Vampyyrikirjoja!

masentunut manaatti

Olisiko kellään mainita hyviä vampyyrikirjoja/kirjasarjoja? Luin Stephenie Meyerin "Houkutuksen", ja haluaisin lukea muitakin samankaltaisia..

34

7855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lammenpei

      Anne Ricen vampyyrisarja on klassikko, kirjoista suomennettu Veren vangit, Vampyyri Lestat ja Kadotettujen kuningatar, englanniksi romaaneja on paljon enemmän. Korkeakirjallisella mittapuulla ovat parempia kuin Houkutus, mutta eivät samalla tavalla kihelmöivän romanttisia - ihmiset ja vampyyrit eivät juuri kaveeraa muualla kuin Buffy Vampyyrintappajassa (loistosarja muuten). Kokeile kuitenkin, jos aihepiiri kiinnostaa. Niin ja Bram Stokerin Dracula on tietenkin must-luettava vampyyreista kiinnostuneelle.

      Olen törmännyt myös nuortenkirjaan(?) nimeltä Vampyyrisiskokset, mutta lukeminen on jäänyt aikomukseksi. Kirjoittaja taisi olla R. L. Stine ja joku jatko-osakin jo lienee.

      • @ miranda @

        Jep, sen nimi on Yön maku. Ihan hyvii kumpiki lue vaa. Vähän kyl sekavii, mut ihan hyvii :)


    • sff-fani

      Suosittelen lukemaan Anne Ricea (The Vampire Chronicles). Mielestäni kolme ensimmäistä kirjaa ovat parhaimmat, mutta kyllä muitakin voi lukea, jos ei välitä pienestä laadun heikkenemisestä.

      Lisäksi kannattaa lukea Anne Ricen The Lives of the Mayfair Witches (The Witching Hour, Lasher ja Taltos), vaikka ne ovat "noitakirjoja".

    • ...

      Darren Shanin kirjoittama 12 osainen vampyyrisarja, josta on tällä hetkellä suomennettu viisi ensimmäistä kirjaa. Ärrältä saa, myydään noin 6€ kpl.

      Enpä nyt menisi sanomaan että olisi Houkutuksen tyylinen kirja, mutta vampyyrisarjaa kumminkin. (Houkutukseen on muuten tulossa kaksi jatko-osaa ^^)

      • Kuuntytär

        mistä olet saanut tietää että Houkutus jatkuu?


      • ...
        Kuuntytär kirjoitti:

        mistä olet saanut tietää että Houkutus jatkuu?

        Stephenie Meyerin kotisivuilta: http://www.stepheniemeyer.com/index.html

        Klikkailet siitä "New Moon" kohdalta niin näkyy jatko-osan kansikin. Sivuilta pääsee myös lukemaan ensimmäisen luvun.

        Tässä myös linkki adressiin, jotta New Moon suomennettaisiin aikaisemmin: http://www.adressit.com/newmoon


      • punk_prinsessa
        Kuuntytär kirjoitti:

        mistä olet saanut tietää että Houkutus jatkuu?

        netistä mä ainakin olen löytänyt tietoa. new moon on seuraava kirja, ei vielä valitettavasti suomennettu (vai onko?).


    • masentunut manaatti

      ..kai lukenut jonkun Darren Shanin kirjan. Mutta en ole aivan varma. "Vampyyrikirja" se ei ainakaan ollut.. Mutta lupaan tutustua tuohon Anne Ricen tuotantoon ja Bram Stokeriinkin syvemmin.

      Ja jep, jään odottelemaan ihan mielenkiinnolla "New Moon":ia ja "Eclipse":ä. :P

    • sunna

      Miten olisi Elizabeth Kostovan Historiantutkija. Suht uus kirja, löytyy multakin hyllystä, mutta en ole vielä ehtinyt lukea eli en tiedä millainen on mutta käsittääkseni siinä jotain vampyyri-juttua on ;-)

      • juu, ehdottomasti luettava jokaisen joka vampyyreista on kiinnostunut. Tämä, ja tietysti Dracula. :) Jos onnistuu löytämään, niin Radu Florescun ja Randy T.McNallyn kokoama kirja "in search of Dracula", on myös tosi mielenkiintoinen, tosin enemmänkin tutkimuksen omainen kirja.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        hejira kirjoitti:

        juu, ehdottomasti luettava jokaisen joka vampyyreista on kiinnostunut. Tämä, ja tietysti Dracula. :) Jos onnistuu löytämään, niin Radu Florescun ja Randy T.McNallyn kokoama kirja "in search of Dracula", on myös tosi mielenkiintoinen, tosin enemmänkin tutkimuksen omainen kirja.

        ...vampyyreista ja ko.kansanlegendasta (eikä siis romaania), niin tällainen kannattaa etsiä käsiinsä ja lukea: Reverend Montague Summers: "The Vampire".


    • -eräs-

      ei kellekkään tullut mieleen "pikku vampyyri"-sarjaa?? :D

    • Caffeinequeen

      Chelsea Quinn Yarbro on kirjoittanut kokonaisen kirjasarjan vampyyrihahmostaan kreivi Saint-Germainesta. Tietääkseni sarjaa ei ole kuitenkaan vielä suomennettu. Itse luin ensimmäisen osan 'Hotel Transylvania' enkä ihastunut, mutta moni muu on kehunut kirjailijaa.

      Ricen kirjat ovat suosikkejani :)

    • defective

      Jos et romanttista lähestymistapaa aiheeseen hae, niin Nancy A Collins tarjoaa aika hyvää energiaa Sonja O Bluen muodossa. Sonja on naisvampyyri joka metsästää muita vampyyrejä toivoessaan löytävänsä itsensä "luojan".

      • Ofir

        Olen juuri lukemassa Nancy A Collinsin kolmatta Sonja Blue -kirjaa "Paint It Black" Tätä ei ole suomennettu. Ensimmäinen kirja suomennettiin joskus 90-luvulla nimellä Musta yö, tummat lasit. Suosittelen. Englanniksi on tietenkin enemmän valinnanvaraa kuin suomeksi. Luin Yarbron "Hotel Transylvanian" enkä vakuuttunut. Se oli ällöromanttinen, juuri sellainen kuin olen aina kuvitellut Barbara Cartlandin romaanien olevan vaikka en ole yhtään Cartlandia lukenut. Poppy Z Brite:n "Lost Souls" on hyvä mutta erittäin väkivaltainen. Siitä on hempeily kaukana.
        Joku voisi kirjoittaa faninovellin jossa kirjallisuuden vampyyrit kohtaavat esimerkiksi New Orleansissa. Anne Ricen ja Poppy C Briten vampyyrit ovat jo siellä, Sonja Bluekin käy kääntymässä ainakin yhdessä kirjassa, Draculakin voisi tulla kylään.


      • defective
        Ofir kirjoitti:

        Olen juuri lukemassa Nancy A Collinsin kolmatta Sonja Blue -kirjaa "Paint It Black" Tätä ei ole suomennettu. Ensimmäinen kirja suomennettiin joskus 90-luvulla nimellä Musta yö, tummat lasit. Suosittelen. Englanniksi on tietenkin enemmän valinnanvaraa kuin suomeksi. Luin Yarbron "Hotel Transylvanian" enkä vakuuttunut. Se oli ällöromanttinen, juuri sellainen kuin olen aina kuvitellut Barbara Cartlandin romaanien olevan vaikka en ole yhtään Cartlandia lukenut. Poppy Z Brite:n "Lost Souls" on hyvä mutta erittäin väkivaltainen. Siitä on hempeily kaukana.
        Joku voisi kirjoittaa faninovellin jossa kirjallisuuden vampyyrit kohtaavat esimerkiksi New Orleansissa. Anne Ricen ja Poppy C Briten vampyyrit ovat jo siellä, Sonja Bluekin käy kääntymässä ainakin yhdessä kirjassa, Draculakin voisi tulla kylään.

        Collinsia voi lukea halvalla tilaamalla kokoelman: Midnight Blue. Tuo sisältää 3 ensimmäistä kirjaa.


    • greem

      voih eih kukaan ei kirjoita kuten Meyer :D jatko osat on ainakin tulossa pian ;D yksi hyvä vampyyri kirja sarja on darren shan vaikka ei niin hyvä (läheskään) kuin houkutus. ehkä hieman lapsellinen ja sitä rataa mutta jos jaksaa odotella jatko osia niin hyvä sarja :D

    • kingin

      Painajainen on asiallinen vanpyyritarina.. Olihan muuten sellanen teos et en aikasemmin ollu lukenu mitään vastaavaa.. nopeestihan noihin turtuu mut voin kertoo et se oli oikeesti pelottava

    • @ miranda @

      On esim: R.L Stinen Vampyyrisiskokset ja kirjan jatko osa Yön maku. Hyviä kumpikin.

    • Kannattaa lukea

      Charlaine Harrisin kirjasarja on myös hyvä. Kertoo tytöstä jolla taito lukea ihmisten ajatuksia, mutta mukana myös paljon vamppyyrejä ja muita yliluonnollisia.... Itse ihan koukussa kyseiseen :) ykkös osa nimeltään veren voima. Sarjakin on kyseisestä kirjasarjasta tehty, trublood nimellä, en oo kattonu, mut kirjoja suosittelen.

    • MynthonPatilli

      Darren Shanit on tosi hyviä, vaikkei niissä kyllä ole niin paljoa romantiikkaa kuin Twilighteissa! :) Sitten on Vampyyripäiväkirjat, Vampyyrisiskokset jne. Ei tule nyt muita mieleen...

      • Count Orlok

        J. Sheridan Le Fanun "Carmilla" on ehdoton klassikko, vaikkakin lyhykäinen - ihan pakko lukea :)

        Anne Ricen "Vampire Chronicles" -sarja on hieno myöskin, kuten joku taisi mainitakin.

        Lucius Shepardin "The Golden", on aika oivallinen vampyyridekkari. Suomeksi se on käännetty nimellä "Kultainen".


    • SweetInsane

      Itse tykkäsin ainakin tosi paljon Robin McKinleyn kirjasta Sunshine. :) Takakansi sanoo:

      "They took her clothes and sneakers. They dressed her in a long red gown. And they shackled her to the wall of an abandoned mansion-within easy reach of a figure stirring in the moonlight.

      She knows that it is a vampire.

      She knows that she's to be his dinner, and that when he is finished with her, she will be dead. Yet, when light breaks, she finds that he has not attempted to harm her. And now it is he who needs her to help him survive the day..."

    • Läs den här boken

      John Avjvide Lindqvistin Ystävät hämärän jälkeen on hieman samanlainen kuin Twilight. Ehkä hiukan ''realistisempi''.

      • sda

        vampyyripäiväkirjat ja sitte vampyyrisiskokset :)


    • Jenzmu

      Tosi hyvän vampyyrisarjan on kirjottanu J.R Ward. Ensimmäisen osan nimi on Pimeyden rakastaja. Sen jälkeen on ilmestyny ainakin 5 kirjaa (Ikuinen rakastaja, Herätetty rakastaja, Paljastettu rakastaja, Sitomaton rakastaja ja Varjeltu rakastaja)ja kuudes (Koston rakastaja) pitäis tulla suomeks pian.
      Toinen hyvä sarja on Yön talo jonka on kirjottanu P.C. Cast ja Kritin Cast. (

    • risingshadow

      en oikein ymmärtänyt millaisia vamppyyrikirjoja etsit mutta tässä olisi sekä sarjoja että romaaneja

      Yön siivet (sarja) Maggie Shayne
      mustan tikarin veljeskunta (sarja) J.R Ward
      verilinjalainen (romaani) Maggie Shayne
      kuuden piiri (sarja) Nora Roberts
      pimeällä puolella (romaani) Susan Krinard
      pimeä kuu (romaani) Susan Krinard
      yön kutsu (romaani) Susan Krinard

      jos mieli tekee muunlaista fantasiaa kannattaa käydä Risingshadow.net
      siellä on kaikki uutuudet.

    • sassa

      yön talo sarja! ehottomasti !
      vampyyripäiväkirjat! !

      • sassa

        lisätäänpä vielä vampyyrisiskokset! ihan huippuja :)) niitä on kaks kirjaa


    • Lukutoukka - 84 -

      JR WARDILTA (niinkuin muutama mainitsi jo) on tullut kahdeksan osaa mustan tikarin veljeskunnasta kaksi ainakin tulossa vielä.. Hieman aikuisempaan makuun. Itselläni kaikki osat ja yksikään ei ole tuottanut pettymystä! Kirjailijan tyyli kirjoittaa miellyttää minua. Nyt kaapissa odottaa saman kirjailijan uuden kirjasarjan osa 1, joka ei tietääkseni keskity vampyyreihin mutta fantasiapuolelle kylläkin.

    • hhagrid

      Ittelttäni löytyy kasa vampyyrikirjoja, joista lempparita on täällä jo mainittu. Mutta silti suosittelen lukemaan;
      Darren Shan -kirja sarjan, josta on nyt suomennetu 10 osaa.
      Myös Yön talo sarja on mun mieleen.
      Samoin Sookie Stackhouse sarja johon perustuu myös tv-sarja true blood! Kirjat on tosi hauskoja ja kiinnostavia!
      vampyyripäiväkirjat

      Ehkä vähän nuorenpaan makuun. Ite oon 16 ja esim. Darrenit ollu lempparikirjoja jo 13 vuotiaasta!

    • rosa.k

      vampyyri kirjat on ihanii en oo kyll lukenu paljoo on tullu luetuu muutama darren shan ja sit houkutus,uusikuu,epäilys ja aamun koi oon lukenu kaikki twilihtit jo monta kertaa ja leffati oon parikertaa tullu katottuu paitsi se vika aamunkoi osa 2 joka tulee leffateatteriin vast jo9skus loka marraskuussa :)

    • Hullutyttö

      Eli, houkutuksesta on kolme seuraavaaki osaa. Mut vampyyripäiväkirjat ja yön talo on hyviä. Tykkään vampyyrikirjoista, mutta innostunu oon myös Harry Potterista ja Percy Jackosinstä. Kaikkia suosittelen!

    • asdfgg

      Illallinen vampyyrin kanssa. Aivan mahtava kirja, ite luin yhessä päivässä kun kipeenä olin, ei pysty lopettaa lukemista. Varmaan parhain vampyyrikirja ikinä.

      Mutta sitte toki Yön talot on hyviä kans, ja Darren Shania luin pienempänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3003
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2082
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1224
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe