Vuosia sitten tein lukiossa uskonnonopettajalleni kysymyksen:
"Jos kerran buddhalaisuus opettaa, että toisaalta elämä on kärsimystä, ja toisaalta että ihmisen kuoleman jälkeen ihminen itse ei jälleensynny, vaan vain hänen karmansa jälleensyntyy, niin eikö tällöin itsemurha ole ainoa looginen ratkaisu?"
Opettajani ei osannut vastata tähän kysymykseen.
Jutun vitsi on siinä, että itsemurha lähtee tietoisuusjatkumon tuskasta ja haluttomuudesta kärsiä enää yhtään enempää. Koska kuolemassa tietoisuusjatkumo tuhoutuu ja skandhat hajaantuvat eikä niillä ole enää entisen tietoisuusjatkumon muistoja, kokemuksia, tajuntaa eikä muitakaan attribuutteja, karmataakan reinkarnoituessa ja skandhojen yhdistyessä syntyvä tietoisuusjatkumo on aivan joku muu kuin alkuperäinen subjekti. Tällä tietoisuusjatkumolla ei ole mitään alkuperäisen subjektin attribuutteja, ja karma on persoonatonta - sillä ei ole tietoisuutta itsestään.
Itsemurhassa siis tuhotaan tietoisuusjatkumo ja sysätään karmataakka jonkun toisen kannettavaksi. Mitään rangaistusta tai palkintoa itsemurhasta ei siis seuraa - vain pelkkä olemattomuus, joka kuitenkin sellaisenaan on jo tavoite.
Mitäpä muuta valaistuminen on kuin egon kuolettamista väkivallaton itsemurha ilman ruumiin tuhoamista, ja parinirvana muuta kuin häipyminen olemattomuuteen? Erona parinirvanalla ja tavallisella kuolemallahan on vain se, ettei parinirvanasta jää jäljelle mitään karmataakkaa kenenkään toisen kannettavaksi - mutta jos ei piittaa siitä asiasta, niin eikö itsemurha ole tällöin looginen ratkaisu, koska lopputulos omalta kannalta on joka tapauksessa täysin sama?
Onko itsemurha ainoa looginen ratkaisu?
14
2239
Vastaukset
- hiipiö
Buddhalaisuuteen ei kuulu elävien olentojen tarkoituksellinen vahingoittaminen. Ei myöskään itsensä vahingoittaminen.
Itsemurha on lisäksi läheisten ihmisten henkistä pahoinpitelyä. Vaikka sen perustelisi miten hienolla logiikalla...
Ja mitä buddhalaisempi ihminen, sitä enemmän niitä läheisiä ihmisiäkin on... Buddhalaisuus kun on luonteeltaan erittäin yhteisöllistä. Se on avoimuutta, ei eristäytymistä.- kunhan kyselen
Aikoinaan Gordionissa oli temppelissä vaunu, joiden ies oli kiinnitetty aisaan todella monimutkaisella solmulla. Oli ennustettu, että hän joka avaa solmun, pääsee Kaakkois-Aasian valtiaaksi.
Aleksanteri Suuri meni temppeliin, ähelsi aikansa ja kypsyi. Hän veti miekkansa, ja yhdellä humauksella löi remmin poikki solmun kohdalta. Ies irtosi aisasta.
Itsemurhassa on kyse täsmälleen samasta asiasta. Mennään aidan yli siitä, missä se on matalin. Tottakai sääntöihin kuuluu, ettei saa vahingoittaa ketään eikä myöskään itseään. Mutta koska sääntöjen rikkomisesta ei sanktioida, kuka tai mikä vaatii pelaamaan sääntöjen mukaan? Eikö kuitenkin vain lopputuloksella ole merkitystä, ei suinkaan käytetyillä keinoilla?
Tässäpä pähkinä purtavaksi.
- ....
Looginen ratkaisu mihin kysymykseen tai ongelmaan? Kärsimys ei ainakaan buddhaisuuden mukaan lopu kärsimällä tai aiheuttamalla kärsimystä.
Buddhalaisuus ei oikeastaan opeta, että "elämä on kärsimystä ja kärsimys loppuu kun elämänjano sammutetaan", vaikka se vanhoissa koulukirjoissa niin on muotoiltu (jos ajattelet, että itsemurha olisi ratkaisu ongelmaan, että elämä on kärsimystä?). Buddhan ensimmäinen jalo totuus on, että elämässä on dukhaa, epätyydyttävyyttä, epämiellyttävyyttä, kärsimyksiä. Tämä on samsaran normaali olotila. Koskaan ei ole kaikki hyvin, puuttuu aina jotain tai olemme vaarassa menettää jotain. Vähintäänkin sairastumme ja kuolemme ja läheisemme samoin. Ja pelkäämme näitä ennalta hirveästi.
Toinen oivallus on, että tälle dukhalle on olemassa syy. Syy on takertuminen, halu ja torjunta. Ihan perustakertuminen on kai juuri väärä näkemyksemme, että olemme kaikesta muusta erillinen, jatkuva Minä, ja siitä seuraavat muut harmit, kun sitten haluamme tälle Minällemme hyviä asioita ja emme halua sille pahoja asioita.
Kolmanneksi dukhalle on olemassa loppu. Neljänneksi neuvotaan siihen menetelmät. Ne voi kai tiivistää pähkinänkuoreen näin: tee hyvää, älä tee pahaa, harjoita mieltäsi. Niin toimien pääsee kärsimyksestä.
Ainakin joissakin buddhalaisuuden suunnissa ajatellaan, että perustietoisuuden jatkumo ei kuolemassa mihinkään katkea. Perustietoisuus ei ole sama kuin tämä kuvitelmamme Minästämme eikä se ole skandhojen jatkumoa. Ilman pitkäaikaista harjoitusta emme opi tunnistamaan tuota tietoisuutta elämässä tai kuolemassa ja niin jatkamme täällä karman kiertokulussa tietämättöminä todellisesta luonnostamme.- kunhan kyselen
"Ainakin joissakin buddhalaisuuden suunnissa ajatellaan, että perustietoisuuden jatkumo ei kuolemassa mihinkään katkea. Perustietoisuus ei ole sama kuin tämä kuvitelmamme Minästämme eikä se ole skandhojen jatkumoa."
Tässä on hinajanan ja mahajanan suurin ero. Tuo, mitä mainitset ylempänä, kuuluu mahajanan opetuksiin. Heillä todellakin on tuo käsitys, että ihmisellä (ja muilla elollisilla olennoilla) olisi eräänlainen "perustietoisuus" tai "ydinsielu", joka siirtyisi inkarnaatiosta toiseen. Tällöin myös kaikki karma koskisi nimenomaan sitä ja sisältyisi siihen. (Luonnollisestikaan se ei ole sama kuin arkitajunta eli ego.) Hinajana puolestaan kiistää tuon "ydinsielun" olemassaolon kokonaan, ja hinajana olettaa, että koko tietoisuusjatkumo on pelkkää skandhojen kolinaa.
Länsimaissa hinajana on paljon mahajanaa tunnetumpi, ja länsimainen buddhalaisuus on paljon lähempänä oikeastaan materialistista ateismia kuin buddhalaisuutta sellaisena, mitä sitä Kauko-Idässä harjoitetaan.
"Ilman pitkäaikaista harjoitusta emme opi tunnistamaan tuota tietoisuutta elämässä tai kuolemassa ja niin jatkamme täällä karman kiertokulussa tietämättöminä todellisesta luonnostamme."
Tuo liittyy samoin mahajanaan - ja moniin muihinkin uskontoihin. Kristinuskossa on myös mukana oppi "vanhan minän kuolettamisesta" ja "uudestisyntymisestä" eli tuon "ydinsielun" oivaltamisesta ja lopullisesta poispääsystä.
Samoin, mikäli oletamme, että mahajana on oikea oppi ja että meillä todellakin on "ydinsielu", joka siirtyy inkarnaatiosta toiseen, tällöin myös palaset loksahtavat yhteen. Itsemurha on tällöin yksi viheliäisimpiä tekoja, mitä ihminen voi tehdä itselleen, sillä silloin siinä paitsi tuhoaa itsensä (ja mahdollisuutensa valaistumiseen), samalla hankkii valtavan määrän karmaa itselleen uuteen inkarnaatioon. Itsemurha ja karma ei tällöin enää olekaan mikään TJ-pila, vaan kaiken minkä on taakseen jättänyt, joutuukin löytämään edestään. - ???
kunhan kyselen kirjoitti:
"Ainakin joissakin buddhalaisuuden suunnissa ajatellaan, että perustietoisuuden jatkumo ei kuolemassa mihinkään katkea. Perustietoisuus ei ole sama kuin tämä kuvitelmamme Minästämme eikä se ole skandhojen jatkumoa."
Tässä on hinajanan ja mahajanan suurin ero. Tuo, mitä mainitset ylempänä, kuuluu mahajanan opetuksiin. Heillä todellakin on tuo käsitys, että ihmisellä (ja muilla elollisilla olennoilla) olisi eräänlainen "perustietoisuus" tai "ydinsielu", joka siirtyisi inkarnaatiosta toiseen. Tällöin myös kaikki karma koskisi nimenomaan sitä ja sisältyisi siihen. (Luonnollisestikaan se ei ole sama kuin arkitajunta eli ego.) Hinajana puolestaan kiistää tuon "ydinsielun" olemassaolon kokonaan, ja hinajana olettaa, että koko tietoisuusjatkumo on pelkkää skandhojen kolinaa.
Länsimaissa hinajana on paljon mahajanaa tunnetumpi, ja länsimainen buddhalaisuus on paljon lähempänä oikeastaan materialistista ateismia kuin buddhalaisuutta sellaisena, mitä sitä Kauko-Idässä harjoitetaan.
"Ilman pitkäaikaista harjoitusta emme opi tunnistamaan tuota tietoisuutta elämässä tai kuolemassa ja niin jatkamme täällä karman kiertokulussa tietämättöminä todellisesta luonnostamme."
Tuo liittyy samoin mahajanaan - ja moniin muihinkin uskontoihin. Kristinuskossa on myös mukana oppi "vanhan minän kuolettamisesta" ja "uudestisyntymisestä" eli tuon "ydinsielun" oivaltamisesta ja lopullisesta poispääsystä.
Samoin, mikäli oletamme, että mahajana on oikea oppi ja että meillä todellakin on "ydinsielu", joka siirtyy inkarnaatiosta toiseen, tällöin myös palaset loksahtavat yhteen. Itsemurha on tällöin yksi viheliäisimpiä tekoja, mitä ihminen voi tehdä itselleen, sillä silloin siinä paitsi tuhoaa itsensä (ja mahdollisuutensa valaistumiseen), samalla hankkii valtavan määrän karmaa itselleen uuteen inkarnaatioon. Itsemurha ja karma ei tällöin enää olekaan mikään TJ-pila, vaan kaiken minkä on taakseen jättänyt, joutuukin löytämään edestään."Länsimaissa hinajana on paljon mahajanaa tunnetumpi..."
Ei pidä paikkaansa. Pelkästään Tiibetin buddhalaisuutta harjoittavia on länsimaissa jo niin paljon, etten voi uskoa hinayanan olevan tunnetumpi. Hinayanaa esiintyy juuri kauko-idässä...Sri Lankassa, Thaimaassa jne.. Tiibetin buddhalaisuus ja esim. Sri Lankan buddhalaisuus eroavat hyvin merkittävästi toisistaan relatiivisella tasolla.
Mitä tulee mainitsemaasi "perustietoisuuteen" ja "ydinsieluun", niin sekään ei täysin pidä paikkansa. Näitä asioita on todella vaikea esittää puheen avulla. Olen joskus kuullut erään munkin vertaavan karmista jatkumoa kynttilän liekkiin. Jos kynttilän liekillä sytyttää toisen kynttilän, niin tämän toisen kynttilän liekki ei ole sama kuin ensimmäisen kynttilän, muttei täysin erikään.
- idiootti
että jos teet itsemurhan, sinulta on jäänyt jotain ymmärtämättä. Kuolema kun seuraa joka tapauksessa. Miksi siis kiirehtiä tai himoita sitä?
- KivaKamu
Ei se nyt ihan noin mene. Totta, jokainen meistä kuolee joskus, mutta itsemurhaa suunittelevat / itsemurhan tehneet omaavat peruusteellisen motiivin teoille. Itsemurhan tekeminen hetkenmielijohteesta on hyvin harvinaista. Yleensä itsemurhaa harkitaan kauan ennen tekoa ja lopulta joudutaan kehään, jossa tilanne on semmoinen, että elämää olisi lähes mahdotonta jatkaa.
Et ehkä ymmärrä sitä, koska et ole joutunut koskaan itse miettimään itsemurhan tekoa, taikka kukaan läheisesi ei ole tehnyt itsemurhaa. - idiootti
KivaKamu kirjoitti:
Ei se nyt ihan noin mene. Totta, jokainen meistä kuolee joskus, mutta itsemurhaa suunittelevat / itsemurhan tehneet omaavat peruusteellisen motiivin teoille. Itsemurhan tekeminen hetkenmielijohteesta on hyvin harvinaista. Yleensä itsemurhaa harkitaan kauan ennen tekoa ja lopulta joudutaan kehään, jossa tilanne on semmoinen, että elämää olisi lähes mahdotonta jatkaa.
Et ehkä ymmärrä sitä, koska et ole joutunut koskaan itse miettimään itsemurhan tekoa, taikka kukaan läheisesi ei ole tehnyt itsemurhaa.Olen miettinyt. Kehästä murtautuminen oli ainakin minulle lopulta pienestä kiinni. Täytyi vain tunnustaa todella, että millään ei ole mitään merkitystä. Edes itsemurhalla. Asiat, jotka siihen olivat ajamassa, muttuivat tietysti myös sellaisinaan merkityksettömiksi.
- kunhan kyselen
koska elämä joka tapauksessa on kärsimystä, tekipä mitä tahansa, ja parempi kertarutina kuin ainainen kitinä. Tätä tarkoitan sillä, että itsemurha on ainoa rationaalinen teko.
Minä muuten en ole ainoa, joka tätä asiaa on pohtinut ja samoista lähtökohdista: ranskalaiset eksistentialistit, etunenässä Camus ja Sartre, ovat pohtineet tätä samaa kysymystä jo vuosikymmeniä ennen minua.
- Nirvana=ylittämätön ilo
>"Jos kerran buddhalaisuus opettaa, että
>toisaalta elämä on kärsimystä, ja toisaalta
>että ihmisen kuoleman jälkeen ihminen itse ei
>jälleensynny, vaan vain hänen karmansa
>jälleensyntyy, niin eikö tällöin itsemurha ole
>ainoa looginen ratkaisu?"
Kysymyksesi lähtöolettamuksissa on useita virheitä.
>Jutun vitsi on siinä, että itsemurha lähtee
>tietoisuusjatkumon tuskasta ja haluttomuudesta
>kärsiä enää yhtään enempää. Koska kuolemassa
>tietoisuusjatkumo tuhoutuu ja skandhat
>hajaantuvat eikä niillä ole enää entisen
>tietoisuusjatkumon muistoja, kokemuksia,
>tajuntaa eikä muitakaan attribuutteja,
>karmataakan reinkarnoituessa ja skandhojen
>yhdistyessä syntyvä tietoisuusjatkumo on aivan
>joku muu kuin alkuperäinen subjekti. Tällä
>tietoisuusjatkumolla ei ole mitään alkuperäisen
>subjektin attribuutteja, ja karma on
>persoonatonta - sillä ei ole tietoisuutta
>itsestään.
"Tietoisuusjatkumo" muuttuu ja "tuhoutuu" koko ajan hetki hetkeltä. Et ole sama kokija kuin sekunti sitten. Silti voit muistaa mitä tapahtui sekunti sitten, minuutti sitten, ja se vaikuttaa käyttäytymiseesi. Toisaalta olet saattanut jo unohtaa, mitä tapahtui tunti sitten. Kuolema ei ole tässä suhteessa poikkeus.
Jos mieli olisi todellinen, olisimme todellakin pulassa. Mutta koska mieli ei ole todellinen, sitä ei voi "tuhota" itsemurhan avulla. Aivan kuin unessa, vaikutelmat ponnahtavat tottumuksen voimasta takaisin -- ja vielä pahemapana kuin aiemmin. Itsemurha jättää erittäin negatiivisen vaikutelman mieleen, ja sen seurauksena voi jälleensyntyä painajaismaisiin olosuhteisiin esim. Afrikkaan tai helvetillisiin vainoharhaisiin tiloihin. Tuo tietenkin on vain unenkaltaista mielen kuvitelmaa, mutta se koetaan todellisena.
Näennäisesti "tietoisuuksia" ilmaantuu ja häviää koko ajan kokemuksessasi ilmiöiden keskinäisen riippuvuuden kautta. Yleensä erotetaan 8 tietoisuuksien päätyyppiä, jotka pohjimmiltaan ovat erottamattomia. Kun mielen todellinen luonto tunnistetaan, nuo tietoisuudet muuntuvat 5 valaistuneeksi viisaudeksi.
>Mitäpä muuta valaistuminen on kuin egon
>kuolettamista väkivallaton itsemurha ilman
>ruumiin tuhoamista, ja parinirvana muuta kuin
>häipyminen olemattomuuteen?
Nirvana tarkoittaa rajatonta vapautta, kaikkitietävyyttä, pelottomuutta, ylittämätöntä iloa, voimaa ja spontaania myötätuntoista toimintaa kaikkien olentojen hyväksi.
Itsemurha on tyhmin asia, minkä ihminen voi tehdä. Ihmiselämä on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista, koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet kehitykselle.- kunhan kyselen
Tietoisuusjatkumo on nimenomaan jatkumo. Niin kauan kun tätä yksilön elämää kestää, se toimii jatkumona eli muutos ja tuhoutuminen ja uudelleen syntyminen tapahtuu jatkuvana soittona, ilman keskeytystä. En tietenkään ole sama kuin sekunti, tunti tai vuosi sitten, mutta jatkumo on sama - minulla on yhä edelleen sama yksilöllinen identiteettini ja minuuteni, joka on tämän jatkumon primus motor.
Kuolema merkitsee tämän jatkumon katkeamista - kaikki muistot, oppimani asiat, tekoni, saavutukseni, kaikki häviävät huis vaan taivaan tuuliin, ja häviän kertakaikkiaan olemattomuuteen. Minua ei sen jälkeen enää ole enää missään muodossa. Skandhat ovat hajaantuneet eivätkä enää kokoonnu yhteen. Vain karmani eli tekojeni seurausten summa jää jäljelle - ja se kertyy jonkun toisen otuksen sovitettavaksi. Ei minun.
Koska mieli ei ole todellinen, silloin myöskään sitä ei voi sen enempää tuhota kuin luodakaan, ja itsemurha merkitsee pelkästään olemattomuuteen häviämistä. Minä en synny itsemurhassa uudelleen, vaan siinä syntyy joku toinen yksilö, joka perii minun karmani. Se Afrikkaan syntynyt paranoidi skitsofreenikko en ole minä, vaan se on joku toinen, jolle olen jättänyt kivan TJ-pilan setvittäväksi. Hänen tehtävänsä on setviä minun sotkuni. Minä olen hävinnyt jo olemattomuuteen enkä tule ikinä tietämään tästä toisesta onnettomasta ja hänen vaikeuksistaan yhtään mitään.
Tuo määritelmä, minkä annoit nirvanasta, on hindulainen. Buddhalaisuudessa nirvana määritellään anattan kautta ja se merkitsee nimenomaan olemattomuuteen häviämistä, liekin sammuttamista, tyhjyyteen katoamista. Se ei merkitse rajatonta vapautta, kaikkitietävyyttä, pelottomuutta, ylittämätöntä iloa eikä voimaa vaan nimenomaan olemattomuutta ja tyhjyyttä. Kaikkien tunteiden tyrehtymistä, elämänjanon sammuttamista ja tilaa, jota kreikkalaiset filosofit kutsuivat nimellä "apatia", intohimottomuus.
En myöskään ymmärrä tuota väitettä "Ihmiselämä on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista, koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet kehitykselle", sillä mitä merkitystä lopultakaan kehityksellä on, jos ja kun tietoisuusjatkumo päättyy joka tapauksessa kuolemaan, ja olipa ihminen oppinut tai oppimaton, nero tai idiootti, fiksu tai ääliö, valaistunut tai damiainen - kaikkien kohtalo on joka tapauksessa täsmälleen sama? - Muuttuja
kunhan kyselen kirjoitti:
Tietoisuusjatkumo on nimenomaan jatkumo. Niin kauan kun tätä yksilön elämää kestää, se toimii jatkumona eli muutos ja tuhoutuminen ja uudelleen syntyminen tapahtuu jatkuvana soittona, ilman keskeytystä. En tietenkään ole sama kuin sekunti, tunti tai vuosi sitten, mutta jatkumo on sama - minulla on yhä edelleen sama yksilöllinen identiteettini ja minuuteni, joka on tämän jatkumon primus motor.
Kuolema merkitsee tämän jatkumon katkeamista - kaikki muistot, oppimani asiat, tekoni, saavutukseni, kaikki häviävät huis vaan taivaan tuuliin, ja häviän kertakaikkiaan olemattomuuteen. Minua ei sen jälkeen enää ole enää missään muodossa. Skandhat ovat hajaantuneet eivätkä enää kokoonnu yhteen. Vain karmani eli tekojeni seurausten summa jää jäljelle - ja se kertyy jonkun toisen otuksen sovitettavaksi. Ei minun.
Koska mieli ei ole todellinen, silloin myöskään sitä ei voi sen enempää tuhota kuin luodakaan, ja itsemurha merkitsee pelkästään olemattomuuteen häviämistä. Minä en synny itsemurhassa uudelleen, vaan siinä syntyy joku toinen yksilö, joka perii minun karmani. Se Afrikkaan syntynyt paranoidi skitsofreenikko en ole minä, vaan se on joku toinen, jolle olen jättänyt kivan TJ-pilan setvittäväksi. Hänen tehtävänsä on setviä minun sotkuni. Minä olen hävinnyt jo olemattomuuteen enkä tule ikinä tietämään tästä toisesta onnettomasta ja hänen vaikeuksistaan yhtään mitään.
Tuo määritelmä, minkä annoit nirvanasta, on hindulainen. Buddhalaisuudessa nirvana määritellään anattan kautta ja se merkitsee nimenomaan olemattomuuteen häviämistä, liekin sammuttamista, tyhjyyteen katoamista. Se ei merkitse rajatonta vapautta, kaikkitietävyyttä, pelottomuutta, ylittämätöntä iloa eikä voimaa vaan nimenomaan olemattomuutta ja tyhjyyttä. Kaikkien tunteiden tyrehtymistä, elämänjanon sammuttamista ja tilaa, jota kreikkalaiset filosofit kutsuivat nimellä "apatia", intohimottomuus.
En myöskään ymmärrä tuota väitettä "Ihmiselämä on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista, koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet kehitykselle", sillä mitä merkitystä lopultakaan kehityksellä on, jos ja kun tietoisuusjatkumo päättyy joka tapauksessa kuolemaan, ja olipa ihminen oppinut tai oppimaton, nero tai idiootti, fiksu tai ääliö, valaistunut tai damiainen - kaikkien kohtalo on joka tapauksessa täsmälleen sama?Lainaus:
En myöskään ymmärrä tuota väitettä "Ihmiselämä on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista, koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet kehitykselle",
Toinen: sillä mitä merkitystä lopultakaan kehityksellä on, jos ja kun tietoisuusjatkumo päättyy joka tapauksessa kuolemaan, ja olipa ihminen oppinut tai oppimaton, nero tai idiootti, fiksu tai ääliö, valaistunut tai damiainen - kaikkien kohtalo on joka tapauksessa täsmälleen sama?
Kolmas:Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa,ne hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Monta ihmeellistä asiaa,Jos sun tietoisuusjatkumo päättyy kuolemaan,niin mitä sitten?,vai onko maailma pelkkä illuusio?ehkä,mut
kun mä maadun hautausmaalla,tai jossain muualla,niin ei kai musta silti mitään poistu minnekkään,mä vaan muutan muotoa.Emmä katoa mihinkään.Mä päädyn jonkun madon sisään,jonka ehkäpä vaikka joku lintu syö ja lentelee jonnekkin kasvimaalle kuolemaan/maatumaan, josta poimitaan porkkana, jonka joku syö ja liikkuu ja kehittyy jnejne.
Tost erillisestä sielusta en tiiä mitään.en oo nähny. - Positiivisuus avain onneen
kunhan kyselen kirjoitti:
Tietoisuusjatkumo on nimenomaan jatkumo. Niin kauan kun tätä yksilön elämää kestää, se toimii jatkumona eli muutos ja tuhoutuminen ja uudelleen syntyminen tapahtuu jatkuvana soittona, ilman keskeytystä. En tietenkään ole sama kuin sekunti, tunti tai vuosi sitten, mutta jatkumo on sama - minulla on yhä edelleen sama yksilöllinen identiteettini ja minuuteni, joka on tämän jatkumon primus motor.
Kuolema merkitsee tämän jatkumon katkeamista - kaikki muistot, oppimani asiat, tekoni, saavutukseni, kaikki häviävät huis vaan taivaan tuuliin, ja häviän kertakaikkiaan olemattomuuteen. Minua ei sen jälkeen enää ole enää missään muodossa. Skandhat ovat hajaantuneet eivätkä enää kokoonnu yhteen. Vain karmani eli tekojeni seurausten summa jää jäljelle - ja se kertyy jonkun toisen otuksen sovitettavaksi. Ei minun.
Koska mieli ei ole todellinen, silloin myöskään sitä ei voi sen enempää tuhota kuin luodakaan, ja itsemurha merkitsee pelkästään olemattomuuteen häviämistä. Minä en synny itsemurhassa uudelleen, vaan siinä syntyy joku toinen yksilö, joka perii minun karmani. Se Afrikkaan syntynyt paranoidi skitsofreenikko en ole minä, vaan se on joku toinen, jolle olen jättänyt kivan TJ-pilan setvittäväksi. Hänen tehtävänsä on setviä minun sotkuni. Minä olen hävinnyt jo olemattomuuteen enkä tule ikinä tietämään tästä toisesta onnettomasta ja hänen vaikeuksistaan yhtään mitään.
Tuo määritelmä, minkä annoit nirvanasta, on hindulainen. Buddhalaisuudessa nirvana määritellään anattan kautta ja se merkitsee nimenomaan olemattomuuteen häviämistä, liekin sammuttamista, tyhjyyteen katoamista. Se ei merkitse rajatonta vapautta, kaikkitietävyyttä, pelottomuutta, ylittämätöntä iloa eikä voimaa vaan nimenomaan olemattomuutta ja tyhjyyttä. Kaikkien tunteiden tyrehtymistä, elämänjanon sammuttamista ja tilaa, jota kreikkalaiset filosofit kutsuivat nimellä "apatia", intohimottomuus.
En myöskään ymmärrä tuota väitettä "Ihmiselämä on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista, koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet kehitykselle", sillä mitä merkitystä lopultakaan kehityksellä on, jos ja kun tietoisuusjatkumo päättyy joka tapauksessa kuolemaan, ja olipa ihminen oppinut tai oppimaton, nero tai idiootti, fiksu tai ääliö, valaistunut tai damiainen - kaikkien kohtalo on joka tapauksessa täsmälleen sama?> 1) En tietenkään ole sama kuin sekunti, tunti
> tai vuosi sitten, mutta jatkumo on sama -
> 2) minulla on yhä edelleen sama yksilöllinen
> identiteettini ja minuuteni, joka on tämän
> jatkumon primus motor.
Väitteiden (1) ja (2) välillä on looginen ristiriita. Tuollainen jatkumo on vain näennäinen. Se on harhaa. Et voi löytää pysyvää "minää" tai "identiteettiä", joka tuon jatkumon omistaisi.
> Kuolema merkitsee tämän jatkumon katkeamista -
> kaikki muistot, oppimani asiat, tekoni,
> saavutukseni, kaikki häviävät huis vaan
> taivaan tuuliin, ja häviän kertakaikkiaan
> olemattomuuteen.
Tuo on nihilismiä. Buddhalainen sanonta kuuluu: "Jos uskoo asioiden todellisuuteen, on tyhmä kuin nauta, jos uskoo niiden olemassaolemattomuuteen, on vieläkin tyhmempi."
> Minua ei sen jälkeen enää ole enää missään
> muodossa. Skandhat ovat hajaantuneet eivätkä
> enää kokoonnu yhteen. Vain karmani eli
> tekojeni seurausten summa jää jäljelle - ja se
> kertyy jonkun toisen otuksen sovitettavaksi.
> Ei minun.
>
> Minä en synny itsemurhassa uudelleen, vaan
> siinä syntyy joku toinen yksilö, joka perii
> minun karmani.
Tuo on sekava ja ristiriitainen näkemys kausaalisuudesta, joka heijastaa nihilismiä. Sen mukaan syyn ja seurauksen välillä ei ole yhteyttä, mikä on hyvin perverssi näkemys.
Jos ajattelet, että nykyinen tilasi ei ole omien aiempien tekojesi seurausta, uskot vastaavasti, että nykyisillä teoillasikaan ei ole mitään seurausta itsellesi. Näin menetät kaiken sen hyödyn, joka karman käsitteellä on, ja vajoat helposti alempiin olotiloihin.
Esim. kun näet unia, näet unia, jotka liittyvät tavalla tai toisella SINUN aiempaan elämääsi eivätkä naapurin tai jonkun afrikkalaisen elämään.
Kun teet negatiivisia tekoja, mielesi täyttyy negatiivisuudesta, näet epämiellyttäviä unia ja maailma näyttää epämiellyttävältä. Kun teet positiivisia tekoja, mieleesi kertyy positiivisia vaikutelmia ja sen seurauksena koet onnellisuutta ja näet miellyttäviä unia. Jos haluat vapautua tuosta hyvien ja huonojen kokemusten hullunmyllystä, voit halutessasi löytää siihen ratkaisun buddhalaisuudesta.
Jos taas haluat vajota olemattomuuteen, niin siinä buddhalaisuus ei voi sinua auttaa.
Anattan merkitys on lopettaa itsekeskeinen käyttäytyminen, jolle ei ole mitään perusteita, koska "itseä" ei voi löytää kehosta, ajatuksista eikä tunteista. Sen sijaan olisi fiksua opetella ja harjoittaa epäitsekkästä käyttäytymistä, josta on hyötyä kaikille.
> Buddhalaisuudessa nirvana määritellään anattan
> kautta ja se merkitsee nimenomaan
> olemattomuuteen häviämistä, liekin
> sammuttamista, tyhjyyteen katoamista.
Sorry, mutta olet täysin väärässä :) "Tyhjyys on muotoa, muoto on tyhjyyttä; tyhjyys ja muoto ovat erottamattomia", kuten Ydinsutrassa todetaan. Kuinka ilmiö, joka ei alunperinkään ole syntynyt, voisi kadota? Koska karma ei ole todellista, et pääse siitä eroon, kun kuolet. Jos taas todella haluat vapautua karmasta, saat apua buddhalaisista opetuksista.
> En myöskään ymmärrä tuota väitettä "Ihmiselämä
> on kallisarvoisin kaikista elämänmuodoista,
> koska se tarjoaa optimaaliset olosuhteet
> kehitykselle",
Tätä voi tutkia kirjallisista lähteistä, jotka käsittelevät aihetta kallisarvoinen ihmiselämä ("precious human life").
Buddha antoi täsmäopetuksia aina oppilaiden tarpeita vastaavasti. Buddhan mahayana-opetukset tyhjyydestä eivät sovi kaikille. On parempi uskoa karman todellisuuteen kuin vajota nihilismin syövereihin, ja harha "itsestä" on hyvä valjastaa hyötykäyttöön: positiivisten tekojen suorittajaksi. Vasta sitten kun olet täysin valaistunut, et tarvitse enää karman käsitettä.
- Itsari
Tottakai itsari on looginen ratkaisu kun elmämä potkii päähän eikä kukaan välitä eikä kukaan rakasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar711928Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811214Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja651035Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778