ikätovereilta

kysytään

OHRAKYRSÄ!
Kertokaa meille , mitä se on ?
Yritin Googlettaa , mutta en löytänyt vastausta .

25

2286

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä

mistä moinen tupsahti esiin, sieltä voi löytyä myös selitys

• ...
      • ...

Ensin me luultiin , että nyt otti ohrakyrsä , mutta se olikin onnenpotku , me voitiin jatkaa rahastusta vuosia lisää sen takia . ...

Soitin palokunnan pojille jotta nyt otti ohrakyrsä. Kerroin palomestarille, jotta vieraita tulossa jonoksi asti ja kaivossa ei oo vettä. ...

Jo otti ohrakyrsä . . . Ei . Ei . Ei . Suomi kestää tolpillaan

Nyt otti nimittäin ohrakyrsä kun tuli hommattua torstaille 7

Mikähän se on se taikakonsti , millä olette pisteet porukallenne määrittäneet ? Nytkö otti ohrakyrsä meikäläisen armeijan ja hukka peri ukot ?

Nyt otti ohrakyrsä!!! Naiset! Mitä mieltä olette? Muijakaveri ( kohta 30v. ... Mikä saatanan "ohrakyrsä"?

Kävi ohrakyrsä , niin kuin meikäläiselle kun myin 14

• ohraleipää
    • Kielikello

tarkoittaa leipää, huonoa leipää tai leivänkannikkaa. Ja ohrahan on toki tuttu.

• aloittaja

"Nyt otti ohrakyrsä" tuntuu sanomaltaan ,jotenkin
        pahalta asialta.
        Jonkinlaiseksi leiväksi minäkin sen miellän .
        Kiitos viesteistä .

• Pirre*
        aloittaja kirjoitti:

pahalta asialta.
        Kiitos viesteistä .

ohraleipä", tai "kävipä sille nyt ohrasesti", ovat meilläpäin ihan tavallisia huonon onnen saatesanoja :)

Kai se ohraleipään hättäytyminen on ollut köyhhyyvven ja kaikenlaisen kurjjuuvven merkki.

• Jari-poika
        Pirre* kirjoitti:

ohraleipä", tai "kävipä sille nyt ohrasesti", ovat meilläpäin ihan tavallisia huonon onnen saatesanoja :)

Kai se ohraleipään hättäytyminen on ollut köyhhyyvven ja kaikenlaisen kurjjuuvven merkki.

sotilaassa todetaan " nyt taisi ottaa ohrakyrsä" eli taitaa käydä huonosti.

• Pirre*
        Jari-poika kirjoitti:

sotilaassa todetaan " nyt taisi ottaa ohrakyrsä" eli taitaa käydä huonosti.

oli nimitys yleensäkin "niukalle", viimeiselle leivän kantturalle. Ei ou ies yhtä leivänkyrssee jälellä, voi sannoo savolaieukko huonoina aikoina.

• Rieskailija.
        Pirre* kirjoitti:

onki silti hyvvää... Vaikka onki ohrasta tehtyä.

• Pirre*
        Rieskailija. kirjoitti:

onki silti hyvvää... Vaikka onki ohrasta tehtyä.

ainakin tuoreena :)

• Bella-Malla
        aloittaja kirjoitti:

pahalta asialta.
        Kiitos viesteistä .

Ohraleipä se on, vähän kuivettunut.

• Vehnäleipä

oletan, että ohra oli halpa-arvoisempi viljalaji kuin vaikka ruis, ja kyrsä oli huonoa leipää, leivänkannikka. Kun ohraleipä otti, oli huono tuuri.

• nettiletti

..minä kun olen aina luullut, että kyrsä on makkara -niinpä luulin, että puhutaan ryynimakkarasta. OPPIA IKÄ KAIKKI!
        Mitä sitä on joskus tullut päästeltyä suustaan, kun onkin ollut puhe leivästä:(

• Kielikello
        nettiletti kirjoitti:

..minä kun olen aina luullut, että kyrsä on makkara -niinpä luulin, että puhutaan ryynimakkarasta. OPPIA IKÄ KAIKKI!
        Mitä sitä on joskus tullut päästeltyä suustaan, kun onkin ollut puhe leivästä:(

on myös kyrsä, muidenkin kuin sinun mielestä.

http://www.radio957.fi/?area=sanasearch&kirjain=K

• löytyy

pieruleipä

• ennenvanhaan

sanottiin pullapitkoa kyrsäksi. Itse olen käyttänyt lapsena sanontaa, kuin koko perhe ja kyläkin. Jospa se sitten olisi ohrajauhoista tehty pitko? Leiväksi tarkoitettu.

• liinuneiti

olettaisin sen olevan vesiliemeen tehty ohrahiivaleipä.Ohra ei ollut ennen mikään kovin arvostettu ruokavilja ennen vanhaan siitä halventava nimi kyrsä...mikä on lättäkyrsäkaakku?

• ropsu

niin,sitten se menöö navan alapualelle Kystä kyrsällä,on varmaan, pizza

• Ajomies

Etpä paljon ainakaan eteläpohojaalaasesta tierä.
        Kyrsä eli nisupullapitko on parasta kahvipöydässä
        Parahista niujauhoosta oikiahan maitohon se tehtihin ennen. Kyllä olis kylällä puhuttu, jos joku olis seannu ohoranjauhoja ja vettä taikinahansa. Siit´olis puhuttu heleposti naapuripitäjiä myören.
        Muistan kun Mietaan Juhan kans toimittelimma hiliattaan johonaki kekkeriillä ha Juha kysääsi multa, notta tieräkkös.... ja muistakkos, mikä on kyrsä ?
        Kyllähän Juha tiesi, jotta minä tierän.
        Saatihinpa vain murrepuolen jutustelu aikahan.

• Ajomies
        ropsu kirjoitti:

niin,sitten se menöö navan alapualelle Kystä kyrsällä,on varmaan, pizza

M´oon Kurikasta kotoosin, kropsua evähänä
        ja akkaan verhoosta takin foo

Kaustisilla taan kersoja juoksutetahan:
        - Hae kuttaa kussan plakkarista kullalta.

Halsualaanen taas kahvipöydästä noustessaan sanoo:
        - Kiitos ny törkiän kolokosti !

• aloittaja
        Ajomies kirjoitti:

Parahista niujauhoosta oikiahan maitohon se tehtihin ennen. Kyllä olis kylällä puhuttu, jos joku olis seannu ohoranjauhoja ja vettä taikinahansa. Siit´olis puhuttu heleposti naapuripitäjiä myören.
        Muistan kun Mietaan Juhan kans toimittelimma hiliattaan johonaki kekkeriillä ha Juha kysääsi multa, notta tieräkkös.... ja muistakkos, mikä on kyrsä ?

Ihan hauska on ollut lukea viestejänne.

Kyrsä nyt tuntuu olevan sellainen "syötävä", joka sopii juhlaan ja karuun arkeen, riippuen siitä missäpäin Suomea mennään .

• millaanen
        Ajomies kirjoitti:

se lättäkyrsäkaakku sitten on

• poikaanen
        Ajomies kirjoitti:

notta selaanen,ohorakyrsä,nisujauhoosta

• olla
        poikaanen kirjoitti:

notta selaanen,ohorakyrsä,nisujauhoosta

ohrakyrsä , nisujauhoista!!!!
        Ne nyt on ainakin , kaks eri asiaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe