Vanha koira ja kärttyisyys

-Nuutti-

Minulla on n.11 vuotias kääpiökoira ja en ole ainakaan ennen huomannut tätä, mutta nykyään koira on joskus todella kärttyinen..jos se esim makaa vierelläni ja vaihdan asentoa niin että koira joutuu liikkumaan niin se murahtaa. Ennen tätä ei ole ollut.
Mistä se johtuu? onko kyse vain vanhuudesta? vai voiko kyseessä olla jokin sairaus??

5

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirallasi voi olla kolotusta. Aistiminen hidastunut, kuulo heikentynyt, näkö samoin. Syitä on aika vaikeaa lähteä arvaamaan näin äkkiseltään. Jos koirasi on muuten kunnossa ja reipas sekä syö ja juo normaalisti niin ei varmaan huolta. Voithan aina kysyä eläinlääkäriltä asiaa.

• -Nuutti-

Koirani on minulle todella rakas, pieni ja ihana toyvillakoira. Toivon ettei sen ole aika vielä mennä. Syönti on aina ollut aika niukkaa mutta nyt erityisen vaikeaa..taidan varmuudeksi käyttää lääkärissä vaikkei mitään löytyisikään. Tai ainakin kysyä. Yhtä reipas se on kuin ennenkin.

• hyvä ikä

Koirasi on aika iäkäs, sillä voi olla mikä vaan iän tuoma vaiva. Nivelkipuja, hammassärkyä, väsymystä, tai ihan mitä muuta vaan. Tai sitten kyse on vaikkapa seniilistä dementiasta, jolloin se ei (varsinkaan unissaan) ymmärrä, miksi joku "tönii". Dementia ei sinänsä ole sairaus, mutta vähän hankaloittaa koiran elämään. Siihenkin löytyy luontaislääke, Ginseng, joka helpottaa koiran olemista, muistia ja nivelvaivoja.
      Ikä tuo koiralle erilaisia muutoksia asioihin. Ruokahalu saattaa vähetä, kun liikkuminen ja energiantarve vähentyy. Unen tarve lisääntyy, samoin kuin ihmiselläkin väsymys saattaa yllättäen painaa päälle. Koiran tottumukset ovat sille tärkeitä, muutokset vaikeampia kuin nuorena.

Vanhuus sinänsä ei ole sairaua, eikä koira siitä kärsi. Mutta erilaiset vanhuuteen liittyvät vaivat saattavat sen elämää vähän hankaloittaa, joten koira pitää ottaa hieman eri tavalla huomioon kuin nuorena. Lenkit lyhenee ja innostus uusiin asioihin saattaa vähentyä.

Mutta hyvä tarkistaa koiran kunto eläinlääkärillä, ainahan saattaa joku lieväkin sellainen vaiva löytyä, johon on olemassa lääkitys. Esim. hyvin tavallinen nivelrikko on hoidettavissa lääkkeillä. Samoin hampaiden kunto kannattaa tarkistuttaa ja tarvittaessa poistattaa hammaskiveä. Uroskoirilla eturauhasen vaivat saattavat tehdä koiran äkäiseksi. Ym.ym.

Tsemppiä ja pitkää ikää koirallesi ! Ainakin siitä tunnutaan pitävän hyvää huolta, joten sillä on varmasti vielä paljon mukavia vuosia edessä.

• -Nuutti-

tuota dementiaa en ole tajunnutkaan miettiä, mutta kun googletin ja etsin tietoa niin useat oireet sopivat koiraani. Kiitos!

• ei muuta

luonnettaan tultua vanhaksi vaan sillä voi olla kolotusta jäsenissä jonka se ilmaisee murinallaan. Eläinlääkärillä käynti voi auttaa niin saa tietoa onko joku tietty paikka koirallasi arka..myös 11v.mummelikoiran omistaja. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1758
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      58
      1036
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      926
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      836
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      78
      789
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      786
    9. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      756
    Aihe