Olen joskus jopa ajatellu BMW:n ostoa, mutta kyllä auton ajo-ominaisuudet talvella sai minut toisiin aatoksiin. TM:n numero 3/2001 kyllä kertoi aika karua kieltä 520i ajettavuudesta. Testi ryhmään kuului Audi A4, VolvoS60, Volkswagen passat 2,0, Suzuki Wagon, Skoda Fabia, Seat Leon, Saab 9-3, Peugeot 607, Opel Corsa 1,2, Nissan Almera 1,8, Mercedes-Benz C 180, Mazda 323 HB, Lada 110 Sedan, Honda Civic 1,4i, Ford Mondeo 1,8, Citroen Xsara 1,8i, Chrystler 2,0 ja BMW 520i Comfort.
Ensinnäkin suoralla uraisella tiellä ajaminen BMW:llä: "liikehtii urissa rauhattomasti", "ohjauksessa tahmeutta ja
jäykkyyttä, mutta tuntoa silti löytyy." Parempiin arvosanoihin ylsivät mm. Nissan, Opel, Lada, Skoda, Toyota.
Toiseksi hallittavuus BMW:llä: "etupyörissä hyvä pito ja houkuttelee ajamaan kaarteisiin vauhdilla. Takapään keveys johtaa kuitenkin
takapyörien luistoon - auto yliohjautuu - ja tässä tilanteessa tarvitaan vastaohjausta. Jostakin syystä ohjaus on tässä tilanteessa liian raskas ja kun siihen ehtii mukaan, auto muuttaa yllättävän nopeasti suuntaansa. Saattaa syntyä
uusi tilanne ikäänkuin samaan hintaan." Parempiin arvosanoihin ylsivät mm. Fort, Mazda, Suzuki, Volvo, Saab, (Ladan ja Opelin kanssa tasapeli).
Kolmanneksi etenemiskyky. BMW kolmanneksi huonoin koko porukasta.
Neljänneksi jarrutus: Neljänneksi huonoin koko porukasta. BMW:tä huonoimmissa ei ollut käytettävissä ABS:ää mikä tietenkin huononsi tuloksia.
Lämmityslaite, sähkölämmitykset, varusteet ja valot kuitenkin kärkipäätä tässä ryhmässä.
Miettikääs tulevat BMW kanditaatit tätä näkökantaa, kun olette autoa ostamassa. Suomessa on kuitenkin pitkä talvi.
Toivottavasti kaikki BMW:t ei ole kuitenkaan näin huonoa tasoa talviajo-ominaisuuksiltaan.
BMW talvella, huhhuh
57
10642
Vastaukset
- BMW M50
jos mun E30 Bemukaan ei pahemmin vaeltele urissa talvella, eikä se ohjaus mitenkään tahmea ole. Ainakaan kun on tehostin ja eiköhän E39:kin oo tehostimella varustettu. Tietenkin takavedon etenemiskyky lumessa on heikompi kuin etuvedon, mut kyl sillä pärjää ihan hyvin kun osaa vaan käsitellä takapotkua. Tuntuu kyl et tossa testissä vähän liioitellaan...
- tseitsei
Valitettavasti 500-sarja on paras bemari ajettavuudeltaan....
- jep
"Takapään keveys johtaa kuitenkin
takapyörien luistoon - auto yliohjautuu - ja tässä tilanteessa tarvitaan vastaohjausta"? Mmm.. taidat puhua joutavia.. sanotko tuon osotteen mistä luit tuon tarinan. ei kyllä luistonestolla paljoa luistele tms..- Tommi
Tosissasiko väität, että luistonesto estää mutkaan ajettaessa takapyörien sivuluisun...
Hah...näitä "autoilijoita"... - jep
Tommi kirjoitti:
Tosissasiko väität, että luistonesto estää mutkaan ajettaessa takapyörien sivuluisun...
Hah...näitä "autoilijoita"...En väitä että ESTÄÄÄ, mutta huomattavasti VÄHENTÄÄ. Kirjoittele sinäkin sitten lisää kun olet saanut ajokortin hommattua. Edelleen sitä osoitetta kaipailisin, mistä tämä "fakta" tieto on luettu.
- Tommi
jep kirjoitti:
En väitä että ESTÄÄÄ, mutta huomattavasti VÄHENTÄÄ. Kirjoittele sinäkin sitten lisää kun olet saanut ajokortin hommattua. Edelleen sitä osoitetta kaipailisin, mistä tämä "fakta" tieto on luettu.
Tavallinen vetoluistonesto ei estä ollenkaa autoa joutumasta sivuluisuun, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt?
Lukaise läpi TM:n talvitesti vuodelta 2001. - Juha
Tommi kirjoitti:
Tavallinen vetoluistonesto ei estä ollenkaa autoa joutumasta sivuluisuun, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt?
Lukaise läpi TM:n talvitesti vuodelta 2001.Mulla on ainakin tossa '00 mallisessa E46:ssa otsikon mukainen järjestelmä. (Dynamic stability control traction control)
Estää muuten sivuluisut todella tehokkaasti. Ainoastaan peilijäällä olen saanut perän ulos niin ettei ko. järjestelmä ole sitä voinut enää korjata.
En tiedä mitä tossa "testissä" on oikein testailtu, onko DSC T kenties kytketty pois päältä?? Sehän nyt olisi aivan sama kuin ottaisi ladasta ratin irti testin ajaksi. - Tommi
Juha kirjoitti:
Mulla on ainakin tossa '00 mallisessa E46:ssa otsikon mukainen järjestelmä. (Dynamic stability control traction control)
Estää muuten sivuluisut todella tehokkaasti. Ainoastaan peilijäällä olen saanut perän ulos niin ettei ko. järjestelmä ole sitä voinut enää korjata.
En tiedä mitä tossa "testissä" on oikein testailtu, onko DSC T kenties kytketty pois päältä?? Sehän nyt olisi aivan sama kuin ottaisi ladasta ratin irti testin ajaksi.Tuossahan onkin kyseessä ajonhallintajärjestelmä, eikä pelkkä luistonesto niinkuin alkuperäinen kirjoittaja mainitsi?
Eikai se BMW noin hankala ole ajaa talvella ilman luistonestoa? :)) - money
Tommi kirjoitti:
Tuossahan onkin kyseessä ajonhallintajärjestelmä, eikä pelkkä luistonesto niinkuin alkuperäinen kirjoittaja mainitsi?
Eikai se BMW noin hankala ole ajaa talvella ilman luistonestoa? :))...että, jos ei ole omakohtaista kokemusta, niin ei ruveta arvostelemaan.
Itselläni on ollut useampi, ja vasta uusimmassa E39:ssä ASC T. Hyvin on noi aikaisemmatkin ilman abseja asceja jne tiellä pysyneet.
Tuo ASC on ihan käsittämätön juttu sinällään. Tuossa aikaisemmin joku kirjoiteli DSC:stä, mutta voin vakuuttaa, että pelkällä ASC:lläkin voi vetää esim moottoritien jäisen rampin lapikas lattiassa huoletta, ja elektroniikka pitää tiellä. Samoin, jos vaihtaa kaistaa tai ohittaa polanteisella ja jäisellä tiellä, voi ihan surutta polkaista huoletta kaasun vaikka pohjaan. Auto ainoastaan hieman nykäisee perää ja sitten mennään sinne minne kuski haluaa. - Tommi
money kirjoitti:
...että, jos ei ole omakohtaista kokemusta, niin ei ruveta arvostelemaan.
Itselläni on ollut useampi, ja vasta uusimmassa E39:ssä ASC T. Hyvin on noi aikaisemmatkin ilman abseja asceja jne tiellä pysyneet.
Tuo ASC on ihan käsittämätön juttu sinällään. Tuossa aikaisemmin joku kirjoiteli DSC:stä, mutta voin vakuuttaa, että pelkällä ASC:lläkin voi vetää esim moottoritien jäisen rampin lapikas lattiassa huoletta, ja elektroniikka pitää tiellä. Samoin, jos vaihtaa kaistaa tai ohittaa polanteisella ja jäisellä tiellä, voi ihan surutta polkaista huoletta kaasun vaikka pohjaan. Auto ainoastaan hieman nykäisee perää ja sitten mennään sinne minne kuski haluaa.mutta omakohtaista kokemusta takavedoista on paljonkin. Kyllä niillä takavedoilla talvella hyvin ajelee.
Kyllähän 740 Volvokin hyvin menee talvella.
Iskän Mersulla kanssa hyvin usein ajelen.
Joka tapauksessa mielestäni on etuvetoisella helpompi ajella talvella. - JL
Juha kirjoitti:
Mulla on ainakin tossa '00 mallisessa E46:ssa otsikon mukainen järjestelmä. (Dynamic stability control traction control)
Estää muuten sivuluisut todella tehokkaasti. Ainoastaan peilijäällä olen saanut perän ulos niin ettei ko. järjestelmä ole sitä voinut enää korjata.
En tiedä mitä tossa "testissä" on oikein testailtu, onko DSC T kenties kytketty pois päältä?? Sehän nyt olisi aivan sama kuin ottaisi ladasta ratin irti testin ajaksi.Mä en ole kertaakaan saanut perää irti, niin etten olisi voinut sitä korjata. ai niin eihän mulla oo BMW:tä
- pera
Juha kirjoitti:
Mulla on ainakin tossa '00 mallisessa E46:ssa otsikon mukainen järjestelmä. (Dynamic stability control traction control)
Estää muuten sivuluisut todella tehokkaasti. Ainoastaan peilijäällä olen saanut perän ulos niin ettei ko. järjestelmä ole sitä voinut enää korjata.
En tiedä mitä tossa "testissä" on oikein testailtu, onko DSC T kenties kytketty pois päältä?? Sehän nyt olisi aivan sama kuin ottaisi ladasta ratin irti testin ajaksi.jos se estää sivuluisut, mihin helvettiin enää tarviit sitä takavetoa.Eikö sen takavetoisen pitänyt olla hauska talvella.Se muuten syö sen vauhdinkin pois :(
- EiProvo
Juttu oli Nro 3 vuoden 2001 Tekniikan maailmassa. Tekniikan maailman kotisivulta kyseinen artikkeli löytyy myös .pdf muodossa jos olet rekisteröitynyt sinne.
- Juha
pera kirjoitti:
jos se estää sivuluisut, mihin helvettiin enää tarviit sitä takavetoa.Eikö sen takavetoisen pitänyt olla hauska talvella.Se muuten syö sen vauhdinkin pois :(
Kyllä se on niin että turha tulla tänne mitään kommentoimaan. Kun juuri ensimmäiset viiksenhaivenensa saaneet amiksen kasvatit, bensan katkuisen -81 mallisen Toytota corolla DX:n omistajat kertovat miten huonoja tai hyviä autot, joihin heillä ei ikinä tule olemaan edes varaa, ovat...
Tiedoksi nimimerkille että ton DSC:n saa kytkettyä napin painalluksella pois.
- Juha
Luet testiä BMW:n osalta kuin piru Raamattua!
- E
Minulla on ollut käytössäni 13 autoa ja niistä neljä bemaria. Nykyinen autoni on 530d sport-alustalla, ja DSC luistonestolla varustettuna. Talvirenkaani ovat Continental 225/45/17. Paras auto tähän mennessä vaikka olen ajanut useamman talven mm. Opelin nelivedolla. Tämä päihittää mennen tullen kaikki muut. Ei ole vielä tullut täällä pohjoisen teillä sellaista tilannetta jolloin urat vetelee tms. Menee kuin juna! Liikkeellelähtö on yllättävän hyvä, ja moni etuvetoinen jää valoissa toiseksi. Kateellisten puheita tuollaiset! Sitä paitsi Tuulilasin ja Tm:n juttuja ei kannata uskoa. Jostain syystä toimittajilla on asennevamma kalliimpia autoja testatessaan. Eihän niillä palkoilla osteta kunnon autoja... ja saappihan on aina ykkönen...
- Tommi
Joo ei uskota TM:n ja Tuulilasin juttuja ollenkaan.
Eihän totuutta kannata katsoa silmiin, kun itse tuntee jo ajavansa parhaalla mahdollisella autolla?
Onko sinulle tärkeää, että saat valoissa jätettyä etuvetokuskit?
Itse en myönnä olevani ollenkaan kateellinen, mutta vakaasti olen sitä mieltä, että etuvetoinen on parempi ajettava liukkailla. - pera
teknikens världin talvitestin viimeinen 520
- petri
Tommi kirjoitti:
Joo ei uskota TM:n ja Tuulilasin juttuja ollenkaan.
Eihän totuutta kannata katsoa silmiin, kun itse tuntee jo ajavansa parhaalla mahdollisella autolla?
Onko sinulle tärkeää, että saat valoissa jätettyä etuvetokuskit?
Itse en myönnä olevani ollenkaan kateellinen, mutta vakaasti olen sitä mieltä, että etuvetoinen on parempi ajettava liukkailla.näin puhuu etuvetoisten puolestapuhuja, jo väitöskirjan etuvetoisten autojen paremmuudesta kirjoittanut TOMMI.. eiköhän anneta raikuvat aploodit! Hienoa Tommi, maailma tarvitsee sinunlaisiasi esikuvia, voit olla ylpeä itsestäsi!
- Tommi
petri kirjoitti:
näin puhuu etuvetoisten puolestapuhuja, jo väitöskirjan etuvetoisten autojen paremmuudesta kirjoittanut TOMMI.. eiköhän anneta raikuvat aploodit! Hienoa Tommi, maailma tarvitsee sinunlaisiasi esikuvia, voit olla ylpeä itsestäsi!
on se vaikeeta....
- 325 coupe
kyl ne on niin hyviä ajaa et ei parempi laitoksia oo, toi uraherkkyys minkä noi harjaantuneet testikuljettajat havaitsevat johtuu auton takavetoisuudesta kun se työntää autoa eikä niinku nois pärekoreissa totuttua vedä, ja saman myös mersu eli sama juttu. ja sä niinkuin mäkin ei todellakaan huomata mitään uraherkkyyttä jos käydään uutta viissatkuu koittelees. et se siintä
- 325 ci
Tommi kirjoitti:
on se vaikeeta....
pysy sinä siel toyota palstalla niin ajatukset sattuu paremmin yksiin! lue mitä tuol sivun ylälaidas lukee, ja voihan olla et etuveto on talvella parempi mut bmw:t harvemmin on sitä laatua, ja jos oot niin etuveto fani niin selitäpä miksi esim.rallin f-cup voitto ja n.7 ensimmäistä sijaa menee takavetosille? ei pidä takavetoista ostaa jos niitä ominaisuuksia ei omaan autoonsa kaipaa joten taas olet väärällä sivulla täällä!
- Kaarlo
Hoksaappa se asia, että tuossa testissä puhuttiin todella huonoista olosuhtesita. Oli karhunuria, tien epätasaisesta jäätymisestä johtivia jyrkkiä reunamia, lunta, jäät ja polannetta. Harvoin tälläsiä olosuhteita eteen tulee.
"Sitä paitsi Tuulilasin ja Tm:n juttuja ei kannata uskoa."
Jarrutustestissä huonoin ABS:llä varustetuista autoista. Ne vissin antoivat muille etumatkaa pari sekuntia... Tämä nyt tuskin johtuu testaajista.
"moni etuvetoinen jää valoissa toiseksi" Etenemiskyvyssä kolmanneksi huonoin koko porukasta. Veti ilmeisesti asuntovaunua perässä...
Totuushan on, että mitä liukkaampaa, niin sitä enemmän takaveto jää kiihdytyksessä.
"Menee kuin juna" Ladalle ei ilmeisesti enää löydy vertailukohteita, kun oli bemaria vielä parempi... - Tommi
325 ci kirjoitti:
pysy sinä siel toyota palstalla niin ajatukset sattuu paremmin yksiin! lue mitä tuol sivun ylälaidas lukee, ja voihan olla et etuveto on talvella parempi mut bmw:t harvemmin on sitä laatua, ja jos oot niin etuveto fani niin selitäpä miksi esim.rallin f-cup voitto ja n.7 ensimmäistä sijaa menee takavetosille? ei pidä takavetoista ostaa jos niitä ominaisuuksia ei omaan autoonsa kaipaa joten taas olet väärällä sivulla täällä!
En ole edes käynyt Toyota-palstalla. En nimittäin ole yhtään kiinnostunut merkistä. Eikös tämä ole keskustelupalsta, jossa vaihdetaan mielipiteitä?
Itse asiassa minulla ei ole mistään ralleista pienintäkään hajua, joten en lähde kommentoimaan.
Jos pidät viestiäni turhana niin miksi edes vastaat noin? Olet wannabe-bemaristi vai oletko juuri tuhlannut "omaisuuden" 316i:hin, että saat autollisen amisten suosimaa laatua. - Vittuuntunut!
Nimenomaan,ja sitten tuo TM;n vanha "lukkarinrakkaus"etenkin Saabeja kohtaan.
Yhdessä vaiheessa vaikutti ,että TM luetutti ja hyväksytti Saabilla ko.autoa koskevat jutut ennen lehden painoon menoa!
Etenkin Bemut ja jossain määrin myös MB;t on aina olleet TM;n sakin hampaissa! - mth
Kaarlo kirjoitti:
Hoksaappa se asia, että tuossa testissä puhuttiin todella huonoista olosuhtesita. Oli karhunuria, tien epätasaisesta jäätymisestä johtivia jyrkkiä reunamia, lunta, jäät ja polannetta. Harvoin tälläsiä olosuhteita eteen tulee.
"Sitä paitsi Tuulilasin ja Tm:n juttuja ei kannata uskoa."
Jarrutustestissä huonoin ABS:llä varustetuista autoista. Ne vissin antoivat muille etumatkaa pari sekuntia... Tämä nyt tuskin johtuu testaajista.
"moni etuvetoinen jää valoissa toiseksi" Etenemiskyvyssä kolmanneksi huonoin koko porukasta. Veti ilmeisesti asuntovaunua perässä...
Totuushan on, että mitä liukkaampaa, niin sitä enemmän takaveto jää kiihdytyksessä.
"Menee kuin juna" Ladalle ei ilmeisesti enää löydy vertailukohteita, kun oli bemaria vielä parempi...tiedoksesi että jos bmw:n etenemiskyky ei talvella ole kovin kummoinen niin, takavedon piikkiin sitä on turha pistää. Kyse on painojaukaumasta ja erityisesti sen jakautumisesta vetäville pyörille. Esimerkiksi Toyota MR2 tai vaikka Fiat 600 ovat varsin etenemiskykyisiä takavedostaan huolimatta vai pitäisikö sanoa että juuri sen takia.
- EiProvo
Vittuuntunut! kirjoitti:
Nimenomaan,ja sitten tuo TM;n vanha "lukkarinrakkaus"etenkin Saabeja kohtaan.
Yhdessä vaiheessa vaikutti ,että TM luetutti ja hyväksytti Saabilla ko.autoa koskevat jutut ennen lehden painoon menoa!
Etenkin Bemut ja jossain määrin myös MB;t on aina olleet TM;n sakin hampaissa!Kahdesta testikohdasta annettiin arvosanat testiajajien "mielipiteen" perusteella. Nämä olivat Hallinta ja Maantieajo. Näistä BMW sai arvosanat 8 ja 8, kun taas Saab sai 10 ja 9. No TM sakin toinen "kyttäämisen kohde" Mersu sai näistä osioista pisteet 10 ja 10.
Jos taas katsotaan pisteitä kahdesta muusta ajettavuuteen liittyvästä asiasta eli etenemiskyvystä (kiihdytys lumella 0-60 kmh) ja jarrutustestistä (jarrutus jäällä 60-0 kmh), niin Saabilla tulos oli 9,3sek ja 42m, bemarin vastaavat tulokset oli 11,9sek ja 47m. Ei minusta ainakaan tässä ole mitään puolueellista, jos Saab korjasi reilusti voiton kotiin. No takaveto tietenkin vaikuttaa huonontavasti tuohon etenemiskykyyn, mutta jarrutusmatkaa sillä ei kuitenkaan selitetä.
Loputkin arvosanat annettiin kyllä ihan selvien mittaustulosten perusteella, joten ei tuo nyt minusta vaikuttanut mitenkään erityisen "puoluelliselta".
Ei tuo bemarikaan varmasti mikään huono talviajettava ole, mutta noilla hinnoilla sen pitäis olla parhaasta päässä ajettavuudessa kesät talvet. - 325 ci
mth kirjoitti:
tiedoksesi että jos bmw:n etenemiskyky ei talvella ole kovin kummoinen niin, takavedon piikkiin sitä on turha pistää. Kyse on painojaukaumasta ja erityisesti sen jakautumisesta vetäville pyörille. Esimerkiksi Toyota MR2 tai vaikka Fiat 600 ovat varsin etenemiskykyisiä takavedostaan huolimatta vai pitäisikö sanoa että juuri sen takia.
bmw painojakauma ollut melko ihanteellinen ja 25 vuotta eli noin. 50/50 pieniä heittoja löytyy johtuen koneen koosta saattaa olla 53/47 mut lähelle optimia noin niiku yleisesti ajatellen eikä vain etenemiskykyä liukkaalla katsoen tietenkin taka/keskimoottorinen etenee hyvin vaikka "umpihangessa" kuplahan on tuon lajin kuningas
- Vittuuntunut!
EiProvo kirjoitti:
Kahdesta testikohdasta annettiin arvosanat testiajajien "mielipiteen" perusteella. Nämä olivat Hallinta ja Maantieajo. Näistä BMW sai arvosanat 8 ja 8, kun taas Saab sai 10 ja 9. No TM sakin toinen "kyttäämisen kohde" Mersu sai näistä osioista pisteet 10 ja 10.
Jos taas katsotaan pisteitä kahdesta muusta ajettavuuteen liittyvästä asiasta eli etenemiskyvystä (kiihdytys lumella 0-60 kmh) ja jarrutustestistä (jarrutus jäällä 60-0 kmh), niin Saabilla tulos oli 9,3sek ja 42m, bemarin vastaavat tulokset oli 11,9sek ja 47m. Ei minusta ainakaan tässä ole mitään puolueellista, jos Saab korjasi reilusti voiton kotiin. No takaveto tietenkin vaikuttaa huonontavasti tuohon etenemiskykyyn, mutta jarrutusmatkaa sillä ei kuitenkaan selitetä.
Loputkin arvosanat annettiin kyllä ihan selvien mittaustulosten perusteella, joten ei tuo nyt minusta vaikuttanut mitenkään erityisen "puoluelliselta".
Ei tuo bemarikaan varmasti mikään huono talviajettava ole, mutta noilla hinnoilla sen pitäis olla parhaasta päässä ajettavuudessa kesät talvet...Mikä yllätys...että TM;n testin Saab voittaa,tai Nokian matkapuhelimet kännykkätestissä...
- EiProvo
Vittuuntunut! kirjoitti:
..Mikä yllätys...että TM;n testin Saab voittaa,tai Nokian matkapuhelimet kännykkätestissä...
Ei näköjään perusteluista ollut mitään hyötyä...
Jos et muuten huomannut, niin ei ollut Saab ainut auto, joka BMW:n päihitti noissa testeissä.
Ei näköjään aina voi saada aikaan asianmukaisia mielipiteenvaihtoja... ei edes joka kerta.
- Nafta
Testien lopputulokset tuntuvat olevan aina vähän mitä hihasta milloinkin sattuu tippumaan. Ruotsissa Teknikens Värld järjesti pari-kolme vuotta sitten talviautotestin, jossa punnittiin tuon segmentin autojen talviominaisuuksia kaikin puolin. BMW 530d tuli toiseksi, ainoastaan Saab 9-5 3.0 oli edellä, esimerkiksi kaikki Volvot jäivät selvästi jälkeen. BMW oli myös ainoa dieselauto lähelläkään kärkeä.
- Jani
Jos eí osaa ajo-ominaisuuksista nauttia, niin sit voi ajaa vaik corollalla. Kymmenen vuotta on mulla ollut bemsken jälkeen muita merkkejä ja niitä ajo-ominaisuuksia taas todella kaipaa. Ei oo tullut vielä toista autoa vastaan, jolla voi lumirännissä tarjota mutkaan siten, et kuski määrää ja auto tottelee. Ihan turha siteerata toisten tekstiä, jos ei oo itse päässyt kokeilemaan. Se on kyllä ihan totta, et tavallisen teuvon on turha bemaria ostaa, kun ominaisuudet jää käyttämättä/arvostamatta. Harmi, et mulla oli vaan aikoinaan niin loppuun ajettu yksilö, jota piti linnoittaa oikein urakalla. Siitä huolimatta jäi ajo-ominaisuuksista niin positiivinen kuva, et taitaa e39 kohta olla taas tallissa.
- EiProvo
Kokonaisarvostelussa BMW oli 5:s 19:sta eli aivan kelpo suoritus. Mutta jos tarkastellaan neljää kohtaa, joilla mitataan ajo-ominaisuuksiin talven olosuhteissa (Maantieajo, Hallittavuus, Jarrut ja etenemiskyky) niin BMW oli tällöin joukon kolmanneksi huonoin. Peogeot ja Honda saivat näistä osioista pisteen vähemmän (MAX 40 pistettä). Esim Mersu takavetoisen edustajana oli ajo-ominaisuuksissa joukon 4:s. Onhan totta että etenemiskyky on heikompi takavedoilla ja tästä myös Mersu kärsi testissä.
Testit tehtiin ilman elektroniikkaa eli se tietenkn vaikuttaa "Hallittavuus" osioon. Kehuja kyllä tuli heti kun elektroniikka oli päällä.- EiTyhmä
Ihan vain tiedoksi teille tietämättömille surkean TM:n juttuihin uskoville, että muualla maailmassa on objeksiiviset lehdet tehneet myöskin etenemiskykytestejä eri vetotapojen välillä. Vastaavat Volvo, Mersu ja Bemu (joista Bemu neliveto, ja tiedoksenne Volvo oli tehokkain) olivat vastakkain erilaisilla liukkailla pinnoilla, ja siinä takaveto oli jopa hieman etuvetoa paremmin liikkeelle lähtevä. Varsinkin kun hieman painoa kyydissä (joka on helppo toteuttaa milloin vain).
Voisit myös selittelyjesi sijaan kokeilla asiaa käytännössä ja huomata kuinka hyviä Bemut on talviautoina. Liikkeellelähdöissä en ole jäänyt etuvetoisten jalkoihin, toisinpäin. Ajo-ominaisuudet niin hyvät liukkailla että kaipaan taas Bemun rattiin vaikka välillä nyt muun merkkinen etuvetoinen. Ilmankin luistonestoja paljon mielummin Bemulla, mutta luistonestolla jo ehdottomasti. DSC tuo vielä marginaalisen avun ASC:n lisäksi.
Myös paljon Mersulla ajaneena kertoa että ne ovat paljon äkkipikaisempia ja epämääräisenpiä käytökseltään. Sen tietää Mersuilla paljon ajaneet. - EiProvo
EiTyhmä kirjoitti:
Ihan vain tiedoksi teille tietämättömille surkean TM:n juttuihin uskoville, että muualla maailmassa on objeksiiviset lehdet tehneet myöskin etenemiskykytestejä eri vetotapojen välillä. Vastaavat Volvo, Mersu ja Bemu (joista Bemu neliveto, ja tiedoksenne Volvo oli tehokkain) olivat vastakkain erilaisilla liukkailla pinnoilla, ja siinä takaveto oli jopa hieman etuvetoa paremmin liikkeelle lähtevä. Varsinkin kun hieman painoa kyydissä (joka on helppo toteuttaa milloin vain).
Voisit myös selittelyjesi sijaan kokeilla asiaa käytännössä ja huomata kuinka hyviä Bemut on talviautoina. Liikkeellelähdöissä en ole jäänyt etuvetoisten jalkoihin, toisinpäin. Ajo-ominaisuudet niin hyvät liukkailla että kaipaan taas Bemun rattiin vaikka välillä nyt muun merkkinen etuvetoinen. Ilmankin luistonestoja paljon mielummin Bemulla, mutta luistonestolla jo ehdottomasti. DSC tuo vielä marginaalisen avun ASC:n lisäksi.
Myös paljon Mersulla ajaneena kertoa että ne ovat paljon äkkipikaisempia ja epämääräisenpiä käytökseltään. Sen tietää Mersuilla paljon ajaneet.Taas näitä jotka tyrmää TM:n jutut, kun ei oma auto menesty. Bemu (neliveto), Volvo (tehokkain, etuveto), Mersu (takaveto)... jos nyt oikein käsitin niin tästäkö ryhmästä Mersu oli parempi etenemisessä kuin Volvo? No etuvetojakin on moneen lähtöön. Volvo on aina ollut huonoimpia etenemisessä talvitesteissä. TM:n testissäkin taisi olla Audi etuvetoisena vielä Bemua huonompi. Poikkeuksia lukuunottamatta yleissääntö kuitenkin on, että etuveto pesee takavedon liikkeellelähdössä sitä enempi, mitä liukkaampi on.
"Varsinkin kun hieman painoa kyydissä (joka on helppo toteuttaa milloin vain)." Eli taas vanha temppu takavedoilla... tankki täyteen ja hiekkasäkkiä peräkontiin, niin kyllä se siitä.
En kyllä ole mitään selitellyt, kun vaan suurinpiirtein todennut mitkä olivat testitulokset TM:n testissä. Mutta kun sinä et niihin usko, niin mitä tässä jankkaamaan.
- potuttaa:
pilasit monien päivän noilla "hyvillä ajoominaisuuksilla".
- joku vaan
h*m*, kun puhut vaan miesten vehkeistä? On se kyl kumma ku sitä taas joku Japsiautolla ajeleva h**oseksuaali haukku BMW-kuskeja pienimunaisiksi. Mut todellisuus on se et sä oot saanu pakit joltai heterolta, joka sattu omistamaan BMW:n ja siitä alkoi vihasi BMW-kuskeja vastaan. Eli sen takia haukut et niil on pieni muna. Ainakaan minä en ikinä puhu minkä kokoinen muna jollain miehellä on KUN EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA! Mut v*tuttaahan se kun tänne tullaan haukkumaan.
- mth
uskot että TM on itseäsi parempi auktoriteeti valitsemaan auton omaan käyttöösi, niin eihän siinä mitään. Jotkut meistä vain käyvät itse kokeilemassa mistä pitävät.
- Bmw.520
Hiukan puhut totta talviominaisuuksista,itselläni oli aikaisemmin 730i,erittäin lämmin ja hiljainen millyttävä kokonaisuus,mutta talvella liukkaalla ja paksussa loskassa aika tarkka ajettava raskas keula takaveto kitkalukolla,nastarenkaat olivat turhan leveät mutta kantavuuden takia oltava vähintään 205 leveät.Liekkö kitkalukko ollut liian tiukalla pyrki hyvin herkästi risteyksissä ja kurveissa kääntämään perän meno suuntaan,jos oletta kokeillut joskus ajaa täyslukko päällä talvikelillä tieliikenteen sallimilla renkailla,niin siitähän ei juuri tule mitään.Rallirenkailla ja suljetulla tiellä on aivan eri juttunsa.
- No Problem
730i:ssä 35% kitkalukko. Eipä sen kummemmin heitellyt sivuttain ainakaan 735iA:ssa eikä 535iA:ssa, vaan liikkeellelähdöt sujuivat helpommin ja nopeammin kuin normaleilla 'yksivetoisilla'. Ehkä sinulla oli rengaspaineet väärin tai jotakin vikaa autossa, kun kerran minulla kaikki sujui hyvin ja kokemus oli positiivinen vanhanaikaisilla (nykyisiin verrattuna) kitkarenkaillakin.
Käytös oli rauhallinen, luistot eivät tulleet yllättäen eivätkä liian helposti.
- Jos "junan"talveksi
..keli kuin keli ei ota uriin ei vaikuta vaikka on auto täynnä porukkaa...omapaino 1800kg kertoo jo jotain....
- talvella pärjää
Pitää vain liukkaalla ajaa hiljempaa kuin nykyaikaisemmilla (etuvetoisilla) autoilla. Pitää myös vältellä auraamattomia teitä ja parkkipaikkoja.
- saabisti suomessa
totta puhut ja kannattaa bemarimiesten ajella sulilla moottoriteillä sinnehän ne on tehty mutta kun meillä suomessa niitä harvoin on muulloin kun kesällä
- BIMMERCHILLER
Jos ei sul pysy bemssi lapases tai et jaksa kääntää sitä rattii vastaan ni se auto ei oo sulle vaan tosimiehille.
Ja ne jotka väittää et bemssit on pikkupippeleille ni ne ovat vain kateellisia..
Ja mielummin bemssi ja pienempi peli, kuin harmaa ruman ruosteinen korolla ja iso kömpelö dikki..
en väitä et itel ois pieni muna.. nyt meni offtopic.. - JT
takavedot(BMW) on vaikeampia ajettavia talvella.
Kuljettajan on osattava käsitellä autoa.
Autolehtien arvostelun mukaan mahd. vaivaton on hyvä ja turvallisuutta on kun auto puskee.
Etuvetoinen auto on parempi, mutta todella TYLSÄ ajettava talvella.
Osta ihmeessä etuveto jos autoilu on välttämätön paha liikkumiseen paikasta A paikkaan B!- Opelman
"Etuvetoinen auto on parempi, mutta todella TYLSÄ ajettava talvella."
Tyypillistä "kahvaedellä" ajavien teinien puhetta. Autot ei ole mitään leikkikaluja, ainakaan liikenteessä.
Minusta vähintäänkin oikea peruste hyvälle talviatolle on se, että se on helppo hallita, hyvä ajaa ja myös pysähtyy mahdollisimman hyvin. Mitkään sladittelu ominaisuudet ei autosta tee hyvää liukkaalla kelillä. - Mike
Opelman kirjoitti:
"Etuvetoinen auto on parempi, mutta todella TYLSÄ ajettava talvella."
Tyypillistä "kahvaedellä" ajavien teinien puhetta. Autot ei ole mitään leikkikaluja, ainakaan liikenteessä.
Minusta vähintäänkin oikea peruste hyvälle talviatolle on se, että se on helppo hallita, hyvä ajaa ja myös pysähtyy mahdollisimman hyvin. Mitkään sladittelu ominaisuudet ei autosta tee hyvää liukkaalla kelillä.Itse en kuulu ns. amis-ihmisiin ja omasta mielestäni nykyinen takavetoinen uusi bemarini on parempi ajaa talvella kuin yksikään ennen omistamani etuvetoauto. Ehkä etuveto lähtee ensimmäiset 2 metriä oikein liukkaalta liikkeelle paremmin ja ehkä etuveto on joillekin turvallisempi, mutta omasta mielestäni takavetoinen autoni on paljon loogisempi ja hauskempi ajaa. Ja en tarkoita sladittelua kurveissa jne. vaan ihan yleisesti, ei ärsyttävää puskemista jne.
Autossani on myös ASC T ja tämän avulla autoa ei saa käsistä lähtemään ihan helpolla. On täyttää paskaa jos joku väittää että uusi takavetoinen BMW olisi huono ajettava talvella, käykääpä vaikka testaamassa itse autoliikkeessä. - jt
Opelman kirjoitti:
"Etuvetoinen auto on parempi, mutta todella TYLSÄ ajettava talvella."
Tyypillistä "kahvaedellä" ajavien teinien puhetta. Autot ei ole mitään leikkikaluja, ainakaan liikenteessä.
Minusta vähintäänkin oikea peruste hyvälle talviatolle on se, että se on helppo hallita, hyvä ajaa ja myös pysähtyy mahdollisimman hyvin. Mitkään sladittelu ominaisuudet ei autosta tee hyvää liukkaalla kelillä.tää on just tätä "turvallista TYLSÄÄ ajamista".
Toisille kun autoilu ei ole mikään välttämätön paha. Ajele sillä etuvedolla ihan rauhassa, mutta koita ymmärtää että kaikki ei ajattele niinkuin Sinä.
PS. ikää on 38v. paljonks sulla. - Opelman
Mike kirjoitti:
Itse en kuulu ns. amis-ihmisiin ja omasta mielestäni nykyinen takavetoinen uusi bemarini on parempi ajaa talvella kuin yksikään ennen omistamani etuvetoauto. Ehkä etuveto lähtee ensimmäiset 2 metriä oikein liukkaalta liikkeelle paremmin ja ehkä etuveto on joillekin turvallisempi, mutta omasta mielestäni takavetoinen autoni on paljon loogisempi ja hauskempi ajaa. Ja en tarkoita sladittelua kurveissa jne. vaan ihan yleisesti, ei ärsyttävää puskemista jne.
Autossani on myös ASC T ja tämän avulla autoa ei saa käsistä lähtemään ihan helpolla. On täyttää paskaa jos joku väittää että uusi takavetoinen BMW olisi huono ajettava talvella, käykääpä vaikka testaamassa itse autoliikkeessä.Jep. Olen kyllä samaa mieltä, siitä että uudet bemarit ovat ihan kelpo ajettavia talven liukkailla. Testien mukaan uudet etuvedot on vaan hiukan parempia.
Elektroniikka kyllä tekee takavedosta myös rauhallisen ajettavan, mutta tekee elektroniikka tosin myös etuvedosta rauhallisen; ei todellakaan puske ärsyttävästi. Ei tainnut olla sulla aikaisemmissa etuvetoisissa luiston estoja? Siinä vaiheessa kun etuveto puskee "ärsyttävästi", niin takaveto on ollut jo jonkin aikaa sivuluisussa... ilmeisesti tämä on sitten hauskempaa. Tosin tilannenopeus on tässä vaiheessa väärä.
En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta en jaksa ymmärtää sitä, että mikä takavedosta tekee sen loogisemman tai hauskemman ajettavan kun elektroniikka estää suurinpiirtein kaikki luistot. Kun nykyautoissa alkaa luistonestot kuitenkin olla järkiään. - Keke
Opelman kirjoitti:
Jep. Olen kyllä samaa mieltä, siitä että uudet bemarit ovat ihan kelpo ajettavia talven liukkailla. Testien mukaan uudet etuvedot on vaan hiukan parempia.
Elektroniikka kyllä tekee takavedosta myös rauhallisen ajettavan, mutta tekee elektroniikka tosin myös etuvedosta rauhallisen; ei todellakaan puske ärsyttävästi. Ei tainnut olla sulla aikaisemmissa etuvetoisissa luiston estoja? Siinä vaiheessa kun etuveto puskee "ärsyttävästi", niin takaveto on ollut jo jonkin aikaa sivuluisussa... ilmeisesti tämä on sitten hauskempaa. Tosin tilannenopeus on tässä vaiheessa väärä.
En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta en jaksa ymmärtää sitä, että mikä takavedosta tekee sen loogisemman tai hauskemman ajettavan kun elektroniikka estää suurinpiirtein kaikki luistot. Kun nykyautoissa alkaa luistonestot kuitenkin olla järkiään.Yksi tosielämän esimerkki, olet pysähdyksissä risteyksessä jossa on irtokiviä ja olet kääntymässä johonkin, lähdet liikkeelle, etuveto ruopii ärsyttävästi kun taas takaveto työntää autoa liikkeelle sivistyneesti. Tämä pitää kokea. :)
- EiTyhmä
Opelman kirjoitti:
Jep. Olen kyllä samaa mieltä, siitä että uudet bemarit ovat ihan kelpo ajettavia talven liukkailla. Testien mukaan uudet etuvedot on vaan hiukan parempia.
Elektroniikka kyllä tekee takavedosta myös rauhallisen ajettavan, mutta tekee elektroniikka tosin myös etuvedosta rauhallisen; ei todellakaan puske ärsyttävästi. Ei tainnut olla sulla aikaisemmissa etuvetoisissa luiston estoja? Siinä vaiheessa kun etuveto puskee "ärsyttävästi", niin takaveto on ollut jo jonkin aikaa sivuluisussa... ilmeisesti tämä on sitten hauskempaa. Tosin tilannenopeus on tässä vaiheessa väärä.
En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta en jaksa ymmärtää sitä, että mikä takavedosta tekee sen loogisemman tai hauskemman ajettavan kun elektroniikka estää suurinpiirtein kaikki luistot. Kun nykyautoissa alkaa luistonestot kuitenkin olla järkiään.Kuten sanoit, et vain ymmärrä asiaa.
Ensinnäkin TM:n testien mukaan etuvedot ovat parempia. Se ei tarkoita sitä että ne oikeasti olisivat. Lue esim. ylempänä oleva viestini etenemiskyvystä.
Hyvä takavetoinen, esim. BMW, ON rauhallinen ajettava, ei siihen elektroniikka vaikuta. TM:n mukaan perän heitto on hengenvaarallista vain takavetoisella, vaikka se etuvetoisillakin onnistuu, kuten voi lukea lehdistä ja onnettomuusraporteista. Se, että onko hieman ja rauhallisesti heittävä perä silloin kun sitä odottaakin vaarallisempaa kuin se ettei kuski edes tiedä että etuvetoinen autonsa voi heittää perääkin, ei mielestäni ole mikään mielipideasia. Ja koska etuvetokuski ajaa 'turvallisesti käyttäytyvällä' autolla eikä siksi tajua opetella ajamisen perusasioita on vielä vaarallisempaa.
Eli siis: ellet tiennyt, hyvä takavetoinen (esim. Bemu) on:
-rauhallinen liikkeissään
-looginen käyttäytymään
-tunnokas, jolloin jo tien liukkauden tunnistaa paremmin, puhumattakaan siitä että auton liikkeet tunnistaa paremmin ja aiemmin.
-tarkka ja tasapainoinen, jolloin on helppo korjata nämä pikku luisut
Lisäksi kun perä luistaa, nehän korjaavat itse itsensä ellei seiso kaasulla ja käännä rattia niin paljon kuin pystyy. Tätä auttaa se että luistot ovat pieniä ja rauhallisia. Eivätkä tule yllättäen.
Sitten se viimeinen niitti, luistonesto. Ainakin Bemun ASC toimii loistavasti, korjaten paremmin kuin normaali luistonesto. Itse en ole kokenut tilannetta jolloin ASC ei olisi riittänyt pitämään takapäätä aisoissa. Olen mielenkiinnosta kokeillut sitä paljon. Ja etupäähän pysyy muutenkin aisoissa, joten DSC (ajonvakautusjärjestelmä) on lisäturvaa muttei mielestäni välttämättömyys. Etuvetoisessa taas luistonesto auttaa etupäähän, mutta takapäätä ei valvo mikään. Vain ESP tuo tarpeeksi turvaa.
Eikö takaveto ole hauska ASC:n takia? Väärin. Ainakin uusissa Bemuissa kun painaa kerran ASC nappia, luistonesto sallii pientä peränheittoa, mutta estää isot heitot. Eli se ei estä sutimista, mutta valvoo perän liikkeitä. Tottakai hauskinta on kokonaan ilman luistonestoa ja vähänkin aikaa takavetoisella ajaneet ajavatkin useimmiten näin, mutta ASC tekee ajamisesta entistä rennompaa viemättä kaikkea hauskuutta. DSC:ssä on muuten vastaava toiminto.
Ja vaikka luistonesto olisikin päällä, takavetoisella on hauskempi ajaa. Yksinkertaisesti se ei ole etupainoisen kömpelö ajettava, vaan tasapainoinen ja ketterä. Takavetoisella ajaminen on selvästi sulavampaa, eikä ensin käännetä rattia, odoteta että etupää alkaa reagoimaan, ESP:n pitää ehkä auttaa vähentämään puskemista, vauhti hidastuu, sitten yritetään lisätä kaasua, luistonesto jumittaa, ja silti kääntösäde ei ainakaan pienene. Takavetoisella keula reagoi paljon paremmin johtuen siellä olevasta pienemmästä painosta, eturenkaat hiukan hakevat pitoa aluksi, sitten ollaan neutraalisti mutkassa, ja ellei kaasua lisää liikaa (tämä liukkaalla, hiukankin pitävämmällä auto menee ennemmin nelipyöräluisuun kuin perä heitäisi) käytös pysyy neutraalina ja luistonestohan auttaa siinä tarvittaessa. Koko ajan ohajuspyörästä tuntee selkeämmin mitä tapahtuu, samoin takarenkaisiin on parempi yhteys, ja takapään pidon heikkenemisen tuntee jo etukäteen, eikä pidon menetys tapahdu yhtäkkiä vaan hiljalleen (vaikka etuvetovouhottajilla on tästä harhakäsitys).
Takapään hallinta on NIIN helppoa (hyvällä takavetoisella), että siskollanikin onnistui käsittely kuin luontaisesti jo kahden viikon päästä ajokortin saatuaan. Ja silloin ei ollut Bemu ihan yhtä helppo käsitellä kuin nykyiset. Pääpointit on että pitää katseen sinne suuntaan mihin haluaa mennä, ja opettelee mitä auto tekee eri kaasun ja ratin asennoilla. Etuvetoisella on aina enemmän pihalla tapahtumista, myös normaalisti hissukseen ajaessa, koska informaatiota tiestä ja siitä mitä auto on tekemässä on vähemmän.
Mielestäni etuvetoisten ehdottomasti suurin puute on ajotuntumassa. Ymmärrettävästi ohjauksen kautta ei tunne niin hyvin kuin takavetoisella, ja etupainoisuudesta ja luonteestaan johtuen takapään tuntumakin on vähintäänkin etäinen. Ja koska hyvät takavetoiset ovat tunnokkaampia, tarkempia käsitellä ja tasapainoisempia, niitä on helpompi ääritilanteissa käsitellä.
Vielä siitä väitteestä että tilannenopeus olisi väärä jos takavetoisella haluaa heittää perää. Jos haluaa, peräähän voi heittää ihan pienessäkin nopeudessa, ei silloin ole sivuttaispidon puuttesta kyse ollenkaan. Ja perän heittohan on vähän väärä termi, 'perän pitäminen hieman enemmän sivussa' on oikeampi ilmaisu. Koska se ei ole perän heittämistä johonkin ja odottamista että se palaa takaisin ruotuun, vaan ohjauksella ja kaasulla perän siirtämistä hieman sivummalle, ja käyttämällä ohjausta suhteessa perään voi autoa edelleen ohjata kumpaankin suuntaan, ja sivuttaispitoakin on tarvittaessa käytettävissä. - EiProvo
EiTyhmä kirjoitti:
Kuten sanoit, et vain ymmärrä asiaa.
Ensinnäkin TM:n testien mukaan etuvedot ovat parempia. Se ei tarkoita sitä että ne oikeasti olisivat. Lue esim. ylempänä oleva viestini etenemiskyvystä.
Hyvä takavetoinen, esim. BMW, ON rauhallinen ajettava, ei siihen elektroniikka vaikuta. TM:n mukaan perän heitto on hengenvaarallista vain takavetoisella, vaikka se etuvetoisillakin onnistuu, kuten voi lukea lehdistä ja onnettomuusraporteista. Se, että onko hieman ja rauhallisesti heittävä perä silloin kun sitä odottaakin vaarallisempaa kuin se ettei kuski edes tiedä että etuvetoinen autonsa voi heittää perääkin, ei mielestäni ole mikään mielipideasia. Ja koska etuvetokuski ajaa 'turvallisesti käyttäytyvällä' autolla eikä siksi tajua opetella ajamisen perusasioita on vielä vaarallisempaa.
Eli siis: ellet tiennyt, hyvä takavetoinen (esim. Bemu) on:
-rauhallinen liikkeissään
-looginen käyttäytymään
-tunnokas, jolloin jo tien liukkauden tunnistaa paremmin, puhumattakaan siitä että auton liikkeet tunnistaa paremmin ja aiemmin.
-tarkka ja tasapainoinen, jolloin on helppo korjata nämä pikku luisut
Lisäksi kun perä luistaa, nehän korjaavat itse itsensä ellei seiso kaasulla ja käännä rattia niin paljon kuin pystyy. Tätä auttaa se että luistot ovat pieniä ja rauhallisia. Eivätkä tule yllättäen.
Sitten se viimeinen niitti, luistonesto. Ainakin Bemun ASC toimii loistavasti, korjaten paremmin kuin normaali luistonesto. Itse en ole kokenut tilannetta jolloin ASC ei olisi riittänyt pitämään takapäätä aisoissa. Olen mielenkiinnosta kokeillut sitä paljon. Ja etupäähän pysyy muutenkin aisoissa, joten DSC (ajonvakautusjärjestelmä) on lisäturvaa muttei mielestäni välttämättömyys. Etuvetoisessa taas luistonesto auttaa etupäähän, mutta takapäätä ei valvo mikään. Vain ESP tuo tarpeeksi turvaa.
Eikö takaveto ole hauska ASC:n takia? Väärin. Ainakin uusissa Bemuissa kun painaa kerran ASC nappia, luistonesto sallii pientä peränheittoa, mutta estää isot heitot. Eli se ei estä sutimista, mutta valvoo perän liikkeitä. Tottakai hauskinta on kokonaan ilman luistonestoa ja vähänkin aikaa takavetoisella ajaneet ajavatkin useimmiten näin, mutta ASC tekee ajamisesta entistä rennompaa viemättä kaikkea hauskuutta. DSC:ssä on muuten vastaava toiminto.
Ja vaikka luistonesto olisikin päällä, takavetoisella on hauskempi ajaa. Yksinkertaisesti se ei ole etupainoisen kömpelö ajettava, vaan tasapainoinen ja ketterä. Takavetoisella ajaminen on selvästi sulavampaa, eikä ensin käännetä rattia, odoteta että etupää alkaa reagoimaan, ESP:n pitää ehkä auttaa vähentämään puskemista, vauhti hidastuu, sitten yritetään lisätä kaasua, luistonesto jumittaa, ja silti kääntösäde ei ainakaan pienene. Takavetoisella keula reagoi paljon paremmin johtuen siellä olevasta pienemmästä painosta, eturenkaat hiukan hakevat pitoa aluksi, sitten ollaan neutraalisti mutkassa, ja ellei kaasua lisää liikaa (tämä liukkaalla, hiukankin pitävämmällä auto menee ennemmin nelipyöräluisuun kuin perä heitäisi) käytös pysyy neutraalina ja luistonestohan auttaa siinä tarvittaessa. Koko ajan ohajuspyörästä tuntee selkeämmin mitä tapahtuu, samoin takarenkaisiin on parempi yhteys, ja takapään pidon heikkenemisen tuntee jo etukäteen, eikä pidon menetys tapahdu yhtäkkiä vaan hiljalleen (vaikka etuvetovouhottajilla on tästä harhakäsitys).
Takapään hallinta on NIIN helppoa (hyvällä takavetoisella), että siskollanikin onnistui käsittely kuin luontaisesti jo kahden viikon päästä ajokortin saatuaan. Ja silloin ei ollut Bemu ihan yhtä helppo käsitellä kuin nykyiset. Pääpointit on että pitää katseen sinne suuntaan mihin haluaa mennä, ja opettelee mitä auto tekee eri kaasun ja ratin asennoilla. Etuvetoisella on aina enemmän pihalla tapahtumista, myös normaalisti hissukseen ajaessa, koska informaatiota tiestä ja siitä mitä auto on tekemässä on vähemmän.
Mielestäni etuvetoisten ehdottomasti suurin puute on ajotuntumassa. Ymmärrettävästi ohjauksen kautta ei tunne niin hyvin kuin takavetoisella, ja etupainoisuudesta ja luonteestaan johtuen takapään tuntumakin on vähintäänkin etäinen. Ja koska hyvät takavetoiset ovat tunnokkaampia, tarkempia käsitellä ja tasapainoisempia, niitä on helpompi ääritilanteissa käsitellä.
Vielä siitä väitteestä että tilannenopeus olisi väärä jos takavetoisella haluaa heittää perää. Jos haluaa, peräähän voi heittää ihan pienessäkin nopeudessa, ei silloin ole sivuttaispidon puuttesta kyse ollenkaan. Ja perän heittohan on vähän väärä termi, 'perän pitäminen hieman enemmän sivussa' on oikeampi ilmaisu. Koska se ei ole perän heittämistä johonkin ja odottamista että se palaa takaisin ruotuun, vaan ohjauksella ja kaasulla perän siirtämistä hieman sivummalle, ja käyttämällä ohjausta suhteessa perään voi autoa edelleen ohjata kumpaankin suuntaan, ja sivuttaispitoakin on tarvittaessa käytettävissä."Ensinnäkin TM:n testien mukaan etuvedot ovat parempia. Se ei tarkoita sitä että ne oikeasti olisivat"
Olen lähes sanaton. Jos autoille tehdään esim etenemiskyvyssä testi, jossa ammattimies suorittaa jokaisella autolla erikseen mahdollisimman hyvän suorituksen ja tekee sen vielä useampaan kertaan ja jos tuloksiin ei sitten uskota, niin silloin on kyllä lukijalla asennevamma.
"-rauhallinen liikkeissään
-looginen käyttäytymään
-tunnokas, jolloin jo tien liukkauden tunnistaa paremmin, puhumattakaan siitä että auton liikkeet tunnistaa paremmin ja aiemmin.
-tarkka ja tasapainoinen, jolloin on helppo korjata nämä pikku luisut "
Nämä ovat sinun mielipiteitäsi Bemusta.
Testaajat tosin oli toista mieltä. Vaelteli urissa, ääritilanteessa heitot oli vaikeita oikaista, ohjauksessa tahmeutta. Sanon vaan, että ennemmin uskon näiyä ammattimiehiä, kuin jotain Bemufanaatikkoa, joka sinä mitä ilmeisemmin olet.
Sinä tunnut olevan sitä mieltä että takapään luistot ovat arkipäivää ja helposti hallittavissa. Takaveto on tällöin varmaan sinulle ihan oikea valinta. Lapsellista minusta vaan on, että pitää suureen ääneen tyrmätä vertailutestien tulokset, kun oma auto ei siellä menesty. Olihan siellä toisena takavetoisena Mersu, joka oli melkein kärkipäässä ajettavuuteen liittyvissä asioissa.
- Opelman
... kun bemarimiehet aina kehuu, että eivät huomaa mitään eroa liukkaalla kiihdytyksessä verrattuna etuvetoon. Kun asia jossain perusteellisesti testataan, niin sitten haukutaan testaajat / lehti, joka asian julkaisi. Yritetään selittää asiaa 50/50 painojakaumalla, mutta siitä huolimatta etuvedolla painojakauma on jotain 60/40 tai 65/35 niin painoa ja sitä myöten pitoa on enemmän siellä vetävien pyörien alla. Tottakai kun kiihtyvyys kasvaa paremmalla pidolla, niin jossain vaiheessa takaveto saa edun painopisteen siirtymän vuoksi. Liukkaalla tämä ei kuitenkaan vielä toteudu.
- 325 ci
ole.
- STS
ja miten se pärjäsi?
- EiProvo
Chrysler PT Cruiser 2,0 M5 Limited.
Aika epätasainen suoritus:
-Jarrut ja takalasinlämmitin olivat ryhmän parhaat
- Istuinlämmmitin ryhmän huonoin ja päästöt oli myös aika runsaat
- Ajettavuudeltaan joukon keskitasoa. "käytös hieman äkkinäistä ja jousitus pompottavaa"
- Ajovalot hieman heikot
Kolme tähteä ja yhteispisteissä joukon 13. (yhteensä 19).
- quattro
Kyllä täytyy sanoa ettei talvikeleihin ole muuta järkevää autoa kuin neliveto. Lähtee liikkeelle kuin kesällä.
itselläni oli ensin takavetoinen mersu jossa ei vielä siihen maailman aikaan ollut mitään elektroniikkaa auttamassa tiellä pysymisessä, aina kuitenkin tiellä olen pysynyt. Vaimollani taas etuvetoinen auto jota on myös tullut ajeltua melko paljon eipä sekään talvella nyt mikään huippuhyvä ollut toki takavetoista reippaammin lähti liikkeelle. Takavetoisia täytyy vaan osata ajaa.
Nyt alla toinen nelivetoautoni, ensin oli vw passat ja nyt on alla Audin versio nelivedosta. Täytyy kyllä sanoa, että on merkittävä ero sekä etu- että takavetoisiin. Kyllä tietenkin nykyään tuo uusien autojen elektroniikka pitää takavetoiset vähän kokemattomampienkin kuskien käsissä ja ovat hyviä ajaa ympäri vuoden.
neliveto on kuitenkin ehdoton siinä ei paljoa saabit ja muut etuvedot etene kun laittaa nelikon rinnalle.
T: Quattro
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016223
- 2163443
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183365Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663308Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162525Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242514Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282363- 2732134
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441706Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po281484