue näitä jotka välittää elämästä!
- Heli
..on ollut aina lemmikkini,,mutta, mutta eläinrakkaana,, EN TODELLAKKA suosi,taikka ymmärrä ollenkaan, että joku voisi ottaa "lEEIKKIKALUKSEEN" PERHEELLE, TAIKKA ITSELLEEN HENGITTÄVÄN JA TUNETVAN ELÄIMEN???¨
huom!!!!iHMINENKIN ON KAUPAN,,,NYKYÄÄN,,JA IHAN UUTISISSA ASTI!
eLI SAMA KOHTALO VÄHINTÄÄN ELÄINTEN HYLKÄÄJILLE!!!kUIN NIILLE RAUJOILLE, JOTKA LEIKKIKALUNA JÄTETÄÄN,,,,,,,,,,,- sama
Eipä taida olla kesäkoiran ottaminen samaan tapaan muodissa kun tämä kissajuttu. Olisihan sekin jos samaan tapaan ottaisivat ihmiset koiria ja sitten jättäisivät mökille omin kuonoineen selviämään talveksi, melkoisen järkkyä.
Mikä periaate on ottaa edes kissaa kesäksi,jos sitä ei pysty sen loppuelämää hoitaa,miks sit ottaa ollenkaan koko mirriä,se on sama ku ottaa joku piski,sen jos ottaa,pitää miettiä,et sitä pitää hoitaa sen koko loppuelämä..niillä ihmisillä ei oo kyllä järki päässä,jotka näitä"kesiksiä"ottaa..hieman älliä peliin!!
Ennemmin käy kattoo vaikka niitä villikissoja eläintarhassa,jos villinä liikkuvat ötökät kiinnostaa!!
Miettikää nyt ite jos teille annettais lapsi/vauva kesäks kasvatettavaks,pystyisittekö jättämään sen jonnekkin keskelle EI MITÄÄN ja YKSIN,lapsi ei kuitenkaan ole sen enempää oppinut ruokkimaan itseään kuin se kissanpentu!!
OTTAKAA JÄRKI KÄTEEN JA ELÄKÄÄ OIKEIN!!!!!!!!!!! - hanu
itehän oon joutunu lopettamaan näitä kesäkissoja jotka on sitte villiintynee ku ne on hylätty. ne jotka näitä kesäkissoja ottavat, voisivat miettiä pari kertaa että kannattaako... niistä hylätyistä kissoista ei oo muuta ku harmia.
- sama
Eipä juuri ole näistä villinä syntyneistä kissoista kunnolla kotikissaksi. Sitkeällä vuosien työllä voi saada kissan vähän kesyyntymään, mutta luottamus ihmiseen ei niillä tunnu koskaan kokonaan palautuvan.
- Miumau78
Ihmiset jotka ottavat niin sanotun kesäkissan ovat itsekkäitä ja omahyväisiä ihmisiä ja opettavat lapsillensa samat tavat jättämällä kissan loman jälkeen. Luulisi aikuisten ihmisten osavan ottaa vastuuta ja käyttävän järkeä..Mutta se että on aikuinen numeroissa ei tarkoita että olisi muuten aikuinen. Itselläni on kaksi kissaa jotka ovat minulle rakkaita. En ikinä voisi heitä hylätä..
- tupsutin
On surullista miten ihminen voi kohdella omaa rakasta lemmikkiään. Jos todella rakastaa kissaansa niin ei todellakaan hylkää sitä ja jätä törkeästi luontoon oman onnensa nojaan. Ei tavallinen kotikissa pärjää luonnossa.
Muistan aina erään mainoksen kesäkissasta.. Pieni kissan pentu oli jätetty talveksi oman onnensa nojaan ja talvipakkasella paleltunut hankeen.. Se jäi painavasti mieleen.. - Prisca83
Tällä nimellä tarkoitetaan terminä varmasti kissoja, jotka ovat jo valmiiksi olleet luonnossa ja kun ihmiset menevät mökeilleen, tulee kissat etsimään ruokaa.. ihmiset heltyvät, tarjoavat kodin mökkeilyn ajaksi, mutta huomaavat mökkiloman päättyessä, että hups, mihis me nyt kissa laitetaan ja sitten se vain jätetään sinne oman onnensa nojaan.
Eri asia on kun ihmiset ottavat oman kissansa kaupunki kodistaan maalle mökkeilemään.. silloin he myös ottavat kissan mukaansa kun lähtevät, koska tämä kuuluu automaattisesti perheeseen...
Mutta ihan yleisesti:" JOS ALATTE IHMISET RUOKKIMAAN KULKUKISSOJA MÖKILLÄNNE JA TARJOATTE KISSALLE KOTIA, JONKA SE HYVÄKSYY JA ALKAA NAUTTIA OLOSTAAN, VIEKÄÄ SE MIELUUMMIN KISSOJEN LÖYTÖKOTIIN TAI ANTAKAA TUTTAVILLENNE JOSSETTE VOI ITSE OTTAA SITÄ, KOSKA KISSA ON JO EHTINYT TOTTUA TEIHIN JA KUN HYLKÄÄTTE SEN, SE EI EHKÄ (painotan sanaa ehkä, koska jotkut pärjäävät silti) PÄRJÄÄ ENÄÄ LUONNOSSA ITSEKSEEN TOTUTTUAAN JOKA PÄIVÄISEEN VALMIISEEN RUOKAAN JA IHMISTEN LÄMPÖÖN" .. Oli miten oli, omasta mielestäni ihmisten ei kannata alkaa ruokkia mökeillään kissoja, jolleivat halua muuten kissaa ollenkaan... - Äiskäle
Kotikissa on todellakin tuotu suomeen muualta, eli sitä ei ole tarkoitettu kylmiin oloihin. Sen polkuanturoihin voi talvella ulkona tulla paleltumia. Siksi se lämpö on tärkeää! Eli kissa sisälle, kun sitä paleltaa. Vai kävelisitkö itse talvella lumessa ja jäässä ilman kenkiä??
- kisujen puolesta.
tosiasia on. olet oikeassa en jaksa kirjoittaa tähän aikaan aamusta.
- catman
lemmikkieläinten osto,myynti,lahjoittaminen pitäisi saattaa luvanvaraiseksi,ei ole kaikista huolehtimaan elävien tarpeista...
- Näin ja tämä faktaa
Kesäkissa on vain ja ainoastaan ihmisen itsekkyyttä hyväilevä lelu, ei eläin, ei tunteva olento.
Nykyajan ihmine ottaa mitä halua se kun on olevinaan hienoa ja kovaan kaverin merkki vaikka totuus on päinvastainen täysin.
Pidetään niin kauan kuin itselle sopii, sitten kabut.
Saattaa olla että on myös niin sivistymättömiä ja tyhmi ihmisiä jotka kuvittelevat kotieläimen pärjäävän luonnossa, myös talvipakkasilla.
Sitten on niitä jotka eivät edes itselleen myönnä, että ei se eläin luonnossa ehkä pärjääkään.
Eivät halua myöntää, pakenevat vastuuta kuten tavallista, tällaisilta paskiaisiltahan sitä voi odottaa.
Eihän eläintä kannata kesän jälkeen pitää, ei kaupungiin tuoda, siitä kun on vaivaa ja se sotkee.
Otetaan vain kissa tai koira mökille kesäksi meitin seuraksi. Sillä tavalla toimii hirtettäväksi joutava mulkku. Ihminen muka inhimmillinen... hah ha haa, kone mikä kone, kuollut kone. - katti
siis kyllähän kissa pärjää kovallakin pakkasella pihalla,mutta sen käpälät ei kestä kovaa pakkasta saattaa paleltua.vaan meidän kissa ei ulos pakkasella mene tekee ennemmin tehtävänsä astiaan.ja semmoset jotka hylkää kissansa,niin pitäis ite jättää pakkaseen alsti yöks niin vieläkö ottaa kesäkissan sairasta sakkia en paremmin sano.
- aika törkeä
oletteko huomannut kun tv2:lta tulee viikolla joku mainos viikonlopun lastenohjelmista jossa lauletaan "kesäkissa, kesäkissa, herää jo, herää jo...." ja miten lie jatkuukaan
mielestäni kuitenkin aika törkeä laulu ja yleensäkin todella ajattelmatonta ottaa joku kesäkissa lastenohjelmiin, koska käsittääkseni se kissa (kylläkin lelukissa, mutta kuitenkin)esiintyy vain kesän lastenohjelmissa. voisi vähän parempaa esimerkkiä lastenohjelmissa näyttää...- sama
Jospa vaan yksikin perhe saa tuosta ohjelmasta kimmokkeen kesäkissan ottamiseen, pitäisi mokoma kissajuttu suuren paheksunnan kera poistaa lähetyksestä. Ei pidä antaa väärää mallia pienille.
- hylkääjät
ajatelkaa jos teidät jätettäisiin keskelle metsää seisomaa vain T-paita ja sortsit päällä ilman mitää puhelimia sun muita hienouksia. Sanottaisiin vaan et tullaan ens kesänä. Kyl tulis äitiä ikävä jo tunnin päästä. RISTUKSEN TAMPIOT!!
- kissamuori
Tuntuu, että ihmiset on aivan hölmöjä kissojen suhtteen. Omalla kerrostaloalueellani on viisi kulkukissaa sekä villikaneja.
Kissanpoikasista pitäisi pyytää 100 € rahaa niin eivätpä kaupunkilaisetkaan ottaisi kesäkissoja. Minä ne kuitenkin sitten Hesyyn kuljetan lopetettavaksi! Veisivät edes itse. Toisekseen kesäkissan hylkääjät pitäisi saada aina kiinni ja sakottaa. Vaan miten heidät saisi kiinni, kait naapurit hyvät voisivat aina ilmiantaa. - lliiinuska
en älyä ihmisiä jotka ottavat kesäkissan. he on vat kauheita ihmisiä ilkeitä! VIHAAN IHMISIÄ JOTKA OTTAVAT KESÄKISSAN, TE OLETTE ILKEITÄ! ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET OTTAKO KESÄKISSOJA, JA AJATELKAA KISSOJAKIN, ÄLKÄÄ VAAN ITSEÄNNE JA TEIDÄN ULKONÄKÖÄNNE!! OLETTE PAHOJA PAHOJA PAHOJA IHMISIÄ!!! itselläni on kissa ja rakastan sitä yli kaiken, en ikinä luopuisi siitä!
- Kissanomistaja
Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoituksen kanssa!Sellaiset ihmiset jotka ottavat kissan ja jättävät sen heitteille pitäisi saada vastuuseen teostaan.Itselläni on kaksi kissaa ja ne ovat minulle kaikki kaikessa.Ihan sama vaikka menisi miljoona euroa niiden hoitamiseen sen kyllä maksaisin.En ymmärrä kuinka niin vastuuttomia ihmisia voi olla Suomessa.Eläin ja tässä tapauksessa kissa on niin viaton luontokappale joka ei tee kenellekkään pahaa tahallaan vaan toimii vaistojensa varassa.Muutenkin Suomessa pitäisi laittaa kaikki eläinsuojelulait uusiksi.Rangaistukset ovat liian pieniä.Kaikki raakalaiset vastuuseen!Eläimiä pitää suojella ja puolustaa ne eivät siihen itse pysty!
- kissojen ystävä
Kissat on eläimiä ja kuuluvat myös luontoon. Ilveskin on kissaeläin, kissat menevät luonnossa heidän rinnalla. Ei kannata hermostua niin, että haluaa turpaan antaa. Kyse on kissoista!
- ei ne mitään ilveksiä ole
Tavalliset kotikissat eivät ole mitään ilveksiä ja ne eivät pärjää suomen luonnossa varsinkaan talvella. Oma kissani oli löydetty pienenä haahuilemasta keskeltä sipoon metsikköä, josta se oli tuotu erääseen kissataloon. Kissani oli onnekas ja pääsi _vastuulliseen_ kotiin --> minun luokseni, toisin kuin jotkut muut kohtalotoverinsa. Yksi löytökissoista oli jouduttu lopettamaan pahojen paleltumien vuoksi ja toiselta surkealta pennulta oltiin jouduttu amputoimaan häntä paleltumisen takia.
Kotikissat eivät todellakaan pärjää suomen talvessa turkkinsa turvin.
Lääkäri arvioi kissani olleen edeltäneen kevään pentuja eli todennäköisesti jonkun vastuuttoman tyhjäpään hylkäämä kesäkissa. Ihmisten hylkäämät kesäkissat ovat joka talvi ongelmana kissataloille, jotka ottavat pakkaselta ja nälältä suojiinsa satoja kissoja joka talvi. - Eewuli
Kissoistahan se vain on kyse.
Nimenomaan KISSOISTA, ei ilveksistä.
Tosi on että ilves on kissaeläin,pärjää luonnossa,koska se on VILLIELÄIN!
Kissa taas,normaali lemmikkikissa on ihan vaan pelkkä kissa,joka ei pärjää Suomen luonnossa yksin.
Se tarvitsee ruokaa,suojaa ja lämpöä.
Ja tiesitkö, että kissojen taasut eivät kestä kovia pakkasia! Ei se siis pärjää siellä.
Itse varmaan oot syyllistynyt kesäkissan ottamiseen kun nuin puhut.Harvinaisen tyhmä olet. - on näitä
ei ne mitään ilveksiä ole kirjoitti:
Tavalliset kotikissat eivät ole mitään ilveksiä ja ne eivät pärjää suomen luonnossa varsinkaan talvella. Oma kissani oli löydetty pienenä haahuilemasta keskeltä sipoon metsikköä, josta se oli tuotu erääseen kissataloon. Kissani oli onnekas ja pääsi _vastuulliseen_ kotiin --> minun luokseni, toisin kuin jotkut muut kohtalotoverinsa. Yksi löytökissoista oli jouduttu lopettamaan pahojen paleltumien vuoksi ja toiselta surkealta pennulta oltiin jouduttu amputoimaan häntä paleltumisen takia.
Kotikissat eivät todellakaan pärjää suomen talvessa turkkinsa turvin.
Lääkäri arvioi kissani olleen edeltäneen kevään pentuja eli todennäköisesti jonkun vastuuttoman tyhjäpään hylkäämä kesäkissa. Ihmisten hylkäämät kesäkissat ovat joka talvi ongelmana kissataloille, jotka ottavat pakkaselta ja nälältä suojiinsa satoja kissoja joka talvi.ihmisiä jotka tarjoavat kodin poloisille.meillä on myös talvella löydetty kissa, raukalla on korvat paleltuneet ja oli pahasti nälkiintynyt, jonkun hylkäämä kesäkissa. kissa ei ole mikään luonnonvarainen eläin meillä suomessa. en ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat, että se pärjää. kenellä voi olla niin kylmä sydän, että jättää kissan oman onnensa nojaan?
- sassa87
joo vapautetaan kaikki minkit ja hevoset ja marsut ja kaupan päällisiksi vielä vaikka lemmikkikäärmeet ja liskot.. nehän ovat ihan samanlailla luonnonluomia.. joissakin paikoissa jopa luonnonvaraisina ihan..
Kyllähän se kissakin varmasti pärjää siellä ulkona, kun maassa on metri lunta ja pakkasta 30.. sehän on peto..
Todellisuudessa kissa kuolee melko varmasti jo ennen talvea.. kissa ei ole koskaan kuulunut suomen luontoon.. eikä tule kuulumaankaan vielä pitkään aikaan ennen kuin ilmastonmuutos lämmittää tarpeeksi..
Toisaalta on edesvastuutonta päästää/ jättää kissa luontoon sillä se tappaa pikkulintuja eikä välttämättä tajua edes käyttää niitä ravinnokseen vaan käyttää niitä leluina..
En millään tapaa tahdo tuomita niitä, joilta on kissa karannut eikä välttämättä koskaan palannut vaan lähinnä haluaisin saada tietoisesti lemmikkinsä ulos hylkäävät ihmiset miettimään, kuinka inhimillistä ja vastuullista toiminta on..ja kuinka eläin kärsii tällaisesta kohtelusta.. toisaalta eihän se sama kissa montaa talvea kärsi, joskus vain yhden..
Minun ei ainakaan tekisi mieli lyödä ketään, joka tällaista tekee.. minusta olisi oikeudenmukaisempaa jättää heidät ilman ruokaa, vaatteita, lämpöä ja turvaa ulos pakkaseen ja lumihankeen.. ehkä se saisi heidät miettimään..:( - ++++
Millainen kissojen ystävä sinä olet?!
Tietoa:
KESÄKISSAT EIVÄT OLE OK!!
KISSAT EIVÄT KUULU LUONTOON!!
KISSAT EIVÄT MENE ILVEKSEN RINNALLA!!
JA MINÄ TULEN ANTAMAAN SINULLE TURPAAN.
Okei?
Kyse on kissoista!!JUURI KISSOISTA!! KISSAT EIVÄT KUULU SUOMEN LUONTOON, NE EIVÄT PÄRJÄÄ YKSIN.ILVES JA KISSA OVAT TÄYSIN ERI ASIA.
ILVES ON VILLIELÄIN, KISSA EI.
VOISIT SINÄKIN HÄVETÄ!!!
- HALLOO
siis tässähän keskustellaan eläin-kesäkissoista. Ihmis-kesäkissat, kollit ja nartut on asia erikseen. Mutta on se jumalauta niin vastuutonta vanhemmilta ottaa pentujensa iloksi elävä olento, joka sitten hylätään kun vanha taunus tienposkeen.
Eikö käsite terve maalaisjärki ole enää muodissa, kun tuollaista "fiksut" ääliöt tekevät. Jos näin on, onko millään mitään väliä enää! Ja eihän Suomen leveysasteilla mikään maatiaiskissa talavea yli elä, eläinrääkkäystähän se on. - Rakastunut kissaan
Tämä se vasta kesäkissa on
http://www.parstakerroin.com/index.php?c=&pi=68 - KissaKuoleeTalvenPakkasissa
Sairasta jättää kissa ulos yksinään talveksi. Tai mettään, tai jonnekkin. Kissakin tarttee lämpöö ja ulkoa ei se saa. Kaupunkilaiset yleensä tekee tätä juttua ja haukkuu maalaisia maalaistolloiksi, mutta katsotaanpa kaupunkilaisista se kuinka tolloja ne on, ottaa kissan vain kesäksi, jättää talveksi ilman huolta. Kyllä maalainen ymmärtää järkeä ettei kukaan nyt saa kissaa jättää yksin kun se ei pärjää. Perkule vietä sehän kuolla lopahtaa, hirveän arvokas laji se kissa, että jos tappaa kissoja niin hiiretkin lisääntyy. Ne on oivia saalistajia.
Mutta tarvitsevat lämpöä ja ihmisten läheisyyttä kotona. Koti kissoille on parasta, koti kaikille kissoille pitäisi olla. Kissat eivät ole villieläimiä vaan rauhoitettuja eläimiä. Metsässä esim ilves voi napata kissan kiinni jonne se on jätetty, tai susi voi tulla ja haukkasta suuhun. Että metsässä on aina vaara vaikka siellä ei näy mitään. Metsällä on aina korvat ja silmät valppaana, jopa huuhkaja voi syödä kissan joka on jätetty metsään. Metsässä kissa ei selviä kauankaan.
Meilläkin on kissa, ja se voi hyvin. Sen lemppari touhu on nukkuminen. ^^ Ei se jaksa vanhana ehkä niin paljon enää saalistaa, luulenpa niin kun se syö ruokaa aina sisällä monesti. No syöminen ja nukkuminen sen lemppari touhua. ^^
Kesäkissoista se että kesäkissaa ei kannata hankkia kun se on eläinrääkkäystä kissalle kun jätetään talveksi ilman mitään huolta ja kotia. Sairasta touhua nämä kesäkissat. Hankkikaa kissa eikä vain kesäksi oleva kissa. Ruokitte ja hoivaatte kissaa sitten niin siinä sille makoisa elämä. Ruokkiminen, hoivaaminen, leikkiminen, kodin tarjoaminen kissalle. Siinä taitaa olla 4 asiaa mitkä ovat parasta kissalle. Muitakin lisää ehkä löytyy, tuossa oli ainakin nuo asiat.
Jos joku hankkii eläimen, pidätte sen ja pidätte hyvää huolta ettei sille satu mitään. Se kulkee rinnalla sitten sen aikaa kunnes sen elinaika on loppu. Kissa elää suunnilleen 18 vuotta tai yli tai ali. Että jos ei pysty elättämään sitä eläintä kuolemaan asti niin ei sitten tarvi myöskään hankkia.
Kerronpa tähän kaameen tosijutun loppuun mikä on totta. Yks mummeli kuoli taloon, ja kissoja talossa oli monta, kissat ei päässy ulos talosta, sitten kissoille tuli nälkä, ja kissat söi sitä mummelia joka kuoli taloon. Et kissatkin tarvii ruokaa, siksi ne eivät pärjää talvella, ja kesälläkään ilman kissanruokaa. :P - Kesäkissa pitäis kieltää ko...
Eikö se ole rikos jos ottaa kesäkissan, vai onko laissi kielletty kesäkissat. Jos kesäkissoja ei ole laissa vielä kielletty, niin sitten suoraan sanomaan niille jotka lakia tekee että kesäkissat pitäis kieltää heti. Kesäkissahan on rikos kun se on eläinrääkkäystä monilta osin. Ajatelkaapa kun teidät kesäkissan ostajat jätetään alasti talvipakkaseen ja ovet on lukossa, kauas on matkaa lähimmälle asunnolle, ei saa ruokaa, pitää mennä toisen talolta hankkimaan ruokaa, ehkäpä roskiksesta. Mutta kun lähin roskiskin on kaukana, kuollaan pois.
Hitaasti talvipakkasessa eläin kuolee, ja se on kivuliasta kuolemaa. Et kesäkissa on eläinrääkkäystä eli rikosta. Se joka myy kesäkissoja pitäis laittaa lukkojen taa.
Ajatelkaapa että adoptoitte lapsen, pidätte sitä kesän ajan, ja hylkäätte sen. Sitten se ei tiedä mitä pitäis tehä, ja mistä sais lämpöä, ruokaa ja muuta, no se kuolis sitten ulos sitte.- sama
Kissa taitaa olla liian huomaamaton, että lainlaatija ja viranomaiset ottaisivat asiat täydellä teholla käsittelyyn. Asia olisi aivan erilainen, jos ihmiset alkaisivat ottaa vaikka kesähevosia ja jättäisivät niitä pitkin metsiä. Kesälampaan korjaisi kyllä pian koirasusi tai karhu huomaamatta, joten pitäisi se olla ainakin lehmän kokoa että heräisivät virkamiehet.
- magnoliah
kissa, joka on otettu kesällä, ja joka hylätään kesän jälkeen.
- Älä Ota Kesäkissaa!
Kesäkissa on juuri sellainen (aiemmin mainittiin tässä keskustelussa) että otetaan kesäksi mökille lasten 'leikkikaveriksi' tai sitten ihan muuten vaan kesäksi mökille hillumaan.Kun sitten kesän loputtua lähdetään pois mökiltä, kissa jätetään mökille ja ajatellaan että kyllä se siellä pärjää.Eläinsuojelussa onkin kesän jälkeen paljon kotia etsiviä aikuisia ja pentuja.Kissat pääsevät luonnossa villiintymään ja sitä kautta parittelemaan.Monesti käy niinkin että kissa menehtyy kylmään ja nälkään.Harvoin kesäkissaa pidetään vuosia.Yleensä vain kesä jonka jälkeen se hylätään oman onnensa nojaan.
Tässä pieni 'tarina' ;
Mökille jätetty
Tuijotti ovea pieni kissa, oli aivan hädissään.
Minä se täällä, avatkaa ovi, onhan jo pimeää.
On nälkä ja jano, unikin jo, minua paleltaa.
Tuo metsäkin huokuu pelottavasti, on jo kuurassa maa.
Ovi aukeni silloin, kun mansikat tuoksui, säteili taivas
ja maa.
Ilo kaikui kallion kupeelta, sirkat soitteli viuluaan.
Aurinko hitsasi ahjossaan, lintujen kuoro soi.
Kelli kissa nurmella selällään ja onnen maljasta joi.
Nyt pysyy ovi suljettuna, nukkuu portailla vainaja.
Sillä jäätynyt pisara poskellaan ja silmät suljettuna.
Se pisara hyljätyn kyynel on, se itkunsa itkenyt on.
Vain yksi ovi armahti hyljätyn, pääsi lämpöön ja valohon.
Nyt kissojen taivaassa hyljätty, siellä kyynel on pyyhitty
pois.
Saa nukkua helmassa armahtajan, mikä parempi olla vois.
Via dolorosa oli viimeinen polku kesäisen lemmikin.
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin.
-Liisa Aaltonen-
ÄLÄ OTA KESÄKISSAA!!! - Toivoa on kesä täynnä
Hei, olen Miuru hassun pennunääneni takia. Olen päässyt perheeseen jossa on lapsia ja aikuisia ja kaikki silittävät sekä ruokkivat minua. Nyt on kesän alku kuulemma ja asumme pienessä mökissä jossa on makuupaikat kaikille ihmisille ja keittiö. Keittiössä saan yleensä hyvää ruokaa. Tuo suurin ihminen on käsittääkseni isä. Se käy veneellä joskus tuolla veden päällä ja saa jotenkin tuotua sieltä eläimiä joita ihmiset kutsuvat kalaksi.
Ihmiset syövät osan kaloista ja minä saan osan jota he kutsuvat perkuujätteeksi. Se on hyvää ja saan siitä paljon energiaa. Lisäksi asumme sellaisessa paikassa missä on paljon noita minua pienempiä nelijalkaisia joilla on pitkä karvaton häntä. Isäntäni kutsuu niitä hiiriksi ja on kovin tyytyväinen jos nappaan sellaisen kiinni. Eihän siinä mitään, mielelläänihän minä noita syön. Minulla on kokoajan kuitenkin nälkä ja se johtuu kuulemma siitä kun olen kasvavassa iässä.
Nyt on jo lehdet olleet puussa tosi pitkään ja mielestäni ne eivät ole kasvaneet pitkään aikaan enään kokoa. Isäntäväki on muuttunut hassuksi. Pienet isännät eivät leiki enään minun kanssani niin paljon kuin ennen ja isommatkaan eivät enään ihastele vaikka kuinka yritän viedä heille niitä hiiri nimisiä eläimiä. En ymmärrä, ennen he rakastivat sitä kun toin saaliin heille. Yritän miellyttää kuitenkin kehräämällä, mutta minut ajetaan useasti ulos mökistä.
Lehdet jotka olivat kasvaneet isoiksi, kuten kuulemma minäkin, ne lehdet ovat muuttuneet ruskeiksi ja isäntäväki ei enään anna minun tulla mökin lähellekkään ja ei anna niitä kuivamuonan palasiakaan ollenkaan. Minun on nälkä, mutta pärjään vielä kun syön saaliini itse. Olenkohan tehnyt jotain pahaa, kun he eivät halua minun leikkivän enään heidän kanssaan.
Tänään satoi vettä hiutaleina, hassua, värikin oli muuttunut valkoiseksi. Olen ollut nälissäni jo 2 viikkoa koska en enään löydä niitä siimahäntäisiä ja isäntäperhettäkään ei ole näkynyt. Olen kierrellyt tätä mökkiä ja etsinyt rakoa jos pääsisin edes lämpimään. En ole vielä löytänyt aukkoa, mutta luotan, että minulle on jätetty keittiöön reitti.
Olen mökin kuistilla. Minulla on kylmä ja nälkä. Olen janooni ja nälkääni syönyt sitä valkoista vettä mitä on satanut. Kyllä varmaan kohta tulee isäntäväki ja avaa oven.
facebookissa on ryhmä joka taistelee kesäkissoja vastaan. Älä epäröi! Liity! Joukolla on voimaa. Ryhmän nimi on älä ota kesäkissaa.- tommoset hirteen
Joku on sanonut täällä, että kesäkissat ovat OK. Että toisin sanoen on OK jättää luottavainen kissaraukka yksin kitumaan kuoliaaksi, kun sitä ennen on hellitty ja siitä pidetty huolta. Se eläin on oppinut luottamaan sinuun ja rakastaa sinua, ja sinä et uhraa ajatustakaan sille, että kuinka se sinun itsekkyytesi ja p*skamaisuutesi takia kituu kuoliaaksi. Kai joillekin on helppoa olla ajattelematta asiaa. Jos minä tuntisin jonkun, joka on hommannut kesäkissan, ilmoittaisin hänestä välittömästi eläintensuojeluun. Vaikka minusta sellaisen ihmisen tulisi kokea täsmälleen sama tuska kuin hylätyn eläimen. Hylätyksi tulemisen tunne, ei eläin ymmärrä, miksi se on jätetty, miksi ei kukaan enää rakasta? Saada kivuliaita paleltumia, heikentyä päivä päivältä... Kenties eläin yrittää etsiä tietä sisään mökkiin ja pyörii siinä ympärillä, ja lopulta on niin väsynyt ja nälästä heikko, että nuupahtaa paleltuneeksi kääröksi kuistille. Kuvitelkaa se tuska. SE olisi täysin oikein niille ihmisille, jotka tekevät tällaista. Murhaajat.
Ketjusta on poistettu 91 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852277Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172244Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111658- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921396Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1551239Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561037- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893