Ortodoksiristi

Teukku

Kuka osaa kertoa, mitä poikki"viiva" ortodoksiristin alaosassa kuvastaa/symboloi? En oo löytäny googlesta enkä ortodoksikirkon nettisivuiltakaan vastausta, että onko sillä sen "syvällisempää" symboliarvoa/merkitystä ortodoksiselle ajattelutavalle.

8

8420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iåbo

      En ole asiantuntija, mutta muistelen joskus kuulleni, että se alempi "poikkiviiva" symboloi niitä kahta muuta, jotka roikkuivat ristiinnaulittuna Jeesuksen kanssa. Ylöspäin sojottava puoli olisi sitten se, joka teki parannuksen ja alaspäin osoittava puoli, se joka ei katunut syntejään. Näin muistelen...mutta ehkä ortodoksipalstalla tiedettäisiin paremmin.

      • Teukku

        Kiitos, vastauksesi oli oikein. Löysin vihdoin googlella seuraavaa:
        Venäläinen risti: Suomessa ja Pohjois-Venäjällä ortodoksit käyttävät yleisesti ns. venäläistä ristiä. Siinä on kaksi poikkipuuta enemmän kuin yksinkertaisessa ristissä.
        Alhaalla oleva vino poikkipuu kuvaa lautaa, johon Jeesuksen jalat lyötiin kiinni. Samalla se kuvaa Golgatalla Kristuksen kahden puolen olleiden ryöväreiden kohtaloa. Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri pääsi paratiisiin - häntä kuvaa ylöspäin suuntautuva poikkipuun osa. Toinen ryöväri sen sijaan joutui alas kadotukseen - häntä kuvaa alas suuntautuva poikkipuun osa.
        Ristin yläosassa oleva pieni, suora poikkipuu kuvaa roomalaisen maaherran Pontius Pilatuksen ristiin kiinnityttämää Jeesuksen syytettä. Jeesus tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan, siksi Pilatus kirjoitutti ristiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". Tuo on latinaksi: "Iesus Nazarenus, Rex Iudeorum", lyhennettynä INRI. Ristissä oleva teksti INRI (INBI) tarkoittaa.


      • puolestaan
        Teukku kirjoitti:

        Kiitos, vastauksesi oli oikein. Löysin vihdoin googlella seuraavaa:
        Venäläinen risti: Suomessa ja Pohjois-Venäjällä ortodoksit käyttävät yleisesti ns. venäläistä ristiä. Siinä on kaksi poikkipuuta enemmän kuin yksinkertaisessa ristissä.
        Alhaalla oleva vino poikkipuu kuvaa lautaa, johon Jeesuksen jalat lyötiin kiinni. Samalla se kuvaa Golgatalla Kristuksen kahden puolen olleiden ryöväreiden kohtaloa. Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri pääsi paratiisiin - häntä kuvaa ylöspäin suuntautuva poikkipuun osa. Toinen ryöväri sen sijaan joutui alas kadotukseen - häntä kuvaa alas suuntautuva poikkipuun osa.
        Ristin yläosassa oleva pieni, suora poikkipuu kuvaa roomalaisen maaherran Pontius Pilatuksen ristiin kiinnityttämää Jeesuksen syytettä. Jeesus tuomittiin maanpetoksesta kuolemaan, siksi Pilatus kirjoitutti ristiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". Tuo on latinaksi: "Iesus Nazarenus, Rex Iudeorum", lyhennettynä INRI. Ristissä oleva teksti INRI (INBI) tarkoittaa.

        on kreikkaa - Isous Nazarenos Basilevs Ioudaion


    • ...

      niiden kahden roiston kohtaloa Golgatalla. Se fiksumpi järjesti asiansa kuntoon ja pelastui. Toiselle kävi vähän heikommin.

    • Nimetön

      Olen itse ortodoksi ja jo ortodoksilapsikin tietää mikä on ristissä oleva poikkipuu. Eli yksinkertaisesti se on suunta meille joko ylös tai alas. Ihmisen vapaan tahdon mukaan on valinta meidän. Myös ristinmerkin selityksestä kerrottakoon, että oikean käden sormet peukalo etusormi ja keskisormi yhdessä muodostavat pyhän kolminaisuuden:isä, poika ja pyhähenki, kaksi alasjäävää sormea jumalan kahta luontoa ihminen ja jumala, myös siinä voi ajatella näitä kahta valintaa. Ristinmerkki tehdään oikealla kädellä, ensin otsa(siunaamme ajatuksemme)sitten rinta(siunaamme sydämemme)oikea ja vasen olka(siunaamme kättemme työt jumalalle) sen jälkeen kun olemme "piirtäneet" ristin yllemme kumarramme ristille.

    • näinonn

      poikkiviiva kuvastaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa olleiden ryövärin mielipiteitä.. Toiin ruöväri pilkkasi Jeesusta, mutta toinen uskoi Jeesukseen.

    • ilefix74

      Onko sille alemmalle vinottaiselle poikkipuulle mitään ERITYISTÄ NIMEÄ??

      • Ylöspäin

        Raamatussa ei tietääkseni ole ollenkaan mainittu sitä vinoa poikkipuuta, joka ortodoksi ristissä on niin, että edestä katsoen vasen pää on ylempänä. Eikä ilmeisesti mainita sitäkään että Jeesuksen oikealla puolella oleva pahantekijä pelastui katuessaan.(toinen heistä kuitenkin) Tutkikaa itse. Vino puu on kuitenkin hyvä symboloimaan sitä että suunta kannattaa olla ylöpäin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      168
      1639
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      105
      948
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      76
      762
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      651
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe