Jämät oikikseen

Oik. yo

Oikikseen pyrkivät vain ne jotka ei ole hyviä missään. Kuka tahansa amislainen Keravalta voi lukea ne kirjat ja päästä sisään. En ymmärrä tätä hirveetä oikislesoilua tällä palstalla. Sinne pääsevät ovat vain:
1) Isin kiltit tytöt, jotka opettelevat puhelinluettelonkin ulkoa.
2) Matemaattisesti lahjattomat pösilöt.
3) Rahanahneet wannabe pikkuporvarit
4) Verbaalisesti avuttomat tampiot
5) Kusipäisyys/Älykkyys-suhde korkein
6) Pahimmat nörtit, jotka eivät ikinä biletä, ja joilla ei ole elämää
7) Sellaiset pissikset jotka menevät oikikseen, kun kaveritkin meni
8) Muutamat asialliset hemmot, joita oikeustiede oikeasti kiinnostaa, ja joista tuleekin huippujuristeja.
Huom! Itsekin opiskelen oikiksessa joten minulla on näistä asioista aika hyvä kokemus. Minä olen sellainen harva poikkeus, jota oikis oikeasti kiinnostaa. Lienee turha sanoa että minua alkaa ottaa toi Helsingin oikisporukka päähän.

47

9217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oik yo!

      En usko, että oikeasti opiskelet oikiksessa. Oikikseen nimittäin pääsee eliitti, eikä sinulla olisi mitään mahdollisuuksia.

      • myös oik.yo.

        ...pääse (siis eliitti). Lista oli varsin kattava. kusipäistä sakkia, kerrassaan. Paitsi itäsuomalaiset. Miun mielestä ;) Vaikka siis olenkin Helsingistä.


      • Tkk2001

        En kyllä voi käsittää, miksi nimenomaan oikeustieteellisessä opiskelevat tulevat tänne aukomaan päätään. Oikis on nimenomaan tavisten mekka; lukaiset läpi pari kirjaa, olet sisällä ja mummo panee tilillesi 1000 e. Oikislaiset ovat sitä paitsi todella epäsivistyneitä, en ole huomannut lääkisläisten, humanistien ja teekkareiden solvaavan toisiaan noin paljon. TKK:lle, kauppikseen ja lääkikseen on huomattavasti vaikeampi päästä, mutta todellisia eliittialoja ovat sellaiset, mitä ihmiset eivät edes tunne, kuten musiikkitiede, logistinen todennäköisyyslaskenta ja analyyttinen genetiikka. Oikis on tavallinen tallaaja tuntee olonsa kotoisaksi.


      • Tuleva teekkari
        Tkk2001 kirjoitti:

        En kyllä voi käsittää, miksi nimenomaan oikeustieteellisessä opiskelevat tulevat tänne aukomaan päätään. Oikis on nimenomaan tavisten mekka; lukaiset läpi pari kirjaa, olet sisällä ja mummo panee tilillesi 1000 e. Oikislaiset ovat sitä paitsi todella epäsivistyneitä, en ole huomannut lääkisläisten, humanistien ja teekkareiden solvaavan toisiaan noin paljon. TKK:lle, kauppikseen ja lääkikseen on huomattavasti vaikeampi päästä, mutta todellisia eliittialoja ovat sellaiset, mitä ihmiset eivät edes tunne, kuten musiikkitiede, logistinen todennäköisyyslaskenta ja analyyttinen genetiikka. Oikis on tavallinen tallaaja tuntee olonsa kotoisaksi.

        pääsin itse sisään vain käymällä pääsykokeissa, 3 tehtävää 12:sta oikein ja humps olen syksyllä teekkari. Tosin otin opiskelupaikan vain halvan kämpän vuoksi(missään muualla pk-seudulla ei saa kaksiota reilulla kolmella sadalla kuussa) ja suorittelen sitten työn ohessa sen 17opintopistettä jotka vaaditaan asumisoikeuteen, lisäksi opiskelijuudesta on muitakin etuja, halvemmat junamatkat yms. ainut heikkous on jos jää työttömäksi niin saa opintotukea ansiosidonnaisen sijaan.


      • Tkk2001
        Tuleva teekkari kirjoitti:

        pääsin itse sisään vain käymällä pääsykokeissa, 3 tehtävää 12:sta oikein ja humps olen syksyllä teekkari. Tosin otin opiskelupaikan vain halvan kämpän vuoksi(missään muualla pk-seudulla ei saa kaksiota reilulla kolmella sadalla kuussa) ja suorittelen sitten työn ohessa sen 17opintopistettä jotka vaaditaan asumisoikeuteen, lisäksi opiskelijuudesta on muitakin etuja, halvemmat junamatkat yms. ainut heikkous on jos jää työttömäksi niin saa opintotukea ansiosidonnaisen sijaan.

        Totta, mutta teknilliseen fysiikkaan, tuotantotalouteen ja bioinformatiikkaan on huomattavasti vaikeampi päästä kuin oikikseen. Näiden alojen pääsykokeissa tarvitaan lahjakkuutta.


      • .....
        Tkk2001 kirjoitti:

        Totta, mutta teknilliseen fysiikkaan, tuotantotalouteen ja bioinformatiikkaan on huomattavasti vaikeampi päästä kuin oikikseen. Näiden alojen pääsykokeissa tarvitaan lahjakkuutta.

        Kaikkien kannattaa ehdottomasti hakea noihin paikkoihin. Niiden on pakko olla oikein erityisen tavoittelemisen arvoisia, koska niitä on niin vaikea saada. Eikö se niin menekin?


      • Tkk2001
        ..... kirjoitti:

        Kaikkien kannattaa ehdottomasti hakea noihin paikkoihin. Niiden on pakko olla oikein erityisen tavoittelemisen arvoisia, koska niitä on niin vaikea saada. Eikö se niin menekin?

        Keskusteluhan lähti siitä, että oikislaiset lesottavat siitä, miten vaikea heidään kouluunsa on päästä ja nostavat sillä itsetuntoaan.


      • coiffer
        Tkk2001 kirjoitti:

        Totta, mutta teknilliseen fysiikkaan, tuotantotalouteen ja bioinformatiikkaan on huomattavasti vaikeampi päästä kuin oikikseen. Näiden alojen pääsykokeissa tarvitaan lahjakkuutta.

        Ja höpö höpö!

        Osa sisäänotetuista pääsi opiskelemaan tuotantotaloutta pelkillä papereilla. Näin ainakin minä ja kaveri vuonna 1999.


      • ole koskaan
        Tkk2001 kirjoitti:

        Totta, mutta teknilliseen fysiikkaan, tuotantotalouteen ja bioinformatiikkaan on huomattavasti vaikeampi päästä kuin oikikseen. Näiden alojen pääsykokeissa tarvitaan lahjakkuutta.

        itse hakenut tai ainakaan päässyt oikikseen. Mielestäni on turha miettiä mihin on vaikein tai helpoin päästä. Toivottavasti kaikki hakevat ja pääsevät opiskelemaan sitä, mikä heitä itseään oikeasti eniten kiinnostaa. And for the record oikiksen pääsykoe testaa monipuolisesti hakijan taitoja (esim. verbaalista lahjakkuutta,joka luultavasti selittää miksi tytöistä suurempi prosentti pääsee sisään kuin pojista).


    • Ipso iure

      neloskohtaa ihmettelen suuresti, muuten voi pitääkin paikkansa.

      Itse olen sekoitus 1), 3), 6) ja 8)-kohtia, ja sikäli erikoinen, että en ole laiha, sporttinen, kaupunkilainen tai kova lukemaan. Olen laiskanpulskea maalaistyttö, maalaisliittolaisten perillinen, kiittämätön kakara. Lapsena en edes tiennyt että tällainen ala on olemassa. Rikollisuus & kriminaalipolitiikka-kirjaa en lukenut kuukauteen ennen koetta, koska äiti oli vähän siivonnut eikä muistanut koskeneensa siihen enkä löytänyt kirjaa. Silti pääsin oikikseen ensi yrittämällä (Vaasaan, pisteet olisivat riittäneet Helsinkiinkin). Tämä on näitä ihmiselämän suuria mysteereitä. Ehkä mummon rukoukset auttoivat. Pahin on vasta edessä: en varmasti selviä prosessioikeuden tentistä. Työpaikat tulevat olemaan kiven alla, etenkin kun en osaa ranskaa tai venäjää.
      Kusi on jo alkanut virrata päähän, sillä aloin haaveilemaan Ferrarista.

      Yksi asia on kuitenkin varma: arvostukseni alaa kohtaan laski huomattavasti. Okei, kaikki eivät ole yhtä noloja/huonoja kuin minä, mutta jos Helsingin oikikseen olisi päässyt kaltaiseni tyyppi, se ei voi olla kovin kummallinen paikka.

      Tuta, lääkis (Helsinki tai Tampere) ja teoreettinen fysiikka ovat taatusti vaikeampia ja arvostetumpia aloja.

      • 64545

        Ipso iure kirjoitti 21.7.2006 klo 18.34
        Yksi asia on kuitenkin varma: arvostukseni alaa kohtaan laski huomattavasti. Okei, kaikki eivät ole yhtä noloja/huonoja kuin minä, mutta jos Helsingin oikikseen olisi päässyt kaltaiseni tyyppi, se ei voi olla kovin kummallinen paikka.

        Minäkin pääsin yleisesti vaikeana pidettyyn paikkaan. Sen jälkeen tulin jopa hieman surulliseksi, kun tajusin miten tyhmiä ovat monet ikäiseni nokka pystyssä kulkevat alan opiskelijat. Valitettavasti minun on todettava, että ylemmyydentunteelle ei näytä olevan minkäänlaisia perusteita, koska minunlaiseni lihanuijakin pääsee tällaiseen neropattien kouluun sisään. En lukenut edes mitään puolta vuotta, vaan vähemmän kuin sisäänpäässeet keskimäärin.


    • putin

      Taidat kuitenkin itse olla se isin kiltti tyttö, joka opetteli puhelinluettelon ulkoa (turhaan). Ei susta mitään ikinä tuu - lue vaan niitä tiiliskiviä (taas turhaan). Ja leiki kovista, leiju - on tainnu kisakunto pettää jo aikoi sitte

    • teillä on

      nitä amislaisia Keravalta?

      • saaminen

        lukemalla joitain kuivia lakikirjoja aamusta iltaan puoli vuotta ei liene nyt kovin ihmeellinen saavutus. Kyllä monelle muulle alalle on vaikeaa päästä ja opiskelu on vaativaa. Alat ovat vaan luonteeltaan erilaisia, tärkeää on että on omalla alalla eikä niinkään se, mitä naapuri siitä ajattelee,,,


    • Ylpeä teekkari

      Täytyy kyllä sanoa, että siellä oikiksessa opiskelee joitakin verbaalisesti lahjakkaitakin, viestiisi viitaten.

    • fil.yo

      Täällä on puhuttu jo siitä, kuinka esim. teoreettinen fysiikka ja lääkis ovat (tai ainakin niiden pitäisi olla) oikista arvostetumpia ja vaativat enemmän kuin ulkoaopettelua. Totta.

      Minä mainitsisin itse vielä taidekorkeakoulut, joita ei yleensä mainita vaikeasti saavutettavista opiskelupaikoista puhuttaessa. Esim. monien Teatterikorkeakoulun, Sibelius-Akatemian ja Taideteollisen korkeakoulun koulutusohjelmien sisäänpääsyprosentit ovat huomattavasti pienempiä kuin oikiksen. Ja ne läpäistäkseen tarvitaan todella muita avuja kuin ulkoaopettelu! Lisäksi useimmiten yo-arvosanoilla ei ole mitään väliä.

      Vähän omaa taustaani: pääsin tänä vuonna MELKEIN yhteen taidekorkeakouluun (ensi vuonna haen uudestaan.)

      • Jenna2006

        Taideteolliseen korkeakouluun tai teatterikorkeakouluun päästäkseen täytyy olla LAHJAKAS, jotta pääsee sisään!!!

        Itse arvostan näitä kouluja suuresti, vaikka en ole kiinnostunut kyseisistä aloista.


      • Taidehistorian yo
        Jenna2006 kirjoitti:

        Taideteolliseen korkeakouluun tai teatterikorkeakouluun päästäkseen täytyy olla LAHJAKAS, jotta pääsee sisään!!!

        Itse arvostan näitä kouluja suuresti, vaikka en ole kiinnostunut kyseisistä aloista.

        Kyllä, mutta Sibelius-Akatemiaan vaaditaan lahjakkuuden lisäksi aivan käsittämättömän korkeata tasoa soittimensa hallinnasta ennen kuin edes pääsee sisään. Siksi se onkin kansainvälisillä ranking-listoilla Suomen parhaiten menestyvä yliopisto. Oikista ei voi edes verrata näihin taidekorkeakouluihin. Ei ihme, että he eivät viitsi tulla pitämään itsestään meteliä keskustelupalstoille, kun heitä muutenkin arvostetaan. Oikislaisille tämä on ainoa keino itsetunnon kohotukseen.


      • Yks mimmi oikiksesta
        Jenna2006 kirjoitti:

        Taideteolliseen korkeakouluun tai teatterikorkeakouluun päästäkseen täytyy olla LAHJAKAS, jotta pääsee sisään!!!

        Itse arvostan näitä kouluja suuresti, vaikka en ole kiinnostunut kyseisistä aloista.

        Huomauttaisin vain, että teatterikorkeaan voi lähteä kuka tahansa kadun hemmo pyrkimään, ja 99 % hakijoista onkin täysiä turisteja. Se, että sinne pääsee vain 5 % hakijoista, ei tarkoita että sinne olis vaikea päästä. On ihan turha puhua oikiksesta ja taidekouluista samana päivänä- meillä opetetaan asioita, mitä elämässä tarvitaan.


      • fil.yo
        Yks mimmi oikiksesta kirjoitti:

        Huomauttaisin vain, että teatterikorkeaan voi lähteä kuka tahansa kadun hemmo pyrkimään, ja 99 % hakijoista onkin täysiä turisteja. Se, että sinne pääsee vain 5 % hakijoista, ei tarkoita että sinne olis vaikea päästä. On ihan turha puhua oikiksesta ja taidekouluista samana päivänä- meillä opetetaan asioita, mitä elämässä tarvitaan.

        "Huomauttaisin vain, että teatterikorkeaan voi lähteä kuka tahansa kadun hemmo pyrkimään, ja 99 % hakijoista onkin täysiä turisteja. Se, että sinne pääsee vain 5 % hakijoista, ei tarkoita että sinne olis vaikea päästä."

        Tämä oikislainen ei selvästi tiedä mistä puhuu, mutta antaa olla tietämättä. Minä en ala häntä valistamaan, koska siitä ei olisi mitään hyötyä.


    • yks oikkari kans

      Aika monesti törmää myös sunlaisiin vitun vatipäihin, jotka jaksavat jauhaa omasta erinomaisuudestaan ja siitä, miten ne tajuaa näitä arjen realiteetteja ihan eri tavalla kuin kaikki "Rahanahneet wannabe pikkuporvarit ja nörtit, jotka eivät biletä koskaan". Ja vittu, et teille nauretaan..

      • James

        Yleinen harhakäsitys on just se, luullaan että oikikseen mennään vaan opettelemalla kirjat ulkoa. Tiedän muutaman sellaisen henkilön jotka ovat osanneet kirjat ulkoa läpikotaisin, mutta eivät osaa soveltaa tietojaan oikeustapaukseen. Kyllä sisäänpääsy vaatii myös kirjojen syvällisempää ymmärtämistä ja laajojen kokonaisuuksien hallintaa.


      • oh yeah
        James kirjoitti:

        Yleinen harhakäsitys on just se, luullaan että oikikseen mennään vaan opettelemalla kirjat ulkoa. Tiedän muutaman sellaisen henkilön jotka ovat osanneet kirjat ulkoa läpikotaisin, mutta eivät osaa soveltaa tietojaan oikeustapaukseen. Kyllä sisäänpääsy vaatii myös kirjojen syvällisempää ymmärtämistä ja laajojen kokonaisuuksien hallintaa.

        Ei siihen oikikseen pääsyyn tietenkään riitä se, että osaa kirjat vain ulkoa. Mutta kaikista pääsykokeista juuri oikiksen pääsykokeessa tarvitaan eniten ulkoa opettelua ja vähiten asioiden ymmärtämistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että asioiden sisäistämistä ei tarvittaisi ollenkaan. Muissa paikoissa vaan tarvitaan enemmän.


      • oik. tiet. alioppilas
        oh yeah kirjoitti:

        Ei siihen oikikseen pääsyyn tietenkään riitä se, että osaa kirjat vain ulkoa. Mutta kaikista pääsykokeista juuri oikiksen pääsykokeessa tarvitaan eniten ulkoa opettelua ja vähiten asioiden ymmärtämistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että asioiden sisäistämistä ei tarvittaisi ollenkaan. Muissa paikoissa vaan tarvitaan enemmän.

        Lääkikseen ja TKK:lle haettaessa lukiotiedoilla on suuri merkitys, toisin kuin oikeustieteellisen kohdalla. Oikikseen pyrittäessä asioiden välisten yhteyksien nopea sisäistäminen lienee vaikeampaa, kun ensimmäisillä lukukerroilla pääsykoekirjat ovat aikamoista hepreaa. Kun pyrkijällä ei ole tarvittavaa lakitekstin lukutaitoa ja valmistuneen juristin taitoa hahmottaa käsiteltävää aihetta, raaka ulkoaopettelu jää ainoaksi vaihtoehdoksi.


      • Tkk2001
        oik. tiet. alioppilas kirjoitti:

        Lääkikseen ja TKK:lle haettaessa lukiotiedoilla on suuri merkitys, toisin kuin oikeustieteellisen kohdalla. Oikikseen pyrittäessä asioiden välisten yhteyksien nopea sisäistäminen lienee vaikeampaa, kun ensimmäisillä lukukerroilla pääsykoekirjat ovat aikamoista hepreaa. Kun pyrkijällä ei ole tarvittavaa lakitekstin lukutaitoa ja valmistuneen juristin taitoa hahmottaa käsiteltävää aihetta, raaka ulkoaopettelu jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

        Tämän vuoksi oikikseen tuleekin valituksi kaikista sekalaisinta porukkaa, kun kokeessa ei testata lahjakkuutta ollenkaan. Kait sinne muutama fiksu tyyppikin eksyy, josta sitten saamme jonkinnäköiset tuomarit KKO:hon.

        Kuitenkin se, että opiskelee oikiksessa, ei sano yhtään mitään. Se, että opiskelee lääkiksessä tai TKK:n tietyillä osastoilla kertoo jo sinänsä jonkinasteisesta vähimmäislahjakkuudesta, sillä pääsykoe näihin paikkoihin edellyttää sekä luovuutta että älykkyyttä. Siksi en oikein ymmärrä, miksi tulevat juristit ovat täällä niin leuhkoja.


      • edellinen
        Tkk2001 kirjoitti:

        Tämän vuoksi oikikseen tuleekin valituksi kaikista sekalaisinta porukkaa, kun kokeessa ei testata lahjakkuutta ollenkaan. Kait sinne muutama fiksu tyyppikin eksyy, josta sitten saamme jonkinnäköiset tuomarit KKO:hon.

        Kuitenkin se, että opiskelee oikiksessa, ei sano yhtään mitään. Se, että opiskelee lääkiksessä tai TKK:n tietyillä osastoilla kertoo jo sinänsä jonkinasteisesta vähimmäislahjakkuudesta, sillä pääsykoe näihin paikkoihin edellyttää sekä luovuutta että älykkyyttä. Siksi en oikein ymmärrä, miksi tulevat juristit ovat täällä niin leuhkoja.

        Mitä on tämä "lahjakkuus", josta puhut? Onko se matemaattista lahjakkuutta? Lahjakkuus on niin vapaasti määriteltävä termi ettei se sovellu opiskelijoiden valintaperusteeksi sen enempää oikiksen kuin lääkiksen tai tkk:kaan kohdalla.

        Pääsykokeet testaavat mielestäni ennen kaikkea onko pyrkijällä tarvittava kiinnostus valittua alaa kohtaan (motivaatio opiskella). Tämä motivaatio konkretisoituu sinä armottomana pänttäämisenä, jota niin oikislaiset, teekkarit kuin lääkisläisetkin joutuvat sisään päästäkseen harjoittamaan.

        Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta". Tiivistetysti sain tämän kuulla jo yläasteella luokanvalvojaltani, jonka mukaan "lukiossa opitaan lukemaan".

        Itse vietin lukioajan huolettomasti ja tein varsinaisen urakkani pääsykoekeväänä, jolloin luin kirjaimellisesti perse ruvella. Uurastus palkittiin paikalla oikeustieteellisessä tiedekunnassa. En epäile hetkeäkään, etteikö minun
        olisi ollut niin halutessani mahdollista pyrkiä ja päästä myös esimerkiksi lääketieteellisen tiedekuntaa. Silloinkin menestyksen resepti olisi kuitenkin ollut sama: 90% raatamista, yhdeksän osaa onnea ja yksi prosentti lahjakkuutta.


      • sinä
        edellinen kirjoitti:

        Mitä on tämä "lahjakkuus", josta puhut? Onko se matemaattista lahjakkuutta? Lahjakkuus on niin vapaasti määriteltävä termi ettei se sovellu opiskelijoiden valintaperusteeksi sen enempää oikiksen kuin lääkiksen tai tkk:kaan kohdalla.

        Pääsykokeet testaavat mielestäni ennen kaikkea onko pyrkijällä tarvittava kiinnostus valittua alaa kohtaan (motivaatio opiskella). Tämä motivaatio konkretisoituu sinä armottomana pänttäämisenä, jota niin oikislaiset, teekkarit kuin lääkisläisetkin joutuvat sisään päästäkseen harjoittamaan.

        Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta". Tiivistetysti sain tämän kuulla jo yläasteella luokanvalvojaltani, jonka mukaan "lukiossa opitaan lukemaan".

        Itse vietin lukioajan huolettomasti ja tein varsinaisen urakkani pääsykoekeväänä, jolloin luin kirjaimellisesti perse ruvella. Uurastus palkittiin paikalla oikeustieteellisessä tiedekunnassa. En epäile hetkeäkään, etteikö minun
        olisi ollut niin halutessani mahdollista pyrkiä ja päästä myös esimerkiksi lääketieteellisen tiedekuntaa. Silloinkin menestyksen resepti olisi kuitenkin ollut sama: 90% raatamista, yhdeksän osaa onnea ja yksi prosentti lahjakkuutta.

        ole nyt vähän jäävi (oikustieteellisin termein) kehumaan omaa alaasi... Toisaalta, kukahan sen kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse.


      • fil.yo
        edellinen kirjoitti:

        Mitä on tämä "lahjakkuus", josta puhut? Onko se matemaattista lahjakkuutta? Lahjakkuus on niin vapaasti määriteltävä termi ettei se sovellu opiskelijoiden valintaperusteeksi sen enempää oikiksen kuin lääkiksen tai tkk:kaan kohdalla.

        Pääsykokeet testaavat mielestäni ennen kaikkea onko pyrkijällä tarvittava kiinnostus valittua alaa kohtaan (motivaatio opiskella). Tämä motivaatio konkretisoituu sinä armottomana pänttäämisenä, jota niin oikislaiset, teekkarit kuin lääkisläisetkin joutuvat sisään päästäkseen harjoittamaan.

        Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta". Tiivistetysti sain tämän kuulla jo yläasteella luokanvalvojaltani, jonka mukaan "lukiossa opitaan lukemaan".

        Itse vietin lukioajan huolettomasti ja tein varsinaisen urakkani pääsykoekeväänä, jolloin luin kirjaimellisesti perse ruvella. Uurastus palkittiin paikalla oikeustieteellisessä tiedekunnassa. En epäile hetkeäkään, etteikö minun
        olisi ollut niin halutessani mahdollista pyrkiä ja päästä myös esimerkiksi lääketieteellisen tiedekuntaa. Silloinkin menestyksen resepti olisi kuitenkin ollut sama: 90% raatamista, yhdeksän osaa onnea ja yksi prosentti lahjakkuutta.

        "Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta"."

        Minä taas opin lukiossa, että jos on todella lahjakas jollakin alalla / jossakin aineessa, siihen ei tarvitse panostaa juuri ollenkaan. Tarkoitan lähinnä äidinkieltä ja matematiikkaa. Poikkeuksena ehkä reaaliaineet, joissa pärjätäkseen täytyy oikeasti lukea.

        (Tämä ei kyllä suoranaisesti liittynyt alkup. aiheeseen, mutta halusin kuitenkin ilmaista mielipiteeni.)


      • ..-
        fil.yo kirjoitti:

        "Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta"."

        Minä taas opin lukiossa, että jos on todella lahjakas jollakin alalla / jossakin aineessa, siihen ei tarvitse panostaa juuri ollenkaan. Tarkoitan lähinnä äidinkieltä ja matematiikkaa. Poikkeuksena ehkä reaaliaineet, joissa pärjätäkseen täytyy oikeasti lukea.

        (Tämä ei kyllä suoranaisesti liittynyt alkup. aiheeseen, mutta halusin kuitenkin ilmaista mielipiteeni.)

        Tällaisista voidaan tietysti kiistellä. Kokemukseni mukaan äidinkielessä menestyivät ne, jotka vapaa-aikanaankin lukivat paljon ja matematiikassa ne, joilla oli vahva laskurutiini.


      • Muuan humanisti
        edellinen kirjoitti:

        Mitä on tämä "lahjakkuus", josta puhut? Onko se matemaattista lahjakkuutta? Lahjakkuus on niin vapaasti määriteltävä termi ettei se sovellu opiskelijoiden valintaperusteeksi sen enempää oikiksen kuin lääkiksen tai tkk:kaan kohdalla.

        Pääsykokeet testaavat mielestäni ennen kaikkea onko pyrkijällä tarvittava kiinnostus valittua alaa kohtaan (motivaatio opiskella). Tämä motivaatio konkretisoituu sinä armottomana pänttäämisenä, jota niin oikislaiset, teekkarit kuin lääkisläisetkin joutuvat sisään päästäkseen harjoittamaan.

        Lukiossa opin että menestyksekäs opiskelu - oli oppiaineena sitten matematiikka, äidinkieli tai vaikkapa yhteiskuntaoppi - vaatii ennen kaikkea kestäviä istumalihaksia ja vain rajoitetusti "luonnonlahjakkuutta". Tiivistetysti sain tämän kuulla jo yläasteella luokanvalvojaltani, jonka mukaan "lukiossa opitaan lukemaan".

        Itse vietin lukioajan huolettomasti ja tein varsinaisen urakkani pääsykoekeväänä, jolloin luin kirjaimellisesti perse ruvella. Uurastus palkittiin paikalla oikeustieteellisessä tiedekunnassa. En epäile hetkeäkään, etteikö minun
        olisi ollut niin halutessani mahdollista pyrkiä ja päästä myös esimerkiksi lääketieteellisen tiedekuntaa. Silloinkin menestyksen resepti olisi kuitenkin ollut sama: 90% raatamista, yhdeksän osaa onnea ja yksi prosentti lahjakkuutta.

        Et ole käsittänyt yhtä perusasiaa: oikiksen pääsykoe vaatii pelkkää ulkoa opettelua, siihen pystyy kuka tahansa, joka on tarpeeksi motivoitunut. Lääkiksen ja TKK:n pääsykokeet vaativat ulkoaopettelua suuren määrän matemaattis-loogista älykkyyttä.

        Laskurutiinia voi tietysti aina kehittää, mutta suurin osa porukasta on sellaista, että he eivät vain älyäisi logiikkaa, jonka varaan laskut on tehty, vaikka istuisivat nenä kiinni derivaattakirjassa joka perjantai-ilta. Se on luonnollista, ihmisillä nimittäin on eri määrä älykkyyttä.

        TKK:ta/lääkistä ja oikista ei siis voi edes verrata pääsykokeen suhteen. Mainitsepa huviksesi jokin sellainen yliopistoala, jonka pääsykoe vaatii lähtökohtaisesti vähemmän lahjakkuutta kuin oikiksen.


      • Oik. yo
        Muuan humanisti kirjoitti:

        Et ole käsittänyt yhtä perusasiaa: oikiksen pääsykoe vaatii pelkkää ulkoa opettelua, siihen pystyy kuka tahansa, joka on tarpeeksi motivoitunut. Lääkiksen ja TKK:n pääsykokeet vaativat ulkoaopettelua suuren määrän matemaattis-loogista älykkyyttä.

        Laskurutiinia voi tietysti aina kehittää, mutta suurin osa porukasta on sellaista, että he eivät vain älyäisi logiikkaa, jonka varaan laskut on tehty, vaikka istuisivat nenä kiinni derivaattakirjassa joka perjantai-ilta. Se on luonnollista, ihmisillä nimittäin on eri määrä älykkyyttä.

        TKK:ta/lääkistä ja oikista ei siis voi edes verrata pääsykokeen suhteen. Mainitsepa huviksesi jokin sellainen yliopistoala, jonka pääsykoe vaatii lähtökohtaisesti vähemmän lahjakkuutta kuin oikiksen.

        Minusta se vaatii lahjakkuutta että opettelee neljä kirjaa ulkoa. Lääkiksen pyrkijöiden pitää opetella vain yksi. Kumpaankohan on helpompi päästä??


      • ...
        Muuan humanisti kirjoitti:

        Et ole käsittänyt yhtä perusasiaa: oikiksen pääsykoe vaatii pelkkää ulkoa opettelua, siihen pystyy kuka tahansa, joka on tarpeeksi motivoitunut. Lääkiksen ja TKK:n pääsykokeet vaativat ulkoaopettelua suuren määrän matemaattis-loogista älykkyyttä.

        Laskurutiinia voi tietysti aina kehittää, mutta suurin osa porukasta on sellaista, että he eivät vain älyäisi logiikkaa, jonka varaan laskut on tehty, vaikka istuisivat nenä kiinni derivaattakirjassa joka perjantai-ilta. Se on luonnollista, ihmisillä nimittäin on eri määrä älykkyyttä.

        TKK:ta/lääkistä ja oikista ei siis voi edes verrata pääsykokeen suhteen. Mainitsepa huviksesi jokin sellainen yliopistoala, jonka pääsykoe vaatii lähtökohtaisesti vähemmän lahjakkuutta kuin oikiksen.

        " Et ole käsittänyt yhtä perusasiaa: oikiksen pääsykoe vaatii pelkkää ulkoa opettelua, siihen pystyy kuka tahansa, joka on tarpeeksi motivoitunut. Lääkiksen ja TKK:n pääsykokeet vaativat ulkoaopettelua suuren määrän matemaattis-loogista älykkyyttä."

        Kärjistetysti "Kuka tahansa" pystyy mihin tahansa, kunhan on tarpeeksi motivoitunut. Lääkis ja TKK eivät todellakaan vaadi mitään tavallisesta poikkeavia matemaattisia lahjoja, tämän voi todeta tutkailemalla sitä joukkoa, joka kyseisissä opinahjoissa opiskelee tai on niistä valmistunut. Tunnen läheisesti kaksi lääkäriä, omat vanhempani, kummatkin kaikin puolin tavallisia tallaajia. Jos lahjakkuus todella olisi niin ratkaisevaa tulevaisuuden alavalintojen kannalta, miksi ei vain yksinkertaisesti järjestettäisi älykkyyskokeita ja annettaisi vain parhaiten menestyneille mahdollisuus esimerkiksi teknilliseen korkeakouluun pyrkimiseen.
        ---

        "Laskurutiinia voi tietysti aina kehittää, mutta suurin osa porukasta on sellaista, että he eivät vain älyäisi logiikkaa, jonka varaan laskut on tehty, vaikka istuisivat nenä kiinni derivaattakirjassa joka perjantai-ilta. Se on luonnollista, ihmisillä nimittäin on eri määrä älykkyyttä."

        Matemaattisia taitoja voi harjoittaa siinä missä muitakin. Hyvin harva on niin lahjaton, etteikö kykenisi todella halutessaan harjaantumaan matematiikassa erittäin taitavaksi.
        ----

        "TKK:ta/lääkistä ja oikista ei siis voi edes verrata pääsykokeen suhteen. Mainitsepa huviksesi jokin sellainen yliopistoala, jonka pääsykoe vaatii lähtökohtaisesti vähemmän lahjakkuutta kuin oikiksen."

        Näytä minulle se mittari jolla vertaillaan eri pääsykokeiden vaatimaa lahjakkuutta. Eiköhän kaikkiin tiedekuntiin valikoidu loppujen lopuksi yksilöitä. Oikiksen pääsykoe ei mittaa matemaattista lahjakkuutta, mutta niin eivät tee esimerkiksi humanistisenkaan kokeet. Voidaanko tällä perusteella yleistetysti sanoa humanistien olevan imbesillejä?

        Muuten, tämän palstan keskusteluita tuntuu vaivaavan tavaton pätemisen tarve ja vihamielisyys. Onko ihmisten vaikea sulattaa muiden menestystä, vai miksi todistetusti vaikeapääsyisille aloille opiskelemaan valittuja täytyy mollata perusteetta?


      • luokittelija
        Muuan humanisti kirjoitti:

        Et ole käsittänyt yhtä perusasiaa: oikiksen pääsykoe vaatii pelkkää ulkoa opettelua, siihen pystyy kuka tahansa, joka on tarpeeksi motivoitunut. Lääkiksen ja TKK:n pääsykokeet vaativat ulkoaopettelua suuren määrän matemaattis-loogista älykkyyttä.

        Laskurutiinia voi tietysti aina kehittää, mutta suurin osa porukasta on sellaista, että he eivät vain älyäisi logiikkaa, jonka varaan laskut on tehty, vaikka istuisivat nenä kiinni derivaattakirjassa joka perjantai-ilta. Se on luonnollista, ihmisillä nimittäin on eri määrä älykkyyttä.

        TKK:ta/lääkistä ja oikista ei siis voi edes verrata pääsykokeen suhteen. Mainitsepa huviksesi jokin sellainen yliopistoala, jonka pääsykoe vaatii lähtökohtaisesti vähemmän lahjakkuutta kuin oikiksen.

        No niin, listataanpa erityisesti älyä vaativat alat (aakkosjärjestyksessä): filosofia, fysiikka, lääketiede, matematiikka, psykologia kognitiotiede, tähtitiede.

        Lisäksi taideaineet ja kielet vaativat erityislahjakkuutta.

        Jokaisella alalla voi varmasti tehdä syvällistä ja vaativaa tutkimusta, mutta nyt mitataan ns. yleisvaativuutta.


      • kokemusta on
        oh yeah kirjoitti:

        Ei siihen oikikseen pääsyyn tietenkään riitä se, että osaa kirjat vain ulkoa. Mutta kaikista pääsykokeista juuri oikiksen pääsykokeessa tarvitaan eniten ulkoa opettelua ja vähiten asioiden ymmärtämistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että asioiden sisäistämistä ei tarvittaisi ollenkaan. Muissa paikoissa vaan tarvitaan enemmän.

        Oikiksen kokeessa asiat on nimenomaan pitänyt omaksua ja sisäistää hyvin, tietoa on osattava käyttää luovasti ja yhdistellen jne. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat lukeneet oikiksen pääsykokeeseen lähes vuorokaudet ympäri eivätkä ole silti päässeet sisään juuri siksi, ettei pelkkä ulkoa opettelu riitä mihinkään. Oikiksen pääsykokeeseen luettava aineisto on paljon laajempi kuin useimpiin opiskelupaikkoihin pyrkiessä, joten asioiden ymmärtämistä tarvitaan ainakin yhtä paljon kuin muuallekin ja ulkoa opettelu on vain lisärasite. Tiedän tämän, sillä oikikseen pääsyn lisäksi olen saanut 4 muuta opiskelupaikkaa yliopistossa(mm. humanistinen tdk), enkä ole noiden paikkojen eteen tehnyt töitä edes yhteensä niin paljon kuin oikikseen pyrkiessäni.


      • Anonyymi
        Tkk2001 kirjoitti:

        Tämän vuoksi oikikseen tuleekin valituksi kaikista sekalaisinta porukkaa, kun kokeessa ei testata lahjakkuutta ollenkaan. Kait sinne muutama fiksu tyyppikin eksyy, josta sitten saamme jonkinnäköiset tuomarit KKO:hon.

        Kuitenkin se, että opiskelee oikiksessa, ei sano yhtään mitään. Se, että opiskelee lääkiksessä tai TKK:n tietyillä osastoilla kertoo jo sinänsä jonkinasteisesta vähimmäislahjakkuudesta, sillä pääsykoe näihin paikkoihin edellyttää sekä luovuutta että älykkyyttä. Siksi en oikein ymmärrä, miksi tulevat juristit ovat täällä niin leuhkoja.

        Oot vitun retu.


    • ymmärrä...

      Pitääkö tässä ruveta katselemaan juristeja ihan uudesta näkökulmasta? Olen tuolla duunissa pitänyt heitä alansa asiantuntijoina, joilla asiatietoa on päässä hirveä määrä ja vielä enemmän tietoa siitä, mistä lähdetään ongelmaa purkamaan ja mitä on prosessissa otettava huomioon. Fiksua ja mukavaa porukkaa todella vähäisin poikkeuksin. Tulevatko nämä tuntemani tusinat juristit jostain muualta kuin näistä rupuoikiksista, joista täällä on puhe?

      Ensin tuli mieleen, että aloittaja on jäänyt oikiksesta rannalle. Nyt vaikuttaa siltä, että hän todellakin on päässyt opiskelemaan, mutta lahjat eivät riitäkään hurjista luuloista huolimatta, katkeruus on hirvittävä ja muiden parjaaminen helpottaa oloa vähäsen. Tuo "minusta tuleekin huippujuristi" -asenne onkin parempi näyttää vain keskustelupalstalla - oikiksessa ne pissikset ja muut verbaalisesti avuttomat tampiot nauraisivat ressukan lysyyn ja työelämässä huippujuristimme saisikin istua tarjottimensa kanssa ihan omassa pöydässään. :)

      • oikiksen fuksi

        "oikiksessa ne pissikset ja muut verbaalisesti avuttomat tampiot nauraisivat ressukan lysyyn ja työelämässä huippujuristimme saisikin istua tarjottimensa kanssa ihan omassa pöydässään." Aivan - oikislaiset eivät siedä erilaisuutta. Kaikkien vaan pitäisi kulkea jakkupuvussa ja käydä syömässä Papa Giovannissa. Jos vähänkin poikkeaa kaavasta, ei oteta porukkaan.
        Taidat itse olla jakkupukujuristi, joista minulla on kokemusta vaikka opiskelen vasta ekaa vuotta. Käsittämättömän ylimielistä ja suvaitsematonta porukkaa. Sen huomaa tällä palstallakin.


      • tulikin...
        oikiksen fuksi kirjoitti:

        "oikiksessa ne pissikset ja muut verbaalisesti avuttomat tampiot nauraisivat ressukan lysyyn ja työelämässä huippujuristimme saisikin istua tarjottimensa kanssa ihan omassa pöydässään." Aivan - oikislaiset eivät siedä erilaisuutta. Kaikkien vaan pitäisi kulkea jakkupuvussa ja käydä syömässä Papa Giovannissa. Jos vähänkin poikkeaa kaavasta, ei oteta porukkaan.
        Taidat itse olla jakkupukujuristi, joista minulla on kokemusta vaikka opiskelen vasta ekaa vuotta. Käsittämättömän ylimielistä ja suvaitsematonta porukkaa. Sen huomaa tällä palstallakin.

        "ei oteta porukkaan" - selvisi traumojesi alkuperä. Kun ekan opiskeluvuoden jälkeen tietää olevansa huippujuristi, ei todennäköisesti otetakaan porukkaan, ei sinne Papa Giovanniin eikä työporukkaan myöhemminkään.

        Luitko muuten kirjoitukseni ensimmäisen kappaleen? Oliko ylimielistä ja suvaitsematonta? Kannattaisiko sinun käydä jossain naapurilaitoksella jonkinlainen luetunymmärtämisen kurssi, jottet joudu kärsimään tuosta puutteestasi myöhemmin?

        En ole jakkupukujuristi, olen jakkupukulisensiaatti - toistaiseksi. Kokemukseni opiskelusta ja työelämästä saattaa olla pitempi kuin sinun. Otapa siis vihjeistä vaarin ja muista, että se löyhemmänkin opiskelijapiirin ulkopuolelle pudonnut on aika harvoin se vuosikurssin nero.


    • täöys

      Hohhoijjaa... Kyllä te jaksatte.

    • ####

      Eiköhän kannata elää ihan omaa elämäänsä. Luulis menevän kaikki energia, kun tarttee vertailla ja arvostella muita. Tehköön jokainen mitä lystää, pääasia on että on itse tyytyväinen mitä tekee!!

    • oik.yo 2003

      Itse järkytyin suuresti, kun aloitin oikiksessa 2003. Olin ns. vanhempi opiskelija, että minulla oli taustana melkein valmis maisterintutkinto ja oikikseen menin opiskelemaan toista tutkintoa. Nyt olen ensimmäisen tutkinnon tehnyt valmiiksi ja tentin oikista eteenpäin työn ohessa. Ei ole kovin vaativaa varsinkaan aiempaan tutkintooni nähden. Täyspäiväisen työn ohessa suoritin keväällä päättyneenä lukuvuonna yli 60 opintopistettä. Olen saanut hyviä arvosanoja (3-4) lukemalla vain osan tenttikirjoista. Kertoo jo jotain paikan tasosta, sillä olen kaikkea muuta kuin nero...

      Oikis on tosiaan täynnä niitä, jotka luulevat itsestään liikoja. Ensimmäisen vuoden ekoille luennoille mennään tälläytyneinä ja ollaan varmoja siitä, että nyt on kädessä avaimet menestykseen, kun ollaan sentään oikiksessa. "isona tienaan ainakin tsiljoonan kuukaudessa". Sieltä tosiaan löytyy burberrya jne. Totuus vaan iskee päin kasvoja myöhemmin opinnoissa. Juristien työtilanne ei tosiaan ole kovin hyvä. Katsokaapa vaikka. http://www.pykala.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=195

      Toki teen tutkinnon loppuun, mutta en varmastikaan varsinaisiin lakialan hommiin ryhdy. Jatkan varmastikin ensimmäisen tutkintoni mukaisissa töissä, joihin saan lisäpätevyyttää OTM-tutkinnon kautta. Pettynyt kyllä olen, sillä luulin oikiksen oikeasti olevan tasokas paikka. Nyt 3v. kokemuksella voin sanoa, että se on kaikkea muuta. Sama taitaa päteä mm. kauppakorkeaan. TKK:lle käsittääkseni pääse helposti, mutta opiskelu on haastavaa.

      • uusi oik yo(lappi)

        Miten joitain kiinnostaa jauhaa tällaista skeidaa?
        Sehän on itsestään selvyys, että mikään koulu ei tee autuaaksi. Eikä kukaan idiootti ole oikeutettu yleistämään, että kaikki oik yo:t on sitä tai tätä. eiköhän oo tässäkin koulussa aikalailla sellainen läpileikkaus meistä suomalaisista.
        PS. menkää hyvät ihmiset pois tietokoneiden ääreltä ja alkakaa elämään!!!


      • oli sitten

        ensimmäinen tutkintosi?


    • oikislaisista
    • Teekkari

      Pakko kysyä, että miksi juuri keravalaiset amikset on otettu tässä esimerkiksi?
      :)

    • Oik. yo, fuksi -07

      Haha, en olisi itse osannut sanoa paremmin! Puit sanoiksi niin monta maanantaiahdistustani, etten lyhyen matikan lukeneena pysy edes laskuissa mukana. Pelastit päiväni, kiitos.

    • Anonyymi

      Ei kai sentään kukaan Keravalta😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe