avoliitossa sukunimi

Anna**

Terve kaikki joilla avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia ja muut.

Kysyisin että miten on lapsen sukuniemi sitten päätetty. Ilmeisesti usein annetaan isän sukunimi, mutta itsestäni se tuntuu jotenkin kummalta ettei äiti ja lapsi ole samaa sukunimeä. Ja jos lapsella on isän sukunimi niin isä ja lapsi tuntuu enemmän perheeltä kun äiti ja lapsi...
En tiedä, kertokaa miten olette päättäneet asian ja miksi.

Kiitoksia!!

8

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeax

      Jos lapsen isä ei ole saanut aikaiseksi viedä äitiä vihille, tulee lapsi äidin sukuun ja äidin nimelle. (Ja mahd. myöhemmin avioiduttaessa äiti ja lapsi voivat äänestää 2 - 1 että isä ottaa äidin sukunimen.)

      • vasta mammaksi

        eletään avoliitossa ja pojalle tulee sunnuntaina isän sukunimi, omaa sukunimeäni en halua antaa.Koska miehen sukunimi on todella harvinainen verrattuna mun nimeen. Isyyskin on tunnustettu..:)


      • että Äidillä

        ei oo omaa tahtoa ollenkaan, että se vaan viedään vihille tai ollaan viemättä. Riippuen isän tahdosta.


      • vasta mammaksi
        että Äidillä kirjoitti:

        ei oo omaa tahtoa ollenkaan, että se vaan viedään vihille tai ollaan viemättä. Riippuen isän tahdosta.

        mietin,mekin ollaan oltu yhdessä yli viisi vuotta,eikä oo puhuttu ees naimisiin menosta. Enkä itseasiassa tiedä haluanko mennä, kun pystyy elämään näinkin.


      • mami
        vasta mammaksi kirjoitti:

        eletään avoliitossa ja pojalle tulee sunnuntaina isän sukunimi, omaa sukunimeäni en halua antaa.Koska miehen sukunimi on todella harvinainen verrattuna mun nimeen. Isyyskin on tunnustettu..:)

        Meilläkin lapsi saa isän sukunimen. Alunperin juttelimme että jos on tyttö saa äidin nimen, poika saa isän nimen. Meilläkin ristiäiset tulevana sunnuntaina. Mietin minäkin alkuun että pojalla on eri sukunimi kuin minulla, mutta jos jossain vaiheessa mennään naimisiin niin ei tarvitse lapsen nimeä muuttaa. Oma sukunimeni on myös tosi tavallinen...


    • sukunimen kanssa

      Kaksi ensimmäistä lasta on syntynyt au-lapsina. Ensimmäinen tuli minun nimelleni, pidin sitä mieheni kanssa järkevimpänä ratkaisuna siinä tilanteessa, koska lapsen isä ei edes asunut kokonaan samassa osoitteessa opintojensa vuoksi. Tokihan hänen isyytensä oli vahvistettu, eli ihan virallinen isä hän oli.

      Toisen kohdalla ei sitten enää tarvinnut pohtiakaan asiaa, biologisilla sisaruksilla kun pitää olla sama sukunimi. Eli äidin nimelle hänkin.

      Sitten menimme naimisiin, ja otimme kaikki mieheni nimen, joka oli helppo prosessi, eikä maksanutkaan mitään. Täytimme kaavakkeen, joka toimitettiin kirkkoherranviraston kautta vahvistettavaksi jonnekin, ja parin viikon päästä tuli kotiin ilmoitus, että nimet ovat sitten virallisesti muuttuneet väestötietojärjestelmään. Uudet kela-kortitkin tulivat automaattisesti postissa. Lapset eivät ihmetelleet asiaa juurikaan, vaan nopeasti oppivat uuden sukunimensä. Itselläni taisi mennä pidempi aika, ennen kuin oli uusi nimi sisäistettynä.

    • on heitetty, päätettiin näin simppelisti ja isukin nimi voitti

    • parempi

      jos menis naimisiin ennen ku lapsia hankkii ni ei ois tommostakaa ongelmaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      99
      987
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      591
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    Aihe