sijoituspaikan muutos?

onko mahdollista...

lapseni ollut huostassa,sijaisperheessä n.vuoden ajan.Hän on nyt 8-vuotias.
alkujaan,kun huostaanotto tapahtui,olisi isosiskoni(ja lapsen kummitäti) halunnut ottaa lapseni heille,mutta hänen miehensä ei halunnut.
heillä on itsellään kaksi lasta ja serkukset tulevat hyvin toimeen keskenään.

Nyt on tilanne sikäli muuttumassa,että sisareni ja miehensä ovat eroamassa, ja siskoni kysyi,että saisikohan hän nyt lapseni luokseen sijaislapseksi,että halua olisi kyllä. ei tietenkään nyt vielä,kun heillä on eroprosessi meneillään,mutta sanotaan n.vuoden päästä esim.,kun heidän oma elämänsä on jälleen asettunut uomiinsa.

Siskollani on vakituinen työ ja asiat raiteillaan elämässä noin yleisesti ottaen.tuleva asuntokin tulee olemaan oma,ei vuokra-asunto (tiedä onko sillä nyt merkitystä,kunhan mainitsin).Hänen lapsensa ovat 10v. ja 13v.

eli,onko yksinhuoltajalla,joka perheenjäsen,mahdollisuus saada poikani huoltajuutta?
tai esim.jos minun asiani ovat silloin paremmin,saada minun kanssani väliaikaista yhteishuoltajuutta tms.?

...asuisimme sitten edes samassa kaupungissa ja saisimme tavata useammin... vai sekö mahdollisesti tulisikin juuri sossun mielestä esteeksi???

kokemuksia/tietoa kaipailen,kiitos.

20

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaa sossuun yhteys

      ja kysyä sieltä. Myös siskosi voi ottaa yhteyden.

      • Anonyymi

        Arttu on käyttänyt hanaa kohti arttu ei kuntelut ei nyt pitää siijotaa Arttua kyllä nyt heti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arttu on käyttänyt hanaa kohti arttu ei kuntelut ei nyt pitää siijotaa Arttua kyllä nyt heti

        Mä juon vinaa


    • ja jossa

      on lapsellesi ja itsellesi avun, tuen jne tarve selvitettynä ja kirjattuna, joiden tavoitteena ja päämääränä olisi lapsesi huostaanoton loppuminen.

      Onko huoltosuunnitelmaan kirjattu lapsellesi
      hänen sijoituksensa kesto.

      Selvitä sosiaaliviranomaisen kanssa,
      mitkä ovat ne syyr, joiden pitäisi poistua perheenne elämästä, jotta voisitte asua lapsesi kanssa yhdessä. Mieti myös itse omalta kohdaltaltasi, millaisilla yhteiskunnan tai yksityisten järjestämillä palveluilla saisit elämäsi siihen tilanteeseen ettei lapsen huoltosuunnitelmaan kirjattuja huostaanoton syitä ole enää olemassa.

      Pari vuottakin (siskosi eroprosessi) on pitkä aika. Mutta myös pitkä aika siihen, että jos sinulla on itselläsi halua ja tahtoa järjestää oma elämäsi ja tilanteesi sellaiseksi, että perheenne voisi olla yhdessä.

      Ammattitaitoinen sosiaalityöntekijä kartoittaa tilanteenne ja osaa myös neuvoa, ohjata ja järjestää sinulle tarvittaessa sellaiset pitkäjänteiset ja tulevaisuuteen tähtäävät keinot, tuet, palvelut,
      joilla saatte mahdollisesti perheenne yhteen jälleen.

      ajatuksia.....

      • vastauksestasi

        pitänee itse alkaa "vaatimaan" niitä hoitokeinoja,työntekijällä on kovin kiire aina,toimeentulotuen laskee,hiukan kuulumisia ja se siitä. olin järvenpään sos.sairaalassa viime vuoden lopulla hoidossa 2kk,se oli ensimmäinen paikka joka mielestäni oli juuri minulle soveltuva.siellä sain ammatti-ihmisen kanssa käydä läpi huostaanotto-prosessia ja syyllisyyden/tuskan/ikävän tunteita ja siellä on käytetään dialektiivisen käyttäytymisterapian muotoja,jotka ovat juuri minun ongelmiini soveltuvat,koin niistä olevan hyötyä,aika sairaalassa olisi pitänyt olla pidempi.
        mutta jos sossusta pyydän sinne maksusitoumusta,sanovat he sen olevan päihdeklinikan maksuasioita,klinikalla taas sanotaan,että lastensuojelun se pitäisi maksaa...?!?

        huoltosuunnitelmaan ei ole kirjattu mitään tavoitteita minulle,ei ole tehty kuntoutussuunnitelmaa tms. ei myöskään mitään aika-arvioita lapsen kotiin paluusta.

        Asiat vaan ON. ei suunnitelmia,keskusteluja mitä minun konkreettisesti tulisi saavuttaa tms.

        itse tarvinnee etsiä hoitoa,paikkoja ja ruinata sitten joku taho maksamaan.

        halu on parantua ja lapsi sada kotiin.minulla on tosin aikalailla ongelmia ja sairauksia,että tiedostan ajan olevan ainakin muutama vuosi,ellei enemmänkin.saan kuitenkin aika paljon lastani kotiin,onneksi.nytkin hän on parin viikon lomalla luonani,jo toistamiseen tänä kesänä.

        ...vaikeita juttuja,surullista että lapsi joutuu kärsimään seuraukset vanhempansa/vanhempiensa teoista,sairauksista...

        eteenpäin on siis suunnattava ja hoidettava itsensä kuntoon.

        kiitos ajatuksista..... =)


      • Ei Sinun olisi
        vastauksestasi kirjoitti:

        pitänee itse alkaa "vaatimaan" niitä hoitokeinoja,työntekijällä on kovin kiire aina,toimeentulotuen laskee,hiukan kuulumisia ja se siitä. olin järvenpään sos.sairaalassa viime vuoden lopulla hoidossa 2kk,se oli ensimmäinen paikka joka mielestäni oli juuri minulle soveltuva.siellä sain ammatti-ihmisen kanssa käydä läpi huostaanotto-prosessia ja syyllisyyden/tuskan/ikävän tunteita ja siellä on käytetään dialektiivisen käyttäytymisterapian muotoja,jotka ovat juuri minun ongelmiini soveltuvat,koin niistä olevan hyötyä,aika sairaalassa olisi pitänyt olla pidempi.
        mutta jos sossusta pyydän sinne maksusitoumusta,sanovat he sen olevan päihdeklinikan maksuasioita,klinikalla taas sanotaan,että lastensuojelun se pitäisi maksaa...?!?

        huoltosuunnitelmaan ei ole kirjattu mitään tavoitteita minulle,ei ole tehty kuntoutussuunnitelmaa tms. ei myöskään mitään aika-arvioita lapsen kotiin paluusta.

        Asiat vaan ON. ei suunnitelmia,keskusteluja mitä minun konkreettisesti tulisi saavuttaa tms.

        itse tarvinnee etsiä hoitoa,paikkoja ja ruinata sitten joku taho maksamaan.

        halu on parantua ja lapsi sada kotiin.minulla on tosin aikalailla ongelmia ja sairauksia,että tiedostan ajan olevan ainakin muutama vuosi,ellei enemmänkin.saan kuitenkin aika paljon lastani kotiin,onneksi.nytkin hän on parin viikon lomalla luonani,jo toistamiseen tänä kesänä.

        ...vaikeita juttuja,surullista että lapsi joutuu kärsimään seuraukset vanhempansa/vanhempiensa teoista,sairauksista...

        eteenpäin on siis suunnattava ja hoidettava itsensä kuntoon.

        kiitos ajatuksista..... =)

        tarvinnut omia asioitasi
        tuoda tänne palstalle "tuomittavaksi",
        täällä kun riittää näitä
        sormella osoittelijoita ja tuomion lukijoita
        ihan tungokseen asti!
        Kiitos kuitenkin omasta avoimuudestasi.

        Laitan vielä tähän otteen Finlexin sivuilta koskien huoltosuunitelman sisältöa. Teksti on aika yksioikoista ja yksiselitteisesti tulkittavaa, mutta tälläkin palstalla on ilmennyt, että monille huostaanotettujen lasten vanhemmille lasten huoltosuunnitelma on laadittu "miten sattuu" tai sitä ei ole laadittu ollenkaan tai on laadittu juuri niin yksioikoisesti, että lapsi on laitettu omasta perheestään huostaan ja piste!

        Varaa itsellesi aika sosiaalitoimistoon juuri itseäsi varten ja kerro, että haluat huoltosuunnitelman laadittavaksi lastensuojelulainsäädännön mukaisesti.
        Jokainen laissa mainittu asia kohta, tulee kirjattua teidän perheen huoltosuunnitelmaan
        ja nimenomaan niin, että huoltosuunnitelmassanne on teidän perhettä koskeva yksilöllinen asia,
        juuri esimerkiksi Sinulle laadittu kuntoutusohjelma, sen kesto ja seuranta jne.
        Sosiaaliviranomaiselta tälläisen asianmukaisen ja lain mukaisen huoltosuunnitelman laadinta vaatii ammattitaitoa. Mutta voit itse myös etukäteen miettiä ja kirjoittaa ylös huoltosuunnitelman asiakohdat eri asioineen ja mitä omasta mielestäsi tarvitset ja kuinka pitkän ajan.

        Sinulla on henkilökohtaiset asiat jo hyvin, kun itselläsi on tahtoa saada asioita kohdalleen ja perheesi yhteen.
        Voimia ja jaksamisia elämän tiellä ja kivikkoahan täällä elämässämme riittää, sehän ei lopu koskaan,
        mutta toivoakaan ei saa elämästään heittää!



        Seuraavassa ote Finlexistä,

        Lastensuojeluasetus 16.12.1983/1010
        .............
        Huoltosuunnitelma laaditaan yhdessä asianomaisten kanssa.
        Huoltosuunnitelmaan kirjataan
        ne olosuhteet ja asiat,
        joihin pyritään vaikuttamaan
        sekä keinot ja arvioitu aika,
        jonka kuluessa
        tavoitteet pyritään toteuttamaan.
        Suunnitelmasta on myös käytävä ilmi,
        kuinka usein suunnitelma on tarkistettava.

        Huostaanotettua tai avohuollon tukitoimena sijoitettua lasta koskevaan huoltosuunnitelmaan kirjataan lisäksi
        sijoituksen tarkoitus ja tavoitteet,
        erityisen tuen ja avun järjestäminen
        lapselle,
        hänen vanhemmilleen
        ja häntä hoitaville ja kasvattaville henkilöille sekä se, miten yhteistoiminta ja yhteydenpito lapsen vanhempien ja muiden hänelle läheisten henkilöiden kanssa toteutetaan ja se, miten jälkihuolto toteutetaan. (15.6.1990/546)

        Huoltosuunnitelmaa täydennetään tarvittaessa erillisellä hoito- ja kasvatussuunnitelmalla.

        ..............


      • lastensuojelun tosiaan
        vastauksestasi kirjoitti:

        pitänee itse alkaa "vaatimaan" niitä hoitokeinoja,työntekijällä on kovin kiire aina,toimeentulotuen laskee,hiukan kuulumisia ja se siitä. olin järvenpään sos.sairaalassa viime vuoden lopulla hoidossa 2kk,se oli ensimmäinen paikka joka mielestäni oli juuri minulle soveltuva.siellä sain ammatti-ihmisen kanssa käydä läpi huostaanotto-prosessia ja syyllisyyden/tuskan/ikävän tunteita ja siellä on käytetään dialektiivisen käyttäytymisterapian muotoja,jotka ovat juuri minun ongelmiini soveltuvat,koin niistä olevan hyötyä,aika sairaalassa olisi pitänyt olla pidempi.
        mutta jos sossusta pyydän sinne maksusitoumusta,sanovat he sen olevan päihdeklinikan maksuasioita,klinikalla taas sanotaan,että lastensuojelun se pitäisi maksaa...?!?

        huoltosuunnitelmaan ei ole kirjattu mitään tavoitteita minulle,ei ole tehty kuntoutussuunnitelmaa tms. ei myöskään mitään aika-arvioita lapsen kotiin paluusta.

        Asiat vaan ON. ei suunnitelmia,keskusteluja mitä minun konkreettisesti tulisi saavuttaa tms.

        itse tarvinnee etsiä hoitoa,paikkoja ja ruinata sitten joku taho maksamaan.

        halu on parantua ja lapsi sada kotiin.minulla on tosin aikalailla ongelmia ja sairauksia,että tiedostan ajan olevan ainakin muutama vuosi,ellei enemmänkin.saan kuitenkin aika paljon lastani kotiin,onneksi.nytkin hän on parin viikon lomalla luonani,jo toistamiseen tänä kesänä.

        ...vaikeita juttuja,surullista että lapsi joutuu kärsimään seuraukset vanhempansa/vanhempiensa teoista,sairauksista...

        eteenpäin on siis suunnattava ja hoidettava itsensä kuntoon.

        kiitos ajatuksista..... =)

        kuuluisi maksaa sinun hoitosi,
        minun hoitoni ainakin aikanaan maksoivat.
        Tehtiin hyvinkin tarkka suunnitelma siitä,
        miten edetään, mikä on aikataulu ja mitkä ovat
        edellytykset huostaanoton lopettamiseksi.
        Sinulla on oikeus vaatia, että lastensuojelu tukee kuntoutumistasi niin, että sinulla
        on itselläsi edellytykset huolehtia lapsestasi/lapsistasi, sehän on heidän tehtävänsä!


    • mukaan

      sossukin heräisi ja muistaisi miksi lapsesi on toisaalle sijoitettu. Ei varmasti syyttä.

      • yksi esimerkki siitä,

        miten LsL:lla ei niin suurta väliä ole näissä asioissa. Lastensossun tehtäviin kuuluu ihan samalla tavalla huoltosuunnitelman teko kuin esim. hoitosi maksaminenkin.

        Varaa siis aika, kirjoita vaikka ylös ne asiat, jotka haluat tuoda esille. Voit tietysti myös antaa kirjallisesti pyynnön huoltosuunnitelman teosta, päivämäärällä ja allekirjoituksella varustettuna. Jätä paprusta kopio itsellesi.

        Yhtä todistusvoimainen dokumentti on tietysti myös sähköpostina lähetetty pyyntö huoltosuunnitelman teosta ja asioista, joita toivot siihen merkittävän.


    • ketjun aloittanut

      vinkeistä ja erityisesti tuosta finlexin otteesta.
      kopioin nuo ja tulostan,vien näytille sossulleni,toivottavasti sitten ei enää tarvitse kiistellä rahoittajasta (oman hoitoni,ja tutkimusten)!

      Niin,olen huomannut palstalla vallitsevan "tuomio-ilmapiirin"...
      on kovin turhauttavaa joskus lukea palstaa tai ketjuja,kun joku sössii aina mielenkiintoiset ja keskustelua herättävät kirjoitukset joko "omapa on vikasi"-asenteella tai sitten haukumalla kaikki sijarit.

      itse ajattelen,että tuskin kenenkään lasta ihan turhaan on huostaanotettu,ainahan se yhteiskunnalle kalliimmaksi tulee yms.
      mutta se on tietenkin typerää,että kaikki biotkin leimataan usein hulluiksi,narkeiksi tai juopoiksi. onhan meitä niitäkin,toki,mutta myös monia muita syitä on olemassa.
      syyllistäminen palstalla on kurja juttu.kyllä sitä syyllisyyttä ja itseinhoa lapsen menetyksestä tuntee niin narkkari kuin masennuksesta kärsivä äitikin.(tai isä)

      tunnen tosi monta huostaanotetun äitiä (13) ja kaksi heistä on "aika pohjalla" noin normimääreen mukaan,he eivät pidä lapsiinsa yhteyttä,koska tiedostavat tilansa ja ajattelevat että lapsen on parempi sijaisperheessä,mutta silmät heilläkin kostuvat,jos asia otetaan puheeksi.tosin eivät itse ota asiaa puheeksi,mutteivät myöskään mesoa että heiltä on "viety" lapset.tietävät sen olevan oikein ja ettei heistä ole enää äideiksi.

      niin monta tarinaa,kuin ihmistäkin...

      • pois niitä

        huostaanottoja, jotka on tehty äideille, jotka ovat välittäneet ja huolehtineet lapsistaan. Tunnenpa minäkin monta äitiä, joilta lapset otettu:

        1. Äiti meni Espoon sosiaalitoimistoon kysymään neuvoa kun samassa pihapiirissä olevat aikuiset kiusasivat hänen tyttöään. Sossussa ehdotettiin, että otetaan tyttö vähäksi aikaa pois alueelta. Ja hups. niinhän tyttö sijoitettiin kauas äidistään. 8-vuotias tyttö. Äidille jäi 5-vuotias poika kotiin.

        2. Äiti sairastui vakavasti, joutui sairalaan. Pyysi apua Espoon sossusta. Hups. Lapsi sijoitettiin kauas äitistä. Äidin sairaus johti siihen, että joutui käyttämään liikkuessaan apuvälineitä, kävelykeppiä. Myös vapinaa äidillä. Niin mitäs sossut: väittivät äitiä alkoholistiksi.

        3. Yks äiti ajettiin kaikilla palavereilla ym. niin piippuun, että ei jaksanut hoitaa tavallisia asioita. Hups. Häätö tuli ja sossut hakivat alaikäiset lapset poliisien kanssa koulusta! Oikein kunnon rikolliset noudetaan poliisi saattueella.

        Ja monia muita juttuja.

        Tunnen myös äitejä, joilta on syystä otettu lapset huostaan. Eivät he protestoi missään.

        Mutta kun on niitä huostaanottoja, joita ei voi hyväksyä ja niitä sijoituksia, joissa lasten kaikki kehitys on vaarassa. Täältä löydät yhden esimerkin lasten edusta ja oikeudesta:

        "Kun lapseni olivat huostassa ja sijoitettuna perheeseen kaikki meni, eikä mitään jäänyt. Jopa lapselleni avattu tili, johon isänpuolen isovanhemmat olivat laittaneet melkein joka vuosi, 10 vuotta, pienen summan syntymäpäivä lahjaksi rahaa. Siellä oli muistaakseni 1000 mummon markkaa.

        Vuonna 1999 marraskuussa lapseni tulivat käymään kotona samoissa "rytkyissä" kuin ennenkin ja nuorempi tyttöni sanoi, että sijaisäiti on sanonut, että hän on jo käyttänyt vuoden 2000 tammikuun lapsilisät!

        Otin yhteyden Espoon kaupungin perhehoitoon ja kysyin, mikä sijoituksen tarkoitus oikein on. Että lyökö sijaisperhe lapsilleni sijoituksen jälkeen käteen velkakirjan, jossa on lasteni aiheuttamat kulut sijaisperheessä."

        http://eok.fi/forum/index.php?board=1;action=display;threadid=491


      • ketjun aloittanut
        pois niitä kirjoitti:

        huostaanottoja, jotka on tehty äideille, jotka ovat välittäneet ja huolehtineet lapsistaan. Tunnenpa minäkin monta äitiä, joilta lapset otettu:

        1. Äiti meni Espoon sosiaalitoimistoon kysymään neuvoa kun samassa pihapiirissä olevat aikuiset kiusasivat hänen tyttöään. Sossussa ehdotettiin, että otetaan tyttö vähäksi aikaa pois alueelta. Ja hups. niinhän tyttö sijoitettiin kauas äidistään. 8-vuotias tyttö. Äidille jäi 5-vuotias poika kotiin.

        2. Äiti sairastui vakavasti, joutui sairalaan. Pyysi apua Espoon sossusta. Hups. Lapsi sijoitettiin kauas äitistä. Äidin sairaus johti siihen, että joutui käyttämään liikkuessaan apuvälineitä, kävelykeppiä. Myös vapinaa äidillä. Niin mitäs sossut: väittivät äitiä alkoholistiksi.

        3. Yks äiti ajettiin kaikilla palavereilla ym. niin piippuun, että ei jaksanut hoitaa tavallisia asioita. Hups. Häätö tuli ja sossut hakivat alaikäiset lapset poliisien kanssa koulusta! Oikein kunnon rikolliset noudetaan poliisi saattueella.

        Ja monia muita juttuja.

        Tunnen myös äitejä, joilta on syystä otettu lapset huostaan. Eivät he protestoi missään.

        Mutta kun on niitä huostaanottoja, joita ei voi hyväksyä ja niitä sijoituksia, joissa lasten kaikki kehitys on vaarassa. Täältä löydät yhden esimerkin lasten edusta ja oikeudesta:

        "Kun lapseni olivat huostassa ja sijoitettuna perheeseen kaikki meni, eikä mitään jäänyt. Jopa lapselleni avattu tili, johon isänpuolen isovanhemmat olivat laittaneet melkein joka vuosi, 10 vuotta, pienen summan syntymäpäivä lahjaksi rahaa. Siellä oli muistaakseni 1000 mummon markkaa.

        Vuonna 1999 marraskuussa lapseni tulivat käymään kotona samoissa "rytkyissä" kuin ennenkin ja nuorempi tyttöni sanoi, että sijaisäiti on sanonut, että hän on jo käyttänyt vuoden 2000 tammikuun lapsilisät!

        Otin yhteyden Espoon kaupungin perhehoitoon ja kysyin, mikä sijoituksen tarkoitus oikein on. Että lyökö sijaisperhe lapsilleni sijoituksen jälkeen käteen velkakirjan, jossa on lasteni aiheuttamat kulut sijaisperheessä."

        http://eok.fi/forum/index.php?board=1;action=display;threadid=491

        en haluakaan väittää,etteikö väärin perustein tehtyjä huostaanottoja olisi tehty/tultaisi tekemään.
        paljon tälläkin palstalla on just espoo mainittuna.. onkohan siellä sitten muutama "virkaintoinen" töissä vai mistäköhän moiset tapaukset johtuvat.

        senkin myönnän,ettei kaikilla lastensuojelun työntekijöillä taida kaikki lakipykälät,oikeudet ja velvollisuudet olla ihan hanskassa (myös oma sossuni)ja yhdelle ihmiselle on kasattu liian monta perhettä,ainakin meidän kunnassa.oma sossuni myöntänyt,että on kaatumassa työtaakan alle,mitään ei tunnu ehtivän kunnolla,kaikkia "tapauksia" vain vähän sorkkimaan ja asioita selvittelemään.

        mutta noin pääsääntöisesti,kyllä huostaanotot ovat aiheellisia (myös omani),on pitkälti täälläkin valittajista varmaan kyse siitä,missä vaiheessa suru-eroprosessia ko. ihminen on.
        shokkivaihe-lamaantuminen-viha/katkeruus-suru-hyväksyntä-"elämän uudelleen aloittaminen" ja itsensä hoitaminen.
        en tiedä tarkkoja vaiheita,mutta eikös ne jotakuinkin noin mene.
        mulla on tosiaan se vuosi nyt kulunut,ja vasta nyt pystyn viikonlopun jälkeen eroamaan taas lapsesta ilman että lähden suoraapäätä juomaan,ja alan hyväksyä asiaa sekä miettimään jo tulevaisuuttakin,miten hoitaa itseään ym.


    • Anonyymi

      Tuu hakee mun siijotus paikale joo pitää siijotaa Arttua

    • Anonyymi

      En satanaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa mee sinä helevettin en vittu kuuntele

    • Anonyymi

      En VITTU KUUNTELE

    • Anonyymi

      En vittu kuuntele

    • Anonyymi

      En kuuntele satanaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa en vittu kuuntele

    • Anonyymi

      En vittu kuuntele

    • Anonyymi

      En vittu kuuntele

    • Anonyymi

      En vittu kuuntele satanaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe