haaveena suurperhe

pärjäänkö?

Hei!
Haluaisin kuulla ihan käytännön kokemuksia suurperheistä. Itsellä olisi haaveena edes neljä lasta! Miten pärjäätte ja mikä auttaa jaksamaan arjessa?
Eniten mietin miten suurperhe pärjää nykysuomessa rahallisesti, pitääkö senttiä venyttää todella, jos isä on ainut joka käy leipätyössä ja hänkään ei ole mikään suurituloinen virkamies vaan ihan tavan duunari ja iso asuntolaina olisi maksettava, olen ymmärtänyt ettei kodinhoidontuet paljon auta? Kertokaa kokemuksianne, olisin todella kiitollinen... vai pitääkö minun haudata haaveeni?

13

3173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihm.

ei kai ne kaikki lapset kerralla tule, vai? Kyllä kai itse osaat siinä raskauksien lomassa arvioida pärjäättekö vai ette, ei kukaan voi sinua asiassa neuvoa. Jokaisella on katsos erilainen "rahapolitiikka" perheissä.Hyvä että on haaveita mutta muista että perheen perustaminen ei ole leikinasia. Tarkoitan että ne pienet vauvat kasvavat ja kuluttavat eikä sitä voi kukaan arvioida kuinka kukakin pärjää. Huomasin nyt että haluaisit edes neljä lasta, ei se ole vielä suurperhe kun luet tuota suurperhe palstaa.Kyllä tavallinen duunari neljä lasta kasvattaa. Tsemppiä ja uskoa pärjäämiseen, tee haaveistasi totta :)

• pärjäänkö?

No kyllä jo 4 lasta minusta on paljon nyky perheisiin verrattuna, en tunne itse kuin yhden perheen jolla on 4 lasta, muilla siitä vähemmän!

Ja mä halusinkin kuulla kokemuksia! Haaveillahan saa mistä vaan, mutta käytäntö on eri asia, esim jos ees luoja suo seuraavaa lasta!

Noi provoilijat voi jättää vastaamatta, haluasin asiallisia vastauksia KIITOS!

• ..että miksi..
        pärjäänkö? kirjoitti:

No kyllä jo 4 lasta minusta on paljon nyky perheisiin verrattuna, en tunne itse kuin yhden perheen jolla on 4 lasta, muilla siitä vähemmän!

Ja mä halusinkin kuulla kokemuksia! Haaveillahan saa mistä vaan, mutta käytäntö on eri asia, esim jos ees luoja suo seuraavaa lasta!

..juuri neljä lasta? Ei määrässä mitään vikaa ole, mutta yleensä yhdessä tai kahdessakin lapsessa on kädet täynnä ja liian moni esikoinen jää vähälle huomiolle kun kuopukset syntyvät. Tämä on nähty monesti, siksi ihmettelen- mutten syyllistä.

• on monia...
        ..että miksi.. kirjoitti:

..juuri neljä lasta? Ei määrässä mitään vikaa ole, mutta yleensä yhdessä tai kahdessakin lapsessa on kädet täynnä ja liian moni esikoinen jää vähälle huomiolle kun kuopukset syntyvät. Tämä on nähty monesti, siksi ihmettelen- mutten syyllistä.

Minulla itselläni on 3 sisarusta ja olen kokenut että meitä ei ole ollu ainakaan yhtään liikaa, päinvastoin on todella mukavaa kun on oppinut asioita jakamaan eikä ole ollut se perheen ainut lellikki jolle myös luodaan kaikki elämässä pärjäämisen paineet!!!

• ihm.
        pärjäänkö? kirjoitti:

provoilijalla minua niin tiedoksi että minulla on 4 lasta, enkä pidä meitä suurperheenä. Kaksi ensimmäistä lasta syntyi 70-luvulla ja täytyy sanoa että tiukkaa oli mutta pärjättiin. Mies kävi töissä minä olin kotona, vieläkään en oikein tajua kuinka tulimme toimeen mutta niin vaan eteenpäin mentiin.Nyt kun ajattelen niin en ihan samaan lähtisi,kolmas lapsi syntyi 80-luvulla ja neljäs 90-luvulla.Vähän oli lisääntyminen hitaanlaista meillä. Tuntuu kuitenkin että oli helpompaa kun osa lapsista oli jo isoja eikä montaa vaippaikäistä pyörinyt samaan aikaan.Meillä on vanhimman ja nuoremman ikäero 18v.

• Ainut lapsi
        on monia... kirjoitti:

Minulla itselläni on 3 sisarusta ja olen kokenut että meitä ei ole ollu ainakaan yhtään liikaa, päinvastoin on todella mukavaa kun on oppinut asioita jakamaan eikä ole ollut se perheen ainut lellikki jolle myös luodaan kaikki elämässä pärjäämisen paineet!!!

Minä olin sellainen kuuluisa "ainoa lapsi", jota on teidän monilapsisten perheiden mukaan lellitty ja suosittu kaikessa. Hah! Ja paskat. Ihan samanlaisella kasvatuksella minut on varustettu kuin teidätkin; lopettakaa se "jakamisen iloista" jauhaminen ja huomatkaa, että ei ole yhtä ainoaa tapaa..!

• ymmärrä??!!
        ihm. kirjoitti:

provoilijalla minua niin tiedoksi että minulla on 4 lasta, enkä pidä meitä suurperheenä. Kaksi ensimmäistä lasta syntyi 70-luvulla ja täytyy sanoa että tiukkaa oli mutta pärjättiin. Mies kävi töissä minä olin kotona, vieläkään en oikein tajua kuinka tulimme toimeen mutta niin vaan eteenpäin mentiin.Nyt kun ajattelen niin en ihan samaan lähtisi,kolmas lapsi syntyi 80-luvulla ja neljäs 90-luvulla.Vähän oli lisääntyminen hitaanlaista meillä. Tuntuu kuitenkin että oli helpompaa kun osa lapsista oli jo isoja eikä montaa vaippaikäistä pyörinyt samaan aikaan.Meillä on vanhimman ja nuoremman ikäero 18v.

Mitä hittoo nää suurperheiden vihaajat tekee täällä palstalla eikä niillä ole muuta tekemistä kuin mollata toisten elämää/haaveita!!???
        Anteeksi että odotin tälläkin palstalla olevan edes joitain järki-ihmisiä että sais keskustelua aikaan, mutta pahoin petyin ja poistun takavasemmalle asiallisimpiin keskustelupalstoihin......

• ihm.
        ymmärrä??!! kirjoitti:

Mitä hittoo nää suurperheiden vihaajat tekee täällä palstalla eikä niillä ole muuta tekemistä kuin mollata toisten elämää/haaveita!!???
        Anteeksi että odotin tälläkin palstalla olevan edes joitain järki-ihmisiä että sais keskustelua aikaan, mutta pahoin petyin ja poistun takavasemmalle asiallisimpiin keskustelupalstoihin......

sinulla onkin jonkin asteisia ongelmia, älä hyvä ihminen ala lapsia hankkimaan voi olla periytyvää.Toivottavasti osaat olla asiallisesti siellä toisella keskustelupalstalla, olet kun pahin murrosikäinen.

• että...
        ymmärrä??!! kirjoitti:

näillä palstoilla harvoin saa asiallista keskustelua, ikävää mutta totta.

Asialliseen keskusteluun suosittelen Verkkoklinikkaa, siellä täytyy rekisteröityä ja se jo sinänsä pelottaa provoja :o)

• 4 tenavan äiti

Meillä on neljä lasta,kolme poikaa ja tyttö,iältään 1,5,9 ja 13vuotiaaat.
      Ollaan pärjätty hyvin,minä olen ollut aina lasten kanssa kotona kolmivuotiaaksi asti.
      Taloudellisesti ei ehkä kannattavaa mutta lasten kannalta parempi=kaikki rahat menee mitä tulee,yhtään ei jää säästöön.
      Joka kuukausi pitää ostaa vaatteita aina jollekin,milloin sukkia milloin kenkiä jne....
      Mutta mielestäni lapsilisät tulevat sitä varten että lapsille saa ostettua kaiken tarpeellisen,eli ne menevät meillä lasten menoihin(vaatteisiin,harrastuksiin,leluihin,uusiin pyöriin jne)
      Meillä venytetään senttejä joskus....mutta ruuista eikä lasten menoista tingitä vaan omista menoista ja hankinnoista.
      Ei meilläkään isä ole mikään suurituloinen,joskus ollut myös työttömänä mutta silloinkin aina pärjätty!!!
      4lapsen kanssa on ainakin meillä valtavat pyykkivuoret ja ruokakauppaankin menee n 170-200e viikossa.
      Jos lapset sairaana perätysten(vaikkapa Flunssaan ja kuumeeseen)voi sairastelua kestää 2-4 viikkoa putkeen.Milloin myös aikuisten univaje lisääntyy kun pienten unirytmi menee sekaisin.
      Miten pärjätään ja jaksetaan?
      Meillä myös isä osallistuu kotityöhön ja lasten hoitamiseeen siinä missä minäkin.
      Meille lapset ovat ainakin suuria ihmeitä(minulla on ollut varsinkin 2 viimmeistä raskautta vaikeita)
      Kyllä pärjää ja jaksaa kun ottaa sen kannan elämässä.
      Lapsilla on aina seuraa toisistaan,he ovat oppineet jakamaan asioita.He ovat oppineet pitämään toistensa puolia jne...
      Älä hautaa haaveitasi,Neljän lapsen kanssa elämä on ihanaa!!
      Tosin murrosikä lähenee.....joten en tiedä mitä se sitten tuo tullessaan mutta uskon että pärjätään kyllä :)

• äitee +4

jos nyt tulette mukavasti toimeen niin jokainen lapsi vähentää sitä mukavuutta ja toimeentuloa osaltaan tuoden sitten jotain muuta tilalle. Lapsilisä on kosmeettinen ilo josta ei kostu juuri mikään taho.

Tuollainen sakki mahtuu ihan melkein millaiseen kotiin tahansa, mutta kannattanee ajoissa miettiä sopivaa vaihtoehtoa jo valmiiksi. Auton kanssa sitten olette jo isomman ongelman edessä jossain vaiheessa jos liikutte paljon tai yleensä koko sakilla. Tosin nyt uudehkot 7-paikkaiset alkavat kohta olla jo suhteellisen edullisia joten sekin probleema vähenee..

Velka on se jota tulee olemaan tai sitten menette bussilla tai vanhalla autonrähjällä ja asutte vuokralla. Velkaan suhtautuminen sitten vaihtelee. Joku ajattelee että sama se antaako sen rahan ihan mille tahansa taholle kun jonnekkin se menee ja toiselle iso laina on stressi. Pointtina on pitää kuukausierä kohtuullisena jotta saa ruokaa.

Jos tekee lapset peräkkäin saa hoitaa niitä suhteellisen mukavasti ansioon suhteutetulal äippärahalla siinä vauvan lomassa. Ne vihulaiset tulee vaan sitten aikanaan samaan aikaan teineiksi ja varsinkin tytöillä menot on aika valtavat vaikka ei erikoista hankkisikaan. Laskeppa mitä tekee esim kolmen naisen terveyssiteet vuodessa..

Jos taas lapset on harvakseltaan niin kotiin juuri ei ole mahdollista jäädä ja hoitomaksut rullaa koko ajan jostakin tai joistakin lapsista. Vaatteetkin jää pois muodista enenn kuin ne ehtii kierrättää..

Meillä kaksi ensimmäistä on ihan peräkkäin. Kolmas keksittiin haluta vasta parin vuoden kuluttua ja viimeinen sitten vasta paljon myöhemmin. Osa roinasta ja vaatteista kiertää ja osa ei. Aiemmin meillä toimi tuttavapiirissä hyvä kierto, mutta nyt se on jämähtänyt jostain syystä liikenteeksi meiltä pois, mutta paluuan ei juuri tule käyttökelpoista, harmittaa.. Kirpparit ovat hyvä paikka hankkia monia asioita sekä ihan lehtien ilmoitukset. Alennusmyynnit oppii hyödyntämään ja muut tarjoukset. Esim postimyyntien nettimyymälöissä on hyviä sesongin poistoja jo syksyllä talvivaatteista jne. Halpaa ei kannata ostaa jos tuote on kuluva vaan laatu kannattaa aina. Liikuntavälineissä esim ekalle ostetut kunnon sukset kestää viimeisellekkin vaikka meillä nyt ehti tuo monomuoti muuttua aika pahasti tässä välissä, mutta se haittaa vasta koulussa.. Pyörät kiertää samoin ihan hyvin ja mallitkin on nykyään molemmille sopivia.

Omaa sumplausta se vaatii ja sen sietoa, että joskus parturiin pääsee vasta ensikuussa tai seuraavassa itse kun tulee yllättäviä menoja. Sukan varressa onkin hyvä olla jokin vararahasto olemassa. Yhdellä se on vaikka ruokakaupan bonustili josta saa tarvittaessa nostaa toisella se on visa ja kolmannella ihan oikeita säästöjä, mutta harvalla.. Pointtina on se että jos on jotakin edullisesti tarjolla niin osta se heti sillä tilaisuus ei toistu. Tämä pätee niin sukkiin kuin kännyköihin ja rullaluistimiin..

Kaikkien menojen hinnat ovat älyttömiä. Pääsyliput liki minne tahansa maksaa maltaita ja hotelliin joutuu varaamaan kaksi huonetta tai perhehuoneen, hinta tupla, sama laivalla jne. Jo lasten taskurahat ovat älytön summa karkkipäivän kuluista puhumattakaan.

Ruoka. Sitä menee ja se maksaa. Jos leipoo edes joskus leipää tai sämpylää niin säästää ihan sikana. Peruselintarvikkeet ei maksa pahasti, mutta kun niitä menee paljon niin lasku nousee. Jos näkee vaivaa ja ostaa ruuan edullisimmasta paikasta niin saa äkkiä huimia säästöjä aikaan. Itselläni on kolme pääsääntöistä ruokakauppaa sen mukaan mitä meillä syödään ja kaikista niistä ostetaan aina tiettyjä elintarvikkeita käydessä. Säästö ei muuten näy missään sillä se kuluu johonkin kuitenkin.. Ruuasta meillä ei säästetä, mutta monessa huushollissa kyllä tehdään niin. Ravinto on kuitenkin terveyden perusta ja tärkeä osa lapsen kasvua terveeksi aikuiseksi. Tällä saralla muuten kehittyy ajan kanssa loistavasti! Ulkona syönti on sitten juhlaa ja mäkkärin laskua voit seuraavalla käynnillä ynnätä. Onneksi meillä mennään mieluummin samalla rahalla vaikka raxiin tms paikkaan, vaikka ei aina..

Ihan vaan visiota; laske kuusi jäätelötötteröä! Siis niitä irtojäätelöstä..

Meillä kumpikin käy työssä, mutta kun lapset oli pieniä niin silloin vain toinen kokopäiväisesti ja toinen teki keikkaa. Tavallisia duunareita ollaan palkkatasoltamme. Rahat riittää ja mitään tärkeää ei kukaan ole jäänyt paitsi. Elämässä on iloja ja suruja ja huippuhetkiäkin. Lapsiin satsataan jos pitää valita. Yhtään en noista antaisi pois ja parikin lisää olisi voinut olla jos olisi nuorempana hoksannut ne tehdä..

Kannattaa muistaa, että lapsen kulut kasvavat joka vuosi hieman. Pahin vaihe tulee rahallisesti silloin kun lapsilisä se vähäkin loppuu ja mistään ei mitään saa tilalle. Opiskelut on tässä vaiheessa alussa ja ne maksavat. Meillä juuri alkaa olla mietinnässä tueva opiskelupaikka ja tosiasia on se, että tulojemme mukaan lapsi ei tukia saa vaikka niillä iso sakki elää.. Toiselle paikkakunnalle ei siis tarvitse opintoja suunnata, mutta onneksi asumme oikeass koulukaupungissa joten vaihtoehtoja löytyy!

On siis ihan omista taidoista kiinni miten pärjää ja sattumasta. Neljä poikaa kuluttaa eri tavalla kuin neljä tyttöä riippuen harrastuksista yms asioista. Sekalainen sakki taas on asia erikseen.. Suoraan sanoen meillä lapsilla on sikäli hyvä tilanne että heillä on käytössään paljon asioita joita ei kaikilla kavereilal edes ole vaikka on lapsia vähemmän. Moni kuvittelee palkkammekin paljon suuremmiksi kuin ne ovat ja näyttävät. Hyvä niin..

• lapsia maailmaan

kyllä kannattaa antaa lapsia tulla maailmaan
        Meillä on 7 lasta ja yksikään ei ole liikaa
        Hyvin on pärjätty talolainoja on makseltu ja öitä valvottu lapsien takia.
        Mutta kaikki on aina kotiin päin
        Tsemppiä vaan lapset ovat ihania

• nab

meitä sisaruksia on viisi.Ja voin sanoa että köyhiä ollaan.Äiti teki meille pienenä vaatteetkin itse ja leipoi kaiken mahdollisen.Olihan sitä välillä aina vähän jääkaappi tyhjä,mutta jostain äiti aina taikoi jonkin eu-avustuksena saadun maitojauhe-valmisteen ja paistoi lettuja.8)
      Vaatteet ollaan ahkerasti kierrätetty sisarusten kanssa,vaikka kyllähän se joskus harmitti kun kavereilla oli vaikka mitä hienoa ja uutta.
      Näistä seikoista huolimatta,lapsuutemme oli ihanaa!!Tuollaiset materialistiset seikat eivät haitanneet yhtään,sillä meillä oli aina toisistamme seuraa.En vaihtais sisaruksiani mihinkään!Arvostan vanhempiani suunnattomasti,varsinkin isääni joka teki duunia niskalimassa että saatiin ruokaa.
      meillä oli hyvä lapsuus.opimme arvostamaan rahaa ja kaikkea muutakin.
      Itsellänikin on haaveena tulevaisuudessa saada monta lasta.Kunhan on vakaa taloudellinen tilanne.Tosin,eihän tässä maailmassa mikään voi ihan varmaa olla.Minunkin vanhempani olivat vielä hyvätuloisia kun oltiin pieniä.Sitten tuli se lama.ja kaikki meni.hyvin me silti selvittiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe