nilkan vaikeat murtumat pitkäkestoisia?!

Kride75

Elän kipeän nilkan kanssa, meni viime vappuna moottoripyöräonnettomuudessa. Nilkan veneluu meni sijoiltaan nilkan jäädessä painavan pyörän alle. Nilkka leikattiin Jorvissa ja jalka 6vk kipsissa, pariin kertaan vaihdettiin kipsiä kun painoi. Nyt nilkassa edelleen pirstaleista murtumaa eli ei ole kunnolla luutunut, ortopedi on sitä mieltä että syyskuuksi pyritään töihin. Hieman hirvittää.. en haluaisi mennä töihin kipeällä nilkalla tai keppien kanssa. Edelleen keppien varassa astelen, tosin hieman painoa voin jo varata. K-piikit pitäisi saada pois nilkasta melko piankin,(elokuun aikana)koskeekohan noiden piikkien poisto, kellään kokemuksia? Lääkärin mukaan on mahdollista että nilkkaa voi joutua vielä luuduttamaankin, mutta vasta kun jalan lihakset ovat hieman vahvistuneet. Onko tuosta luudutuksesta kellään kokemusta, siis nivelen luudutuksesta? Voiko jalalla kävellä normaalisti luudutuksen jälkeen ja kuinka pitkä kipsaus tiedossa, entä sairasloma? Kaikenlaisia kokemuksia nilkan alueen murtumista otetaan vastaan.... =) Itselläni tämä vamma erittäin harvinainen, ns. suurienerginen vamma eli paljon hajosi jalasta yhdellä kertaa veneluun sijoiltaanmenon myötä. Ensi arviot jalasta olivat, etten kävele välttämättä enää koskaan, nyt kuitenkin olen nykyiseltä ortopediltani saanut arvion että kävely on todennäköistä.. saa vaan nähdä että miten?

17

14515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      täytyy heti sanoa etten ole mikään asiantuntija, mutta yhellä kaverilla oli samantyyppinen vamma.
      nilkan luut hajos todella pahasti, oli turvoksissa kauan eikä kävely meinannut onnistua.
      lääkärit olis halunnu luuduttaa, mutta kaveri ei halunnut. nyt kävelee normaalisti, kesti tosin 2 vuotta ennenkuin tuli nilkka "kuntoon" siis ei entisellään ole mut pärjää kuitenkin ilman luudutusta.

      • kride75

        Kiitos vastauksestasi... tuo hieman lohduttaa että edes jossain vaiheessa jalalla kävelen, vaikka kestäisikin pitkään. Olen yrittänyt hieman astua jalalla ja voin sanoa, että on hyvin tuskallista juuri siitä kohtaa mikä ei ole luutunut. Miksi kaverisi ei suostunut luudutukseen, mitä haittaa siitä on? Lääkäri ei kertonut mitään negatiivisesta tämän nivelen luudutuksesta joka itselläni on pirstaleinen. Onneksi kuitenkin tuo veneluu on jokseenkin luutunut itselläni, mutta turvotus ja kipu vaivaavat edelleen. Oon aika väsy jo tähän jatkuvaan keppien kanssa tallustamiseen, mutta minkäs teen... pakko vaan yrittää jaksaa eteenpäin ja ajatella positiivisesti. Oliko muuten kaverisi tuon koko 2v sairaslomalla vai oliko kuitenkin töissä? Itseäni ei tällä nilkalla työnteko hirveesti innosta, kun tietää ettei pysty täysipainoiseen työntekoon. On mielestäni työnantajaakin kohtaan epäreilua, mutta tässäkin asiassa pitää luottaa asiantuntijoihin eli hoitavaan ortopediin. Vielä kerran kiitoksia vastauksestasi... lisää otetaan vastaan, jos muilla on samantyyppisiä kokemuksia tai jotain muuta asiaan liittyvää.


      • .........
        kride75 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi... tuo hieman lohduttaa että edes jossain vaiheessa jalalla kävelen, vaikka kestäisikin pitkään. Olen yrittänyt hieman astua jalalla ja voin sanoa, että on hyvin tuskallista juuri siitä kohtaa mikä ei ole luutunut. Miksi kaverisi ei suostunut luudutukseen, mitä haittaa siitä on? Lääkäri ei kertonut mitään negatiivisesta tämän nivelen luudutuksesta joka itselläni on pirstaleinen. Onneksi kuitenkin tuo veneluu on jokseenkin luutunut itselläni, mutta turvotus ja kipu vaivaavat edelleen. Oon aika väsy jo tähän jatkuvaan keppien kanssa tallustamiseen, mutta minkäs teen... pakko vaan yrittää jaksaa eteenpäin ja ajatella positiivisesti. Oliko muuten kaverisi tuon koko 2v sairaslomalla vai oliko kuitenkin töissä? Itseäni ei tällä nilkalla työnteko hirveesti innosta, kun tietää ettei pysty täysipainoiseen työntekoon. On mielestäni työnantajaakin kohtaan epäreilua, mutta tässäkin asiassa pitää luottaa asiantuntijoihin eli hoitavaan ortopediin. Vielä kerran kiitoksia vastauksestasi... lisää otetaan vastaan, jos muilla on samantyyppisiä kokemuksia tai jotain muuta asiaan liittyvää.

        itsellä jotai kokemusta keppien kanssa nilkutttamisesta 3,5 kk. Termeistä en tiedä oikein mutta avomurtuma koivessa ja alempana nivel paskana useammasta kohdasta.

        En tiedä mikä toi k-piikki? Voitko kertoa hieman.Pidin vuoden jotai rautoja jalassa vuoden ruuveja ja joku levy joka tuntui kylmällä ilmalla jalassa.Kun luut luutunut niin poistettiin ne osat siis vuoden jälkeen.

        Millaisesta luuduttamisesta kyse?nivel tms.
        Itselle suositeltu sellaista mutta mitäpä koivella tekee mikä ei taivu mihinkään pelkkä puupökkelö ajaa saman asian. Tällä hetkellä olen saanut kortisonia niveleen mikä auttanut asiaa auttaa tietyn ajan.

        Laitteletko lisää juttua jos haluat kommentoida asiasta, lähinnä mitä olen itse kuullut ja lukenut niin kyseessä ollut aina 80v. köpöttimet ja itse kun puolet vielä ikää vähemmän niin ei oikein ole saanut kommentteja muilta suunnilleen samassa tilanteessa olevilta.



        Olen ihan maallikko ja en tiedä noista termeistä paljoakaan mitä nyt tullut vastaan lekurissa.

        Mitä nyt lähinnä tulee mieleen niin pidä huoli että pääset fysikaaliseen hoitoon, kysele asiasta.mene vaikka omilla rahoilla siihen hoitoon sain myöhemmin kuulla että fysikaalinen hoito olisi ollut tärkeä ja menin ensimmäisen kerran vasta 3vk.n kuluttua kipsin poiston jälkeen sinne.....


      • Kride75
        ......... kirjoitti:

        itsellä jotai kokemusta keppien kanssa nilkutttamisesta 3,5 kk. Termeistä en tiedä oikein mutta avomurtuma koivessa ja alempana nivel paskana useammasta kohdasta.

        En tiedä mikä toi k-piikki? Voitko kertoa hieman.Pidin vuoden jotai rautoja jalassa vuoden ruuveja ja joku levy joka tuntui kylmällä ilmalla jalassa.Kun luut luutunut niin poistettiin ne osat siis vuoden jälkeen.

        Millaisesta luuduttamisesta kyse?nivel tms.
        Itselle suositeltu sellaista mutta mitäpä koivella tekee mikä ei taivu mihinkään pelkkä puupökkelö ajaa saman asian. Tällä hetkellä olen saanut kortisonia niveleen mikä auttanut asiaa auttaa tietyn ajan.

        Laitteletko lisää juttua jos haluat kommentoida asiasta, lähinnä mitä olen itse kuullut ja lukenut niin kyseessä ollut aina 80v. köpöttimet ja itse kun puolet vielä ikää vähemmän niin ei oikein ole saanut kommentteja muilta suunnilleen samassa tilanteessa olevilta.



        Olen ihan maallikko ja en tiedä noista termeistä paljoakaan mitä nyt tullut vastaan lekurissa.

        Mitä nyt lähinnä tulee mieleen niin pidä huoli että pääset fysikaaliseen hoitoon, kysele asiasta.mene vaikka omilla rahoilla siihen hoitoon sain myöhemmin kuulla että fysikaalinen hoito olisi ollut tärkeä ja menin ensimmäisen kerran vasta 3vk.n kuluttua kipsin poiston jälkeen sinne.....

        Olen itsekin täysin maallikko näissä lääkäritermeissä ja tuntuupa välillä siltä, että lääkäriltä ei saa tarvittavaa, mieltä rauhoittavaa tietoa omasta tilanteesta.

        Nuo k-piikit, joista kysyit ovat jotain rautapiikkejä, joita on nilkassani viisi kappaletta. Kysyin lääkäriltäni tuosta luudutuksesta ja oli sitä mieltä, että nilkan toiminta ei tuosta kauheasti huonone eli on joku veneluun jatkeena oleva nivel joka on yhä pirstaleinen eikä rtg-kuvissa näytä luutuneen.

        Erityisen oudoksuttavaa on mielestäni se, että kaksi lääkäriä voi olla niin täysin eri mieltä asioista keskenään. Eli Jorvin sairaalalääkäri olisi laittanut minut töihin jo heinäkuun alussa, kun taas ortopedi on määrännyt sairasloman nyt elokuun loppuun. Pakko on sanoa, etten vielä pysty juuri lainkaan varaamaan jalallani ja onnettomuudestani on kuitenkin kulunut jo reilut 3 kuukautta. Myöskään mitään fysikaalista hoitolähetettä en ole saanut, johtuu varmaan noista raudoista tuolla jalassa, kuulemma yksi piikki painaa pahasti johonkin?! Lisäksi kipu on melkoinen kun jalalla yrittää astua, joten ei järin hyvältä toipuminen omalta kohdaltani ainakaan vielä näytä.

        Pahinta omassa vammassani on turvotus, eli kun jalkaa pitää pitkään alaspäin ja yrittää sitä lääkärin ohjeiden mukaan hieman varata niin nilkka ja jalkaterä turpoaa todella paljon. Kyseinen turvotus aiheuttaa myös kipua ja tällöin jalkaa haluaisi pitää mahdollisuuksien mukaan ylöspäin.

        Töihin olisi suuri halu päästä mahdollisimman pian, mutta täytyy myöntää että terveys on viimeisen kuukauden aikana ajanut noiden töiden edelle. Minulla on loistava työpaikka, mutta joudun töissä ja työmatkalla kuitenkin käyttämään jalkaani, ja juuri nyt en pystyisi kuvittelemaankaan että kilpailisin samalla viivalla muiden kanssa työn tehokkuudessa. Mielestäni on moraalisesti väärin työnantajaakin kohtaan mennä puolikuntoisena töihin, enhän ole se sama mies, joka ennen onnettomuutta oli tehokas, tarmokas, energinen, ja omistautunut työlle. Herääkin kysymys, että onko työnantaja edes halukas pitämään tällaista puolikuntoista kaveria työssä...?

        Toivon sinullekin voimia omassa elämässäsi ja laita edelleen lisää kokemuksia omasta tilanteestasi.. olisi myös kiva kuulla kommentteja hyvästä ja osaavasta nilkkakirurgista/ortopedista, jos joku tietää sellaisesta. Polvi ja olkapää-spelialistejahan meiltä löytyy paljon, mutta miten on noiden nilkkaspesialistien kanssa. Netistä en ainakaan järin monta löytänyt...


      • ...70n
        Kride75 kirjoitti:

        Olen itsekin täysin maallikko näissä lääkäritermeissä ja tuntuupa välillä siltä, että lääkäriltä ei saa tarvittavaa, mieltä rauhoittavaa tietoa omasta tilanteesta.

        Nuo k-piikit, joista kysyit ovat jotain rautapiikkejä, joita on nilkassani viisi kappaletta. Kysyin lääkäriltäni tuosta luudutuksesta ja oli sitä mieltä, että nilkan toiminta ei tuosta kauheasti huonone eli on joku veneluun jatkeena oleva nivel joka on yhä pirstaleinen eikä rtg-kuvissa näytä luutuneen.

        Erityisen oudoksuttavaa on mielestäni se, että kaksi lääkäriä voi olla niin täysin eri mieltä asioista keskenään. Eli Jorvin sairaalalääkäri olisi laittanut minut töihin jo heinäkuun alussa, kun taas ortopedi on määrännyt sairasloman nyt elokuun loppuun. Pakko on sanoa, etten vielä pysty juuri lainkaan varaamaan jalallani ja onnettomuudestani on kuitenkin kulunut jo reilut 3 kuukautta. Myöskään mitään fysikaalista hoitolähetettä en ole saanut, johtuu varmaan noista raudoista tuolla jalassa, kuulemma yksi piikki painaa pahasti johonkin?! Lisäksi kipu on melkoinen kun jalalla yrittää astua, joten ei järin hyvältä toipuminen omalta kohdaltani ainakaan vielä näytä.

        Pahinta omassa vammassani on turvotus, eli kun jalkaa pitää pitkään alaspäin ja yrittää sitä lääkärin ohjeiden mukaan hieman varata niin nilkka ja jalkaterä turpoaa todella paljon. Kyseinen turvotus aiheuttaa myös kipua ja tällöin jalkaa haluaisi pitää mahdollisuuksien mukaan ylöspäin.

        Töihin olisi suuri halu päästä mahdollisimman pian, mutta täytyy myöntää että terveys on viimeisen kuukauden aikana ajanut noiden töiden edelle. Minulla on loistava työpaikka, mutta joudun töissä ja työmatkalla kuitenkin käyttämään jalkaani, ja juuri nyt en pystyisi kuvittelemaankaan että kilpailisin samalla viivalla muiden kanssa työn tehokkuudessa. Mielestäni on moraalisesti väärin työnantajaakin kohtaan mennä puolikuntoisena töihin, enhän ole se sama mies, joka ennen onnettomuutta oli tehokas, tarmokas, energinen, ja omistautunut työlle. Herääkin kysymys, että onko työnantaja edes halukas pitämään tällaista puolikuntoista kaveria työssä...?

        Toivon sinullekin voimia omassa elämässäsi ja laita edelleen lisää kokemuksia omasta tilanteestasi.. olisi myös kiva kuulla kommentteja hyvästä ja osaavasta nilkkakirurgista/ortopedista, jos joku tietää sellaisesta. Polvi ja olkapää-spelialistejahan meiltä löytyy paljon, mutta miten on noiden nilkkaspesialistien kanssa. Netistä en ainakaan järin monta löytänyt...

        Nyt tiedänkin nuo rautapiikit. Itselläkin niitä taisi olla kolme kappaletta ja rautalevy joka piti sääriluuta kohdillaan. Rautapiikit tuntuivat ja näkyivätkin kohoumina jalassa ja sivussa oleva tapinpää hankasi kengän kanssa ihon rikki kun oli sellainen kohouma jalassa ja kylmällä ilmalla ottivat kylmyyttä jotenkin jännästi. Ne poistettiin vuoden kuluttua.

        sairaslomaa sain aluksi heti tapahtuman jälkeen 4kk. ja lääkäri sanoi paranemisen vievän vuoden. sairasloman pituus todellisuudessa oli vajaa vuosi.
        Kävelemään opetteleminen oli sitten erikseen oma juttunsa turvotusta ihan kivasti ja vieläkin riittää. Taipumaan nilkasta ei ollut enää kunnolla ja liikerajoitusta. Juoksemaan ja hyppäämään en ole pahemmin viitsinyt. Lihaksistokaan ei palautunut entiselleen ja jäänyt ruipeloksi liikerajotkusen takia.

        Aiemman kuntoilutaustan takiakaan työnteko ei ole mitenkään kivaa, koska jos en pysty kuntoilemaan niin työntekokaaan ei ole mitään mukavaa koska juuri puolikuntoisena ei kykene samaan kuin muut ja se asettaa itsellle liikaa rajoitteita.

        Särkylääkkeitä käytän nykyään päivittäin ja toisinaan varaaminen on mahdotonta painon laskeminen jalalle siis. Mutta sellaista vain toisinaan johtuu rasituksesta, olen tehnyt fyysistä työtä melkein aina.

        Työntekokin onnistuu kunhan vain maltat ja fysiikalinen hoito on tärkeää. Jotain kiinnikkeitä oli muodostunut nilkkaani jotka aiheuttivat liikerajoitusta ja niitä olisi voitu välttää fysikaalisella hoidolla.

        Ortopedeista en tiedä kovinkaan mutta nyt olen ollut reilut kaksi vuotta saman ortopedin (saattaa olla epäasiallisuutta tittelissä) hoidossa ja hän on mielestäni erittän hyvä ja kuullut muualta samaa. Mainostaa täällä kun ei saa niin laitan vain yksityinen lääkäri (terveyskeskuksesta sain lähetteen hänelle alunperin).Olen käynyt myös O....lla kysymässä hoidosta ja sain mielestäni erittäin asiallista kohtelua ja tietoja jatkohoito niin halutessani. luudutus vaikka yksi lysti minulle. ,siellä todennäköisesti.

        Olen kuullut myös että koipi spesialisteja ei ole mitenkään paljon, käsi Yms. enemmän.

        Jos haluat niin laita s.posti johonkin niin voin laittaa niiden lekurien tiedot joita minulla on ja kenellä itse käynyt.


      • Kride75
        ...70n kirjoitti:

        Nyt tiedänkin nuo rautapiikit. Itselläkin niitä taisi olla kolme kappaletta ja rautalevy joka piti sääriluuta kohdillaan. Rautapiikit tuntuivat ja näkyivätkin kohoumina jalassa ja sivussa oleva tapinpää hankasi kengän kanssa ihon rikki kun oli sellainen kohouma jalassa ja kylmällä ilmalla ottivat kylmyyttä jotenkin jännästi. Ne poistettiin vuoden kuluttua.

        sairaslomaa sain aluksi heti tapahtuman jälkeen 4kk. ja lääkäri sanoi paranemisen vievän vuoden. sairasloman pituus todellisuudessa oli vajaa vuosi.
        Kävelemään opetteleminen oli sitten erikseen oma juttunsa turvotusta ihan kivasti ja vieläkin riittää. Taipumaan nilkasta ei ollut enää kunnolla ja liikerajoitusta. Juoksemaan ja hyppäämään en ole pahemmin viitsinyt. Lihaksistokaan ei palautunut entiselleen ja jäänyt ruipeloksi liikerajotkusen takia.

        Aiemman kuntoilutaustan takiakaan työnteko ei ole mitenkään kivaa, koska jos en pysty kuntoilemaan niin työntekokaaan ei ole mitään mukavaa koska juuri puolikuntoisena ei kykene samaan kuin muut ja se asettaa itsellle liikaa rajoitteita.

        Särkylääkkeitä käytän nykyään päivittäin ja toisinaan varaaminen on mahdotonta painon laskeminen jalalle siis. Mutta sellaista vain toisinaan johtuu rasituksesta, olen tehnyt fyysistä työtä melkein aina.

        Työntekokin onnistuu kunhan vain maltat ja fysiikalinen hoito on tärkeää. Jotain kiinnikkeitä oli muodostunut nilkkaani jotka aiheuttivat liikerajoitusta ja niitä olisi voitu välttää fysikaalisella hoidolla.

        Ortopedeista en tiedä kovinkaan mutta nyt olen ollut reilut kaksi vuotta saman ortopedin (saattaa olla epäasiallisuutta tittelissä) hoidossa ja hän on mielestäni erittän hyvä ja kuullut muualta samaa. Mainostaa täällä kun ei saa niin laitan vain yksityinen lääkäri (terveyskeskuksesta sain lähetteen hänelle alunperin).Olen käynyt myös O....lla kysymässä hoidosta ja sain mielestäni erittäin asiallista kohtelua ja tietoja jatkohoito niin halutessani. luudutus vaikka yksi lysti minulle. ,siellä todennäköisesti.

        Olen kuullut myös että koipi spesialisteja ei ole mitenkään paljon, käsi Yms. enemmän.

        Jos haluat niin laita s.posti johonkin niin voin laittaa niiden lekurien tiedot joita minulla on ja kenellä itse käynyt.

        Paljon kiitoksia vastauksestasi... jeesasi paljon. Olen tänään menossa yksityiselle puolelle taas vaihteeksi tarkastuttamaan jalan tilannetta. Kirjoitan tuosta käynnistä ja diagnoosista sitten vaikka tuonnempana... Olisin kyllä erittäin kiitollinen noista mainitsemistasi ortopedeistä kenen luona sä käyt. Tarkoituksenani olisi saada jalka kuntoon mahd. pian ja päästä takaisin työelämään. En sinne kuitenkaan kuten sinäkin mainitsit, kovin suuresti puolikuntoisena takaisin hingu prkle... Tärkeintä mulle on saada jalka ensin toimimaan ja vasta tämän jälkeen miettiä työntekoa uudestaan. Eli tuossa järjestyksessä... kukaan ei ajattele sinua jos et sinä itse! Laita mailia tulemaan privana: [email protected]


    • meigan

      Hei!
      Olipa kiva löytää tämä keskutelu. Auto törmäsi minuun 1.6..Pahaa jälkeä tuli vasempaan jalkaan. Nilkka meni pois paikoiltaan ja murtumia tuli useita. Nivelhaarukka, 2 varvasluuta sekä pohjeluukin murtui. Leikkauksessa asennettin pohjeluuhun levy ja nivelhaarukkaan 2 ruuvia. Varvasluiden alle laitettiin piikit, jotka vedettiin pois 3vk:n jälkeen. Kipsi on edelleen jalassa ja olen saanut siihen viime lääkärikäynnillä varausluvan.3n päivän päästä on taas lääkärikäynti edessä ja kipsi pitäis lähteä, mutta monien pettymyksien jälkeen en pistä toivoani siihen..Nyt jalka tuntuu kuitenkin paremmalta kuin 3vk sitten,vaikka jalkapöytä ja varpaat ovatkin turvoksissa. Varpaat eivät oikein taivu.

      Kuntoutuksesta lääkäri on varovaisesti antanut ymmärtää, että pitkä prosessi on edessä ja ei jalalla välttämättä enää juosta.Tarkoituksena on kuulemma aloittaa samantein fysioterapia.

      Olisi kiva kuulla miten kuntoutus tapahtuu ja kauan noilla kepeillä joutuu kävelemään? Lääkäri antaa sairaslomaa vain kuukauden kerrallaan.

      • kride75

        Olipas pitkä kipsausaika sullakin tai on siis edelleen... meillä on hieman erilaiset vammat, mutta yhden hyvän neuvon rohkenen antaa: Suosittelen ehdottomasti että siirryt julkiselta yksityiselle puolelle. Jos oikein ymmärsin, niin liikennetapaturman uhri olet sinäkin, joten vakuutuksen pitäisi kattaa myös yksityisen puolen kulut. Ero valtava monissa asioissa, julkisella puolella ei aika vaan yksinkertaisesti riitä yksityiskohtaiseen hoitoon. Myös työhönpaluuta hoputetaan vaikka potilas olisi täysin puolikuntoinen. Itse olen saanut sairaslomaa koko ajan vähintään 2kk, viimeisin oli 3kk. On sekä vakuutusyhtiön että potilaan etu, että riittävä hoito tehdään ja mahdollisimman nopeasti. Myös paluu työhön toipilaana ei välttämättä pitkässä juoksussa ole kummankaan etu. Myös hoito yksityisellä puolella on paljon systemaattisempaa ja vastaukset kyselyihin omasta terveydentilasta ovat seikkaperäisempiä. Toivotan paranemista sinulle!


      • 70n
        kride75 kirjoitti:

        Olipas pitkä kipsausaika sullakin tai on siis edelleen... meillä on hieman erilaiset vammat, mutta yhden hyvän neuvon rohkenen antaa: Suosittelen ehdottomasti että siirryt julkiselta yksityiselle puolelle. Jos oikein ymmärsin, niin liikennetapaturman uhri olet sinäkin, joten vakuutuksen pitäisi kattaa myös yksityisen puolen kulut. Ero valtava monissa asioissa, julkisella puolella ei aika vaan yksinkertaisesti riitä yksityiskohtaiseen hoitoon. Myös työhönpaluuta hoputetaan vaikka potilas olisi täysin puolikuntoinen. Itse olen saanut sairaslomaa koko ajan vähintään 2kk, viimeisin oli 3kk. On sekä vakuutusyhtiön että potilaan etu, että riittävä hoito tehdään ja mahdollisimman nopeasti. Myös paluu työhön toipilaana ei välttämättä pitkässä juoksussa ole kummankaan etu. Myös hoito yksityisellä puolella on paljon systemaattisempaa ja vastaukset kyselyihin omasta terveydentilasta ovat seikkaperäisempiä. Toivotan paranemista sinulle!

        kiitos s.postiosoitteestasi laittelen sinulle viestiä, nyt ollut menoja.

        Kiva että muitakin ilmestyy näitä juttuja lukemaan ja kertomaan kokemuksiaan.

        sellainen hassu juttu, silloin kun minulta otettiin sairaalassa kipsi pois, pyysi lääkäri pyysi kävelemään jalalla. Kipeä se oli kovastikin mutta hammasta purren näytin itselleni että kävelen.
        Kyselin häneltä samalla siitä fysikaalisesta ja hän vastasi että vakuutusyhtiöön pitää ottaa yhteyttä, ja sieltä myönnetään sitä jos katsotaan tarpeelliseksi (3kk liikkumatta).

        Ei muuta kuin sairaasta ulos kepukoihin tukeutuen (kengän olin päättänyt laittaa jalkaani ja sen teinkin, heti sairaalassa ja kotia sairaslomaa siinä vaiheessa oli jäljellä 2viikkoa.

        Soitin sinne vakuutusyhtiöön sitten viikon kuluttua ja kysyin asiaa ja sieltä sanottiin että lääkäri tekee nämä fysikaaliseen menot tai siis päättää mitä tehdään. silleen.


      • kride75
        70n kirjoitti:

        kiitos s.postiosoitteestasi laittelen sinulle viestiä, nyt ollut menoja.

        Kiva että muitakin ilmestyy näitä juttuja lukemaan ja kertomaan kokemuksiaan.

        sellainen hassu juttu, silloin kun minulta otettiin sairaalassa kipsi pois, pyysi lääkäri pyysi kävelemään jalalla. Kipeä se oli kovastikin mutta hammasta purren näytin itselleni että kävelen.
        Kyselin häneltä samalla siitä fysikaalisesta ja hän vastasi että vakuutusyhtiöön pitää ottaa yhteyttä, ja sieltä myönnetään sitä jos katsotaan tarpeelliseksi (3kk liikkumatta).

        Ei muuta kuin sairaasta ulos kepukoihin tukeutuen (kengän olin päättänyt laittaa jalkaani ja sen teinkin, heti sairaalassa ja kotia sairaslomaa siinä vaiheessa oli jäljellä 2viikkoa.

        Soitin sinne vakuutusyhtiöön sitten viikon kuluttua ja kysyin asiaa ja sieltä sanottiin että lääkäri tekee nämä fysikaaliseen menot tai siis päättää mitä tehdään. silleen.

        Joo laittele ihmeessä viestiä... kyllä sanoisin, että olet sisukas heppu, kun vielä fyysistä työtä teet ja hetimmiten takaisin töihin palasit. Palkkaisin itse tuollaisen kaverin välittömästi meillekin töihin, kunhan saan ensin koipeni kuntoon. =) No joo, jos kiltti haluaa olla niin sitä saa olla aina. Sen olen tässä elämässä oppinut, ettei kukaan muu kuin sinä itse ajattele sinua ja tämä on kylmä tosiasia. Itse tulen olemaan hyvin tiukka ja tarkka siitä, että tulen saamaan oikeaa, vähintäänkin hyvää ja mieluiten kiitettävää hoitoa. Töihin palaan vasta sitten, kun tiedän pystyväni hoitamaan normaalit työvelvoitteeni kuten ennen. Keppien kanssa en töihin hingu, enkä myöskään kovien särkujen ja turvonneen jalan kanssa.

        Olen jo tässä aiemmissa viesteissäni maininnut suuret erot julkisen ja yksityisen puolen välillä ja pidän tästä väittämästäni kiinni. Minutkin olisi passitettu julkisella puolella yleislääkärin toimesta töihin jo heinäkuun alussa, mutta yksityisellä puolella hoitoon suhtauduttiin ammattimaisen ortopedin pakeilla hieman "kärsivällisemmin" ja sairaslomaa määrättiin nyt marraskuun loppuun. Sain lisäksi yksityiskohtaisen kuntoutussuunnitelman jalalle, jolla on tarkoitus välttää nivelrikko yms. komplikaatiot. Tärkeintä on terveys ja vasta sitten muu!


    • aiemmin

      Itseltäni murtui nilkka pahasti viime vuonna. Ambulanssikuski sanoi, että hän on nähnyt tuonnäköisiä jalkoja amputoitavan. Ensin jalkaan asetettiin rautapiikit, jotka tulivat ihosta ulos. Kun ne poistettiin, huomattiin että jalassa oli tulehdus ja siitäpä vasta soppa syntyi; lopputuloksena jalastani jouduttiin poistamaan sairasta kudosta ja jalkaani tehtiin vaativa plastiikkakirurginen leikkaus, jossa siihen siirrettiin lihas ja ihoa reidestä. Leikkauksesta on nyt noin 8 kk. Itse nilkka on nyt kunnossa eli kävely on normaalia, mutta pitkään tai nopeasti käveltyään huomaa kyllä, ettei se ole entisensä. Myös liikerata on rajoittunut. Olen silti tyytyväinen, olisinhan pahimmassa tapauksessa voinut menettää koko jalkateräni ja nilkkani.

    • Tarjal

      Hei!
      Itse olen ollut moottoripyörä onnettomuudessa vuonna 2003. Muutama päivä sitten olin taas leikauksessa (raudan poistoa ja arpikudoksen poistamista ja yhden ns. reiän korjaamista.
      Kun vuonna 2003 sairaalassa makasin monia viikkoja- olikohan 8-niin minun jalkani tuomio olisi ollut amputaatio..mutta oma jalka minulla on edelleenkin:)OLen tällä hetkellä ammatinvaihoksen takia opiskelemassa eri ammattiin, koska seisoma enkä kävely työtä voi enään tehdä.Kyykkyyn en pääse eikä juokseminen onnistu.Vammasta jäi vakava issiasvamma.Muistan kyllä että k-piikien poisto sattui ja telineen poisto myös.Tällä hetkellä, kun tätä viestiä kirjoittelen on jalkani paketissa:)..mutta kyllä se tästä.

    • neanea

      Minulla murtui nilkka baari illan aikana.. istuin ystäväni kanssa korkealla baarijakkaralla ja molemmat lennettiin selälleen..auts!! hänen paino tuli minun jalan päälle.. sanoin vaan ystävillee että nyt sattu ja pahasti.. olin kuitenkin pystyny kävelemään ravintolasta kotiin.. siinä huomaa miten alkoholi näköjään turruttaa.. seuraavana aamuna jorviin kuvauksiin menin puolen päivän aikaan ja pääsin vasta ilta kahdeksalt kirurgian lääkärille..oli tosi pitkät jonot!!! eiks yleensä katota kiirellinen tarve ensiapupuolella..??? nilkka jouduttiin leikkaamaan ja laittamaan ruuvit..kivut on kamalat.. nilkka murtui kahdesta kohtaa..pelottaa vaan että saanko tätä jalkaa koskaa ennalleen!! ammattini on koko päivä seisoma työ olen myyjä.. nyt joudun pitää kaks viikkoo avokipsii ja painoa en saa varata ollenkaan muruneelle jalalle sit on tikin poisto, vaihdetaan toiseen kipsiin.. olen nyt 7viikkoo sairaslomalla.. tää viikko on tehny tuskaa ku en oo päässy ulos ja alan jo kohta tulla mökkohöperöks.. millanen oon sit kahenviikon pääst..varmaan hypin seinille :D

      • lh

        Nilkkamurtuman vuoksi ensiapuun tullut potilas ei ole kiireellinen. Olisi eri asia jos kyseessä olisi avomurtuma. Ei nilkkaa kuitenkaan leikata heti, eikä se aiheuta minkäänlaista hengenvaaraa. Jos ensiavussa olevat potilaat saisivat itse valita kiireellisyyden niin omasta mielestään kaikki olisivat kiireellisiä ja välittömiä toimenpiteitä vaativia.


    • julia routursi

      miten saa jalan murtumaan?

      • hiekka 77

        Pudotus ei tarvitse olla korkea. Nilkka vaan oikeassa kulmassa ja jotain alle(.Esim puunjuuri) ja oma paino päälle niin saa nilkan murtumaan.


      • daämvoer´53b´+50
        hiekka 77 kirjoitti:

        Pudotus ei tarvitse olla korkea. Nilkka vaan oikeassa kulmassa ja jotain alle(.Esim puunjuuri) ja oma paino päälle niin saa nilkan murtumaan.

        Voi olla elinikäinen.

        "A simple broken ankle turned into an amputated leg."

        http://www.wickedlocal.com/somerville/news/x142923825#axzz20cIjEs6B

        Eli nilkka murtui ja jalka amputoitiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe