Auttakaa (ainakin tainia :) )

njanjan

Etsin koirarotua, sopisiko alottelijalle joku: dopperi tai rotikka? enemmän kyllä aatellut dopperii... Mutta jos on ekaksi koiraksi nii antaa tulla.. Mistä voin muuten lukea doppereista enemmän, luonteesta ja sairauksista ja muusta?

13

1714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Itse en välttämättä sellaista eka koiraksi ottaisi varsinkin jos ei ole minkäänlaista aikasempaa kokemusta koirista...mutta tietysti jos kaverina olisi osaava ihminen kouluttamassa..niistäkin roduista löytyy luonteita laidasta laitaan..aktiivisia koiria kuitenkin molemmat..

    • ...

      Kaikkea mahdollista dobbereista www.sdy.fi

    • dobie

      Miksi nämä rodut? Mitä olet ajatellut tehdä niiden kanssa? Mitä harrastusseuroja ja -mahdollisuuksia on asuinpaikkasi lähellä?

      Yleensä ensimmäiseksi koiraksi ei suositella kumpaakaan. Helpompiakin rotuja löytyy monesta eri "luokasta" käyttötarkoituksen mukaan. Toki ihmisen luontainen maalaisjärki ja koirankäsittelykyky myös ratkaisevat voiko ensimmäiseksi koiraksi ottaa kovin vaativaa rotua...

    • En suosittele kumpastakaan rotua aloittelialle.

      Mutta,onhan se kyllä niinkin että joillekin sopii nuo koirat ensimmäiseksi koiraksi ja toisille ei edes kymmeneksi koiraksi.

      Mutta, jos nyt päädyt ottamaan rotikan niin suosittelen narttua, hieman helpompi tapaus.

      Mutta,kannattaa soitella kasvattajille ja lukea mahdollisimman paljon kyseisistä roduista.

      Myös rotikkaomistaja kurssille kannattaa mennä, jos päädyt rotikkaan. Siellä saa paljon tietoa rotikasta :)

    • miin

      Doberman ei välttämättä ole paras ehdokas ensimmäiseksi koiraksi.
      Kannattaa ainakin todella hyvin lukea kaikki luonnekuvaukset yms.
      Sillä Dobermann on vaativa rotu, ainakin minun mielestäni.

      www.sdy.fi/jalostus/Pentuopas.pdf
      Tuossa linkissä nyt on ainakin jotain tietoa pennusta ja sen kasvattamisesta.

      • donna kakkonen

        !#v sitten kun hommasin ensimmäisen Rottweillwrin mulla oli Labradorin noutaja.
        Tosi vaativa rotu sekin.
        Pitää aktivoida jne...
        Se miksi meillä on nyt toinen Donna syy on yksinkertainen.
        Sen kanssa on kiva leikkiä piilosta metsässä, olen emäntä voin mennä aamuisin viideltä talvisinkin pimeellä lenkille, on todella lapsirakas.
        Nyt kun on vielä tällä maito-hampaat tapelee minun kanssani, lapsiin ei ikinä koske.
        Jos komennan muksuja pitää heti heidän puolta.
        Ei käy mun päälle mutta ei koske muksuihin...

        Kissa on vuoden ja 3 kk vanha kihittävät keskenään, eli ei uskalla käydä katin päälle koska on järkeä nupissa.
        Rottweillwer on sitä mihin sen kasvatat!
        Ikinä ei saa lyödä siis hihnalla kämmenellä olen antanut pari kertaa persuksille ja sitten selätän.
        Sinä olet pomo.


      • Doope
        donna kakkonen kirjoitti:

        !#v sitten kun hommasin ensimmäisen Rottweillwrin mulla oli Labradorin noutaja.
        Tosi vaativa rotu sekin.
        Pitää aktivoida jne...
        Se miksi meillä on nyt toinen Donna syy on yksinkertainen.
        Sen kanssa on kiva leikkiä piilosta metsässä, olen emäntä voin mennä aamuisin viideltä talvisinkin pimeellä lenkille, on todella lapsirakas.
        Nyt kun on vielä tällä maito-hampaat tapelee minun kanssani, lapsiin ei ikinä koske.
        Jos komennan muksuja pitää heti heidän puolta.
        Ei käy mun päälle mutta ei koske muksuihin...

        Kissa on vuoden ja 3 kk vanha kihittävät keskenään, eli ei uskalla käydä katin päälle koska on järkeä nupissa.
        Rottweillwer on sitä mihin sen kasvatat!
        Ikinä ei saa lyödä siis hihnalla kämmenellä olen antanut pari kertaa persuksille ja sitten selätän.
        Sinä olet pomo.

        Jos rotikka on kapakissa portsasi on dooperman alkoholitarkastaja. Älkää edes verratko KOIRAA ja rotikkaa.


    • koirana

      Eli itsellä on ensimmäinen "oma" koira, ruskea vuoden ikäinen uros. Aikaisempaa kokemusta vain pienistä koirista, tai yhdestä pienestä koirasta, joka sekin virallisesti on oma, mutta vanhoilla päivillään jäi muuttaessa lapsuuden kotiin eläkepäiviä viettämään.

      Itse olin laiska, en tiennyt näyttelyistä mitään, koskaan moisissa käynytkään. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat harrastukset eivät nekään sanoneet mitään. Avokin koirakuume vei kuitenkin mennessään ja pentu meille tuli, puolisen vuotta taidettiin intensiivisesti selata doberman helpdeskiä ja doberman foorumia ym. sitten joskus ajatuksella. Se joskus tulikin sitten paljon aikaisemmin.

      Avain asia siinä, sopiiko jokin rotu ekaksi koiraksi on mielestäni siinä, mitäsiellä tulevan omistajan päässä liikkuu ja mitä on koiransa eteen valmis tekemään. Oma murrkuikäisemme on niin vilkas yksilö, että kasvattajan vetämissä tottis alkeissa enimmäkseen laulaa kun odottelu ei ole pojan vahvimpia puolia. Motivaatio toimintaan on kuitenkin loputon. siinä 5 kuukauden iässä meidän poika oli sisarryhmässä ainoa jota piti ennen näitä reenejä käytettyä lenkillä, että sai hieman purettua pahimpia virtoja pois. Voisi siis olla melko haasteellinen yksilö, kenties.

      Minusta kuitenkin jokaisen koiran eteen pitää tehdä se mitä sen hyvinvointi vaatii, koirat ovat yksilöitä. Ei rotu luonnetta katso. Kyllä se lamppuharjakoirakin aktivointia vaatii.

      Toinen asia, mitä ilman oltaisiin ehkä metsään menty on kasvattaja. Hyvä kasvattaja on painonsa arvosta kultaa. Ilman ehkä ei oltaisi näin hyvin pärjätty, vaikkei minusta mitenkään kamalan vaikeaa ole ollutkaan. Jos tosissaan koiran hankintaa harkitsee, eikä kokemusta ole, rodesta riippumatta suosittelen lämpimästi etsimään hyvän kasvattajan joka asuu suht lähellä.

      Kasvattajan ehdoton tuki maalaisjärki ja korkea motivaatio olla koiransa kanssa ja kantaa siitä vastuu mielestäni ratkaisee.

      • ..vielä

        Niin pointtini oli vielä, että ei mekään todellakaan tietty oikeasti juuri mistään mitään pennun meille tullessa. Kaikkea lukemaansa ei aina ymmärrä vasta kun käytännön kautta. Vaikka asoista ottaisi selvää, voi asiat todellisuudessa olla aivan jotain muuta kuin on kuvitellut.

        Matkan varrella on opeteltu ja onnea ja myötäsyntyistä tilannetajua on onneksi ollut mukana. Halua on ollut oppia ja ehkä se harrastus puolikin vielä imaisee tosissaan mukaan. Nyt puuhataan etupäässä siksi että itse oppisi ja ennenkaikkea koiran hyväksi, vaikka välillä tympiikin olla niin kamalan aloittelija ja että koira menee hukkaan kun ite ei osaa/tajua. :)


    • ..voi sanoa että ei kannata ottaa dopperia ekaksi koiraksi, mutta voin varottaa että kannattaa varautua sen luonteen lujuuteen..sillä se on luja..Kokeilun halua riittää monessa tilanteessa ja tekevät sen hyvin häikäilemättömästi, mutta jos sinusta tuntuu että osaat kertoa kumpi teidän taloudessanne määrää ja saat pidettyä koirasi kurissa saat siitä mitä parhaimman ystävän.. :)

    • sesku

      En suosittele dobermannia ekaksi koiraksi. Mieti ensin mitä haluat koiran kanssa tehdä, miksi sen hankit jne. Niin löydät sopivamman koiran. Dobermanni ei soville kenelle vain. Tai ainakin suosittelen tutustumaan millainen se todella on, niin tiedät edes osittain millainen se on.

      Dobermannin kasvattajalla tulee olla päämäärät selvillä ja paljon paljon aikaa ja kärsivällisyyttä, tietoa, motivaatiota, hermoja ym. ym. Jo pentuaika vie aikaa paljon opetuksineen (tietysti on myös helpompia tapauksia, mutta mistäs sen tiedät saatko helpoimman vai vaikeimman tapauksen, ei ole takuuta tästä asiasta).

      Miten olisi joku paimenkoira, siitä olisi helpompi aloittaa:)

    • Doberlady

      On varmasti helpompiakin rotuja. Toisaalta esim. kotona koiran kasvuikäisenä tehtyjen tuhojen määrää ei koskaan voi ennalta ennustaa, oli rotu mikä hyvänsä.

      Jos olet kärsivällinen, huumorintajuinen, sosiaalinen ja päättäväinen, saatat olla juusi sopiva omistaja dobermannille.

      Lisäksi sinun tulee olla luonnostaan liikunnallista sorttia ja aikaa ei koskaan voi olla liikaa kun dobermannin hankit.

      Monille ihmisille hyvä ensimmäinen koira, mutta tämä todellakin on ihmisestä kiinni.
      Tutustu eri kasvattajiin ja valitse se itsellesi sopivin (luotettava ja aidosti kasvatustyöhönsä vastuullisesti suhtautuva). Kasvattaja on paras apusi jos neuvoja tarvitset ja hyvä kasvattaja antaa automaattisesti neuvoja (suullisia ja kirjallisia) kasvavan koiran kanssa elämiseen.

      Ja sinulta toki täytyy löytyä tahto opetella kouluttamaan koirasi ja antaa sille riittävästi aktiviteetteja.

      Ongelmakoiran omistajat saavat katsoa peiliin!
      Jossain vaiheessa on tehty jotakin väärin (suurimmaksi osaksi täysin vahingossa ja hyvää tarkoittaen, tietämättöminä). Pentu on luovutusikäisenä täysin muokattavissa juuri sellaiseksi kun itse haluat.
      Tosin aktiivisuus, vilkkaus ja tietyt muut rodulle ominaiset piirteet voivat johtaa erilaisiin ongelmiin kun esim. seurakoirarotujen kanssa.

      Onnea harkintaan/ etsintään / hankintaan!

      • ja omistajat

        "Ongelmakoiran omistajat saavat katsoa peiliin!"

        Muistetaan vielä se, että on olemassa myös luonnevikaisia koiria tässä roduissa, kuten muissakin. Joten ei nyt tuomita ihan tältä istumalta kaikkia joilla ongelmia, varsinkaan tilannetta tietämättä.

        Lisäksi omistajan kannattaa olla tarkkana mitä neuvoja noudattaa - kaikki neuvot eivät päde samalla lailla koiriin. Jos koulutuksiin, ohjaaja pitää valita niin, että hän todella on pätevä - eikä neuvo väärin.

        On tuurista ja kasvattajan taidoista kiinni sekin saako todella sellaisen pennun kuin on pyytänyt. Mutta narttuhan on helpompi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe