Loukussa (jatkis)

Yavanna

Mä talsin alas rappuja, kohti kompassi aukiota, kun äkkiä jostain syvältä maan alta alkoi kuulua matalaa murinaa, niin kuin siellä olis ollu jättikokoinen koira, joka murisi. Ensin mä luulin, et ´se oli metro, jonka moottorissa oli jotain vikaa, mutta kun sitten kaikki alkoi täristä ja heilua, niin mä päättelin, ettei metro sentää näin paljoo täristä, kun se tulee asemalle.
Melkein saman tien kaikki valot sammuivat ja kaikkialta kuului valtava ryminä. Mä tunsin, kun portaat mun alla tärisi ja mä pelkäsin, että ne hajoo kohta mun alla ja et mä vajoon maan uumeniin.
Mä kuulin, kun ihmiset huusivat ja pian mäkin aloin joutua pakokauhun valtaan. Siis eihän tää voinu olla totta, et keskellä Hesaa on maanjäristys, tän täytyy olla pahaa unta. Mä ve-din ittelleni litsarin poskella ja koska mä en heränny, ni mä oli hereillä ja tää kaameus oli totta.
Vaikka mua pelotti ja mun teki mieli huutaa, niin jotenkin mä tajusin, ettei siitä ollu nyt mitään hyötyy. Mä pidin kiinni kaiteesta henkeni hädässä ja toivoin, että melu loppuisi jo ja et mä pääsisin ulos täältä.
Mä en tiedä kuinka kauan sitä oli jo jatkunu, kun se äkkiä loppui ja Assalle laskeutui kuoleman hiljaisuus. Sitä kesti vähän aikaa ja sen aikana olis voinu kuulla neulankin tipahtavan.
Sitte sytty hätävalot, mutta ne olivat niin himmeät, ettei niistä paljon apuu ollu. Mutta siinä hämärässä valossa mä näin millasta hävitystä maanjäristys oli tehny. Katto oli romahtanu niin, ettei juna- tai bussi asemalle enää päässy. Ainoa suunta oli alaspäin, mutta osa pelästyneistä ihmisistä rynni ylös ja yritti tunkee ittensä romahtaneen katon läpi, mutta ne saivat vain aikaan uuden vyörymän ja muutama ihminen jäi isojen kokkareiden alle, jollon mä ajattelin, et ihmiset pitää saada rauhottuun ja lopettaa niiden katonpalasten reutominen, tai ne rojauttas koko mestan kaikkien niskaan.
”Hei ihmiset!” Mä karjasin niin, et porukka lakkas kiskomasta kokkareita ja käänty kattoo mua. ”Lopettakaa toi tai koko paikka romahtaa meidän niskaan.”
”Mikäs asiantuntija sä muka oot?” Yks vanha äijä kysyi ylimielisesti.
”En mä tosta asiasta paljon mitää tiedäkkää, mutta sen verta kuiteski, et noiden kokkareiden kiskominen kuuluis jättää ammattilaisille.” Mä sanoi ja jatkoin. ”Sitä paitti mä näin, ku pari tyyppii jo jäi isojen kokkareiden alle.”
Äijä oli hiljaa ja porukka alkoi hiljalleen siirtyy kauemmaksi kokkareista.
”Mut mites me sitten päästään täältä ulos?” Yksi nainen kysyi.
”Mä en tiedä.” Mä vastasin.”Mut mä luulen, et voitas käydä kattomas, jos metrotunneleita pitkin pääsis ulos.” Lisäsin ja katsoin ympärillä olevia ihmisiä.

*********

Seuraava kirjoittaja ollos hyvä.
P.s päähenkilö on siis nainen.

1

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yavanna

      Niin pääosassa on siis Saara niminen nuori 17 vuotias nainen plus noi kaks muuta, jotka mä lisäsin mukaan. Jään odottamaan mielenkiinnolla, että millaista jatkoa tähän tarinaan saapuu. Meinaan jos täällä ylipäätään on ketään, ketä kiinnostaa kirjoittaa ns. katastrofijuttuja.

      *********

      Samassa mä muistin mun kännykkäni ja kaivoin sen esille. Kenttää oli, mutta saisinko ke-tään kiinni.
      Naputtelin nopeasti hätänumeron ja jäin odottamaan. Hetken kuluttua sieltä vastattiin. Seli-tin asiani, vaikka se hätäkeskuksen jätkä ei meinannutkaan uskoa mua heti. Mutta sanoi kuitenkin avun olevan tulossa pian.


      *********

      Paloasemalla:
      Paavo Anderson

      Istuin syömässä eväitäni ja mietin pitäisikö mun soittaa Elisalle ja kysyä, että mitä sieltä kaupasta pitikään tuoda, kun äkkiä koko huone alkoi täristä. Tärinää kesti vain pienen het-ken. ’Olipahan iso rekka. ’Ajattelin ja haukkasin leivästäni palan. Melkein samassa oli ve-tää leipäpalani väärään kurkkuun, kun hälytys pärähti soimaan.
      Nielaisin leipäpalan ja nakkasin nopeasti puoliksi syödyn leivän takaisin laatikkoon. Juok-sin pukukaapilleni, kiskoin työtamineet vauhdilla päälle ja kiiruhdin autolle. En ehtinyt au-tolle, kun Tauno säntäsi luokseni naama valkoisena. Katsoin sitä vähän ihmeissäni ja ky-syin. ”Mikäs sulla on?”
      ”Maanjäristys.” Se sanoi. ”Maanjäristys täällä Hesassa!.”
      ”Älä nyt hölmöjä puhu, eihän Suomi ole sellasessa kohdassakaan, että mitään suuria maanjäristyksiä tulis?” Minä sanoin ja katsoin Taunoa kummissani.
      ”Juu, kyllähän mä tiedän, ettei me olla minkään siirroksen vieressä, mutta nyt kumminkin tärisi kunnolla.” Tauno sanoi ja jatkoi. ”Rautatientorilla on nyt täysi kaaos ja metroasemalla ihmisiä jumissa romahtaneen katon takia.”
      ”Ei jumalauta.” Minä henkäisin.
      Syöksyimme kumpikin autoon joka lähi sillä siunaaman sekunnilla liikkeelle, kun takamuk-seni ehti penkkiä koskettaa.
      Auto puikkelehti pitkin katuja ja tuntui, että kaikki ihmiset olivat liikkeellä. ’Pitikö sitä nyt olla niin pirun utelias ja tulla kattomaan kun rakennus oli romuna? Eivätkö ne hiivatin tollot ta-junneet, että hidastivat parveilullaan meitä ja saattoivat siinä sivussa itsensäkin vaaraan aivan turhaan?’ Ajattelin kiukkuisena ja hyvin tietoisena siitä, millainen työmaa odotti.
      Saisin kuulla kunniani kotona, kun tulisin taas myöhään ja se kaupassakäyntikin siirtyisi huomisen puolelle. No olisihan minulla huomenna vapaapäivä.
      Kun viimein pääsimme perille, näimme miten pahassa jamassa Rautatientorin asema oli. Se oli pahempi kuin olin kuvitellutkaan. Näytti kuin puolet koko rakennuksesta olisi kadon-nut maan sisään.

      *********

      Metrossa:
      Tomi 25 v

      Katselin maisemia metron ikkunasta ja näin minulle jo niin tutuksi tulleen rosoisen kaupun-gin siluetin. En ehtinyt sitä kovin kauaa ihastelemaan, kun metro sujahti tunneliin. Sörnäi-nen, Hakaniemi, menivät rutiinilla ohitse. Kaisaniemestä lähdettiin liikkeelle ja kun olimme ajaneet jonkin matkaa tunnelissa, alkoi kuulua kovaa jyminää ja murinaa ja samassa katol-ta alkoi kuulua kolinaa kun yläpuolella oleva tunnelinkatto mureni ja kiviä satoi alas. Metro pysähtyi tunneliin ja kaikki valot pimenivät. Jyminää kuului vielä hetken ja sitten tuli aivan hiljaista, mutta vain hetkeksi, sillä pian alkoivat pelästyneet ihmiset huutaa ja jossain parkui lapsi sydäntä raastavasti.
      En uskaltanut liikkua paikaltani, sillä pelkäsin eksyväni pimeässä. Vähitellen huuto alkoi vaimeta, kun ihmiset tajusivat, ettei siitä ollut mitään hyötyä.

      ********
      Seuraava kirjoittaja ollos hyvä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe