Jousi aseen teko ohjeita?

Quintipio

Olisiko kellään tietoa mistä tälläisiä löytyisi. etsiskelen sellaisia vastakaari ja pitkäjousen teko ohjeita. Ja jos ette tiiä mitään sivua nii kertokaa edes mistä puusta kannataisi tehdä. ja olisiko noissa omissa mettissä mitää puuta josta voisi kyhätä edes jonkin laisen.

41

24657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teko

      Lasten jousipyssyt on tehty kuusesta tai katajasta , ja toinen ääripää , sota-aseina käytetyt "jättijouset" joissa kaari on ollut jopa 10 metriä ? en tiedä puulajia mutta niillä on ammuttu muunmuassa tulinuolia (ilmeisesti tervaa) joilla on sytytetty vihollisen linnake .
      Mutta ilmeisesti et tarkoittanut noita ,
      en voi auttaa muuten kuin että etsi ,,, oikea asiasana , ja sitten googleen

      • raindog

        Saarnesta ja marjakuusesta on ainakin brittein saarilla ennen tehty isommat jouset.


      • Macke.A
        raindog kirjoitti:

        Saarnesta ja marjakuusesta on ainakin brittein saarilla ennen tehty isommat jouset.

        Olen tuossa nuoruuden aikanani vähän kokeillut omatekoisilla jousilla tuota harrastusta.viimeksi kuitenkin varmaan 10v sitten ystäväni Mauri Keskimäen 50 paunan pitkällä jousella (nythä Maukka on jo siirtyny jo ajat sitten taljaan (taitaa kohta jo saada takkiinsa Annaltakin)Kysymus on kuitenlin se,miten minun pitäisi valita puu koska aion itse vielä kerran rakentaa itselleni ns.pitkän jousen.Koska asun nykyään ruotsissa (Vanghärad)Minulla on täällä tosi hyvät mahdollisuudet materialin suhteen.Ihan tuossa ikkunan alla kasvaa ensimmäinen saarni ja niitä kyllä piisaa ympäristössä.Kysymys onkin siitä onko älyä käydä tarkan valinnan jälkeen salaa kaatamassa yksi saarni metsästä,vähintäin 4 tuumaa tyvestä Tai mennä kiltisti ostamaan tarkasti tutkittu 2metrin 1 .1/2tuuman lankku paikallisesta puutavara liikkeestä? Vielä sekin kysymyksenä?Jos kaadan itse aihion niin miten se on paras kuoria.kokonaan vai vain pitkät vedot päästä päähän osa jää kuoreen.koskee just kuivatusta,ettei kuivu liian nopeaan ja ala päistä halkeilemaan?Näin uudelleen vastaalkajana olisin kiitollinen kaikista neuvoista.Jo etukäteen kiittäen:Macke.A [email protected]


      • 4
        Macke.A kirjoitti:

        Olen tuossa nuoruuden aikanani vähän kokeillut omatekoisilla jousilla tuota harrastusta.viimeksi kuitenkin varmaan 10v sitten ystäväni Mauri Keskimäen 50 paunan pitkällä jousella (nythä Maukka on jo siirtyny jo ajat sitten taljaan (taitaa kohta jo saada takkiinsa Annaltakin)Kysymus on kuitenlin se,miten minun pitäisi valita puu koska aion itse vielä kerran rakentaa itselleni ns.pitkän jousen.Koska asun nykyään ruotsissa (Vanghärad)Minulla on täällä tosi hyvät mahdollisuudet materialin suhteen.Ihan tuossa ikkunan alla kasvaa ensimmäinen saarni ja niitä kyllä piisaa ympäristössä.Kysymys onkin siitä onko älyä käydä tarkan valinnan jälkeen salaa kaatamassa yksi saarni metsästä,vähintäin 4 tuumaa tyvestä Tai mennä kiltisti ostamaan tarkasti tutkittu 2metrin 1 .1/2tuuman lankku paikallisesta puutavara liikkeestä? Vielä sekin kysymyksenä?Jos kaadan itse aihion niin miten se on paras kuoria.kokonaan vai vain pitkät vedot päästä päähän osa jää kuoreen.koskee just kuivatusta,ettei kuivu liian nopeaan ja ala päistä halkeilemaan?Näin uudelleen vastaalkajana olisin kiitollinen kaikista neuvoista.Jo etukäteen kiittäen:Macke.A [email protected]

        Kun näytät tietävän enemmänkin jousiaseista, kertoisitko kuinka paljon 80 paunaa.


      • liian nopeaan
        Macke.A kirjoitti:

        Olen tuossa nuoruuden aikanani vähän kokeillut omatekoisilla jousilla tuota harrastusta.viimeksi kuitenkin varmaan 10v sitten ystäväni Mauri Keskimäen 50 paunan pitkällä jousella (nythä Maukka on jo siirtyny jo ajat sitten taljaan (taitaa kohta jo saada takkiinsa Annaltakin)Kysymus on kuitenlin se,miten minun pitäisi valita puu koska aion itse vielä kerran rakentaa itselleni ns.pitkän jousen.Koska asun nykyään ruotsissa (Vanghärad)Minulla on täällä tosi hyvät mahdollisuudet materialin suhteen.Ihan tuossa ikkunan alla kasvaa ensimmäinen saarni ja niitä kyllä piisaa ympäristössä.Kysymys onkin siitä onko älyä käydä tarkan valinnan jälkeen salaa kaatamassa yksi saarni metsästä,vähintäin 4 tuumaa tyvestä Tai mennä kiltisti ostamaan tarkasti tutkittu 2metrin 1 .1/2tuuman lankku paikallisesta puutavara liikkeestä? Vielä sekin kysymyksenä?Jos kaadan itse aihion niin miten se on paras kuoria.kokonaan vai vain pitkät vedot päästä päähän osa jää kuoreen.koskee just kuivatusta,ettei kuivu liian nopeaan ja ala päistä halkeilemaan?Näin uudelleen vastaalkajana olisin kiitollinen kaikista neuvoista.Jo etukäteen kiittäen:Macke.A [email protected]

        ja ala päistä halkeilemaan?
        —liimaa kuivumisen ajaksi tukevaa paperia puun kumpaankin päähän. Pelkkä liimakin auttaa, mutta paperi ei ole pahitteeksi (reilusti liimaa puun päähän ja paperi peitoksi) .


      • J.T.
        4 kirjoitti:

        Kun näytät tietävän enemmänkin jousiaseista, kertoisitko kuinka paljon 80 paunaa.

        Ihan pirun paljon, vetovastus on noin 35kg. 55 paunaa riittää jo kaiken suomessa sallitun riistan kaatamiseen.


    • Kaide

      Olen itse valmistanut pitkäjousia ja vastakaarijousia vaikka kuinka paljon. Mielestäni parhaan tuloksen saa (puujousista puhuttaessa), jos laminoi lavat (jouset) 3mm paksuista ja 60mm leveistä saarnisuikaleista ja liimaa ne muotissa epoksiliimalla nippuun. Noissa suikaleissa on huomioitava tarkkaan syiden suuntaisuus, että ne ovat oikanlaiset ja molemmille puolille tulee samanlaiset syykuviot. Vähän vaikea selittää näin, koska pitäisi piirtää. Kakkosnelosesta saa sahattua muotin puristamista varten. Puristuspinnat kannattaa hioa hyvin ja päällystää huovalla, että puristuspaine tasaantuu. Puristimia tarvitaan reilusti. Niin paljon kuin mahtuu puristusmuottiin vierekkäin. Sitten tietynlaisella sabloonalla kavennetaan ja ohennetaan lavat kärkeä kohti. Ohennus tapahtuu lineaarisesti sisäpinnalta. Tällä menetelmällä olen valmistanut 40-80 paunaisia pitkäjousia ja vastakaarijousia ja muutaman taljankin. Ovat mielestäni olleet todella tehokkaita ja tarkkoja vehkeitä. Joskin joukkoon mahtuu myös epäonnistumisiakin. Nuolien valmistus onkin sitten oma salatieteen haaransa jos ei tee valmisosista. Mutta jos aiot valmistaa sellaisen primitiivijousen, niin meidän puista kataja ja kuusi lienee parhaat, koska marjakuusta ei ole suomesta saatavissa, kuin korkeintaan istutettuna ja niitähän ei saa mennä sahailemaan. Hae kirjastosta jousiammuntakirjoja. Niistä selviää aika paljon jousen ja nuolen anatomiasta ja muistakin asioista.

      • kiva tietäää

        johonki nettiin!!


      • Macke.A

        Ohjeet on oikein hyvät itse vanhana metalli miehenä kyllä ymmärrän ne hyvin mutta onko nyt enää perinteisestä pitkästä jousesta kyse?Minä juuri tuossa laitoin kyselyn palstalle siitä perinteiisestä pitkästä jousesta mikä on tehty saarnesta ja yhdestä puusta ilman mitään laminointeja? Macke.A


    • Oli lehdessä...

      Tee Itse lehden yhdessä numerossa oli todella täydelliset originaalin jalava-saarni pitkänjousen teko-ohjeet. Aika haastava ja pitkä projekti mutta on kyllä lopputuloskin sitten täydellinen.

      Lehden numero oli 15/2004

      • huh kova pano

        vitut mikä paska


    • ....

      ymmärrät edes kohtalaisesti englantia, niin suosittelen ostamaan Traditional Bowyer's Biblen osat 1 ja 2 (hinta n. 20€ kpl Suomalaisessa). Se on ehkäpä paras opas puu jousen valmistamiseksi ja sopii hyvin aloittelijoillekin.

      http://www.booktrail.com/Archery_Bowhunting/The Traditional Bowyer's Bible - Volume One.asp

      Tässä vielä netistä löytyvät saarnijousen teko-ohjeet: http://www.keskiaika.org/kirjasto/cjousi/cjousi.htm

      Jousipuista sen verran, että omasta kokomuksesta pihlaja on osoittautunut hyväksi jousipuuksi ja kataja myös, kunhan löytää riittävän paksurunkoisen.

      • spammer3.5

        okei ei ehkä aiheellinen


      • Mrf

        Ellotus


    • jkekoni

      www.perinnejousi.fi

    • jkekoni

      Jousen voi tehdä vain katajasta, marjakuusesta ja värimelperista... sekä lähes kaikista keskiraskaista ja raskaista puista.

      Sopivia puulajeja löytyy:
      http://www.perinejousi.fi/puupedia/index.php

      Lunnosta esim:
      Kotipihlaja(ja muut pihlajat),Tuomi, vaahtera, pähkinäpensas.


      Lautatarvikeliikkestä:
      Vaahtera, Saarni.

    • halavalla menöö

      riittää, niin ota kuulakärkikynästä jousi, ja tulitikut molempiin päihin, siimä tikista tikkuun, ja kas, ase on valmis.

    • hsajhdsjtk f

      tein pihlajasta jousipyssyn ja se lentää n.64 metriä

      • fjstaejga

        uskon oon iteki tehny


      • workkeri

        Niin, lentäähän se, kunhan heittää riittävällä voimalla. ei edes tarvitse vaivautua teekeen jousta keppikin riittää.


    • arttuz

      ite tein kuivatusta pihlajasta ja hyvin lentää...

    • arttuz

      uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    • Nojuokihg

      en oo nähny ku nokkosen juurista tehty?

    • TAmmeri

      Täällä olisi tammi pölkkyä myynnissä sitä tarvitsevalle 18kpl. pari metriä pitkää, halkasija 20-24cm muutama ohuempikin. s-postia voi laittaa mikäli kiinnosta: [email protected]
      Pirkanmaa: toijala

    • hihii

      JOOUSIpyysyyyyyyyyyyyyy

    • Lapsesta aikuseksi

      Noo... Olen kuullut että katajasta tehdään
      Lastenjousia mutta kyllä mä itse olen kataja
      sta tehnyt. Hyvin on kestänyt ja toiminut mutta
      Ei siitä kilpa jousta saa...

    • moei

      mie haluaisin tehä jousen mutta ku en osee ni saiskos jostaen ohjeistusta?

    • Pohjantila

      Pohjantilalla Loimaalla on jousenvalmistusleiri 23.-25-8. Vetäjänä Loimuluonto. Lisätietoja www.pohjantila.fi

      • kissansilmä

        Marjakuusesta on perinteisesti tehty pitkäjouset.


      • minnag1

        Leirillä on todella hyvä ja asiantunteva vetäjä, nyt kaikki jousiammunnasta kiinnostuneet mukaan. Rakennettava jousi jää omaksi, ja sillä on hyvä jatkaa jousiammuntaharrastusta jatkossakin. Jousen materiaalimaksu, majoitukset, ateriat, sauna kuuluvat leirin hintaan (240€ / leiri). Suosittelen!!


    • hikari55

      hyvän jousen saa katajasta

      :DDD

    • parasparsa

      koivu

      • mitä sit katajamarja

        pajujousella ja pajunuolilla ei ihansuorii edes lensi noin 80-100m varhaisteininä


    • Pohjantila

      POHJANTILA, Loimaa

      23.-25.5.2014 Jousenvalmistusleiri 240€/hlö

      -leirillä rakennetaan vaistojousiammuntaan sopiva perinnejousi ja harjoitellaan ampumista

      -yli 15 -vuotiaille

      -sis. jousen materiaalimaksut (jousi tehdään omaksi)

      -majoitus ja ateriat (aamiaiset, lounaat, päiväkahvit ja iltapalat)

      -sauna, savusauna

      Vetäjänä Markku Kuittinen / Loimuluonto

      Lisätietoa www.pohjantila.fi, ilmoittautumiset [email protected]

    • jous

      Katajasta tulee hyvä jousipyssy. Mitään erityistä sivua en tiedä mutta kataja on paras puu siihen hommaan.

    • kokemustatatatatata

      Kuusipölkky.... se lentää parikytä metriä ku kunnolla tekee

    • kakkoseenmmmmm

      kyllä se on paras että on käpykuusta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe