välivuosi edessä uusavuttomalla

titi uu

eli sain juuri viimeisimmät tiedot opiskelupaikoistani. Hain yliopistoon ja sisäänpääsy jäi 1,5 pisteestä kiinni. Ammattikorkea, joka oli ensimmäisellä sijalla, jäi 1 pisteestä kiinni ja toinen amk oli enemmästä kiinni. Yhteen pääsykokeeseen minua ei edes kutsuttu.

Kirjotin M:ää ja E:tä, äikkä tuli C:nä takaisin. Kaikki päättötodistuksen numerot, jotka piti laittaa yhteishaussa oli 9, paitsi yksi 8. Aluksi luulin, että koulumenestykseni oli suhteellisen hyvä, mutta ilmeisesti ei ollutkaan..vai? Olen miettinyt, että pitäisikö tuota äikkää yrittää käydä korottamassa.

Tosiasia on nyt vaan sellanen, että en tiedä mitä teen vuoden ajan. Voisin, ja olisi velvollisuuskin, hakea syksyn haussa, mutta tähän mennessä olen löytänyt yhden alan, jolle voin kuvitella hakevani. Olen uusavuton, sillä en tiedä edes miten kauppaan voi hakea töihin, niin että työpaikka olisi suhteellisen varmalla pohjalla. Pitäisikö soittaa? käydä täyttämässä siellä paikan päällä hakemus? apuva...

Yritän tässä miettiä, että kaikki opiskelupaikkani olivat pääkaupunkiseudulla, yksi oli Turussa. Pitäisikö ehkä hakea syrjemmille seuduille keväällä. Mieli on kai ymmärrettävästi hiukan maassa.

Ensimmäisestä hakutoiveestani (amk) sanottiin, että 5 on ennen minua varasijoilla. Kannattaako tässä elätellä vielä toivoa opiskelupaikan suhteen? Kuinka todennäköistä se oikeastaan on, että koulutusohjelmasta, jonne haki yli 400 ja sisälle otettiin 25, vapautuu viisi peruutuspaikkaa..? Realistisesti ajateltuna, itse en vielä ainakaan hehkuta.

Asiallisia viestejä olisi mukava saada.

6

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertyuiop

      kohta täydennyshaku, yritä etsiä sieltä jotain sopivaa, jos vaikka tärppäisi. Kannattaa miettiä uusia paikkakuntiakin.

    • JukkaV
      • crrry

        Ite ehkä vielä jättäisin pienen toivenrippeen sille, että tuo peruutuspaikka liikenisi. Monihan tekee juuri niinkuin ilmeisesti sinäkin, eli yliopisto on se ykköspaikka ja amk:uun haetaan siinä sivussa. Ehkä jopa kuusi sisäänpäässyttä olisi semmoista...


      • JukkaV
        crrry kirjoitti:

        Ite ehkä vielä jättäisin pienen toivenrippeen sille, että tuo peruutuspaikka liikenisi. Monihan tekee juuri niinkuin ilmeisesti sinäkin, eli yliopisto on se ykköspaikka ja amk:uun haetaan siinä sivussa. Ehkä jopa kuusi sisäänpäässyttä olisi semmoista...

        Minä en ole hakenut ammattikorkeakouluun, enkä hae. :)


    • tuleva opiskelija

      Itse muutin ensimmäisen välivuoden alkaessa kovalla kiireellä pois kotoa uudelle paikkakunnalle suorittamaan avoimessa yliopistossa appron, toisen vuoden vietin kansanopistossa kieliä opiskellen. En tarkoituksella halunnut töihin minnekään kaupan kassalle huonolla palkalla, en nähnyt sen tuovan mitään mielekkyyttä elämääni, kokemuksesta puhumattakaan!
      Suorittamani appro varmasti auttoi minua tänä vuonna hakiessani alaa opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Pääsin valintakokeeseen ja sain haastattelussa mainittua approni ja kieliopintoni, nyt olen kolmannella varasijalla. Jos haluan jonottaa, luulen, että mahdollisuuteni saada paikka ovat hyvät. Viime vuonna en päässyt edes valintakokeeseen!
      Jos haluat saada ammattikorkeakouluhakuja varten lisää pisteitä, työhön meno on hyvä idea. Muista, että voit mennä myös työharjoitteluun (melkein) minne ikinä haluat! Saa käytännön kokemusta alalta joka kiinnostaa ja myös työmarkkinatukea. Ehkä parempi idea kuin paska duuni joka ei kiinnosta, ellei rakasta leveämpää elemäntyyliä. Työharjoittelustakin saa työkokemuspisteitä.
      Kanattaa katsoa syksyn täydennyshaun vapaita paikkoja, vaikka ei ehkä olisikaan juuri sitä alaa tarjolla, jota välttämättä haluaa opiskella. Itse sain nyt amk-paikan, ala ei ehkä ole se unelma-ala, mutta onpahan opiskelupaikka jossa voin erikoistua aika moneen suuntaan. Välivuoteni opettivat minua olemaan sanomatta "ei koskaan"!
      Ja opiskelupaikkakuntani ei kuulu Suomen suurimpiin kaupunkeihin, sain paikan huomattavasti helpommalla kuin pääkaupunkiseudulta. Kyllä muuallakin elää voi. =)

    • opiskelemaan

      Sinun papereillasi lukisit jo haluamaasi alaa ulkomailla. Siellä ei ole pääsykokeita.

      Hakemuksen voi jättää online:

      http://www.ucas.ac.uk/

      Oxfordiin ja Cambrdigeen on vaikea päästä, mutta esim. University of Sheffield on rankattu korkeammalle kuin Suomen yliopistot ja sinne pääset suoraan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1290
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      69
      835
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      777
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      704
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe