Vapaa kattonopeus Saksan

moottoriteillä?

Tulimme juuri automatkalta manner-euroopan puolelta, Saksankin alueella tuli käytyä.

Ihmetytti mistä tietää milloin saa ajaa vapaata nopeutta. Moottoriteillä oli nopeusrajoitusmerkit esim 130km/t tai välillä alhaisempiakin esim. 80 tai 100.

Typerästi vielä rajoituksen päättymisestä ei kerrottu; esim tietyöalueella oli rajoitus 50km/t tai peräti 30km/t mutta kun tietyöalue (oletettavasti) oli ohitettu, missään ei kerrottu saako jo nostaa nopeutta. Autot vaan alkoivat taas paahtaa lujempaa - otti siitä sitten selvää...? Vai ollaanko siellä niin luottavaisia että luotetaan autoilijoiden omaan harkintaan - kun tie on selvä niin talla pohjaan vaan?

Koskeeko vapaa nopeus kaikkia moottoriteitä, eli onko tuo 130 rajoitus vain viitteellinen, suositus? Suomalainen kyllä luulee että jos (moottori)tien poskessa on rajoitetun nopeuden merkki niin sitä pitäisi noudattaa?

Vai "onnistuimmeko" välttämään ne vapaat moottoritiet, ehkä niitä onkin harvassa? Ajoimme kyllä esim Hampuri-Bremen -välin moottoritietä, joten luulisi senkin olevan tällainen 'vauhdikas' moottoritie?

Autoja kyllä paahtoi lujaa välillä ohi, vaikka oli juuri ollut joku 130km/t nopeusrajoituskyltti, ja mekin ajoimme jotain 130-140 km/t parhaimmillaan.

Liikenne kyllä ei ollut niin sujuvaa kuin odotin, pitkät ruuhkat -stau- kaupunkien luona ja välillä rekat toisiaan ohittaessaan tukkivat kaistat tehokkaasti.

Eli enpä uskaltanut testata mitä auto kulkee... :-(

18

2627

Vastaukset

  • Tuo kyltti (130) on nopeus-suositus. Työmailla, taajamissa ja normaaleilla teillä (kaksisuutaisilla) on voimassa nopeusrajoitukset. Baanalla yleensä suositus. Voi kun olisit tiennyt ni olisit voinut koittaa mitä auto kulkee.

    • Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

      Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

      Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.


    • Johannes_ kirjoitti:

      Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

      Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

      Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

      Eli moottoritien merkki tarkoittaa aina vaapaata vauhtia. Tutunnäköisellä nopeusrajoitusmerillä sitten annetaan erikseen rajoitukset, jos tarpeen on. Rajoitusalueilla on myös valvontaa, joten syytä olis nostaa jalka kaasulta.
      Jos liikennettä on kovasti, on hullunrohkeaa ja älytöntä kaahata 250 km/h, mutta hiljaisen liikenteen aikana nopea ajo on jopa turvallistakin.
      Taustapeiliä kannattaa tarkkailla :)


    • Johannes_ kirjoitti:

      Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

      Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

      Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

      Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
      Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...


    • teutooni kirjoitti:

      Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
      Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...

      En sitten tunnistanut tuota nopeusrajoituksen päättymistä. Kai oletin että suomalaiseen tapaan nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan sillä nopeusrajoitusmerkillä ja viivalla vedettynä yli tms.

      No, eipä tuosta kummempaa vahinkoa tullut, meneehän se auto taloudellisemmin kun ajaa hiljempaa... ;-)


    • teutooni kirjoitti:

      Pohjois-Saksassa ei liiemmälti ole noita nopeusrajoituksettomia bahnoja. Niitä löytyy enemmän keski- ja etelä-Saksasta, Esim Kasselin suunnalla ja Frankfurt a.M:n eteläpuolella.
      Ja työmaat...kyllä ite olen täällä vuoden aikana bongannu kahta kertaa lukuunottamatta nuo työmaan jälkeiset nopeusrajoitukset/30 tai 50 loppumiset...

      Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

      Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.


    • Tero_ kirjoitti:

      Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

      Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.

      Itse asuin 2005 vuoden saksassa eikä koskaa kukaan kiinnittänyt huomiota autobaanalla nopeuksiin, vain 100kmh tai alle. eli jos lätkä 130kmh, luulen ettei ketään kiinnosta tutkata, kuten suomessa, oikeesti.
      Juhannuksena vedin hampurin jälkeen suomikilpiautolla 180kmh 120km:n rajoituksella ja kerkesin huomata 5:n kameran räpsähtävän... lappu ei koskaa tule suomeen asti...


    • Tero_ kirjoitti:

      Pari viikkoa sitten tultiin reissusta, ja vapaata baanaa oli myös pohjoisessa, esim. heti Rostockista kohti Hampuria ja myös siitä alaspäin 7-tietä.

      Se jäi reissussa hieman hämäräksi, että kun rajoitusalue alkaa, esim. 120 km/h, ja myöhemmin tulee merkki "120 km/h rajoitus päättyy" (eli vinoviivat päällä), niin onko kattonopeus silloin 130 km/h vai vapaa? Jos ajoi 130...150 km/h, niin porukkaa lappoi ohi ihan samalla tavalla kuin rajoitusta ei olisi ollut.

      Kun Autobahnilla rajoitus päättyy, on vapaa nopeus eli voi ajaa vaikka tuhatta :)


    • Saksatar kirjoitti:

      Kun Autobahnilla rajoitus päättyy, on vapaa nopeus eli voi ajaa vaikka tuhatta :)

      Eli heillä on samalle asialle useita eri merkkejä? Voisi kuvitella, että jos nopeus on vapaa, niin se ilmaistaan vain sillä valkoisella pyöreällä merkillä, jossa on vinoviivat eikä mitään lukua. Hieman hämäävää...


    • Johannes_ kirjoitti:

      Jos tienvarressa on pyöreä punareunainen lätkä, jossa on luku 130, niin se on todellakin nopeusrajoitus, eikä mikään suositus. Mistä lienee moinen harhakäsitys kotoisin?

      Saksan moottoriteillä on vapaa ajonopeus, ellei sitä ole rajoitettu. Rajoituksia on kaupunkien kohdalla, mutkikkailla tai muuten vaarallisilla osuuksilla sekä ruuhka-alueilla.

      Nopeusrajoituksen päättyminen ilmoitetaan valkoisella pyöreällä merkillä, jossa vinoviivoitus, mutta ei kumottavaa kattonopeutta.

      Juu, ovat rajoituksia.
      Kerran olen päässyt valvontakameran potrettiin 130:n alueella.
      Oli sijoitettuna ylikulkusillan alaosaan Luebeckin eteläpuolella.


    • valokuvattu kirjoitti:

      Juu, ovat rajoituksia.
      Kerran olen päässyt valvontakameran potrettiin 130:n alueella.
      Oli sijoitettuna ylikulkusillan alaosaan Luebeckin eteläpuolella.

      No taas kolahti postiluukkusta ajankohtainen valokuva... En ollut huomannut tietyömaata (älkää kysykö, miten se voi jäädä huomaamatta!) ja 80 km/h alueella olin kaahannut tutkan mukaan 114 km/h... Taitaan tulla pisteitä Flensburgin pistejärjestelmään ja "mukavat" sakot. Tämä on jo toinen kerta muutaman kuukauden sisällä. Miksiköhän sitä ei koskaan opi?!


    • C320 kirjoitti:

      Itse asuin 2005 vuoden saksassa eikä koskaa kukaan kiinnittänyt huomiota autobaanalla nopeuksiin, vain 100kmh tai alle. eli jos lätkä 130kmh, luulen ettei ketään kiinnosta tutkata, kuten suomessa, oikeesti.
      Juhannuksena vedin hampurin jälkeen suomikilpiautolla 180kmh 120km:n rajoituksella ja kerkesin huomata 5:n kameran räpsähtävän... lappu ei koskaa tule suomeen asti...

      Itse Saksassa asuneena voin todeta, että Plozei tutkaa myös autobaanoilla, nimimerkillä kokemusta on.


  • Jos ei ole rajoituksia, niin voi ajaa miten lujaa vaan. Jos taas on se punainen 130:n merkki, niin samanlainen rajoitus se on kuin Suomessakin.... Nyt siel ainakin oli niin paljon tietöitä, että vapaita pätkiä oli yllättävän vähän...

  • on siellä niitä suosituksiakin ...130km/h

  • Vapaa nopeus on valkoinen pyöreä kyltti, ja vinot viivat yli, ja kuten edellä mainittiin taajamssa ja erkanemisliittymissä on monesti esim 120kmh rajoitus, jos tällainen rajoitus on voimassa,sen kuitataan päättyneeksi valkopohjaisella merkillä, missä harmaalla on se 120 ja sen päällä ne vinoviivat. Siitä alkaa taas vapaa. Kävin itse kolmisen viikkoa sitten keskieuroopassa ja kysyin asiaa saksalaiselta kollegalta.

  • Vapaa kattonopeus.

    Avaaja on Suomen kielen kehittämisyksikön johtaja?

    Kokeillaan lisää: vapaa vankila. Avoin putka. Ilmainen sakko. Verovapaa vero. Onhan näitä.

  • Olette tosi suomalaisia ,Olette Saksassa , jos ei erikseen osoiteta liikennemerkillä , paahda niin paljon kuin röyhelö kulkee ,,siellä ei holhota

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Työssäkäyvien köyhyys

    oli uutisissa. Jopa 200 000 ihmistä saattaa ajoittain tarvita sosiaaliapua "pärjätäkseen palkallaan". Silppu- ja osa-aikatyöt eivät lyö leiville.
    Maailman menoa
    179
    3549
  2. Eerikäisen postaukset

    Onko oikeesti kivaa Vikkelle kun isukki postaa kokoaika someen siitä kuvii.😑 Ei saa ees kaverinsa kanssa rauhassa leikkii ettei Esko oo laittamas "ma
    18
    1090