ilmalämpöpumppu vs. LTO

kumpi vai kampi voittaa

Eli kivitaloon olisi tarkoitus saada sähkölaskun säästäjää aikaiseksi. Talossa on tällä hetkellä koneellinen poisto ilmastointi, mutta korvausilma tulee "räppänistä" ikkunoitten yläpuolelta. Kumpi ratkaisuista (jos kumpikaan/molemmat yhdessä) on edullisempi/tehokkaampi tapa säästää sähköä. Paljonko pitää investoida ja paljonko on hyöty/vuosi?
Kuinka suuri remontti on suorittaa asennus ajallisesti. Ilmalämpöpumpuissa ilmeisesti päivän homma.

7

5260

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten

kuluttaa sähköä !!!

• kumpi vai kampi

ja nykyisenä lämmitysmuotona on suora sähkö lämmitys (ja ihan tosi sekin kuluttaa sähköä)

• stilman

lto ottaa lämmintä energiaa talteen lämmitetystä sisäilmasta kun taas ilmalämpöpumppu lämmittää ilmaa. Ilmanvaihtokone (jossa lto) vaihtaa ilmaa ja ilp vain kierrättää sisäilmaa (ja lämmittää sitä).

• Niin siis jos haluat energian säästöä, ja on suorasähkö-lämmitys hanki ihmeessä Ilmalämpö pumppu. Se toimii ja säästää energiaa aina tuonne -10C asti. Ja nykyiset pumput tuottavat 3.4 kertoimella (vertailu kohta 0C) tuota lämpöä, joten luulisi sitä säästöä tulevan. Siis jos ajatellaan että suomessa eli 300 vuorokautta vuodessa on yli tuon -10C niin säästöä tulee kohtuullisesti vuodessa. Vielä kun voidaan sanoa, että jopa halvimmat (300€) olevat pumput ovat todella toimivia, niin suosittelen asiaa. Lisäksi kesällä(näin helteellä) voi säästöä sitten tuhlata ja jäähdyttää kotia... :) Jos talvella energia kallistuu kuten on sanottu, niin pumppu säästää itsensä jo viidessä vuodessa takasin, ja lisäksi se puhdistaa ilmaa...

• LTO

LTO asennus koneineen vanhaan asuntoon voi arvella
      tulevan helvetin kalliiksi riippuen tietenkin siitä miten uusia kanavia sinne saa laitettua jne.
      ILP on varmasti halvempi vaihtoehto asentaa ja jos ei 300e ritsaa osta niin säästöäkin syntyy.

• pulp..pulp...

hmm..."laittaako vuotavaan veneeseen tulpan vai äyskäröikö vettä pois minkä ehtii"...jos talossanne on vain huippari niin laittaisin kyllä LTO:laitteen ja mahdollisesti vielä energian säästönä tuon ILP systeemin

• LTO

Toki jos raha ei ole esteenä niin siitä vaan LTO
        ja ilma/vesilämpöpumppu tai maalämpö ja paksummat eristeet selektiivi lasit jos on ilmaisia puita niin pari uunia jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1587
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1448
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      839
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      27
      790
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      736
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      698
    7. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      34
      698
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      690
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      669
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      643
    Aihe