kulutus

10l/100km

en ymmärrä miksi yarista pidetään bensapihinä? itselläni on 1.0 litranen yaris ja ajelen sillä suhteellisen paljon moottoritienopeuksia ja hienon/edistyksellisen kierroslukumittarin sininen palkki muuttuu aika-ajoin punaiseksi. kulutukseni on reilusti yli 9 litraa satasella, joskus jopa yli 10 l/100km. ihmettelen miten täällä viitsitään kehuskella kuinka oma yaris vie jotain alle 7,5 litraa bensaa satasella, se on täysin valetta!

17

4185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jore2

      No totta helvetissä litranen kone nyt moottoritiellä vie paljon bensaa. Mutta ajelepa 80 km/h tasaisia maanteitä, niin on paljon kauniimmat lukemat.

      Ps. Kyllä oma 1.3-litrainenkin vie seitsemän pintaan omalla seka-ajollani.

      • Hanaa vaan

        Ajatpa kevyellä kengällä, taidat olla tien tukkona!


      • Tankkausta
        Hanaa vaan kirjoitti:

        Ajatpa kevyellä kengällä, taidat olla tien tukkona!

        Tankkaus piripintaan,ajettu 553 km, ja bensaa meni 29,8 litraa.

        Mun laskun mukaan noin 5,6 litraa sadalla, ja siis sisäänajoa jossa olen vaihdellut nopeuksia ja vaihtanut ahkerasti.
        Semmosta mä odotinkin.......ei paha minusta ?
        Niin kone on 1,3.


    • RedBull

      Omani -06. 1,3 vie 6,5 satasella.Ajo on kaikenlaista kaupunki/motaria.Suurinpiirtein nopeusrajoituksia noudattaen.
      Vähemmälläkin saisi menemään,ja varmasti enemmällä.

      • Tankkausta

        Niin, lukemat pitää paikkansa, siis kilmetrit ja bensamäärä.
        Trippimittari on taas nollattu että tarkistan taas seuraavan tankkauksen jälkeen :))
        Olen kyllä samaa mieltä siitä että bensaa saa helposti menemään enemmänkin, juuri ajaessa kaupungissa ja sitten moottoritiellä jos likistää kaasu pohjassa.Jos kone on 1.0 ja kaasu pohjassa niin voi päästä alustajan kertomiin lukemiin, mutta kannattaako sitä tavoitella nykyisillä bensahinnoilla ?


    • .. yaris ...

      Yaris 1.5 litrasella koneella
      kesäkulutus seuraavanlainen.

      80km/h --> 5,4 l / 100km
      100km/h --> 6,3 l / 100km
      120km/h --> 7,3 l / 100km

      Nämä nopeudet mitattu GPS paikantimella, eivät siis mittarinopeuksia ja matkaa ajettu noin 200km.

      Talvella olen ajanut 80km/h nopeusrajoituksilla ja silloin kulutus on ollut reilusti alle kuuden litran.

      Sekalaisessa ajossa kuluu talvella keskimäärin 6,8 litraa satasella ja kesällä kulutus keskimäärin 6,5 l / 100km tai alle, vaikka keskinopeudet ovat kesällä hieman suuremmat.

      • sippali

        80 km vauhdissa kulutus 5.5 l ja kun 1.3 nosti vauhdin moottoritiellä 100-110 km niin kulutus nousi sinne 7-7.5 l tuntumiin.Kaupungissa 7 l.Moottoriteillä iso kone tasanopeudella vie samanverran,vaikkapa 2.0 litranen avensis.


    • uusi yaris

      Uusi litranen yaris 4.5 litraa sadalla viimeisin mittaus. Keväällä meni 4.8 ltr. Siinä ei ole moottoritieajoa mutta keskikulutus taajamassa. Taloudellisen ajon oppaita on. Yhtäkään en ole itse lukenut mutta ajatustyötä hieman niin kyllä se siitä lähtee. Autocurlinkia risteyksen lähestymiseen. Vain silloin kun takana ei ole ketään. Mutta punasiin en kiihdyta vaikka takana olisi pmv (provo). Renkailla ajelee todella pitkään kun ajelee jarruja vältellen. Pääkaupunki seudun nopea liikennerytmi ei ehkä salli niin paljon ennakoivaa ajoa kuin välisuomessa.

    • järki käteen

      Jos ajelee paljon moottoritiellä ja nopeus on suurimmaksi osaksi noin 120 km/h tai jopa yli, sanoo järkikin, että litranen kone kuluttaa järjettömästi ja kierrokset ovat moottorissa kovat. (Olen nainen ja jopa naisena tämän ymmärrän..) Moottoritieajoon kannattaa ottaa auto, jossa suurempi moottori. Yaris kaupunkiajoon ja tavalliseen maantieajoon. Itselläni on Yaris 1.3 koneella ja 80-100 km/h nopeudessa kulutus on kesällä jäänyt jopa alle 6 litran/100 km. Moottoritiellä olen huomannut koneen olevan kovilla ja ajotietokoneestakin olen nousseet bensankulutukset voinut helposti havaita.

      • Tankkausta

        Tankattu on taas.
        Yhteensä ajettu 1050 km, ja bensaa mennyt 58,5 litraa.
        Siitä voi viisaammat laskea kulutuksen.
        (553 497 km ja 29,8 28,7 litraa )
        Nyt olen jo kaasutellut vähän reippaammin ja taitaa näkyä kulutuksessa.


    • jeppisss

      tai sitten ajelet motarilla lämä tiskissä. Kyllä omanikin rupeaa 150 vauhdeissa kuluttamaan luvattoman paljon.

    • .. yaris ....

      TM 9/2003 :ssa oli pikkuautojen testi ja litranen jarppa oli siinä mukana.

      Jarpalle mitattu kulutus tasaisella nopeudella,
      kuiva asfalttipinta.

      60 km/h --> 4,3 l / 100km
      70 km/h --> 4,6 l / 100km
      80 km/h --> 5,0 l / 100km
      90 km/h --> 5,6 l / 100km
      100 km/h --> 6,3 l / 100km
      110 km/h --> 7,0 l / 100km
      120 km/h --> 7,8 l / 100km

      Kulutus vaihtelevassa maantieajossa 5,9 /100
      keskinopeus 84 km/h

      Kulutus vaihtelevassa kaupunkiajossa 6,0 /100
      keskinopeus 38 km/h

    • kulutuksia

      Jos saat Yariksella kulumaan noin paljon bensaa suosittelen taloudellisen ajon koulutusta että oppisit edes jotain perusasioita. Meillä kului 1.4 Corolla-farmarilla kesälomareissulla 5.9l/100km.

      • 1,6 corolla

        Pitkän ajan (5 vuotta) kulutus pyöri 6,2-6,5 välillä.
        Siinä oli kyllä eniten maantie ajoa mutta reipasta valoista lähtöä myös.
        Tehdas ilmoitti keskikulutukseksi 7l.


      • kulutuksia
        1,6 corolla kirjoitti:

        Pitkän ajan (5 vuotta) kulutus pyöri 6,2-6,5 välillä.
        Siinä oli kyllä eniten maantie ajoa mutta reipasta valoista lähtöä myös.
        Tehdas ilmoitti keskikulutukseksi 7l.

        Meillä oli takalaffi täynnä kamaa ja perhe (3 henk.) ja kulutus oli tosiaankin alle 6l/100km reissun aikana. Suurin osa oli maantieajoa mutta mukana oli myös vähän kaupunkiajoa ja 20% moottorieosuuksia. Pelkässä maantieajossa alle 6l lukemat ovat ihan normaaleja -05 autollamme.


    • Yaris Verso 1,3 Automatic -03

      "hienon/edistyksellisen kierroslukumittarin sininen palkki muuttuu aika-ajoin punaiseksi."

      Joopa joo... Taas mennään niin rajotusten mukaan kun olla ja voi tai ajetaan kolmos vaihteella...

    • Anonyymi

      Ääni tekniikan maailman lukemille täältä.
      Kyllähän kunnossa oleva jarppa tuota luokkaa nesteen bensaa vie tehdas ohjelmoinnilla. Ja vähemmän tai enemmän kuluttaa optimoimalla ajoneuvon moottorin ohjaus ohjelmat pihimmäksi tai tehokkaammaksi olen havainnut.
      10 l satasen vauhdilla matka ajossa 1.0l vapaasti hengittävälläkin moottorilla moottoritiellä loikkari vaihteella körötellen kuulostaa viallisen tuotteen tulokselta. Esim. Lämpötila anturi luulee moottorin olevan kylmä ja syöttääpi liikkaa pensaa myllyyn kuten ranskan autoteollisuyden helmet nuo pikku pösöt 1.4 206 malliset tuppas tekemään jolloin kulutus pomsahtaa noihin lukemiin eikä sitä vikavalookaan sytytä....
      Paljonkos se vauhti sillon on jos kierroslukumittari punasella vilkkuu milläkin vaihteella miettii alottajan kommenttia hän myöskin vastauksena korkeaan kulutukseen. Ei varmuudella ole ajo taloudellista kierrosten ollessa lähellä punaväriä joo...
      Toisaalta olen myöskin tullut siihen tulokseen et enyway ja jokatapauksessa autossa olkoon kardaani!
      Heippa👋

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2454
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      280
      2087
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1238
    Aihe