Niin jos aion hakea ravintola/keittiötyöhön vaikka sijaiseksi niin pitääköhän monissa muissakin paikoissa niinkuin Amicalla olla lääkätintarkastuksessa käyty ja hygieniapassi suoritettu ennen kuin etes pääsee töihin?
ravintolatyössä pitääkö..
12
3195
Vastaukset
- vipa
Minun mielestäni jokaisella keittiötyöntekijällä täytyy olla elintarvikepassi suoritettuna sekä esimerkiksi salmonellatodistus. Ja tämä on ihan elintarvikelakiin kirjoitettu.
Ja veikkaanpa, että etenkin Amican tapaiset suuremmat paikat pitävät tällaisista asioista tarkkaa huolta.
Mutta eipä tuon hygieniapassin suorittaminen paljoa vaadi. Testi koostuu 40 kysymyksestä joihin vastataan joko väärin tai oikein. Ja kysymykset ovat suurimmaksi osaksi helppoja, ainakin restonomi-opiskelijan mielestä:D.
Hetkessähän sinulla nämä asiat on kunnossa, joten vaikka näitä todistuksia ja passeja vaaditaankin, niin ei syytä huoleen.Eli kyllä se aika helppo koe on...tietysti,ravintolakokki ammatiltaan ni aika helppo sanoa...mut en oo kauheen hyvä lukemaan,joten ei mulle mikään helppo pala ollu...mut suoritin kuitenkin...
Elikkä...Täytyy olla hygieniapassi suoritettu...mut sen lisäks sit voimassa oleva salmonella-tutkimus...eli lääkäriin vaan ja vääntämään ulostetta purkkiin...ei mitään hauskaa hommaa,mut täytyy vaan tehdä...Sanotaan näin,ettei kaikki työnantajat vaadi näitä...mut ite tehny puoltoista vuotta töitä ja kaikki paperit vieny...kyl siit hyötyy on vaik ei niit kysyttäis...
- kuukkeli-84
Tietääkö kukaan mitä tehdä kun hukkasin hygieniapassini. Saako sitä uutta mistään vai täytyykö se suorittaa uudestaan ?
- vipa
kuukkeli-84 kirjoitti:
Tietääkö kukaan mitä tehdä kun hukkasin hygieniapassini. Saako sitä uutta mistään vai täytyykö se suorittaa uudestaan ?
Oletko hukannut myös sen todistuksen?
Enpä osaa sanoa pitääkö suorittaa uudestaan.
Minä luulisin, että sinun suorituksesi näkyy jostain koneelta, missä olet passisi suorittanut. Tai Elintarvikevirastosta?
Ehkäpä sieltä voi tilata uuden? - testaaj...
vipa kirjoitti:
Oletko hukannut myös sen todistuksen?
Enpä osaa sanoa pitääkö suorittaa uudestaan.
Minä luulisin, että sinun suorituksesi näkyy jostain koneelta, missä olet passisi suorittanut. Tai Elintarvikevirastosta?
Ehkäpä sieltä voi tilata uuden?Otappa yhteyttä testaajaasi, sillä vain ja ainoastaan hän voi
tilata sinulle uuden passin hukkuneen tilalle. - Mobiili
Lääkäriltä saat lähetteen ja sen näytteen sitten viet joko labraan tai minne on sovittu.
Ei sitä näytettä missä lääkärin vastaanotolla "väännetä".
-tulos kestää noin 3-5 päivää ja todistus siitä pitää viedä ta:lle. - jos
testaaj... kirjoitti:
Otappa yhteyttä testaajaasi, sillä vain ja ainoastaan hän voi
tilata sinulle uuden passin hukkuneen tilalle.entäs jos ei edes muista kuka sen testin on sulle tehny... hyvä jos muistan tuskin missä paikassa sen kävin tekemään.... :S
- ...kaupungissa....
Mobiili kirjoitti:
Lääkäriltä saat lähetteen ja sen näytteen sitten viet joko labraan tai minne on sovittu.
Ei sitä näytettä missä lääkärin vastaanotolla "väännetä".
-tulos kestää noin 3-5 päivää ja todistus siitä pitää viedä ta:lle...ei tarvitse salmonellatodistuksen takia varata lääkärille aikaa. Meillä lähetteen saa terveyskeskuksen ilmoittautumisluukulta, kun vaan ilmoittaa, että tarvitsee sen työpaikkaa varten ja lisäksi se on ilmainen.
- moro2
se ei ole pykälä laki eika eu.n direktiivi
- --------------
salmonellatodistusta varten enää EI tarvi sontia purkkiin, jos ei ole vahvaa epäilystä että on taudin kantaja. Ennen tarvi, joku 4 vuotta sitten. Nykyään riittää hoitajan tekemä haastattelu.
- esko puhuu paskaa
-------------- kirjoitti:
salmonellatodistusta varten enää EI tarvi sontia purkkiin, jos ei ole vahvaa epäilystä että on taudin kantaja. Ennen tarvi, joku 4 vuotta sitten. Nykyään riittää hoitajan tekemä haastattelu.
"Työnantajalle on tartuntatautilain (583/86) 20 §:n mukaan annettava selvitys elintarviketyöntekijän terveydentilasta tartuntatautien, kuten salmonelloosin leviämisen ehkäisemiseksi. Helposti pilaantuvia elintarvikkeita ja niiden käsittelypintoja toistuvasti käsitteleville henkilöille tulee tehdä salmonellatarkastus työhön tullessa. Tarkastukset rajataan niihin henkilöihin, joiden työsuhde kestää vähintään kuukauden."
LAINAUS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 144393
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831672Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2651506Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731485Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2401359Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121140Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079- 931034
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651003