Minua kiinnostaisi ensihoitajan ammatti. Missä kaikkialla ensihoitaja voi työskennellä? Minkälainen koulutus on? Mitä ensimmäisinä vuosina opiskellaan?
Ensihoitajaksi
8
2653
Vastaukset
- rinkeli
Tämä ensihoitajan koulutus näyttää kiinnostavan aika useaa, hyvä niin :)
Ensihoitaja-amk on 240op (4v) sisältävä koulutusohjelma ammattikorkeassa, valmistuneet rekisteröidään sairaanhoitajiksi, sillä ensihoitajaamk ei ole vielä virallinen tutkinto nimike.
Myös lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, mutta eh-amk tutkinto on hoamattavasti laajempi ja antaa valmiudet toimia hoitotason ensihoito tehtävissä ja tietysti sairaanhoitajan tehtävissä esim. jollakin osastolla sairaalassa. Yleensä eh-amk työskentelee hoitotason ambulansissa tai päivystyspoliklinikalla.
Tutkinnon voi suorittaa Oulun amk.ssa,Kotkan amk.ssa,Savionia amk.ssa.Turun amk.ssa, pirkanmaan amk.ssa ja stadia amk.ssa. Kahdessa jälkimmäisessä koulutus alkaa joka syksy, muissa joka toinen syksy. niin ja vielä ruotsiksi Arcadassa.Jokaisessa amk.ssa on omanlaisensa pääsykokeet ja sisältävät yleensä jotakin näistä: psykologin testi,psygologin haastattelu, opettajan haastattelu, kuntotesti, ryhmäkeskustelu...
Opiskelun rakenne ja kurssit myös vaihtelevat eri amk.ssa. Eka vuonna yleensä opiskellaan perusopintoja, jotka ovat pitkälti samoja kuin sairaanhoitajilla, kuten anatomiaa ja fysiologiaa, tautioppia, lääkehoitoa perushoitotyötä jne...
Vähitellen opiskelut käy entistä mielenkiintoisemmiksi, esim pelastustekniikkaa, virveviestintää,EKG.ta... ja noin puolessa välissä opintoja suoritetaan perustason ensihoitajan luvat-> sama minkä ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat tekevät opintojen lopuksi.
Harjoittelua on aika paljon ja erinlaisissa paikoissa, kaikki niistä ei välttämättä ole kovin motivoivia.
Tässäpä nyt kaikenlaista tietoa tuli ja kannattaa käydä katsomassa koulujen nettisivuilta lisää ja sitten vaikka suomen ensihoitoliiton sivuilta. tsemppiä loppu kesään kaikille ja virkeinä taas koulunpenkille :)
-rinkeli- lähis + ensihoitajaopiskelija
Tarttuakseni muutamaan lauseeseen...
"Yleensä eh-amk työskentelee hoitotason ambulansissa tai päivystyspoliklinikalla."
Vaikka valmistut ensihoitajaksi, et automaattisesti ole valmis hoitotason sairaankuljetukseen. Pelastuslaitoksille töihin mentäessä usein "joudut" työskentelemään perustason yksikössä jopa yli 2 vuotta. Pienemmillä paikoilla tämä ei välttämättä aina ole mahdollista, mutta pääosin kuitenkin. Mutta myös lähihoitaja voi työskennellä sen 2 vuoden jälkeen hoitotasolla jos rahkeet riittää. Itse lähihoitajana olen työskennellyt hoitotason ambulanssissa jo ennen eh-opiskeluja.
Myös päivystyksissä lähihoitajat voivat työskennellä. Usein tosin heillä rajoitteita toimenpiteiden osalla mm kanyylin laitto ja i.v.-lääkkeet.
"perustason ensihoitajan luvat-> sama minkä ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat tekevät opintojen lopuksi." ??
Onko kyse siis perustason lääkelupien suorittamisesta? Vai mitkä luvat? Meillä lähihoitajakoulussa ei ainakaan järjestetty kyseistä tenttiä. Miten muilla? Vastuulääkärille olen perustason tenttinyt.
"Harjoittelua on aika paljon ja erinlaisissa paikoissa, kaikki niistä ei välttämättä ole kovin motivoivia."
Mitä tarkoitat? Että osastoharjoittelu ei niin motivoivaa? Vaiko esim leikkausosaston harj.?
Luulen kuitenkin, että ne harjoittelut on kaikki sitä varten että opitaan niistä asioita, joita tarvitaan esim siellä ambulanssi työssä. Itse n. vuoden verran vanhuspuolellakin töitä tehneenä voin kertoa, että olen useasti siitä ajasta hyötynyt ambulanssissa työskennellessäni.
Toivon, ettei kukaan loukkaannu, mutta usein ensihoitajaksi haetaan "siniset valot vilkkuen" eikä työn todellisuudesta ole käsitystä (mm. D793=laitossiirrot). Itse lähihoitajana voin todeta että tietoa tarvitsee enemmän kuin lähihoitajana sain, joten siksi lähdin lisää opiskelemaan. Jotenkin vaan kaivelee, kun yo:t hakee kouluun mm. tällä perusteella " Kun sairaanhoitajien työvaatteet on kurjat valkoiset, näkyy läpi ja tarvii aina miettii millaset alusvaatteet laittaa, mutta kun olen ensihoitaja ni mulla on sikamakeet punaset heijastinhousut ja siisti takki"...siis tän kuulin hakiessani itse eh-kouluun...meinas leuka pudota kyllä...teki mieli sanoa, että kun ulkona lämpöä 30 ja täydessä auringon paisteessa autat potilaan esim ulos kolariautosta niin voin taata et tulee ikävä sitä sairaanhoitajan valkoista asua mikä olis niin viileä.
No nämähän on näitä ikuisuus kysymyksiä lähihoitajien ja ensihoitajien välillä, mutta halusinpa ottaa kantaa lähihoitajana, joka opiskelee ensihoitajaksi.=) - Nimetön
lähis + ensihoitajaopiskelija kirjoitti:
Tarttuakseni muutamaan lauseeseen...
"Yleensä eh-amk työskentelee hoitotason ambulansissa tai päivystyspoliklinikalla."
Vaikka valmistut ensihoitajaksi, et automaattisesti ole valmis hoitotason sairaankuljetukseen. Pelastuslaitoksille töihin mentäessä usein "joudut" työskentelemään perustason yksikössä jopa yli 2 vuotta. Pienemmillä paikoilla tämä ei välttämättä aina ole mahdollista, mutta pääosin kuitenkin. Mutta myös lähihoitaja voi työskennellä sen 2 vuoden jälkeen hoitotasolla jos rahkeet riittää. Itse lähihoitajana olen työskennellyt hoitotason ambulanssissa jo ennen eh-opiskeluja.
Myös päivystyksissä lähihoitajat voivat työskennellä. Usein tosin heillä rajoitteita toimenpiteiden osalla mm kanyylin laitto ja i.v.-lääkkeet.
"perustason ensihoitajan luvat-> sama minkä ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat tekevät opintojen lopuksi." ??
Onko kyse siis perustason lääkelupien suorittamisesta? Vai mitkä luvat? Meillä lähihoitajakoulussa ei ainakaan järjestetty kyseistä tenttiä. Miten muilla? Vastuulääkärille olen perustason tenttinyt.
"Harjoittelua on aika paljon ja erinlaisissa paikoissa, kaikki niistä ei välttämättä ole kovin motivoivia."
Mitä tarkoitat? Että osastoharjoittelu ei niin motivoivaa? Vaiko esim leikkausosaston harj.?
Luulen kuitenkin, että ne harjoittelut on kaikki sitä varten että opitaan niistä asioita, joita tarvitaan esim siellä ambulanssi työssä. Itse n. vuoden verran vanhuspuolellakin töitä tehneenä voin kertoa, että olen useasti siitä ajasta hyötynyt ambulanssissa työskennellessäni.
Toivon, ettei kukaan loukkaannu, mutta usein ensihoitajaksi haetaan "siniset valot vilkkuen" eikä työn todellisuudesta ole käsitystä (mm. D793=laitossiirrot). Itse lähihoitajana voin todeta että tietoa tarvitsee enemmän kuin lähihoitajana sain, joten siksi lähdin lisää opiskelemaan. Jotenkin vaan kaivelee, kun yo:t hakee kouluun mm. tällä perusteella " Kun sairaanhoitajien työvaatteet on kurjat valkoiset, näkyy läpi ja tarvii aina miettii millaset alusvaatteet laittaa, mutta kun olen ensihoitaja ni mulla on sikamakeet punaset heijastinhousut ja siisti takki"...siis tän kuulin hakiessani itse eh-kouluun...meinas leuka pudota kyllä...teki mieli sanoa, että kun ulkona lämpöä 30 ja täydessä auringon paisteessa autat potilaan esim ulos kolariautosta niin voin taata et tulee ikävä sitä sairaanhoitajan valkoista asua mikä olis niin viileä.
No nämähän on näitä ikuisuus kysymyksiä lähihoitajien ja ensihoitajien välillä, mutta halusinpa ottaa kantaa lähihoitajana, joka opiskelee ensihoitajaksi.=)Lähärit on aina valittamassa että ovat parempia ja kokeneempia kuin AMK-ensihoitajat. Onko se jotain oman itsensä pönkittämistä vai mitä, kun rahkeet eivät ole AMK:hon riittäneet?
Te lähärit nimitte aina itseänne ensihoijiksi ja jokapaikassa sitä mainostatte. PYH, ensihoitoon suuntautuminen ei teistä tee ensihoitajia. Edelleen olette samoja lähäreitä.
JA MIKSI JOKAISEEN SANAAN PITÄÄ TARTTUA KUN JOKU ANTAA VAIN YLEISKUVAUKSEN ALASTA?!
ANTAKAA MUN KAIKKI KESTÄÄ!!!!! (pysykää lähärit vain siellä omalla, ammatikoulu -palstallanne!) - lähis +eh-opiskelija
Nimetön kirjoitti:
Lähärit on aina valittamassa että ovat parempia ja kokeneempia kuin AMK-ensihoitajat. Onko se jotain oman itsensä pönkittämistä vai mitä, kun rahkeet eivät ole AMK:hon riittäneet?
Te lähärit nimitte aina itseänne ensihoijiksi ja jokapaikassa sitä mainostatte. PYH, ensihoitoon suuntautuminen ei teistä tee ensihoitajia. Edelleen olette samoja lähäreitä.
JA MIKSI JOKAISEEN SANAAN PITÄÄ TARTTUA KUN JOKU ANTAA VAIN YLEISKUVAUKSEN ALASTA?!
ANTAKAA MUN KAIKKI KESTÄÄ!!!!! (pysykää lähärit vain siellä omalla, ammatikoulu -palstallanne!)Ystävällisesti pyydän sinua lukemaan viestini uudelleen ja ilman tuota suurta raivoa.
Uudelleen lukeminen toisi tulokseksi:
a. En ole pönkittämässä itseäni
b. Minun rahkeeni ovat riittäneet AMK:n
c. En ole väittänyt että lähis(ensihoidon ko) olisi sama asia kuin Ensihoitaja AMK
d. Olen yhtä oikeutettu käyttämään AMK-palstaa kuin sinäkin, AMK:ssa kun opiskelen
e. En tarttunut jokaiseen sanaan...tai ei ollut tarkoitus ainakaan ketään loukata. Ajattelin vaan kertoa mielipiteeni ja tietoni asiasta, myös lähihoitajan kannalta.
Tosin voisin väittää olevani KOKENEEMPI kuin Ensihoitaja AMK(siis vastavalmistunut/samassa vaiheessa opiskeluissa oleva), mutta EN ole väittänyt olevani PAREMPI, tosin meitäkin löytyy moneen lähtöön, ehkä pelkällä lähihoitaja-tutkinnollakin olisin parempi kuin eräät ensihoitajat.?!
Ja voin kertoa, että meikäläisen nimi"neulassa" lukee ****** Sairaankuljetus
LÄHIHOITAJA **********
Ei ensihoitajaa tai muutakaan väärää titteliä. Vaan ihan rehellisesti lähihoitaja, ei suuntautumisia tms mainittu missään.
Mitään riitaa haluamatta, toivoisin sinun lukevan viestisi uudelleen ja kertomaan mielipiteesi uudelleen. Tai ainakin pohtimaan miten hyvän kuvan annat käytöselläsi/kirjoituksellasi ENSIHOITAJISTA.
Palautetta otan mielelläni vastaan, mutta asiallista ja perusteltuna.
(VAAN-)lähihoitaja KIITTÄÄ ja KUITTAA!=) - lähis+eh-opiskelija
Alla olevien kirjoitusten vuoksi, tahdon PYYTÄÄ ANTEEKSI jos sinua olen jollain tavoin loukannut tarttuessani muutamaan seikkaan kirjoituksessasi.
Tarkoitukseni ei ollut loukata eikä väittää tietosi olevan väärää. Tahdoin tuoda esiin myös oman kokemukseni ja huomioni millä perustein ensihoitajaksi haetaan, tosin ottaen huomioon, että osalla on ihan realistiset tiedot ja odotukset alasta.
Toivottavasti et ole loukkaantunut kirjoituksestani!
Heilutellaan, kun nähdään!=) - Eh/AMK-opiskiskelija
Pieni korjaus rinkelin viestiin (pilkun viilausta kylläkin, mutta haluampahan oikoa). Ensihoitaja AMK ON kylläkin virallinen TUTKINTONIMIKE (mutta ei ole virallinen ammattinimike). Kun valmistun, saan Ensihoitaja AMK että Sairaanhoitaja AMK tutkintopaperit. Meidät rekisteröidään kuitenkin TEO:oon (terveydenhuollon oikeusturvakeskus) Sairaanhoitajiksi koska ensihoitaja ei ole virallinen ammattinimike eikä meitä siten voi laillistaa tai nimikesuojata tällä ammattinimikkeellä, meidät rekisteröidään sairaanhoitajana.
- Vepa
Joo minun mielestä tuo rinkelin kirjoitus oli ihan asiallinen ja neutraali ensihoitajan opiskelusta kertova kuvaus!
Varmaan on luokkakavereillasi mukava opiskeluilmapiiri, jos istut siellä luokan perällä ensihoitajan taskuopas kädessäsi ja annat hiukan muille neuvoa ja vetistytät toisten tulevat odotukset.
Suomen ensihoitajien tieto/taito on todella kirjavaa, ja juuri yksi sen ongelma onkin nämä erilaiset lupa käytännöt, jokainen tenttii milloin missäkin ja kenelle jonkinlaisia lupia. Tämä asia on kuitenkin faktaa: Tällä hetkellä amk ensihoitajat suorittavat Arcadassa (se on sellainen ruotsinkielinen amk, helsingin arabiassa)hoitotason testit, valmistuttuaan he saavat siitä sitten sairaanhoitajan toimiluvan lisäksi todistuksen. Ja kun he menevät työpaikkaan he suorittavat vielä näytön kyseiselle sairaanhoitopiirille ja volá -hoitotason ensihoitaja on syntynyt. Ei ole olemassa mitään kahden vuoden perustason amppari pakkoa.
Uskoisin, että juuri leikkuriharjoittelu on eh-opiskelijoiden mieleen, siellä saa harjoitella taitoja kuten intuboimista, kanyloimista, maskiventilaatiota, sydänmonitorin seurantaa yms..Nämä ainakin minusta kuulostaa aikalailla ensihoitajan taidoilta!
Onpa hyvä, että siirryit ensihoitaja opiskelijaksi, sillä terveysministeriön sivuilta käy ilmi laki muutos, joka tulee hitusen rajoittamaan lähihoitajien ja pelastajien lääkkeidenanto mahdollisuuksia.
Puetaan heijastinhaalarit päälle ja mennään kaikki yhdessä torille :)- lähis+eh-opiskelija
No ei oo luokkatovereilla ollu valittamista. Mulla ei oo ollu tapana loistaa suorituksillani tms (kun opiskeluissakin olen keskitasoa). Tosin usein esimerkit värittävät arkea, kun opettajiltakaan niitä ei välttämättä aina löydy.
Enkä mitenkään halunnut mollata Ensihoitaja amk tutkinnon suorittaneita (miksi moista itse lukisin, jos kuvittelisin olevani täydellinen/koulutus olisi huono/turha), toin vain esiin asioita joita Ensihoitajienkin olisi hyvä tietää.
Enkä maininnut olevan mitään pakkoa tuohon 2 vuoden perussakuun, vaan kerroin oman sairaanhoitopiirini käytännöstä (muuallakin noudatetaan samaa, varsinkin pelastuslaitoksilla). Mietippä itseäsi aloittaessasi sairaankuljetustyöt. Koitko olevasi niin hyvä, että suoraan vaan pelkkiin A ja B tehtäviin? Itse lähihoitajana koin välillä olevan hukassa jo C tehtävissä, kun tilanteessa kinkkisempi potilas(ei suoraan kirjasta), tosin en tiedä miten valmiita amk:sta ensihoitajaksi valmistuneet ovat, kun itse vielä opiskelen, mutta luulisin tuon perussaku-kauden olevan hyväksi myös ensihoitajille, harjoittelut kun kuitenkin ovat niin lyhyitä.
Leikkuriharjoittelu oli vaan esimerkki, tosin tosielämästä sekin...moni luokkatoveri, kun ei siitä jaksosta kun kuulivat niin ollut kovin innoissaan. Tosin vanhusharjoittelu toi vielä enemmän tuskia=)
Itse lähdin opiskelemaan ensihoitajaksi, koska halusin tieto/taidon kehittyvän ja koska tulevaisuus on mitä on niin tahdon työntekoni jatkuvan sairaankuljetuksessa.
Tavataan torilla, mutta taidan jättää heijastimet töihin=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782