MONDEO 4x4 KOKEMUKSIA!!

DOHCiS

Elikkäns onko jollakulla omakohtaisia tai edes naapurin serkun tutulta autojopparilta kuultuja kokemuksia tai kommentteja neliveto-mondeoista? Kestääkö voimansiirto, viekö kakkua paljon enemmän kuin etuveto yms.yms. Alkoi lumituiskun jälkeen sylettämään Sierran kaivaminen hangesta, eli jälleen kuulu sanonta tuli toteen: "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa". Ja etuvetoautoja ylistäville toinen mietelause: "Jos jumala olisi tarkoittanut autot etuvetoisiksi, niin me ihmiset kävelisimme käsillämme!" S´on näin ,uskokaa eli älkää....

14

5331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veke

      Eihän Mondeolla ole nelivetomallia!

      • Oli

        Kyllä vanhemmasta mondeosta oli 4x4 -malli, mutta zse taidettiin kieltää EU:n alueella siksi, koska sisämelu oli liian voimakasta. Lisäksi ko. mallin 4wd -tekniikkan on aika heikkoa, eli esim eräässä testissä ei ko. auto meinannut lähteä jarrupenkistä ylös pelkkien takarenkaiden avulla, eli kun eturenkaat pyörivät rullilla, niin 4wd -tekniikka ei siirtänytkään ollenkaan vetoa takapyörille.... eli totesivat ko. tekniikan aika heikoksi, koska jos eturenjkaat lyövät tyhjää, niin silloin tasauspyörästö siirtää voiman kokonaan eteen, jolloin takarenkaat ovat vain mukana ilman vetoa. Ja tuon JA EU:n vuoksi Ford luopui onnettomista nelivedoistaan. Kai tuokin toimii, jos ollaan tasaisella pinnalla, mutta heti kun joku rengas pyörii tyhjää, niin auto jää kiinni kuin etuvetoinen.


      • LT5
        Oli kirjoitti:

        Kyllä vanhemmasta mondeosta oli 4x4 -malli, mutta zse taidettiin kieltää EU:n alueella siksi, koska sisämelu oli liian voimakasta. Lisäksi ko. mallin 4wd -tekniikkan on aika heikkoa, eli esim eräässä testissä ei ko. auto meinannut lähteä jarrupenkistä ylös pelkkien takarenkaiden avulla, eli kun eturenkaat pyörivät rullilla, niin 4wd -tekniikka ei siirtänytkään ollenkaan vetoa takapyörille.... eli totesivat ko. tekniikan aika heikoksi, koska jos eturenjkaat lyövät tyhjää, niin silloin tasauspyörästö siirtää voiman kokonaan eteen, jolloin takarenkaat ovat vain mukana ilman vetoa. Ja tuon JA EU:n vuoksi Ford luopui onnettomista nelivedoistaan. Kai tuokin toimii, jos ollaan tasaisella pinnalla, mutta heti kun joku rengas pyörii tyhjää, niin auto jää kiinni kuin etuvetoinen.

        Se eräs testi...oli yhden Oulun tekun katkeran opettajan kokeilu. Kaveri halusi nimeä ja ei ollut saanut vastakaikua Fordilta omille ideoilleen. Kaveri teki dynossa "testin" jolla sai sitten kerrottua haluamansa "totuuden". Valtakunnallisella TV ja Radio yhtiöllä (ei se pöllö tunnus) on käytössä vieläkin näitä 4WD Montsuja ja ovat olleet hyvin tyytyväisiä.

        Mitä itse pääsin ajamaan, niin tosi kiva auto. Ainakaan uutena sisämelu ei ylittänyt vastaavan etuvedon mölyjä. Kannattaa muistaa, että kyseessä ei ole maastoauto vaan 4X4 henkilöauto. Ihan niin kuin 4x4 Sierrat, 4-matic Meset, ja Golf Contryt esimerkkeinä mainitakseni.


      • PP
        Oli kirjoitti:

        Kyllä vanhemmasta mondeosta oli 4x4 -malli, mutta zse taidettiin kieltää EU:n alueella siksi, koska sisämelu oli liian voimakasta. Lisäksi ko. mallin 4wd -tekniikkan on aika heikkoa, eli esim eräässä testissä ei ko. auto meinannut lähteä jarrupenkistä ylös pelkkien takarenkaiden avulla, eli kun eturenkaat pyörivät rullilla, niin 4wd -tekniikka ei siirtänytkään ollenkaan vetoa takapyörille.... eli totesivat ko. tekniikan aika heikoksi, koska jos eturenjkaat lyövät tyhjää, niin silloin tasauspyörästö siirtää voiman kokonaan eteen, jolloin takarenkaat ovat vain mukana ilman vetoa. Ja tuon JA EU:n vuoksi Ford luopui onnettomista nelivedoistaan. Kai tuokin toimii, jos ollaan tasaisella pinnalla, mutta heti kun joku rengas pyörii tyhjää, niin auto jää kiinni kuin etuvetoinen.

        TAIDATKIN OLLA OIKEA AUTO NERO,OLET NÄKÖJÄÄN HYVIN PERILLÄ NELIVETO TEKNIIKASTA TAI SITTEN MIEKIKUVITUKSESI PYÖRII TOSI KOVAA. OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN KIRJOITTELET TÄYTTÄ PASKAA.


      • Oli
        PP kirjoitti:

        TAIDATKIN OLLA OIKEA AUTO NERO,OLET NÄKÖJÄÄN HYVIN PERILLÄ NELIVETO TEKNIIKASTA TAI SITTEN MIEKIKUVITUKSESI PYÖRII TOSI KOVAA. OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN KIRJOITTELET TÄYTTÄ PASKAA.

        Olen nähnyt itse tämän jarrupenkkitestin, jossa Mondeo ei suotunut lähtemään testeritä, koska eturenkaat pyörivät vinhasti rullilla (n. 40 km/h oli mittarissa jo vauhtia) ja takarenkaat jököttivät PAIKALLAAN! Mikä helevetin neliveto sellainen on?

        Ja ko. auto kiellettiin sisämelun vuoksi markkinoilta. Sama syyhän oli takavetoisessa LAdassa, joka ei saanut tyyppihyväksyntää EU:n alueelle.


      • Jerry-Kannu
        Oli kirjoitti:

        Olen nähnyt itse tämän jarrupenkkitestin, jossa Mondeo ei suotunut lähtemään testeritä, koska eturenkaat pyörivät vinhasti rullilla (n. 40 km/h oli mittarissa jo vauhtia) ja takarenkaat jököttivät PAIKALLAAN! Mikä helevetin neliveto sellainen on?

        Ja ko. auto kiellettiin sisämelun vuoksi markkinoilta. Sama syyhän oli takavetoisessa LAdassa, joka ei saanut tyyppihyväksyntää EU:n alueelle.

        Juu eihän sille mitään voi jos auto ei dynamolta lähde liikkeelle, mutta vitunko takia sen pitäisi lähteä... Taikka siis lähteehän kaksivetoinenkin dynamolta pois. Eli josko k.o Mondeossa on sellainen tietokoneohjaus tms, että sen voi ajaa dynamolle. Ettei kukaan ammattikoulun jurpo riko sitä kun ei tajua ettei normaalia jatkuvalla nelivedolla varustettua aparaattia voi ajaa dynamolle. Kai. Vai kuinkas ne testataan, kertokaa nyt joku jotain... Täh! Eli ehkä nelivetotekniikoita kannattaisi testata liukkaalla pinnalla eikä dynamolla. Se saattaisi antaa paremman kuvan järjestelmän toimivuudesta.


    • mondeo 4x4

      mondeota tehdään vieläkin nelikkona mutta ei tuoda suomeen. tiesitkö että nelikkoa ei saa ajaa jarrudynamometrille. itselläni neliveto toimii erittäin hyvin luistonesto toimii hyvin.

    • NELIKKO

      MONDEO NELIKKO KULUTTAA NOIN 8-10 LTRAA.EI OLE SE MELUISEMPI KUIN KAKSIVETOINEN.NELIVETO TOIMII ERITTÄIN HYVIN, HYVIN VARUSTELTU AUTO ESIM.ILMASTOINTI, LUISTONESTO,TURVATYYNYT,ABS.

      • Ford-Man

        Missä päin maailmaa tehdään 4-vetoista Mondeota ? Kas kun ei ainakaan automerkin kotimaassa sitä ole saatavana. Vanhaa mallia tosiaan sai aikoinaan nelivetoisena, mutta uutta mallia ei ole nelivetoisena edes kehitetty, saatikka valmistettu. Tai jos jollain on parempaa tietoa, niin linkkejä...


    • Sierra
      • Ford-Man

        Lada kiellettiin nimenomaan ohiajomelun takia, ei sisämelun takia. Enkä usko että Mondeotakaan olisi sen takia kielletty. Vai osaatko kertoa hieman lähteitä ??

        Ja uutta Mondeota ei todellakaan tehdä nelivetoisena.


      • DOHCiS
        Ford-Man kirjoitti:

        Lada kiellettiin nimenomaan ohiajomelun takia, ei sisämelun takia. Enkä usko että Mondeotakaan olisi sen takia kielletty. Vai osaatko kertoa hieman lähteitä ??

        Ja uutta Mondeota ei todellakaan tehdä nelivetoisena.

        Juu kiitoksia vaan kaikille mielipiteistä ja Ford-Man:ille sen verran siitä että uutta Mondeota ei tehdä nelivetoisena: katsokaapa sivu http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?id=12566296&sc=&make=29&model=1763&pricefrom=0&euroto=0&zip=
        taikka hakekaa AutoScoutilla Ford Mondeo ja ainoaksi ehdoksi raksi kohtaan "ALLRAD" eli neliveto. Silloin tod.näk ruutuun pamahtaa montakin uutta mondeota, joissa mainitaan "4trg" ja "allrad", eli omalla saksan taidollani kysessä saattaa olla neljällä pyörällä itseään eteenpäin repivä Mondeo... Tiedä heistä... Täytyypä katsoa jos Saksanmaalta tarttuisi jotain mukaan. Edes etuvetoinen...


    • Eurocub

      Osta hyvä veli 4x4 Sierra. Ei tarvi kaivaa sitä hangesta! Tekniikka toimii hyvin eikä sisällä mitään kytkeytyviä haldexeja tai muita vastaavia. On keskustasauspyörästö viskolukolla joten voimaa menee aina eteenkin. Vetosuhde on silleen että 36/64 etu-taka-akselien välillä.Joten takavetoisuuden hauskuus sladissa säilyy!! vie ainetta ajotavasta riippuen 7.5 - 9 L /100km. Auton nuorennus ei välttämättä onnistu mutta hyvän voit löytää!!

    • Veke

      Ja jos ei Sierra riitä osta scorpio 4x4 2.9i koneella.Ei jää sutimaan ........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      158
      11059
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2493
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      976
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe