avoliitossa sukunimi

Anna**

Terve kaikki joilla avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia ja muut.

Kysyisin että miten on lapsen sukuniemi sitten päätetty. Ilmeisesti usein annetaan isän sukunimi, mutta itsestäni se tuntuu jotenkin kummalta ettei äiti ja lapsi ole samaa sukunimeä. Ja jos lapsella on isän sukunimi niin isä ja lapsi tuntuu enemmän perheeltä kun äiti ja lapsi...
En tiedä, kertokaa miten olette päättäneet asian ja miksi.

Kiitoksia!!

8

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeax

      Jos lapsen isä ei ole saanut aikaiseksi viedä äitiä vihille, tulee lapsi äidin sukuun ja äidin nimelle. (Ja mahd. myöhemmin avioiduttaessa äiti ja lapsi voivat äänestää 2 - 1 että isä ottaa äidin sukunimen.)

      • vasta mammaksi

        eletään avoliitossa ja pojalle tulee sunnuntaina isän sukunimi, omaa sukunimeäni en halua antaa.Koska miehen sukunimi on todella harvinainen verrattuna mun nimeen. Isyyskin on tunnustettu..:)


      • että Äidillä

        ei oo omaa tahtoa ollenkaan, että se vaan viedään vihille tai ollaan viemättä. Riippuen isän tahdosta.


      • vasta mammaksi
        että Äidillä kirjoitti:

        ei oo omaa tahtoa ollenkaan, että se vaan viedään vihille tai ollaan viemättä. Riippuen isän tahdosta.

        mietin,mekin ollaan oltu yhdessä yli viisi vuotta,eikä oo puhuttu ees naimisiin menosta. Enkä itseasiassa tiedä haluanko mennä, kun pystyy elämään näinkin.


      • mami
        vasta mammaksi kirjoitti:

        eletään avoliitossa ja pojalle tulee sunnuntaina isän sukunimi, omaa sukunimeäni en halua antaa.Koska miehen sukunimi on todella harvinainen verrattuna mun nimeen. Isyyskin on tunnustettu..:)

        Meilläkin lapsi saa isän sukunimen. Alunperin juttelimme että jos on tyttö saa äidin nimen, poika saa isän nimen. Meilläkin ristiäiset tulevana sunnuntaina. Mietin minäkin alkuun että pojalla on eri sukunimi kuin minulla, mutta jos jossain vaiheessa mennään naimisiin niin ei tarvitse lapsen nimeä muuttaa. Oma sukunimeni on myös tosi tavallinen...


    • sukunimen kanssa

      Kaksi ensimmäistä lasta on syntynyt au-lapsina. Ensimmäinen tuli minun nimelleni, pidin sitä mieheni kanssa järkevimpänä ratkaisuna siinä tilanteessa, koska lapsen isä ei edes asunut kokonaan samassa osoitteessa opintojensa vuoksi. Tokihan hänen isyytensä oli vahvistettu, eli ihan virallinen isä hän oli.

      Toisen kohdalla ei sitten enää tarvinnut pohtiakaan asiaa, biologisilla sisaruksilla kun pitää olla sama sukunimi. Eli äidin nimelle hänkin.

      Sitten menimme naimisiin, ja otimme kaikki mieheni nimen, joka oli helppo prosessi, eikä maksanutkaan mitään. Täytimme kaavakkeen, joka toimitettiin kirkkoherranviraston kautta vahvistettavaksi jonnekin, ja parin viikon päästä tuli kotiin ilmoitus, että nimet ovat sitten virallisesti muuttuneet väestötietojärjestelmään. Uudet kela-kortitkin tulivat automaattisesti postissa. Lapset eivät ihmetelleet asiaa juurikaan, vaan nopeasti oppivat uuden sukunimensä. Itselläni taisi mennä pidempi aika, ennen kuin oli uusi nimi sisäistettynä.

    • on heitetty, päätettiin näin simppelisti ja isukin nimi voitti

    • parempi

      jos menis naimisiin ennen ku lapsia hankkii ni ei ois tommostakaa ongelmaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe