Kuinka karkoittaa käärmeet pihasta?

mato kammoinen

Elikkäs ostin kodin maalta ja nyt kävi ilmi, että siellä alueella on paljon käärmeitä. Omistan kaksi koiraa, enkä haluiasi niiden saavan mahdollisia puremia! Mahdollisuuksien mukaan haluaisin järjestää niille turvallisen pihapiirin... eli neuvoja käärmeiden karkoittamiseen tarttisin! Näillä pakkasilla tämä asia tuntuu kyllä aika kaukaiselta, mutta kaippa ne pakkaset joskus hellittää ja lumet sulavat kesän tieltä, antaen käärmeille potkua tulla pihapiirin päivää paistattelemaan! Auttaisikohan joku maan läheisyyteen asennettava "sähköpaimen", vai onkohan moisia edes olemassa? Valitsin talon aivan koiriani ajatellen (naapurit ja tiet kaukana), mutta tuota todennäköistä käärme-ongelmaa en tullut kyllä ajatelleeksi.....

24

8084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Jos olen oikein ymmärtänyt, niin käärmeet ja muurahaiset eivät tule toimeen keskenään.

    • Keiko

      Juttu kertoo, että virtsan "tiputtelu" rajoille auttaa. Käärmeet ei kuulemma pidä yhtään tästä aromista. Toinen keino, jolla käärmeet saattaa lähteä on nurmikon pitäminen mahdollisimman hoidettuna. Käärmeethän elelevät suhteellisen pienellä reviirillä, eivätkä kulje vapaaehtoisesti pitkiä matkoja. Kannattaa siis käydä läpi mahdolliset talvehtimispaikat ja tukkia ne. Siis tietenkin kesällä.
      Käärmeet eivät mielellään asustele pihoilla, siellä kun tuppaa olemaan niiden mielestä turhan paljon menoa ja meininkiä. Suosittelen ottamaan mahdollisimman paljon selvää näistä naapureista ja varaamaan kaiken varalle muutaman kyypakkauksen helposti saatavaan paikkaan.

    • mato kammoinen

      Olen jo ajat ollut "ylihysteerinen" käärmeiden takia, en itseni, vaan koirieni vuoksi. Kummallekkaan koiralleni en puremaa soisi. 3-vuotiaani puremasta varmaankin toipuisi, mutta 12-vuotiaalleni se saattaisi koitua kohtaloksi! Varustaudun aina kesäisin ulkoillessamme kyypakkauksella. (onneksi sitä en ole käärmeitten takia tarvinnut, mutta ampiaisen takia sille on ollut jo käyttöä) Ja nyt onneton menen muuttamaan nähtävästi "käärmeiden valtakuntaan"! Tuo virtsan tiputtelu tulee olemaan isännän työlistalla heti lumien häivyttyä (onnistuu kai muutaman "jaffa"-korin voimin?)! Mutta suostuvatkohan muurahaiset muuttamaan kanssamme? Luultavasti niitä ei uudessa paikassamme ole, kun eivät kerta käärmeiden kanssa viihdy. Kuinkahan monta sangollista muurahaisia täytyy pihapiiriin kuskata, että ne alkavat pesiä? Vai onko muurahaispesän muuttaminen ollenkaan sallittua? Empä ole tullut koskaan miettineeksi asiaa tuolta kannalta, ainoastaan, kuinka saisin muurahaiset hävitettyä! No ainakin tähän asuntoomme muuttavat asukkaat olisivat luultavasti enemmän kuin tyytyväisiä, jos muuttaisin myös muurahaispesät mennessäni.. hih!

      • Vinkki

        Yksi keino pitää luikertelija poissa on että ripottaa kalkkia tontin rajoille, jos ei ole pesiä tontin sisällä :(
        Käärmeet eivät kuulemma luikertele sen kalkin yli ?!
        Työllästähän tuo tietty on, uusinta rankkasateiden jälkeen yms.. mut mitäpä ei ihminen tee lemmikkiensä hyvinvoinnin takia.


      • Keiko

        Tuo muurahaisten ja käärmeiden yhteenospimattomuus johtuu kuulemma siitä, että ne eivät yleensä viihdy samanlaisilla alueilla. Meiltä löytyy pihasta molempia, joten ainakaan muurahaiset eivät ole takuuvarma keino pitää käärmeitä loitolla. Käärmefobia ei valitettavasti auta silloin, kun elellään vieretyksin, (kokemusta on) vaan siitä kannattaa kyllää koittaa päästä eroon. Kun tutustuu kunnolla käärmeiden elintapoihin (tietysti kirjoista ja netissä) huomaakin itseasiassa, että ne on sangen loogisia tyyppejä, jotka ei todellakaan tykkää väijyä jossakin vain odottamassa, että saisi piruuttaan puraista koiraa tai ihmistä. Se kammo alkaa jäädä historiaan, mitä enemmän niistä saa tietoa. Tai siis näin mulle ainakin kävi. Satuin nimittäin vielä viime keväänä olemaan aivan kauhuissani ja olin varma, että en selviä tästä "naapuruussuhteesta" ilman, että lapset saavat puremia!! No, vuosi mennyt, viisi käärmettä pihasta löytynyt ja kaikkien perheenjäsenten nilkat ovat pistämättömät!!


      • koiras
        Vinkki kirjoitti:

        Yksi keino pitää luikertelija poissa on että ripottaa kalkkia tontin rajoille, jos ei ole pesiä tontin sisällä :(
        Käärmeet eivät kuulemma luikertele sen kalkin yli ?!
        Työllästähän tuo tietty on, uusinta rankkasateiden jälkeen yms.. mut mitäpä ei ihminen tee lemmikkiensä hyvinvoinnin takia.

        Meillä on sama ongelma maalla. Pihapiiri oli pitkään asumaton ja käärmeillä oli paljon ruokaa: sisiliskoja, hiiriä, sammakoita ja myyriä. Nyt niiden ruoka on vähentynyt asutuksen myötä koska nurmikot on ajettu ja pikkunisäkkäitä torjuttu. Joten käärmeetkin on vähentyneet. Kaksi käärmettä on pesiytynyt kuitenkin tontille ja ei lähde pois vaikka pihalla on paljon liikettä. Traktorilla ajetaan ja aggrgaattia käytetään ja jyrsimellä kunnostetaan maata joten käärmeiden kannalta piha on huono koska tärinää on pihassa paljon ja sitä ne eivät siedä.
        Koiraani on kärtsy pistänyt ainakin kaksi kertaa joskus kun se oli n. 2-3 vuotias mutta kyypakkaus auttoi ja koira oli seur. pnä ihan ok. Oireet kyllä huomaa heti joten apu on saatava välittömästi. Terveen koiran kyllä pitäisi kestää purema ellei se ole aivan pienikokoinen. Nykyään koira ei mene käärmeen lähelle joten oppi on mennyt perille. Toisaalta käärme kyllä jättää ihmiset ja eläimet rauhaan ellei niitä häiritä.

        Meille on jäänyt kaksi sitkeää käärmettä tontille.
        Toisen nimesin myrkyksi toisen letkuksi. Letkuun kyllästyin koska se piti mansikkamaata kotinaan ja sihisi rullalla jos oli eri mieltä omistusoikeudesta. Siirsin sen monta kertaa tien toisellle puolelle mansikkamaalta koska piston vaara oli olemassa. Se kuitenkin palasi aina takaisin joten kerran sitten laitoin sen kottikärryihin ja kuskasin parin kilometrin päähän ja kippasin sen jokeen. Sen koommin sitä ei ole näkynyt. Myrkyn olen antanut olla omalla reviirillään koska siitä ei ole ollut haittaa. Itse asiassa sitä on kiva seurata ja katsoa kuinka paljon se itse asiassa tottuu ihmiseen. Reviiri on suht. pieni joten tiedän suurinpiirtein missä se luikertelee joten vaaraa ei oikeastaan ole.

        Torjumisesta olen sitä mieltä että kalkki ei auta koska meillä on kalkittu maita ja toisaalta tärinää on tontilla riittävästi. Muurahaispesiäkin kyllä löytyy. Eikä pesiä kyllä saa hajoitta. Joten siirto lienee tehokkain keino
        pihojen siistimisen ohella. Pikkunisäkkäiden torjunta vaikutta myös välillisesti. Voisin kuvitella että petolinnut on kärmeiden luontaisia vihollisia joten niiden suosimisesta ei ainakaan haitta olisi. Siis pöllöille pönttöjä tontin läheisyyteen. Tosin pöllöt on yöeläimiä mutta kyllä ne joskus voivat kärtsyn napata.
        Tuosta virtsan tiputtelusta en tiedä mutta en siihen oikein usko. Lienee vanhan kansan uskomuksia muttei siitä kai haittaakaan ole.

        Koeta päästä eroon käärmepelostasi. Ei ne niin pahoja ole. Itse asiassa ihan säyseitä eläimiä kun niihin tutustuu lähemmin. Valitettavasti niitä vaan vihataan ja tapetaan aivan suotta. Kulttuuri meillä vaan on sellainen. En ole aivan varma mutta muistelisin että kyy on nykyään rauhoitettu tai ainakin sitä ollaan rauhoittamassa. Terveelle ihmiselle ne eivät ole vaarallisia(ehkä lapsille ja vanhoille?). Kyypakkaus vaan pitää olla esillä nopeaa käyttöä silmällä pitäen.


      • apuva
        koiras kirjoitti:

        Meillä on sama ongelma maalla. Pihapiiri oli pitkään asumaton ja käärmeillä oli paljon ruokaa: sisiliskoja, hiiriä, sammakoita ja myyriä. Nyt niiden ruoka on vähentynyt asutuksen myötä koska nurmikot on ajettu ja pikkunisäkkäitä torjuttu. Joten käärmeetkin on vähentyneet. Kaksi käärmettä on pesiytynyt kuitenkin tontille ja ei lähde pois vaikka pihalla on paljon liikettä. Traktorilla ajetaan ja aggrgaattia käytetään ja jyrsimellä kunnostetaan maata joten käärmeiden kannalta piha on huono koska tärinää on pihassa paljon ja sitä ne eivät siedä.
        Koiraani on kärtsy pistänyt ainakin kaksi kertaa joskus kun se oli n. 2-3 vuotias mutta kyypakkaus auttoi ja koira oli seur. pnä ihan ok. Oireet kyllä huomaa heti joten apu on saatava välittömästi. Terveen koiran kyllä pitäisi kestää purema ellei se ole aivan pienikokoinen. Nykyään koira ei mene käärmeen lähelle joten oppi on mennyt perille. Toisaalta käärme kyllä jättää ihmiset ja eläimet rauhaan ellei niitä häiritä.

        Meille on jäänyt kaksi sitkeää käärmettä tontille.
        Toisen nimesin myrkyksi toisen letkuksi. Letkuun kyllästyin koska se piti mansikkamaata kotinaan ja sihisi rullalla jos oli eri mieltä omistusoikeudesta. Siirsin sen monta kertaa tien toisellle puolelle mansikkamaalta koska piston vaara oli olemassa. Se kuitenkin palasi aina takaisin joten kerran sitten laitoin sen kottikärryihin ja kuskasin parin kilometrin päähän ja kippasin sen jokeen. Sen koommin sitä ei ole näkynyt. Myrkyn olen antanut olla omalla reviirillään koska siitä ei ole ollut haittaa. Itse asiassa sitä on kiva seurata ja katsoa kuinka paljon se itse asiassa tottuu ihmiseen. Reviiri on suht. pieni joten tiedän suurinpiirtein missä se luikertelee joten vaaraa ei oikeastaan ole.

        Torjumisesta olen sitä mieltä että kalkki ei auta koska meillä on kalkittu maita ja toisaalta tärinää on tontilla riittävästi. Muurahaispesiäkin kyllä löytyy. Eikä pesiä kyllä saa hajoitta. Joten siirto lienee tehokkain keino
        pihojen siistimisen ohella. Pikkunisäkkäiden torjunta vaikutta myös välillisesti. Voisin kuvitella että petolinnut on kärmeiden luontaisia vihollisia joten niiden suosimisesta ei ainakaan haitta olisi. Siis pöllöille pönttöjä tontin läheisyyteen. Tosin pöllöt on yöeläimiä mutta kyllä ne joskus voivat kärtsyn napata.
        Tuosta virtsan tiputtelusta en tiedä mutta en siihen oikein usko. Lienee vanhan kansan uskomuksia muttei siitä kai haittaakaan ole.

        Koeta päästä eroon käärmepelostasi. Ei ne niin pahoja ole. Itse asiassa ihan säyseitä eläimiä kun niihin tutustuu lähemmin. Valitettavasti niitä vaan vihataan ja tapetaan aivan suotta. Kulttuuri meillä vaan on sellainen. En ole aivan varma mutta muistelisin että kyy on nykyään rauhoitettu tai ainakin sitä ollaan rauhoittamassa. Terveelle ihmiselle ne eivät ole vaarallisia(ehkä lapsille ja vanhoille?). Kyypakkaus vaan pitää olla esillä nopeaa käyttöä silmällä pitäen.

        vai että kyykin sitten pitää olla rauhoitettu elukka. huh huh. mokoma vaarallinen luikero. jos minun tontillani pesisi yksikään niin jo olisi nirri pois! vai että oikein mukava otus? katotaanpa kun se oikein kunnolla sinua tai jotain muuta nappasee niin ei taida olla enää kamu=)

        vertaisin tätä sinun "ei väliä vaikka puree, kunhan on kyypakkaus" siihen että eihän sitä ehkäsyä tarvita kun ottaa heti katumuspillerin! haloo! ei niitä kyytablettejakaan voi kokoaikaa napsia.


      • koras
        apuva kirjoitti:

        vai että kyykin sitten pitää olla rauhoitettu elukka. huh huh. mokoma vaarallinen luikero. jos minun tontillani pesisi yksikään niin jo olisi nirri pois! vai että oikein mukava otus? katotaanpa kun se oikein kunnolla sinua tai jotain muuta nappasee niin ei taida olla enää kamu=)

        vertaisin tätä sinun "ei väliä vaikka puree, kunhan on kyypakkaus" siihen että eihän sitä ehkäsyä tarvita kun ottaa heti katumuspillerin! haloo! ei niitä kyytablettejakaan voi kokoaikaa napsia.

        Kiitos asiallisesta ja rakentavasta viestistäsi!

        Miten perustelet käärmevihaasi? Miksi se on sinusta iljettävä ja vaarallinen luikero? Millä perustelet vaarallisuutta?
        Eikö sinua sitten koske samat lait kuin muitakin. Tarkoitan tuota rauhoittamista. En ole kyllä asiasta varma mutta kuten sanoin niin muistelen.

        Kyllä minusta käärme on ihan mukava otus jonka elämää on mukava seurata. Sitäpaitsi mistä tiedät onko minua pistänyt käärme. Kuten sanoin koiraani pisti eikä se ollut ampiaisenpistoa kummempi. Tiedän kyllä että koiria on siihen kuollut mutta kyllä minä pidän ihmistä paljon vaarallisempana kuin kyytä.

        Ei mennyt perille tuo katumuspileri? Ehkä tarkennat hiukan.


      • roosa
        koiras kirjoitti:

        Meillä on sama ongelma maalla. Pihapiiri oli pitkään asumaton ja käärmeillä oli paljon ruokaa: sisiliskoja, hiiriä, sammakoita ja myyriä. Nyt niiden ruoka on vähentynyt asutuksen myötä koska nurmikot on ajettu ja pikkunisäkkäitä torjuttu. Joten käärmeetkin on vähentyneet. Kaksi käärmettä on pesiytynyt kuitenkin tontille ja ei lähde pois vaikka pihalla on paljon liikettä. Traktorilla ajetaan ja aggrgaattia käytetään ja jyrsimellä kunnostetaan maata joten käärmeiden kannalta piha on huono koska tärinää on pihassa paljon ja sitä ne eivät siedä.
        Koiraani on kärtsy pistänyt ainakin kaksi kertaa joskus kun se oli n. 2-3 vuotias mutta kyypakkaus auttoi ja koira oli seur. pnä ihan ok. Oireet kyllä huomaa heti joten apu on saatava välittömästi. Terveen koiran kyllä pitäisi kestää purema ellei se ole aivan pienikokoinen. Nykyään koira ei mene käärmeen lähelle joten oppi on mennyt perille. Toisaalta käärme kyllä jättää ihmiset ja eläimet rauhaan ellei niitä häiritä.

        Meille on jäänyt kaksi sitkeää käärmettä tontille.
        Toisen nimesin myrkyksi toisen letkuksi. Letkuun kyllästyin koska se piti mansikkamaata kotinaan ja sihisi rullalla jos oli eri mieltä omistusoikeudesta. Siirsin sen monta kertaa tien toisellle puolelle mansikkamaalta koska piston vaara oli olemassa. Se kuitenkin palasi aina takaisin joten kerran sitten laitoin sen kottikärryihin ja kuskasin parin kilometrin päähän ja kippasin sen jokeen. Sen koommin sitä ei ole näkynyt. Myrkyn olen antanut olla omalla reviirillään koska siitä ei ole ollut haittaa. Itse asiassa sitä on kiva seurata ja katsoa kuinka paljon se itse asiassa tottuu ihmiseen. Reviiri on suht. pieni joten tiedän suurinpiirtein missä se luikertelee joten vaaraa ei oikeastaan ole.

        Torjumisesta olen sitä mieltä että kalkki ei auta koska meillä on kalkittu maita ja toisaalta tärinää on tontilla riittävästi. Muurahaispesiäkin kyllä löytyy. Eikä pesiä kyllä saa hajoitta. Joten siirto lienee tehokkain keino
        pihojen siistimisen ohella. Pikkunisäkkäiden torjunta vaikutta myös välillisesti. Voisin kuvitella että petolinnut on kärmeiden luontaisia vihollisia joten niiden suosimisesta ei ainakaan haitta olisi. Siis pöllöille pönttöjä tontin läheisyyteen. Tosin pöllöt on yöeläimiä mutta kyllä ne joskus voivat kärtsyn napata.
        Tuosta virtsan tiputtelusta en tiedä mutta en siihen oikein usko. Lienee vanhan kansan uskomuksia muttei siitä kai haittaakaan ole.

        Koeta päästä eroon käärmepelostasi. Ei ne niin pahoja ole. Itse asiassa ihan säyseitä eläimiä kun niihin tutustuu lähemmin. Valitettavasti niitä vaan vihataan ja tapetaan aivan suotta. Kulttuuri meillä vaan on sellainen. En ole aivan varma mutta muistelisin että kyy on nykyään rauhoitettu tai ainakin sitä ollaan rauhoittamassa. Terveelle ihmiselle ne eivät ole vaarallisia(ehkä lapsille ja vanhoille?). Kyypakkaus vaan pitää olla esillä nopeaa käyttöä silmällä pitäen.

        Hieno kirjoitus Koiraalta, tämäkin. Osoittaa luonnon kanssa tasapainossa elämistä. Käärmeetkin kuuluvat luontoon.
        En pidä käärmeistä, en tunne niitä. Toki metsässä olen useinkin niihin törmännyt ja minun puolestani saavat olla rauhassa. Koiriani en vie paikkoihin, joissa tiedän käärmeitä olevan. Saisin hirvittävän hepulin, jos käärme pistäisi jotain koiristani.


      • koiras
        roosa kirjoitti:

        Hieno kirjoitus Koiraalta, tämäkin. Osoittaa luonnon kanssa tasapainossa elämistä. Käärmeetkin kuuluvat luontoon.
        En pidä käärmeistä, en tunne niitä. Toki metsässä olen useinkin niihin törmännyt ja minun puolestani saavat olla rauhassa. Koiriani en vie paikkoihin, joissa tiedän käärmeitä olevan. Saisin hirvittävän hepulin, jos käärme pistäisi jotain koiristani.

        Kiitos kehuista.
        En minäkään mitenkään erityisesti pidä käärmeistä mutta en niitä vihaakaan. Ja ei ne mitään kovin toivottuja vieraita ole meidän maallakaan mutta jos niitä on niin siinä on tilaisuus tutustua.

        Suhtaudun niihin jonkinlaisella huumorilla.
        Ymmärrän kyllä että lapsiperheessä on huoli kärtsyistä aivan aiheesta. Mutta ei niitä silti tarvitse tappaa koska ne voi aivan hyvin siirtää muualle.

        Varmaan käärmeviha tai pelko on osaksi peräisin raamatusta ja luomiskertomuksesta jossa käärme on se kaiken pahan alku. Toisissa kulttuureisssa käärmettä kunnioitetaan.

        Koiran ja käärme on aika huono yhdistelmä varsinkin pentua ajatellen, koska ne ovat niin uteliaita. Yleensä se pisto tulee kuonoon tai rinnan alueelle ja kuonolla se voi olla vaarallinen koska turvotus voi olla rajua.

        No odottelen ensi kesää ja myrkyn tapaamista. Saa nähdä sako se kylmän kylvyn vai jääkö lemmikiksi?

        Joulun odotusta!


      • Kaksi koiraa kotona
        Keiko kirjoitti:

        Tuo muurahaisten ja käärmeiden yhteenospimattomuus johtuu kuulemma siitä, että ne eivät yleensä viihdy samanlaisilla alueilla. Meiltä löytyy pihasta molempia, joten ainakaan muurahaiset eivät ole takuuvarma keino pitää käärmeitä loitolla. Käärmefobia ei valitettavasti auta silloin, kun elellään vieretyksin, (kokemusta on) vaan siitä kannattaa kyllää koittaa päästä eroon. Kun tutustuu kunnolla käärmeiden elintapoihin (tietysti kirjoista ja netissä) huomaakin itseasiassa, että ne on sangen loogisia tyyppejä, jotka ei todellakaan tykkää väijyä jossakin vain odottamassa, että saisi piruuttaan puraista koiraa tai ihmistä. Se kammo alkaa jäädä historiaan, mitä enemmän niistä saa tietoa. Tai siis näin mulle ainakin kävi. Satuin nimittäin vielä viime keväänä olemaan aivan kauhuissani ja olin varma, että en selviä tästä "naapuruussuhteesta" ilman, että lapset saavat puremia!! No, vuosi mennyt, viisi käärmettä pihasta löytynyt ja kaikkien perheenjäsenten nilkat ovat pistämättömät!!

        sellainen pikku vinkki, että ne pitää olla kekomuurahaisia, pentuina sanoimme niitä "kusiaisiksi" isohko murkku, musta pää ja takaruumis, keltaruskea keskeltä. Rakentavat isoja kekoja, niitä näkee aina metsissä kuivilla paikoilla. Ei käärmeet ole moksiskaan tavallisista mustista mauriaisista. Meillä on tontilla, aidan takana kekomuurahaisten keko ja ikinä ei ole ensimmäistäkään käärmettä pihalle eksynyt vaikka muuten alue on niille otollinen.

        Hyvät jatkot vaan ja mukavaa joulun aikaa =)


      • koiras
        Kaksi koiraa kotona kirjoitti:

        sellainen pikku vinkki, että ne pitää olla kekomuurahaisia, pentuina sanoimme niitä "kusiaisiksi" isohko murkku, musta pää ja takaruumis, keltaruskea keskeltä. Rakentavat isoja kekoja, niitä näkee aina metsissä kuivilla paikoilla. Ei käärmeet ole moksiskaan tavallisista mustista mauriaisista. Meillä on tontilla, aidan takana kekomuurahaisten keko ja ikinä ei ole ensimmäistäkään käärmettä pihalle eksynyt vaikka muuten alue on niille otollinen.

        Hyvät jatkot vaan ja mukavaa joulun aikaa =)

        Minullekin on tuttu tuo juttu että murkut ja kärtsyt ei viihdy samoilla alueilla. En ole koskaan kuullut että mihin se perustuu. Varmaan se on niitä vanhan kansan uskomuksia.

        Mutta karkottaako murkut käärmeitä? Ainakaan omalla tontilla tuo ei tunnu pitävän paikkaansa.
        Tontilla on käärmeitä ja kekomurkkujen pesiä. Pesiä on ainakin kaksi ja ne ovat tuosta nyt jo legendaarisesta Letkusta n. 20 metrin päässä.

        Voihan olla että murkkupesässä on jotakin karkotetta joka pitää käärmeet ja muut ötökät loitolla ja käärmeet väistää itse pesää. En asiaa tiedä. Mutta muuten käärmeillä ja murkuilla on mielestäni erilaiset elinympäristöt. Eihän murkuilla ole pesiä siellä missä käärme saalistaa.
        Tarkoitan esim ruohikkoa peltoa ym. Ehkä tuo uskomus on peräisin juuri tuosta asiasta.

        Mitä tulee itse muurahaisten siirtämiseen en kyllä tiedä miten sen voisi tehdä. Pesiä syntyy minun tietääkseni vähän samalla lailla kuin mehiläisyhdyskunnassa. Siis kuningattaren ympärille. Jos m siirretään sangollinen kauas omasta pesästä luulen että ne vaan kuolevat eivätkä voi muodostaa yhdyskuntaa. Pesän rakentamiseen tarvitaan myös havun neulasia ym. rautakauppatavaraa joista tontilla saattaa olla pula.

        Olen sitä mieltä että aina siellä missä on saalista on saalistajia. Niin varmaan käärmeidenkin kohdalla. Käärmeet ei viihdy tontilla missä ei ole syötävää. Siksi luulen että saaliin vähentäminen vaikuttaa käärmeiden lukumäärään jollakin alueella. Siis pöllöt kissat ja koirat sellaiset asiat vähentää myös kärtsyjä.


      • AM
        koiras kirjoitti:

        Minullekin on tuttu tuo juttu että murkut ja kärtsyt ei viihdy samoilla alueilla. En ole koskaan kuullut että mihin se perustuu. Varmaan se on niitä vanhan kansan uskomuksia.

        Mutta karkottaako murkut käärmeitä? Ainakaan omalla tontilla tuo ei tunnu pitävän paikkaansa.
        Tontilla on käärmeitä ja kekomurkkujen pesiä. Pesiä on ainakin kaksi ja ne ovat tuosta nyt jo legendaarisesta Letkusta n. 20 metrin päässä.

        Voihan olla että murkkupesässä on jotakin karkotetta joka pitää käärmeet ja muut ötökät loitolla ja käärmeet väistää itse pesää. En asiaa tiedä. Mutta muuten käärmeillä ja murkuilla on mielestäni erilaiset elinympäristöt. Eihän murkuilla ole pesiä siellä missä käärme saalistaa.
        Tarkoitan esim ruohikkoa peltoa ym. Ehkä tuo uskomus on peräisin juuri tuosta asiasta.

        Mitä tulee itse muurahaisten siirtämiseen en kyllä tiedä miten sen voisi tehdä. Pesiä syntyy minun tietääkseni vähän samalla lailla kuin mehiläisyhdyskunnassa. Siis kuningattaren ympärille. Jos m siirretään sangollinen kauas omasta pesästä luulen että ne vaan kuolevat eivätkä voi muodostaa yhdyskuntaa. Pesän rakentamiseen tarvitaan myös havun neulasia ym. rautakauppatavaraa joista tontilla saattaa olla pula.

        Olen sitä mieltä että aina siellä missä on saalista on saalistajia. Niin varmaan käärmeidenkin kohdalla. Käärmeet ei viihdy tontilla missä ei ole syötävää. Siksi luulen että saaliin vähentäminen vaikuttaa käärmeiden lukumäärään jollakin alueella. Siis pöllöt kissat ja koirat sellaiset asiat vähentää myös kärtsyjä.

        On tosiasia, että muurahaiset ja käärmeet eivät viihdy samalla seudulla. Kyseessä ei ole mikään vanhan kansan uskomus, vaan ihan fakta. Muurahaisia yleensä on sellaisissa metsissä, joissa ei ole käärmeelle riittävästi lämmittelypaikkoja ja sopivaa maastoa. Mistään taikauskosta ei ole kysymys.

        On kuitenkin olemassa paikkoja, joissa sekä muurahaiset että käärmeet viihtyvät. Siellä on sattumalta molempia miellyttäviä paikkoja. Silloin ne esiintyvät samalla seudulla. Jos alue on sellainen, että käärmeet siellä viihtyvät, eivät ne häviä, vaikka muurahaisia paikalle toisikin. Niin pelottavia murkut eivät ole.


      • ..............
        apuva kirjoitti:

        vai että kyykin sitten pitää olla rauhoitettu elukka. huh huh. mokoma vaarallinen luikero. jos minun tontillani pesisi yksikään niin jo olisi nirri pois! vai että oikein mukava otus? katotaanpa kun se oikein kunnolla sinua tai jotain muuta nappasee niin ei taida olla enää kamu=)

        vertaisin tätä sinun "ei väliä vaikka puree, kunhan on kyypakkaus" siihen että eihän sitä ehkäsyä tarvita kun ottaa heti katumuspillerin! haloo! ei niitä kyytablettejakaan voi kokoaikaa napsia.

        Meillä on sopimus pitänyt. Annamme käärmeiden olla, ja ne meidän. Asumme todella kyykäärmerikkaassa ympäristössä, ja vaara on joka puolella. Pihamaa on oikeasti niistä pieni, käärmeet kun ei tykkää, jos ei niille järjestä sinne kolosia.

        Näin on menty 20 vuotta, ja samoin jatketaan. Ei pureman puremaa, vaikka kymmenittäin niitä aina ulkoilukaudella näkeekin. Tai joo, kerran on osunut pikkasen, mutta se tapahtui koiralle, joka pyrki tappamaan näkemänsä käärmeet. Ei mitään vakavia vaikutuksia. Ehkä ei edes osunut käärme muihin kuin paksuihin karvoihin. Vaarallisimmillaan ne ovat silloin, kun eivät pääse pakenemaan, eli hiukan kohmeisia, taikka vammautuneita.

        Koiramme kyllä itsekkin jotenkin luontaisesti sen vaaran ymmärtävät, itseasiassa ilman niitä en näkisi käärmeitä useinkaan, mutta ne seuraavat tarkkaan reittiään ja sen vaaroja kulkiessaan. Vaikka vauhdikkaastikin, niin kyllä ne käärmeet yli hyppivät. Ja kulkiessa tömistellään välillä, jo se maantärinä karkoittaa enimmät otukset.

        Kyypakkaustahan ei suositella enää koiralle antamaan. Paitsi erikoistilanteissa. Jos turvotus uhkaa hengitysteitä. Koira pidetään rauhallisena (eli omistajakaan ei saa panikoida), se kannetaan mielellään metsästä/pihasta pois, eli ei liikkumista, ja se viedään eläinlääkäriin.

        Kyypakkaus kuitenkin kuuluu perusensiaputarvikkeisiin. Mutta uusimpien ohjeiden mukaan ei aina automaattisesti anneta koiralle. Enkä tiedä sitten sen tehoakaan. Oma koirani sai maa-ampiaispesästä piikkiä joka paikkaan. Ei siitä edes apua ollut, vaan lekuri antoi piikkinä kipulääkettä ja muistaakseni kortisonia, jotka vasta auttoivat yhtään.

        Käärmeiden takia ei siis kannata panikoida. Hoidat vaan nurmikkosi lyhyeksi, et anna niille suojaisia paikkoja, eikä mukavia köllöttelypaikkoja. Minä itse esimerkiksi olen löytänyt käärmeen hiekkalaatikosta lämmittelemästä. Kun on vielä kylmät yöt, niin välttää maastossa niitä kallioisia paikkoja, missä kohmeisina itseänsä lämmittelevät. Et pidä ruokavarastoa niille, esimerkiksi pihalammikon sammakot voivat houkutella käärmeitä.

        Itse siis kuitenkin olen elänyt pihapiirissä, jossa oli kaikke käärmeille ihanteellisia paikkoja, sekä myöskin ruokaa. Ihan sovussa, ilman varsinaisia vahinkoja. Ja kuten sanoin, paremmin nuo koiramme osaavat niitä luontaisesti väistää kuin me ihmiset.


      • Medisiinari
        koiras kirjoitti:

        Meillä on sama ongelma maalla. Pihapiiri oli pitkään asumaton ja käärmeillä oli paljon ruokaa: sisiliskoja, hiiriä, sammakoita ja myyriä. Nyt niiden ruoka on vähentynyt asutuksen myötä koska nurmikot on ajettu ja pikkunisäkkäitä torjuttu. Joten käärmeetkin on vähentyneet. Kaksi käärmettä on pesiytynyt kuitenkin tontille ja ei lähde pois vaikka pihalla on paljon liikettä. Traktorilla ajetaan ja aggrgaattia käytetään ja jyrsimellä kunnostetaan maata joten käärmeiden kannalta piha on huono koska tärinää on pihassa paljon ja sitä ne eivät siedä.
        Koiraani on kärtsy pistänyt ainakin kaksi kertaa joskus kun se oli n. 2-3 vuotias mutta kyypakkaus auttoi ja koira oli seur. pnä ihan ok. Oireet kyllä huomaa heti joten apu on saatava välittömästi. Terveen koiran kyllä pitäisi kestää purema ellei se ole aivan pienikokoinen. Nykyään koira ei mene käärmeen lähelle joten oppi on mennyt perille. Toisaalta käärme kyllä jättää ihmiset ja eläimet rauhaan ellei niitä häiritä.

        Meille on jäänyt kaksi sitkeää käärmettä tontille.
        Toisen nimesin myrkyksi toisen letkuksi. Letkuun kyllästyin koska se piti mansikkamaata kotinaan ja sihisi rullalla jos oli eri mieltä omistusoikeudesta. Siirsin sen monta kertaa tien toisellle puolelle mansikkamaalta koska piston vaara oli olemassa. Se kuitenkin palasi aina takaisin joten kerran sitten laitoin sen kottikärryihin ja kuskasin parin kilometrin päähän ja kippasin sen jokeen. Sen koommin sitä ei ole näkynyt. Myrkyn olen antanut olla omalla reviirillään koska siitä ei ole ollut haittaa. Itse asiassa sitä on kiva seurata ja katsoa kuinka paljon se itse asiassa tottuu ihmiseen. Reviiri on suht. pieni joten tiedän suurinpiirtein missä se luikertelee joten vaaraa ei oikeastaan ole.

        Torjumisesta olen sitä mieltä että kalkki ei auta koska meillä on kalkittu maita ja toisaalta tärinää on tontilla riittävästi. Muurahaispesiäkin kyllä löytyy. Eikä pesiä kyllä saa hajoitta. Joten siirto lienee tehokkain keino
        pihojen siistimisen ohella. Pikkunisäkkäiden torjunta vaikutta myös välillisesti. Voisin kuvitella että petolinnut on kärmeiden luontaisia vihollisia joten niiden suosimisesta ei ainakaan haitta olisi. Siis pöllöille pönttöjä tontin läheisyyteen. Tosin pöllöt on yöeläimiä mutta kyllä ne joskus voivat kärtsyn napata.
        Tuosta virtsan tiputtelusta en tiedä mutta en siihen oikein usko. Lienee vanhan kansan uskomuksia muttei siitä kai haittaakaan ole.

        Koeta päästä eroon käärmepelostasi. Ei ne niin pahoja ole. Itse asiassa ihan säyseitä eläimiä kun niihin tutustuu lähemmin. Valitettavasti niitä vaan vihataan ja tapetaan aivan suotta. Kulttuuri meillä vaan on sellainen. En ole aivan varma mutta muistelisin että kyy on nykyään rauhoitettu tai ainakin sitä ollaan rauhoittamassa. Terveelle ihmiselle ne eivät ole vaarallisia(ehkä lapsille ja vanhoille?). Kyypakkaus vaan pitää olla esillä nopeaa käyttöä silmällä pitäen.

        Jos kyy puree koiraa suoraan esim jalan verisuoneen, niin ei henki menee isoltakin koiralta ellei saa seerumia 24t sisällä. kyypakkaus ei silloin auta mitään. Sehän on muutenkin vain oireita helpottavaa eikä mitään vastamyrkkyä.


    • mato kammoinen

      Mun puolesta käärmeet saavat elellä ja asustella aivan rauhassa, kunhan eivät tulisi koirieni kanssa "taistelemaan" pihapiirini herruudesta. Käärmeiden tappamiseen en mistään hinnasta alkaisi, esim. pahvilaatikolla voisin niitä kuskailla toiselle asuma-alueelle. Niinkuin kirjoitinkin, en pelkää käärmeitä itseni takia, vaan olen "ylihysteerinen" niistä koirieni takia. Toissa kesänä kesämökilläni sain kyynpureman polveeni, kun siivosin vattupuskia. Kipeä ja turpea kinttu kyllä oli, mutta niin sai jatkaa elämäänsä sekin luikero!
      Siis en ole tuolla "käärmeiden valtakunnassa" vielä ainuttakaan kesää asunut, mutta naapurin mukaan se on käärmerikasta aluetta! Eli toivottavasti naapuri vain liioitteli ja käärmeitä ei olisikaan kovasti... Koirieni takia haluaisin kuitenkin mahdollisuuksien mukaan karsia kaikki riskitekijät. Tokihan käärme voi puraista koiriani vaikka ihan kaupungissa jalkakäytävällä, jos niikseen tulee! Tunnontarkkana ihmisenä kuitenkin ennakoin tulevaa kesää ja täällä vinkkejä käärmeiden häätöön kyselen, koska luulen että kaikkia niksejä ja konsteja eli ole kirjoihin koottu!
      Kivaa joulunaikaa kaikille! =)

      • jani

        Laita tervaa kastelukannuun ja kierrä koko tontti.Meillä oli sama ongelma ja rakensin ison koiratarhan,tarhatolpat kiinnitin vanhoihin ratapölkkyihin ja yllätys yllätys yhtään käärmettä ei ole koskaan ollut koiratarhassa.Selvitin asian ja ratapölkyt on käsitelty naulin nimisellä tervan tapaisella aineella.Ostin sitten tervaa ja kävelin koko 1,5 ha:n tontin ympäri ja tervasin rajat.Edellisenä kesänä näin yli 40 kyytä ja viimekesänä en yhtään.

        Ps.Terva on kätevä aine se kun kestää sateetkin ja haju on enemmänkin miellyttävä kuin haitallinen


    • Heluna

      Hei, tuli tuossa mieleen juttu jonka luin jostain lehdestä. Sen mukaan käärmeitä houkuttelee kaikenlaiset kivikot ja heinikot ym. johon ne pääsee piiloon. Avoimella ja siistillä alueella ne ei viihdy kovin hyvin. Tontin laitamiltakin kannattaa korjata risukot ja puskat. Koirat voi myös paremmin nähdä luikerot ja varoa ajoissa.
      Löytyyköhän muurahaishappoa jostain? Se vois karkottaa niitä hiukan...

    • kyyt pois

      tee parkkikasoja joihin kyyt tulee talvehtimaan ja pakkasöitten tultua valele pensalla nämä kasat ja tulta perään niin johan tepsii

      • kikkelitonttu

        Hurja suunnitelma!


    • käärmeet.jees

      Kyy kuuluu Suomen luontoon. Koira ei. Jätä käärmeet rauhaan.

      • koirat.enemmän.jees

        Tämä on koirapalsta. Ei käärmepalsta. Jätä koiranomistajat rauhaan.


      • käärmeet.jees
        koirat.enemmän.jees kirjoitti:

        Tämä on koirapalsta. Ei käärmepalsta. Jätä koiranomistajat rauhaan.

        Mitä sitten, vaikka tämä on koirapalsta. Täällä saavat kaikki keskustella koirista, myös koiraa omistamattomat. Koirista ei myöskään tarvitse tykätä keskustellakseen täällä.

        Joten jätä käärmeet rauhaan. Ne kuuluvat Suomen luontoon toisin kuin koirat.


      • KyytPätsiin

        Kyy, pirun kätyri, kuuluu helvettiin, eikä Suomen luontoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe