Ortodoksiristi

Teukku

Kuka osaa kertoa, mitä poikki"viiva" ortodoksiristin alaosassa kuvastaa/symboloi? En oo löytäny googlesta enkä ortodoksikirkon nettisivuiltakaan vastausta, että onko sillä sen "syvällisempää" symboliarvoa/merkitystä ortodoksiselle ajattelutavalle.

8

8420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iåbo

      En ole asiantuntija, mutta muistelen joskus kuulleni, että se alempi "poikkiviiva" symboloi niitä kahta muuta, jotka roikkuivat ristiinnaulittuna Jeesuksen kanssa. Ylöspäin sojottava puoli olisi sitten se, joka teki parannuksen ja alaspäin osoittava puoli, se joka ei katunut syntejään. Näin muistelen...mutta ehkä ortodoksipalstalla tiedettäisiin paremmin.

      • Teukku

        Kiitos, vastauksesi oli oikein. Löysin vihdoin googlella seuraavaa:
        Venäläinen risti: Suomessa ja Pohjois-Venäjällä ortodoksit käyttävät yleisesti ns. venäläistä ristiä. Siinä on kaksi poikkipuuta enemmän kuin yksinkertaisessa ristissä.
        Alhaalla oleva vino poikkipuu kuvaa lautaa, johon Jeesuksen jalat lyötiin kiinni. Samalla se kuvaa Golgatalla Kristuksen kahden puolen olleiden ryöväreiden kohtaloa. Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri pääsi paratiisiin - häntä kuvaa ylöspäin suuntautuva poikkipuun osa. Toinen ryöväri sen sijaan joutui alas kadotukseen - häntä kuvaa alas suuntautuva poikkipuun osa.
        Ristin yläosassa oleva pieni, suora poikkipuu kuvaa roomalaisen maaherran Pontius Pilatuksen ristiin kiinnityttämää Jeesuksen syytettä. Jeesus tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan, siksi Pilatus kirjoitutti ristiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". Tuo on latinaksi: "Iesus Nazarenus, Rex Iudeorum", lyhennettynä INRI. Ristissä oleva teksti INRI (INBI) tarkoittaa.


      • puolestaan
        Teukku kirjoitti:

        Kiitos, vastauksesi oli oikein. Löysin vihdoin googlella seuraavaa:
        Venäläinen risti: Suomessa ja Pohjois-Venäjällä ortodoksit käyttävät yleisesti ns. venäläistä ristiä. Siinä on kaksi poikkipuuta enemmän kuin yksinkertaisessa ristissä.
        Alhaalla oleva vino poikkipuu kuvaa lautaa, johon Jeesuksen jalat lyötiin kiinni. Samalla se kuvaa Golgatalla Kristuksen kahden puolen olleiden ryöväreiden kohtaloa. Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri pääsi paratiisiin - häntä kuvaa ylöspäin suuntautuva poikkipuun osa. Toinen ryöväri sen sijaan joutui alas kadotukseen - häntä kuvaa alas suuntautuva poikkipuun osa.
        Ristin yläosassa oleva pieni, suora poikkipuu kuvaa roomalaisen maaherran Pontius Pilatuksen ristiin kiinnityttämää Jeesuksen syytettä. Jeesus tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan, siksi Pilatus kirjoitutti ristiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". Tuo on latinaksi: "Iesus Nazarenus, Rex Iudeorum", lyhennettynä INRI. Ristissä oleva teksti INRI (INBI) tarkoittaa.

        on kreikkaa - Isous Nazarenos Basilevs Ioudaion


    • ...

      niiden kahden roiston kohtaloa Golgatalla. Se fiksumpi järjesti asiansa kuntoon ja pelastui. Toiselle kävi vähän heikommin.

    • Nimetön

      Olen itse ortodoksi ja jo ortodoksilapsikin tietää mikä on ristissä oleva poikkipuu. Eli yksinkertaisesti se on suunta meille joko ylös tai alas. Ihmisen vapaan tahdon mukaan on valinta meidän. Myös ristinmerkin selityksestä kerrottakoon, että oikean käden sormet peukalo etusormi ja keskisormi yhdessä muodostavat pyhän kolminaisuuden:isä, poika ja pyhähenki, kaksi alasjäävää sormea jumalan kahta luontoa ihminen ja jumala, myös siinä voi ajatella näitä kahta valintaa. Ristinmerkki tehdään oikealla kädellä, ensin otsa(siunaamme ajatuksemme)sitten rinta(siunaamme sydämemme)oikea ja vasen olka(siunaamme kättemme työt jumalalle) sen jälkeen kun olemme "piirtäneet" ristin yllemme kumarramme ristille.

    • näinonn

      poikkiviiva kuvastaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa olleiden ryövärin mielipiteitä.. Toiin ruöväri pilkkasi Jeesusta, mutta toinen uskoi Jeesukseen.

    • ilefix74

      Onko sille alemmalle vinottaiselle poikkipuulle mitään ERITYISTÄ NIMEÄ??

      • Ylöspäin

        Raamatussa ei tietääkseni ole ollenkaan mainittu sitä vinoa poikkipuuta, joka ortodoksi ristissä on niin, että edestä katsoen vasen pää on ylempänä. Eikä ilmeisesti mainita sitäkään että Jeesuksen oikealla puolella oleva pahantekijä pelastui katuessaan.(toinen heistä kuitenkin) Tutkikaa itse. Vino puu on kuitenkin hyvä symboloimaan sitä että suunta kannattaa olla ylöpäin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe