Miten saisin..?

Bortsurakas

oman koiran? Olen toivonut jotakin eläintä paljon. Sain 2 vuotta sitte oman kanin, mutta nyt olen päättänyt ottaa koiran, Bordercollien! Meillä on nyt ennestään koira ja sitten se minun kanini. Koira on koko perheen,mutta siskoni on sen maksanut että pääasiassa sen oma. Koira on rodultaan Tiibetinspanieli ja ikä on 4v. (Kai tiedätte että tipsut ovat sellaisia pieniä seurakoiria.) Kanini on 2 vuotias kääpiöluppakani. Molemmat ovat kavereita oikeastaan parhaita kavereita. Kani on joka päivä vapaana, yleensä koko päivän. Siintä se seurailee muiden puuhia ja tulee seurustelemaan jonkun kanssa. Yleensä on koko ajana menossa koiran perään. Kanille ja koiralle annetaan koko ajan seuraa ja molempia ulkoilutetaan jne. Äh, menen suoraan asiaan!

Eli miten saisin ihka oman koiran??
Miten saisin vanhempieni suostuteltua koiraan??
Osaan hoitaa koiria! Kaikenlaisia ja kokoisia. Lenkilla taas vetäviä ja laiskottelijoita. Siis osaan kaikki koiran hoitoon liittyvät asiat.Eli:
ruokinta,ulkoilu,leikkiminen ja kouluttaminen.
Myös jaksan koko ajan tehdä kaiken tuon! Jaksaisin myös antaa seuraa ja muuten puuhailla koiran kanssa. Tietenkin kaikki perheessäni hoitaisi sitä, etenkin ulkoiluttaisi.(siksi,koska äitini ei päästä minua enää 21-22 jälkeen yksin ulos)
Hoidan nykyistäkin koiraa kaikella mahdollisella tavalla. Isäni on taitava kynsien leikkaaja ja pesijä. Äitini taas on taitava koiran lellimisestä:P Hän aina katsoo että koiralla on kaikki kunnossa. Minä pidän siintä että voin tehdä pitkiä lenkkejä niin että minulla on seuralainen.(Eli koira) mutta koira ei jaksa tehdä kauheen pitkiä lenkkejä. Jos siis saisin Bordercollien harrastaisin sen kanssa TOKOa ja pitäisin sitä vapaana kaikissa mahdollisissa paikoissa.
AUTTAKAA SIIS MINUA HYVÄT IHMISET!!
MITEN SAAN KOIRAN?? MITEN SISKONI SAI SUOSTUTELTUA VANHEMPANI KOIRAAN??? MITEN MINÄ SAISIN??
VASTATKAA MAHDOLLISIMMAN PIAN!!

KIITOS!!

P.S.vastaan vielä

16

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bortsurakas

      että kysyin siskoltani että miten sai suostuteltua vanhempani koiraan. Hän sanoi:Ei mitenkään. Sitten minä kysyin:No miten sitte sait koiran?
      Siskoni vastasi:Kysyin vaa joka ilta:Saanko koiran?
      Sitte eräänä iltana ne sano vaa:Joo.

      Ensin me meinattii ottaa Länsiylämaanterrieri käytii ihan kattomassaki niitä, mut pennut ei ollu viel syntyny. Myöhemmin saattii tietää että pennut oli kuollu mahassa. Sitte käytii kattomas Tiibetinspanieleja ja ihastuttii niihin. Sitt päätettii ottaa semmonen.
      Nyt haluaisin Bordercollien! Vastatkaaaaa nopeeeeaaasstttii!
      Isäni sanoi eilen illalla:Katotaa nyt miten jaksatte lenkittää Pepi(meidän koiraa) jne.

    • misuami.

      Taidat olla aika nuori?
      Teillä on jo yksi koira ja vielä kanikin, joten uskoisin, että nuo lemmikit kyllä riittävät vanhemmillesi. Vaikka kuinka nyt takoat, että jaksaisit hoitaa bordercollietasi, niin etä uskokkaan kuinka paljon hoitamista tuossa rodussa on. Lenkkeily olisi min. 2 h per kerta.
      Muutenkin mä en tajua sitä, miten haluat toisen koiran, vaikka teillä on jo tiibetinspanieli. Älä ole itsekäs hölmö lapsi, vaan astu aikuisen kenkiin ja mieti miten paljon rahaa/aikaa/vaivaa toisessa koirassa on.

      • Bortsurakas

        Minä pidän isoista ja keskikokoisista koirista. Haluaisin harrastaa TOKOa,mutta pienillä koirilla se ei onnistu etenkään meidän tipsulla. Enkä mä tykkää oikee pienist koirista. Lisäksi HALUAN OMAN KOIRAN!!
        Tipsu on mun siskon oma ei mun!! Se on ihan eri asia ja lisäks haluun kouluttaa sen bortsun hyväksi ja kiltiksi koiraksi! Meidän tipsu: vetää hihnassa,on ihan hulluna narttuihin,Haukkuu muille koirille ja jos yrittää rauhottaa sitä se alkaa puremaan.

        Sanopas sitte mikä koirarotu olis minulle hyvä!?! Kenties joku Chihuahua?? EI KIITOS


      • Puuppa-75
        Bortsurakas kirjoitti:

        Minä pidän isoista ja keskikokoisista koirista. Haluaisin harrastaa TOKOa,mutta pienillä koirilla se ei onnistu etenkään meidän tipsulla. Enkä mä tykkää oikee pienist koirista. Lisäksi HALUAN OMAN KOIRAN!!
        Tipsu on mun siskon oma ei mun!! Se on ihan eri asia ja lisäks haluun kouluttaa sen bortsun hyväksi ja kiltiksi koiraksi! Meidän tipsu: vetää hihnassa,on ihan hulluna narttuihin,Haukkuu muille koirille ja jos yrittää rauhottaa sitä se alkaa puremaan.

        Sanopas sitte mikä koirarotu olis minulle hyvä!?! Kenties joku Chihuahua?? EI KIITOS

        Täällä palstalla kukaan varmaan ei voi neuvoa miten sen koiran saisit... Se asia on täysin vanhempiesi päätettävissä eli sinun täytyy keskustella heidän kanssaan. Vanhemmillasi on varmasti ihan pätevät syyt mitä he sitten ikinä päättävätkin asian suhteen.

        Kuulostat kyllä ihan vastuuntuntoiselta ja innokkaalta. Bordercollie on käsitteekseni tosi vaativa rotu minkä varmaan jo tiesitkin. Minkä ikäinen muuten olet? Muuten, tuo teidän tipsu kuulostaa siltä, että sekin saattaisi kaivata vähän koulutusta esim. tuohon hihnassa vetämiseen.

        Muistan itsekin joskun parikymmentä vuotta sitten kun hinguin lemmikkiä. Meillä ei ollut mitään eläintä kotona enkä sellaista myöskään saanut. Näin jälkeenpäin ajateltuna se oli ihan hyvä vaikka silloin tuntui, että koko maailma romahtaa. Sitten vasta kun muutin pois kotoa v.-96 hankin kaksi kania ja nyt meillä on sheltti. Nyt aikuisena olen ehtinyt touhua eläinten kanssa ihan riittämiin.


    • bcc

      Ainakin kannattaa osoittaa oma kyvykkyys ja innokkuus koiran hoitoon. Pari vuotta kun ravaa näyttelyissä ja koulutuskentillä katselemassa ja hoitaa muiden koiria yms, saa vakuutettua vanhemmat. Sitten oleellinen juttu on myös teidän rahatilanne, ei vastuulliset vanhemmat hankikaan lisää lemmikkejä jos tuntuu että rahatilanne on huono.
      Kuinka hyvin olet tutustunut bordercollieisiin? Tuo pelkkä toko tuskin tulee riittämään. Ne ovat paaaaljon energisempiä kuin kuvitellaan. Myös agilityä, paimennusta tai jotain muuta harrastusta suosittelisin tokon rinnalle.
      http://forum.sbcak.fi/ käypäs täällä lueskelemassa lisää (ellet ole jo käynyt).
      Tarkoitan vain, että oletko hankkimassa bortsua sen ulkonäön vai luonteen takia? Tiedätkö todella kuinka paljon tekemistä sen rotuiset (ehkä poikkeuksiakin löytyy) tarvitsevat?
      Jos saatkin joskus vanhempasi suostuteltua, tai mikä yleensä myös kannattaa, jaksat odottaa siihen asti kunnes muutat omillesi, harkitse vielä tarkkaan rotuvalintaasi!
      Mieti ensin mitä koiralta haluat ja tutustu sitten siihen sopiviin rotuihin.
      En tunne sinua, enkä halua että otat tätä millään pahalla, on vain niin paljon onnettomia koiria ja koirien omistajia, väärän rotuvalinnan vuoksi.
      Yleisesti hyväksi todettu tapa saada koira on ollu t kyllä se ruinaus sekä sitten noi hommat mistä alussa puhuin ;D
      Muuta ei ole tullut vastaan... Paitsi sitten ne tyhmät vanhemmat jotka asiasta eivät piittaa ja ostavat penskoilleen kaiken mitä ne keksivät haluta.
      (olen itsekin aika nuori, joten en mitenkään väheksy vielä kotona asuvia nuoria ;))

      • bcc

        Kun tuossa aiemmin sanoit että ehdottakaa jotain muuta rotua (vaikket ehkä ihan tosissasi sitä tarkoittanutkaan).
        Koitapas täällä hakea vähän suuntaa: http://www.lampiluoto.net/omarotu/index.php Tämä on sitten VAIN SUUNTAA ANTAVA juttu.
        Miten olisi sitten vaikkapa collie? Pitkä- tai lyhytkarvainen? (lk parempi mm. tokoon yms harrastuksiin)
        Kultainennoutaja?
        Iso tai keskikokoinen villakoira?
        On niitä paljon muitakin rotuja kuin bortsu ja chihuahua ;)


    • ...

      Collien suosittelisin ostamaan.
      Jos olet kovinkin nuori ni en suosittelis hankkimaan koiraa omiin nimiin. Me hankittiin reilu 2 vuotta sitten heti kesän alussa pitkäkarvainen collie narttu ja vaikka siskoni otti sen omiin nimiin ni silti mulla itelläniki meni koko se kesä vain tämän koiran kanssa. Puoli vuotta ainaki meillä meni ennen ku oppi sisäsiistiksi joten ulkona saa yölläki juosta jatkuvasti.

      Itse en edes halunnut collieta- oon nimittäin pienestä asti halunnu saksanpaimenkoiran mut äiti ei sitä halunnu.
      Siskoni joka on jo yli 18 sai vanhemmat hankkimaan tän meiän koiran jankuttamalla melkeimpä joka päivä "hankitaan koira" lausetta.

      Muista että vaikka itse haluaisitkin oman koiran ni myös muutki perheenjäsenet joutuvat siitä huolehtimaan ja jos teillä on jo koira ni voi vähä vaikeaa tehä. Ja rahaaki siinä kuluu paljon. Hyvät hermot myös tarvitaan. Itelläni kovin hyvät ei oo ja oon monesti suuttunu tolle meiän koiralle esimerkiksi opettaessani jotain ku ei meinaa ymmärtää.

      Neuvoni oisi että odota vielä että kasvat isommaksi.
      Tämä on siis minun mielipide.

      • suuttua

        "Itelläni kovin hyvät ei oo ja oon monesti suuttunu tolle meiän koiralle esimerkiksi opettaessani jotain ku ei meinaa ymmärtää."

        Ja, jos collielle ja yleensä koirille opettaessasi suutut, ei varmasti opi muuta kuin pelkäämään. Sitä paitsi collie on nopea oppimaan, jos osaa vain oikein opettaa.


      • ...
        suuttua kirjoitti:

        "Itelläni kovin hyvät ei oo ja oon monesti suuttunu tolle meiän koiralle esimerkiksi opettaessani jotain ku ei meinaa ymmärtää."

        Ja, jos collielle ja yleensä koirille opettaessasi suutut, ei varmasti opi muuta kuin pelkäämään. Sitä paitsi collie on nopea oppimaan, jos osaa vain oikein opettaa.

        juu tiedän sen. Nykyään en sille nii suutukkaa mut alussa. Se vaa pitää osata alottaa nii helpolta tasolta se opettaminen ni kyl se sit lähtee mut alussa ku tää o ensimmäinen koira ni ei tienny miten opettaa ja sillo hermotki meni nopeemmin.
        Välillä sanonki et ompa tyhmä koira mut sit ku rupee miettii ni tietty omassa opetustavassaha se vika on. Oonki aina välillä sanuonu siskolleni et se saa jonku asia opettaa ku ite ei kestä.


      • Bortsurakas
        ... kirjoitti:

        juu tiedän sen. Nykyään en sille nii suutukkaa mut alussa. Se vaa pitää osata alottaa nii helpolta tasolta se opettaminen ni kyl se sit lähtee mut alussa ku tää o ensimmäinen koira ni ei tienny miten opettaa ja sillo hermotki meni nopeemmin.
        Välillä sanonki et ompa tyhmä koira mut sit ku rupee miettii ni tietty omassa opetustavassaha se vika on. Oonki aina välillä sanuonu siskolleni et se saa jonku asia opettaa ku ite ei kestä.

        Juttelin äitini kanssa ja hän sanoi että katsotaan ensikesänä, koska koiranpennulle pitää olla alussa rutkasti aikaa ja nyt alkaa koulutkin.
        Eli olen päättänyt ottaa sen Bordercollien. En pidä pelkistä collieista ja en edes saisi semmoista,koska niillä on liian pitkäkarva. (karvaavat liikaa)
        Lyhytkarvaiset ovat rumia. Anteeksi, sellaisten omistajille! Jos nyt olisin saannut niin olisin hankkinut sen Vantaalta. Elokuun 22. päivä sellaisia olisi luovutusiässä. 3 urosta ja 2 narttua. Uroksen meinasin ottaa,mutta nyt kävikin näin. Eikä juuri nyt ole mitenkään paljon rahaa:)


      • misuami.
        Bortsurakas kirjoitti:

        Juttelin äitini kanssa ja hän sanoi että katsotaan ensikesänä, koska koiranpennulle pitää olla alussa rutkasti aikaa ja nyt alkaa koulutkin.
        Eli olen päättänyt ottaa sen Bordercollien. En pidä pelkistä collieista ja en edes saisi semmoista,koska niillä on liian pitkäkarva. (karvaavat liikaa)
        Lyhytkarvaiset ovat rumia. Anteeksi, sellaisten omistajille! Jos nyt olisin saannut niin olisin hankkinut sen Vantaalta. Elokuun 22. päivä sellaisia olisi luovutusiässä. 3 urosta ja 2 narttua. Uroksen meinasin ottaa,mutta nyt kävikin näin. Eikä juuri nyt ole mitenkään paljon rahaa:)

        ai et pidä pk collieista, koska niillä on pitkä karva ja vaatii hoitoa! katoppa pentu sa... bc:n turkkia??? näyttääkö siltä ETTEI SE TARTTISI HOITOA JA HARJAAMISTA JA KARVASTAAKIN.. mä toivon, ettette ota koiraa, vaikutat tyhmältä pennulta, joka on hemmoteltu pilalle.
        Pian se koira, jonka ostatte ( jos kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja teille myy ) on takkuinen, länkisäärinen väärästä ruoasta ja sä pentu juokset miehissä unohtaen koirasi kokonaa... suututtaa tommoset pikku prinsessat, jotka " mä haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, mä saaaaaaaaaaaaaaaan ihqn bc:n"


      • bcc
        Bortsurakas kirjoitti:

        Juttelin äitini kanssa ja hän sanoi että katsotaan ensikesänä, koska koiranpennulle pitää olla alussa rutkasti aikaa ja nyt alkaa koulutkin.
        Eli olen päättänyt ottaa sen Bordercollien. En pidä pelkistä collieista ja en edes saisi semmoista,koska niillä on liian pitkäkarva. (karvaavat liikaa)
        Lyhytkarvaiset ovat rumia. Anteeksi, sellaisten omistajille! Jos nyt olisin saannut niin olisin hankkinut sen Vantaalta. Elokuun 22. päivä sellaisia olisi luovutusiässä. 3 urosta ja 2 narttua. Uroksen meinasin ottaa,mutta nyt kävikin näin. Eikä juuri nyt ole mitenkään paljon rahaa:)

        Itseasiassa, pitkäkarvaiset eivät karvaa yhtä paljon kuin lyhyet. Jos ulkonäköseikat vaikuttavat noin paljon, että tingit ennemmin luonnepuolesta kuin ulkonäöstä, toivon todella että ennen ensi kesää alat miettiä asiaa uudestaan. Ihan varmoja ongelmia on meinaan noilla asenteilla tiedossa bordercollien kanssa.


      • collienOmistaja
        bcc kirjoitti:

        Itseasiassa, pitkäkarvaiset eivät karvaa yhtä paljon kuin lyhyet. Jos ulkonäköseikat vaikuttavat noin paljon, että tingit ennemmin luonnepuolesta kuin ulkonäöstä, toivon todella että ennen ensi kesää alat miettiä asiaa uudestaan. Ihan varmoja ongelmia on meinaan noilla asenteilla tiedossa bordercollien kanssa.

        Collien turkki(PK):
        Turkki on helppohoitoinen, likaa hylkivä eikä sitä tarvitse pestä kuin pari kertaa vuodessa tai tarvittaessa. Karvaa ei lähde sen enempää kuin muillakaan koiraroduilla. Korvantaustat kannattaa harjata riittävän usein (esim. kerran vko:ssa), jotta takkuuntuminen estetään. Koko turkin harjaus kannattaa tehdä kerran kuukaudessa.

        Monella siitä mahtavasta turkista käsitys,että vaatii kovaa työtä,mutta moni rotu tarvitsee enemmän turkin hoitoa kun collie :)


      • Anonyymi
        misuami. kirjoitti:

        ai et pidä pk collieista, koska niillä on pitkä karva ja vaatii hoitoa! katoppa pentu sa... bc:n turkkia??? näyttääkö siltä ETTEI SE TARTTISI HOITOA JA HARJAAMISTA JA KARVASTAAKIN.. mä toivon, ettette ota koiraa, vaikutat tyhmältä pennulta, joka on hemmoteltu pilalle.
        Pian se koira, jonka ostatte ( jos kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja teille myy ) on takkuinen, länkisäärinen väärästä ruoasta ja sä pentu juokset miehissä unohtaen koirasi kokonaa... suututtaa tommoset pikku prinsessat, jotka " mä haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, mä saaaaaaaaaaaaaaaan ihqn bc:n"

        Jotain rajaa ois voinu ulostukseen laittaa..


    • Anonyymi

      Tipsuthan on ihania, sinulla on myös jo kanikin. :)Eikö mikään riitä?:( Jonkun vuoden päästä haluat taas jonkun muun rotuisen... Ei järkeä... Sitten kun kania ja tipsua ei enää ole, voisit ottaa ehkä. Jos ei taas ala jankutus. Osta vaikka aikuisena... En tarkoita olla ilkeä, mutta mieti itseäsi, kaikilla ei ole edes marsua. Sinulla on jo ihana tipsu ja kani, osta niiden jälkeen, kun olet varma minkä rodun haluaisit!:)

      • Anonyymi

        Olisi ollut kiinnostavaa tietää kuinka asiassa lopulta kävi. Pikkutipsu ja kani tulivat hyvin toimeen keskenään mutta jatkuikohan sama meininki jos iso koira tuli taloon? Oliko kani turvassa enää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe