kuinka iso remontti syl.putkien tiivisteiden

vaihto on

12litran fvolvo on kyseessä ja moottori on vanhassa hinaajassa,saako ammattimies vaihdettua nuo sylinteriputkien alapäässä olevat o-renkaat päivässä?

entäpä kun koneella on ajettu 16.000h ja öljyä ei kuluta ja käynnistyy hyvin,niin kannattako samalla vaihtaa uudet putket ja männät vai ajanko vanhoilla vielä toisen mokoman?

18

5214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • don kortison

      ammattimies tekee f12 koneremontin päivässä...
      MUTTA,onko öljypohja sellaisessa paikassa,että sen mahtuu irroittamaan ilman,ettei konetta pidä nostaa...muuten on aika talkoot tiedossa...
      vanhoja putkia ei ammattimies suostu laittamaan takaisin,etenkin jos alapään tiivisteet vuotaneet.sen tietää,että uusilla tiivisteillä "hyvä tuppaa tulemaan"...eli uudet putket,männät,kansityö ja suuttimien tarkastus...sen jälkeen huolettomia merimaileja,ellei nokka katkea(tyyppivika),mutta se ei venttiilejä,tahi mäntiä hajoita...
      HIIOHOI ja IN THE NAVY...

      • miksi varten

        miksi pitää öljypohja saada auki jos vaihtaa putket?alhaalla oleviin luukkuihin pääsee käsiksi kyllä,ei niistä ole apua?

        ja se nokkavika,niin onko se vaikea vaihtaa ja milloin on odotettavissa katkeaminen?

        entä paljonko maksaa männät ja putket?

        kyselin vain koska tuntuu tietopääomaa olevan siellä päässä.

        kerro vain kaikki info jonka ko.moottorista tiedät

        kiitos


      • vgvvvoov
        miksi varten kirjoitti:

        miksi pitää öljypohja saada auki jos vaihtaa putket?alhaalla oleviin luukkuihin pääsee käsiksi kyllä,ei niistä ole apua?

        ja se nokkavika,niin onko se vaikea vaihtaa ja milloin on odotettavissa katkeaminen?

        entä paljonko maksaa männät ja putket?

        kyselin vain koska tuntuu tietopääomaa olevan siellä päässä.

        kerro vain kaikki info jonka ko.moottorista tiedät

        kiitos

        no kyllä se putki otetaan männän ja kangen kanssa pois sieltä lohkon reiästä, että siksi täytyy käyttää öljypohja auki. vai miten meinaat männänrenkaita puristaa mäntää putkeen laitettaessa?
        sulla on veneet ja vermeet, muttei minkäänlaista perustietoa moottoreista? no jos on paksu lompsa takataskussa, niin muutahan ei sitten tarvitakkaan...


      • miksi varten kirjoitti:

        miksi pitää öljypohja saada auki jos vaihtaa putket?alhaalla oleviin luukkuihin pääsee käsiksi kyllä,ei niistä ole apua?

        ja se nokkavika,niin onko se vaikea vaihtaa ja milloin on odotettavissa katkeaminen?

        entä paljonko maksaa männät ja putket?

        kyselin vain koska tuntuu tietopääomaa olevan siellä päässä.

        kerro vain kaikki info jonka ko.moottorista tiedät

        kiitos

        Jos putket meinaa vaihtaa niin pitää ottaa männät pois ja silloin pitää ottaa myös öljypohja pois.

        sääntönä voisi sanoa että jos mahdut sinne öljypohjan alle makaamaan niin putket voi silloin saada vaihdettua.
        Se on sitten eri asia kuka kyseisen ammattitaidon omaava asentaja sitä rupee tekemään.

        Monta asiaa jäi tästäkin mainitsematta mutta esimakua tulevaan hommaan.

        Niin kuin tuossa edellä jo mainittiin, jos meinaa putken kumit vaihtaa niin siihen hommaan tehdään paljon muutakin suuttimet, ventiilit, kiertokangen ja kampiakselin "laakerit", vanhat männät mutta uudet renkaat jne.

        käyntitunti määrästä en osaa sanoa mitään mutta jos jäähdytysvesi ei sekoa öljypohjassa olevan öljyn kanssa niin miksi vaihtaa sylinteriputkien O renkaita?

        Jos kone on "Pöydällä", uskoisin että ammattimieheltä menee työhön 2-3 päivää. Hommaa venyttää aina erikoistyöt suuttimet ja kannet lisäksi koneen irti otto ja takaisinlaitto.


      • hohhoijaaaa
        RK-asentaja kirjoitti:

        Jos putket meinaa vaihtaa niin pitää ottaa männät pois ja silloin pitää ottaa myös öljypohja pois.

        sääntönä voisi sanoa että jos mahdut sinne öljypohjan alle makaamaan niin putket voi silloin saada vaihdettua.
        Se on sitten eri asia kuka kyseisen ammattitaidon omaava asentaja sitä rupee tekemään.

        Monta asiaa jäi tästäkin mainitsematta mutta esimakua tulevaan hommaan.

        Niin kuin tuossa edellä jo mainittiin, jos meinaa putken kumit vaihtaa niin siihen hommaan tehdään paljon muutakin suuttimet, ventiilit, kiertokangen ja kampiakselin "laakerit", vanhat männät mutta uudet renkaat jne.

        käyntitunti määrästä en osaa sanoa mitään mutta jos jäähdytysvesi ei sekoa öljypohjassa olevan öljyn kanssa niin miksi vaihtaa sylinteriputkien O renkaita?

        Jos kone on "Pöydällä", uskoisin että ammattimieheltä menee työhön 2-3 päivää. Hommaa venyttää aina erikoistyöt suuttimet ja kannet lisäksi koneen irti otto ja takaisinlaitto.

        eikö todellakaan saa puristettua männänrenkaita "huulille"kun laittaa uuden putken ja männät.kyseisessä koneessahan kaikki pytyt ja kannet on erikseen,eikö viereisestä vapaasta saa autettua renkaat putkeen sisään?

        jos tosiaan pitää öljypoja avata,niin sitten menee veneessä todella suureksi remppa.jos kone on toiminut ilman vuotoja jo noin vuodesta-80 eli 25 vuotta,niin luuletko että ne o-renkaat enää edes alkaa vuotamaan?


      • hohhoijaaaa kirjoitti:

        eikö todellakaan saa puristettua männänrenkaita "huulille"kun laittaa uuden putken ja männät.kyseisessä koneessahan kaikki pytyt ja kannet on erikseen,eikö viereisestä vapaasta saa autettua renkaat putkeen sisään?

        jos tosiaan pitää öljypoja avata,niin sitten menee veneessä todella suureksi remppa.jos kone on toiminut ilman vuotoja jo noin vuodesta-80 eli 25 vuotta,niin luuletko että ne o-renkaat enää edes alkaa vuotamaan?

        Ne putket joutuu vetään lohkosta ulosvetäjällä ylös.

        Kaikki O rengas urat pitää puhdistaa.

        Sylinteriputket on lohkon yläpuolella tietyn kymmenyksen, lohkon kansipinnan olaketta voi joutua "sorvaamaan" ja laittamaan säätörenkaita jotta putken yläpinta on sen tietyn kymmenyksen lohkon yläpuolella. Putkea voi joutua sovittamaan useemmankin kerran.

        Suosittelen seuraavaa toimen pidettä.
        Sovi homma osaavan asentajan/korjaamon kanssa täys korjaamisesta sillain että itse otat koneen irti ja viet sen hänelle/korjaamoon.
        Tämän jälkeen sinulla on "uusi" kone, kaikki tarkistettu/korjattu, ja takuu saadulle työlle.

        Kieltämättä se kyllä maksaakin.


      • tietysti
        RK-asentaja kirjoitti:

        Ne putket joutuu vetään lohkosta ulosvetäjällä ylös.

        Kaikki O rengas urat pitää puhdistaa.

        Sylinteriputket on lohkon yläpuolella tietyn kymmenyksen, lohkon kansipinnan olaketta voi joutua "sorvaamaan" ja laittamaan säätörenkaita jotta putken yläpinta on sen tietyn kymmenyksen lohkon yläpuolella. Putkea voi joutua sovittamaan useemmankin kerran.

        Suosittelen seuraavaa toimen pidettä.
        Sovi homma osaavan asentajan/korjaamon kanssa täys korjaamisesta sillain että itse otat koneen irti ja viet sen hänelle/korjaamoon.
        Tämän jälkeen sinulla on "uusi" kone, kaikki tarkistettu/korjattu, ja takuu saadulle työlle.

        Kieltämättä se kyllä maksaakin.

        samalla tuleekin sitten myös laitta kannet korjaukseen,kun kerran auki ottaa.

        mitä luulet,onko tämmöinen volvon valurautalohko vielä pitkäikäinen,kun on jossain välissä ollut merivesi vuodenverran lauduttimen rikoontumisesta johtuen,tosin sinkit olivat toimineet tänä aikana,olivat menneet loppuun.

        mitäs veikkaat saako tommoosen peruskonerempa teetettyä 6000eurolla,jos itse koneen irrottaa?kun ainakin männät ja uudet putket maksaa 2000euroa


      • vaihtokonetta
        tietysti kirjoitti:

        samalla tuleekin sitten myös laitta kannet korjaukseen,kun kerran auki ottaa.

        mitä luulet,onko tämmöinen volvon valurautalohko vielä pitkäikäinen,kun on jossain välissä ollut merivesi vuodenverran lauduttimen rikoontumisesta johtuen,tosin sinkit olivat toimineet tänä aikana,olivat menneet loppuun.

        mitäs veikkaat saako tommoosen peruskonerempa teetettyä 6000eurolla,jos itse koneen irrottaa?kun ainakin männät ja uudet putket maksaa 2000euroa

        jos moottorisi on volvo-penta,siis alunperin
        tehty merimoottoriksi.Jos taas meinaat korjauttaa
        ,kantis valita paja joka osaa homman!Aikapaljon
        kyllä korjaa tuolla 6000 eurolla.Aika yksinker-
        tainen kone loppujen lopuksi.Tiivistys jutut
        tärkeitä.Kansien kunnostus,turbon,laturin,startin
        voi hoitaa jälkeenpäin,ei heti tarvis.


      • kysymys.
        vaihtokonetta kirjoitti:

        jos moottorisi on volvo-penta,siis alunperin
        tehty merimoottoriksi.Jos taas meinaat korjauttaa
        ,kantis valita paja joka osaa homman!Aikapaljon
        kyllä korjaa tuolla 6000 eurolla.Aika yksinker-
        tainen kone loppujen lopuksi.Tiivistys jutut
        tärkeitä.Kansien kunnostus,turbon,laturin,startin
        voi hoitaa jälkeenpäin,ei heti tarvis.

        Mistä tiedät?


      • kiitoss
        RK-asentaja kirjoitti:

        Ne putket joutuu vetään lohkosta ulosvetäjällä ylös.

        Kaikki O rengas urat pitää puhdistaa.

        Sylinteriputket on lohkon yläpuolella tietyn kymmenyksen, lohkon kansipinnan olaketta voi joutua "sorvaamaan" ja laittamaan säätörenkaita jotta putken yläpinta on sen tietyn kymmenyksen lohkon yläpuolella. Putkea voi joutua sovittamaan useemmankin kerran.

        Suosittelen seuraavaa toimen pidettä.
        Sovi homma osaavan asentajan/korjaamon kanssa täys korjaamisesta sillain että itse otat koneen irti ja viet sen hänelle/korjaamoon.
        Tämän jälkeen sinulla on "uusi" kone, kaikki tarkistettu/korjattu, ja takuu saadulle työlle.

        Kieltämättä se kyllä maksaakin.

        kun kerran tunnut tietävän paljon ko.asiasta niin vaivaan sinua vielä muutamalla lisäkyssärillä.

        -jos tekee täydellisen rempan,eli putket,männät,laakerit,niin voiko olettaa että moottori kestää samoin kuin uusi kaupasta tuotu vastaava(vaikkei enää ko.konetta saakaan)?

        -kun nyt on tunteja 16.ooo ja koneessa ei ole väljyydestä tietoakaan,ei öljynkulutusta ja käynnistyy hyvin,niin mahtaako hyvin huoltaen kestää vielä toisen mokoman ilman remppaa käytössä jossa max.kirrokset on noin 1300r/min

        -paljonko muuten ko.kone mahtaa painaa

        -kun o-renkaat on kestäneet tähän asti 25v niin luuletko että kestävät "loppuun"asti vai tuleeko ko.remppa etteen juuri o-renkaiden vuodon takia pian?


      • kiitoss kirjoitti:

        kun kerran tunnut tietävän paljon ko.asiasta niin vaivaan sinua vielä muutamalla lisäkyssärillä.

        -jos tekee täydellisen rempan,eli putket,männät,laakerit,niin voiko olettaa että moottori kestää samoin kuin uusi kaupasta tuotu vastaava(vaikkei enää ko.konetta saakaan)?

        -kun nyt on tunteja 16.ooo ja koneessa ei ole väljyydestä tietoakaan,ei öljynkulutusta ja käynnistyy hyvin,niin mahtaako hyvin huoltaen kestää vielä toisen mokoman ilman remppaa käytössä jossa max.kirrokset on noin 1300r/min

        -paljonko muuten ko.kone mahtaa painaa

        -kun o-renkaat on kestäneet tähän asti 25v niin luuletko että kestävät "loppuun"asti vai tuleeko ko.remppa etteen juuri o-renkaiden vuodon takia pian?

        Vene homma on minulle hiukan outoa allaa, erityisesti tuo meriveden vaikutus moottorin ikään, tuon sinkki jutun olen joskus kuullut.

        Itse asiaan.
        Nuo 1300r/min kuorma-auton moottorissa on pelkkää pintakaasua. Joittenkin oppien mukaan 700-800r/min (tyhjäkäynti) kuluttaa moottoria enemmän kuin 1000-1300r/min

        16.000tuntia, sitäkin on vaikea verrata esim pyöräkuormaajiin ja kaivinkoneisiin (ikää mitataan myös käyttötunneissa) koska niiden kierrosluvut nousee huomattavasti korkeammalle ja on hetkellisiä.

        Jos nyt tekee siihen koneeseen täys remontin, niin voisi ajatella että siitä tulisi parempi kuin vanhasta, Miksi? Tämän päivän materiaalit on varmastikkin parempia kuin ne mitä sielä koneen sisällä on.

        Jos se kone on 25v vanha niin sieltä saattaa hajota mitä vain ja milloin vain. tosin en kyllä tiedä paljonko tunteja tuollaiset koneet vene käytössä kestää? Ettei vaan olisi niin päin että vene katoaa päältä pois ja kone vain käydä jytkyttää.

        Vaihtokone on tietysti se helpoin tapa saada sinne uusi kone, mutta miksi vaihtaa jos vanhakin toimii.
        Sinuna kyllä tiedustelisin mistä niitä saa ja mitä maksaa, on sitten helpompi toimia jos jotain isompaa hajoaa.
        Uskosin että sinne saa uudemmankin mallisen koneen kiinni.

        Tärkeintä on nyt varmastikkin se että koneessa on hyvät öljyt ja suodatimet. Myös polttoaine puoli on tärkeää, suodattimet.


      • kyllähän
        RK-asentaja kirjoitti:

        Vene homma on minulle hiukan outoa allaa, erityisesti tuo meriveden vaikutus moottorin ikään, tuon sinkki jutun olen joskus kuullut.

        Itse asiaan.
        Nuo 1300r/min kuorma-auton moottorissa on pelkkää pintakaasua. Joittenkin oppien mukaan 700-800r/min (tyhjäkäynti) kuluttaa moottoria enemmän kuin 1000-1300r/min

        16.000tuntia, sitäkin on vaikea verrata esim pyöräkuormaajiin ja kaivinkoneisiin (ikää mitataan myös käyttötunneissa) koska niiden kierrosluvut nousee huomattavasti korkeammalle ja on hetkellisiä.

        Jos nyt tekee siihen koneeseen täys remontin, niin voisi ajatella että siitä tulisi parempi kuin vanhasta, Miksi? Tämän päivän materiaalit on varmastikkin parempia kuin ne mitä sielä koneen sisällä on.

        Jos se kone on 25v vanha niin sieltä saattaa hajota mitä vain ja milloin vain. tosin en kyllä tiedä paljonko tunteja tuollaiset koneet vene käytössä kestää? Ettei vaan olisi niin päin että vene katoaa päältä pois ja kone vain käydä jytkyttää.

        Vaihtokone on tietysti se helpoin tapa saada sinne uusi kone, mutta miksi vaihtaa jos vanhakin toimii.
        Sinuna kyllä tiedustelisin mistä niitä saa ja mitä maksaa, on sitten helpompi toimia jos jotain isompaa hajoaa.
        Uskosin että sinne saa uudemmankin mallisen koneen kiinni.

        Tärkeintä on nyt varmastikkin se että koneessa on hyvät öljyt ja suodatimet. Myös polttoaine puoli on tärkeää, suodattimet.

        kyllähän se voisi olla viisasta että ostaisi jostain kuorma-auton romusta saman koneen ja peruskorjaisi sen ja jos joskus tulee jotain veneen koneeseen,niin saisi vaihdon suoritettua nopsaan,vain marinointiosat kiinnni ja se on siinä.

        onhan koneessa toki makeavesijäähdytys eli pakkasnesteet sisuksissa,mutta noin vuoden taitoi olla sisällä merivesi kun oli lauhdutin rikki,mutta katsoin hiljattain pakkaspropun reiästä lampulla sylinteriputkea ja ainaan se ei ollut ruosteessa juurikaan lainkaan.

        luulisi että venekäytössä tuollainen kone kestää tosi pitkään,koska ilma on aina puhdasta ja kierrokset ovat sopivan rauhallisia ja tuntikausia mennään tasakaasulla,ja moottoria ei veneessä voi edes vedättää.

        laskin juuri että jos tämä 16.000h olisi ajettu kuorma-autossa noin 70km tuntinopeudella niin mittarissa olisi noin miljoona satatuhatta km,ja kestäähän nuo kuorma-autossakin kai parimilliä ilman korjausta.

        joo,saahan toki uudemman mallisiakin venekoneita,mutta ne maksaa paljon ja onko ne samaa tasoa kestossaan enää kuin ko.ikiliikkuja.ja tämmöistä vanhaa osaa vähän korjatakkin itse ja kierroksiakaan ei ole paljoa.myös pääsee helpolla kun korjaa koneen saatikka laitta eri koneen,tulee akselihommia,linjausta yms.


      • kyllähän kirjoitti:

        kyllähän se voisi olla viisasta että ostaisi jostain kuorma-auton romusta saman koneen ja peruskorjaisi sen ja jos joskus tulee jotain veneen koneeseen,niin saisi vaihdon suoritettua nopsaan,vain marinointiosat kiinnni ja se on siinä.

        onhan koneessa toki makeavesijäähdytys eli pakkasnesteet sisuksissa,mutta noin vuoden taitoi olla sisällä merivesi kun oli lauhdutin rikki,mutta katsoin hiljattain pakkaspropun reiästä lampulla sylinteriputkea ja ainaan se ei ollut ruosteessa juurikaan lainkaan.

        luulisi että venekäytössä tuollainen kone kestää tosi pitkään,koska ilma on aina puhdasta ja kierrokset ovat sopivan rauhallisia ja tuntikausia mennään tasakaasulla,ja moottoria ei veneessä voi edes vedättää.

        laskin juuri että jos tämä 16.000h olisi ajettu kuorma-autossa noin 70km tuntinopeudella niin mittarissa olisi noin miljoona satatuhatta km,ja kestäähän nuo kuorma-autossakin kai parimilliä ilman korjausta.

        joo,saahan toki uudemman mallisiakin venekoneita,mutta ne maksaa paljon ja onko ne samaa tasoa kestossaan enää kuin ko.ikiliikkuja.ja tämmöistä vanhaa osaa vähän korjatakkin itse ja kierroksiakaan ei ole paljoa.myös pääsee helpolla kun korjaa koneen saatikka laitta eri koneen,tulee akselihommia,linjausta yms.

        Tuota noin.
        Minulla olisi sellainen muistikuva ettei kuorma-auton moottori ja vene moottori esim Volvo ole ihan vaihtokelpoisia (vaikka olisi sama lohko)

        Minusta niissä oli nämä vääntömomentit erillaisia. Se miten se on toteutettu pumpun ajoitus, suuttimet, puristus suhteet, siitä minulla ei nyt ole tietoa.


        Nämä osittaiset venetiedot on vanhalta dieselasentajalta joka tekee pelkiä reissuhommia voimakoneet, ruoppaajat, veneet.
        Vene puolelta on jäänyt mieleen että ahdasta on aina.


      • o-renkaista
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tuota noin.
        Minulla olisi sellainen muistikuva ettei kuorma-auton moottori ja vene moottori esim Volvo ole ihan vaihtokelpoisia (vaikka olisi sama lohko)

        Minusta niissä oli nämä vääntömomentit erillaisia. Se miten se on toteutettu pumpun ajoitus, suuttimet, puristus suhteet, siitä minulla ei nyt ole tietoa.


        Nämä osittaiset venetiedot on vanhalta dieselasentajalta joka tekee pelkiä reissuhommia voimakoneet, ruoppaajat, veneet.
        Vene puolelta on jäänyt mieleen että ahdasta on aina.

        vielä olisin kysynyt että onko tuossa volvon 12 litran moottorissa nuo o-renkaat sylinterien alapäässä kumia vai mitä ne on?

        ja käsitykseni mukaan tuo kuorma-autonkone on sama lohkoltaan ja eroa on säädöissä,eli eikös käy niin että ostaa halavalla kuorma-auton konee ja vaihtaa veneessä olevasta siihen syöttöpumpun kokonaisuudessaan ja marinointiosat kiinni?


      • o-renkaista kirjoitti:

        vielä olisin kysynyt että onko tuossa volvon 12 litran moottorissa nuo o-renkaat sylinterien alapäässä kumia vai mitä ne on?

        ja käsitykseni mukaan tuo kuorma-autonkone on sama lohkoltaan ja eroa on säädöissä,eli eikös käy niin että ostaa halavalla kuorma-auton konee ja vaihtaa veneessä olevasta siihen syöttöpumpun kokonaisuudessaan ja marinointiosat kiinni?

        Ne O-renkaat, niitä on putkea kohti useampi ja ovat ainakin tänäpäivänä silikonipitoisia.

        Asentaja tuttavani kanssa juttelin tästä sun tapauksesta, tässä häneltä saamaani tietoa.

        Vaihtokoneita ei löydy suomesta (peruskorjattuja)

        Tiivistesarjoja löytyy.

        Täysremontin hinta noin 6000-7000 euroa.

        Vaikka lohko on sama, niin myös sisäkaluissa on eroja. Koneestahan otetaan vähemmän kierroksia ja vääntömomentti on erillainen.
        Mainitsi myös että saattaa löytyä kone missä vääntökäyrät on lähellä toisiaan ja näin ollen käypänen veneeseen.

        Ihmetteli 1300 kierroksia siis missä paatissa niin pienet kierrokset? ja jos kierrokset pitää paikkansa niin kone kyllä kestää.

        Merivesi ei aiheuta ongelmia O-renkaille.


      • alkuperäinenn
        RK-asentaja kirjoitti:

        Ne O-renkaat, niitä on putkea kohti useampi ja ovat ainakin tänäpäivänä silikonipitoisia.

        Asentaja tuttavani kanssa juttelin tästä sun tapauksesta, tässä häneltä saamaani tietoa.

        Vaihtokoneita ei löydy suomesta (peruskorjattuja)

        Tiivistesarjoja löytyy.

        Täysremontin hinta noin 6000-7000 euroa.

        Vaikka lohko on sama, niin myös sisäkaluissa on eroja. Koneestahan otetaan vähemmän kierroksia ja vääntömomentti on erillainen.
        Mainitsi myös että saattaa löytyä kone missä vääntökäyrät on lähellä toisiaan ja näin ollen käypänen veneeseen.

        Ihmetteli 1300 kierroksia siis missä paatissa niin pienet kierrokset? ja jos kierrokset pitää paikkansa niin kone kyllä kestää.

        Merivesi ei aiheuta ongelmia O-renkaille.

        kiitos sinulle vaivannäöstä,paljon olen saanut hyviä vinkkejä ja tietoa.

        niin,kyllähän tuosta koneesta lähtee veneessäni(pieni hinaaja)kierroksia noin 1500-1600 mutta koska kytkimen välityssuhde on 1:5 ja veneessä on kunnon rusetti perässä,elikkäs 1500mm potkuri niin runkonopeuden veneeseen saa tuolla 1300r/min ja kulutuskin jotain 15litraa tunnissa vain.

        turhaa taitaa huoleni olla,kun koneessa ei ole mitään vikaa,öljyä ei kulu,käynnistyy hyvin ja ei outoja ääniäkään kuulu,kyllähän tuo kestää mekaanisesti vielä kauan.

        ainoa huoli on juri nuo o-renkaat kun remotti on veneessä suuri koska öljypohjaa ei saa avattua moottorin ollessa veneessä ja joku on joskus pelotellut että ne saattavat alkaa vanhemmiten vuotamaan.

        koneella ikää jo 25 vuotta ja pitäneet on niin tokkopa ne enää alkaa vuotamaan,taitaa olla niin parkkiintuneet kiinni kaikki,että pitää jo vaikka ilman tiivistettä


      • konsti.
        alkuperäinenn kirjoitti:

        kiitos sinulle vaivannäöstä,paljon olen saanut hyviä vinkkejä ja tietoa.

        niin,kyllähän tuosta koneesta lähtee veneessäni(pieni hinaaja)kierroksia noin 1500-1600 mutta koska kytkimen välityssuhde on 1:5 ja veneessä on kunnon rusetti perässä,elikkäs 1500mm potkuri niin runkonopeuden veneeseen saa tuolla 1300r/min ja kulutuskin jotain 15litraa tunnissa vain.

        turhaa taitaa huoleni olla,kun koneessa ei ole mitään vikaa,öljyä ei kulu,käynnistyy hyvin ja ei outoja ääniäkään kuulu,kyllähän tuo kestää mekaanisesti vielä kauan.

        ainoa huoli on juri nuo o-renkaat kun remotti on veneessä suuri koska öljypohjaa ei saa avattua moottorin ollessa veneessä ja joku on joskus pelotellut että ne saattavat alkaa vanhemmiten vuotamaan.

        koneella ikää jo 25 vuotta ja pitäneet on niin tokkopa ne enää alkaa vuotamaan,taitaa olla niin parkkiintuneet kiinni kaikki,että pitää jo vaikka ilman tiivistettä

        ennen koneen hylkäystä vuodon takia on laittaa syylärisementtiäkin vahvempaa lohkon vuodon korjausainetta.
        Purkaamon mies kerran mainitsi 50tkm ajaneensa sillä korjauksella ja meno vain jatkui.

        Sinänsä uskon, ettei se kone koskaan vuoda.


    • don kortison

      noh,nyt typerän työni puolesta selvitin hintoja ja tälläiseen f12 koneeseen,jonka tyyppi on TD122FH maksaa korjauspaketti(sis.putket,männät, kk.laakerit,kaikki tarvittavat tiivisteet) 1950e...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      93
      3213
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1787
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1647
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      90
      1480
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1457
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      409
      1354
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1270
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1127
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      344
      959
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      272
      946
    Aihe