ilmalämpöpumppu vs. LTO

kumpi vai kampi voittaa

Eli kivitaloon olisi tarkoitus saada sähkölaskun säästäjää aikaiseksi. Talossa on tällä hetkellä koneellinen poisto ilmastointi, mutta korvausilma tulee "räppänistä" ikkunoitten yläpuolelta. Kumpi ratkaisuista (jos kumpikaan/molemmat yhdessä) on edullisempi/tehokkaampi tapa säästää sähköä. Paljonko pitää investoida ja paljonko on hyöty/vuosi?
Kuinka suuri remontti on suorittaa asennus ajallisesti. Ilmalämpöpumpuissa ilmeisesti päivän homma.

7

5365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten

      kuluttaa sähköä !!!

      • kumpi vai kampi

        ja nykyisenä lämmitysmuotona on suora sähkö lämmitys (ja ihan tosi sekin kuluttaa sähköä)


    • stilman

      lto ottaa lämmintä energiaa talteen lämmitetystä sisäilmasta kun taas ilmalämpöpumppu lämmittää ilmaa. Ilmanvaihtokone (jossa lto) vaihtaa ilmaa ja ilp vain kierrättää sisäilmaa (ja lämmittää sitä).

    • Niin siis jos haluat energian säästöä, ja on suorasähkö-lämmitys hanki ihmeessä Ilmalämpö pumppu. Se toimii ja säästää energiaa aina tuonne -10C asti. Ja nykyiset pumput tuottavat 3.4 kertoimella (vertailu kohta 0C) tuota lämpöä, joten luulisi sitä säästöä tulevan. Siis jos ajatellaan että suomessa eli 300 vuorokautta vuodessa on yli tuon -10C niin säästöä tulee kohtuullisesti vuodessa. Vielä kun voidaan sanoa, että jopa halvimmat (300€) olevat pumput ovat todella toimivia, niin suosittelen asiaa. Lisäksi kesällä(näin helteellä) voi säästöä sitten tuhlata ja jäähdyttää kotia... :) Jos talvella energia kallistuu kuten on sanottu, niin pumppu säästää itsensä jo viidessä vuodessa takasin, ja lisäksi se puhdistaa ilmaa...

    • LTO

      LTO asennus koneineen vanhaan asuntoon voi arvella
      tulevan helvetin kalliiksi riippuen tietenkin siitä miten uusia kanavia sinne saa laitettua jne.
      ILP on varmasti halvempi vaihtoehto asentaa ja jos ei 300e ritsaa osta niin säästöäkin syntyy.

    • pulp..pulp...

      hmm..."laittaako vuotavaan veneeseen tulpan vai äyskäröikö vettä pois minkä ehtii"...jos talossanne on vain huippari niin laittaisin kyllä LTO:laitteen ja mahdollisesti vielä energian säästönä tuon ILP systeemin

      • LTO

        Toki jos raha ei ole esteenä niin siitä vaan LTO
        ja ilma/vesilämpöpumppu tai maalämpö ja paksummat eristeet selektiivi lasit jos on ilmaisia puita niin pari uunia jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe