Hirsutismi

Kyllästynyt nyppimään

Minulla on ollut 15-vuotiaasta lähtien aika paha hirsutismi kasvojen alueella. Kyse on siis liiallisesta karvojen kasvusta naisella. Nyt olen kolmekymppinen ja olen nyppinyt karvoja päivittäin. Paksuja mustia karvoja tulee huulen yläpuolelle, leukaan ja kaulaan. Gynekologi määräsi Diane Nova -e-pillerit. Niitä olen syönyt pari vuotta, eikä ole auttanut yhtään. Olen kuullut, että laserilla ongelma voidaan hoitaa. Onko joku kokeillut? Entä onko olemassa jotain vahvempaa hormonihoitoa tms., joka voisi tehota?

9

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

      Onks sulla pelkästään kasvoissa?
      Kun mulla on vaan jaloissa,ja todella pahana!
      En tiedä mitän voisi tehdä,korvaako kela todella pahat jalkakarvat,siis laseroinnin?

      • Kyllästynyt nyppimään

        Juu ei tullut kerrottua, että tämä on ihan koko kehon ongelma - paksuja mustia karvoja on myös jaloissa ja rinnoissa, mutta lääkärin mukaan niissä paikoissa, joissa naisella yleensäkin (mutta mustia ja minusta se ei ole normaalia). Lääkärit vähättelevät tätä ongelmaa, mutta ei naisilla saisi parta ja rintakarvat kasvaa luonnostaan. Kela ei korvaa mitään kosmeettisuuteen liittyviä ongelmia eikä siis näitä karvojen laserointejakaan. Minulle korvattiin pillerit, mutta syy oli se, että testosteronitaso on normaalin yläpuolella. Testosteroni pahentaa karvaongelmaa jonkin verran, mutta geenit on pahin syyllinen. Eipä tee mieli lapsia hankkia, kun ongelma tietysti periytyy ja vahvasti.


      • tätähän tämä on
        Kyllästynyt nyppimään kirjoitti:

        Juu ei tullut kerrottua, että tämä on ihan koko kehon ongelma - paksuja mustia karvoja on myös jaloissa ja rinnoissa, mutta lääkärin mukaan niissä paikoissa, joissa naisella yleensäkin (mutta mustia ja minusta se ei ole normaalia). Lääkärit vähättelevät tätä ongelmaa, mutta ei naisilla saisi parta ja rintakarvat kasvaa luonnostaan. Kela ei korvaa mitään kosmeettisuuteen liittyviä ongelmia eikä siis näitä karvojen laserointejakaan. Minulle korvattiin pillerit, mutta syy oli se, että testosteronitaso on normaalin yläpuolella. Testosteroni pahentaa karvaongelmaa jonkin verran, mutta geenit on pahin syyllinen. Eipä tee mieli lapsia hankkia, kun ongelma tietysti periytyy ja vahvasti.

        Lääkärit yleensä POIKKEUKSETTA vähättelevät liiallista karvankasvua ja sanovat:isäsi on karvainen, tai aja partakoneella....
        Yli 90% kyseessä on hormonaalinen häiriö-pahakin. Etsikää tietoa mm. PCO-syndroomasta. Siinä esim. on erittäin ikäviä ja terveyden kannalta vaarallisia oireita: diabetes, sydän infarktin riski kasvaa, munasarjoista ei ehkä munasolu irtoa vaan ne klimppiintyvät ja se saattaa suurentaa munasarja syövän riskiä. Eli karvaisuus on kehon varoitusmerkki johon valitettavasti suomalaiset lääkärit eivät reagoi. Ehkä kannattaa ottaa yhteys endokrinologiin...jos sieltä saisi apua.


    • furryball

      Ennen kaikkea tämä on kauhea vaiva jota ei kenellekkään toiselle naiselle toivoisi.Ikävä kun Novat eivät auta sinua.On kumma etteivät lääkärit pysty/halua enemmän auttaa.Tiedän tunteesi.Ja usko pois,samasta ongelmasta kärsiviä on paljon.Etelän maissa tämä on hyvin yleistä.Siellä tosin onkin tarjolla vaikka minkänäköistä tuotetta karvojen poistoon.Itse aloitan Yasmin e-pillerien käytön siinä toivossa että ongelma ainakin vähentyisi.Katoa se ei koskaan,koska kuten sanoit tämä on perinnöllistä.Äiti,täti...Sitä rataa.Ylipainon pudottaminen saattaa auttaa asian.Tupakanpoltto avittaa karvojen kasvamista.Outoa,tiedän.Ennenkaikkea tämä aiheuttaa sosiaalisia paineita ja turhaa ajanhaaskausta.Et ole tosiaankaan ainoa.Et varmasti.Harvempi nainen tälläisestä haluaa huudella.Laserilla karvoista kait pääsee pysyvästi.On kuullemma eri metodeja joilla karvoista pääsee.Niitä joita kosmetologit tekevät ja niitä joita suoritetaan esim.plastiikakirurgissa sairaaloissa,dermatologin vastaanotolla.Nyt huomio,että varmaa tietoa äskeisestä ei ole!Kosmetologit suorittavat ainakin laserointia.Riippuen ihmisestä,sen voi joutua uusimaan muutaman kerran ennenkuin karvankasvu tyrehtyy.Enemmän saat varmaan tietoa kosmetologilta.Korvauksista en tiedä mitään.Luulempa että laserointi sopisi koko keholle.Kallista varmaan vaan on.Toivottavasti pääset vaivastasi.Ei lannistuta.Kaikkea hyvää.

      • furryball

        Sori noi kirjoitusvirheet äskeisessä viestissäni.Huomasin juuri.Pääasia,että sanoma tuli selväksi.Ja ei ne karvat saa estää lapsia tekemästä,mikäli niitä haluat.Ei Ei.Ei se ole oikein että naisena tälläisestä kärsi,mutta usko pois,kyllä tämä asia selviää varmasti joskus.Kaikkea kivaa ja ennenkaikkea karvatonta tulevaisuutta:)


      • ----
        furryball kirjoitti:

        Sori noi kirjoitusvirheet äskeisessä viestissäni.Huomasin juuri.Pääasia,että sanoma tuli selväksi.Ja ei ne karvat saa estää lapsia tekemästä,mikäli niitä haluat.Ei Ei.Ei se ole oikein että naisena tälläisestä kärsi,mutta usko pois,kyllä tämä asia selviää varmasti joskus.Kaikkea kivaa ja ennenkaikkea karvatonta tulevaisuutta:)

        mullakin on aika kovaki hirsutismi. oon 16-vuotta. kaula ´ja kasvot on täynnä tummaa karvaa. sit kädet jalat ylhäältä alas vähän harvemmassa kuitenki, ja maha on myös ihan tumman karvan peitossa. MUTTA mitenkä teillä to alapään suhteen? mulla on ihan hirvee karvotus koko alapään alueella,SIIS IHAN KOKONAA ja sieltä se jatkuu tonne jalkoihin.. mitä teillä on miehet sanoneet tämmöseen? ainoa syy miksi olen aina kieltäytynyt seksistä on ihan älytön KARVOITUS alapäässä ja toki muuallaki. Ois kiva tietää onko muillä tällästä.. En oo ees käyny missää lääkäril tai missää. mihin mun pitäs mennä ku asun aika pikkupaikkakunnalla ja tääl on vaan terveyskeskus jn..?


      • hande86
        ---- kirjoitti:

        mullakin on aika kovaki hirsutismi. oon 16-vuotta. kaula ´ja kasvot on täynnä tummaa karvaa. sit kädet jalat ylhäältä alas vähän harvemmassa kuitenki, ja maha on myös ihan tumman karvan peitossa. MUTTA mitenkä teillä to alapään suhteen? mulla on ihan hirvee karvotus koko alapään alueella,SIIS IHAN KOKONAA ja sieltä se jatkuu tonne jalkoihin.. mitä teillä on miehet sanoneet tämmöseen? ainoa syy miksi olen aina kieltäytynyt seksistä on ihan älytön KARVOITUS alapäässä ja toki muuallaki. Ois kiva tietää onko muillä tällästä.. En oo ees käyny missää lääkäril tai missää. mihin mun pitäs mennä ku asun aika pikkupaikkakunnalla ja tääl on vaan terveyskeskus jn..?

        hei!
        minulla samankaltainen ongelma kuin sinulla:/
        karvoja kasvaa käsissä,jaloissa,mahassa,selässä,rinnoissa jne.jne. eli siis joka puolella..asun kuten sinäkin pienellä paikkakunnalla, kävin täällä terveyskeskuksessa niin siellä vain vähättelivät ja sanoivat että toiset naiset vaan ovat luonnostaan karvaisempia kuin toiset..eipä se paljon lohduttanut. Olen myös samaisesta syystä kieltäytynyt seksistä, siis koska häpeän karvaista olemustani ja pelkään sitä miten siihen reagoidaan..niin ja tuosta alapää karvoituksesta kun kysyit niin kyllä, alapääkarvat jatkuvat reisille ja napaa kohti:/ olen bikinirajaa koittanut siistiä mutta niin..tuota karvaa kun on niin paljon muuallakin iholla..
        Mutta tsemppiä sinulle!=) muista ettet tosiaankaan ole ongelmasi kanssa yksin,meitä on muitakin samasta ongelmasta kärsiviä.


    • Anonyymi

      Hirsutismi - PCOS voi aiheuttaa. Toivon mukaan JUURISYYT tutkitaan eikä keskitytä vain karvankasvuun (vaikka erittäin ikävää se onkin). Jos diagnosoidaan PCOS niin toivottavasti gynekologit osaavat myös tutkia rinnat ja pitää pyytää tutkimaan ja itsekin pitää seurata eikä keskittyä vain alapäähän, ettei mene ohi jotain muuta oleellista, esim. rintasyövän mahdollisuus vars. yli 40 tai 45 vuoden iässä. Yli 45 vuoden iässä aletaan laittamaan asioita vaihdevuosioireiden piikkiin ja saattaa mennä jotain oleellista ohi. En ole myös ihan vakuuttunut mitä kaikki hoidot (laserit, myrkyt yms.) tekevät elimistölle pitkällä tähtäimellä. En ole löytänyt riittävästi tutkimusta esim. lisäävätkö ne syöpää, mutta sitä voi miettiä sitten kukin tykönään että mikä olisi terveellisintä noin 30-40 vuoden aikajänteellä jos käyttää erilaisia kemikaaleja. Ohjin siis keskittymään terveyteen ja etsimään juurisyitä ongelmille, hirsutismi voi jossain (tosin ehkä harvoissa) tapauksissa olla vaan oire jostain.

    • Anonyymi

      myöskin genetiikka ilman mitään sen kummempaa. geenit vaikuttavat karvoitukseen, sekin on perinnöllinen omiinaisuus, automaattisesti ei välttämättä ole kyse sairaudesta, joskaaan se ei sitä poissuljekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe