Sairastuminen kesken kesätyön

eihän sen näin pitänyt mennä

Voiko olla oikein että sairastuttuani kesken siivouskesätöiden (työpäiviä takana alle kuukausi) joudun itse maksamaan kaikki lääkäri- ja matkakulut, jotka aiheutuvat siitä kun oli _pakko_ hakea lääkäriltä sairaustodistus? Mitään palkkaa sairauspäiviltäni tuskin saan, joten joudun vain köyhänä opiskelijana maksamaan siitä että tein sen virheen ja menin siivoamaan ja sairastumaan (johon kohteeni työolosuhteet varmasti vaikuttivat).
Työnajantaja-siivousfirmani lääkäriä en saa kesätyöläisenä käyttää.
Aamulla sain kauheat huudot kun soitin toimistolle ja kerroin olevani poissa sairauteni takia. Sain 2 vaihtoehtoa: joko hommaan lääkärintodistuksen tai tulen töihin. (siinä kunnossa tartuttamaan koko firman, voi jee...). Puhelun luokka oli sitä tasoa että päädyin irtisanomaan itseni mutta kas kas, en voikaan irtisanoutua koska olen määräaikainen (luojankiitos ei enää monta viikkoa!). Ajoin sitten lääkärille vaarantaen liikenneturvallisuuden ja toimitin lapun toimistoon. Tuloksena: nyt olen entistä sairaampi ko. reissun jäljiltä.

Eli: miten tämä voi olla mahdollista? Olen sairas, joudun maksamaan itse kaikki lääkäri- ja matkakulut, jotka ovat pakollisia koska töitäkään en tässä kunnossa kykene tekemään. En myöskään pysty irtisanoutumaan, vaikka tässä tilanteessa se olisi ollut kaikkien kannalta järkevintä. Eli minut on pakotettu tekemään tappiollista kesätyötä. Eihän tämä näin voi mennä, eihän?
Enhän minä edes kuulu mihinkään siivousalan liittoon, eikä työsopimuksen allekirjoittamisvaiheessakaan mainittu sairastumisesta muuta kuin että työterveyslääkäri ei ole käytössäni ja irtisanomisaika..."nooh, se ei koske sua".

En kyllä enää ikinä tee päivääkään siivoustyötä tämän jälkeen, eikä onneksi tarviikaan. Vaikken tosiuskovainen olekaan, niin kiitän luojaani siitä että minulla on kohta aivan toinen ammatti jossa tunnetaan käsite ihmisarvo.

45

7031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mobben

Siivousalalla on erittäin paljon ammattitaidottomia esimiehiä, jotka osaavat hoitaa asiansa vain huutamalla. Osasyy siihen on että lähtevät tekemään itse työt, jos tekijöitä ei löydy. Mutta se ei ole sinun vikasi -vaan firman. Ja noita paskafirmoja piisaa.

• huutaa sitä

vähämmän tuo lypsää, eli ei kunnon työntekijöitä tule sellaseen firmaan.

• aloittaja

Ammattitaidottomia tosiaan, lukevat työehtosopimuksesta sen mitä haluavat ja jättävät tietyt tärkeät lauseet lukemattta. Onneksi löysin sopimukseni netistä, ja siitä tärkeät lauseet.

"Työntekijän on VAADITTAESSA (ja sitähän se kovin vaati, vaikka pakko ei olisi ollut) esitettävä työkyvyttömyydestään lääkärintodistus tai muu työnantajan hyväksymä selvitys." Sekä: "Edellyttäessään työntekijän käyvän tietyn lääkärin vastaanotolla, työnantaja korvaa lääkärintodistuksen hankkimiskustannukset."

Eli ymmärtääkseni olen oikeutettu vaatimaan korvaukset lääkärin laskusta (ainakin, kun kerran vaadittiin todistusta ja työterveyslääkäriä en saanut käyttää) ja matkakuluista. Onko mitään ylempää tahoa mihin ottaa yhteyttä, jos/kun rupeavat vänkäämään vastaan? Työsuojeluvaltuutettu, oikeusasiamies...?
        Ei niinkään että tuo summa veisi minut perikatoon, mutta ihan periaatteen vuoksi pidän oikeuksistani kiinni (ja toki opiskelijalle raha on aina rahaa).

• moppi2

palkkaahan et saa jos työsuhde on kestänyt alle kuukauden.jos työnantaja edellyttää työntekijän käyttävän tietyn lääkärin tai lääkäriaseman palveluja,se korvaa myös lääkärintodistuksen hankkimiskulut(tes s. 22)sun työnantajasi on näppärästi kiertänyt asian.

• ...

Otapa yhteys paikalliseen työsuojelupiiriin ja selvitä asia heidän kanssaan. Tässä on nyt mielestäni oiottu sääntöjä hieman enemmän kuin on sallittua.

• väsy:)
        ... kirjoitti:

Otapa yhteys paikalliseen työsuojelupiiriin ja selvitä asia heidän kanssaan. Tässä on nyt mielestäni oiottu sääntöjä hieman enemmän kuin on sallittua.

vihjasta firman nimeä?olisi kiva tietää.

• *ELLA*

sitä todistusta hakemaan,kun oikein matkakuluja haluat?Eikö julkinen liikenne toimi paikkakunnallasi?
      Ja eihän terv.keskus maksu ole kuin 11 euron paikkeilla. Et kai nyt yksityiselle mennyt. Ei sekään ole kuin 30 e paikkeilla.

• käteen

Palkallista sairaslomaa sinulla ei ole, jos työsuhde on vasta alkanut. Tämä ei koske pelkästään kesureita eikä pelkästään siivousalaa vaan aivan kaikkia. Siinä Sinua ei sorreta. Tämä sääntö on sama kaikille.

Työnantajalla on oikeus vaatia sairaslomastasi todistusta. Olisit voinut hakea sen lähimmästä terveyskeskuksesta, jolloin se ei olisi maksanut mitään. Totta on se, että jos työnantaja vaatii tietyn lääkäriaseman käyttöä, se heidän tulee maksaa. Tarinasi ei kerro, määrättiinkö sinut tuonne työterveyslääkärille vai miksi menit maksulliseen.

Ymmärrän, että olet tuohtunut, sairaskin vielä - mutta asioilla on puolensa. Asiaton käytös huutamisen suhteen ei ole oikeutettua, mutta muuten tilanne ei olisi erilainen yhtään millään muullakaan alalla taikka työpaikalla.

• aloittaja

Ymmärrän kyllä etten saa sairaslomasta palkkaa, koska olen ollut niin lyhyen aikaa. Mutta en ymmärrä uhkailua: joko haet sen lääkärintodistuksen tai tulet töihin (sairaana...).

Kuten kerroin, työterveydenhuolto ei kuulemma ole minun käytettävissäni, joten siksi terveyskeskus. Ja tk:n päivystys sen takia, koska olen ulkopaikkakuntalainen (kesätöissä kaukana opiskelu- ja vakituisesta asuinkunnastani) eli en siis saanut ilmaista hoitoa. Ja toimistolta minun "käskettiin" mennä terveyskeskukseen.

Ja edelliselle kirjoittajalle: opiskelijalle 11e matkakulut ON iso raha! Samoin periaatekysymys kuten kerroin jo. Ja täällä maaseudulla julkiset ovat mitä ovat, harvat vuorot nekin tulevat kalliimmiksi kuin yksityisautoilu. Matkaa eestaas kertyi arviolta n. 30 km. Kaikki kun nääs eivät asu kaupungissa tai muuten hyvien yhteyksien päässä...

Edelleenkin olen sitä mieltä ettei tämä voi mennä näin. Ilmeisesti minun kannattaa huomenna mennä puolikuntoisena töihin, vähän huiskutella pölyjä lattialla istuskellen ja ottaa hyvällä omalla tunnolla täyden päivän palkka. Jos kerran firman linjoja seurailen, niin näinhän se menee :/

• Siivouksia lopetteleva
        aloittaja kirjoitti:

Ymmärrän kyllä etten saa sairaslomasta palkkaa, koska olen ollut niin lyhyen aikaa. Mutta en ymmärrä uhkailua: joko haet sen lääkärintodistuksen tai tulet töihin (sairaana...).

Kuten kerroin, työterveydenhuolto ei kuulemma ole minun käytettävissäni, joten siksi terveyskeskus. Ja tk:n päivystys sen takia, koska olen ulkopaikkakuntalainen (kesätöissä kaukana opiskelu- ja vakituisesta asuinkunnastani) eli en siis saanut ilmaista hoitoa. Ja toimistolta minun "käskettiin" mennä terveyskeskukseen.

Ja edelliselle kirjoittajalle: opiskelijalle 11e matkakulut ON iso raha! Samoin periaatekysymys kuten kerroin jo. Ja täällä maaseudulla julkiset ovat mitä ovat, harvat vuorot nekin tulevat kalliimmiksi kuin yksityisautoilu. Matkaa eestaas kertyi arviolta n. 30 km. Kaikki kun nääs eivät asu kaupungissa tai muuten hyvien yhteyksien päässä...

Edelleenkin olen sitä mieltä ettei tämä voi mennä näin. Ilmeisesti minun kannattaa huomenna mennä puolikuntoisena töihin, vähän huiskutella pölyjä lattialla istuskellen ja ottaa hyvällä omalla tunnolla täyden päivän palkka. Jos kerran firman linjoja seurailen, niin näinhän se menee :/

Mielestäni olet väärässä ja asenteesi on todella outo. Jokaisessa kunnollisessa työpaikassa vaaditaan lääkärintodistus sairaudesta, jos aikoo olla poissa. Jos taas on omin lupinensa poissa töistä ilman todistusta, voi odottaa hyvin ansaittuja potkuja. Eli mielestäni työnantajasi ei todellakaan uhkaillut sinua.

Ja se ei ole työnantajasi vika, ettet ole paikkakuntalainen tai saa sääntöjen mukaan työterveyspalveluja. Ihan itse silloin pitää maksella lääkärikulut yms. Eihän pomosi KÄSKENYT sinua menemään lääkärille X, vaan halusi vain todistuksen, ja sait hakea sen vaikka Kiinasta asti jos huvittaa. Ei ole työnantajasi vika, että asut jossain syrjäseudulla, pitkän matkan päässä palveluista. Itse olet asuntosi valinnut.

Elämä ei ole reilua, mutta omista päätöksistään on vastuu otettava.

• .............
        Siivouksia lopetteleva kirjoitti:

Mielestäni olet väärässä ja asenteesi on todella outo. Jokaisessa kunnollisessa työpaikassa vaaditaan lääkärintodistus sairaudesta, jos aikoo olla poissa. Jos taas on omin lupinensa poissa töistä ilman todistusta, voi odottaa hyvin ansaittuja potkuja. Eli mielestäni työnantajasi ei todellakaan uhkaillut sinua.

Ja se ei ole työnantajasi vika, ettet ole paikkakuntalainen tai saa sääntöjen mukaan työterveyspalveluja. Ihan itse silloin pitää maksella lääkärikulut yms. Eihän pomosi KÄSKENYT sinua menemään lääkärille X, vaan halusi vain todistuksen, ja sait hakea sen vaikka Kiinasta asti jos huvittaa. Ei ole työnantajasi vika, että asut jossain syrjäseudulla, pitkän matkan päässä palveluista. Itse olet asuntosi valinnut.

Työnantajalla on velvollisuus todistus pyytää sairaudesta, jotta voivat maksaa mahdollista palkkaa työntekijälle. Arvaa vaan, kuinka moni esim. huijaa olemalla kipeä, kun ei vaan jaksa mennä töihin.

Se on aivan yleinen käytäntö että sairaslomatodistus toimitetaan, eikä siinä anneta mitään eri sääntöjä sellaiselle jolla on pitempi matka lääkäriin. Se ei ole työnantajan vika että asut jossain hevon kuusessa, ja että kotipaikkakuntasi on muualla.

Mietippä asioita hetki myös työnantajasi kannalta, ja katso peiliin olet itse lapsellinen.

• voi..
        aloittaja kirjoitti:

mennä näin siis, tämä asia.
        Jos et mene töihin, työnantaja saa velvoittaa sinut toimitaamaan todistuksen sairaudestasi. Ei sitä sinne heti tarvitse välttämäti toimittaa, jälkikäteenkin käy, kunhan sen vie - työntantaja seuraa sillä poissaolojen aiheellisuutta ja kommunikoi tarvittaessa Kelan kanssa.

Eli siis vaihtoehdot ovat ne, että joko menet töihin taikka toimitat sairaudestasi todistuksen. Paitsi sinun työpaikassasi, myös lähes kaikissa muissa.
        Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
        Ehkä työnantajaa harmitti poissaolosi, joka aiheutti hänelle paineita varajärjestelyyn, mutta asia sinällään oli ihan asiallinen.

Sinua ei ole kohdeltu kaltoin, työelämä on tällaista.

Elämä on.

• piip
        voi.. kirjoitti:

mennä näin siis, tämä asia.
        Jos et mene töihin, työnantaja saa velvoittaa sinut toimitaamaan todistuksen sairaudestasi. Ei sitä sinne heti tarvitse välttämäti toimittaa, jälkikäteenkin käy, kunhan sen vie - työntantaja seuraa sillä poissaolojen aiheellisuutta ja kommunikoi tarvittaessa Kelan kanssa.

Eli siis vaihtoehdot ovat ne, että joko menet töihin taikka toimitat sairaudestasi todistuksen. Paitsi sinun työpaikassasi, myös lähes kaikissa muissa.
        Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
        Ehkä työnantajaa harmitti poissaolosi, joka aiheutti hänelle paineita varajärjestelyyn, mutta asia sinällään oli ihan asiallinen.

Sinua ei ole kohdeltu kaltoin, työelämä on tällaista.

Elämä on.

Eipä ole joka työpaikalla näin. Siellä ihmisiin luotetaan, mutta ymmärrän hyvin ettei tällä alalla voida. Poissaoloja nimittäin tulisi aivan liikaa.
        Siinä mielessä ymmärtäisin tapauksen, jos olisi saanut käyttää ilmaista työterveyshuoltoa, mutta tätähän ei saanut tehdä. Ja nyt on syykin selvillä.

Koitan josko huomenna selviäisin sairaana töissä, saa nähdä miten käy. Nyt ymmärrän hyvin miksi siivousta pidetään paskaduunina, sillä sitä se tosiaan on. Kunhan tämä tuurausjaksoni loppuu kohta, ei minun enää ikinä tarvitse tehdä päivääkään tätä työtä.
        Pitäkää huoli itsestänne, työoloistanne ja työehdoistanne, minen enää mokomasta paskasta jaksa välittää. Elämä kun tosiaan on :) Ja omapahan on ammattinne.

• opiskelijalla
        aloittaja kirjoitti:

outoa touhua. On varaa pitää kallista autoa ja mitä mitä bensa maksaa tänä päivänä?

Sitten rutisee 11 euron tk-maksusta. Huh-huh. En paremmin sano.

• aloittaja
        opiskelijalla kirjoitti:

outoa touhua. On varaa pitää kallista autoa ja mitä mitä bensa maksaa tänä päivänä?

Sitten rutisee 11 euron tk-maksusta. Huh-huh. En paremmin sano.

Se vielä että auto ei ole omani, vaan lainassa töiden takia. Työajat sellaiset ettei täältä edes kulje busseja siihen aikaan. Ja töihin kuitenkin on mentävä. Oletko itse koskaan kulkenut maaseudulla bussilla? Sinulla ei varmasti ole aavistustakaan mitä se maksaa, joten älä itse rutise siinä.

• Siivouksia lopetteleva
        aloittaja kirjoitti:

Se vielä että auto ei ole omani, vaan lainassa töiden takia. Työajat sellaiset ettei täältä edes kulje busseja siihen aikaan. Ja töihin kuitenkin on mentävä. Oletko itse koskaan kulkenut maaseudulla bussilla? Sinulla ei varmasti ole aavistustakaan mitä se maksaa, joten älä itse rutise siinä.

Mitä ihmettä varten yleensäkään hait töitä, kun sen tekeminen ja yleisten sääntöjen hyväksyminen on noin vaikeaa?

Ja kyllä tohdin edelleen väittää, että ihan joka ikinen paikka haluaa sairastodistuksen jos olet pois sairauden takia. Poikkeuksena esim mansikkamaat, joilla on kymmenen muuta työntekijää, jotka tekevät hommasi.

Poikkeuksena myös ennalta sovittavat poissaolot. Esimerkiksi itse sovin palkattoman vapaan opiskelun takia. Mutta jo kaksi viikkoa ennemmin.

Toivottavasti kasvat ihmisenä ennen valmistumistasi.

Ja kyllä, minä ainakin olen kulkenut bussilla maaseudulla. Mutta edelleen ihan oma mokasi, kun asut niin kaukana. Ei kukaan kauppiaskaan maksa sinulle matkakuluja siitä että viitsit hänen kaupassaan käydä. Työntekijän oma murhe on millä töihinsä kulkee, jos on työn ottanut. Samoin lääkäriasiat.

• ihmeessä

Mitä ihmettä varten yleensäkään hait töitä, kun sen tekeminen ja yleisten sääntöjen hyväksyminen on noin vaikeaa?

Ja kyllä tohdin edelleen väittää, että ihan joka ikinen paikka haluaa sairastodistuksen jos olet pois sairauden takia. Poikkeuksena esim mansikkamaat, joilla on kymmenen muuta työntekijää, jotka tekevät hommasi.

Poikkeuksena myös ennalta sovittavat poissaolot. Esimerkiksi itse sovin palkattoman vapaan opiskelun takia. Mutta jo kaksi viikkoa ennemmin.

Ja kyllä, minä ainakin olen kulkenut bussilla maaseudulla. Mutta edelleen ihan oma mokasi, kun asut niin kaukana. Ei kukaan kauppiaskaan maksa sinulle matkakuluja siitä että viitsit hänen kaupassaan käydä. Työntekijän oma murhe on millä töihinsä kulkee, jos on työn ottanut. Samoin lääkäriasiat.

lopeta siivouksia! Ne ovat sopivia juuri sinun kaltaisillesi.

Mitä muuten meinaat jatkossa tehdä? Jäätkö työttömäksi vai menetkö kenties opiskelemaan...sivousta?

• eihän

sairaslomatodistusta tarvitse lähteä työpaikalle suinkaan sairaana viemään! Jos olisi yhtään fiksumpi työnanataja, niin luottaisi työntekijään ja odottaisi kun hän tervehdyttyään toisi todistuksen mukanaan tai laittaisi sen postissa, näin yleensä toimitaan..

• älä jätä!
        ihmeessä kirjoitti:

lopeta siivouksia! Ne ovat sopivia juuri sinun kaltaisillesi.

Mitä muuten meinaat jatkossa tehdä? Jäätkö työttömäksi vai menetkö kenties opiskelemaan...sivousta?

Ja mitähän h********ä tuollainen kommentti taas täytyi tunkea tänne, kysyy ammattitaitoinen siivooja, joka on opiskellut sekä siivousalalla että korkeakoulussa. Tuollaiset alkuihmiset,jotka eivät arvosta toisen tekemää rehellistä työtä, saisivat minun puolestani hukkua p******sa. Ilman siivoojia tulisi monelle pian äitiä ikävä, vaikka niin kovasti omaa ylisuurta egoa pönkitetäänkin mollaamalla joko suoraan tai epäsuorasti siivoustyötä tekeviä anonyymisti oikein netin keskustelupalstalla.

• helsingissä

kun olet kunnallisella töissä esim,päiväkodissa,saat olla 3 pv pois ilman todistusta.pelkkä ilmoitus riittää.tosin uskoisin että sielläkin jos rupeaa liikaa olemaan poissaoloja pyytävät selvitystä.sitä en kyllä ymmärrä että parin päivän saikulle pitää ihan lääkärin todistus olla,ettei terkkarin kelpaa.eivät oikeen ta:llakaan mielellään lääkäriaikoja anna ellei ole pää kainalossa.näin ainakin omien kokemuksieni mukaa helsingissä

• käytäntöjä
        helsingissä kirjoitti:

kun olet kunnallisella töissä esim,päiväkodissa,saat olla 3 pv pois ilman todistusta.pelkkä ilmoitus riittää.tosin uskoisin että sielläkin jos rupeaa liikaa olemaan poissaoloja pyytävät selvitystä.sitä en kyllä ymmärrä että parin päivän saikulle pitää ihan lääkärin todistus olla,ettei terkkarin kelpaa.eivät oikeen ta:llakaan mielellään lääkäriaikoja anna ellei ole pää kainalossa.näin ainakin omien kokemuksieni mukaa helsingissä

Tämä ei kyllä ole paikkakuntasidonnainen asia vaan ennemminkin työtehtäväsidonnainen tai työpaikkasidonnainen.

Joissakin työpaikoissa toimihenkilöt saavat olla omalla ilmoituksellaan pois 2 tai 3 päivää, mutta työntekijöiltä vaaditaan lääkärintodistus heti ensimmäisestä päivästä.
        Joisskin paikoissa kaikkien tulee toimittaa todistus jokaisesta päivästä ja toisalla kaikki voivat olla tuon 2 päivää ilman tarkastuksia. Joissakin lääkäriin ei tarvitse mennä, mutta poissaolosta tulee ilmoittaa työterveyshoitajalle, joka tekee poissaoloista tilastoa työnantajan puolesta.

Niin taikka näin, työnantajalla on oikeus pyytää sairaslomatodistus, ja jos se pyydetään on työntekijän/toimihenkilön se toimitettava.
        Ja sillä hyvä. Ilman mutinoita.

• on aivan selkeä

Olitpa koeajalla vakituiseen hommaan, määräaikainen tai tuntityöläinen, niin alle kuukauden mittaisessa työsuhteessa, ei sinulle kuulu työnantajan lääkäripalveluita tai muita korvauksia. Ja lääkärintodistus on aina toimitettava ekasta päivästä lähtien siivousalalla. Turhaan nuriset, koska . Ja aina voi käyttää lähintä lääkäripalvelua ts. terveyskeskusta. Esimiehen asenne kyllä oli väärä, että hän huusi sinulle. Asian olisi voinut hoitaa fiksummin. Ja turhaan valitat tuollaisesta pienestä 11 euron maksusta. Ota järki käteen, ei opiskelijalla ole mitään erikoisoikeuksia korvauksiin sairastuessa. Oma vikasi, että ajoit liikenneturvallisuutta vaarantaen, siitä et voi työnantajaasi syyttää vaan itseäsi! Jos kolari olisi sattunut, niin syy olisi ollut selvästi sinun, ei työnantajasi!
      Ota järki käteen, äläkä valita tilannettasi täällä, työelämän pelisäännöt on tunnettava!

• wwwwwwwwwww

Tämä valittaja ei todellakaa taida ymmärtää työelä-
        mästä kovin paljoa...minun käsittääkseni myös opis-
        kelijakaan ei voi olla luvatta pois koulusta joten miten työpaikalla toimittaisiin toisin.
        Ja tosiaan se todistus sairaudesta on oltava vaikka ei olisi oikeutettu sairasajan palkkaan.

• pieru
        wwwwwwwwwww kirjoitti:

Tämä valittaja ei todellakaa taida ymmärtää työelä-
        mästä kovin paljoa...minun käsittääkseni myös opis-
        kelijakaan ei voi olla luvatta pois koulusta joten miten työpaikalla toimittaisiin toisin.
        Ja tosiaan se todistus sairaudesta on oltava vaikka ei olisi oikeutettu sairasajan palkkaan.

Niin näissä paskaduuneissa ja -kouluissa, ei yliopistolla. Ainakin tuntemillani akateemisilla aloilla saa olla pois 1-3 päivää sairaana itse asiasta ilmoittamalla työnantajalle, sen jälkeen vasta haettava todistus. Moraalittomien duunareitten kanssa tällainen ei tietenkään onnistu, senhän huomaa jo teidän tavastanne "keskustella" kun ette ymmärrä selvää suomen kieltä vaan haluatte tahallanne ymmärtää kaiken väärin ja näin pönkittää omaa mitätöntä itsetuntoanna. Opetelkaa käyttäytymään.

• pieru

A) 11e ei ole pieni raha köyhälle (kyllä, suomessakin elää paljon ihmisiä köyhyysrajan alapuolella). Ja edelleen, kuinka monta kertaa pitää toistaa sana "periaatekysymys". Periaateperiaateperiaateperiaateperiaatekysymysprklteidän kanssanne!!!

B) Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Mitä itse olisit tehnyt ko. tilanteessa jossa on pakko lähteä lääkäriin? Pyytänyt isin kuskiksi, ottanut taksin vain kenties tilannut ambulanssin? Mieti, ennen kuin avaat suusi ja annat sonnan tulla ulos.

• esimies

Soitit siis aamulla esimiehellesi, että et pääse töihin? Tiesitkö jo illalla ettet pääse töihin? Olisiko sinun silloin jo pitänyt olla töissä, kun soitit?
      Huusiko esimies sinulle todellakin vai oliko äänensävy vain tiukka?
      Pelisäännöt ovat kaikille samat, oli kyseessä kesätyöntekijä tai vakituinen.
      Sairastumisesta ilmoitetaan hyvissä ajoin, jotta esimies saa sijaisen järjestettyä. Harva sairaus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Omalla alueellani on myös sovittu, että töihin mennään aamulla, jos ei ole suurin piirtein pää kainalossa. Ollaan töissä, kunnes pääsee lääkärille tai sijainen saapuu paikalle tai ainakin siihen asti kunnes akuutit työt on tehty.

Erityisesti minua kiinnostaa mikä on sellainen sairaus, että tartuttaa kaikki ja on vaaraksi liikenteelle?

• varmaan

hyppykuppa.

:)

• pieru

Erilaisia sairauksia on maailma täynnä, valitse niistä sopiva.

• mennään

aamulla, jos ei ole suurin piirtein pää kainalossa". Luojan kiitos en ole koskaan siivousalalla työskennellyt, mutta luulisi tuollaisen määräyksen olevan joka alalla laiton. Ihmisellä on oikeus sairaslomaan, ei tarvitse pään putoamista töitä tehden odotella.

• esimies
        mennään kirjoitti:

aamulla, jos ei ole suurin piirtein pää kainalossa". Luojan kiitos en ole koskaan siivousalalla työskennellyt, mutta luulisi tuollaisen määräyksen olevan joka alalla laiton. Ihmisellä on oikeus sairaslomaan, ei tarvitse pään putoamista töitä tehden odotella.

mutta hän itse ei voi sitä päättää. Työntekijä ei ole sairaslomalla ennenkuin hänellä sairaslomalappu on kädessä ja minä olen sairasloman hyväksynyt. Jos työt alkaa klo 6 ja lääkäriin pääsee aikaisintaan klo 8, työntekijä on tuon 2h töissä. Yksikään työntekijöistäni ei ole sitä käytäntöä kyseenalaistanut. Niinkuin aiemmin sanoin, harva sairaus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta, jos tietää illalla olevansa kipeä, niin silloinhan sen lapun voi hakea terveyskeskuksesta illalla.

• sun???
        esimies kirjoitti:

mutta hän itse ei voi sitä päättää. Työntekijä ei ole sairaslomalla ennenkuin hänellä sairaslomalappu on kädessä ja minä olen sairasloman hyväksynyt. Jos työt alkaa klo 6 ja lääkäriin pääsee aikaisintaan klo 8, työntekijä on tuon 2h töissä. Yksikään työntekijöistäni ei ole sitä käytäntöä kyseenalaistanut. Niinkuin aiemmin sanoin, harva sairaus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta, jos tietää illalla olevansa kipeä, niin silloinhan sen lapun voi hakea terveyskeskuksesta illalla.

hakea itsellesi sairaslomaa, sen verran sairaalta tyrannilta vaikutat? Pakotat siis alaisesi esim. yöllä nousseen korkean kuumeen kanssa töihin? Etkö luota alaisiisi vai mikä mättää? Meillä saa olla 3 päivää oman ilmoituksen perusteella pois. En usko kenenkään koskaan väärinkäyttäneen tuota oikeutta. Itseni ei ole tarvinnut olla viimeisen kahden vuoden aikana päivääkään pois, onneksi. Olen silti tyytyväinen, että tarvittaessa esimieheni luottaa minuun.

• esimies
        sun??? kirjoitti:

hakea itsellesi sairaslomaa, sen verran sairaalta tyrannilta vaikutat? Pakotat siis alaisesi esim. yöllä nousseen korkean kuumeen kanssa töihin? Etkö luota alaisiisi vai mikä mättää? Meillä saa olla 3 päivää oman ilmoituksen perusteella pois. En usko kenenkään koskaan väärinkäyttäneen tuota oikeutta. Itseni ei ole tarvinnut olla viimeisen kahden vuoden aikana päivääkään pois, onneksi. Olen silti tyytyväinen, että tarvittaessa esimieheni luottaa minuun.

mutten tarvitse sairaslomaa. En ole sairas enkä tyranni. Kun on 30-50 työntekijää alueella täytyy olla selkeät pelisäännöt, jotta homma toimii. Ei ole kyse epäluottamuksesta.
        Useat asiakkaistani ovat sellaisia joissa toiminta ei voi alkaa jos tietyt tilat ei ole siivottu, lisäksi kohteisiin ei voi ketä tahansa laittaa vaan monessa paikassa täytyy olla taustaselvitykset tehtynä ennen kuin taloon saa edes mennä. Jos siivooja soittaa klo 6, että on sairas eikä pääse töihin, kun hänen pitäisi jo olla työpaikalla, on aika mahdotonta täyttää asiakkaallemme antamaamme lupausta. Niitä sijaisia ei istu jollakin hyllyllä odottamassa töihin lähtöä ja yleensä sairaslomalla on sitten heti useampi samaan aikaan, kun tahtoo noita epidemioita olla liikkeellä.
        Siivoojan täytyy kuitenkin toimittaa avaimet sijaiselle ja hakea sairalomalappu, joten on aivan sama, että hän käy ne "pakolliset työt" tekemässä ja antamassa mahdolliset lisäohjeet esim. jos päivän aikana on jotakin erityistä huomioitavaa, kun niitä pakollisia ei niin paljoa ole kuitenkaan.
        Niin kuin jo kaksi kertaa olen maininnut, ettei niitä sellaisia sairauksia kovin paljoa ole, joka yhtäkkiä yön aikana tekisi täysin työkyvyttömäksi, kyllä yleensä ainakin illalla on jotakin viitteitä tulevasta sairastumisesta. Oman 20v työhistoriani aikana niin on itselleni käynyt kerran. Jos siivooja ilmoittaa jo illalla, olevansa tulossa sairaaksi, voin jo silloin sopia sijaisjärjetelyistä, toisin kun jos hän soittaa asiasta vasta aamulla. Tietenkin silloin jos tilanne on todella sellainen ettei sängystä pääse ylös, ei töihin tarvi lähteä.
        Omat vakkarityöntekijät ovat aina tehneet näin, ilman mitään erityistä sopimista. Sijaisten vuoksi ollaan tehty asiasta ihan "virallinen" käytäntö.
        Asiakas voi luottaa siihen, että hänen toimintaansa ei tule häiriöitä siivouksen vuoksi, kun asiakas on tyytyväinen palveluun, riittää meille töitä.
        Olen niin onnekkaassa asemassa, että työntekijäni ovat aidosti sitoutuneet työhönsä ja pitävät sitä kunnia asiana, että hommat työpaikalla toimii.
        Olen ollut nykyisellä alueella 5v esimiehenä ja vaihtuvuus vakkareissa on 0%.

• kiikasti?

Eikös koko tää juttu lähtenyt siitä kun aloittajan esimies ei ollut viitsinyt valistaa nuorta työntekijää näistä asioista? Ei ois mennyt monta sekkaa kun ois sanonut että työnantajilla on velvoitteet ja käytännöt, ettei kyse ole henk.koht. epäluottamuksesta (tosiasiassa kyllä työnantaja saa maksaa palkan todisteettomastakin sairauspoissaolosta mutta ei siis tarvitse, ja kelan tilastoinnit on asia erikseen). Siinä aloittaja on oikeassa että kohtelu on ylimalkaista ja autoritääristä. Ja kyllä palvelu pelaa jos toimiston pölyhiukkaset ei voi odottaa tervettä siivoojaa!

• ihme
        esimies kirjoitti:

mutten tarvitse sairaslomaa. En ole sairas enkä tyranni. Kun on 30-50 työntekijää alueella täytyy olla selkeät pelisäännöt, jotta homma toimii. Ei ole kyse epäluottamuksesta.
        Useat asiakkaistani ovat sellaisia joissa toiminta ei voi alkaa jos tietyt tilat ei ole siivottu, lisäksi kohteisiin ei voi ketä tahansa laittaa vaan monessa paikassa täytyy olla taustaselvitykset tehtynä ennen kuin taloon saa edes mennä. Jos siivooja soittaa klo 6, että on sairas eikä pääse töihin, kun hänen pitäisi jo olla työpaikalla, on aika mahdotonta täyttää asiakkaallemme antamaamme lupausta. Niitä sijaisia ei istu jollakin hyllyllä odottamassa töihin lähtöä ja yleensä sairaslomalla on sitten heti useampi samaan aikaan, kun tahtoo noita epidemioita olla liikkeellä.
        Siivoojan täytyy kuitenkin toimittaa avaimet sijaiselle ja hakea sairalomalappu, joten on aivan sama, että hän käy ne "pakolliset työt" tekemässä ja antamassa mahdolliset lisäohjeet esim. jos päivän aikana on jotakin erityistä huomioitavaa, kun niitä pakollisia ei niin paljoa ole kuitenkaan.
        Niin kuin jo kaksi kertaa olen maininnut, ettei niitä sellaisia sairauksia kovin paljoa ole, joka yhtäkkiä yön aikana tekisi täysin työkyvyttömäksi, kyllä yleensä ainakin illalla on jotakin viitteitä tulevasta sairastumisesta. Oman 20v työhistoriani aikana niin on itselleni käynyt kerran. Jos siivooja ilmoittaa jo illalla, olevansa tulossa sairaaksi, voin jo silloin sopia sijaisjärjetelyistä, toisin kun jos hän soittaa asiasta vasta aamulla. Tietenkin silloin jos tilanne on todella sellainen ettei sängystä pääse ylös, ei töihin tarvi lähteä.
        Omat vakkarityöntekijät ovat aina tehneet näin, ilman mitään erityistä sopimista. Sijaisten vuoksi ollaan tehty asiasta ihan "virallinen" käytäntö.
        Asiakas voi luottaa siihen, että hänen toimintaansa ei tule häiriöitä siivouksen vuoksi, kun asiakas on tyytyväinen palveluun, riittää meille töitä.
        Olen niin onnekkaassa asemassa, että työntekijäni ovat aidosti sitoutuneet työhönsä ja pitävät sitä kunnia asiana, että hommat työpaikalla toimii.

jos työntekijöitä on yleensä useampi sairaana, kun juoksevat pitkin kylää tartuttamassa toisiaan ja sijaisia. En voi olla muuta kuin sitä mieltä, että ihme systeemi. Mutta hattua nostan sulle, kun olet saanut moisen diktatuurin toimimaan.

• ?????????
        esimies kirjoitti:

Meillä saa olla 1-2 päivää pois ilman lääkärintodistusta. Esim. jos on vatsatauti, joka useimmiten iskee keskellä yötä. Ei siinä paljon huvita töihin lähteä klo 6. Tai jos on flunssa. Nämä kun on sellaisia tauteja ettei ne juurikaan lääkäriä kaipaa. Parantuvat yleensä nopeasti. Sitten tietenkin puututaan asiaan, jos jollakin rupeaa olemaan tämmösiö sairauksia joka kuukausi.
        Ja sitten vielä luottamuksesta. Tulin kesälomalta viikko sitten. Hain avaimet sijaiselta kun oli saanut perjantaina työt valmiiksi. Maanantaina menin alueelleni. En ole käynyt koko viikon aikana toimistolla, eikä ole esimies käynyt tutkimassa olenko töissä tai edes soittanut. Näin homma pelaa kun on luottamusta puolin ja toisin.

• Ani
        esimies kirjoitti:

Ja raukat eivät uskalla sanoa vastaan. Esimiehellä KUULUU olla vara-avaimet, ettei työntekijän tarvitse lähteä niitä sairaana kuskailemaan. Ajattele tosiaan vaikka nyt vatsatautia. Minä ainakin oksennan ja ripuloin KOKO YÖN 15 minuutin välein tuon taudin seurauksena. Ei tulisi kyllä mieleenkään edes kävellä autolle asti. Epäluottamusta tuo teidän tapa kyllä henkii, itse en tuollaista katselisi päivääkään. Ja hyvä,ammattitaitoinen ja erittäin harvoin sairastava työntekijä olen.

• että...
        Ani kirjoitti:

Ja raukat eivät uskalla sanoa vastaan. Esimiehellä KUULUU olla vara-avaimet, ettei työntekijän tarvitse lähteä niitä sairaana kuskailemaan. Ajattele tosiaan vaikka nyt vatsatautia. Minä ainakin oksennan ja ripuloin KOKO YÖN 15 minuutin välein tuon taudin seurauksena. Ei tulisi kyllä mieleenkään edes kävellä autolle asti. Epäluottamusta tuo teidän tapa kyllä henkii, itse en tuollaista katselisi päivääkään. Ja hyvä,ammattitaitoinen ja erittäin harvoin sairastava työntekijä olen.

muutkin on kanssani samaa mieltä, että moinen diktatuuri on aika outoa työntekijöiden kohtelua. Oikeen alkoi oma esimies tuntua leppoisalta:)

• sananlasku
        että... kirjoitti:

muutkin on kanssani samaa mieltä, että moinen diktatuuri on aika outoa työntekijöiden kohtelua. Oikeen alkoi oma esimies tuntua leppoisalta:)

kertoo, että anna ihmiselle valtaa niin näet millainen hän on :)
        Kaikilla ei tule veskissä päästä asti.. ;)

• ei ole veroja

Sinullahan on opiskelijana verottomat tulot vuoden aikana tiettyyn summaan asti.
      Mikä on se sairaus, joka tartuttaa kaikki? hahaha... en ole kuullutkaan sellaisesta taudista työelämässä vuosia olleena!
      Lääkärintodistus on toimitettava ekasta päivästä alkaen = ainakin siivousalalla. Muilla se vaihtelee tessin mukaan sekä työnantajastakin. Usein se on 2-3 päivän kuluttua, jos sairaus jatkuu. Esimiehellä on oikeus vaatia työntekijältä lääkärintodistusta, olipa se työkkärin lääkäri tai terveyskeskuksen lääkärin kirjoittama. Sairauden nimeä ei tarvitse siinä mainita - se ei kuulu esimiehellesi. Sanot lääkärille, että et halua esimiehen tietoon sairauttasi, niin hän kirjoittaa paperiin sairauden koodin. Esimies/Työnantaja tarvitsee taas sen lääkärintodistuksen Kelaa varten. Tämä juttu pätee jokaisen firman kohdalla. Ajattele nyt: työnantajalle tulee kuluja vaikkei maksa poissaolevalle = sinulle) palkkaa, koska on soitettava sijainen paikalle, jolle taas pitää maksaa palkka. Asiakas nimittäin maksaa työnantajalle sopimuksen mukaisen summan, ja se edellyttää, että sopimuksen mukaiset tilat siivotaan, vaikka siivooja olisi sairastunut. Esimiehesi on siis hankittava sairastuneen siivoojan tilalle toinen siivooja!

• lare

Itse olen yliopisto-opiskelija. Maksan ensinnäkin veroja 10% opintorahasta ja palkasta, jota saan opiskelunohessa siivoushommista menee veroa 16%. Vapaan tulon raja yliopisto-opiskelijalla on vuodessa 9900e. Eli käytännössä voin tienata tuon summan siivoustöistäni vuodessa ilman, että kela perii opintotuen takaisin. Että ota paremmin selvää ennenkuin tulet tänne avautumaan asioista joista et tiedä.

• kirjoitin
        lare kirjoitti:

Itse olen yliopisto-opiskelija. Maksan ensinnäkin veroja 10% opintorahasta ja palkasta, jota saan opiskelunohessa siivoushommista menee veroa 16%. Vapaan tulon raja yliopisto-opiskelijalla on vuodessa 9900e. Eli käytännössä voin tienata tuon summan siivoustöistäni vuodessa ilman, että kela perii opintotuen takaisin. Että ota paremmin selvää ennenkuin tulet tänne avautumaan asioista joista et tiedä.

että opiskelijalla on vapaa tulo, eli tarkoitin tuota 9900 € rajaa vuodessa. Minulle taas on kerrottu opiskelijat kertoneet, etteivät maksele veroja, jotka siivoilivat. Miten lie sitten heidän osaltaan sitten työnantaja on toiminut.
        Kyse isosta siivousfirmasta.

• ainakin minä
        kirjoitin kirjoitti:

että opiskelijalla on vapaa tulo, eli tarkoitin tuota 9900 € rajaa vuodessa. Minulle taas on kerrottu opiskelijat kertoneet, etteivät maksele veroja, jotka siivoilivat. Miten lie sitten heidän osaltaan sitten työnantaja on toiminut.

makselin veroja sekä opintotuesta että siivoushommista....(Olin L&T:llä töissä)

• ja koodi

Lääkärintodistukseen laitetaan usein ainoastaan koodi, mutta se nyt ei todellakaan turvaa sitä ettei työnantaja saa tietää sairautta. Kokeile Googlea, se kertoo kyllä mikä sairaus on kyseessä.

• tulo
        kirjoitin kirjoitti:

on tulo, jonka saa ansaita ettei menetä opintotukea. Ei se verotonta tuloa tarkoita! Silloin kun itse olin opiskelujen ohella töissä maksoin suhteessa suurempaa veroa kuin nyt, kokopäivätyössä. Opiskelija kun ei saa samoja vähennyksiä kuin päätoiminen työntekijä.

• lare
        kirjoitin kirjoitti:

Just just eli oletkin yhtäkkiä hyvinkin perillä asioista. No kerrohan samalla paljonko tuo vapaatulo on ammattikorkeakoululaisilla, ammattikoululaisilla tai lukiolaisilla? Entä onko kyseinen tulo netto- vai bruttosumma? Tai miten paljon opintorahaa saa yliopisto-opiskelija per kuukausi? Siinä sulle selvitettävää taas hetkeksi aikaa =)

Vai etteivät tuntemasi opiskelija-siivoojat maksa veroa. Kaikki kaverini ja opiskelevat tuttuni, jotka tekevät siivoushommia isommissa firmoissa (esim. ISS, SOL, L&T) maksavat kyllä veroa. Tiedä sitä sitten missä kaupungissa tai kunnassa ollaan niin tyhmiä, että riskeerataan yrityksen maine, varsinkin jos kyseessä on iso yritys.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe