dysfasia sairaus? mielestäni ei

marjoli

anoppini oli minun äidilleni sanonut että poikieni sairaudet johtuu minusta. Ei heidän suvussa ole mitään ongelmia ollut. Ja tottahan se on että johtuu minusta, meidän suvussa puheenoppimisen vaikeuksia on, mutta kelläkään ei ole niin vaikeita kuin pojillani (mukana monia muitakin dysfasia lapselle ominaisia ongelmia).

MUTTA se mikä korpii on se että mielestäni pojat EIVÄT OLE sairaita. Ei heillä ole mitään sairautta. kuten ei kehitysvammaiset ole sairaita. Sairaus on keuhkomuume, flunssa, syöpä ym... näin minä asian miellän.

poikani ovat erityislapsia, mutteivat sairaita!!

miten muut vanhemmat käsittäävät asian?

15

4387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - LL -

      Dysfasialla tarkoitetaan erilaisia lasten kielenkehityksen erityisvaikeuksia tai häiriöitä, jotka eivät johdu muusta sairaudesta tai vammasta ja jotka ilmenevät puheen tuottamisessa ja/tai ymmärtämisessä.

      Dysfasia ilmenee eri yksilöillä eri tavoin. Tyypillisiä puutteita ovat mm. ikätasoon nähden suppea sana- ja käsitevarasto, virheelliset sanahahmot, huomattavan epäselvä puhe, yksinkertaiset lauseet ja sanojen löytämisongelmat. Joku lapsi puhuu alussa hyvin vähän tai ei ehkä ollenkaan. Joku lapsi saattaa puhua omaa kieltään. Joillakin lapsilla ei ole juurikaan ongelmia puheen tuottamisessa vaan vaikeudet ovat ymmärtämisen puolella. Usein kielen vaikeuksiin liittyy myös muita erityispiirteitä, esim. ylivilkkautta, tarkkaavaisuuden häiriöitä, hahmotushäiriöitä, motorista kömpelyyttä ja/tai keskittymisvaikeuksia. Ulkoiset ärsykkeet voivat häiritä ja kommunikaatio-ongelmat vaikeuttavat sosioemotionaalista kehitystä. Kouluiässä lukemaan ja kirjoittamaan opettelu saattaa olla työlästä.

      Dysfasia diagnosoidaan ns. poissulkemisen menetelmällä: lasta tutkitaan monelta eri kannalta ja suljetaan aina pois mahdollisia muita syitä, kunnes jäljelle jää erityinen kielen ja/tai puheen häiriö (dysfasia). Dysfasia voidaan diagnosoida lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi. Lievästi dysfaattinen lapsi selviää arkipäivän puhetilanteesta melko hyvin, kun taas vaikeasti dysfaattinen lapsi voi olla jopa täysin puhumaton eikä ymmärrä kuin selkeitä muutaman sanan yksinkertaisia lauseita. Diagnoosit saattavat muuttua iän ja kehityksen myötä: esim. dysfasian vaikeusaste saattaa muuttua, diagnoosi voi muuttua dysfasiasta joksikin muuksi. Eri lääkärit eri paikkakunnilla saattavat tehdä erilaisia diagnooseja ja käyttää erilaisia nimityksiä.

      Täsmällistä syytä dysfasiaan ei tiedetä. Oletuksena on, että se johtuu raskauden, synnytyksen tai imeväisiän aikana aiheutuneesta keskushermoston vauriosta tai toimintahäiriöstä – usein myös perinnöllisillä taipumuksilla on merkitystä.

    • anoppia

      ainahan niitä on tuomitsijoita ja arvostelijoita.
      Omalla pojalla todettiin keskivaikea dysfasia, nyt poika on menossa ylä-asteelle ja hyvin on pärjännyt normaaliluokassa. Tosin diagnoosikin muuttui 6-vuotiaana dyspraksiaksi. Vuoden hän oli pienenä päiväkodissa erityisryhmässä, mutta muuten on pärjännyt normaali päiväkotiryhmissä ja koululuokassa.
      Dysfasia ei todellakaan ole sairaus mutta ota kaikki apu,kuntoutukset yms. vastaan mitä tarjotaan, ei niistä haittaakaan ole. Poikamme on aivan tavallinen 13-vuotias,kaikkea muuta kuin sairas,ja pienet kirjoitusvaikeudet,joita saattaa olla vieläkin,eivät haittaa elämää eivätkä todellakaan näy päälle päin.Ja sitäpaitsi, dysfaattisilla lapsilla voi olla monia muita osa-alueita jotka ovat paremmin kehittyneet kuin ns. normaaleilla lapsilla.

    • äitee +4

      jos ei ole terve tai normaali niin on sairas? Jos käyttäytyy erilailla on sairas.. Sairaus on hyvä selitys ja yleisnimi monelle asialle..

      Vasta vähän aikaa on ajateltu niin että kehitysvammainen ei ole sairas ellei ole sairas kuten muutkin. Monasti vieläkin sanotaan vaikeavammaisista "ovat niin kovin sairaita". Tätähän edelsi vaihe jossa kehitysvammaisuudens yy ei ollut sairaus, mutta lisäsairauksina lueteltiin sitten cp, epilepsia yms. Nyt käytetään ilmaisuna että ihmisellä on kehitysvamman lisäksi joitakin lisävammoja kuten cp ja epi ja jopa joissakin tapauksissa on kääntynyt niin että kehitysvamma ei ole edes se ensisijainen vamma vaan se onkin joku muu. Vammojen vaikutus ihmisen elämään vaikuttaa niiden järjestykseen..

      Anopille kannattaa asiasta jutella nin että ymmärtää munaavansa itsensä sanomalla lapsianne sairaiksi vaikka he ovat vammaisia ja todelal sairaita vain kun muutkin. Erityislapsi on kaunis sana ja paljon positiivisempi kuin vammainen, mutta jotkut kritisoivat senkin käyttöä jo aika paljon, sillä eikö kaikki lapset ole erityisiä? Sillä myös ehkä johdetaan ajatus harhaan sillä vamma kertoo että jokin ei ole kuin tavallisesti, mutta se että joku on erityisesti ei anna samaa kuvaa.. Kielenkäyttö muuttuu ja mukautuu ajan kanssa!

      Naiselle kannattaa nataa luettavaksi jokin todelal hyvä opaskirjanen dysfasiasta ja niitä on ihan hyvin saatavilla. Onhan sekin totta että vaikka vamma ei periydy niin on selvästi sukuja joissa erilaisia ja tietynlaisiakin oppimisvaikeuksia on olemassa enemmän. Siinä sitten asiatuntijat tahollaan painottavat perimän ja ympäristön vaikutusta asioihin. Onnellisia ovat ne joiden kohdalla tarvitaan vika molemmilla vanhemmilla jotta se lapselle tulee niin ei ole syyllisistä epäselvää? Tuskin..

      Syyllistäminen on tapa käsitellä suruaan. Se on myös tapa korostaa omaa täydellisyyttään ja ottaa hajurakoa erilaisuuteen, viallisuuteen. Kuka se kissan hännän nostaa ellei kissa itse? Ilmeisesti hän pelkää että häntäkin aletaan pitää jollain tapaa viallisena kun on tuollaisia lapsenlapsia? Todella fiksu asenne ja kertoo todella enemmän mummosta ja hänen maailmastaan kuin yhtään mikään muu! Yleissivistyskään ei takaa asennevammaisuuden puutetta vaan taitaa olla päinvastoin? Tai ainakin oletettu yleissivistys..

      Anoppi on lastesi mummo ja miehesi äiti ja tuollainen käytös varmaan loukkaa teistä kaikkia omalla tavallaan. Toista vaan ei voi pakottaa ellei halu tule itsestä käsin. Ja kieltämättä aikamoinen potti kaksi vammaista lasta on kelle vaan, vaikka teillä se on kotona varmaan tavallaan normaalia kun ei ole mihin sitä perhe-elämää verrata kokemuksena? Tsemppiä siis jatkoon ja toivotaan että asioihin tulee parannusta vielä sillä mummohan se menettää eniten itse!!

      • marjoli

        jos anoppi mulle jotain sanoisi niin, loukkaantuisin todenteolla. Asiat oli sanonut humalassa äidilleni. loukkaantunut olen edelleen. oikeesti ärsyttää kun äiti pitää sanoa tollaiset asiat mulle!! ja äiti ei ymmärrä että se voi satuttaa mua. Kuten se että anopin mies oli valittanut äidilleni että lapseni on kauhukakaroita. joo, he ovat villeinpiä kuin ikätoverit, eivätkä ole 4 v tasolla. Lapseni ovat siis kaksoset. Ei pahemmin ole haluja käydä heillä. En olekaan käynyt pariin kuukauteen, jos pyytäävät niin silloin mennään. Mutta ei pyydetä enää katsomaan lapsia esim leffan ajaksi enää.


      • Tupla-emo -98
        marjoli kirjoitti:

        jos anoppi mulle jotain sanoisi niin, loukkaantuisin todenteolla. Asiat oli sanonut humalassa äidilleni. loukkaantunut olen edelleen. oikeesti ärsyttää kun äiti pitää sanoa tollaiset asiat mulle!! ja äiti ei ymmärrä että se voi satuttaa mua. Kuten se että anopin mies oli valittanut äidilleni että lapseni on kauhukakaroita. joo, he ovat villeinpiä kuin ikätoverit, eivätkä ole 4 v tasolla. Lapseni ovat siis kaksoset. Ei pahemmin ole haluja käydä heillä. En olekaan käynyt pariin kuukauteen, jos pyytäävät niin silloin mennään. Mutta ei pyydetä enää katsomaan lapsia esim leffan ajaksi enää.

        Tulin vasta nyt kattoon tätä saittia. Mitä sukupuolta tuplasi ovat ja mikä on dysfasian aste heillä? Tukitoimet ja terapiat? Koska saitte diagnoosit ja mistä sairaanhoitopiiristä?
        KAUHUKAKAROITA!! Kielihäiriö tuo mukanaan käytöshäiriön sehän on selvä; jos ei tuo ymmärrä mitä mä sanon ja jos mä en ymmärrä mitä tuo sanoo niin turpaan vaan!! Oman lapseni dysfasia on aukaissut mun silmiä erilaisille käyttäytymisien lieve-ilmiöille. Mitä ei ymmärrä niin sitä turpaan vaan; oma lapseni ei ymmärrä normaalien puhetta, joten sitä turpaan ja normaalit lapset ei ymmärrä lapseni puhetta ja he vetävät turpaan! Vanhemmat eivät ymmärrä ja isovanhemmat eivät ymmärrä ja kun kukaan ei ymmärrä niin kaikki vetää kaikkia turpaan!! Eikä kellään oo kivaa! Asioista pitäisi aikuisten kesken pystyä puhumaan ja selkeyttämään tilannetta ettei olisi ja tulisi näitä sukuriitoja sen sijaan että voitaisiin auttaa sitä ja niitä lapsia jotka apua tarvitsisivat dysfasian takia.


      • marjoli
        Tupla-emo -98 kirjoitti:

        Tulin vasta nyt kattoon tätä saittia. Mitä sukupuolta tuplasi ovat ja mikä on dysfasian aste heillä? Tukitoimet ja terapiat? Koska saitte diagnoosit ja mistä sairaanhoitopiiristä?
        KAUHUKAKAROITA!! Kielihäiriö tuo mukanaan käytöshäiriön sehän on selvä; jos ei tuo ymmärrä mitä mä sanon ja jos mä en ymmärrä mitä tuo sanoo niin turpaan vaan!! Oman lapseni dysfasia on aukaissut mun silmiä erilaisille käyttäytymisien lieve-ilmiöille. Mitä ei ymmärrä niin sitä turpaan vaan; oma lapseni ei ymmärrä normaalien puhetta, joten sitä turpaan ja normaalit lapset ei ymmärrä lapseni puhetta ja he vetävät turpaan! Vanhemmat eivät ymmärrä ja isovanhemmat eivät ymmärrä ja kun kukaan ei ymmärrä niin kaikki vetää kaikkia turpaan!! Eikä kellään oo kivaa! Asioista pitäisi aikuisten kesken pystyä puhumaan ja selkeyttämään tilannetta ettei olisi ja tulisi näitä sukuriitoja sen sijaan että voitaisiin auttaa sitä ja niitä lapsia jotka apua tarvitsisivat dysfasian takia.

        lapseni ovat poikia. Dysfasian aste on hämärän peitossa, saadaan siitä selvyys keväällä. huomenna alkaa 3-5 kerran toimintaterapia käynnit, hän tekee oman arvion molemmista lapsista. Joskus alkuvuona (vuoden jonot!!!!) alkaa puheterapiassa käynnit. Ensiviikolla aloittaavat päiväkodissa (ennen 2kk ryhmiksessä ja sitä ennen perhepäivähoitajalla) hoidossa olon. Ovat siellä kumpainenkin 2 lapsen paikalla. keväällä on sitten osastojakso ja silloin diagnoosit varmistetaan.

        minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla pojat ovat 4v6kk.


      • jojo/marjoli
        Tupla-emo -98 kirjoitti:

        Tulin vasta nyt kattoon tätä saittia. Mitä sukupuolta tuplasi ovat ja mikä on dysfasian aste heillä? Tukitoimet ja terapiat? Koska saitte diagnoosit ja mistä sairaanhoitopiiristä?
        KAUHUKAKAROITA!! Kielihäiriö tuo mukanaan käytöshäiriön sehän on selvä; jos ei tuo ymmärrä mitä mä sanon ja jos mä en ymmärrä mitä tuo sanoo niin turpaan vaan!! Oman lapseni dysfasia on aukaissut mun silmiä erilaisille käyttäytymisien lieve-ilmiöille. Mitä ei ymmärrä niin sitä turpaan vaan; oma lapseni ei ymmärrä normaalien puhetta, joten sitä turpaan ja normaalit lapset ei ymmärrä lapseni puhetta ja he vetävät turpaan! Vanhemmat eivät ymmärrä ja isovanhemmat eivät ymmärrä ja kun kukaan ei ymmärrä niin kaikki vetää kaikkia turpaan!! Eikä kellään oo kivaa! Asioista pitäisi aikuisten kesken pystyä puhumaan ja selkeyttämään tilannetta ettei olisi ja tulisi näitä sukuriitoja sen sijaan että voitaisiin auttaa sitä ja niitä lapsia jotka apua tarvitsisivat dysfasian takia.

        olet näköjään vastannut mulle kahteen viestiin, toiseen kaksostenvanhemmat osiossa. Vai onko jollain sama nimimerkki kuin sulla... mutta joo. Toiseen keskusteluun laitoin s.postiosoitteeni, vastaile sinne! Eli minulla oli keväällä jojo niminmerkki, myt marjoli olen.


      • tupla-emo -98
        marjoli kirjoitti:

        lapseni ovat poikia. Dysfasian aste on hämärän peitossa, saadaan siitä selvyys keväällä. huomenna alkaa 3-5 kerran toimintaterapia käynnit, hän tekee oman arvion molemmista lapsista. Joskus alkuvuona (vuoden jonot!!!!) alkaa puheterapiassa käynnit. Ensiviikolla aloittaavat päiväkodissa (ennen 2kk ryhmiksessä ja sitä ennen perhepäivähoitajalla) hoidossa olon. Ovat siellä kumpainenkin 2 lapsen paikalla. keväällä on sitten osastojakso ja silloin diagnoosit varmistetaan.

        minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla pojat ovat 4v6kk.

        Poikani, joka on vaikeasti dysfaattinen, täyttää syyskuun lopulla 8-vuotta. Hänellä on kaksois-sisar, joka on ns.normaali kakkosluokkaa aloittava neiti.
        Käy katsomassa:www.tukilinja.net
        klikkaa kuvan alta "lue lisää tukilinjasta 3-4/2006"
        ja klikkaa sieltä "yhden SVT ry:n tukikohteen esittely" sekä lue se artikkeli.
        Se juttu on tehty meidän perheestä ja tukitoimista joita meillä on.
        Kommentoi ja kysy miten voisin auttaa teidän perhettä, sillä olen kulkenut kivisen tien poikani hyvinvointia auttaakseni.
        Artikkelissa olevan nimeni perusteella voit kysyä numerotiedustelusta puhelinnumeroani, jos haluaisit vaikk soitella ja jutella!! Olen vapaasti käytettävissä, sillä haluan auttaa muita "dysfasian kourissa taistelevia" niillä tiedoilla mitä minulla on, sillä itse olin tosi yksin silloin aikanaan!


      • tupla-emo -98
        jojo/marjoli kirjoitti:

        olet näköjään vastannut mulle kahteen viestiin, toiseen kaksostenvanhemmat osiossa. Vai onko jollain sama nimimerkki kuin sulla... mutta joo. Toiseen keskusteluun laitoin s.postiosoitteeni, vastaile sinne! Eli minulla oli keväällä jojo niminmerkki, myt marjoli olen.

        vastasin edelliseen viestiisi, ennenkuin luin tätä. No toivottavasti saat viestin tätäkin kautta, sillä en enää "kaksosvanhemmat osiosta" muka löytänyt nimimerkkiäsi (mie oon niin tumpelo tään nykyteknolokian kanssa).
        Minun tyttäreni aloittaa tänä aamuna toisen kouluvuotensa ja mie en ossaa nukkua, ko mammaa niin jännittää se aamullinen. sen tähen mie kukun ja surffailen netissä!!!
        Toivottavasti välillemme syntyy antoisa suhde liittyen dysfaattisiin jälkeläisiin!


    • blondi-72hki

      minun vanhimman sisareni poika on dysfaatikko ja nyt 20v pärjää omillaan omassa asunnossa.
      Tosin hänellä on valvoja joka hoitaa raha-asiat ja puhe on hieman huonoa mutta poika on kyllä todella mukava ja fiksu ihminen.
      Ei missään nimessä epänormaali eikä sairas mieleltään!
      Meidänkään suvussa ei muilla ole minkäänlaista kehitysvammaa mutta ei kukaan ole silti sitä mieltä että dysfasia johtuisi kummastakaan vanhemmasta!!
      Tsemppiä teille!

      • zarppanen

        Voi kuules Marjoli!
        Sulla on vaan todella pönttö anoppi! "Ei vaan MEIDÄN suvussa koskaan ole ollut mitään tuollaista..." - voi jessus sentään! Laita kuule tollaset torvet omaan arvoonsa. :-)
        Itselläni on muuten dysfaatikko poika, 3 v, ja ymmärrän kyllä, että välillä se asia harmittaa ja stressaa, mutta muista, että asiat voisivat olla paljon huonomminkin! Ihana muksu kumminkin, eikös vaan? ;-)


    • JaNjoo

      Mun lapsen ongelmat alkoi dysfasiana ja päättyi tarkkaavaisuushäiriöön. Ei Sairauksia, vaan neurologisia ongelmia. Sinuna kuitenkin ottaisin kritiikin varovasti vastaan.

      Ei sairaus, mutta iän myötä ongelma

    • ch4nanhtr

      Olen itse törmännyt vastaavaan "käsitykseen",mutta adhd:n kanssa.Poikamme molemmat isovanhemmat odottavat että hän paranee adhd:sta...no siinähän odottavat maailman tappiin asti! ;o)

    • kipakka70

      Tyttärelläni todettiin hyvin vaikea kehitysviivästymä ja dysfasia nyt 14v.Olin aivan paniikissa kun kuulin tutkimuksen tulokset. lapseni on masentunut ja nyt lääkityksellä....
      toki syyllistän itseäni mutta sairaus tämä ei ole, niinkuin sanoit erityistarpeita vaativa lapsi jolle on tärkeää että vanhemmat pitävät huolta ja tukevat lapsen tulevaisuutta.Itselläni tämä prosessi vasta alkaa, mutta olen valmis tekemään mitä vaan että lapseni kasvaa ja jokseenkin vahvan taustan selvitä ja toki hänen tuleva avustajansa on myös tuleva tärkeä tekijä.
      T. kipakka

    • Jaahasssm

      Ensinnäkin dysfasialapset eivät ole vammaisia. Tärkeintä on ettette leimaa häntä vammaiseksi. Myös on tärkeää se että antaa lapsen ymmärtää että hänestä voi tulla mitä tahansa. Jos hän uskoo siihen että hänestä voi tulla mitä tahansa niin hänestä tulee myös se. Myös olisi hyvä muistaa että jotkut d.lapset voivat olla todella lahjakkaita motoriikassa ja siten liikunnassa. Eli kaikki kauhutekstit eivät päde kaikkiin lapsiin. Myös on hyvä muistaa että erityiskoulutuksella nämä ns. piirteet lievenee melkein näkymättömiksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe