Vapaa kattonopeus Saksan

moottoriteillä?

Tulimme juuri automatkalta manner-euroopan puolelta, Saksankin alueella tuli käytyä.

Ihmetytti mistä tietää milloin saa ajaa vapaata nopeutta. Moottoriteillä oli nopeusrajoitusmerkit esim 130km/t tai välillä alhaisempiakin esim. 80 tai 100.

Typerästi vielä rajoituksen päättymisestä ei kerrottu; esim tietyöalueella oli rajoitus 50km/t tai peräti 30km/t mutta kun tietyöalue (oletettavasti) oli ohitettu, missään ei kerrottu saako jo nostaa nopeutta. Autot vaan alkoivat taas paahtaa lujempaa - otti siitä sitten selvää...? Vai ollaanko siellä niin luottavaisia että luotetaan autoilijoiden omaan harkintaan - kun tie on selvä niin talla pohjaan vaan?

Koskeeko vapaa nopeus kaikkia moottoriteitä, eli onko tuo 130 rajoitus vain viitteellinen, suositus? Suomalainen kyllä luulee että jos (moottori)tien poskessa on rajoitetun nopeuden merkki niin sitä pitäisi noudattaa?

Vai "onnistuimmeko" välttämään ne vapaat moottoritiet, ehkä niitä onkin harvassa? Ajoimme kyllä esim Hampuri-Bremen -välin moottoritietä, joten luulisi senkin olevan tällainen 'vauhdikas' moottoritie?

Autoja kyllä paahtoi lujaa välillä ohi, vaikka oli juuri ollut joku 130km/t nopeusrajoituskyltti, ja mekin ajoimme jotain 130-140 km/t parhaimmillaan.

Liikenne kyllä ei ollut niin sujuvaa kuin odotin, pitkät ruuhkat -stau- kaupunkien luona ja välillä rekat toisiaan ohittaessaan tukkivat kaistat tehokkaasti.

Eli enpä uskaltanut testata mitä auto kulkee... :-(

18

4414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bahn

      Tuo kyltti (130) on nopeus-suositus. Työmailla, taajamissa ja normaaleilla teillä (kaksisuutaisilla) on voimassa nopeusrajoitukset. Baanalla yleensä suositus. Voi kun olisit tiennyt ni olisit voinut koittaa mitä auto kulkee.

      • Johannes_

        Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

        Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

        Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.


      • ekovihreä ja 250 km/h
        Johannes_ kirjoitti:

        Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

        Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

        Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

        Eli moottoritien merkki tarkoittaa aina vaapaata vauhtia. Tutunnäköisellä nopeusrajoitusmerillä sitten annetaan erikseen rajoitukset, jos tarpeen on. Rajoitusalueilla on myös valvontaa, joten syytä olis nostaa jalka kaasulta.
        Jos liikennettä on kovasti, on hullunrohkeaa ja älytöntä kaahata 250 km/h, mutta hiljaisen liikenteen aikana nopea ajo on jopa turvallistakin.
        Taustapeiliä kannattaa tarkkailla :)


      • teutooni
        Johannes_ kirjoitti:

        Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

        Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

        Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

        Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
        Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...


      • vastauksista
        teutooni kirjoitti:

        Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
        Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...

        En sitten tunnistanut tuota nopeusrajoituksen päättymistä. Kai oletin että suomalaiseen tapaan nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan sillä nopeusrajoitusmerkillä ja viivalla vedettynä yli tms.

        No, eipä tuosta kummempaa vahinkoa tullut, meneehän se auto taloudellisemmin kun ajaa hiljempaa... ;-)


      • Tero_
        teutooni kirjoitti:

        Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
        Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...

        Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

        Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.


      • C320
        Tero_ kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

        Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.

        Itse asuin 2005 vuoden saksassa eikä koskaa kukaan kiinnittänyt huomiota autobaanalla nopeuksiin, vain 100kmh tai alle. eli jos lätkä 130kmh, luulen ettei ketään kiinnosta tutkata, kuten suomessa, oikeesti.
        Juhannuksena vedin hampurin jälkeen suomikilpiautolla 180kmh 120km:n rajoituksella ja kerkesin huomata 5:n kameran räpsähtävän... lappu ei koskaa tule suomeen asti...


      • Saksatar
        Tero_ kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

        Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.

        Kun Autobahnilla rajoitus päättyy, on vapaa nopeus eli voi ajaa vaikka tuhatta :)


      • Tero_
        Saksatar kirjoitti:

        Kun Autobahnilla rajoitus päättyy, on vapaa nopeus eli voi ajaa vaikka tuhatta :)

        Eli heillä on samalle asialle useita eri merkkejä? Voisi kuvitella, että jos nopeus on vapaa, niin se ilmaistaan vain sillä valkoisella pyöreällä merkillä, jossa on vinoviivat eikä mitään lukua. Hieman hämäävää...


      • valokuvattu
        Johannes_ kirjoitti:

        Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

        Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

        Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

        Juu, ovat rajoituksia.
        Kerran olen päässyt valvontakameran potrettiin 130:n alueella.
        Oli sijoitettuna ylikulkusillan alaosaan Luebeckin eteläpuolella.


      • moppel
        valokuvattu kirjoitti:

        Juu, ovat rajoituksia.
        Kerran olen päässyt valvontakameran potrettiin 130:n alueella.
        Oli sijoitettuna ylikulkusillan alaosaan Luebeckin eteläpuolella.

        No taas kolahti postiluukkusta ajankohtainen valokuva... En ollut huomannut tietyömaata (älkää kysykö, miten se voi jäädä huomaamatta!) ja 80 km/h alueella olin kaahannut tutkan mukaan 114 km/h... Taitaan tulla pisteitä Flensburgin pistejärjestelmään ja "mukavat" sakot. Tämä on jo toinen kerta muutaman kuukauden sisällä. Miksiköhän sitä ei koskaan opi?!


      • Uula
        C320 kirjoitti:

        Itse asuin 2005 vuoden saksassa eikä koskaa kukaan kiinnittänyt huomiota autobaanalla nopeuksiin, vain 100kmh tai alle. eli jos lätkä 130kmh, luulen ettei ketään kiinnosta tutkata, kuten suomessa, oikeesti.
        Juhannuksena vedin hampurin jälkeen suomikilpiautolla 180kmh 120km:n rajoituksella ja kerkesin huomata 5:n kameran räpsähtävän... lappu ei koskaa tule suomeen asti...

        Itse Saksassa asuneena voin todeta, että Plozei tutkaa myös autobaanoilla, nimimerkillä kokemusta on.


    • uktyksykj

      Jos ei ole rajoituksia, niin voi ajaa miten lujaa vaan. Jos taas on se punainen 130:n merkki, niin samanlainen rajoitus se on kuin Suomessakin.... Nyt siel ainakin oli niin paljon tietöitä, että vapaita pätkiä oli yllättävän vähän...

    • mara

      on siellä niitä suosituksiakin ...130km/h

    • Team Weekend Riders

      Vapaa nopeus on valkoinen pyöreä kyltti, ja vinot viivat yli, ja kuten edellä mainittiin taajamssa ja erkanemisliittymissä on monesti esim 120kmh rajoitus, jos tällainen rajoitus on voimassa,sen kuitataan päättyneeksi valkopohjaisella merkillä, missä harmaalla on se 120 ja sen päällä ne vinoviivat. Siitä alkaa taas vapaa. Kävin itse kolmisen viikkoa sitten keskieuroopassa ja kysyin asiaa saksalaiselta kollegalta.

    • oppia ikä kaikki

      Vapaa kattonopeus.

      Avaaja on Suomen kielen kehittämisyksikön johtaja?

      Kokeillaan lisää: vapaa vankila. Avoin putka. Ilmainen sakko. Verovapaa vero. Onhan näitä.

    • Anonyymi

      Olette tosi suomalaisia ,Olette Saksassa , jos ei erikseen osoiteta liikennemerkillä , paahda niin paljon kuin röyhelö kulkee ,,siellä ei holhota

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9046
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3610
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2053
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      82
      1270
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1105
    6. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1082
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1065
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66
      972
    Aihe