Minulla on n.11 vuotias kääpiökoira ja en ole ainakaan ennen huomannut tätä, mutta nykyään koira on joskus todella kärttyinen..jos se esim makaa vierelläni ja vaihdan asentoa niin että koira joutuu liikkumaan niin se murahtaa. Ennen tätä ei ole ollut.
Mistä se johtuu? onko kyse vain vanhuudesta? vai voiko kyseessä olla jokin sairaus??
Vanha koira ja kärttyisyys
5
524
Vastaukset
koirallasi voi olla kolotusta. Aistiminen hidastunut, kuulo heikentynyt, näkö samoin. Syitä on aika vaikeaa lähteä arvaamaan näin äkkiseltään. Jos koirasi on muuten kunnossa ja reipas sekä syö ja juo normaalisti niin ei varmaan huolta. Voithan aina kysyä eläinlääkäriltä asiaa.
- -Nuutti-
Koirani on minulle todella rakas, pieni ja ihana toyvillakoira. Toivon ettei sen ole aika vielä mennä. Syönti on aina ollut aika niukkaa mutta nyt erityisen vaikeaa..taidan varmuudeksi käyttää lääkärissä vaikkei mitään löytyisikään. Tai ainakin kysyä. Yhtä reipas se on kuin ennenkin.
- hyvä ikä
Koirasi on aika iäkäs, sillä voi olla mikä vaan iän tuoma vaiva. Nivelkipuja, hammassärkyä, väsymystä, tai ihan mitä muuta vaan. Tai sitten kyse on vaikkapa seniilistä dementiasta, jolloin se ei (varsinkaan unissaan) ymmärrä, miksi joku "tönii". Dementia ei sinänsä ole sairaus, mutta vähän hankaloittaa koiran elämään. Siihenkin löytyy luontaislääke, Ginseng, joka helpottaa koiran olemista, muistia ja nivelvaivoja.
Ikä tuo koiralle erilaisia muutoksia asioihin. Ruokahalu saattaa vähetä, kun liikkuminen ja energiantarve vähentyy. Unen tarve lisääntyy, samoin kuin ihmiselläkin väsymys saattaa yllättäen painaa päälle. Koiran tottumukset ovat sille tärkeitä, muutokset vaikeampia kuin nuorena.
Vanhuus sinänsä ei ole sairaua, eikä koira siitä kärsi. Mutta erilaiset vanhuuteen liittyvät vaivat saattavat sen elämää vähän hankaloittaa, joten koira pitää ottaa hieman eri tavalla huomioon kuin nuorena. Lenkit lyhenee ja innostus uusiin asioihin saattaa vähentyä.
Mutta hyvä tarkistaa koiran kunto eläinlääkärillä, ainahan saattaa joku lieväkin sellainen vaiva löytyä, johon on olemassa lääkitys. Esim. hyvin tavallinen nivelrikko on hoidettavissa lääkkeillä. Samoin hampaiden kunto kannattaa tarkistuttaa ja tarvittaessa poistattaa hammaskiveä. Uroskoirilla eturauhasen vaivat saattavat tehdä koiran äkäiseksi. Ym.ym.
Tsemppiä ja pitkää ikää koirallesi ! Ainakin siitä tunnutaan pitävän hyvää huolta, joten sillä on varmasti vielä paljon mukavia vuosia edessä.- -Nuutti-
tuota dementiaa en ole tajunnutkaan miettiä, mutta kun googletin ja etsin tietoa niin useat oireet sopivat koiraani. Kiitos!
- ei muuta
luonnettaan tultua vanhaksi vaan sillä voi olla kolotusta jäsenissä jonka se ilmaisee murinallaan. Eläinlääkärillä käynti voi auttaa niin saa tietoa onko joku tietty paikka koirallasi arka..myös 11v.mummelikoiran omistaja. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851758Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201174YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä581036- 62926
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74836- 57790
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli78789Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029786Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39757Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.43756