pizzan syönti

fcuk like a bunny

eli haluaisin tietoa mitä sanoo etiketti pizzan syöntiin. Tuleeko se syödä käsin vai hienostuneesti haarukalla ja veitsellä. Toki riippuu tilanteesta, mutta tarkkaa tietoa kaipailisin

22

6002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haarukalla

      ja veitsellä! ei koskaan käsillä.

      • don Donut

        Syö millä haluat, vaikka lumilapiolla.
        Pizza on peruselintarvike.


      • tilanteen ja paikan mukaan

        jos olet siistimmässä ravintolassa syö haarukalla ja veitsellä, jos olet terasilla syö käsin, näin tekevät Italialaisetkin, olen muutaman kerran käynyt katsomassa syömässä Napolissa, Roomassa, Veronassa, Milanossa... ja monessa muussa pienessä paikassa. Aina on vatsa tullut täyteen ja kohtuu hinnalla - laatu vaihteelee niin kuin suomessakin. Eikä koskaa kukaan ole tullut opettamaan miten pastaa tai pizzaa tulisi syödä - jokainen tavallaa ja paikka huomioiden.


      • Joandra
        don Donut kirjoitti:

        Syö millä haluat, vaikka lumilapiolla.
        Pizza on peruselintarvike.

        "Pizza on peruselintarvike."

        Niin on banaanikin, mutta hienoissa ravintoloissa se syödään haarukalla ja veitsellä.


      • Asusaliiiii
        Joandra kirjoitti:

        "Pizza on peruselintarvike."

        Niin on banaanikin, mutta hienoissa ravintoloissa se syödään haarukalla ja veitsellä.

        En ole koskaan nähnyt hienon ravintolan ruokalistalla pitsaa.


    • mukaan

      pizza syödään haarukalla ja veitsellä.Nykyisin kuitenkin on yleisesti tapana,myös ravintoloissa syödä käsin.Ei ole etiketillisesti oikein,mutta kait aika hyväksyttyä jo.Italiassa kiinnitin huomiota siihen,että kotonakin pizzaa syötiin haarukalla ja veitsellä.Katukojuista ostettuja paloja tietysti käsin.

      • ragazza finlandese

        Olen kyllä ihan eri mieltä tuosta italialaisten pizzan syönnistä. Jos italiassa pizza on osa illallista (harvoin muuten on) voidaan sitä syödä haarukalla ja veitsellä mutta syövät kyllä pizzapalojaan niin kotona kuin ulkonakin ilman minkäänlaisia apuvälineitä.
        Olen vuosia italiassa asunut ja nähty on monenlaista perhettä, hyvinkin hienoine tapoineen.


    • Sugarcube

      No etiketistä en tiedä mitään, sivistymätön moukka kun olen. Olettaisin, että jossain räkäisessä pizzeriassa pizzan käsin syömistä ei katsota pahalla, mutta vähän hienommassa paikassa pitäisi syödä haarukalla ja veitsellä.

      • Salt chrystal

        Hienoissa paikoissa ei syödä pitsaa.


      • asiassa
        Salt chrystal kirjoitti:

        Hienoissa paikoissa ei syödä pitsaa.

        syödään.Olimme kerran yhdessä Rooman kalleimmista ravintoloista ja yksi seurueemme Italialainen jäsen halusi välttämättä pizzaa,koska halusi nähdä miten se on siellä valmistettu.Pizzaa ei ollut listalla,mutta silmääkään räpäyttämättä tarjoilija otti tilauksen ja kysyi mitä hän pizzaansa haluaa.Hassua oli tapa jolla pizza tarjoiltiin.Tarjoilija toi sen kärryillä pöydän viereen ja paloitteli siinä sopiviksi palasiksi.


      • Sugarcube
        Salt chrystal kirjoitti:

        Hienoissa paikoissa ei syödä pitsaa.

        pizzaa missä tahansa. Okei, en tarkoittanut nyt mitään huippuhienoa monen tähden ravintolaa, vaan jotain Rosson tasoista, jonka ruokalistallakin on pizzoja joista valita. Minun mielestäni sellaisessa paikassa pitäisi jo pizza syödä haarukalla ja veitsellä, mutta jossain räkäisessä kebab-/pizzapaikassa voi syödä käsin.

        Itse syön aina pizzan haarukalla ja veitsellä paikasta riippumatta.


      • nti etiketti
        Sugarcube kirjoitti:

        pizzaa missä tahansa. Okei, en tarkoittanut nyt mitään huippuhienoa monen tähden ravintolaa, vaan jotain Rosson tasoista, jonka ruokalistallakin on pizzoja joista valita. Minun mielestäni sellaisessa paikassa pitäisi jo pizza syödä haarukalla ja veitsellä, mutta jossain räkäisessä kebab-/pizzapaikassa voi syödä käsin.

        Itse syön aina pizzan haarukalla ja veitsellä paikasta riippumatta.

        Ravintolassa syödään pizzaa haarukalla ja veitsellä. Kotona voi syödä vaikka sormin. Tämä pätee myös Italiassa. Siellä 10v. asuneena.


      • Peeter.
        asiassa kirjoitti:

        syödään.Olimme kerran yhdessä Rooman kalleimmista ravintoloista ja yksi seurueemme Italialainen jäsen halusi välttämättä pizzaa,koska halusi nähdä miten se on siellä valmistettu.Pizzaa ei ollut listalla,mutta silmääkään räpäyttämättä tarjoilija otti tilauksen ja kysyi mitä hän pizzaansa haluaa.Hassua oli tapa jolla pizza tarjoiltiin.Tarjoilija toi sen kärryillä pöydän viereen ja paloitteli siinä sopiviksi palasiksi.


      • Urbaanien selvittäjä
        asiassa kirjoitti:

        syödään.Olimme kerran yhdessä Rooman kalleimmista ravintoloista ja yksi seurueemme Italialainen jäsen halusi välttämättä pizzaa,koska halusi nähdä miten se on siellä valmistettu.Pizzaa ei ollut listalla,mutta silmääkään räpäyttämättä tarjoilija otti tilauksen ja kysyi mitä hän pizzaansa haluaa.Hassua oli tapa jolla pizza tarjoiltiin.Tarjoilija toi sen kärryillä pöydän viereen ja paloitteli siinä sopiviksi palasiksi.

        Hienoissa paikoissa ei syödä pizzaa. Jos joku on niin moukka, että tilaa moista, niin laaturavintolat tietenkin tekevät tilauksen, mutta tuollainen asiakas on ikuinen moukka. Vähän sama juttu kun vaatia ketsuppia jokaisen tilaamansa ruoan yhteydessä. On myös moukkamaista valita ravintola sen mukaan, että se on kaupungin kallein.

        Luulen että olet keksinyt koko jutun. Urbaanilegendasta puuttuu vain se, että tapahtunut olisi sattunut jollekin tuttavan kaverille.


    • kotikulinaristi

      Enpä usko, että siihen mitään "virallista" etikettiä on. Finger food:ina sitä ainakin jenkeissä pidetään ja italiassakin monet käsin sitä mutustavat sijainnista huolimmatta, vaikka siivuja veitsellä leikkaisivatkin.
      Loppupeleissä tuo on siis enimmäkseen kiinni sinusta itsestä ja mikä tapa sillä hetkellä huvittaa.

      • Ines

        Tuskin kukaan syö pitsaa vain käsin eli repii palatkin käsin... eli itse kyllä näissä rennommissa pizzerioissa ensin leikkaan pizzasta sopivan kokoisen palan veitsellä ja haarukalla ja sen jälkeen saatan ottaa palan käteeni ja syödä sen siististi.


      • Sazum
        Ines kirjoitti:

        Tuskin kukaan syö pitsaa vain käsin eli repii palatkin käsin... eli itse kyllä näissä rennommissa pizzerioissa ensin leikkaan pizzasta sopivan kokoisen palan veitsellä ja haarukalla ja sen jälkeen saatan ottaa palan käteeni ja syödä sen siististi.

        Poikaystäväni olen nähnyt muutamaan otteeseen syöneen pizzaa tuolla tavalla, ensin se repii pizzasta kivan palasen ja sitten mättää sen suuhunsa. Onhan se aika kamalaa katsottavaa, mutta mun maailmani ei siihen kuitenkaan kaadu :) Ja tämä tapahtui muuten kotioloissa, mun ja hänen kaverinsa läsnäollessa.


    • Goya

      Pizza on niin totaalisen "karvalakki"-ruokaa, että kunhan et röyhtäile ja pyyhy suutasi hihaan, niin riittä. Pahin moka on tilata pizzaa missään vähänkin paremmassa paikassa. Tosin ei sitä siellä ole tarjollakaan, joten vedä vain ihmeessä lärviisi just niinku lystää!!! Noudata vain YLEISIÄ siisteys- ja käyttäytymistapoja, niin pärjäät pizzeriassakin.

    • normaali ihminen

      syö ihan niinkuin itse haluat, mitään tarvetta kysellä neuvoja "etikettiin" ei ole olemassakaan väittivätpä etikettipellet mitä vaan.

    • ........................

      ja italiassa se syödään lähes poikkeuksetta käsin. joissakin tapauksessa näkee haarukalla ja veitsellä syömistä ja itsekin suosin sitä joskus esim. suomessa pizzerioissa sillä jos pohja on kovin ohut, on pizza vaikea pitää kädessä (vrt. pizza a taglia -palaset italialaisista "pizzabaareista").

    • giuseppe von rafaelo

      itseasiassa italian "de facto" etiketti "il ristorante più raffinato galateo" määrittelee että pitsa pitää syödä aina käsin

    • lubiljinaana

      Minä vein tapakulttuurin uudelle tasolle ja syön pizzan usein varpain. Olen hyvin notkea, otan valmiiksi leikatun palasen varpaanväliin ja vien elegantisti suuhun. Toki jalkojen täytyy olla hyvinhoidetut ja kynsien siististi lakatut, varsinkin paremman tason ravintoloissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe